מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מדשתקי רבנן - בעיות הלכתיות שהתחדשו ע"י אחרונים

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: מדשתקי רבנן- בעיות הלכתיות שהתחדשו ע"י אחרונים

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' מאי 23, 2017 11:18 am

א גאליציאנער כתב:תינוק בעל שני ראשים ושאלת גשמים באמריקה דרומית... [גבי תינוק בעל שני ראשים עיין אבני נזר יו"ד שצ"ט למה לא דברו מזה האחרונים]
בברכה שלימה ונאמנה
א גאליציאנער



כלומר הרי בכל קהילה באירופה נולדו בכל שנה תינוקות בני שני ראשים, ופלא איך לא דנו בזה האחרונים?

א גאליציאנער
הודעות: 646
הצטרף: ד' יולי 23, 2014 7:31 pm

Re: מדשתקי רבנן- בעיות הלכתיות שהתחדשו ע"י אחרונים

הודעהעל ידי א גאליציאנער » ג' מאי 23, 2017 5:08 pm

קראקובער כתב:
א גאליציאנער כתב:עיינת בתוס' שם? עיינת באבני נזר?
בברכה שלימה ונאמנה
א גאליציאנער


קודם כל הפוסקים כן מדברים על זה והרבה אחרונים דנו בדברי השבות יעקב לגבי שתי אחיות וגם הלכות קטנות מדבר על זה.

מה רצית מתוספת? לשיטתם הכל הוא משל הן לא האמינו שזה קיים במציאות אז זה לא בדיוק עונה להגדרה של בעיות שנתחדשו בדורינו והקדמונים "התעלמו" מזה.

התכוונתי שהתעלמו מבעיה זו להלכה ולא נפסק בה כלום ברמב"ם ושו"ע עד לשבות יעקב, שהרי לולא כן לא היה האבני נזר נצרך לתרץ זאת.
זו בעיה שנתחדשה -הלכתית- על ידי האחרונים.
בברכה שלימה ונאמנה
א גאליציאנער

א גאליציאנער
הודעות: 646
הצטרף: ד' יולי 23, 2014 7:31 pm

Re: מדשתקי רבנן- בעיות הלכתיות שהתחדשו ע"י אחרונים

הודעהעל ידי א גאליציאנער » ג' מאי 23, 2017 5:09 pm

אוצר החכמה כתב:
א גאליציאנער כתב:תינוק בעל שני ראשים ושאלת גשמים באמריקה דרומית... [גבי תינוק בעל שני ראשים עיין אבני נזר יו"ד שצ"ט למה לא דברו מזה האחרונים]
בברכה שלימה ונאמנה
א גאליציאנער



כלומר הרי בכל קהילה באירופה נולדו בכל שנה תינוקות בני שני ראשים, ופלא איך לא דנו בזה האחרונים?

חוץ מלזלזל התכוונת לעוד משהו בדבריך הנכוחים?
בברכה שלימה ונאמנה
א גאליציאנער

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: מדשתקי רבנן- בעיות הלכתיות שהתחדשו ע"י אחרונים

הודעהעל ידי קראקובער » ה' ספטמבר 28, 2017 12:48 pm

מנחת חינוך שיש איסור ספיה לקטנים ביום כיפור אפילו אם לא הגיעו לחינוך.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: מדשתקי רבנן- בעיות הלכתיות שהתחדשו ע"י אחרונים

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' ספטמבר 28, 2017 2:18 pm

א גאליציאנער כתב:
אוצר החכמה כתב:
א גאליציאנער כתב:תינוק בעל שני ראשים ושאלת גשמים באמריקה דרומית... [גבי תינוק בעל שני ראשים עיין אבני נזר יו"ד שצ"ט למה לא דברו מזה האחרונים]
בברכה שלימה ונאמנה
א גאליציאנער



כלומר הרי בכל קהילה באירופה נולדו בכל שנה תינוקות בני שני ראשים, ופלא איך לא דנו בזה האחרונים?

חוץ מלזלזל התכוונת לעוד משהו בדבריך הנכוחים?
בברכה שלימה ונאמנה
א גאליציאנער


ברור שהתכוונתי. האחרונים עסקו בשאלות שיש להם מציאות ובדרך כלל רק בשאלות שבאמת קרו. (קצת יוצא דופן בזה המנחת חינוך אבל גם הוא בעיקר בטומטום ואנדרוגינוס המוזכרים הרבה בש"ס ולא בכל מיני מציאויות רחוקות כגון תינוק בעל שני ראשים.) כך שאין טעם לשאול למה הם לא עסקו בזה.

הדוגמה שהובאה כאן של ספייה היא דוגמה נכונה לכאורה. כי הרי וודאי האכילו את הילדים ולמה לא התעוררו על האיסור.

זה רק לכאורה כי אאל"ט כבר דן בזה הר"ן.

ספרים וועלט
הודעות: 1225
הצטרף: ו' פברואר 27, 2015 8:50 pm

Re: מדשתקי רבנן- בעיות הלכתיות שהתחדשו ע"י אחרונים

הודעהעל ידי ספרים וועלט » ה' ספטמבר 28, 2017 4:54 pm

קראקובער כתב:מנחת חינוך שיש איסור ספיה לקטנים ביום כיפור אפילו אם לא הגיעו לחינוך.

