מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

למען לא ישאר הגליון חלק -מהדורה חדשה <ועל אילוצי עימוד המ"ב>

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

למען לא ישאר הגליון חלק -מהדורה חדשה <ועל אילוצי עימוד המ"ב>

הודעהעל ידי איש רגיל » ה' אוקטובר 24, 2013 1:54 am

מכון קרן רא"ם הוציא את הספר 'שמלת חיים' בעיצוב מודרני ויפה. והעיקר, עם הערות מלאות מזן אל זן תוספות והפניות האמורות להועיל ללומד, ונקבוהו למדור ההערות בשם 'שלמה אמרתך'.
לומד מצוי חושב לתומו שההערות נכתבו לפי הצורך, ולא סתם לשם כתיבת הערות. אם הוא ידע שההערות נכתבו רק כדי שלא להשאיר את הניר חלק, לא יטרח כלל להציץ בהן.
אך לצערנו ולבושתם זה מה שהיה, במקום בו שני טורי ההערות לא הסתיימו בשוה, הוסיפו והאריכו את ההערות, העיקר ששני הטורים יגמרו בשוה.
אלא מאי שהעורך לא הספיק לסיים את העבודה, והמפיץ דוחק, והדפיסו את הספר עם עדות מרשיעה על טיפשות זו. יש כמה פעמים בהם מופיעה בסוף הערה תוספת [של המעמד?] 'להמשיך כדי לקבל שורה נוספת' או 'ויש להוסיף דווקא בשורה זו למען היופי'.
בבחינה מדוקדקת רואים שעד עמוד 256 העורך עשה את מלאכתו נאמנה והכביד 'למען היופי' על הלומד בהערות שאינם נצרכות, ואכן עד שם שני הטורים של ההערות נגמרים בשוה, ולא נתחללה [רח"ל] הוראתו של הגרעק"א להדפיס בדפוס נאה. הבעיות מתחילות מעמוד 257, משם ישנם עמודים בהם אין ההערות נגמרות בשוה, ולא זכינו שירבה כבוד התורה ע"י ההקפדה על יופי הדפוס.
[שימו לב לתמונה השניה, בה המעמד אף מורה לעורך באיזה הערה להוסיף. וכל זאת מדוע, כיון שכל ההערות בעמוד זה הם של שני שורות, מלבד הערה אחת של שורה אחת. אם יוסיף בהערה אחרת, התוצאה הנוראה תהיה שיש הערה עם שלוש שורות, יש הערה עם שורה אחת וכמה הערות עם שתי שורות. רחמנא ליצלן. אשר על כן מתבקש העורך הנכבד להוסיף דווקא בהערה עם השורה האחת, כך יצא שכל הערה היא של שתי שורות, וזכינו לברר מקחו של צדיק (לשון המו"ל בהקדמתו).].

ת שלמת חיים עמוד 277.JPG
ת שלמת חיים עמוד 277.JPG (55.59 KiB) נצפה 18257 פעמים

ת שלמת חיים עמוד 278.JPG
ת שלמת חיים עמוד 278.JPG (50.57 KiB) נצפה 18257 פעמים

ת שלמת חיים עמוד 281.JPG
ת שלמת חיים עמוד 281.JPG (79.01 KiB) נצפה 18257 פעמים

ת שלמת חיים עמוד 289.JPG
ת שלמת חיים עמוד 289.JPG (41.1 KiB) נצפה 18257 פעמים

ארי במסתרים
הודעות: 610
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2011 10:25 am

Re: למען לא ישאר הגליון חלק - מהדורה חדשה

הודעהעל ידי ארי במסתרים » ה' אוקטובר 24, 2013 2:56 am

הזוי

בן החבורה
הודעות: 414
הצטרף: ב' אוקטובר 21, 2013 6:36 pm
מיקום: ירושלים עיה"ק תובב"א

Re: למען לא ישאר הגליון חלק - מהדורה חדשה

הודעהעל ידי בן החבורה » ה' אוקטובר 24, 2013 3:00 am

מעניין מיהו המעמד ובאיזה תוכנה כי מעמד מומחה בתוכנת תג יודע להסתדר עם השורות גם בלי להוסיף "מילים"

סמל אישי של המשתמש
סתם
הודעות: 182
הצטרף: ה' יוני 13, 2013 1:20 pm

Re: למען לא ישאר הגליון חלק - מהדורה חדשה

הודעהעל ידי סתם » ה' אוקטובר 24, 2013 3:32 am

בן החבורה כתב:מעניין מיהו המעמד ובאיזה תוכנה כי מעמד מומחה בתוכנת תג יודע להסתדר עם השורות גם בלי להוסיף "מילים"

האם זה סיבה לא לשלם לו?

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: למען לא ישאר הגליון חלק - מהדורה חדשה

הודעהעל ידי איש רגיל » ה' אוקטובר 24, 2013 11:23 am

בן החבורה כתב:מעניין מיהו המעמד ובאיזה תוכנה כי מעמד מומחה בתוכנת תג יודע להסתדר עם השורות גם בלי להוסיף "מילים"

בספר לא כתוב מי המעמד, אך השאלה המרכזית היא לא מי המעמד, אלא מי העורך. או שגם הוא רק 'ביצע פקודות'.

חקר
הודעות: 851
הצטרף: ג' נובמבר 22, 2011 12:00 am

Re: למען לא ישאר הגליון חלק - מהדורה חדשה

הודעהעל ידי חקר » ה' אוקטובר 24, 2013 11:42 am

כבוד הרב איש שליט"א
כבודו עימד פעם ספר תורני, או למצער עבד פעם מול מעמד מקצועי?
הדברים ידועים לכל מי שעוסק בתחום העימוד, שכדי לסדר את ההערות כל אחת בעמוד המתאים לה [ובפרט כשההערות בשני טורים] צריך לשחק באופנים שונים. חלק מהאפשרויות בשעת הדחק הם לומר למחבר או לעורך לפתוח ראשי תיבות לא הכרחיים, או לנסח את ההערה בצורה שונה ומורחבת קצת כדי להאריך את ההערה למען הסדר הטוב, וכן, גם בשביל מראהו הנאה של הספר [שהטורים יסתיימו בשווה וכו'].
ברור שיש כאן מחדל של האחראים לפיניש של הספר, וראוי להעלות את הדברים, לתועלת חברי הפורום העוסקים בעריכה ובשאר שלבי ההו"ל. אבל לטעון שההערות נכתבו מלכתחילה במטרה להקל על המעמד את סידור הספר וכדו' זו השמצה חמורה מאד, וכל עוד שאין לך את הכלים לדעת אם אכן כך הוא היה ראוי להימנע מכך [למרות שאשכול כזה בעל רייטינג גבוה..]
הדברים נכתבים בעיקר לאור ציד המכשפות המתנהל כאן לאחרונה על כל מיני ספרים ללא בירור יסודי מקדים.

