מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

הספר עיקר שפתי חכמים ומחברו

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
שלח
הודעות: 1537
הצטרף: ד' אפריל 03, 2013 11:16 am

הספר עיקר שפתי חכמים ומחברו

הודעהעל ידי שלח » ו' מאי 24, 2013 12:44 pm

חיפשתי רבות ולא מצאתי מי חיבר את הספר עיקר שפתי חכמים על רש"י.למה בכל החומשים והמקראות הגדולות לא כתוב מי חיבר פירוש זה?

נערי האוצר
הודעות: 100
הצטרף: א' פברואר 13, 2011 10:00 am

Re: הספר עיקר שפתי חכמים ומחברו

הודעהעל ידי נערי האוצר » ו' מאי 24, 2013 12:51 pm

שלח כתב:חיפשתי רבות ולא מצאתי מי חיבר את הספר עיקר שפתי חכמים על רש"י.למה בכל החומשים והמקראות הגדולות לא כתוב מי חיבר פירוש זה?


המגיהים בדפוס האלמנה והאחים ראם בוילנא.

שלח
הודעות: 1537
הצטרף: ד' אפריל 03, 2013 11:16 am

Re: הספר עיקר שפתי חכמים ומחברו

הודעהעל ידי שלח » ו' מאי 24, 2013 1:00 pm

מה שמם ותולדות חייהם

דניאל
הודעות: 942
הצטרף: ה' אפריל 11, 2013 10:14 pm

Re: הספר עיקר שפתי חכמים ומחברו

הודעהעל ידי דניאל » ו' מאי 24, 2013 2:59 pm

אתה מתכוון לשאול מי קיצר את השפתי חכמים, נכון? ומי קיצר את התויו"ט ואת הדרכי משה, בכל מקום זה המדפיסים למיניהם, לא?

מחולת המחנים
הודעות: 2750
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: הספר עיקר שפתי חכמים ומחברו

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ו' מאי 24, 2013 3:04 pm

אגב החיבור עיקר תוספות יו"ט נתחבר ע"י אחד מגדולי הדור ההוא, רבי משלם כהן צדק ראב"ד ור"מ לבוב, אשר נודע גם בספרו פתחי נדה, והיה אחיו של הרה"ק בעל ברית כהונת עולם, ובודאי לא היה סתם מדפיס.

אלי_ש
הודעות: 974
הצטרף: ב' אוקטובר 24, 2011 12:07 pm
יצירת קשר:

Re: הספר עיקר שפתי חכמים ומחברו

הודעהעל ידי אלי_ש » ו' מאי 24, 2013 3:12 pm

ב'עיקר שפתי חכמים' סילפו או שינו מספר פעמים מן המופיע בחיבור המקורי. אכתוב דוגמה קטנה שרשומה אצלי:
בפסוק "צהר תעשה לתיבה", על דברי רש"י: "יש אומרים חלון ויש אומרים אבן תיבה". כותב השפתי חכמים: "אף על גב דודאי שהיה חלון לתיבה דכתיב ויפתח נח את חלון התיבה, סבירא ליה דלא נעשה להאיר...". כלומר, שאין המדרשים סותרים זה לזה.
ואילו ב"עיקר שפתי חכמים": "וצוהר הוא מלשון צהריים והכתוב דלקמן 'ויפתח נח את חלון התיבה אשר עשה' יכריע לפירוש הראשון" (ובכך פשוט מכריע בין שתי דעות במדרש באמצעות פסוק אחר, שכאילו דרשני המדרש לא ידעו...).

נערי האוצר
הודעות: 100
הצטרף: א' פברואר 13, 2011 10:00 am

Re: הספר עיקר שפתי חכמים ומחברו

הודעהעל ידי נערי האוצר » ו' מאי 24, 2013 4:03 pm

תוספת יום טוב וקיצורו ("עיקר תוי"ט") שונים באופן מהותי משפתי חכמים וקיצורו ("עיקר שפ"ח"), ואין ביניהם דמיון מלבד שיתוף השם. שהרי מחבר תוספת יום טוב היה רב חשוב ונכבד בדורו, והוא אכן חיבור מקורי, ואילו מחבר שפתי חכמים היה מדפיס (ומשורר בס), והחיבור אינו אלא ליקוט די מרושל מספרי מחברים אחרים; וכיוצא בזה קיצוריהם: את עיקר תוי"ט חיבר רב נכבד, ואת עיקר שפ"ח קיצרו המדפיסים.


