מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ספר קושיות

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
בצלאל
הודעות: 100
הצטרף: ב' יוני 21, 2010 12:51 am

ספר קושיות

הודעהעל ידי בצלאל » ד' אוגוסט 04, 2010 6:07 pm

בעברי בין בתרי הפורום נתקלתי כמה פעמים באזכור שמו של "ספר קושיות", בין כך ובין כך איקלע הספר לידי ובחנתיו מקרוב מתוך עניין רב. אין ספק שעצם ההדרת ספר זה היא תרומה נכבדה לארון הספרים היהודי, ובמיוחד לאור ההשקעה המרובה בהערות והביאורים של המהדיר. אופיני הוא שספר כה ייחודי זכה למהדיר ייחודי ומשקיע... [שמתי לב, למשל שישנן הערות החוזרות על עצמן פעמים רבות, למשל הפנייה מדוייקת ל"ספר הגימטריאות ח"א אות ד עמ' ד ובהערה 25 שם" בעניין שהפרש של 1 אינו מעכב בגימטריה, ולא ברור מה הנחיצות בזה.]
ברם, לאחר שהתפעלותי הראשונה חלפה, התקשיתי להגדיר לעצמי: מהו אפיונו של הספר? במה הוא עוסק? מה חידושו? מה המיוחדות שבו? האם ישנה ספרות דומה לסגנון זה?
גם היה מן הצורך לעשות מפתח או רשימה של כל המנהגים המיוחדים הרשומים בספר. למשל נאמר שם באגביות שאמרו "נחמנו" בשבת. והתפלאתי האמנם גם בזמן מהר"ם רונטבורג אמרו עדיין "נחמנו", והאם ישנם גם סידורים מתקופת הדפוס שנדפס בהם "נחמנו".
גם החידושים שבספר נעלמים לדעתי בתוך הפירושים הקלאסיים והמקובלים. למשל, הוא טוען שחנניה מישאל ועזריה ירדו לכבשן האש, דוקא משום שסמכו על הנס. אבל משום שרוב דברי הספר הם פירושים מקובלים וידועים, אין סבלנות לנפות את חידושיו ולעמוד עליהם.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: ספר קושיות

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' אוגוסט 04, 2010 6:28 pm

בצלאל,
אכן, אני מודה באשמה, רגיל אני להזכיר בפורום את 'ספר קושיות', מחמת היותו חביב עלי ביותר (ואני מאמין, שהוא חביב על קוראים נוספים).
ולענין המפתחות - לא דייקת.
'נחמנו' מופיע תחת הערך 'ברכת המזון' (עמ' שיח, סוף עמודה ראשונה).

ולענין אופיו של הספר ולמי הוא היה מיועד, עסקתי בכך לאחרונה עם אחד מאנשי האקדמיה, והוא כתב לי דבר מעניין:
אני כבר זמן מה חושב שידידי ר' יהודה דב גלינסקי צודק בכך שבספרד היתה ספרות הלכתית לבעלי בתים. כלומר ליהודים שלמדו בישיבה תקופה ידעו ללמוד אך לא התמידו בלימוידם והפכו לרבנים ובני תרביצא של ממש. עבורם אנו מוצאים בספרד הוא הראה זאת יפה במאמר ספרות שניתן לכנותה "ספרות מן הפריפריה של בית המדרש" כלומר שקהל היעד שלה הוא אותם בעלי בתים שיודעים ללמוד אך לא נתנו בפילפול ועיון עינם.
אני חשוב שלמרות קהילות אשכנז קטנות יותר גם בקרבן ניתן להצביע על חוג שכזה של עילית משנית -אנשי עסקים סוחרים מלווים בריבית וכיוצ"ב שלמדו ושנו אך לא הפכו לשוכני בית המדרש. עבורם ישנה ג"כ ספרות ל"עילית משנית" לדעתי 'ספר הקושיות' מכוון לציבור שכזה. משהו הלכתי/ מדרשי כליל יותר מספרות הלכתית "כבדה" כמו "אור זרוע" "רקח" וכיוצ"ב.
עד כאן לשונו.
נערך לאחרונה על ידי חכם באשי ב ד' אוגוסט 04, 2010 6:41 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: ספר קושיות

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' אוגוסט 04, 2010 7:50 pm

כפי שהבנתי מכאן (viewtopic.php?f=7&t=119&p=8636&hilit=%D7%A9%D7%91%D7%A2%D7%99%D7%9D+%D7%9C%D7%A9%D7%95%D7%A0%D7%95%D7%AA#p1969) עתיד הספר לעלות לאוצר, ומשום מה מתמהמה הדבר (איש ספר, תעדכן אותנו?).

הספר חביב עלי, כי הוא פשוט נחמד וקליל, מתאים לאחרי הטצ'ולנט בשבת (ויסלח לי המחבר). יש בו הרבה ענינים פיקנטיים, וניתן לומר עליו - כלשונו של איש ספר - הוא עתיד להיות "מנגינתם של בני הישיבות".