כתונת_פסים
הודעות: 237
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 8:56 am

Re: למען לא ישאר הגליון חלק - מהדורה חדשה

הודעהעל ידי כתונת_פסים » ה' אוקטובר 24, 2013 11:49 am

ככלל שום תוכנה בעולם אינה יודעת להסתדר עם כל הבעיות של טקסטים ארוכים סביב הפנים, ואין לי כל ספק שגם החפץ חיים התחשב עם המעמד כאשר היה לו להחליט מה להשמיט מן הביאור הלכה ועוד הרבה ספרים כאלו יש.
גם מרן הגר"ח קנייבסקי שליט"א משנה בדרך אמונה כאשר המעמד אומר לו שאין זה מסתדר עם פנים הספר.
המשחקים עם רווח בין השורות או יותר רווח בין האותיות וכפי שראיתי שעשו כן במשנה ברורה שהוציאו עוז והדר בולט לעין למי שמבין בזה. ואני בכל אופן לא הייתי עושה כן.

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: למען לא ישאר הגליון חלק - מהדורה חדשה

הודעהעל ידי איש רגיל » ה' אוקטובר 24, 2013 11:53 am

כתונת_פסים כתב:ככלל שום תוכנה בעולם אינה יודעת להסתדר עם כל הבעיות של טקסטים ארוכים סביב הפנים, ואין לי כל ספק שגם החפץ חיים התחשב עם המעמד כאשר היה לו להחליט מה להשמיט מן הביאור הלכה ועוד הרבה ספרים כאלו יש.
גם מרן הגר"ח קנייבסקי שליט"א משנה בדרך אמונה כאשר המעמד אומר לו שאין זה מסתדר עם פנים הספר.

גם בעשרת הדברות השמיטו את הדיבור האחד עשרה כדי שיסתדר בשני טורים?! אתה מטורף!
נערך לאחרונה על ידי איש רגיל ב ה' אוקטובר 24, 2013 12:04 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: למען לא ישאר הגליון חלק - מהדורה חדשה

הודעהעל ידי איש רגיל » ה' אוקטובר 24, 2013 12:03 pm

חקר כתב:כבוד הרב איש שליט"א
כבודו עימד פעם ספר תורני, או למצער עבד פעם מול מעמד מקצועי?
הדברים ידועים לכל מי שעוסק בתחום העימוד, שכדי לסדר את ההערות כל אחת בעמוד המתאים לה [ובפרט כשההערות בשני טורים] צריך לשחק באופנים שונים. חלק מהאפשרויות בשעת הדחק הם לומר למחבר או לעורך לפתוח ראשי תיבות לא הכרחיים, או לנסח את ההערה בצורה שונה ומורחבת קצת כדי להאריך את ההערה למען הסדר הטוב, וכן, גם בשביל מראהו הנאה של הספר [שהטורים יסתיימו בשווה וכו'].
ברור שיש כאן מחדל של האחראים לפיניש של הספר, וראוי להעלות את הדברים, לתועלת חברי הפורום העוסקים בעריכה ובשאר שלבי ההו"ל. אבל לטעון שההערות נכתבו מלכתחילה במטרה להקל על המעמד את סידור הספר וכדו' זו השמצה חמורה מאד, וכל עוד שאין לך את הכלים לדעת אם אכן כך הוא היה ראוי להימנע מכך [למרות שאשכול כזה בעל רייטינג גבוה..]
הדברים נכתבים בעיקר לאור ציד המכשפות המתנהל כאן לאחרונה על כל מיני ספרים ללא בירור יסודי מקדים.

אכן, מעולם לא עימדתי, ומעולם לא עבדתי מול מעמד. אם כוונתו לפתיחת ראשי תיבות וכד', ניחא. אני גם מסכים אתך שהתנסחתי מעט בחריפות כאילו מלכתחילה נכתבו ההערות כדי לסדר את העימוד. אך גם אם עיקר ההערות נכתבו לשמם, ורק בחלקם נוסף למען יופי הדפוס, עדיין לא סרה תלונתי. אא"כ כוונתו לראשי תיבות וכנ"ל.

כתונת_פסים
הודעות: 237
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 8:56 am

Re: למען לא ישאר הגליון חלק - מהדורה חדשה

הודעהעל ידי כתונת_פסים » ה' אוקטובר 24, 2013 12:06 pm

ראה מש"כ באשכול אחר מה שכתב התפארת ישראל לפרש מדוע השמיט רבי הקדוש וכפי שאמרו בגמ' חסורי מחסרא והכי קתני.
ויש עוד המון דוגמאות כאלו אך לא נראה לי שאצליח לשכנע אותך. כאשר באת להתווכח ולא לשאול ולהבין.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: למען לא ישאר הגליון חלק - מהדורה חדשה

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' אוקטובר 24, 2013 12:07 pm

זה נראה שעברו כאן על הכלל הידוע. זה לא שאסור לגנוב, מה שאסור זה להתפס.

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: למען לא ישאר הגליון חלק - מהדורה חדשה

הודעהעל ידי איש רגיל » ה' אוקטובר 24, 2013 12:08 pm

כתונת_פסים כתב:ראה מש"כ באשכול אחר מה שכתב התפארת ישראל לפרש מדוע השמיט רבי הקדוש וכפי שאמרו בגמ' חסורי מחסרא והכי קתני.
ויש עוד המון דוגמאות כאלו אך לא נראה לי שאצליח לשכנע אותך. כאשר באת להתווכח ולא לשאול ולהבין.

טוב שהרחבת פה יותר וכתבת שזה מהתפארת ישראל, איפה התפארת ישראל כתב כן?

כתונת_פסים
הודעות: 237
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 8:56 am

Re: למען לא ישאר הגליון חלק - מהדורה חדשה

הודעהעל ידי כתונת_פסים » ה' אוקטובר 24, 2013 12:10 pm

חפש לך את החברים שלך.

