מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

השלטו ידי זרים בפי' ראשונים עה"ת? - פירוש רשב"ם לפר' בראשית

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
בר ישראל
הודעות: 199
הצטרף: א' ספטמבר 18, 2016 8:37 pm

Re: השלטו ידי זרים בפי' ראשונים עה"ת? - פירוש רשב"ם לפר' בראשית

הודעהעל ידי בר ישראל » ד' נובמבר 16, 2016 9:54 am

דוד העיתונאי כתב:מה לך כי נפלאת על ר"מ פישטיין שדוחה גירסאות שלא מתקבלות על דעתו דעת תורה אמיתית.
הלא כבר בלשון המקרא יש שינוי גירסה. שבתורתו של רבי מאיר כתוב כתנות אור בא'. וגם היום נדמה לי שבס"ת של התימנים יש אות אחת שונה.
במשניות, יש הרבה שינוייי גירסאות. שמכוח סברא הגמרא משנה את הגירסא, חיסורי מחסרא, מאן דתני... לא משתבש וכו'. דיונים שלמים עפ"י סברא האם ניתן לקיים הגירסא במשנה, או בברייתא. ואח"כ הראשונים דנו בגירסאות הגמרא עפ"י סברא.
זה סדר התורה מאז ומעולם.
ומה שהביאו לשון הגר"מ פינשטיין שאין לו שום מקור חיצוני חוץ מלשונות הראשונים והתורה. אדרבה, ידוע שהיה נזהר שלא לקרוא שום עיתון, עלון, וכל טקסט שאינו של תורה. כדי לשמור על דעתו שתהא דעת תורה. ולכך נראה שהתכוון שאין לו מקור חיצוני, אך כיון שדעתו הייתה כ"כ נקיה סמך עליה לשנות הגירסא.


רב דוד,
הנה תמונה של הגר"ם פינשטיין קורא בעיתון. אך בודאי צדקת שהגר"מ לא היה הראשון לדחות גרסאות עפ"י סברא [אך דיש עוד מקום לפלפל בחסורי מחסרות - וע"פ שיטת הפאת השולחן וכדו'], ושזה דבר חשוב ומקובל כבר לדורי דורות.

בעיקר הנושא, עוד מקרא מעניינת שהגר"מ דוחה כתבי יד על פי סברתו נמצא בתשובותיו לי"ד חלק ב' סימן ז.

ברקים רב
הודעות: 673
הצטרף: ג' דצמבר 06, 2011 4:49 pm

Re: השלטו ידי זרים בפי' ראשונים עה"ת? - פירוש רשב"ם לפר' בראשית

הודעהעל ידי ברקים רב » ד' נובמבר 16, 2016 1:05 pm

דוד העיתונאי כתב:
ארי שבחבורה כתב:מה לך כי נפלאת על ר"מ פישטיין שדוחה גירסאות שלא מתקבלות על דעתו דעת תורה אמיתית.
הלא כבר בלשון המקרא יש שינוי גירסה. שבתורתו של רבי מאיר כתוב כתנות אור בא'.

???

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

עוד בעניין "תלמיד טועה" דהגרמ"פ

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ה' פברואר 09, 2017 4:14 pm

בעניין שיטת "תלמיד טועה" דהגרמ"פ,
הנה בשו"ת משנה הלכות כתב כמה פעמים שדברי הגרמ"פ אלו הם בעצמם תלמיד טועה כתבם, ולכאו' די ברור שכוונתו בסרקזם.

אמנם זה חדש ראיתי, ובהקדם הפולמוס שהיה לגרמ"פ עם הצי"א, שהצי"א התיר הפלות באופנים של מחלות וכו', והגרמ"פ יצא עליו במלחמה גדולה.
ואחד הראיות של הצי"א, הייתה תשובת מהרי"ט סי' צ"ט עיי"ש. שנראה שם להקל. אבל הבעיה היא שיש ממנה סתירה לתשובה שם צ"ז, וגם לשון ותוכן התשובה עצמה קשה להבנה מכמה בחינות. והגרמ"פ פסק שהתשובה דסי' צ"ט היא מתלמיד טועה. (אמנם גם הצי"א נאלץ לעשות בה תיקונים, והציע סדר שונה לקטעים בתשובה.)
וזה היה חלק מהמחלוקת (הצי"א טען שהתשובה הזו הוזכרה בדברי הכנה"ג תלמיד מהרי"ט.)

והנה, בשו"ת צי"א חלק כ' סי' נ"ו, מצטט הצי"א מכתב שבו מישהו ניסה לשכנע אותו שהגרמ"פ לא באמת כתב את התשובה הידועה בנושא... למרבה הפלא נראה שהצי"א מייחס לכך רצינות.
(ולמיללער, מי זה הרב הזה שכה היה חשוב לו לשמח את רבו הצי"א?)
שו"ת ציץ אליעזר חלק כ סימן נו

אודות הפלת עובר והיכא שמתברר שסובל ממחלת תיי סקס
בדינא דהריגת עובר ואודות ביצוע הפלה כשמתברר שסובל ממחלת תיי סקס. כתבתי על זה בספרי שו"ת צ"א ח"ט סימן נ"א שער ג', וחלק י"ג סימן ק"ב. ועל מה שהגר"מ פיינשטיין ז"ל כתב בזה אחרת וכו'.
והתחשבתי לא למנוע מלהעתיק בזה מכתב שקבלתי על כך בזמנו מרב אחד מארה"ב.

