מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הידיעה והבחירה

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
צעיר_התלמידים
הודעות: 398
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 1:32 am

Re: הידיעה והבחירה

הודעהעל ידי צעיר_התלמידים » ד' ספטמבר 30, 2015 10:43 am

מאמר בענין בהמעיין האחרון מאת אביו של ידידינו אבי קלמן שליט"א

http://www.machonso.org/uploads/images/ ... 025-37.pdf

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: הידיעה והבחירה

הודעהעל ידי ברזילי » ש' אוקטובר 24, 2015 9:42 pm

ברזילי כתב:הרמב"ן (שמות יב) כותב (באחת הדרכים) "שאין שום הבטחה שלא יגרום החטא לבטלה, אלא במקום שבועה"
ולעיל העירו שזה רק יישוב אחד בדבריו, ואולי אין העקרון המובע בדבריו מוחלט אצלו. וכעת ראיתי בפרשת השבוע את דברי הרמב"ן (בראשית טו,ז)
כבר פירשתי זה כי יאמר מעת שהוצאתיך מאור כשדים ועשיתי לך נס היה הרצון לפני לתת לך הארץ הזאת. והנה עתה לא גזר שיתננה לו, אבל אמר שהוציאו מאור כשדים על דעת שיתננו לו, ולכן חשש אברהם פן יהיה בירושת הארץ תנאי המעשים אף על פי שאמר לו פעמים "לזרעך אתן את הארץ הזאת", כי עתה לא יגזור המתנה כאשר גזר לו זרע, ולכן אמר במה אדע כי אירשנה. ואינו כשאלת "מה אות", וגם הקדוש ברוך הוא לא עשה עמו כשאר האותות להראות לו אות או מופת בדבר נפלא, אבל בקש אברהם שידע ידיעה אמיתית שיירשנה ולא יגרום חטאו או חטא זרעו למנעה מהם, או שמא יעשו הכנענים תשובה ויקיים בהם רגע אדבר על גוי ועל ממלכה לנתוש ולנתוץ להאביד ושב הגוי ההוא מרעתו ונחמתי על הרעה. והקדוש ברוך הוא כרת עמו ברית שיירשנה על כל פנים
וגם כאן כתב (בסתמא) שיש חשש שיגרום החטא ותבטל ההבטחה שניתנה בנבואה, אלא אם נכרתה ברית.

מרן המשגיח
הודעות: 269
הצטרף: ד' פברואר 05, 2014 9:53 pm

Re: הידיעה והבחירה

הודעהעל ידי מרן המשגיח » ג' נובמבר 24, 2015 8:57 pm


ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: הידיעה והבחירה

הודעהעל ידי ברזילי » ו' נובמבר 27, 2015 2:06 pm

מענינא דיומא - בעקדמה לעין יצחק תנינא יש אריכות בענין הנ"ל - שיטת הרמב"ם בענין נבואה לטובה שאינה חוזרת, ויישוב קושיות שונות עליה שנזכרו לעיל

http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?147416 (עמ' 13 בדפי האוצר שהוא עמ' 3 בדפי הספר, והלאה)

ישראליק
הודעות: 2116
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: הידיעה והבחירה

הודעהעל ידי ישראליק » ב' יולי 27, 2020 6:32 am

מלבי"ם על ישעיה מ, כח:

, ולפ"ז ידיעת ה' את כל הנעשה בעולם השפל מוכרחת, ואם תשאל איך תצדק עם זה הבחירה ושני קצות האפשר. ע"ז משיב, כמ"ש הרמב"ם, שאחר שידיעת האל היא עצמית בו ואיננה דבר מוסף על עצמותו, הנה החקירה על איכות ידיעתו, תשוב אל החקירה על עצמותו, וכמו שעצמותו נעלם תכלית ההעלם, כן ידיעתו, וכמו שאין היקש ודמיון בין מציאותו למציאות זולתו, כי אין להקיש בין ידיעתו לידיעת זולתו. ולכן אם הידיעה הנודעת אצלינו א"א לציירה בשלא יסולק עמה טבע האפשר, אין לדון ממנה על ידיעתו הנעלמת מאתנו תכלית ההעלם, וז"ש אין חקר לתבונתו - אין חקירה אנושית משגת את תבונתו,ואין לחקור ולדרוש בה כי נעלמת ממדע בעל חומר.

צופה_ומביט
הודעות: 4664
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: הידיעה והבחירה

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ה' מרץ 11, 2021 1:47 pm

אנונימי כתב:
מרן המשגיח כתב:איני יודע לאיזה מדברי ר' ברזילי שלחת אבל המעיין ברס"ג שם בתחילת הפרק יראה בבירור שדעתו היא שהקב"ה מגיד מראש את מה שייעשה בבחירת הבוחר וכל קושייתו בקטע שהבאת היא כיצד יתכן שה' גוזר על אשור להיות רשעים ועל זה השיב שהלשון אשור שבט אפי שהוא לשון המורה על גזירה משמעותו שהקב"ה נותן להם כח להרע אבל ודאי נאמר מנבואה שירעו גם ירשיעו כי יודע השי"ת שזה מה שעתידים לבחור.