חקר
הודעות: 851
הצטרף: ג' נובמבר 22, 2011 12:00 am

Re: למען לא ישאר הגליון חלק - מהדורה חדשה

הודעהעל ידי חקר » ה' אוקטובר 24, 2013 12:11 pm

אוצר החכמה כתב:זה נראה שעברו כאן על הכלל הידוע. זה לא שאסור לגנוב, מה שאסור זה להתפס.

כלומר, שגם לדעת הרב אוצר החכמה היתה כאן כוונת מרמה?!

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: למען לא ישאר הגליון חלק - מהדורה חדשה

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' אוקטובר 24, 2013 12:20 pm

קודם כל סתם התבדחתי על הרשלנות להשאיר עקיבות.
וחוץ מזה איזה מרמה יש כאן? אפשר להתווכח אם זה ראוי לשנות את הנוסח של ההערה לצורך העימוד או לא, אבל איזה מרמה יש בזה?

חקר
הודעות: 851
הצטרף: ג' נובמבר 22, 2011 12:00 am

Re: למען לא ישאר הגליון חלק - מהדורה חדשה

הודעהעל ידי חקר » ה' אוקטובר 24, 2013 12:27 pm

אוצר החכמה כתב:קודם כל סתם התבדחתי על הרשלנות להשאיר עקיבות.
וחוץ מזה איזה מרמה יש כאן? אפשר להתווכח אם זה ראוי לשנות את הנוסח של ההערה לצורך העימוד או לא, אבל איזה מרמה יש בזה?

תודה על ההבהרה.
א. מה הבעיה בשינוי נוסח אם התוכן לא שונה?
ב. ברור שהקולר תלוי בעיקר בבקרה, אבל גם המעמד לא נמלט מן העון בכך שכתב הערות בגוף הטקסט, זהו דבר שלא יעשה, הערות כותבים אך ורק בהערות בלון.

בן החבורה
הודעות: 414
הצטרף: ב' אוקטובר 21, 2013 6:36 pm
מיקום: ירושלים עיה"ק תובב"א

Re: למען לא ישאר הגליון חלק - מהדורה חדשה

הודעהעל ידי בן החבורה » ה' אוקטובר 24, 2013 1:13 pm

הערות בלון יש בוורד, לא בתוכנות עימוד. עצם הדבר שכתב הערות בגוף הטקסט אינו עון כי סו"ס זוהי הדרך הנוחה ביותר מה שכן הוא צריך שיטה מסויימת להבטיח לעצמו עובר למסירה לדפוס שהוא מחק את כל ההערות (כגון לערוך חיפוש לפי הגופן המסויים שהוא משתמש בו להערות כאלה או כיו"ב). גם יתכן שהוא מסר למו"ל בטעות קבצים לא סופיים במקום הקבצים הסופיים.
מאידך יתכן שהמו"ל הוא זה שנהג בחפזה ומסר לדפוס קבצים שקיבל להגהה במקום קבצים שקיבל למסירה לדפוס ובמקרה הזה המעמד נקי מכל נדנוד של אחריות ואדרבה יש לו תרעומת על המו"ל.

למעשה יש לפתוח דיון הלכתי האם וכמה יכול המו"ל לתבוע את המעמד (לפי צד א') והאם וכמה יכול המעמד לתבוע את המו"ל (לפי צד ב').
ברור שלפי צד א' יש הרבה יותר מקום לחיוב מאשר לפי צד ב'.

חקר
הודעות: 851
הצטרף: ג' נובמבר 22, 2011 12:00 am

Re: למען לא ישאר הגליון חלק - מהדורה חדשה

הודעהעל ידי חקר » ה' אוקטובר 24, 2013 1:25 pm

בן החבורה כתב:הערות בלון יש בוורד, לא בתוכנות עימוד.

בד"כ הקבצים שיוצאים מהמעמד לביקורת והדפסה הם PDF, ובהם יש אפשרות להערות בלון.
בכ"א הנושא כאן הוא לא טכני, וההערה העיקרית היתה שלא למהר לבקר לפני שבודקים יסודית.

בן החבורה
הודעות: 414
הצטרף: ב' אוקטובר 21, 2013 6:36 pm
מיקום: ירושלים עיה"ק תובב"א

Re: למען לא ישאר הגליון חלק - מהדורה חדשה

הודעהעל ידי בן החבורה » ה' אוקטובר 24, 2013 1:40 pm

נכון שהנושא הוא טכני אך מכיון שכפי שכתבתי בהמשך ישנן השלכות הלכתיות לגבי חיוב תשלום יש אכן חשיבות למציאות האם זה מקובל לנהוג כך (לכתוב הערות בגוף הטקסט) או שזה דבר שלא יעשה ובגלל כן המעמד אינו נמלט מעון (כלשונך). ובכן נכון שבPDF הדרך המקובלת היא ע"י הערות בלון אך המעמד רושם את הערותיו תוך כדי עימוד ושם אין אפשרות כזאת כמ"ש ולכן מהבחינה הזו הוא נמלט מעון.

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: למען לא ישאר הגליון חלק - מהדורה חדשה

הודעהעל ידי הכהן » ה' אוקטובר 24, 2013 2:01 pm

אם אין הערות בלון, עליו לכתוב בתיבת טקסט נפרדת בצד (זה יכול להיות גם יותר מודגש כך).

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: למען לא ישאר הגליון חלק - מהדורה חדשה

הודעהעל ידי איש רגיל » ה' אוקטובר 24, 2013 2:20 pm

כתונת_פסים כתב:חפש לך את החברים שלך.

אני מוקף חברים, ברוך ה'.
אין לי צורך לחפשם.

קלונימוס הזקן
הודעות: 1179
הצטרף: ג' דצמבר 28, 2010 7:22 pm

Re: למען לא ישאר הגליון חלק - מהדורה חדשה

הודעהעל ידי קלונימוס הזקן » ה' אוקטובר 24, 2013 2:45 pm

כתונת_פסים כתב:ואין לי כל ספק שגם החפץ חיים התחשב עם המעמד כאשר היה לו להחליט מה להשמיט מן הביאור הלכה ועוד הרבה ספרים כאלו יש.
גם מרן הגר"ח קנייבסקי שליט"א משנה בדרך אמונה כאשר המעמד אומר לו שאין זה מסתדר עם פנים הספר.