בעז"ה. י"ד טבת התשנ"א.
לכב' הרב הגאון הגדול והקדוש שר התורה מוהר"ר אליעזר יודא וולדינברג שליט"א. בעמח"ס ציץ אליעזר וכו'.
הנני מבקש סליחה מכ"ק שליט"א שבאתי לבקר אצל כב' לפני נסיעתי חזרה לביתי בארה"ב הלילה.

נפשי עגומה עלי זה שנים רבות שתשובה אחת מיוחסת להרה"ג ר"מ פיינשטיין זצ"ל הופיעה בספר הזכרון להרב יחזקאל אברמסקי שנת תשל"ח, ובה כאילו כתב הגרמ"פ לסתור מה שמפורש בראשונים ובאחרונים בהבנת התוס' נדה מ"ד, ובהבנת דברי הרמב"ם הלכות רוצח וכו', וגם לחלוק בזה על פסק הציץ אליעזר בענין הפלת עובר לטובת האם.

אני הקטן, ולא אני בלבד, יש בידי הוכחות ברורות שדברים אלה אינם דברי הגרמ"פ זצ"ל, ואין לחשוד אותו בנקיטת דרך לא נכונה בלימוד ובהוראה, וביחסו ההגון והמעריץ לכב' מרן שליט"א.
ואתו הסליחה כי כל כוונתי למען האמת והשלום.
הכותב וחותם לכב' התורה ולומדיה
הרב דוד מיכאל בהרב יעקב משה זצ"ל פלדמן בעמח"ס "משיבת נפש".

העתקתי זאת רק לרווחא דמילתא, אבל למעשה איך שלא יהיה, לפענ"ד משנתנו בזה לא זזה ממקומה [ויעוין מ"ש מזה גם בספרנו זה לעיל בסימן ב'].

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: השלטו ידי זרים בפי' ראשונים עה"ת? - פירוש רשב"ם לפר' בראשית

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ה' פברואר 09, 2017 4:31 pm

כותב המכתב כנראה מחבר ספר זה, על תורה תמימה וטעויותיו ופלגיאטיו בלשון כבוד.
https://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?16154&

מה שנכון נכון
הודעות: 11679
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: השלטו ידי זרים בפי' ראשונים עה"ת? - פירוש רשב"ם לפר' בראשית

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' פברואר 09, 2017 4:32 pm

הצי"א טוען על רמ"פ שלומר על התשובה שנכתבה ע"י תלמיד טועה זו השערה דמיונית, וכ"ש במה שנדפס בחיי הרמ"פ (גם בספרו אג"מ חו"מ ח"ב). דחוק לומר שיש בכח "הוכחות ברורות" עלומות לשנות הנחה זו. וע"כ נראה ברור שתלמיד טועה הכניס דברים אלו בצי"א. ח"ג ח"ג.
נערך לאחרונה על ידי מה שנכון נכון ב ה' פברואר 09, 2017 4:45 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

מה שנכון נכון
הודעות: 11679
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: השלטו ידי זרים בפי' ראשונים עה"ת? - פירוש רשב"ם לפר' בראשית

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' פברואר 09, 2017 4:32 pm

לעומקו של דבר כתב:כותב המכתב כנראה מחבר ספר זה, על תורה תמימה וטעויותיו ופלגיאטיו בלשון כבוד.
https://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?16154&

הוא בנו.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: השלטו ידי זרים בפי' ראשונים עה"ת? - פירוש רשב"ם לפר' בראשית

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ה' פברואר 09, 2017 4:37 pm

מה שנכון נכון כתב:
לעומקו של דבר כתב:כותב המכתב כנראה מחבר ספר זה, על תורה תמימה וטעויותיו ופלגיאטיו בלשון כבוד.
https://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?16154&

הוא בנו.

לעצמי אני מסביר: כותב המכתב הנ"ל הוא בנו של המח"ס משיבת נפש. וכך צריך לפסק בחתימתו. (ובאוצר נשמטו כמה עמודים מההקדמה ואולי שם היינו רואים מה כתב על בנו, וכו')

מה שנכון נכון
הודעות: 11679
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: השלטו ידי זרים בפי' ראשונים עה"ת? - פירוש רשב"ם לפר' בראשית

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' פברואר 09, 2017 4:50 pm

לעומקו של דבר כתב: ואולי שם היינו רואים מה כתב על בנו, וכו')

http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... t=&pgnum=3

קאצ'קלה
הודעות: 1516
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: השלטו ידי זרים בפי' ראשונים עה"ת? - פירוש רשב"ם לפר' ברא

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ה' מאי 25, 2017 9:00 am

שינדלהיים כתב:ובפ' בא (יג, ט) מפרש הרשב"ם "והיה לך לאות על ידך: לפי עומק פשוטו, יהיה לך לזכרון תמיד כאילו כתוב על ידך, כעין שימני כחותם על לבך" – פירוש שהאבן-עזרא מגדירו (שם) כחלוק על אבותינו הקדושים!