להלן תולדות דפוס האחים והאלמנה בוילנא, מתוך האנציקלופדיה החופשית:
הדפוס נוסד ברישיון השלטונות הרוסים בידי ברוך בן יוסף ראם מגליציה בשנת תקמ"ט (1789) בעיירה אזאר (יז'יורי)‏ שליד גרודנו (הורודנא), והיה אחד מבתי הדפוס העבריים הראשונים בליטא. ב-1799 העביר ברוך ראם את הדפוס לווילנה. הוא נפטר בתקס"ג (1803), והדפוס עבר לידי בנו, מנחם מן ראם.

בשנת תקצ"ד (1834) החל להדפיס, ביחס עם המדפיס שמחה זימל מהורודנא, מהדורה חדשה של התלמוד הבבלי עם פירוש הרי"ף ופירושים נוספים. הדפסת המהדורה גרמה לסכסוך קשה על הזכויות להדפסת התלמוד בין דפוס ראם בווילנה לדפוס סלאוויטא של משפחת שפירא, שהדפיס שנים מעטות קודם לכן מהדורה שלו של התלמוד. למעלה ממאה רבנים התערבו בסכסוך, והוא הסתיים רק כשאחד הפועלים של דפוס סלאוויטא נמצא תלוי (אם כי הוא התאבד מסיבות אחרות), והשלטונות הורו ב-1836 לסגור את כל בתי הדפוס בליטא וברוסיה הלבנה מלבד דפוס ראם ודפוס נוסף בז'יטומיר.

מנחם מן ראם נפטר בראשית שנת תר"ב (1841), ובאותה שנה נשרף בית הדפוס. את הדפוס ניהלו מאז יוסף ראובן ראם ובנו דוד ראם. יוסף ראובן נפטר בשנת תרי"ח (1858), ובנו דוד נפטר בתר"ך (1860) בדרכו מסנקט פטרבורג, שם דאג לשמירת המונופול על הדפוס העברי בידיו. עם מותו עבר בית הדפוס לידי דבורה אלמנתו ושני גיסיה חיים יעקב ומנחם גבריאל, בניו של יוסף ראובן ראם, והחל מ-1863 נודע הדפוס כ"דפוס האלמנה והאחים ראם". דבורה ראם, ששימשה כמנהלת הכללית של בית הדפוס וההוצאה לאור, גייסה את הסופר שמואל שרגא פייגנזון (שפ"ן הסופר; 1838–1932) שישמש כמנהל מקצועי של בית הדפוס. המונופול על ההדפסה אבד אחרי מותו של דוד ראם, ובתי דפוס עבריים נוספים נפתחו ברחבי האימפריה הרוסית.

שי אבי דוד
הודעות: 786
הצטרף: ב' ספטמבר 26, 2011 3:48 pm

Re: הספר עיקר שפתי חכמים ומחברו

הודעהעל ידי שי אבי דוד » ו' מאי 24, 2013 4:20 pm

נדמה לי שהיה על כך אשכול בעבר


נאמן במלאכתו
הודעות: 28
הצטרף: ה' ספטמבר 16, 2010 11:18 pm

עיקר תוספות יום טוב

הודעהעל ידי נאמן במלאכתו » ש' מאי 25, 2013 11:45 pm

מחולת המחנים כתב:אגב החיבור עיקר תוספות יו"ט נתחבר ע"י אחד מגדולי הדור ההוא, רבי משלם כהן צדק ראב"ד ור"מ לבוב, אשר נודע גם בספרו פתחי נדה, והיה אחיו של הרה"ק בעל ברית כהונת עולם, ובודאי לא היה סתם מדפיס.