אצרף כאן כמה פיסקאות, מעותק PDF שנתן לי ידידי המהדיר, כפי אשר יעלה המזלג:

ספר קושיות10.png
ספר קושיות10.png (5.77 KiB) נצפה 13943 פעמים

ספר קושיות1.png
ספר קושיות1.png (5.7 KiB) נצפה 13945 פעמים

ספר קושיות2.png
ספר קושיות2.png (11.39 KiB) נצפה 13941 פעמים

ווונדערלעך
הודעות: 122
הצטרף: ב' מאי 10, 2010 10:53 am

Re: ספר קושיות

הודעהעל ידי ווונדערלעך » ד' אוגוסט 04, 2010 7:59 pm

מי זה המחבר של הספר הזה? זה נראה ליצנות וטפשות, וזה גם לא מצחיק בכלל (אפילו אחר הטשונט). רק אל תגידו לי שזה אחד מן הראשונים, כי לא אאמין. זה פשוט עוול נורא להדביק את השטויות הללו לראשונים כמלאכים, ומסתמא אסורים בקריאה כלל.
למנהלים לדעתי צריך למחוק האשכול הזה לגמרי.

בצלאל
הודעות: 100
הצטרף: ב' יוני 21, 2010 12:51 am

Re: ספר קושיות

הודעהעל ידי בצלאל » ד' אוגוסט 04, 2010 8:28 pm

ווונדערלעך כתב:מי זה המחבר של הספר הזה? זה נראה ליצנות וטפשות, וזה גם לא מצחיק בכלל (אפילו אחר הטשונט). רק אל תגידו לי שזה אחד מן הראשונים, כי לא אאמין. זה פשוט עוול נורא להדביק את השטויות הללו לראשונים כמלאכים, ומסתמא אסורים בקריאה כלל.


אכן חכם באשי גרם כאן עוול לספר החביב עליו ביותר, בכך שהראה רק כמה קטעים העלולים להעלות חיוך על שפתי אחד שאינו מורגל בכך, עד שרבינו "משתומם" [בתרגום מיידיש] רצה להוציא לעז על המהדיר הרב סטל שליט"א שזייף ספר וכתבו בשם אחד מן הראשונים.
משל למה הדבר דומה, לאחד שיבחן את ארמון המלוכה על פי המטבח המפוחם, ותיכף יגזור מסקנות על יתר הארמון.
אין ספק שהוא מתקופת הראשונים, ויעידו על כך שלושה כתבי היד (!) מאותה תקופה והאיזכורים הרבים של חכמי הראשונים, כפי שהובא במבוא הנפלא. אך יש מעט צדק בדברי רבינו "משתומם", שאולי לא כל אחד שהיה מתקופת הראשונים וכתב ספר זוכה לתואר "ראשון כמלאך".
נ.ב. אבקש לציין מקור לגבי איסור הקריאה.

המעיין
הודעות: 1219
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 12:06 pm

Re: ספר קושיות

הודעהעל ידי המעיין » ד' אוגוסט 04, 2010 8:37 pm

אם כך שחכם באשי הכשילו שהביא דווקא את "המטבח המפוחם"
אולי באמת צריך חכם באשי לבקש מחילה מהמהדיר הרב סטל שליט"א

המעיין
הודעות: 1219
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 12:06 pm

Re: ספר קושיות

הודעהעל ידי המעיין » ד' אוגוסט 04, 2010 8:43 pm

אגב אין לי את הספר ולכן איני יודע מה כתב המהדיר על המנהג המוזכר שם להכות את העדים
אבל לדידי הייתי מתרץ מנהג כזה מטעם אחר כדי לצאת ידי "חובת" ליכת כתובה דלא רמו ביה תגרא
וכמעשה שהיה בקאצקער והאבני נזר
http://80.179.48.194/WOTZAR/Book.asp?6040&BOOKS&page=25

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: ספר קושיות

הודעהעל ידי זקן ששכח » ד' אוגוסט 04, 2010 8:45 pm

המעיין כתב:אגב אין לי את הספר ולכן איני יודע מה כתב המהדיר על המנהג המוזכר שם להכות את העדים
אבל לדידי הייתי מתרץ מנהג כזה מטעם אחר כדי לצאת ידי "חובת" ליכת כתובה דלא רמו ביה תגרא
וכמעשה שהיה בקאצקער והאבני נזר
http://80.179.48.194/WOTZAR/Book.asp?6040&BOOKS&page=25

דומה שדבריו נעוצים בדברי המחבר 'כדי שיכלה הקטטה בזה'.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: ספר קושיות

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' אוגוסט 04, 2010 8:52 pm

בצלאל כתב:נ.ב. אבקש לציין מקור לגבי איסור הקריאה.