האם גם ר' מנחם אבן-סרוק מפרש כדברי רשב"ם? במחברת מנחם ערך טף (השלישי, עמ' 99) הוא כותב:
והיו לטוטפת בין עיניך, לשון מלל וניב שפתים, ופתרון והיו לטטפות כה הוא וכה ענינו כאמור 'שויתי ה' לנגדי תמיד', וכה הזהיר משה את ישראל באמרו והיו לטטפת בין עיניך, עמי שית אמרי נגד פניך וחקותי מול עיניך, ואל תשכח את הדברים אשר ראו עיניך, לבעבור תהיה יראתו על פניכם לבלתי תחטאו. הוא אשר דבר שלמה בספר משלי קשרם על גרגרתיך כתבם על לוח לבך.

חזון-איש'ניק
הודעות: 262
הצטרף: א' ינואר 29, 2017 10:10 am

פירוש עה"ת מרבינו יהודה החסיד

הודעהעל ידי חזון-איש'ניק » א' יוני 10, 2018 11:23 pm

מי מדבר על זה, חוץ מהרגמ"פ, ומי מיישב את הקושיות החמורות ע"ז, אשמח לדעת פרטים.

שמש
הודעות: 1578
הצטרף: ג' דצמבר 01, 2015 9:19 pm

Re: פירוש עה"ת מרבינו יהודה החסיד

הודעהעל ידי שמש » א' יוני 10, 2018 11:45 pm

נכב"ב.

חזון-איש'ניק
הודעות: 262
הצטרף: א' ינואר 29, 2017 10:10 am

Re: פירוש עה"ת מרבינו יהודה החסיד

הודעהעל ידי חזון-איש'ניק » ב' יוני 11, 2018 12:22 am

שמש כתב:נכב"ב.

איפה?

סמל אישי של המשתמש
חלמישצור
הודעות: 2513
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: פירוש עה"ת מרבינו יהודה החסיד

הודעהעל ידי חלמישצור » ב' יוני 11, 2018 12:29 am


חזון-איש'ניק
הודעות: 262
הצטרף: א' ינואר 29, 2017 10:10 am

Re: פירוש עה"ת מרבינו יהודה החסיד

הודעהעל ידי חזון-איש'ניק » ב' יוני 11, 2018 1:14 am

חלמישצור כתב:https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=7&t=13913

תודה
בתוך 5 דפים בעניין תלמיד טועה והמסתעף, איפה אמצא את מבוקשתי, ליישב את דברי ריה"ח(?)

מעט דבש
הודעות: 3985
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: השלטו ידי זרים בפי' ראשונים עה"ת? - פירוש רשב"ם לפר' ברא

הודעהעל ידי מעט דבש » ב' יוני 11, 2018 9:02 am

קאצ'קלה כתב:
שינדלהיים כתב:ובפ' בא (יג, ט) מפרש הרשב"ם "והיה לך לאות על ידך: לפי עומק פשוטו, יהיה לך לזכרון תמיד כאילו כתוב על ידך, כעין שימני כחותם על לבך" – פירוש שהאבן-עזרא מגדירו (שם) כחלוק על אבותינו הקדושים!

האם גם ר' מנחם אבן-סרוק מפרש כדברי רשב"ם? במחברת מנחם ערך טף (השלישי, עמ' 99) הוא כותב:
והיו לטוטפת בין עיניך, לשון מלל וניב שפתים, ופתרון והיו לטטפות כה הוא וכה ענינו כאמור 'שויתי ה' לנגדי תמיד', וכה הזהיר משה את ישראל באמרו והיו לטטפת בין עיניך, עמי שית אמרי נגד פניך וחקותי מול עיניך, ואל תשכח את הדברים אשר ראו עיניך, לבעבור תהיה יראתו על פניכם לבלתי תחטאו. הוא אשר דבר שלמה בספר משלי קשרם על גרגרתיך כתבם על לוח לבך.

רש"י (שמות יג, טז) הביא את דברי מנחם בן סרוק, ופירשם על התפילין: "שהרואה אותם קשורים בין העינים יזכור הנס וידבר בו".

מעט דבש
הודעות: 3985
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: פירוש עה"ת מרבינו יהודה החסיד

הודעהעל ידי מעט דבש » ב' יוני 11, 2018 9:25 am

חזון-איש'ניק כתב:
חלמישצור כתב:https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=7&t=13913

תודה
בתוך 5 דפים בעניין תלמיד טועה והמסתעף, איפה אמצא את מבוקשתי, ליישב את דברי ריה"ח(?)

