מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

כריעה לצדדים בקדושה באמירת וקרא זה אל זה - מקור

איתור מקורות נעלמים, מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
שומע ולומד
הודעות: 11
הצטרף: ו' יוני 02, 2017 12:27 pm

Re: כריעה לצדדים בקדושה באמירת וקרא זה אל זה - מקור

הודעהעל ידי שומע ולומד » ד' יוני 14, 2017 8:08 pm

מעניין לעניין סמוך...
מנהג רווח בעזרת הנשים (בררו ושמעו) - לכרוע ב"ברוך כבוד ה' ממקומו", כמו בברכו. חלק מהנשים מופתעות לשמוע שבעזרת הגברים לא עושים כך... הרי כשכורעים לא רואים מה קורה. אבל פעם ראיתי שיש לזה מקור - אולי אפילו מהמהרי"ל. האם ידוע משהו בעניין?

אבןטובה

Re: כריעה לצדדים בקדושה באמירת וקרא זה אל זה - מקור

הודעהעל ידי אבןטובה » ד' יוני 14, 2017 9:25 pm

והיכן הוא המקור לאלו שאינם זזים רגילהם אחר קדושה עד שהש"ץ מסיים ברכת האל הקדוש?

פלגינן
הודעות: 2810
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: כריעה לצדדים בקדושה באמירת וקרא זה אל זה - מקור

הודעהעל ידי פלגינן » ד' יוני 14, 2017 10:10 pm

אבןטובה כתב:והיכן הוא המקור לאלו שאינם זזים רגילהם אחר קדושה עד שהש"ץ מסיים ברכת האל הקדוש?

א"ר ומביאו ערוה"ש.

חיימקה
הודעות: 987
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: נשיאת עיניים למרום בקדושה, אימתי?

הודעהעל ידי חיימקה » ה' אפריל 04, 2019 2:12 am

יאיר כתב:
ג.אגב שהביאו מנהג חשוב זה שמוזכר ברמ"א ובמ"ב והוא מפרקי היכלות שהביאו:"הגה: ויש לישא העינים למרום בשעה שאומרים קדושה וכן מנענעים גופן ונושאין אותו מן הארץ" ועוד שיש מחלוקת האם העיניים צריכות להיות עצומות אם לאו..הט"ז והקצוש"ע סובר שצריכות להיות סגורות והמגן גבורים והרבה אחרונים סוברים שצריכיות להיות פתוחות (וכן משמע שפסק המ"ב).

וילמדוני רבותי, מדוע ולמה זה כמעט ולא מצאנו מי שמקיים מנהג חשוב זה שמוזכר עוד מקדמת דנא, ואפן כה וכה ואראה כי אין איש..
ובזמנו חבר בישיבה שאל זאת לראש הישיבה והשיב מה שהשיב (ולא הבנתי תשובתו [ואני מאמין שגם אתם לא תבינו] ואכתוב אותה אולי
אחרי שתענו דבריכם בענין המטריד אותי כ"כ..

(אני מקוה שהנכם נוהגים בו והשאלה לא נוגעת לגביכם..)


אגב - היכן צריך לישא עיניים למרום?
דברמ"א כתב בשעה שאומרים קדושה. והיינו לכאורה בקדוש, ברוך, וימלוך. [שהרי לדברי השל"ה גם עליהם קאי להרים גופו וכפי שכתב הרמ"א הכול בחדא מחתא]
ואילו מספר היכלות [המובא גם במ"ב ס"ק ה'] יותר משמע שזה רק בקדוש.

בספרי האחרונים מצאתי דעות בנושא - באשי ישראל פשוט לו כצד א', ואילו בפסקי תשובות פשוט לו כצד ב'. וכ"א מקורו מהרמ"א והמ"ב.

נ.ב. נשמח גם לדעת מה ענה רה"י.
נערך לאחרונה על ידי חיימקה ב ו' אפריל 05, 2019 12:27 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

יאיר
הודעות: 10044
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: כריעה לצדדים בקדושה באמירת וקרא זה אל זה - מקור

הודעהעל ידי יאיר » ה' אפריל 04, 2019 4:38 am

אחרי 9 שנים שמתייחסים להודעה (בפעם הראשונה) זה מרגש...