מגן אברהם תרטז ב'

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: מדשתקי רבנן- בעיות הלכתיות שהתחדשו ע"י אחרונים

הודעהעל ידי קראקובער » ה' ספטמבר 28, 2017 5:11 pm

נכון אבל המג"א היה גם מהאחרונים ומה גם שהמנ"ח חידש שאפילו בקטן בן יומו.
נערך לאחרונה על ידי קראקובער ב ה' ספטמבר 28, 2017 5:50 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

א גאליציאנער
הודעות: 646
הצטרף: ד' יולי 23, 2014 7:31 pm

Re: מדשתקי רבנן- בעיות הלכתיות שהתחדשו ע"י אחרונים

הודעהעל ידי א גאליציאנער » ה' ספטמבר 28, 2017 5:25 pm

אוצר החכמה כתב:
א גאליציאנער כתב:
אוצר החכמה כתב:

כלומר הרי בכל קהילה באירופה נולדו בכל שנה תינוקות בני שני ראשים, ופלא איך לא דנו בזה האחרונים?

חוץ מלזלזל התכוונת לעוד משהו בדבריך הנכוחים?
בברכה שלימה ונאמנה
א גאליציאנער


ברור שהתכוונתי. האחרונים עסקו בשאלות שיש להם מציאות ובדרך כלל רק בשאלות שבאמת קרו. (קצת יוצא דופן בזה המנחת חינוך אבל גם הוא בעיקר בטומטום ואנדרוגינוס המוזכרים הרבה בש"ס ולא בכל מיני מציאויות רחוקות כגון תינוק בעל שני ראשים.) כך שאין טעם לשאול למה הם לא עסקו בזה.

הדוגמה שהובאה כאן של ספייה היא דוגמה נכונה לכאורה. כי הרי וודאי האכילו את הילדים ולמה לא התעוררו על האיסור.

זה רק לכאורה כי אאל"ט כבר דן בזה הר"ן.

צודק בהחלט... כי תאומים סיאמיים למשל זה מדע בדיוני, ורק כתות בעלות אופי דתי קיצוני בפסגות הרי האלפים המושלגות עד, הן היחידות שמאמינות שייתכן כזה דבר...
נו באמת... תינוק בעל שתי ראשים זוהי כותרת הנושא, אבל ישנה או אולי ישנן הסתעפויות הלכתיות להקיש להן מכאן בכדי לעמוד על בירור העניין.
ואגב, בשנת 2011 נולדו כאלה תינוקות, אחד בהודו והשני בסין, ותאומי סיאם המקוריים חיו מספיק זמן בשביל לשאת נשים ולהוליד 22 ילדים... אז כמדומני שיש מה לברר הלכתית...
לאור כל זאת ייתכן שיש מה לברר הלכתית, במיוחד אם הסטטיסטיקה ללידות כאלה היא בין 1 ל50.000 לאחת ל100.000 לידות, ולא אחת למיליון או יותר לידות... כך שזהו דבר שקורה אחת לכמה שנים ללא ספק...
בברכה שלימה ונאמנה
א גאליציאנער

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: מדשתקי רבנן- בעיות הלכתיות שהתחדשו ע"י אחרונים

הודעהעל ידי קראקובער » ה' ספטמבר 28, 2017 5:55 pm

שכחת שהסיכויים להם לחיות אפילו בעידן המודרני הם בערך 10% וצודק בעל אוצר החכמה שהדיון למעשה לא ממש רלוונטי.

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מדשתקי רבנן - בעיות הלכתיות שהתחדשו ע"י אחרונים

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' ספטמבר 28, 2017 7:45 pm

כמה תאומים סיאמיים יהודים מתועדים בהיסטוריה?
אחד בגמרא ואולי אחד במעשה של שלמה המלך?

פלוריש
הודעות: 2416
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: מדשתקי רבנן - בעיות הלכתיות שהתחדשו ע"י אחרונים