אין באשכול יישוב ספציפי על דברי ריה"ח אבל בכל אופן אציין כמה קישורים עיקריים מתוך האשכול:
viewtopic.php?p=130594#p130594
viewtopic.php?p=130799#p130799
viewtopic.php?p=130965#p130965
viewtopic.php?p=130973#p130973

חזון-איש'ניק
הודעות: 262
הצטרף: א' ינואר 29, 2017 10:10 am

Re: השלטו ידי זרים בפי' ראשונים עה"ת? - פירוש רשב"ם לפר' בראשית

הודעהעל ידי חזון-איש'ניק » ב' יוני 11, 2018 2:58 pm

יש שרצו להעמיד כן את דברי האבן עזרא בסוד השנים עשר, כנרה נעלם להם את דבריו נגד המפרש יצחק בהפסוק ואלה המלכים... לפני מלך מלך לבני ישראל המצוטטים בדברי הגרמ"פ.


מחולת המחנים
הודעות: 3247
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: השלטו ידי זרים בפי' ראשונים עה"ת? - פירוש רשב"ם לפר' בראשית

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ג' מרץ 19, 2019 3:26 am

יש לציין לדברי הרשב"ם בפירושו לפסחים (דף ק"ד ע"א ד"ה וחותם בסדר בראשית) שכתב: "שבמוצאי שבת התחיל הקב"ה לסדר מעשה בראשית".
ולכאורה מוכח דעתו שהיום הולך אחר הלילה במעשה בראשית.

לוצאטי
הודעות: 708
הצטרף: א' נובמבר 07, 2010 1:41 pm

Re: השלטו ידי זרים בפי' ראשונים עה"ת? - פירוש רשב"ם לפר' בראשית

הודעהעל ידי לוצאטי » ד' אפריל 17, 2019 10:11 pm

איני יודע אם נזכר כאן.
גם במק"ג עוז והדר השמיטו את הרשב"ם על ויהי ערב ויהי בקר. בושה.


סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15552
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: השלטו ידי זרים בפי' ראשונים עה"ת? - אבן עזרא

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' יולי 01, 2019 1:42 am

ידועים דברי הרחיד"א בשה"ג

שם הגדולים מערכת גדולים אות א [פט] רבינו אברהם ן' עזרא

הרב בנימין איספינוזא ז"ל עשה באור לפי' הראב"ע לנביאים וכתובים ובהקדמתו מביא מ"ש הרב רפאל אשכנזי ורבני איטליא בכ"י שנתברר להם שתלמידיו של הראב"ע שלחו יד בפירושו והוסיפו מדעתם דברים אשר לא כן. וכל לשון שימצא בחומש ובנביאים שהוא מנגד לדברי רבותינו ז"ל איננו מהראב"ע עצמו רק תלמידיו בלי ידיעתו אחרי מותו שלחו יד והראב"ע וכסאו נקי. זהו תורף דבריהם. ואם כנים הדברים תנוח דעתנו:
אך מה נענה דזמנין רבינו הרמב"ן כותב עליו בתוקף כגון מ"ש פרשת שמות יוצק זהב וכו' והרמב"ן היה סמוך לזמן הראב"ע ונתאמת אצלו כי הוא זה פי' הראב"ע עצמו. אמנם זיל לאידך גיסא דאם כל אותם הלשונות הזרים נגד הדין ורז"ל הם מראב"ע אמאי לא העיר הרמב"ן עליהם? אלא מוכח דאיכא בינייהו שאינם מדברי הראב"ע ושלטו יד זרים לכתוב אשר לא עלה על לבו.


פירושו של ר"ב איספינוזא מצוי בכת"י ולא נדפס ע"ע היום הזה. אך הקדמתו ואגרות חכמי איטליה שהציב בראשו נדפסו ע"י נפתלי בן מנחם תחילה בסיני כ"ט ואח"כ בספרו עניני אבן עזרא. והנה המעיין שם ימצא ששמועה זו מיוסדת על אגרת החכם מהר"ר גד די לאקוילא והיא ממוענת אל הרב בעל אמונת חכמים, בקשר לדברים המרים שכתב האחרון על האב"ע (מבלי לנקוב בשמו), ובתוך דברי הסנגוריא כותב לו מהר"ר גד
עם כל זה לא אחשוך פי מהגיד לך מה ששמעתי מהרב השלם מ"ו חנניה קזיס בשם התחכמוני, שבן אחד לאותו צדיק יצא לדת הישמעאלים והוא שלח ידו בספר. זה נוכל לומר בדברים הקשים הנמצאים בו.

מפני מה שינה הרב חיד"א? האם משום כבודו של ראב"ע שלא להזכיר את צרת הבן?

ל"מ אשכול המיועד לאגדה זו על פירוש האבע"ז ולפיכך קבע מקומו כאן.