ב'ששה סדרי משנה' מהדורת 'מיר' המפוארת והמשובחת, פרסמו המדפיסים פרקי תולדות נרחבים ומרתקים על מחבר הספר 'עיקר תוספות יום טוב', וכמו כן השיבו את 'הקדמת המחבר' במלואה, וכן את 'הסכמת הגאונים' על הספר מאת בעל ה'אוהב ישראל' מ'אפטא' והרבי הקדוש ר' צבי אריה מ'אליק'. ה'הקדמה' המלאה נדפסה רק במהדורה הראשונה, והיא קוצצה במהדורות שלאחר מכן. כמו כן, גם ה'הסכמות' נשמטו לגמרי במהדורות המאוחרות. במהדורת 'מיר' המפוארת מצאתי סוף סוף את מי שזכה להחזיר את עטרת תפארת המחבר ליושנה.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17382
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: הספר עיקר שפתי חכמים ומחברו

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' מאי 26, 2013 9:41 am

שהרי מחבר תוספת יום טוב היה רב חשוב ונכבד בדורו,


לא רק רב וחשוב בדורו אלא אחד מגדולי האחרונים שדבריו בספריו (תוי"ט מעדני יו"ט ופלפולא חריפתא על הרא"ש, ותורת האשם על תורת חטאת ) מובאים תדיר בדברי האחרונים והפוסקים.

שלח
הודעות: 1537
הצטרף: ד' אפריל 03, 2013 11:16 am

Re: הספר עיקר שפתי חכמים ומחברו

הודעהעל ידי שלח » א' מאי 26, 2013 1:26 pm

לגבי הספר עיקר שפתי חכמים,אם נגיד שהוא המגיה בדפוס ראם, הרב הסטיפלר,כותב שהוא המשכיל מרדכי פלונגיאן
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?142235&&page=279
קבצים מצורפים
דפוס ראם.pdf
(172.31 KiB) הורד 162 פעמים

שכם
הודעות: 27
הצטרף: א' מאי 26, 2013 5:03 pm

Re: הספר עיקר שפתי חכמים ומחברו

הודעהעל ידי שכם » א' מאי 26, 2013 5:08 pm

אלי_ש כתב:ב'עיקר שפתי חכמים' סילפו או שינו מספר פעמים מן המופיע בחיבור המקורי. אכתוב דוגמה קטנה שרשומה אצלי:
בפסוק "צהר תעשה לתיבה", על דברי רש"י: "יש אומרים חלון ויש אומרים אבן תיבה". כותב השפתי חכמים: "אף על גב דודאי שהיה חלון לתיבה דכתיב ויפתח נח את חלון התיבה, סבירא ליה דלא נעשה להאיר...". כלומר, שאין המדרשים סותרים זה לזה.
ואילו ב"עיקר שפתי חכמים": "וצוהר הוא מלשון צהריים והכתוב דלקמן 'ויפתח נח את חלון התיבה אשר עשה' יכריע לפירוש הראשון" (ובכך פשוט מכריע בין שתי דעות במדרש באמצעות פסוק אחר, שכאילו דרשני המדרש לא ידעו...).


ראה ב"ר לג ה ה ויהי מקץ ארבעים יום ויפתח נח, הדא מסייעא לההוא דא"ר אבא בר כהנא חלון. וראה עוד יפ"ת שם.

נערי האוצר
הודעות: 100
הצטרף: א' פברואר 13, 2011 10:00 am

Re: הספר עיקר שפתי חכמים ומחברו

הודעהעל ידי נערי האוצר » א' מאי 26, 2013 8:39 pm

שלח כתב:לגבי הספר עיקר שפתי חכמים,אם נגיד שהוא המגיה בדפוס ראם, הרב הסטיפלר,כותב שהוא המשכיל מרדכי פלונגיאן
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?142235&&page=279


כמדומה שהיה יותר ממגיה אחד בדפוס ראם.

הכהן
הודעות: 1592
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: הספר עיקר שפתי חכמים ומחברו

הודעהעל ידי הכהן » א' מאי 26, 2013 9:39 pm

אני ראיתי הרבה דברים על גבול 'עמרצות' בעיקר ש"ח.

יאיר
הודעות: 10044
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: הספר עיקר שפתי חכמים ומחברו

הודעהעל ידי יאיר » ב' מאי 27, 2013 3:10 am

הכהן כתב:אני ראיתי הרבה דברים על גבול 'עמרצות' בעיקר ש"ח.

ידוע ומפורסם ונכון בהחלט.

שכם
הודעות: 27
הצטרף: א' מאי 26, 2013 5:03 pm

Re: הספר עיקר שפתי חכמים ומחברו

הודעהעל ידי שכם » ב' מאי 27, 2013 3:12 pm

יאיר כתב:
הכהן כתב:אני ראיתי הרבה דברים על גבול 'עמרצות' בעיקר ש"ח.