המקור נמצא במשנה ברורה חלק ז'.
לכתוב שאנחנו כלבים בגימטריה, זו חכמה גדולה? ועוד לכתוב זאת בשם ראשון?
גם אם זה בהומור, תסלח לי מאד זה הומור טיפשי ומגוחך מתאים לילדים בני 9 עד 10 ולא יותר. 
היו הרבה אפיקורסים במשך הדורות, וגם ליצנים ורשעים, מינים ומלשינים במשך כל הדורות. אז מה אם הכתב יד הזה מלפני אלף שנה?
אני מסכים בהחלט עם ווונדערלעך

בצלאל
הודעות: 100
הצטרף: ב' יוני 21, 2010 12:51 am

Re: ספר קושיות

הודעהעל ידי בצלאל » ד' אוגוסט 04, 2010 9:04 pm

אוצר החכמה כתב:היו הרבה אפיקורסים במשך הדורות, וגם ליצנים ורשעים, מינים ומלשינים במשך כל הדורות. אז מה אם הכתב יד הזה מלפני אלף שנה?
אני מסכים בהחלט עם ווונדערלעך

אני מסיק מדבריך שהספר לא יכנס לאוצר, בניגוד למובא לעיל בשם מנהלי האוצר?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: ספר קושיות

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' אוגוסט 04, 2010 9:07 pm

זה לא תלוי בי אלא בהנהלה. יש ביקורת של ר' שמואל דויטש שליט"א על כל הספרים וכפי המקובל גם ספר זה יעבור תחת עין ביקורתו.

תוך כדי דיבור
הודעות: 1346
הצטרף: ה' מאי 20, 2010 1:59 pm

Re: ספר קושיות

הודעהעל ידי תוך כדי דיבור » ד' אוגוסט 04, 2010 9:11 pm

בצלאל כתב:נ.ב. אבקש לציין מקור לגבי איסור הקריאה.


האמנם אתה צריך מקור לאיסור קריאת ליצנותא דאורייתא?...

תולדות אדם
הודעות: 444
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 5:12 pm

Re: ספר קושיות

הודעהעל ידי תולדות אדם » ד' אוגוסט 04, 2010 9:13 pm

רבינו הנפלא (תרגום מדוייק יותר ל"וואונדערלעך") מדוע לא יתכן שהספר הוא מרבותינו הראשונים, ואם אכן הוא כך הרי בהחלט מעניין לקרוא בספר כזה בו אנו נוכחים שאף דברים הנעשים בלא ידיעה וכוונה תחילה, הרי יש להם שורש מלמעלה ודוקא הווארט הראשון (הנראה מוזר ביותר) מצא חן בעיני, בהראותו כי למרות שהגויים כוונתם לגנות את ישראל הרי נמצאו מברכים בלא ידיעה.

והטיב להגדירו החכ"ב שזה מתאים לקריאה "שבת נאכן טשולנט" בזמן שאין המוח צלול לעיין בשאר דברי רבותינו הראשונים החמורים, וכמובן אין בזה איסור קריאה כי אף אם נאמר ששיחות חולין הן הרי צריכות תלמוד.

ווונדערלעך
הודעות: 122
הצטרף: ב' מאי 10, 2010 10:53 am

Re: ספר קושיות

הודעהעל ידי ווונדערלעך » ד' אוגוסט 04, 2010 9:20 pm

תולדות אדם כתב:רבינו הנפלא (תרגום מדוייק יותר ל"וואונדערלעך") מדוע לא יתכן שהספר הוא מרבותינו הראשונים???

גם אם זה היה בשם אחד מרבותינו אחרוני האחרונים לא הייתי מאמין. וכי איזה רב יכתוב שטויות כאלו? אני מבין שיש תמימים שמסוגלים לחשוב שהדברים האלו נכתבו ע"י איזה קדוש קדמון, אבל איני ביניהם. מה לעשות, חוש הביקורת העצמית שלי, אינו מרשה לי להאמין בשקרים גלויים. האם יש עלי מצווה להאמין לכל שטות?

תוך כדי דיבור
הודעות: 1346
הצטרף: ה' מאי 20, 2010 1:59 pm

Re: ספר קושיות

הודעהעל ידי תוך כדי דיבור » ד' אוגוסט 04, 2010 9:23 pm

תולדות אדם כתב:מדוע לא יתכן שהספר הוא מרבותינו הראשונים


לא קראתי את המבוא לספר, ואולי המהדיר מוכיח שם שכותב הספר הינו תלמיד מוכר לאחד מגדולי הראשונים ואולי אפילו בעל חידו"ת של ממש בהלכה וכו'. אבל הייתי רוצה לשאול אותך את אותה שאלה בכיוון השני: מדוע לא ייתכן שהספר הוא מעשה ידיו של אחד מהליצנים (לא במובן הפורימי) שבכל דור ודור? (ומה שמצאו כמה כתבי יד ממנו, יכול אולי ללמד שדבריו היו חביבים על כמה עשירים גבירים אמידים מאחב"י, בעיקר אחרי הטשולנט).

ואם הדבר בספק (כאמור הספר אינו לפני ואיני יכול לברר אלא לפי מה שכאן), הרי נשפוט לפי התכנים.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: ספר קושיות

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' אוגוסט 04, 2010 9:34 pm

אולי באמת נבקש מהחכם באשי שיעלה לכאן את הקדמת הספר אשר בודאי מבואר שם ייחוסו.