נראה שאתה אומר את שני הדברים על סמך העימוד המסובך. אבל על עצם הטיעון ו'הידיעה' המחודשת על גבול השערוריה, אתה נדרש להמציא מקור, כרס מגודלת לצורך הענין אינה מקור תקין

את ה'ידיעה' על מנהגו של הגרח"ק אתה מביא כעובדה מוגמרת, ועל כן חובה עליך להביא מידע תומך, או את מקור הידיעה, או להתנצל ולמשוך את דבריך
אינני מבין בשום פנים ואופן איך המידע הזה נתקל כאן בשתיקה כמעט מוחלטת

כתונת_פסים
הודעות: 237
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 8:56 am

Re: למען לא ישאר הגליון חלק - מהדורה חדשה

הודעהעל ידי כתונת_פסים » ה' אוקטובר 24, 2013 3:49 pm

הרב קלונימוס - על מה בדיוק יצא הקצף.
שהחפץ חיים קיצר את הביאור הלכה אאל"ט כך כותב בנו - הוא אמנם כותב שקיצר את זה מאוד כדי שלא להכביד על הלומדים.
ומה שכתבתי ממרן הגר"ח שליט"א אני יודע ממקור ראשון. מאברך שמגיה לאחרונה את מה שכותב מרן הגר"ח שליט"א ואף על פי כן - אני מנסה לתפוס זה עתה את המעמד של הדרך אמונה לשמוע ממנו עצמו ובעז"ה אמצא את הדרך איך להעביר לך את זה.
אם זה על ידי שאשלח לך את מספר הטלפון וכדו'. במידה ויתברר לי שהאברך המגיה שיקר אותי אמשוך את מה שכתבתי.
--
בנתיים רק אוסיף ואספר לך שמר ספרא ז"ל סיפר לי שהרב עובדיה ז"ל היה עומד בדפוס שלו והיה קורא הפוך את העופרת ומתקן ומשמיט ומוסיף בהתאם.
והוא סיפר לי להגיד בשבחו.
שהוא לא קולט איך הוא קורא את העופרת הפוך ותוך כדי כך הוא גם יודע להשמיט ולהוסיף כדי להקל עליו. על מר ספרא ז"ל.

נערי האוצר
הודעות: 100
הצטרף: א' פברואר 13, 2011 10:00 am

Re: למען לא ישאר הגליון חלק - מהדורה חדשה

הודעהעל ידי נערי האוצר » ה' אוקטובר 24, 2013 6:49 pm

דוגמא מעניינת של השפעת אמצעי ואילוצי הדפוס על תבנית הספר ראו כאן בראש העמוד:
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?20331&&page=122

למתקשים לקרוא: "בעבור שעד כה לא היו האותיות הקטנים מוכנים, שמתי המראה מקום מבפנים, ומכאן ולהלן שמתי מבחוץ, ומעתה לא תמצא בפירוש חיבור זה רק דברי חידושים לבד בס"ד".

כתונת_פסים
הודעות: 237
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 8:56 am

Re: למען לא ישאר הגליון חלק - מהדורה חדשה

הודעהעל ידי כתונת_פסים » ה' אוקטובר 24, 2013 9:03 pm

כתונת_פסים כתב:הרב קלונימוס - על מה בדיוק יצא הקצף.
במידה ויתברר לי שהאברך המגיה שיקר אותי אמשוך את מה שכתבתי.


דיברתי עם אחד מבני הבית ולדבריו בנו של רב בערל וי.. – משקיע בזה את הנשמה. – עד שזה מסתדר לו והוא גם לא פותח וסוגר ר"ת וכדו'. ומרן הגר"ח מעולם לא שינה מפני העימוד – ולשאלתי איך הוא מצליח תמיד לעמד את הביאור הלכה וכו' סביב הפנים השיב לי שהוא אכן אינו מצליח תמיד ופעמים שהוא עובר לעמוד הבא וכדו'. - ואוסיף ואמר לי שהמעמד מקבל רק צילום ולאחר העימוד בודקים לראות אם הם תואמים.

וכיון שכך. אין צריך לומר שכל מה שכתבתי לעיל על הדרך אמונה בטלים ומבוטלים – ולצערי הייתה כאן אי הבנה מצידי.
ויישר כוחך הרב קלונימוס.
---
גם המגיה לא שיקר אותי חלילה - וכפי שכתבתי הייתה כאן איזה אי הבנה מצערת.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: למען לא ישאר הגליון חלק - מהדורה חדשה

הודעהעל ידי יאיר » ו' אוקטובר 25, 2013 1:44 am

מודה ועוזב ירוחם.

אוהב אוצר
הודעות: 2975
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: למען לא ישאר הגליון חלק - מהדורה חדשה

הודעהעל ידי אוהב אוצר » ו' אוקטובר 25, 2013 2:07 am

מה שנכון, שמעמד מקצועי לא היה מסתבך בזה.
מי שרוצה המלצה על מעמד מומחה בתג ואיניד' גם יחד אבל לא 'שוחט' במחיר יוכל לקבל ממני טל וכד' באישי.

ארי במסתרים
הודעות: 610
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2011 10:25 am

Re: למען לא ישאר הגליון חלק - מהדורה חדשה

הודעהעל ידי ארי במסתרים » ו' אוקטובר 25, 2013 2:30 am

כתונת_פסים כתב:
כתונת_פסים כתב:הרב קלונימוס - על מה בדיוק יצא הקצף.
במידה ויתברר לי שהאברך המגיה שיקר אותי אמשוך את מה שכתבתי.


דיברתי עם אחד מבני הבית ולדבריו בנו של רב בערל וי.. – משקיע בזה את הנשמה. – עד שזה מסתדר לו והוא גם לא פותח וסוגר ר"ת וכדו'. ומרן הגר"ח מעולם לא שינה מפני העימוד – ולשאלתי איך הוא מצליח תמיד לעמד את הביאור הלכה וכו' סביב הפנים השיב לי שהוא אכן אינו מצליח תמיד ופעמים שהוא עובר לעמוד הבא וכדו'. - ואוסיף ואמר לי שהמעמד מקבל רק צילום ולאחר העימוד בודקים לראות אם הם תואמים.