הודעהעל ידי פלוריש » ב' מרץ 04, 2019 12:15 pm

בדיון האם כבשים חסרי אליה הם כבשים, כתב הרב עזריה אריאל (כאן) כך:
לאחרונה התחדש הפולמוס על הצמר הנפוץ כיום, שמקורו בכבש המרינו, מן הכבשים חסרי האליה. לשאלה זו השלכות רבות, כגון: האם יש בו איסור שעטנז מן התורה? האם אפשר לקיים בפתילים שעשויים ממנו מצוות ציצית, בתכלת או אף בלבן (כאשר הבגד אינו עשוי מצמר זה)? האם הוא כשר לפרוכת ולבגדי הכהונה, כגון מעיל הכוהן הגדול ותולעת השני הנדרשת בשרפת הפרה האדומה?
על סוגיות הגמרא הנוגעות לעניין כבר השיבו רבים. בקצרה: אין מקור שקובע שכבש בעל זנב קצרצר אינו כבש. הגמרא (כריתות ד ע"א) האומרת ש"כבש נתרבה באליה" פירושה שזנב הכבש הוא חלק מה"אֵמורים" העולים למזבח יחד עם החֵלב והכליות, יהיה גודלו אשר יהיה. יש אמנם היגיון בטענה שהתורה ציוותה על כך דווקא בכבש מפני שהכבש הרגיל בארצות המקרא היה בעל אליה (כדברי המפרשים שלהלן), אבל אין הוכחה שזהו תנאי לכשרותו ולהגדרתו ככבש.
ברצוני להדגיש נקודה אחת שלא הודגשה כדבעי במאמרים שקראתי בנושא. כבש המרינו לא נולד אתמול. לא מדובר על שאלה חדשה כמו רכב אוטונומי, שעולה לראשונה לעיונם של חכמי דורנו וזקוקה להכרעתם. זהו זן נפוץ בספרד לפחות מהמאה ה-12, וצמרו המשובח הגיע ממנה לארצות רבות. רבותינו הכירו את ההבדלים בין הכבשים בספרד לאלו שבארצות המזרח. המשנה (שבת פ"ה מ"ד) מתארת כבשים בוגרים בעלי אליה גדולה, שנזקקה לעגלת הובלה כדי שלא תינזק. הפרשנים מאירופה מסבירים לקורא, שלא מודע לקיומם של כבשים כאלה, מה פשר הדבר. כך הרמב"ם (שמוצאו מספרד): "ויש מין כבשים שיש להן אליה גדולה מאוד כאותן הכבשים המצויים במצרים שיש להן אליות כחלק גדול מגופן, ועושין לאותן אליות עגלה כדי שלא יתחככו בארץ ויקרעו". וברש"י (צרפת, שבת נד ע"ב ד"ה עגלה): "שראש זנב אותן האילים רחב כמין כר קטן, ואין בו עצם אלא שומן, ועב וכבד, וכשנגרר לארץ נשרט ונשחת". ברור מתיאורו שבמקום מגוריו לא היו כבשים כאלה. ובפסקי הריא"ז (איטליה): "שיש מקומות שהאליה של אילים היא שמנה וכבדה ביותר".
פרשני המקרא ציינו זאת במפורש לגבי הכללת האליה באמורים. לשון ראב"ע (ויקרא ג,יב): "ובבן בקר לא הזכיר האליה, כי אם בכבש, כי האליה בעז ובשור קטנה, ועוד כי הכבשים שהן בארץ ישראל יש להם אליה גדולה וזה דבר ידוע" (וכן ברלב"ג, ויקרא א,ז, מהדו' מעליות עמ' 214, 216). ובר"י אברבנאל (ויקרא ג): "שהוסיף באמורי הכבשים שציווה להקריב גם כן על המזבח האליה, והיה זה לפי שרובו חלב כמו שנמצא בכבשים שבארץ המזרח, אך שור ועז אין חלב באלייתם". על איכותו הירודה של הצמר המזרחי כתב האברבנאל (שמות כה): "שבארץ מצרים וגם בשאר ארצות המזרח צמר העיזים הוא משובח מאד וצמר הרחלים הוא פחות ונבזה".
העיסוק בצמר המרינו וזנים נוספים חסרי אליה היה נחלת יהודים, לא רק כצרכנים אלא גם כיצרנים וסוחרים. מגורשי ספרד הביאו עימם את הידע ופיתחו את עיבוד הצמר במקומות שאליהם הגיעו. העיר צפת בימי רבי יוסף קארו הייתה מרכז חשוב לייבוא צמר מסלוניקי ועיבודו, וקו הספינות הקבוע מסלוניקי לצידון ומשם לצפת תרם מספר נכבד של שאלות בדיני ממונות שהעסיקו את גדולי הפוסקים. מומלץ לעיין במאמריו של שמואל אביצור 'צפת מרכז לתעשיית אריגי צמר במאה הט"ו' (ספונות ו) ו'לתולדות תעשיית אריגי הצמר בשאלוניקי' (ספונות יא), ובעושר הפניותיו לספרות השו"ת.
אציין כדוגמה את שו"ת המבי"ט (צפת, המאה ה-16, ח"א סי' רמה) שדן על חובת העלייה לארץ "בזמננו זה, לבוא מתורגמה [=טורקיה] דרך ים בספינת הצמר, כמו שרגילים בכל שנה לבוא". אביצור מציין (ספונות ו עמ' נה) את שמותיהם של שני זנים שבהם התנהל הסחר, האחד רוסי והשני הונגרי, והללו ידועים כחסרי אליה (כפי שמסר לי ד"ר משה רענן). על דון יוסף נשיא (טבריה, ה'שכ"ה) מסופר: "וגם צמר ציווה להביא מספרד לעשות בגדים כאשר יעשו בוונציה" (עמק הבכא, מהדו' ירושלים תשנ"ג עמ' 169), כלומר לייבא כבשי מרינו (שלמה רוזאניס, קורות היהודים בתורקיה, ח"ב עמ' 211). במאות השנים האחרונות באירופה, אין כל ספק שרובו ככולו של הצמר היה מגזעים חסרי אליה.
ממילא, כשבאים לדון כיום בצמר זה השאלה הראשונה שצריכה להישאל היא כיצד התייחסו אבותינו וחכמינו לצמר הרגיל שבו השתמשו, בהלכות כלאיים וציצית. עיון בשולחן ערוך ונושאי כליו ובספרות השו"ת אינו מותיר מקום לספק: השאלה לא עלתה כלל לדיון, והצמר נחשב כצמר כבשים לכל עניין. מי שיחפש בתשובות ראשונים ואחרונים את הביטוי "כבש שלנו", "צמר שלנו" או "צמר דידן", כביטוי מתבקש לדיון על אפיונו, לא ימצא אותו כלל. הווה אומר, היה פשוט לחלוטין לכל הפוסקים שזהו צמר לכל דבר.
מסתבר שכל תשובות הרשב"א (ספרד, המאה ה-13) על הלכות כלאיים, שמהן ברור שהחשיב את הצמר המקומי כצמר דאורייתא (למשל בשו"ת הרשב"א ח"א סי' שס), עוסקות בצמר מרינו. דוגמה בולטת נמצאת בספר 'המנהיג' (פרובנס, סוף האלף השישי, הל' ציצית עמ' תרמט): "יש לי ראיה לאסור הכרים והכסתות של טליטלה [=טולדו] ושאר ספרד... שהם כלאיים בוודאי בלי ספק".
אגב, אילו צמר זה אינו נחשב צמר מן התורה, מסתבר שגם מדרבנן אין בו איסור כלאיים. צמרה של "רחל בת עז" נאסר רק משום מראית העין, כלומר, החשש שיחשדו בלובש שהוא עובר על איסור שעטנז. חשש זה מובן לגבי צמר נדיר, שמי שרואה אותו צפוי להניח שהוא צמר רחלים, ואין מקום לחשש כזה כאשר ה"צמר" השולט בכיפה אינו צמר כלל (השוו רמ"א יו"ד סי' רצח ס"ב וערוך השולחן שם סעיף ג-ו).
לסיכום, מנהג ישראל ודעת כל הפוסקים, ראשונים ואחרונים, הוא שצמר הכבש חסר האליה דינו כצמר לכל דבר.