חיימקה
הודעות: 1303
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: השלטו ידי זרים בפי' ראשונים עה"ת? - אבן עזרא

הודעהעל ידי חיימקה » ב' יולי 01, 2019 2:09 am

שמא סבר החיד"א כהערה 73
אב''ע בעיני גדולי הדורות.PDF
(893.95 KiB) הורד 339 פעמים

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: השלטו ידי זרים בפי' ראשונים עה"ת? - פירוש רשב"ם לפר' בראשית

הודעהעל ידי לענין » ב' יולי 01, 2019 2:22 am

איני בקי בדברי הימים וכיו"ב, אבל אם נפלה כאן טעות [ואני מקוה שכך] אז פשוט בלבלו בין אבן עזרא לאבן עבאס, ואכן ר"י אלחריזי מקור השמועה מספר על שניהם בנשימה אחת.

חד ברנש
הודעות: 5774
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: השלטו ידי זרים בפי' ראשונים עה"ת? - פירוש רשב"ם לפר' בראשית

הודעהעל ידי חד ברנש » ב' יולי 01, 2019 9:26 am

על הטענה שיצחק בנו של ראב"ע יצא מן הדת, עי' במהדורת שיריו שיצאה לאור ע"י שמלצר, מבוא, עמ' יא.

לוצאטי
הודעות: 708
הצטרף: א' נובמבר 07, 2010 1:41 pm

Re: השלטו ידי זרים בפי' ראשונים עה"ת? - פירוש רשב"ם לפר' בראשית

הודעהעל ידי לוצאטי » ב' יולי 01, 2019 3:58 pm

ועיין ספר הודו ד, לפי המפתח

באמונתו
הודעות: 3243
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: השלטו ידי זרים בפי' ראשונים עה"ת? - פירוש רשב"ם לפר' בראשית

הודעהעל ידי באמונתו » ג' ספטמבר 22, 2020 2:59 am

כמה גדולים דברי חכמים!!

ר' משה הרי טוען בתוקף, כי הקטעים התמוהים בפי' רבי יהודה החסיד על התורה, הם לא מפי קודש ר"י החסיד ז"ל.

שיטת ר' משה הפך למשל (ולשנינה) אצל רבים, לדוגמה לצמצום, לצרוּת ולסירוב של גדולים חרדיים, חכמיהם ורבניהם, להכיר ולהיפתח אל מגוון האמונות, דעות, תפיסות והשקפות שהתקיימו וקיימים במרחבי היהדות, דובריה והוגי דעותיה (לבד התנגדות שקמה לו מבית, נגד דחייתו ההיא לעניינים משונים בפי' ר"י החסיד).

והנה חוקר מובהק, "קיבוצניק" חילוני גמור, שלא "חשוד" כלל על קנאות כל שהיא, שמו פרופ' ערן ויזל (מרצה למקרא במחלקה למקרא מזרח קדום וארכיאולוגיה באוניברסיטת בן גוריון, באר שבע) במאמר מיוחד המצ"ב (באנגלית) מוכיח, כי אכן הקטעים התמוהים דווקא, בפי' ר"י החסיד ז"ל, אינם ממנו! ואך בנו רבי משה זלטמן לבדו, הוסיפם מדעת עצמו.

ממחקרו מתברר באופן חד משמעי, אשר מעולם לא אמר ר"י החסיד ז"ל לאותם דברים, וכולם מבנו דווקא.

אמנם רבי משה זלטמן בן ר"י החסיד ז"ל, לא מוכר כ"כ בבית מדרש, לא בהלכה ולא באגדה, ואיננו יודעים להעריך ערכו, ולא ערך דעותיו והשקפותיו, ועכ"פ ודאי אין לדמות דעתו ודבריו אל לשון ר"י החסיד ז"ל אביו, מגדולי רבותינו הראשונים ממש, אור של עולם, אחד ממעתיקי השמועה, ומפיו אנו חיים!!
קבצים מצורפים
EranViezelJournalofJewishStudies66.pdf
(335.79 KiB) הורד 226 פעמים
נערך לאחרונה על ידי באמונתו ב ד' ספטמבר 23, 2020 12:33 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

חד ברנש
הודעות: 5774
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: השלטו ידי זרים בפי' ראשונים עה"ת? - פירוש רשב"ם לפר' בראשית

הודעהעל ידי חד ברנש » ג' ספטמבר 22, 2020 3:08 am

לצערי איני יודע שפת עם לועז, ואין ביכולתי לקרוא את המאמר הלועזי שהעלית (המסקרן אותי מאוד!),
אבל דע לך, שרוב הקטעים הבעייתיים שבפירוש ריה"ח (ארבעה מתוך ששה קטעים, אם אני זוכר היטב) הובאו בספר הרוקח, שכותבו הוא כן מגדולי הדור ללא כל פקפוק, וגם הובאו בספר הציוני, שגם על גדולתו אינך מתכונן לפקפק (על אלו שהביאו את הקטעים ה'בעייתים', עי' מאמרה של מרת וייטמן שהעליתי לכאן לפני שנה או שנתיים).
ומה תאמר על כך?
תוכל לעשות את הרוקח (ובעקבותיו הציוני) כטועה בדברי רבו, שהוא טעה לייחס את הקטעים לרבו בעוד ש(לטענת הפרופסור)הם לבנו, אבל כמובן זה מאוד לא מסתבר.
ובכלל, ביקורת מקרא 'רכה', מהסוג המופיע בפירוש החסיד, מצויה בעוד מקומות בקרב חסידי אשכנז, ואכמ"ל.