וכיון שכך. אין צריך לומר שכל מה שכתבתי לעיל על הדרך אמונה בטלים ומבוטלים – ולצערי הייתה כאן אי הבנה מצידי.
ויישר כוחך הרב קלונימוס.
---
גם המגיה לא שיקר אותי חלילה - וכפי שכתבתי הייתה כאן איזה אי הבנה מצערת.
ומה לגבי ספרי החפץ חיים?

כתונת_פסים
הודעות: 237
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 8:56 am

Re: למען לא ישאר הגליון חלק - מהדורה חדשה

הודעהעל ידי כתונת_פסים » ו' אוקטובר 25, 2013 9:58 am

כל מעמד מתחיל יודע שכמעט ולא יתכן שספר שיש לו פנים וסביבו רב טקסט במידה והוא אינו משנה פונטים או רווחים וכדומה באמצע הספר וכל העמודים הם באותו גודל ואחידים לא ימלט שיהיה לכל הפחות עמוד אחד רק עם פירוש, טקסט ללא פנים, טקסט אשר מתייחס לפנים, לדברי המחבר, אשר בעמוד הקודם. – הגע בעצמך איך זה יתכן שמעולם לא קרה שיש הלכה כל שהוא במחבר שהחפץ חיים האריך בה למאוד גם במשנה ברורה וגם בביאור הלכה עד שהוא חייב לעבור אל העמוד הבא – ועל זה אמרתי מה שאמרתי - שהרי החפץ חיים כפי שכותב בנו היה משמיט מן הביאור הלכה – אדרבה אם כבודו יש לו הסבר הגיוני אחר איך זה שבכל המשנה ברורה אין ולו עמוד אחד רק טקסט ללא פנים, כלומר ללא מחבר. אשמח לשמוע

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: למען לא ישאר הגליון חלק - מהדורה חדשה

הודעהעל ידי הכהן » ו' אוקטובר 25, 2013 10:43 am

דיון שנפתח בפורום פרוג בעקבות דיון זה:
למען דעת כתב:http://www.otzar.org/forums/viewtopic.php?f=7&t=15637

מי שיש לו מה להגיב ואינו מורשה שם - יוכל לכתוב כאן וזה יעבור לשם בעז"ה


שבלונה כתב:מזעזע. ההוצאת שם רע וההכפשה ברבים......
לא הייתה שום סיבה להראות את שם המחבר ולפרסם קלונו בציבור!


ורד כתב:אני מגיבה באשכול זה כי אני לא מסתדרת עם הרישום והכניסה ואין לי פנאי להתחיל עם זה.

מקרה הזוי.
אין הצדקה למעשה של המעמד, כי חובה עליו לדעת שאסור לגעת בחומר המתקבל על ידי המחבר, שבד"כ מוגה ומתוקן לדפוס ללא צורך בהגהות תוכן.
בתור מעמדת אני יודעת שיש מגוון דרכים לסדר הערות שוליים, ואין הצדקה לשנות תוכן בשביל עיצוב.
זה תפקיד המעמד, להתאים העימוד לתוכן ולא את התוכן לעימוד.

לגבי שאלת התשלום, זו שאלת השאלות.
האם לשלם מחיר הגון לבעל מקצוע (כמו בכל תחום) שיודע טוב את המלאכה, או מחיר נמוך למתחילים במקצוע, כשאת הפרש התשלום משלמים בדרכים אחרות, כמו אכזבות תוספת כסף ורבה געלט....
כולם משלמים בסופו של דבר אותו המחיר. מנסיון.


כתבים כתב:מה באמת הייתם עושים כשיש בעמוד אחד הערות שוליים בשני טורים כשמספר השורות אינו זוגי [כמובן, כשאין אפשרות להעביר שורה אחת לעמוד לפני/אחרי]?


אברהם כתב:לענ"ד זה לא סוף העולם, בפרט אם השורה הנוספת נמצאת בטור הימני


שלמה כתב:אף אחד לא ביקש להוסיף מלל.
ביקשו למען היופי, לרווח שורה או לצמצם שורה.

אם אתם לא יודעים איך מרחיבים רווח בין האותיות והמילים, או לחילופין, לצמצם לשורה פחות.
כמדומני ש"אליעזר" בנה על זה סקריפט כמו ב"תג"


אברהם כתב:אם זה אפשרי - מה טוב
אבל לא תמיד זה אפשרי
(כלומר יש גבול לכמה רווח אפשר לתת בין מילים או כמה אפשר לצמצם אותו וכן אותו הדין לגבי הצרת אותיות)


prog כתב:בתור מעמד ספרים מעולם לא חששתי 'לגעת' בטקסט כשצריך. כמובן בהסכמת המו"לים.
אני רואה באופן חיובי את הערות שנכתבו שם. בשביל שהספר ייצא.

אסור להשמיט קטעים או להוסיף מילים סתם. אבל בהחלט ניתן 'לפתוח' ראשי תיבות כשצריך. או לשבור קטע מידי ארוך בשביל שיהיה נוח לקריאה.

לפעמים יש תוכן כ"כ חשוב אבל העימוד כל כך לא יפה וכל כך מסורבל, שבשביל שיהיה שימושי ונוח לקריאה חייבים לעשות משהו בצורה איכותית.

חיים דיקמן


כתבים כתב:נכון מאד, אבל ברור שאם ניתן לפתור את זה על ידי פתיחת ר"ת או להאריך את ההערה 'ע"י המחבר', זה הרבה יותר טוב.


שבלונה כתב:מסכים עם חיים,
ואני מעריך אשתי תסכים גם כן :)

כמגיהת ספרים וכמעמד, הרבה פעמים פנינו לעורך הספרים בשאלה האם אפשר לנסח כך או אחרת כדי שדברים "יסתדרו" על הדף, אבל מעולם לא שינינו ללא הסכמה ברורה מהעורך שיש לנו יד חופשית כששאלות מהותיות שאלנו אותו, או אפילו בחשש קלוש לשאלות מהותיות.
לא מדובר על "למרוח" או להוסיף סתם מילים מלכתחילה על מנת "לנפח" את הספר שיראה עב כרס. מדובר בשביל הנראות של העמוד ולפעמים אפילו להקל את הקריאה של הקורא.

המצבים בהם זה בעיה, זה בקטעי מקורות, פסוקים, וכו' או בכתבי רבנים שידוע שכל מילה בהם שקולה ומדודה.