תוך כדי דיבור
הודעות: 1346
הצטרף: ה' מאי 20, 2010 1:59 pm

Re: ספר קושיות

הודעהעל ידי תוך כדי דיבור » ד' אוגוסט 04, 2010 9:49 pm

חכם באשי כתב:בצלאל,
ולענין אופיו של הספר ולמי הוא היה מיועד, עסקתי בכך לאחרונה עם אחד מאנשי האקדמיה, והוא כתב לי דבר מעניין:
אני כבר זמן מה חושב שידידי ר' יהודה דב גלינסקי צודק בכך שבספרד היתה ספרות הלכתית לבעלי בתים. כלומר ליהודים שלמדו בישיבה תקופה ידעו ללמוד אך לא התמידו בלימוידם והפכו לרבנים ובני תרביצא של ממש. עבורם אנו מוצאים בספרד הוא הראה זאת יפה במאמר ספרות שניתן לכנותה "ספרות מן הפריפריה של בית המדרש" כלומר שקהל היעד שלה הוא אותם בעלי בתים שיודעים ללמוד אך לא נתנו בפילפול ועיון עינם.
אני חשוב שלמרות קהילות אשכנז קטנות יותר גם בקרבן ניתן להצביע על חוג שכזה של עילית משנית -אנשי עסקים סוחרים מלווים בריבית וכיוצ"ב שלמדו ושנו אך לא הפכו לשוכני בית המדרש. עבורם ישנה ג"כ ספרות ל"עילית משנית" לדעתי 'ספר הקושיות' מכוון לציבור שכזה. משהו הלכתי/ מדרשי כליל יותר מספרות הלכתית "כבדה" כמו "אור זרוע" "רקח" וכיוצ"ב.
עד כאן לשונו.


גם על אחד מאנשי האקדמיה הנ"ל אני תוהה. נניח כדבריו לגבי אותם בעלי בתים, שכבד עליהם עול הלימוד בספרי ההלכה, כלום היו חסרים הם מדרשים כגון ילקוט שמעוני וכדומה, המתאימים לכל אחד לפי מידתו? איני יודע כיצד אפשר להתייחס לספר הזה - אם מייצגים הם הקטעים שהובאו כאן ממנו - כחלק מספרות בית המדרש. גם ב'הבדיחה והחידוד' של דרויאנוב אפשר למצוא פסוקים ושברי הלכות, זה לא הופך אותו לספר קודש.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: ספר קושיות

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' אוגוסט 04, 2010 9:53 pm

ווי ווי, מה עשיתי? יצאתי לברך ונמצאתי מקלל!
ולך, רבינו המופלא (וחבריו), באמת דעתך מופלאת עלי!
נראה שאינך מכיר מספרי הראשונים מאומה, פרט לספרים הנלמדים בישיבות הקדושות, כמו חידושי הרשב"א הריטב"א הר"ן, משנה תורה להרמב"ם ועוד ועוד.
אבל יש עוד הרבה מאוד ספרי ראשונים אחרים, וכל מי שמעיין בהם, ואני מעיין בהם הרבה, ימצא הרבה דברים "מוזרים". ואם הנך רוצה להוציא עליהם איסור (שלא יהיו אפילו באוצר החכמה המחזיק ספרים פסולים של ממש, וד"ל) - אתה תרוקן את ארון הספרים!

הנה כמה פיסקאות "מוזרות" ו"משונות" שבספרי הראשונים:
פירוש רבינו אפרים עה"ת, בראשית , עמ' כה-כו: "אריה, כל הרואה אותו מיד יראה נופלת בלבו. ומנהגו, כל מקום שיראה שילכו שם בהמות, ילך בהשכמה ויקיף בזנבו בתוך העפר שבשדה, וכל בהמה שתכנס שם בתוך העיגול לא תצא עד שיקח חלקו, וזה שכתוב (איוב יט ו): 'ומצודו עלי הקיף'" [משם הביאו החיד"א, מדבר קדמות, מערכת א אות סב, בשם 'רבינו אליעזר(!) מגרמיזא בפירושו עה"ת כ"י']. ואת הפסוק בתהלים כב יז: "כי סבבוני כלבים, עדת מרעים הקיפוני, כארי ידי ורגלי", מבאר הרד"ק שם לפי תופעת 'עיגול האריה': "אמר המשל והמליצה 'כארי ידי ורגלי', כי 'הקיפוני', כמו הארי שמקיף בזנבו ביער, וכל חיה שתראה אותה העגולה לא תצא משם ממורא האריה ומפחדו, ויאספו ידיהם ורגליהם, וימצא האריה טרפו בתוך עגולתו. כן אנחנו בתוך העגולה לא נוכל לצאת ממנה, שלא נהיה ביד הטורפים".

מושב זקנים, עמ' שטו.png
מושב זקנים, עמ' שטו.png (29.21 KiB) נצפה 13806 פעמים


אבל נראה לי, כי קצפו של רבינו המופלא יצא בעיקר על פיסקת ה'כלב'. ומה אם הראה לך, שר' משה וואלי, מגדולי תלמידיו של רמח"ל, דורש באופן דומה את הסיבה שהגויים קראו לישראל חזירים!
האם גם הספר שלו אסור בקריאה, וצריך להוציאו מהאוצר (הוא מצוי שם)
הנה הפיסקא:
ספר הליקוטים, וואלי, חלק א, עמ' עב.png
ספר הליקוטים, וואלי, חלק א, עמ' עב.png (27.3 KiB) נצפה 13806 פעמים


ובכלל, מדוע לא לדון את מחבר 'ספר קושיות' לזכות. מדוע לתקוף? הראית את כל הספר כולו או רק את הפיסקאות הפיקנטיות שהבאתי כאן?
האם חובת לימוד זכות אינו חל "על אחד שחי בתקופת הראשונים ואינו ראשון"? הרי סוכ"ס - אדם כשר היה!!
תענה לי, מופלא יקר. אני מצפה לתשובה!

