קלונימוס הזקן כתב:אשמח אם יפנו אותי למי שטיפלו בענין זה, מדוע מסכת אהלות נקראת כך למרות שלשון הריבוי של אהל היא 'אהלים' וכך הוא ג"כ בלשון המשנה
כמו"כ לגבי 'תהלים' אם הוא ריבוי של 'תהלה' היה לו להיות 'תהלות' וכמו שמכנהו המלבי"ם
נראה שיש קשר בין שינויי לשון אלו לכך שהתיבה משמשת ככותרת/שם לספר, ולא שישנה אפשרות אמיתית שימושית כזו בלה"ק
חכם אחד הציע שאולי הדבר תלוי במין המילה הנספחת - הנושא. בתהלים 'ספר תהלים' הנושא הוא הספר שהוא זכר ולכן נעשית ההטיה זכרית. ב'מסכת אהלות' המסכת נקבה. אני לא מבין את הסברא בזה, ואשמח מאד לחוו"ד ולמקורות
חיס כתב:קלונימוס הזקן כתב:חכם אחד הציע שאולי הדבר תלוי במין המילה הנספחת - הנושא. בתהלים 'ספר תהלים' הנושא הוא הספר שהוא זכר ולכן נעשית ההטיה זכרית. ב'מסכת אהלות' המסכת נקבה. אני לא מבין את הסברא בזה, ואשמח מאד לחוו"ד ולמקורות
אין שום קשר בין מין הקובץ המכיל את מזמורים (זכר) או הלכות (נקבה), לשמו של התוכן כמו שאינו אומרים מסכת פסחות גיטות , קדושות, וכו' .
שי אבי דוד כתב:שמעתי היום מאחד מכדיו של הרש"ר הירש שלא הסכים ללמוד בספרו של המלבי"ם על תהילות - לפי שסבר שיש בכך משום שינוי מדברי חז"ל שקבעו את שמו - תהילים
קלונימוס הזקן כתב:שי אבי דוד כתב:שמעתי היום מאחד מכדיו של הרש"ר הירש שלא הסכים ללמוד בספרו של המלבי"ם על תהילות - לפי שסבר שיש בכך משום שינוי מדברי חז"ל שקבעו את שמו - תהילים
בגלל זה להפסיד או לא להתמודד ם כזה פירוש? מסופקני
עכ"פ, אין נכדים חיים של הרב הירש.
ובאשר לעדויות צאצאים, אף אני הזקן צאצא של הרב הירש וכפי הידוע לי אין מסורות משפחתיות בענינים אלו, אלא אם אותו 'נכד' פשוט התעניין מטבע הדברים בזקנו וקרא באיזה ספר את המידע הנ"ל, וא"כ ניתי ספר ונחזי
לרב הירש היו טענות נוקבות ורציניות על כל שיטתו של המלבי"ם וכידוע הם חלוקים מקצה לקצה בכל הגישה לדברי תורה ופרשנות חז"ל, ולשיטתו היו לו מספיק סיבות אחרות להתעלם מספרו
אך מ"מ סיפור זה של שלילת הספר, לא תואם לרב הירש כפי שאני מכירו, אף שכן מתאים לו לבקר את המלבי"ם על כך
יאיר כתב:כדרך אגב יש מקומות שנקראת מס' אהילות.
עירובין עט. ירושלמי עירובין א, ז.
מ.ל. כתב:השאלה שנצרכת להישאל היא, מה ראה ראב"ע לתקן הלשון ל'תהלות', אחר שמופיע באין ספור מקומות בחז"ל הלשון 'תהלים'.
שי אבי דוד כתב:שמעתי היום מאחד מכדיו של הרש"ר הירש שלא הסכים ללמוד בספרו של המלבי"ם על תהילות - לפי שסבר שיש בכך משום שינוי מדברי חז"ל שקבעו את שמו - תהילים
אביאסף כתב:יאיר כתב:כדרך אגב יש מקומות שנקראת מס' אהילות.
עירובין עט. ירושלמי עירובין א, ז.
לא רק שם המסכת כתוב כך אלא כל אהל נכתב גם כאהיל, ראה ש. ליברמן תוספת ראשונים אהילות עמ' 96:
"השפוד התחוב באוהל הכנוס בו וכו' ... ובכי"ו כאן: באהיל וכו' האהיל וכו' וכתיב זה רגיל בכי"ו בכל המסכת. וכ"ה במשנה נזיר פ"ז בהוצ' לוו, ירושלמי ועוד בכ"מ. ומכאן שם המסכת: אהילות."
לוצאטי כתב:במבוא למהדורה המדעית של מס' אהלות מאת פרופ' גולדברג (שנפטר לאחרונה) יש דיון מפורט על שם המסכת.
יאיר כתב:כדרך אגב יש מקומות שנקראת מס' אהילות.
עירובין עט. ירושלמי עירובין א, ז.
אי משו"ה לא איצטריך, דהא אמר קרא (בלק כד, ו) "כאֲהָלים נטע", ופירשוהו לשון מור ובשמים (אונקלוס, רש"י ועוד).עתניאל בן קנז כתב:אהלות - אולי הוא משום שרצו לנקוט לשון יפה - לשון בשמים "מור ואהלות".
לבי במערב כתב:אי משו"ה לא איצטריך, דהא אמר קרא (בלק כד, ו) "כאֲהָלים נטע", ופירשוהו לשון מור ובשמים (אונקלוס, רש"י ועוד).עתניאל בן קנז כתב:אהלות - אולי הוא משום שרצו לנקוט לשון יפה - לשון בשמים "מור ואהלות".
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 351 אורחים