מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מהי הדעה המקובלת היום על הרפואות בחז"ל?

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
היא שיחתי
הודעות: 3509
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

מהי הדעה המקובלת היום על הרפואות בחז"ל?

הודעהעל ידי היא שיחתי » א' אפריל 07, 2013 3:42 pm

ומה הדעות שפחות מקובלות אבל בוודאי קיימות?
מעניין לשמוע גם את דעת רבני המזרחי
כוונתי היא האם הגישה היא שכל הרפואות הועילו בצורה ברורה ורק השתנו הטבעים?

היא שיחתי
הודעות: 3509
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: מהי הדעה המקובלת היום על הרפואות בחז"ל?

הודעהעל ידי היא שיחתי » א' אפריל 07, 2013 3:56 pm

דעת הגרשז"א מצאתי במאמר ברשת
ובספר הידוע "שמירת הגוף והנפש", בחלק המבוא (בעמ' 50 ואילך), ליקט המחבר את המקורות המחזיקים בשיטה זו. וממקורות אלה יש מקום לדייק (אם כי אין זה מוכרח כ"כ), שכנראה אינם סוברים כרב שרירא גאון ורבי אברהם בן הרמב"ם. בעמ' 54 לספר הנ"ל, כותב המחבר את הדברים המעניינים הבאים:
"והלום ראיתי בספר נשמת אברהם פרק י"ד סעיף ד', שמביא דברי רב שרירא גאון ורבי אברהם בן הרמב"ם (הכוונה היא לדברים המצוטטים לעיל בשמם, שלחז"ל לא הייתה בקיאות מיוחדת ברפואות וכו'), ומנה עניין זה כאחד מן הטעמים שאין להשתמש ברפואות המובאות בתלמוד. והגרש"ז אויערבאך שליט"א העיר על זה (בריש הספר) דנכון היה להביא שיטה זו בשם 'יש אומרים', והעיקר הוא כשאר הטעמים. ושאלתי להגרש"ז שליט"א מי הוא זה שחולק על דברי רב שרירא גאון ור' אברהם בן הרמב"ם. וכתב לי וזו לשונו: כעת אינני זוכר אם יש מישהו שממש חולק, או אפילו אם יש מישהו שיכול לחלוק עליהם, אך ייתכן שכוונתי, דהואיל ורבים כתבו הטעם של שינוי הטבע ולא הזכירו כלל מפני שיפור וידע בדרכי הרפואה בזמנינו, לכן העירותי שראוי לכתוב בשם 'יש אומרים', ובפרט שבענייני שבת יש שמתירים מלאכת שבת, אף שלדעת הרופאים אין שום סכנה, עד כאן לשונו".


לכאו' דעת המקובלים שכל דבר בגמ' יש לו בסיס ע"פ סוד וא"כ תמוהים דברי הגרשז"א שאין מי שיכול לחלוק עליהם

קוץ בן פרח
הודעות: 70
הצטרף: ד' מרץ 20, 2013 8:36 pm

Re: מהי הדעה המקובלת היום על הרפואות בחז"ל?

הודעהעל ידי קוץ בן פרח » א' אפריל 07, 2013 10:30 pm

יש באוצר ס' נכבד בשם השתנות הטבעים בהלכה אשר אסף כל ד' האחרונים שהטבעים השתנו ובראשם המהרש"ל, ושאסור לסמוך על הרפואות של התלמוד בזה"ז, כעת אמ"א ואני כותב מהזכרון, הס' מצוי באוצר

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15594
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: מהי הדעה המקובלת היום על הרפואות בחז"ל?

הודעהעל ידי איש_ספר » א' אפריל 07, 2013 10:41 pm

ולעומת זה עיין בספר חיים באמונתם הנמצא גם הוא באוצר.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: מהי הדעה המקובלת היום על הרפואות בחז"ל?

הודעהעל ידי יאיר » א' אפריל 07, 2013 11:02 pm

http://www.otzar.org/aspcrops/142108_31 ... 742013.asp
(עיי"ש עוד. אגב, מדוע אין חיפוש ב'נחלי בא גד החדש'?).

גמזו לטובה
הודעות: 14
הצטרף: ב' יולי 30, 2012 11:52 am

Re: מהי הדעה המקובלת היום על הרפואות בחז"ל?

הודעהעל ידי גמזו לטובה » א' אפריל 14, 2013 10:10 pm

אם אני לא טועה יש התייחסות לכך בספר 'חיי עולם' לבעל הקה"י.

[למקורות קדומים עיי' באוצר הגאונים גיטין סח: חלק התשובות סי' שעו שהביא מר' שרירא גאון שאין לסמוך בזמנינו, עיי"ש הסיבה. כמו"כ יש טעמים נוספים בתוס' מועד קטן יא. ד"ה כוורא, וכן בכסף משנה הל' דעות פ"ד הי"ח. וכן בחוות יאיר ס' רלד, וכן מהרי"ל המובא בחי' רע"ק יו"ד סי' שלו, וכן בים של שלמה חולין פ"ח סי' יב וכן שד"ח ח"ד מערכת ר' כלל נד].

דניאל
הודעות: 933
הצטרף: ה' אפריל 11, 2013 10:14 pm

Re: מהי הדעה המקובלת היום על הרפואות בחז"ל?

הודעהעל ידי דניאל » א' אפריל 14, 2013 11:30 pm

קוץ בן פרח כתב:יש באוצר ס' נכבד בשם השתנות הטבעים בהלכה אשר אסף כל ד' האחרונים שהטבעים השתנו ובראשם המהרש"ל, ושאסור לסמוך על הרפואות של התלמוד בזה"ז,

מלבד הסגולה שמופיעה בגמרא למי שנתקע עצם בגרונו להניח עצם מאותו המין על ראשו ולומר חד חד נחית בלע וכו' שהיא בדוקה גם בזמנינו. רע"א יו"ד סי' של"ו בשם המהרי"ל. אבל משמע שם שהטעם שהסגולות לא עובדות לא מחמת שנשתנו הטבעים אלא של יודעים לעשותם.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 490 אורחים