ווונדערלעך
הודעות: 122
הצטרף: ב' מאי 10, 2010 10:53 am

Re: ספר קושיות

הודעהעל ידי ווונדערלעך » ד' אוגוסט 04, 2010 10:11 pm

אינני מבין מה כל כך מוזר בענין הקפת האריה. אין שום דמיון לדברי הספר הנ"ל.
גם בכי ירוק הזב, אני יכול להאמין שקרו מקרים כאלו.
דברי הר"מ וואלי זצ"ל גם הם דברי קבלה ורמיזות שאיני מבין בהם דבר וחצי דבר. וכמובן אינם ענין לענייננו.
על מה ללמד זכות? הרי הדברים מדברים בעד עצמם. והרי אפילו אתה שמעריץ את הספר הזה טרם לימדת עליו זכות ולא תירצת את השטותים הנ"ל, חוץ מלהביא עוד דברים משונים לפי דעתך.
בקיצור, למה לא תעשה כבקשת אוצר החכמה ותראה לנו את הקדמת הספר כדי שנראה מאן גברא רבא דקמסהיד עליה דהמחבר.

תוך כדי דיבור
הודעות: 1346
הצטרף: ה' מאי 20, 2010 1:59 pm

Re: ספר קושיות

הודעהעל ידי תוך כדי דיבור » ד' אוגוסט 04, 2010 10:25 pm

חכם באשי כתב:הנה כמה פיסקאות "מוזרות" ו"משונות" שבספרי הראשונים:

...אבל נראה לי, כי קצפו של רבינו המופלא יצא בעיקר על פיסקת ה'כלב'. ומה אם הראה לך, שר' משה וואלי, מגדולי תלמידיו של רמח"ל, דורש באופן דומה את הסיבה שהגויים קראו לישראל חזירים!

ובכלל, מדוע לא לדון את מחבר 'ספר קושיות' לזכות. מדוע לתקוף? הראית את כל הספר כולו או רק את הפיסקאות הפיקנטיות שהבאתי כאן?
האם חובת לימוד זכות אינו חל "על אחד שחי בתקופת הראשונים ואינו ראשון"? הרי סוכ"ס - אדם כשר היה!!
תענה לי, מופלא יקר. אני מצפה לתשובה!


על ראשון ראשון:

1. דברים מוזרים ותמוהים לעינינו אפשר למצוא פה ושם. אבל לא כן דברי ליצנות. וזה מודגש דווקא ע"י ההשוואה עם ה"מקבילה" שהבאת מהרמ"ד וואלי. ואמנם אפשר לפשפש ולמצוא מקרים בודדים של דברים הנראים כליצנות, דוגמת הפירוש המופיע בפי' בעל הטורים עה"ת גבי חוה שהיכתה את אדם מן העץ (ונודע שתמהו על זה רבים ופקפקו ואף ייחסו זאת לבחינת ה"משכילים" שבתקופת הראשונים, אבל ראיות טרם נמצאו בזה. ומכל מקום, האם אין זה מסוג המעשים שניתן לדמיין שיובאו במדור ה"חידודים" העסיסיים ב"מאורות הדף היומי", בשם הגר"ח מבריסק או כדומה, על רקע מריבה של שלום בית, וכמובן עם שלוש נקודות "..." בסוף? והאם ניתן לדמיין באותו אופן את הבאת הגימטריה שבני ישראל = כלבים?) - אבל הלא אלה מקרים יוצאי דופן, ואין דינם, ודין הספר שבו הם נמצאים, ודין מחבר הספר הזה - כדין ספר שרובו ככולו (כפי הנראה) מוקדש לעניינים שכאלה.

2. אפשר לדון לזכות, ועם זאת להחליט שספרו ספר חולין הוא ולא קודש (וכמובן אפשר גם שההתרשמות על סמך שלושת הפסקאות שהבאת, הריהי מוטעית לחלוטין).
נערך לאחרונה על ידי תוך כדי דיבור ב ד' אוגוסט 04, 2010 10:30 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: ספר קושיות

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' אוגוסט 04, 2010 10:28 pm

הקפת האריה ו"השתלת האף" הנופלת - אינה מוכרת היום במדע (אלא"כ נסכים שהכוונה ל"קביעת הטירטוריה" המצויה בטורפים, ולא רק באריה), ולכאורה אף הם בכלל ה"שטותים",
ואת דחיית ראייתי מספרו של רמ"ד וואלי איני מבין? ואולי דברי ספר קושיות גם הם "קבלה"? אם כל דבר תמוה שאינך מבין אתה מתרץ ב"קבלה" מדוע שלא תחיל דבר זה גם על 'ספר קושיות'?
אבל גם ההסבר ל'כלב' וגם ההסבר ל'חזיר' - אחד הוא!
המחברים רצו להראות דליכא מידי דלא רמיזא באורייתא. ויותר מכך, הם ניחמו בכך את ישראל בהיותם בגלות בין העמים שכינום בכינויי גנאי - שכאילו, כינויי גנאי אלו, הם 'גזירה משמים', ולהוכחה, הם הביאו רמז מהפסוק או רמז קבלי (בענין ה'חזיר').
כן אני מבין את הדברים.