[כאן עסק בנקודה אחת בלבד, ובשיעור דן בצדדים נוספים]

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15594
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: מדשתקי רבנן- בעיות הלכתיות שהתחדשו ע"י אחרונים

הודעהעל ידי איש_ספר » א' יוני 02, 2019 9:54 pm

איש_ספר כתב:אולי כתבתי כאן בעבר, ששאלת ענית אמן לנשים בקידוש על ברכת שהחיינו התחדשה אצל... הרב השואל בהר צבי. כנלענ"ד לפו"ר. אלא שגם המנהג שנשים מברכות שהחיינו בהדלקת הנר הוא לא ותיק כ"כ.

ראיתי למז"ה זצ"ל שהביא ממי שהעיר שנשים לא תעננה אמן בקידוש של יקנה"ז (כגון השנה תשע"ט בליל יו"ט של שבועות הבעל"ט) על ברכת הבדלה וברכת האש, אם רצונם לטעום מהמקדש. כיון שספק אם חייבות.
והתעוררתי על כל הענין, ונוגע גם לאמן על ברכת שהחיינו, הנידון למעלה.
שלכאורה ענית אמן היא חיוב, ואיך יכולה האשה להפטר מענית אמן רק משום שרצונה לטעום מן המקדש?

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: מדשתקי רבנן - בעיות הלכתיות שהתחדשו ע"י אחרונים

הודעהעל ידי מקדש מלך » א' יוני 02, 2019 9:59 pm

כי גם גרמת ברכה שאינה צריכה היא איסור, וחמיר יותר (ואין לחוש כאן דנראה ככופר, כיון שידוע שברצונה לשתות).

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15594
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: מדשתקי רבנן - בעיות הלכתיות שהתחדשו ע"י אחרונים

הודעהעל ידי איש_ספר » א' יוני 02, 2019 10:07 pm

לו יהי כדבריך, שלא תשתה כלל. שאינו אלא למצוה בעלמא.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: מדשתקי רבנן - בעיות הלכתיות שהתחדשו ע"י אחרונים

הודעהעל ידי מקדש מלך » א' יוני 02, 2019 10:49 pm

השאלה היא האם מוטל על האדם שלא להכניס עצמו למצב שבו אסור לו לענות.
לדוגמא, אדם שבסוף פסוקי דזמרה והתחילו לידו חזרת הש"ץ, האם יאסר להתחיל יוצר אור כיון ששוב יהיה אסור לו לענות אמן?
באם אין איסור כזה, נראה שמותר לה להחליט שרוצה לשתות, ושוב אסור לה לענות אמן מטעם ברכה שאינה צריכה, ולא איכפת לן בחיוב עניית אמן, כי אינו אלא במקום דאפשר, ואין חוב עליו לדאוג שיהיה אפשר.

חרסון
הודעות: 1176
הצטרף: ג' פברואר 28, 2017 12:33 am

Re: מדשתקי רבנן - בעיות הלכתיות שהתחדשו ע"י אחרונים

הודעהעל ידי חרסון » א' יוני 02, 2019 10:54 pm

מקופיא יש לקשר זה לספיקו של הבה"ל אם מותר להתחיל להתפלל שמו"ע עם הציבור כשיודע שיאריך אל תוך חזרת הש"ץ

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: מדשתקי רבנן - בעיות הלכתיות שהתחדשו ע"י אחרונים

הודעהעל ידי מקדש מלך » א' יוני 02, 2019 11:28 pm

לא ברור, כי שם הנקודה לכאורה משום חובת שמיעת קדושה שאסור לבטלה, ואולי עדיפא ממנין.
מה שאין כן כאן שאין עליה שום חובת עניית אמן, אלא רק אם יכול לענות יש עליו לעשות כן.