עקביה
הודעות: 5435
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: השלטו ידי זרים בפי' ראשונים עה"ת? - פירוש רשב"ם לפר' בראשית

הודעהעל ידי עקביה » ג' ספטמבר 22, 2020 9:41 am

גם בספר 'מושב זקנים' עה"ת הובאו מדברי ריה"ח, עליהם צווח ר' משה, בשם ריה"ח.

באמונתו
הודעות: 3243
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: השלטו ידי זרים בפי' ראשונים עה"ת? - פירוש רשב"ם לפר' בראשית

הודעהעל ידי באמונתו » ג' ספטמבר 22, 2020 3:15 pm

1. ראשית כל, לא תוכל להתעלם מהעוצמה והתגלית: ר' משה אמר, ר' משה צדק!
הרי הדיון נסב פי' ר"י החסיד דווקא, שם טען ר"מ בתוקף, כי אין ר"י החסיד ז"ל עומד מאחורי הדברים בשום פנים, דבר שכעת מתברר גם בדרכי המחקר, כי אמנם "משה אמת ותורתו אמת והם בדאים".

2. "פירוש רוקח על התורה" הוא לא לרוקח! עיין ס' סודי רזי סמוכים (באוצר) בעמוד ע"ט. י. דן, ק"ס, כרך נט (תשמ"ד), ע' 644.

3. ספר ציוני, הרי מלקט דברים רבים מכתבים מיוחסים לחסידי אשכנז, וגם מתבסס עליהם (ע"ד ס' מגלה עמוקות אחריו). בויקיפדיה העברית: ר' מנחם ציוני (או ציון, בין השנים 1340–1410 בערך) היה מקובל, ופייטן, מחכמי אשכנז. התפרסם בעיקר על ידי ספרו "ציוני" על התורה, בו ליקט פירושים שונים על התורה, על פי תורת הנסתר... הספר מבוסס על ליקוט מספר הזוהר וספר הבהיר, וכן מדברי הראשונים, ביניהם הרמב"ם הרמב"ן, ועוד...

4. כל שכן ס' מושב זקנים, אשר כל כולו משמש ליקוט לשונות ראשונים שלפניו היו, מתחילתו ועד סופו.

5. הלא על העובדות אין חולק. דיבורים משונים אלה, חדרו והופיעו בשלב מוקדם ביותר תוך פי' ר"י החסיד ז"ל. מן המחקר יוצא שר' משה זלטמן, הוא בן ריה"ח, הוסיפם בתוך פירושי אביו. הלא ממילא מובן היטב, מאחר שהופיעו פירושים תמוהים אלו ו"נבלעו" בפי' ריה"ח, הרי כי מן הבאר ההיא ישקו וישתו התלמידים הבאים אחריהם, בחשבם ובתלותם אשר מפירות אילן גדול הם, מכבוד ריה"ח עצמו, וכדאי הוא לסמוך עליו בכל מצב ואופן.

5. נמצא אפוא, שפירושים משונים אלו, לא מופיעים אצל גדולי הראשונים רבותינו המובהקים, אשר כל בני ישראל לאורם ילכו, ר"י החסיד ז"ל או הרוקח ז"ל, אלא אצל תלמידיהם, שותים מימיהם, בדורות מאוחרים יותר, כאשר ראו הדברים בתוך פי' ר"י החסיד וסמכו עליו, ולא עמדו על הוספות רמ"ז ששורבבו ביניהם. (שו"ת אגרות משה יורה דעה חלק ג סימן קיד: וכנראה שהעתיק [ר' מנחם ציוני] מה שנמצא באיזה ספר על שם ריה"ח בלא עיון וכו').
נערך לאחרונה על ידי באמונתו ב ד' ספטמבר 23, 2020 1:52 am, נערך 5 פעמים בסך הכל.

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: השלטו ידי זרים בפי' ראשונים עה"ת? - פירוש רשב"ם לפר' בראשית

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' ספטמבר 22, 2020 3:18 pm

נדמה כי משימה משונה היא זו: לדמות כי יש ללמד את הרב ח"ב ולבארו פרק בחיבורי חסידי אשכנז... לאט לך, במטותא.