ידוע ומפורסם ונכון בהחלט.


ידוע ומפורסם, אבל מדוע נכון בהחלט, נפלה לידי מהדורת 'עוז והדר' וראיתי שלכל קטע הביאו בסופו מ"מ ממפרשי רש"י, אם כך מהו 'גבול העמרצות' ?
בהבנת המפרשים ? בציטוט 'המדויק' ? בניסוח ?

נערי האוצר כתב:
שלח כתב:חיפשתי רבות ולא מצאתי מי חיבר את הספר עיקר שפתי חכמים על רש"י.למה בכל החומשים והמקראות הגדולות לא כתוב מי חיבר פירוש זה?


המגיהים בדפוס האלמנה והאחים ראם בוילנא.


מתי הוא נדפס לראשונה ? ומי היו צוות העובדים בדפוס וילנה באותם שנים ?

הכהן
הודעות: 1592
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: הספר עיקר שפתי חכמים ומחברו

הודעהעל ידי הכהן » ב' מאי 27, 2013 4:00 pm

יש כאן מי שיוכל להעלות דברי הש"ח ודברי עש"ח על רש"י זה?
ויזכור אלהים את רחל. זכר לה שמסרה סימניה לאחותה (ב"ר עג, ד.), ושהיתה מצירה שלא תעלה בגורלו של עשו, שמא יגרשנה יעקב לפי שאין לה בנים, ואף עשו הרשע כך עלה בלבו כששמע שאין לה בנים. הוא שייסד הפייט, האדמון כבט שלא חלה צבה לקחתה לו ונתבהלה:

שכם
הודעות: 27
הצטרף: א' מאי 26, 2013 5:03 pm

Re: הספר עיקר שפתי חכמים ומחברו

הודעהעל ידי שכם » ב' מאי 27, 2013 4:29 pm

שפתי חכמים על בראשית פרק ל פסוק כב מתוך 'התקליטור התורני'
(ג) דאל"כ מה זכר לה, דבכל מקום זכירה נופל על מעשה שעשה, כמו ויזכור אלהים את נח וגו' (לעיל ח, א), כמו שפירש רש"י שלא שמשו בתיבה, וכמו זכירה דגבי לוט (לעיל יט, כט) שלא הגיד ששרה אשתו של אברהם וכו':
(ד) שהוא מדה כנגד מדה, היא עשתה שלא תצא אחותה בחרפה מבעלה, לכך אין ראויה שלא תלד ותצא בחרפה מבעלה. (גור אריה):
(ה) האדמון עשו, כבט כשהביט, שלא חלה שלא היו לרחל חבלי לידה, צבה חשק, לקחתה לו לאשה, והיא נבהלה:
קבצים מצורפים
עיקר שפתי חכמים.GIF
עיקר שפתי חכמים.GIF (47.76 KiB) נצפה 5596 פעמים
נערך לאחרונה על ידי שכם ב ב' מאי 27, 2013 8:14 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

הכהן
הודעות: 1592
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: הספר עיקר שפתי חכמים ומחברו

הודעהעל ידי הכהן » ב' מאי 27, 2013 7:29 pm

תודה
ומי יוכל להעלות עש"ח?

שלח
הודעות: 1537
הצטרף: ד' אפריל 03, 2013 11:16 am

Re: הספר עיקר שפתי חכמים ומחברו

הודעהעל ידי שלח » ב' מאי 27, 2013 7:45 pm

אולי מישהו יכול לעשות סדר בענין דפוס ראם,והמגיהים על הש"ס האם קיבל את הסכמת פוסקי אותו דור,מה נדפס בדפוס זה גם שולחן ערוך ומדרשים,ועיקר שפתי חכמים,האם נעשה הכל בהתיעצות עם תלמידי חכמים,והיום זה מודפס בכל ישראל,איך מדפיסים ספר עיקר שפתי חכמים בלא לדעת מי המחבר,האם בכוונה לא אמרו מי המחבר?מהרב הסטיפלר משמע שהיו שם משכילים