סתם לסבר את האוזן, כעורך עלון תורני היו כמה פעמים שפניתי לרב הגרעין בבקשה להוריד מילה שתיים או להוסיף על מנת שהפסקה תסדר, והוא התחבט והראה לי איך כל מילה שקולה ואיך מילה שלא קשורה סתם תהרוס...
בסופו של דבר הרב מצא מה להוריד.

בכל אופן, נדירים הרבנים שיודעים לדייק כל כך בכל מילה שלהם.


ורד כתב:להלן התשובה:







ראש פתוח הוא דבר חיובי בכל תחום בחיים, ובתחום העיצוב קל וחומר.
תמיד מומלץ לייעץ ללקוח להוסיף להוריד או לשנות דברים, אבל לגעת ולכתוב בתוך המלל הוראות זו לא דרך. ניתן לעשות סימונים כמו כוכביות או משהו בולט אחר ולכתוב הערות בצד, או להתייעץ מראש ולקבל אישור על שינויים מהותיים.
ואם בכל זאת נעשתה הטעות, לפני ההורדה לדפוס היה על המעמד בחיפוש והחלפה למצוא את כל המקומות המסומנים ולמחוק אותם.
מכל מקום בתור מעמדת באינדיזיין, אני ממליצה ללקוחות להגיש את החומר לעימוד לאחר כל תיקוני המלל וההגהות. המלל מושלם, העיצוב רץ, והמוצר מוכן במהירות גבוהה, ללא טעויות ותיקונים. יתכן וצורת העבודה בתג שונה, לפיכך תלוי באיזו תוכנה השתמש המעמד בספר המדובר.

לגבי עיצוב בעימוד, זה הפלונטר העיקרי. אנשים לא מבינים שכדי לעמד ספר לא מספיק להכיר את תוכנת העימוד אלא צריך לדעת עיצוב, כבר שנים אני מנסה לחנך את העולם...


כתבים כתב:כבר כתבו לעיל שזה לא פותר את הבעיה בכל המצבים, ויש גבול כמה ניתן לשחק במרווחים בלי שזה יכער את העיצוב. במקרים כאלו עדיף לשחק בטקסט עצמו, כמובן באישור המחבר.
אבל זה ברור שלהכניס הערות טכניות בתוך הטקסט [גם כוכביות וכדו'] אסור, הדרך הטובה היא לציין זאת בהערות בלון ב-PDF.

כתונת_פסים
הודעות: 237
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 8:56 am

Re: למען לא ישאר הגליון חלק - מהדורה חדשה

הודעהעל ידי כתונת_פסים » ו' אוקטובר 25, 2013 11:13 am

יישר כוחך הרב הכהן.
אבקש רק לתקן - מה שכתבתי שאין בכל המשנה ברורה ולו עמוד אחד שיש שם רק טקסט ללא מחבר אינו מדויק, ונזכרתי שאכן בסימן ש"מ יש עמוד כזה. אך עדיין אין זה מספיק.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15546
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: למען לא ישאר הגליון חלק - מהדורה חדשה

הודעהעל ידי איש_ספר » ש' אוקטובר 26, 2013 8:44 pm

בענין עריכת המ"ב ואילוצי הדפסה שמעתי בעבר דברים מעניינים מת"ח שליט"א, הבקי בכל המ"ב לאותיותיו וגם בקי במלאכת הדפוס (שאינה עוד) וארשמם בזה:

כידוע בעבר היו מדפיסים ספרים בלוח שעליו מרכיבים אותיות עופרת, אחר זמן המציאו את המטריצען שהם לוחות העשויות מחומר כעין קרטון רך ועליהן הטביעו את תמונות האותיות ומהם הדפיסו בשנית. כך שהמהדורה הראשונה היתה יוצאת מתוך לוחות והשניה מתוך לוחות (מטריצען) שהרי האותיות כבר פורקו מהלוחות לצורך שימושן לספרים אחרים. ניתן להבחין בספר אם הוא הודפס מאותיות שאז ניתן לחוש בהטבעת האותיות בנייר, לבין הדפסה ממטריצן, שהיא משאירה כתמים פה ושם, ואין לה את החדות של הדפסה מאותיות.

לעיתים נדירות היו מדפיסים כבר בדפוס ראשון מתוך מטריצן, לרוב היה זה כאשר לדפוס לא היה מספיק אותיות כדי לסדר את הספר מתחילה ועד סוף ואז היו עושים גליון וממנו עושים מטריצה, או במקרה שהמחבר היה מגיה תוך כדי הדפסה מוסיף ומשנה, בעלי הדפוס לא רצו להמתין לו ולשעבד עבורו את האותיות עד שיסיים מלאכתו, ולכן עשו ישר מטריצות.

מתברר שהמ"ב הדפיס את ספריו גם במהדורה ראשונה במטריצן, זאת ניתן להווכח מעיון במ"ב דפוס ראשון. בנוסף לזה יש לנו עדות מפורשת של בנו המספר (בדברים לתולדות אביו) כי בתחילה עשה אביו הח"ח פירוש ארוך לתו"כ ואז ייעץ לו ר' רח"י זילברברג זצ"ל שיעשה פירוש קצר כי הארוך לא יבוא לשימוש, ומסיים הבן שאביו שמע לעצתו והפסיד עבור כך כמה מטריצן! הרי לנו שכך היתה דרכו של המ"ב וכנראה משום שהרבה להגיה ולהוסיף תוך כדי הדפסה. כלומר המ"ב היה מקבל עלי הגהה שנעשו כבר ממטריצן.

ובכן אינו דומה תיקון ספר שנעשה מאותיות עופרת שהוא תקון קל ונקי, בהוצאת אותיות והחלפתן באחרות, לבין תיקון שנעשה במטריצן שהוא בחיתוך המילה ובהדבקת מילה במקו"א, ואפשריות התיקון הרבה יותר מצומצמות, ולכן ניתן לראות בכ"מ בעין בחונה, תיקונים שעשה המ"ב בספר , שהנוסח שלהם הוא תוצאה מההדפסה בשיטה זו. ואי"ה אביא דוגמא לזה.

זאת ועוד: מבנה המ"ב שחיבור המ"ב הוא באותיות הקבועות בשו"ע, ואילו הבה"ל הוא כוכבים בלבד. ועתה בואו חשבון, ניקח סימן שיש בו כמאתיים ציונים של מ"ב, האם יעלה על הדעת שהמ"ב מעולם לא נזקק להוסיף ולו ציון אחד? איך אפשר לשמור על סדר האותיות (בכל הספרים בימינו שיש בהם ציונים ניתן למצוא תיקוני ציונים כמו 122ב וכיו"ב,) ואיך אין במ"ב שום דבר מעין זה?