חד ברנש
הודעות: 5774
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: השלטו ידי זרים בפי' ראשונים עה"ת? - פירוש רשב"ם לפר' בראשית

הודעהעל ידי חד ברנש » ג' ספטמבר 22, 2020 3:46 pm

באמונתו, אינך עושה מלאכתך אמונה.
1. המחקר אינו 'תורה מסיני' (ואת זה כתב יוסף דן, שהוא פרופ' לא פחות גדול מכותב המחקר...), ומי כמוני יודע זאת. אכן אני משתמש רבות במחקרים, אבל כל יודעי יעידו, שאינני מסנוור מהם, ואני שוקל בפלס את מסקנותיהם. לכן, כל זמן שפרופ' ויזל לא כתב את הדברים בעברית ואני לא יודע אנגלית, אין ביכולתי להתייחס לדבריו (ויש לי הרגשה, שגם באמונתו לא קרא את המחקר). אבל דבר אחד אני יודע, פרופ' ויזל הוא לא מומחה גדול לתורת חסידי אשכנז אלא לפרשנות המקרא האשכנזית והצרפתית, ועוד, לא צריך להתרגש מכל מחקר, הרבה מאוד מהמחקרים הם איפכא מסתברא, ולא באו לעולם אלא רק כדי לערער איזו תפיסה.
עוד משהו, "ר' משה אמר, ר' משה צדק!" (סימן הקריאה במקור..), חלילה וחלילה מלזלזל בקצה כבודו של הגרמ"פ, עפר אני תחת כפות רגליו, אבל ר' משה אמר עוד כמה דברים, כמו שיש קטעים מפירוש הרמב"ן שהם מזוייפים ועוד כיוצא באלו (היה על זה אשכול, ואין לי כוח לחפשו). האם גם כאן תצווח: "ר' משה אמר, ר' משה צדק!".

2. נחפזת, והחלפת את 'ספר הרוקח' ההלכתי ב'פירוש הרוקח' שעל התורה (שגם הוא, אע"פ שלא נכתב בידי הרוקח, נכתב כנראה בידי אחד מתלמידיו). ארבעה מהקטעים ה'בעייתים' הובאו בספר הרוקח ההלכתי (הנקרא בשיבוש: 'הרוקח הגדול').

3-4. מה שייך מלקט או לא. האם המלקט הזה היה פחות סמכותי מרמ"פ? או פשוט לא היה לו שכל להבין שיש כאן קטע בעייתי?

5 (שני הסעיפים שמוספרו כן) - סתם מחזור של טענות.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15552
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: השלטו ידי זרים בפי' ראשונים עה"ת? - פירוש רשב"ם לפר' בראשית

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' ספטמבר 22, 2020 3:54 pm

בשולי הדברים אני רוצה להוסיף (אע"פ שנכוותי בעבר בפרשה זו ממש...) שכל המקורות שאסף תא שמע, שיש בהם דברים דומים לדברים עליהם יצא קצפו של הגרמ"פ, כולם הם אנונימיים. לאמור מחד הוכח שהיתה דעה כזו בחוגים שונים שבין חסידי אשכנז מאידך, אין שמם של הראשונים שאת מימיהם אנו שותים חתום עליהם.

אכן לגוף העניין לא ברור לי שהחלוקה הזו יש בה ממש, לא נראה לי סביר שבעניניים עקרונים כאלו בנו של ריה"ח למשל, במידה ולא היה משומד רח"ל, יאמר דברים יסודיים כאלה, אם לא קיבל כך בבית המדרש שבנופו ובמולדתו.

חד ברנש
הודעות: 5774
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: השלטו ידי זרים בפי' ראשונים עה"ת? - פירוש רשב"ם לפר' בראשית

הודעהעל ידי חד ברנש » ג' ספטמבר 22, 2020 3:58 pm

תשעים אחוז מחיבורי חסידי אשכנז הם אנונימיים (כנראה בגלל הנהגת החסיד, שמחבר לא יכתוב את שמו על ספרו), ואפילו ספרו הגדול של החסיד, 'ספר חסידים' לא נחתם עליו שם מחברו (ובאשר על כן היו שייחסוהו לתלמידו הרוקח). רק הרוקח היה מן המחברים היחידים שכתב את שמו בספרו (עי' 'תשובות הרוקח', בנספחים).

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15552
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: השלטו ידי זרים בפי' ראשונים עה"ת? - פירוש רשב"ם לפר' בראשית

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' ספטמבר 22, 2020 4:02 pm

זה נכון, אבל לך לא צריך לספר שחסידי אשכנז הם לא מקשה אחת, ויש זרמים שונים, כמו למשל מה שמכונה (ע"י דן) "חוג הכרוב המיוחד" שיש לו שפה משלו. כך שאם מוצאים תפיסה מסוימת בכתבים אנונימיים של "חסידי אשכנז", עדיין לא ניתן להסיק מכך שזו היתה גם דעתם של ריה"ח והרוקח למשל...

חד ברנש
הודעות: 5774
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: השלטו ידי זרים בפי' ראשונים עה"ת? - פירוש רשב"ם לפר' בראשית

הודעהעל ידי חד ברנש » ג' ספטמבר 22, 2020 4:19 pm

נכון. ואני התכוונתי בעיקר לחוג המרכזי של חסידי אשכנז, המיוצג ע"י החסיד והרוקח, שהכתבים שלהם ברובם אנונימיים (ורק לאחר מחקר משווה ניתן לשער מיהו המחבר).