שלח
הודעות: 1537
הצטרף: ד' אפריל 03, 2013 11:16 am

Re: הספר עיקר שפתי חכמים ומחברו

הודעהעל ידי שלח » ב' מאי 27, 2013 7:52 pm

גם מצאתי בנושא מאמר על הגדות שהודפס על ידי ראם שיש פיקפוק
http://www.otzar.org/aspcrops/167400_236_71652750903-2752013.asp
קבצים מצורפים
מאמר האגדות.pdf
(145.46 KiB) הורד 162 פעמים

שלח
הודעות: 1537
הצטרף: ד' אפריל 03, 2013 11:16 am

Re: הספר עיקר שפתי חכמים ומחברו

הודעהעל ידי שלח » א' יוני 02, 2013 3:03 pm

ראיתי גם מאמרו של הרב יהושע מונדשיין ואומר שם בעמוד קנו דברים על דפוס ראם
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?26147&&page=5

שכם
הודעות: 27
הצטרף: א' מאי 26, 2013 5:03 pm

Re: הספר עיקר שפתי חכמים ומחברו

הודעהעל ידי שכם » א' יוני 02, 2013 4:01 pm

מי יוכל להעלות סיכום התקופות של דפוס "ראם", הבעלים, העובדים, המגיהים - והספרים שהודפסו בימיהם.
האם דעותיהם של בעלי הדפוס היו אחידות לאורך כל התקופות [- וכמובן, הספרים שהדפיסו], או שחלו שינויים ?

נערי האוצר
הודעות: 100
הצטרף: א' פברואר 13, 2011 10:00 am

Re: הספר עיקר שפתי חכמים ומחברו

הודעהעל ידי נערי האוצר » ש' ספטמבר 07, 2013 10:08 pm

ראיתי בשבת את המהדורה החדשה של הוצאת 'עוז והדר' לחומש רש"י ועיקר שפ"ח החדש. המערכת כותבת במבואה שעיקר שפ"ח הישן עשו מדפיסי וילנא מבלי לציין את שם העוסקים במלאכה, ולכן אין ראוי להתייחס למלאכתם ברצינות. לכן פנו ועשו את הספר מחדש, תוך כדי השוואה ותיקון וכו'. דא עקא, בדבר אשר זדו עליהם, שכן גם מדפיסי עוז והדר לא ציינו את שם העוסקים במלאכה.

נחוניא
הודעות: 266
הצטרף: ד' יולי 24, 2013 2:21 am

Re: הספר עיקר שפתי חכמים ומחברו

הודעהעל ידי נחוניא » ה' אוקטובר 03, 2013 9:35 pm

נערי האוצר כתב:
שלח כתב:חיפשתי רבות ולא מצאתי מי חיבר את הספר עיקר שפתי חכמים על רש"י.למה בכל החומשים והמקראות הגדולות לא כתוב מי חיבר פירוש זה?


המגיהים בדפוס האלמנה והאחים ראם בוילנא.

האם יש מקור על כך?

הכהן
הודעות: 1592
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: הספר עיקר שפתי חכמים ומחברו

הודעהעל ידי הכהן » ה' אוקטובר 03, 2013 9:44 pm

שכם כתב:שפתי חכמים על בראשית פרק ל פסוק כב מתוך 'התקליטור התורני'
(ג) דאל"כ מה זכר לה, דבכל מקום זכירה נופל על מעשה שעשה, כמו ויזכור אלהים את נח וגו' (לעיל ח, א), כמו שפירש רש"י שלא שמשו בתיבה, וכמו זכירה דגבי לוט (לעיל יט, כט) שלא הגיד ששרה אשתו של אברהם וכו':
(ד) שהוא מדה כנגד מדה, היא עשתה שלא תצא אחותה בחרפה מבעלה, לכך אין ראויה שלא תלד ותצא בחרפה מבעלה. (גור אריה):
(ה) האדמון עשו, כבט כשהביט, שלא חלה שלא היו לרחל חבלי לידה, צבה חשק, לקחתה לו לאשה, והיא נבהלה:

הרואה יראה שהעיקר פירש אחרת לגמרי מהמקור!

הכהן
הודעות: 1592
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: הספר עיקר שפתי חכמים ומחברו

הודעהעל ידי הכהן » ה' אוקטובר 03, 2013 9:44 pm


יאיר
הודעות: 10044
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: הספר עיקר שפתי חכמים ומחברו

הודעהעל ידי יאיר » ה' אוקטובר 03, 2013 11:52 pm

נחוניא כתב:
נערי האוצר כתב:
שלח כתב:חיפשתי רבות ולא מצאתי מי חיבר את הספר עיקר שפתי חכמים על רש"י.למה בכל החומשים והמקראות הגדולות לא כתוב מי חיבר פירוש זה?