אך האמת שזמן רב קשים לי דברי המשנה ברורה שם, שמחד כותב שאם כבר שמע קדושה אינו צריך לשמוע שוב (ומבואר שהבעיה אינה בכך שהציבור אומר והוא אינו משתתף איתם, אלא שהוא חובת גברא לומר קדושה), ומאידך כותב שמותר לו לצאת מביהכ"נ ולהתפלל בעזרה. והרי לא יצא ידי חובת קדושה. ויתכן שהוא מעין חובת הכהנים שחל כשאומרים להם כהנים, והוא הדין כאן חל החיוב רק כשהציבור אומרים, ומכל מקום אם כבר אמר פעם אחת אין חל עליו שוב החיוב גם כשהציבור אומרים, כמו בכהנים שאם נשא כפיו פעם אחת נפטר גם כשאומרים לו כהנים, ולא עיינתי כעת, אך כיון שעלה, רשמתי מזכרוני.

מה שנכון נכון
הודעות: 11689
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: מדשתקי רבנן - בעיות הלכתיות שהתחדשו ע"י אחרונים

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' יוני 03, 2019 12:09 am

מקדש מלך כתב:באם אין איסור כזה, נראה שמותר לה להחליט שרוצה לשתות, ושוב אסור לה לענות אמן מטעם ברכה שאינה צריכה, ולא איכפת לן בחיוב עניית אמן, כי אינו אלא במקום דאפשר, ואין חוב עליו לדאוג שיהיה אפשר.

גם לענ"ד פשוט כן.
ולענין השתדלות שיוכל לענות אמן יש להעיר מדברי הרמ"א נט, ד שיש למהר לסיים ברכות ק"ש (לפחות ברכה ראשונה) לפני הש"ץ כדי שיוכל לענות אמן. ויש לחלק כמובן. ועע"ש בבה"ל ד"ה בנחת אם בכל אמן כן הוא.

מקדש מלך כתב:ומאידך כותב שמותר לו לצאת מביהכ"נ ולהתפלל בעזרה. והרי לא יצא ידי חובת קדושה.

במקור הדברים (ברכ"י כאן בשם צרור החיים תלמיד הרשב"א, והוא בנדפס עמ' טז) מבואר דהיינו דוקא גבי מודים (ובאמן דשומע תפלה), ולא מיירי לענין קדושה. והחילוק מבואר. אך השע"ת העתיקו בקיצור כך שנראה שקאי על כל הסעיף, והמ"ב לקח הדברים ממנו ולא ממקורם (ואכן צ"ע מאי קסבר).

שלמה משלם
הודעות: 79
הצטרף: א' אוגוסט 19, 2018 5:21 pm

Re: מדשתקי רבנן - בעיות הלכתיות שהתחדשו ע"י אחרונים

הודעהעל ידי שלמה משלם » ה' יוני 06, 2019 7:17 am

כפה"נ שלא הבנתם כוונת אי"ס,
הלא לרוב שיטות ראשונים חייבת בהבדלה, גם ברכת מאורי האש מפורש נמצא בראשונים שחייבת,
ורק בגלל ספק רחוק שפטורה אמרינן שלא תפסיק בין ברכה לשתיה [וכאמור, איש לא עורר ע"כ מאות בשנים].
שואל ראי"ס שאלה פשוטה, א"כ מה לנו ולצרה זו? שלא תשתה מהיין ושלו' על ישראל.
יש להוסיף, שיכולה גם לטעום מהיין ע"י שתכוון לא לצאת בברכת הגפן, ואז תוכל לברך ולשתות לכתחילה.
גם הצלה גדולה בהצעת אי"ס, כי לא לענות אמן על ברכה שיוצאים בה חמיר טפי, כמבואר בראשונים ופוסקים, ממילא הרי עד כמה שנקטינן לעיקר שחייבת מאן ספין לבטל הימנה חיוב אמן זה.
נשאר לנו רק הענין של שהחיינו למי שבירכה, אך כאמור לגבי הבדלה ומאורי האש תבנא לדינא שתענה אמן, וכנ"ל,
ייש"כ לאי"ס דאנהרינהו לעיינין!

לבי במערב
הודעות: 9241
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: מדשתקי רבנן - בעיות הלכתיות שהתחדשו ע"י אחרונים

הודעהעל ידי לבי במערב » ב' אפריל 13, 2020 2:12 am

לענין עצת הרב 'שלמה משלם' שתברך בעצמה בפה"ג -
העיד הרה"ח ר' שלום דובער שי' גאנזבורג, מהמשמשים בקודש אצל כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש זי"ע, כי הרבנית הצדקנית נ"ע היתה מברכת בעצמה קודם שתייתה מיין הקידוש (בכל שויו"ט).

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: מדשתקי רבנן - בעיות הלכתיות שהתחדשו ע"י אחרונים

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ג' אפריל 14, 2020 10:25 am

לבי במערב כתב:לענין עצת הרב 'שלמה משלם' שתברך בעצמה בפה"ג -
העיד הרה"ח ר' שלום דובער שי' גאנזבורג, מהמשמשים בקודש אצל כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש זי"ע, כי הרבנית הצדקנית נ"ע היתה מברכת בעצמה קודם שתייתה מיין הקידוש (בכל שויו"ט).

למה?

לבי במערב
הודעות: 9241
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: מדשתקי רבנן - בעיות הלכתיות שהתחדשו ע"י אחרונים

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' אפריל 14, 2020 2:23 pm

כנראה - מפני שנהגו שלא לצאת י"ח בברכת אחרים, כ"א להשתדל לברך בעצמו בכל מקום דאפשר.
ואף היא נ"ע הידרה בזה.