ודרך אגב, מי אמר לך ש"אחד שחי בתקופת הראשונים ולא היה ראשון" - פחות חשוב ממך? הרי גם אתה לא רבן של בני הגולה? (ואם אני טועה, ואתה מחזיק ישיבה ומלמד תורה לאלפים - אני חוזר בי כאן ומיד, ומבקש סליחה בחליצת נעלים).

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: ספר קושיות

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' אוגוסט 04, 2010 10:34 pm

תוך כדי דיבור כתב:דין מחבר הספר הזה - כדין ספר שרובו ככולו (כפי הנראה) מוקדש לעניינים שכאלה.


מאז ומתמיד השתוממתי על האנשים שלא חוששים להביע דעה בכל דבר ובכל זמן, בלא לבדוק ואפילו מעט.
נכון שאין הספר באוצר, אבל הוא מצוי בחנויות (אני ראיתיו היום בשתי חנויות שונות).
לפני שאתה כותב קביעה נחרצת כזו - אולי תבדוק?
אבל באמת, פיסקאות "תמוהות" אלו אינם מצויים בספר זה יותר מספר אגדי-דרשני אחר של הראשונים!!!
וה'פינקטיות' שעליו דיברתי היא, שאפילו את ההלכות והמנהגים וכדומה, שהם רובו של הספר, הגיש המחבר בצורה מעניינת, של קושיא ותירוץ, ובלשון תמציתית - לשונם הזהב של הראשונים!!!!

ועדיין לא הבנתי מדוע הפכתי אני לסנגורו של הספר?
ושמא, איש ספר או אנשי האוצר יודיעו לנו אם קיבלו את הספר לסריקה, ואם כן - עשו נא טובה גדולה נגד המקטרגים, ותעלו אותו במהרה. ויפה שעה אחת קודם.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: ספר קושיות

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' אוגוסט 04, 2010 10:47 pm

חכם באשי, יש לך בעיה להעלות כאן את ההקדמה? כנראה שזה חשוב מאד למהות הדיון כאן.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: ספר קושיות

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' אוגוסט 04, 2010 10:51 pm

אם קיבלתי עותק PDF מהמהדיר, זה לא אומר שקיבלתי רשות לחלק ממנו פיסות רחבות - לכל דורש.
פניתי למהדיר בבקשה הנ"ל, והוא בהלם מכל הסיפור שצמח כאן. ועדיין אני מצפה לתשובה חיובית ממנו.
ודרך אגב, המהדיר סיפר לי זה עתה כי הוא שלח את הספר לאוצר - ולפיכך מדוע אתם לא תכניסו את כל הספר (אבל עם החתימה "12345". ודוק היטב).

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: ספר קושיות

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' אוגוסט 04, 2010 10:54 pm

אנחנו נבדוק את הענין. עכ"פ לדעתי לטובת המחבר ולטובת כולנו בודאי ראוי להציג לעיני הציבור את ההקדמה במהירות האפשרית.

תוך כדי דיבור
הודעות: 1346
הצטרף: ה' מאי 20, 2010 1:59 pm

Re: ספר קושיות

הודעהעל ידי תוך כדי דיבור » ד' אוגוסט 04, 2010 11:09 pm

חכם באשי כתב:מאז ומתמיד השתוממתי על האנשים שלא חוששים להביע דעה בכל דבר ובכל זמן, בלא לבדוק ואפילו מעט.
נכון שאין הספר באוצר, אבל הוא מצוי בחנויות (אני ראיתיו היום בשתי חנויות שונות).
לפני שאתה כותב קביעה נחרצת כזו - אולי תבדוק?
אבל באמת, פיסקאות "תמוהות" אלו אינם מצויים בספר זה יותר מספר אגדי-דרשני אחר של הראשונים!!!
וה'פינקטיות' שעליו דיברתי היא, שאפילו את ההלכות והמנהגים וכדומה, שהם רובו של הספר, הגיש המחבר בצורה מעניינת, של קושיא ותירוץ, ובלשון תמציתית - לשונם הזהב של הראשונים!!!!