גם הקיצוש"ע כותב כדעה א'

הראש ישיבה אמר שלא ראינו את גדולי ישראל נוהגים כך..

נו באמת, המ"ב שכתב כך בעצמו לא נהג כך?...

חיימקה
הודעות: 987
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: נשיאת עיניים למרום בקדושה, אימתי?

הודעהעל ידי חיימקה » ה' אפריל 04, 2019 9:46 pm

יאיר כתב:אחרי 9 שנים שמתייחסים להודעה (בפעם הראשונה) זה מרגש...


למעשה התעורר לי הנידון עכשיו וחיפשתי בפורום אם אי פעם התייחסו לנושא, וזה הדבר הכי קרוב שמצאתי.

יאיר כתב: גם הקיצוש"ע כותב כדעה א'


במחילה, ז"ל: "בקדושה יזהר כל אחד לכוין רגליו, שיהיו שתיהן ביחד, כאלו היו רגל אחת (כמו שכתוב: "ורגליהם רגל ישרה"). וכשאומרים "קדוש קדוש קדוש", וכן "ברוך" ו"ימלוך", מרים גופו ועקבו למעלה. ונוהגין לישא העיניים למרום. וטוב שתהיינה סגורות". עכ"ל.

לענ"ד אין ראיה ממנו, דלא כתב מתי נושאים עיניים למרום - אלא רק שכך נוהגים בקדושה.

יאיר כתב: הראש ישיבה אמר שלא ראינו את גדולי ישראל נוהגים כך...

נו באמת, המ"ב שכתב כך בעצמו לא נהג כך?...


בוודאי שאתה צודק,

לבד מכך הרי רה"י הלך לכל גדולי ישראל [עכ"פ לרובם] עמד בקדושה כשפניו אליהם - וראה שאין הם נוהגים כך!!!

חיימקה
הודעות: 987
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: נשיאת עיניים למרום בקדושה, אימתי?

הודעהעל ידי חיימקה » ג' אפריל 30, 2019 4:09 am

בקדושה מרים עינים פקוחות למרום בקדוש וברוך.
מתוך הנהגות הגר"ש דבליצקי זצ"ל כאן: https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f ... 46#p471634

יהושע100
הודעות: 46
הצטרף: ג' אוקטובר 02, 2018 1:21 pm

Re: כריעה לצדדים בקדושה באמירת וקרא זה אל זה - מקור

הודעהעל ידי יהושע100 » ג' אפריל 30, 2019 9:01 am

שומע ולומד כתב:מעניין לעניין סמוך...
מנהג רווח בעזרת הנשים (בררו ושמעו) - לכרוע ב"ברוך כבוד ה' ממקומו", כמו בברכו. חלק מהנשים מופתעות לשמוע שבעזרת הגברים לא עושים כך... הרי כשכורעים לא רואים מה קורה. אבל פעם ראיתי שיש לזה מקור - אולי אפילו מהמהרי"ל. האם ידוע משהו בעניין?


מכיוון שהוקפץ האשכול וראיתי (והאמת שחיכיתי שמישהו יעיר ע"ז), אכן המנהג מוזכר במהרי"ל בהלכות תפילה מכל ימות השנה. וכעת שמתי אל ליבי שכתוב שם ג"כ בזה"ל היה רוקד ג"פ באמרו קק"ק בקדושה וכשאמר ברוך כבוד היה כורע וזוקף בשם. וא"כ מקור מפורש לשני המנהגים גם יחד.
אגב וכך נוהגים (חלק מ) יהודי תימן. מנהג זה הוזכר גם בשם המהרי"ל בתכלאל עץ חיים של מהרי"ץ בחלק א דף מג:


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אפרים זלמן, ארזי הלבנון, חלמישצור, יתן חן, נהר שלום ו־ 38 אורחים