עני בן פחמא
הודעות: 526
הצטרף: ש' מרץ 02, 2019 8:12 pm

Re: מדשתקי רבנן - בעיות הלכתיות שהתחדשו ע"י אחרונים

הודעהעל ידי עני בן פחמא » ה' אפריל 16, 2020 12:55 am

יש לי דוגמא נוספת עוד יותר קיצונית, כיון שלה לא מצאתי ולא מצאו חברי הפורום מקור אף בפוסקי זמנינו ולכאורה היא מעשית שבכל יום:

אדם שנמצא באמצע התפילה (פסוקי דזמרא, ברכות ק"ש, שמונ"ע (לפני ואחרי יהיו לרצון)) ושומע קדיש, מלבד השאלה האם לענות אמן או לא שבזה דנו כבר הראשונים, האם חייב להפסיק לקדיש ואסור לו להמשיך בתפילתו, או שמותר לו להמשיך ויענה אמן תוך כדי.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: מדשתקי רבנן - בעיות הלכתיות שהתחדשו ע"י אחרונים

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ה' אפריל 16, 2020 2:24 am

מִצְוַת הַקַּדִּישׁ הוּא לִשְׁמֹעַ מִן הַשַּׁ"ץ 'יִתְגַּדַּל' כוּ', וְעַל זֶה יַעֲנֶה 'אָמֵן יְהֵא שְׁמֵהּ רַבָּא', שֶׁ'אָמֵן יְהֵא שְׁמֵהּ רַבָּא' הוּא עֲנִיָּה עַל 'יִתְגַּדַּל' כוּ', וְצָרִיךְ לִשְׁמֹעַ לְכַוֵּן עַל מָה הוּא עוֹנֶה. (שו"ע הרב סימן נו סעיף ד)

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: מדשתקי רבנן- בעיות הלכתיות שהתחדשו ע"י אחרונים

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ה' אפריל 16, 2020 4:00 am

איש_ספר כתב:שאלת ענית אמן לנשים בקידוש על ברכת שהחיינו התחדשה אצל... הרב השואל בהר צבי.
ובעיני פשוט שיש להן לענות 'אמן', שכן העניה 'שיחה מענין הדבר שמברכים עליו' היא, שאינה חשובה הפסק, שהרי ברכת היין - בעיקרה ברכת קידוש היום היא.
יתר על כן נראה, דאם הפסיק בין ברכה לשתיה באיחול 'חג שמח', הואיל ו'מענין הדבר שמברכים עליו' הוא אינו חשוב הפסק ואין צריך לחזור ולברך, אלא שלכתחלה אין רשאי להפסיק בשיחה של רשות; אבל עניית 'אמן', ששיחה של מצוה היא, אף לכתחלה יש להפסיק בה.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: מדשתקי רבנן- בעיות הלכתיות שהתחדשו ע"י אחרונים

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ה' אפריל 16, 2020 11:24 am

איש_ספר כתב:ראיתי למז"ה זצ"ל שהביא ממי שהעיר שנשים לא תענינה אמן בקידוש של יקנה"ז
על ברכת הבדלה וברכת האש, אם רצונן לטעום מהמקדש. כיון שספק אם חייבות.
ברכה שהזקיקו חכמים לסדרה על הכוס לאחר ברכת היין – רחוק מן הדעת לומר שהעניה אחריה תחשב הפסק בגלל העדר חיוב לברכהּ.
והנה טעם זה נכון גם לענין עניית 'אמן' אחר ברכת 'שהחיינו' למי שכבר בירכהּ, וממילא אף לדעת הראשונים כי 'שיחה שהיא לצורך הדבר שבירך עליו' היא לבדה אינה חשובה הפסק (ואם הפסיק באיחול 'חג שמח' וכיו"ב צריך לחזור ולברך), יש לנשים לענות 'אמן' אחר ברכת 'שהחיינו' בקידוש.
נערך לאחרונה על ידי ביקורת תהיה ב ה' אפריל 16, 2020 11:28 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4672
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: מדשתקי רבנן - בעיות הלכתיות שהתחדשו ע"י אחרונים

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ה' אפריל 16, 2020 11:27 am

בענין ברכת שהחיינו באורל"צ התיר לנשים לענות אמן.

אשרי יושבי ביתך
הודעות: 2090
הצטרף: ב' מרץ 16, 2020 1:29 pm

כשרב עונה תשובה ומתעלם מבעיה הלכתית אחרת

הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » ה' אפריל 16, 2020 11:48 am

בדרך אגב ממש (אגב כותרת האשכול "מדשתקי רבנן"):

נסתפקתי בספק מעניין, כשרב ומורה הוראה משיב על שאלה הלכתית שנשאל, האם צריך להשיב דוקא על מה שנשאל, או שאם רואה בעיות הלכתיות אחרות צריך לעוררם ג"כ.

ונפ"מ האם כשמצינו בתשובות הפוסקים בשותי"ם - שאלה שנשאל, וענה מה שענה. ולא התייחס לבעיה הלכתית (שאומנם צדדית מאוד ולא קשורה כלל לעצם הענין), האם אפשר לדון עפי"ז שסבר כך וכך או דליכא ראיה [וזה נפק"מ לי לכמה וכמה חידושים ודיני הלכות].

אם ידוע לחו"ר דבר בזה, אשמח אם יודיעונו.