שאלה זו היא מפתח התשובה מפני מה אנו מוצאים ביאורי הלכה שתוכנם היה מתאים להקבע במ"ב ולא כביאור הלכה, כיו"ב ניתן למצוא לפעמים הלכות בתוך שער הציון! הוי אומר שבכל מקום שנוסף למ"ב הלכה או ביאור שהיה ראוי לקובעם במ"ב, מכיון שלא יכל לשבש את כל סדר האותיות, קבע אותן בתוך ביאור הלכה שהוא נפתח בכוכב בלבד ולא באותיות באופן שהוספת דיבור חדש אינה משבשת את הסדר!

אמור מעתה שהחלוקה שקבע המ"ב בין שלושת המדורים לא נשמרה תמיד, מחמת אילוצי הדפסה, וממילא אין טעם לפלפל - כמנהג איזה מחברים - כביכול הלכות שנקבעו בבה"ל או בשעה"צ (לא כפלפול אלא כהלכה פסוקה) נופלות בחליטותן מהלכות הקבועות במ"ב.

שבוע טוב

כתונת_פסים
הודעות: 237
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 8:56 am

Re: למען לא ישאר הגליון חלק - מהדורה חדשה

הודעהעל ידי כתונת_פסים » ש' אוקטובר 26, 2013 10:08 pm

עוד בעניין ההשמטות מפני אילוצי הדפוס ולמען לא ישאר הגליון חלק
ראו כאן.
ואף המדפיסים בני בינה שחדשו בו דברים והוסיפו עליו הוספות גם מכתבי יד, רובם לא הוסיפו רק תופסת מועטת, ויסתפקו בהוספת איזה הגהות, איזה ציונים ומסורות וכדומה, מלבד כמה פעמים היוצאים מהכלל אשר הוסיפו איזה הוספות נכבדות, אבל ג"כ מועטות מאוד – וכל אלה פעלו בעת אשר לעיניהם השתפכו אבני קודש ואבנים טובות ומרגליות בראש כל חוצות – בעת אשר כתבי ידי רבותינו הקדמונים גדולי כל המפרשים, ומקוריהם הראשונים היו מצויים ביד כל אדם, בעודם חיים וקיימים בטרם אכלום עש, בטרם היו לברות לשני הזמן הרב אשר עבר עליהם מני אז, וכל אלה היו צבורים ומונחים לעיניהם ואין מאסף אותם הביתה בית התלמוד ויניחום למעצבה.
ובהערה ה שם בזה"ל. - ואף המדפיס הרב הדיין מוהר"ר יהודה ארי' ליב שהוסיף בש"ס שהדפיס בפפד"מ בשנות ת"פ תפ"ב, דברים הרבה על שלפניו, הדפיס במסכת ערכין גם איזה גרגרים מפי' הגרמ"ה ותוספות הרא"ש. אשר לפי הנראה לקח כ"ז משיטה מקובצת כ"י למס' ערכין כי שם נמצאו ושם היו. והלא הכ"י היה אפוא בידו ובכ"ז לא חמל עליו להוציאו כלו לאורה. ולא לקח ממנו אלא כדי למלאות החלק. ושאריתו השאיר למאכל עש!.
עד שקמתי ראם שקמתי דפוס בישראל. וכו'.
מקור: אחרית דבר. דברי האלמנה והאחים ראם המדפיסים אשר בווילנא: בסוף מסכת נדה.

כתונת_פסים
הודעות: 237
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 8:56 am

Re: למען לא ישאר הגליון חלק - מהדורה חדשה

הודעהעל ידי כתונת_פסים » ש' אוקטובר 26, 2013 10:41 pm

הרב א"ס דבריך נכוחים וקילורין לעיניים ומסלקת הרבה תמיהות יישר כוחך!!!
ובעניין מה שכתב להביא שהיה החפץ חיים מקצר
אבקש להעתיק עוד בעניין זה - מה שכותב בנו בספר הנ"ל בזה"ל.
ושלחתי אליו בכתב באורי בהלכות שבת וכשבאתי לבקרו מצאתי את חדושי נרשמים אצלו להדפסה, אמנם לא כולם, וכששאלתיו מדוע שייר הרבה, האם מצא בהם פסול, השיב לי האם בכוחי להביא לביהד"פ כמה וכמה עשרות ביאורי הלכה על כל סימן וסימן, העתקתי כמה וכמה ודי לנו, וגם אין להכביד על הלומד.

תוך כדי דיבור
הודעות: 1346
הצטרף: ה' מאי 20, 2010 1:59 pm

Re: למען לא ישאר הגליון חלק - מהדורה חדשה

הודעהעל ידי תוך כדי דיבור » ש' אוקטובר 26, 2013 11:06 pm

איש_ספר כתב:שאלה זו היא מפתח התשובה מפני מה אנו מוצאים ביאורי הלכה שתוכנם היה מתאים להקבע במ"ב ולא כביאור הלכה, כיו"ב ניתן למצוא לפעמים הלכות בתוך שער הציון! הוי אומר שבכל מקום שנוסף למ"ב הלכה או ביאור שהיה ראוי לקובעם במ"ב, מכיון שלא יכל לשבש את כל סדר האותיות, קבע אותן בתוך ביאור הלכה שהוא נפתח בכוכב בלבד ולא באותיות באופן שהוספת דיבור חדש אינה משבשת את הסדר!

אמור מעתה שהחלוקה שקבע המ"ב בין שלושת המדורים לא נשמרה תמיד, מחמת אילוצי הדפסה, וממילא אין טעם לפלפל - כמנהג איזה מחברים - כביכול הלכות שנקבעו בבה"ל או בשעה"צ (לא כפלפול אלא כהלכה פסוקה) נופלות בחליטותן מהלכות הקבועות במ"ב.

שבוע טוב


יישר כח! דברים חשובים מאד (ואכן ראינו הרבה פלפולים כה"ג... ואגב כמדומה שמקצתם מטו משמיה איזה גדולים)
ויש להעיר שלפי הנ"ל אדרבא, באופן עקרוני אפשר לפעמים שדווקא דברים מסוג הנ"ל כשנכתבו בתור ד"ה בביה"ל או בשעה"צ הם מכריעים יותר לעומת מה שבפנים.