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: השלטו ידי זרים בפי' ראשונים עה"ת? - פירוש רשב"ם לפר' בראשית

הודעהעל ידי מקדש מלך » ג' ספטמבר 22, 2020 4:28 pm

חד ברנש כתב:באמונתו, אינך עושה מלאכתך אמונה.
1. המחקר אינו 'תורה מסיני' (ואת זה כתב יוסף דן, שהוא פרופ' לא פחות גדול מכותב המחקר...), ומי כמוני יודע זאת. אכן אני משתמש רבות במחקרים, אבל כל יודעי יעידו, שאינני מסנוור מהם, ואני שוקל בפלס את מסקנותיהם. לכן, כל זמן שפרופ' ויזל לא כתב את הדברים בעברית ואני לא יודע אנגלית, אין ביכולתי להתייחס לדבריו (ויש לי הרגשה, שגם באמונתו לא קרא את המחקר). אבל דבר אחד אני יודע, פרופ' ויזל הוא לא מומחה גדול לתורת חסידי אשכנז אלא לפרשנות המקרא האשכנזית והצרפתית, ועוד, לא צריך להתרגש מכל מחקר, הרבה מאוד מהמחקרים הם איפכא מסתברא, ולא באו לעולם אלא רק כדי לערער איזו תפיסה.
עוד משהו, "ר' משה אמר, ר' משה צדק!" (סימן הקריאה במקור..), חלילה וחלילה מלזלזל בקצה כבודו של הגרמ"פ, עפר אני תחת כפות רגליו, אבל ר' משה אמר עוד כמה דברים, כמו שיש קטעים מפירוש הרמב"ן שהם מזוייפים ועוד כיוצא באלו (היה על זה אשכול, ואין לי כוח לחפשו). האם גם כאן תצווח: "ר' משה אמר, ר' משה צדק!".

2. נחפזת, והחלפת את 'ספר הרוקח' ההלכתי ב'פירוש הרוקח' שעל התורה (שגם הוא, אע"פ שלא נכתב בידי הרוקח, נכתב כנראה בידי אחד מתלמידיו). ארבעה מהקטעים ה'בעייתים' הובאו בספר הרוקח ההלכתי (הנקרא בשיבוש: 'הרוקח הגדול').

3-4. מה שייך מלקט או לא. האם המלקט הזה היה פחות סמכותי מרמ"פ? או פשוט לא היה לו שכל להבין שיש כאן קטע בעייתי?

5 (שני הסעיפים שמוספרו כן) - סתם מחזור של טענות.

היכן הם הקטעים הבעייתים הנמצאים ברוקח?
האם מדובר ברוקח שבידינו או בכת"י?

חד ברנש
הודעות: 5774
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: השלטו ידי זרים בפי' ראשונים עה"ת? - פירוש רשב"ם לפר' בראשית

הודעהעל ידי חד ברנש » ג' ספטמבר 22, 2020 4:38 pm

אעלה כאן שוב את מאמרה היסודי של מרת וייטמן.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: השלטו ידי זרים בפי' ראשונים עה"ת? - פירוש רשב"ם לפר' בראשית

הודעהעל ידי מקדש מלך » ג' ספטמבר 22, 2020 4:52 pm

במאמר הזה כתוב שברוקח לא מובא אפילו פירוש בעייתי אחד!!!

בהערה 69 מביאה וייטמן שהפירוש וישם משה את אפרים לפני מנשה כתוב גם ברוקח. אותו הפירוש שרבי משה עליו עליו שהוא שטות!

אבל מדובר בחוסר הבנה גמור של דברי רבי משה. ברור שאפשר לפרש שמשה שם את אפרים לפני מנשה, אבל אין שום קושיא למה לא כתוב "ואני שמתי את אפרים לפני מנשה", כי גם אם נפרש שהכוונה לדגלים, הרי ברור שמשה יכול לכתוב "וישם" על הקב"ה.

עצם הפירוש שמשה שם את אפרים לפני מנשה אינו שטותי כלל. ברור שמשה שם, וברור שהקב"ה אמר לו לשים. השטות מתחילה בקושיא הכתובה בפירוש שם, כמובן לכל מעיין!

ושוב נדגיש. הרעיון המשונה שהקטע נוסף אחרי פטירת משה רבינו לא כתוב שם כלל. גם לפי טעותה של וייטמן, אין כאן האשמה בכפירה אלא בשטות. וכאמור האשמה מוטעית לחלוטין. שמקורה בחוסר הבנה בדברי רבי משה.

חד ברנש
הודעות: 5774
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: השלטו ידי זרים בפי' ראשונים עה"ת? - פירוש רשב"ם לפר' בראשית

הודעהעל ידי חד ברנש » ג' ספטמבר 22, 2020 5:16 pm

רבון העולמים, לא קראת את העמודים הראשונים של המאמר? התחלת מהסוף? תעיין בבקשה בעמודים 73-72.
(את המאמר קראתי לפני שנים [עוד לפני הופעתו בדפוס], וכל מה שכתבתי לעיל הוא מן הזכרון, אין לי כעת זמן לשוב וללמוד שוב את המאמר כולו, אבל אם לא תהיה לי ברירה אעשה זאת..)


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 206 אורחים