עושה חדשות
הודעות: 12641
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מדשתקי רבנן - בעיות הלכתיות שהתחדשו ע"י אחרונים

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' אפריל 21, 2020 6:28 am

על עצמות עוף ובהמה בתוך סיר הצולנט המתרככים לאכילה ע"י בישול ממושך,
דנו באגרו"מ ומנח"ש על חשש איסור בישול דאורייתא וכו'.
ולא הזכירו זאת בשנים קדמוניות,
האם משום שלא היו רגילים לאוכלם
או שלא היו רגילים להניח ב'חמין' עצמות
או שלא היו מתרככים לאכילה כלל ע"י חום נמוך של הטמנה
או אולי לא חיישי לזה, וצ"ע.

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מדשתקי רבנן - בעיות הלכתיות שהתחדשו ע"י אחרונים

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' אפריל 21, 2020 7:23 am

עושה חדשות כתב:על עצמות עוף ובהמה בתוך סיר הצולנט המתרככים לאכילה ע"י בישול ממושך,
דנו באגרו"מ ומנח"ש על חשש איסור בישול דאורייתא וכו'.
ולא הזכירו זאת בשנים קדמוניות,
האם משום שלא היו רגילים לאוכלם
או שלא היו רגילים להניח ב'חמין' עצמות
או שלא היו מתרככים לאכילה כלל ע"י חום נמוך של הטמנה
או אולי לא חיישי לזה, וצ"ע.

או שגם לפניהם היה פשוט לכל רב לצד אחד ולא ראה צורך לדון בזה...
וכמדומני שמסקנתם היתה ש"מר כי אתריה ומר כי אתריה" - שבניו יורק לא צריכים לחוש להם אבל בירושלים צריכים.

עושה חדשות
הודעות: 12641
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מדשתקי רבנן - בעיות הלכתיות שהתחדשו ע"י אחרונים

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' אפריל 21, 2020 7:50 am

עזריאל ברגר כתב:או שגם לפניהם היה פשוט לכל רב לצד אחד ולא ראה צורך לדון בזה...
וכמדומני שמסקנתם היתה ש"מר כי אתריה ומר כי אתריה" - שבניו יורק לא צריכים לחוש להם אבל בירושלים צריכים.

כמדומה שדורות הראשונים בכלליות שוו לירושלים לענין זה ולא לניו יורק, וא"כ לדבריך היה פשיטא להם לאסור, ואיך לא הזהירו על כך.

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מדשתקי רבנן - בעיות הלכתיות שהתחדשו ע"י אחרונים

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' אפריל 21, 2020 7:59 am

עושה חדשות כתב:
עזריאל ברגר כתב:או שגם לפניהם היה פשוט לכל רב לצד אחד ולא ראה צורך לדון בזה...
וכמדומני שמסקנתם היתה ש"מר כי אתריה ומר כי אתריה" - שבניו יורק לא צריכים לחוש להם אבל בירושלים צריכים.

כמדומה שדורות הראשונים בכלליות שוו לירושלים לענין זה ולא לניו יורק, וא"כ לדבריך היה פשיטא להם לאסור, ואיך לא הזהירו על כך.


כמדומני שהחשש הוא לגבי האכילה מהחמין בלילה. הלא כן?
ואת זה אף אחד לא היה עושה פעם.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: מדשתקי רבנן - בעיות הלכתיות שהתחדשו ע"י אחרונים

הודעהעל ידי מקדש מלך » ג' אפריל 21, 2020 10:27 am

עושה חדשות כתב:על עצמות עוף ובהמה בתוך סיר הצולנט המתרככים לאכילה ע"י בישול ממושך,
דנו באגרו"מ ומנח"ש על חשש איסור בישול דאורייתא וכו'.
ולא הזכירו זאת בשנים קדמוניות,
האם משום שלא היו רגילים לאוכלם
או שלא היו רגילים להניח ב'חמין' עצמות
או שלא היו מתרככים לאכילה כלל ע"י חום נמוך של הטמנה
או אולי לא חיישי לזה, וצ"ע.

התרנגול שבימינו הוא בשר לעניים, היה יקר מאוד בשנים קדמוניות, בעיקר משום שהיה צריך דגירה של שבועות על הביצה, ולאחר כל טורח הגידול שהיה ארוך מאוד ביחס לדורינו, התקבל כמות בשר מועטה. שמעתי מסבתי שתחי' שזוכרת שכמעט לא אכלו בשר תרנגול אלא דווקא בשר בהמה, שיש בה כמות בשר עצומה.

ולכן השאלה לא באה לידי ביטוי, כי כנראה גם כשאכלו בשר תרנגול לא בזבזו אותו על הצ'ולנט, וגם אם קרה דבר כזה לעיתים נדירות לא שמו לב שהעצמות רכות וראויות למאכל, או שלא נהיה מזה נידון גדול. ואילו עצמות הבקר כידוע אינן מתרככות בצולנט, וגם לא שמים אותם (אלא לאלו ששמים אתום להוסיף טעם ולא אוכלים אותן).