לעניין שעה"צ יש להעיר, הלא גם הוא ממוספר באותיות. ומכל מקום מסתמא אכן היה יותר קל להוסיף בו הערה קצרה וכיו"ב גם אחר שכבר סודר כל העמוד.

כתונת_פסים
הודעות: 237
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 8:56 am

Re: למען לא ישאר הגליון חלק - מהדורה חדשה

הודעהעל ידי כתונת_פסים » ש' אוקטובר 26, 2013 11:55 pm

פלא עצום שלא הרגישו בדבר עד עתה.
שהרי כל המעיין בשערי ציון רואה תיכף ומיד שהוא מלא וגדוש בחידושים שונים שלא כמו שכתב החפץ חיים בשער בת רבים.
ושמו נאה לו שער הציון כי בו יצוין על כל דבור ודבור מבטן מי יצאו.

ובזמנו ראיתי לאחד הפוסקים שכתב שאין לסמוך כלל על רבי יוסי שבין השמשות כהרף עין הוא והוכחה לכך שהרי הביאו החפץ חיים רק בשערי ציון רל"ג כ"א. ועוד הרבה כהנה.

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: למען לא ישאר הגליון חלק - מהדורה חדשה

הודעהעל ידי איש רגיל » א' אוקטובר 27, 2013 12:17 am

אם אני לא טועה, עדיין לא הביאו פה מקור אחד לזה שהמשנ"ב או כל מחבר חשוב אחר הוסיף משהו בשביל אילוצי הדפוס.
מה שהביאו זה שהמשנ"ב השמיט בשביל לא להכביד, ואין לזה קשר לנידון דידן.
אני על משמרתי אעמודה שלהוסיף שורות בהערות רק כדי לסדר את הטורים הוא מעשה מכוער. אא"כ הכוונה היתה לפתיחת ראשי תיבות וכד'.

כתונת_פסים
הודעות: 237
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 8:56 am

Re: למען לא ישאר הגליון חלק - מהדורה חדשה

הודעהעל ידי כתונת_פסים » א' אוקטובר 27, 2013 12:38 am

והרי עיניך הראות שהמ"ב נאלץ להכניס חידושים והלכות תוך השער הציון מפני אילוצי הדפוס – בהכרח שהיה זה בלתי אפשרי לשנות את תבניתו וצורתו של המ"ב כאשר קיבל את הלוחות להגיה אותם.
מה א"כ היה עליו לעשות במידה והיה רוצה להוסיף הלכה כל שהוא ולא נותר לו מקום גם לא בשער הציון. – במצב שכזה לא נותר לו ברירה אלא להשמיט מן הביאור הלכה שהרי הפלפולים שבביאור הלכה לא היה לו נחוץ כל כך.
כמו כן ראה מה שהבאתי מדברי האחים ראם שהדפוסים אשר לפניהם היו משמיטים מן הראשונים הכל רק לצורך העימוד. – והמדפיסים שלפני האחים ראם לא היו קוטלים קנים באגם.

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: למען לא ישאר הגליון חלק - מהדורה חדשה

הודעהעל ידי איש רגיל » א' אוקטובר 27, 2013 12:48 am

כתונת_פסים כתב:והרי עיניך הראות שהמ"ב נאלץ להכניס חידושים והלכות תוך השער הציון מפני אילוצי הדפוס – בהכרח שהיה זה בלתי אפשרי לשנות את תבניתו וצורתו של המ"ב כאשר קיבל את הלוחות להגיה אותם.
מה א"כ היה עליו לעשות במידה והיה רוצה להוסיף הלכה כל שהוא ולא נותר לו מקום גם לא בשער הציון. – במצב שכזה לא נותר לו ברירה אלא להשמיט מן הביאור הלכה שהרי הפלפולים שבביאור הלכה לא היה לו נחוץ כל כך.
כמו כן ראה מה שהבאתי מדברי האחים ראם שהדפוסים אשר לפניהם היו משמיטים מן הראשונים הכל רק לצורך העימוד. – והמדפיסים שלפני האחים ראם לא היו קוטלים קנים באגם.

א. אתה מניח שהמשנ"ב היה עושה כך וכך אם היה מגיע למצב מסוים, וכל זה בלי לדעת. ועל אף העזתך, אינך מעיז להניח שאם היה לו מקום פנוי הוא היה מנסח את אחד השטיקלאך בביה"ל יותר באריכות כדי שלא ישאר הגליון חלק.
ב. אותו מדפיס המובא בדברי המדפיסים ראם הוסיף ספר חשוב מאין כמותו, ו'שיטה מקובצת' שמו. אלא שהוא לא פינה לו מקום מיוחד, היכן שנשאר לו ניר חלק הביאו והיכן שלא השמיטו. האם זה דומה בכלל לנידון דידן?

כתונת_פסים
הודעות: 237
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 8:56 am

Re: למען לא ישאר הגליון חלק - מהדורה חדשה

הודעהעל ידי כתונת_פסים » א' אוקטובר 27, 2013 12:59 am

כתונת_פסים כתב:ראו כאן.
ואף המדפיסים בני בינה שחדשו בו דברים והוסיפו עליו הוספות גם מכתבי יד, רובם לא הוסיפו רק תופסת מועטת, ויסתפקו בהוספת איזה הגהות, איזה ציונים ומסורות וכדומה, מלבד כמה פעמים היוצאים מהכלל אשר הוסיפו איזה הוספות נכבדות, אבל ג"כ מועטות מאודוכל אלה פעלו בעת אשר לעיניהם השתפכו אבני קודש ואבנים טובות ומרגליות בראש כל חוצות – בעת אשר כתבי ידי רבותינו הקדמונים גדולי כל המפרשים, ומקוריהם הראשונים היו מצויים ביד כל אדם


הם מאשימים את כל המדפיסים אשר לפניהם ולאו דווקא את המדפיס שהבאתי ממה שכתבו שם בהערה. ובנוגע לביאור הלכה - הרי מלכתחילה טרם ניגש לדפוס השמיט הרבה קטעים מן הביאור הלכה כך שלא היה צורך להאריך שום שטיקל בביאור הלכה. אילו היה רוצה והיה נצרך היה לו ביאור הלכה בשופי.
כמובן שאמרתי את שאמרתי אלא מכוח הסברא וההגיון ומה רע בכך.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 177 אורחים