ניכר שכת"ר הולך בדרכו של בעל לחם משנה [פ"ו מהל' תשובה] שידיעת נביא אינה מכרחת את מעשי בני אדם כידיעת הבורא [לפי"ד הרמב"ם], אבל מכיון שכבר סתרו האחרונים את דברי הלח"מ [ומדברי הרמב"ם גופו מבואר שלא כן] וגם המושכלות הראשונות מעידות ע"ז, הרי בבירור יתבאר מדברי רס"ג אלו שהנביא לא ניבא בהחלט את מעשי סנחריב ונבוכדנצר.


תמהני איך אפשר לומר כן, ומה הויכוח והפלפול בדברי רס"ג, כשבאותו פרק ובאותו מקום ברס"ג, ממש רגע כמימרא לפני שהקשה מסנחריב ונבוכדנצר, הביא את מעשה אבשלום, שנתן הנביא ניבא מראש שאבשלום ישכב את נשי אביו לעיני השמש, ואומר ע"ז רס"ג שהנביא רק ניבא מה שיבחר אבשלום ואין בזה סתירה לבחירה.

‏כי אלה הדברים אשר ‏סיפר נתן הנביא על שני חלקים. אחד מהם מעשה הבורא, והוא הגברת אבשלום והשליטו על כל ‏אשר לדוד, ועל זה אומר (שם) הנני מקים עליך רעה מביתך ולקחתי את נשיך לעיניך ונתתי לרעך. והשני מעשה אבשלום בבחירתו, והוא מה שאומר ושכב את נשיך לעיני השמש הזאת, (שם) ורצה ‏בהקדמתו להודיע לדוד בחירת אבשלום, להכאות את לבו בזה.


אין לך נבואה מפורשת ומסויימת מזו, על אדם ספציפי שיעשה מעשה ספציפי, ומפורש ברס"ג שידיעת הנביא אינה מכרחת, ודלא כאו"ש, ותול"מ.

ובגוף דברי האו"ש יל"ע מדוע שידיעת הנביא תכריח, בשלמא נבואה לטובה שאינה חוזרת, אבל נבואה לרעה חוזרת, ואפשר שיעשה תשובה ותתבטל. (וראה בתוס' יבמות נ, א ד"ה תדע שאומר אפילו על נבואה לטובה "אין הנביא מתנבא אלא מה שראוי להיות אם לא היה חוטא" עיי"ש, ולכן כשחוטא ומת ולא נולד לו הבן לא מתבטלת בזה הנבואה. ומקופיא ראיתי שכבר עסקו באשכול זה בגמ' ותוס' שם). א"כ נבואה לרעה היא רק אופציה, ולא ידיעה של הכרח, וממילא נשארת הבחירה, וכמש"כ רס"ג להדיא לגבי אבשלום. ועכ"פ מפורש כאן ברס"ג דלא כאו"ש.

לא ידעתי
הודעות: 50
הצטרף: א' נובמבר 14, 2021 3:53 am

Re: הידיעה והבחירה

הודעהעל ידי לא ידעתי » ד' אפריל 17, 2024 7:38 pm

אפרקסתא דעניא כתב:שאלה לידענים: האם יש מישהו מן הראשונים שהתמודד עם שאלת הידיעה והבחירה באמצעות התשובה שאכן, הקב"ה אינו יודע מראש מה יבחר הבוחר?

כדבר זה כתוב בספר קדמון מקובל (הגם שאינו מן הראשונים) ה"ה ספר של"ה בבית הבחירה, שם כתב שאין ידיעה מוחלטת

שבע
הודעות: 1692
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: הידיעה והבחירה

הודעהעל ידי שבע » ה' אפריל 18, 2024 1:51 pm

כלל לא ידעתי
איך בעיקרי האמונה
יכתוב לא ידעתי דברים
מבלי להעתיק לשון חכמים
ויסמוך על הבנתו תקלה לרבים

שאלו ליודע
ויען הלא יודע
שהיודע - לא יודע

וכל שאינו חס על כבוד קונו
רתוי לו שלא בא לעולם
ורשתו טמן תלכדו

גיורא בשמי שמיא
הודעות: 397
הצטרף: ד' נובמבר 09, 2016 9:56 pm

Re: הידיעה והבחירה

הודעהעל ידי גיורא בשמי שמיא » ב' אפריל 22, 2024 8:27 am

אדרבה. הוא ציין למקור נאמן. אלא שברצונך לראות הלשון בפנים, אולי שגה הרב לא-ידעתי בהבנה, ואת זה גם אני לא יודע.
אבל להתקיף אותו (ובכזו חמימות...) על שלא העתיק הלשון, הרי ארוכה היא מלהעתיקה בתוך מודעה.
לטובת המעיין העתקתי הדברים מב"א, ואני מצרפם כאן. אצהיר מראש שאני לא קראתי מה שנמצא שם, אני נותן לו להשלה"ק לדבר עבור עצמו.
ואגב, בסוף דבריו השלה"ק מציין לספר הפרדס [פרדס רימונים להרמ"ק] שכ' כעין דבריו, לכן צרפתי גם אותו פרק מוויקיטקסט, לתועלת המעיין. ואין לי עסק בנסתרות.
קבצים מצורפים
של_ה תולדות אדם בית הבחירה.pdf
(78.66 KiB) הורד 11 פעמים
פרדס רמונים ד ט – ויקיטקסט.pdf
(303.63 KiB) הורד 11 פעמים


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 192 אורחים