היום שנתחדשו המדגרות, וזריקות שממהרים את הגידול, וזנים מלאי בשר ומהירי גידול, התהפכה המציאות, וזה גרם לשאלה.
נערך לאחרונה על ידי מקדש מלך ב ג' אפריל 21, 2020 10:49 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: מדשתקי רבנן - בעיות הלכתיות שהתחדשו ע"י אחרונים

הודעהעל ידי מקדש מלך » ג' אפריל 21, 2020 10:28 am

.
נערך לאחרונה על ידי מקדש מלך ב ג' אפריל 21, 2020 10:48 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

אראל
הודעות: 3355
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: מדשתקי רבנן - בעיות הלכתיות שהתחדשו ע"י אחרונים

הודעהעל ידי אראל » ג' אפריל 21, 2020 3:10 pm

עושה חדשות כתב:על עצמות עוף ובהמה בתוך סיר הצולנט המתרככים לאכילה ע"י בישול ממושך,
דנו באגרו"מ ומנח"ש על חשש איסור בישול דאורייתא וכו'.
ולא הזכירו זאת בשנים קדמוניות,
האם משום שלא היו רגילים לאוכלם
או שלא היו רגילים להניח ב'חמין' עצמות
או שלא היו מתרככים לאכילה כלל ע"י חום נמוך של הטמנה
או אולי לא חיישי לזה, וצ"ע.

כבר צויין לעיל ע"י 'קוץ בן פרח' בתגובה השביעית בזה האשכול

עני בן פחמא
הודעות: 526
הצטרף: ש' מרץ 02, 2019 8:12 pm

Re: מדשתקי רבנן - בעיות הלכתיות שהתחדשו ע"י אחרונים

הודעהעל ידי עני בן פחמא » ג' אפריל 21, 2020 10:54 pm

ביקורת תהיה כתב:מִצְוַת הַקַּדִּישׁ הוּא לִשְׁמֹעַ מִן הַשַּׁ"ץ 'יִתְגַּדַּל' כוּ', וְעַל זֶה יַעֲנֶה 'אָמֵן יְהֵא שְׁמֵהּ רַבָּא', שֶׁ'אָמֵן יְהֵא שְׁמֵהּ רַבָּא' הוּא עֲנִיָּה עַל 'יִתְגַּדַּל' כוּ', וְצָרִיךְ לִשְׁמֹעַ לְכַוֵּן עַל מָה הוּא עוֹנֶה. (שו"ע הרב סימן נו סעיף ד)


א. גם אדם שנמצא באמצע התפילה?

ב. ומה הדין בשומע ותוך כדי מתפלל?

לבי במערב
הודעות: 9241
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: מדשתקי רבנן - בעיות הלכתיות שהתחדשו ע"י אחרונים

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' אפריל 22, 2020 10:35 am

שמא ג"ז שייך הכא.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: מדשתקי רבנן - בעיות הלכתיות שהתחדשו ע"י אחרונים

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' אפריל 22, 2020 11:15 am

בברכה המשולשת כתב:
עושה חדשות כתב:
עזריאל ברגר כתב:או שגם לפניהם היה פשוט לכל רב לצד אחד ולא ראה צורך לדון בזה...
וכמדומני שמסקנתם היתה ש"מר כי אתריה ומר כי אתריה" - שבניו יורק לא צריכים לחוש להם אבל בירושלים צריכים.

כמדומה שדורות הראשונים בכלליות שוו לירושלים לענין זה ולא לניו יורק, וא"כ לדבריך היה פשיטא להם לאסור, ואיך לא הזהירו על כך.


כמדומני שהחשש הוא לגבי האכילה מהחמין בלילה. הלא כן?
ואת זה אף אחד לא היה עושה פעם.

החשש הוא מכל פתיחה של המכסה לראות האם צריך להוסיף מים חמים, או להזיז למקום חם יותר.

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מדשתקי רבנן - בעיות הלכתיות שהתחדשו ע"י אחרונים

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' אפריל 22, 2020 11:19 am

מקדש מלך כתב:
בברכה המשולשת כתב:
עושה חדשות כתב:
עזריאל ברגר כתב:או שגם לפניהם היה פשוט לכל רב לצד אחד ולא ראה צורך לדון בזה...
וכמדומני שמסקנתם היתה ש"מר כי אתריה ומר כי אתריה" - שבניו יורק לא צריכים לחוש להם אבל בירושלים צריכים.

כמדומה שדורות הראשונים בכלליות שוו לירושלים לענין זה ולא לניו יורק, וא"כ לדבריך היה פשיטא להם לאסור, ואיך לא הזהירו על כך.


כמדומני שהחשש הוא לגבי האכילה מהחמין בלילה. הלא כן?
ואת זה אף אחד לא היה עושה פעם.

החשש הוא מכל פתיחה של המכסה לראות האם צריך להוסיף מים חמים, או להזיז למקום חם יותר.


ייש"כ על ההבהרה.
ואם כן, טעות גדולה הייתה בידי, ודבריי בזה בטלים.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15594
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: מדשתקי רבנן- בעיות הלכתיות שהתחדשו ע"י אחרונים

הודעהעל ידי איש_ספר » א' מרץ 17, 2024 2:00 am

איש_ספר כתב:אולי כתבתי כאן בעבר, ששאלת ענית אמן לנשים בקידוש על ברכת שהחיינו התחדשה אצל... הרב השואל בהר צבי. כנלענ"ד לפו"ר. אלא שגם המנהג שנשים מברכות שהחיינו בהדלקת הנר הוא לא ותיק כ"כ.

בישורון מא עמ' תקנה, כ' הגרא"ב פינקל זצ"ל הערה זו בשם הגרי"ז. והגר"ש אויערבך זצ"ל כתב בצידו: ד"ז מפורסם מאד משכבר הימים שזו הערת אמו"ר זללה"ה וזה חידוש אצלי שיש בזה בשם מרן הגרי"ז זללה"ה.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 318 אורחים