המגיהים בדפוס האלמנה והאחים ראם בוילנא.

האם יש מקור על כך?

viewtopic.php?f=7&t=3082
[שפן הסופר - שמואל שרגא פייגנזון מנהל דפוס וילנא]

שש משזר
הודעות: 308
הצטרף: ה' פברואר 27, 2014 5:34 am

Re: הספר עיקר שפתי חכמים ומחברו

הודעהעל ידי שש משזר » ה' נובמבר 13, 2014 1:36 am

הכהן כתב:אני ראיתי הרבה דברים על גבול 'עמרצות' בעיקר ש"ח.

וגם בש"ח עצמו.
וידועים דברי בעל אור בהיר על האור החיים הק' בזה, וד"ל.

נבח
הודעות: 5
הצטרף: ה' נובמבר 06, 2014 5:33 am

Re: הספר עיקר שפתי חכמים ומחברו

הודעהעל ידי נבח » ו' נובמבר 14, 2014 6:14 am

ע'בשפתי חכמים ויצא פכ"ט פכ"א ויאמר יעקב אל לבן הבה את אשתי כי מלאו ימי ואבואה אליה. ופרש"י והלא קל שבקלים אינו אומר כן אלא להוליד תולדות אמר כך. ובשפתי חכמים "שאין מדרך מוסר שיאמר השכיר תכף ששלמו שני עבדתו הבה את שכר."!!! ראית עמרצות כזה מימך?

בקרו טלה
הודעות: 2995
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: הספר עיקר שפתי חכמים ומחברו

הודעהעל ידי בקרו טלה » ו' נובמבר 14, 2014 1:35 pm

נבח כתב:ע'בשפתי חכמים ויצא פכ"ט פכ"א ויאמר יעקב אל לבן הבה את אשתי כי מלאו ימי ואבואה אליה. ופרש"י והלא קל שבקלים אינו אומר כן אלא להוליד תולדות אמר כך. ובשפתי חכמים "שאין מדרך מוסר שיאמר השכיר תכף ששלמו שני עבדתו הבה את שכר."!!! ראית עמרצות כזה מימך?

כ"כ המזרחי שם וכוונתו ברורה שאין הדרך לשכיר מיד שהוא גומר לומר כן כתובע ודורש בתקיפות

ארפכשד
הודעות: 108
הצטרף: ש' אוקטובר 25, 2014 8:43 pm

Re: הספר עיקר שפתי חכמים ומחברו

הודעהעל ידי ארפכשד » ש' נובמבר 15, 2014 8:26 pm

בקרו טלה כתב:
נבח כתב:ע'בשפתי חכמים ויצא פכ"ט פכ"א ויאמר יעקב אל לבן הבה את אשתי כי מלאו ימי ואבואה אליה. ופרש"י והלא קל שבקלים אינו אומר כן אלא להוליד תולדות אמר כך. ובשפתי חכמים "שאין מדרך מוסר שיאמר השכיר תכף ששלמו שני עבדתו הבה את שכר."!!! ראית עמרצות כזה מימך?

כ"כ המזרחי שם וכוונתו ברורה שאין הדרך לשכיר מיד שהוא גומר לומר כן כתובע ודורש בתקיפות

אנא ממך כבוד תורתו המופלא יעיין נא ברא"ם ויראה לעיניו הזכות שלא כתב הרא"ם כן כלל וכלל בכלל אלא רק כתב כן לפרש מ"ש רש"י מלאו ימי שאמרה לי אמי.

הנאמן בפקדונו
הודעות: 364
הצטרף: ב' ינואר 02, 2012 11:39 am

Re: הספר עיקר שפתי חכמים ומחברו

הודעהעל ידי הנאמן בפקדונו » א' נובמבר 16, 2014 8:07 am

נערי האוצר כתב:ראיתי בשבת את המהדורה החדשה של הוצאת 'עוז והדר' לחומש רש"י ועיקר שפ"ח החדש. המערכת כותבת במבואה שעיקר שפ"ח הישן עשו מדפיסי וילנא מבלי לציין את שם העוסקים במלאכה, ולכן אין ראוי להתייחס למלאכתם ברצינות. לכן פנו ועשו את הספר מחדש, תוך כדי השוואה ותיקון וכו'. דא עקא, בדבר אשר זדו עליהם, שכן גם מדפיסי עוז והדר לא ציינו את שם העוסקים במלאכה.