ראשית, אתנצל על שהפרזתי ב"רובו ככולו".
שנית, הרי פעמיים ציינתי שאיני כותב על סמך ראיית הספר.
ושלישית, ובעיקר, בטרם תשתומם עלי, אולי תפשפש במעשיך, כי לא אני ולא מישהו אחר כאן אשמים בתדמית שנצטיירה כאן לספר, אלא אתה. בא אחד ופתח אשכול מיוחד על הספר, ושאל בעיקר "מהו אפיונו של הספר? במה הוא עוסק? מה חידושו? מה המיוחדות שבו?", ובאת אתה וצירפת כמה קטעים מסויימים בתגובה, ומאז יהום הסער הזה.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: ספר קושיות

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' אוגוסט 04, 2010 11:14 pm

אכן, אכן, עליי להצטער על כך. ואם הייתי יודע שזה מה שיקרה, לא הייתי הורס את שמו הטוב של הספר!

וכפי שהבנתי, עיקר בעייתו של הרב "המופלא" היא הפיסקא מכלבים
ונראה עכשיו, לאור הפיסקא הבאה, אם הוא יתנצל או ימשיך לפלפל ולדחוק....

קובץ עץ חיים, באבוב, חוברת יא, עמ' שלז.png
קובץ עץ חיים, באבוב, חוברת יא, עמ' שלז.png (29.45 KiB) נצפה 13698 פעמים


הנה לך, ולכל המלעיזים בלא לבדוק דבר, מקור מוכר (אם כי מאוחר לבעל ספר קושיות) המביא את אותו הדבר (כמעט) ואף מסביר אותו.

שומר מסורת
הודעות: 178
הצטרף: ש' יולי 31, 2010 9:57 pm

Re: ספר קושיות

הודעהעל ידי שומר מסורת » ד' אוגוסט 04, 2010 11:18 pm

אכן גם אני הקטן זכורני שלפני מספר שנים בלומדי בפונביז' כשהספר יצא לאור הדבר עורר התפעלות רבה, ואף ישנם סוגיות [בקידושין כמדומה לי] שדנו עליהם בהמ"ד!,
וכן כיום בלומדי במיר ראיתי שהספר נמכר בספרי הישיבה בשבוע הספר עשרות רבות, ע"י טובי האברכים.

בצלאל
הודעות: 100
הצטרף: ב' יוני 21, 2010 12:51 am

Re: ספר קושיות

הודעהעל ידי בצלאל » ד' אוגוסט 04, 2010 11:31 pm

ווונדערלעך כתב:
תולדות אדם כתב:רבינו הנפלא (תרגום מדוייק יותר ל"וואונדערלעך") מדוע לא יתכן שהספר הוא מרבותינו הראשונים???

גם אם זה היה בשם אחד מרבותינו אחרוני האחרונים לא הייתי מאמין. וכי איזה רב יכתוב שטויות כאלו? אני מבין שיש תמימים שמסוגלים לחשוב שהדברים האלו נכתבו ע"י איזה קדוש קדמון, אבל איני ביניהם. מה לעשות, חוש הביקורת העצמית שלי, אינו מרשה לי להאמין בשקרים גלויים. האם יש עלי מצווה להאמין לכל שטות?

מופלאים דברי רבינו המופלא! כלום כל אמונתך בחכמים תלויה ועומדת בחושי הביקורת המפותחים שלך ואל בינתך תשען? החסרים בדברי הרמב"ם דברים שאין אוזן מסוגלת לשמעם? האם בשל כך נהרהר ח"ו אחריו?
אכן, דעת גאון ישראל רבי משה פיינשטיין זצ"ל היתה זו, בנוגע לספרו על התורה של רבינו יהודה החסיד, שטען שכולו מזוייף ודבר זה ברי לו למרות עדויות המקצוענים, כי לא יעלה על הדעת שיכתוב דברים כאלו, וכבר הוכיחו אותו שאותם דברים נכתבו בספר רקאנטי, כידוע ליודעים. אבל מילא הוא, שהתיר לעצמו לסמוך על בינתו, אבל כמה מופלא אתה שכתפיך רחבות כל כך?

גלילי
הודעות: 1063
הצטרף: ב' מאי 24, 2010 8:27 pm
מיקום: חיפה

Re: ספר קושיות

הודעהעל ידי גלילי » ד' אוגוסט 04, 2010 11:31 pm

שומר מסורת כתב:אכן גם אני הקטן זכורני שלפני מספר שנים בלומדי בפונביז' כשהספר יצא לאור הדבר עורר התפעלות רבה, ואף ישנם סוגיות [בקידושין כמדומה לי] שדנו עליהם בהמ"ד!,
וכן כיום בלומדי במיר ראיתי שהספר נמכר בספרי הישיבה בשבוע הספר עשרות רבות, ע"י טובי האברכים.

בתכל'ס אומרים שהמהדורה הראשונה של הספר (1000 עותקים) נמכרה תוך שלוש שבועות!!
וכי 1000 אנשים טפשים?!
אלא שמסתבר לומר שאף אחד לא זרק סתם כספו לקנות ספר לא מוצלח.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: ספר קושיות

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' אוגוסט 04, 2010 11:46 pm

וכדי שכולם יראו ש'ספר קושיות' הוא נורמאלי בהחלט, מצד תכניו (ולא מצד סגונונו - קושיא ותירוץ), אני מביא כאן - ברשות המהדיר - כמה עמודים מייצגים.
ירא הקהל וישפוט!