סתם קינטור, בכל ספר של עוז והדר מזוכרים העורכים, וכנ"ל גם בחומש

רוצה ללמוד
הודעות: 76
הצטרף: ה' פברואר 27, 2014 8:42 pm

Re: הספר עיקר שפתי חכמים ומחברו

הודעהעל ידי רוצה ללמוד » א' נובמבר 16, 2014 1:47 pm

בשפתי צדיק בפרשתן (תולדות) זועק על השפתי חכמים במילים מאוד קשות על הסברו שיצחק נשא את רבקה לפני שהייתה ראוייה להריון "שלא לעמוד בהרהור עבירה"...

בקרו טלה
הודעות: 2995
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: הספר עיקר שפתי חכמים ומחברו

הודעהעל ידי בקרו טלה » א' נובמבר 16, 2014 2:09 pm

רוצה ללמוד כתב:בשפתי צדיק בפרשתן (תולדות) זועק על השפתי חכמים במילים מאוד קשות על הסברו שיצחק נשא את רבקה לפני שהייתה ראוייה להריון "שלא לעמוד בהרהור עבירה"...

עי' במזרחי שם
ואני פונה לכל המגיבים על הש"ח [על אף שבילדותי הושפעתי ג"כ הרבה מדברי האור בהיר] לעי' בש"ח עם ציונים מעוז והדר שבד"כ אין הם דברי עצמו

שיף
הודעות: 2190
הצטרף: ב' דצמבר 31, 2012 11:21 pm

Re: הספר עיקר שפתי חכמים ומחברו

הודעהעל ידי שיף » ב' נובמבר 17, 2014 10:18 pm

לייטנר כתב:http://www.otzar.org/forums/viewtopic.php?f=7&t=3909&hilit=%D7%A9%D7%A4%D7%AA%D7%99+%D7%97%D7%9B%D7%9E%D7%99%D7%9D
שי אבי דוד כתב:נדמה לי שהיה על כך אשכול בעבר

אכן שכולות רבים מדי, גם כאן
viewtopic.php?f=7&t=3082 ועוד...

שברי לוחות
הודעות: 1856
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: הספר עיקר שפתי חכמים ומחברו

הודעהעל ידי שברי לוחות » ב' נובמבר 17, 2014 10:22 pm

רוצה ללמוד כתב:בשפתי צדיק בפרשתן (תולדות) זועק על השפתי חכמים במילים מאוד קשות על הסברו שיצחק נשא את רבקה לפני שהייתה ראוייה להריון "שלא לעמוד בהרהור עבירה"...
גם בדברי יחזקאל בפרשתן כתב כן נגד השפתי חכמים אם כי לא הזכירו בשמו אלא בשם המגיה

לבי במערב
הודעות: 1101
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm

Re: עיקר תוספות יום טוב

הודעהעל ידי לבי במערב » ו' מאי 03, 2019 6:29 am

נאמן במלאכתו כתב:ב'ששה סדרי משנה' מהדורת 'מיר' המפוארת והמשובחת, פרסמו המדפיסים פרקי תולדות נרחבים ומרתקים על מחבר הספר 'עיקר תוספות יום טוב', וכמו כן השיבו את 'הקדמת המחבר' במלואה, וכן את 'הסכמת הגאונים' על הספר מאת בעל ה'אוהב ישראל' מ'אפטא' והרבי הקדוש ר' צבי אריה מ'אליק'. ה'הקדמה' המלאה נדפסה רק במהדורה הראשונה, והיא קוצצה במהדורות שלאחר מכן. כמו כן, גם ה'הסכמות' נשמטו לגמרי במהדורות המאוחרות. במהדורת 'מיר' המפוארת מצאתי סוף סוף את מי שזכה להחזיר את עטרת תפארת המחבר ליושנה.

שמא ניתן להעלותה לכאן (או לכה"פ לקשר אלי')?
ישנה ע"ג ה'רשת'?


חזור אל “מקרא ותרגום”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 13 אורחים