כמה עמודים מספר קושיות.pdf
(125.38 KiB) הורד 722 פעמים

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: ספר קושיות

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' אוגוסט 04, 2010 11:48 pm

ואני מודיע בזאת, שתפקידי כסנגור הספר - הסתיים!
(ואקווה לעמוד במילתי, שאיזה "מופלא" לא ישרוף לי את הפיוז)

לומד
הודעות: 129
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 5:28 pm

Re: ספר קושיות

הודעהעל ידי לומד » ד' אוגוסט 04, 2010 11:54 pm

יפה עשית שהתפטרת מיד אחר העלאת הקובץ, קודם שיבוא איזה נודניק ויקשה 'קושיות'.

באות רל"ט יש ט"ס, שהמחבר כותב ש'לבכתה' זה בפרשת וירא, והמהדיר מציין שהיא ט"ס וזה בוחיי שרה.

הבה נניח, כשאלה היפותטית לגמרי, שיש עשרות טעויות כאלו ברחבי הספר. מה תאמר אז?

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: ספר קושיות

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' אוגוסט 04, 2010 11:56 pm

לא נעים לי "לשבור" את המילה שלי כל כך מהר ("תוך כדי דיבור"?), אבל הגעני בהפתעה מוחלטת אישורו של המהדיר להעלות את המבוא.
והרי הוא לפניכם.
קראו אותו בעיון לפני שתלעיזו על חכם מזמן הראשונים!
מבוא לספר קושיות.pdf
(94.67 KiB) הורד 725 פעמים


זהו - ועכשיו סיימתי. ורק על שאלת 'לומד' -
תגיד לי, אתה מכיר בכלל ספרי ראשונים? אתה יודע כמה טעויות כתיב קיימים בכל ספר? תנסה אתה להעתיק ספר, בין בעט ודף ובין במקלדת, ותראה כמה טעויות ופליטות קולמוס יהיו לך.

זהו, מספיק!!!!!!!

לומד
הודעות: 129
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 5:28 pm

Re: ספר קושיות

הודעהעל ידי לומד » ה' אוגוסט 05, 2010 12:02 am

אי"צ להיות אלים כל כך, שאלתי רק מה יהיה אם נניח ויש בו הרבה טעויות מהסוג הזה. החלפת וירא בחיי שרה אינה טעות הגיונית, משום שהפסוק המדובר הוא 'ויבוא אברהם לספוד לשרה ולבכותה'.
טעות העתקה ייתכן, אבל יש איזה גבול שאחריו לא נוכל להניח שהכל טעויות העתקה.

לומד
הודעות: 129
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 5:28 pm

Re: ספר קושיות

הודעהעל ידי לומד » ה' אוגוסט 05, 2010 12:09 am

מבוא נאה ביותר. אך היכן ההוכחות להיותו של המחבר חכם?

גלילי
הודעות: 1063
הצטרף: ב' מאי 24, 2010 8:27 pm
מיקום: חיפה

Re: ספר קושיות

הודעהעל ידי גלילי » ה' אוגוסט 05, 2010 12:11 am

לומד כתב:מבוא נאה ביותר. אך היכן ההוכחות להיותו של המחבר חכם?

לענ"ד התשובה הטובה ביותר היא לעמוד על תוכנו של הספר, ולא מקופיא, ולא בכמה פנינים [הרי פנינים כ"א מלקט לפי טעמו האישי].
חכם באשי, נראה אם תצליח להתאפק שלא להיות הסניגור...

לומד
הודעות: 129
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 5:28 pm

Re: ספר קושיות

הודעהעל ידי לומד » ה' אוגוסט 05, 2010 12:13 am

ייתכן מאוד. ומעולם לא אמרתי אחרת. רק שהיה נראה שטעם העלאת המבוא הוא לסכור פי המלעיזים על המחבר. ואם כן, לא הועלנו מאומה.

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: ספר קושיות

הודעהעל ידי זקן ששכח » ה' אוגוסט 05, 2010 12:32 am

לומד כתב:אי"צ להיות אלים כל כך, שאלתי רק מה יהיה אם נניח ויש בו הרבה טעויות מהסוג הזה. החלפת וירא בחיי שרה אינה טעות הגיונית, משום שהפסוק המדובר הוא 'ויבוא אברהם לספוד לשרה ולבכותה'.
טעות העתקה ייתכן, אבל יש איזה גבול שאחריו לא נוכל להניח שהכל טעויות העתקה.

לאן כבודו חותר?!

לומד
הודעות: 129
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 5:28 pm

Re: ספר קושיות

הודעהעל ידי לומד » ה' אוגוסט 05, 2010 12:51 am

אני חותר לבדוק אם ייתכן כהשערת חלק מן הכותבים כאן. שלא היה המחבר מחכמי דורו, אלא איש בין האנשים. ויש שהחמירו וכתבו שהיה מליצני הדור. ואני לא כן עמדי, אלא די בכך שהיה מלקט שלא ברר סולת מן הפסולת, אלא ליקט מכל הבא ליד.

והטעם ששרדו העתקות הוא הוא הטעם שאלף איש קנו את הספר. ומה שהתמיה אותי במיוחד היתה השאלה הרטורית, וכי אלף איש טפשים?


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 289 אורחים