מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הרמב"ם בספרו כוון ברוח קדשו לדברי הזוהר הק'

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
ויצמח פורקניה
הודעות: 202
הצטרף: ד' ינואר 26, 2011 11:07 pm

הרמב"ם בספרו כוון ברוח קדשו לדברי הזוהר הק'

הודעהעל ידי ויצמח פורקניה » ג' אוקטובר 29, 2013 11:15 pm

"ידוע מה שאמרו צדיקים, כי הרמב"ם בספרו כוון ברוח קדשו לדברי הזוהר הק' וחכמי האמת, אף שלא ראה את דבריהם, כי מאחר שדבריו אמיתיים, ותורתו תורת אמת, ואמת יש רק אחד, כיוון לכתוב בספריו דברים אשר לא השיגם בעצמו, ומן השמים נזדמן בלשונו הקדוש דיבורים כאלו, שיהיו מכוונים גם על פי חכמת האמת".
האם ידוע לחכמים יודעי העתים איפוא המקור לזה?
והאם יש מקום שהאריכו בענין זה?

עתניאל בן קנז
הודעות: 2249
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: הרמב"ם בספרו כוון ברוח קדשו לדברי הזוהר הק'

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ג' אוקטובר 29, 2013 11:24 pm

המימרא 'כל הכועס כאילו עובד ע"ז' שהביא הרמב"ם בפירוש המשניות, אינו מובא בחז"ל אלא בזוה"ק בלבד...

דומני שהרבי מראדזין יש לו מאמר שלם להשוואות בין ספרי הרמב"ם לזוהר. (איני יודע באיזה מספריו).

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: הרמב"ם בספרו כוון ברוח קדשו לדברי הזוהר הק'

הודעהעל ידי איש רגיל » ג' אוקטובר 29, 2013 11:30 pm

ספר יוחסין מאמר ראשון:
וכן בקדוש של סעודה שלישית על היין שאינו מפורש בתלמוד, והרמב"ם אומר שצריך אף על פי שהרא"ש אומר שאינו צריך ונתן טעם כי כמו שהוא די בלילה בקדוש אחד כן הוא ליום. וזה הטעם חלוש כי בלילה לא יש אלא סעודה אחת וביום חייב ב' סעודות מדרשת הפסוק והזוהר מסכים לדעת הרמב"ם ז"ל וכו' וכן ברכת המזון שהרמב"ם פסק אינה טעונה כוס והרא"ש פסק שטעונה כו'. ומצאנו בזוהר שאינה טעונה כוס ביחיד כי אם בג' בזימון כמו הג' אבות.


שו"ת עטרת פז חלק א כרך ג - אבן העזר, הערות סימן יב הערה א
ושו"ר בס"ד בס' מעט צרי (ערך חליצה, דף יט ע"ב) שהביא שם את דברי ספר ברית אבות שכתב על דברי הרמב"ם הללו, כי רוח ה' דיבר בו, ואכן מפורש כדבריו בזוה"ק (ר"פ חוקת) וכו', והוסיף ע"ז הרב מעט צרי כי פלא שמרן בב"י לא הביא מהזוהר הנ"ל. ע"ש. וראה גם בדברי הגר"א בביאורו לשו"ע אבה"ע שם (סי' קסט סקפ"ב) שג"כ מבואר בדבריו כיו"ב, שכתב שם על האי דהביא מרן את דברי הרמב"ם ומשלכת המנעל לארץ וכו', וז"ל: הוא מנהג קדמונים וכמ"ש בזוהר ריש חוקת ובעי לבטשא לההוא נעל וכו'. ע"ש. הרי שאף בדברי רבינו הגר"א מבואר דהערה את מקור האי מילתא בדברי הזוה"ק הנ"ל. וראה גם בס' טיב חליצה להגאון רבי אריה ליב צינץ (אות פג) שג"כ כתב שם על דברי הרמב"ם הנ"ל, ואני אומר על דברי הרמב"ם, כי חכם עדיף מנביא ונצנצה בו רוח הקודש שכיון לדברי הזוהר (פר' חוקת) שכתב סוד עצום ע"ז וכו'. ע"ש. הרי שאף הוא מסיב את דברי הרמב"ם אל מול פני המנורה הטהורה, לדברי הזוה"ק דפר' חוקת הנ"ל. וראה בדברי הרב המגיה בס' מעט צרי הנ"ל (שם, דף כ ע"א) שכתב, דמכאן יהיה ראיה לדברי האומרים שהרמב"ם ידע מספר הזוהר. ע"ש.

מרחביה
הודעות: 885
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 11:24 pm

Re: הרמב"ם בספרו כוון ברוח קדשו לדברי הזוהר הק'

הודעהעל ידי מרחביה » ג' אוקטובר 29, 2013 11:59 pm

לעניין החליצה כבר מצאו מקור בגאונים, איני זוכר המקורות כעת.

מחולת המחנים
הודעות: 3247
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: הרמב"ם בספרו כוון ברוח קדשו לדברי הזוהר הק'

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ד' אוקטובר 30, 2013 12:17 am

המגדל עוז, שהיה בעצמו מקובל, טרח בכמה מקומות להשוות את דברי הרמב"ם עם שיטת הקבלה, ובפרט בהל' יסודי התורה, אלא ש..

יין המשמח
הודעות: 434
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 9:19 pm

Re: הרמב"ם בספרו כוון ברוח קדשו לדברי הזוהר הק'

הודעהעל ידי יין המשמח » ד' אוקטובר 30, 2013 1:19 am

1. הרמב"ם למד קבלה (ואולי הכוונה היא לזהר) כמובא במגדל עוז בהל' יסודי התורה.
2. יצא ספר כזה אך נראה לי שהוא מאת הר' ממ קאשער.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: הרמב"ם בספרו כוון ברוח קדשו לדברי הזוהר הק'

הודעהעל ידי יאיר » ד' אוקטובר 30, 2013 1:22 am

יין המשמח כתב:הרמב"ם למד קבלה (ואולי הכוונה היא לזהר)

נו בטח..פשיטא...

כנסת ישראל
הודעות: 395
הצטרף: ה' ינואר 06, 2011 3:04 am

Re: הרמב"ם בספרו כוון ברוח קדשו לדברי הזוהר הק'

הודעהעל ידי כנסת ישראל » ד' אוקטובר 30, 2013 1:33 am

[attachment=1]

כנסת ישראל
הודעות: 395
הצטרף: ה' ינואר 06, 2011 3:04 am

Re: הרמב"ם בספרו כוון ברוח קדשו לדברי הזוהר הק'

הודעהעל ידי כנסת ישראל » ד' אוקטובר 30, 2013 1:39 am

ראה במאמר של גורפינקל עמ' 450 ואילך כל המקורות.

סגי נהור
הודעות: 5653
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: הרמב"ם בספרו כוון ברוח קדשו לדברי הזוהר הק'

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' אוקטובר 30, 2013 3:00 am

בנידון זה שמעתי פעם דבר מעניין. כעת חיפשתי ומצאתי שזה מובא בשם בעל התניא וגם בשם אדמו"רי ראדזין.

הרמב"ם במורה הנבוכים מפרש לפי דרכו את טעמי הקרבנות, ובהגיעו ללחם הפנים כותב: "איני יודע לכך טעם". וקשה: כלום לא יכול היה הרמב"ם למצוא טעם כלשהו גם לכך, כפי שמצא מדעתו לכל הקרבנות?

אלא שמצינו שלחכמי הסוד לא נודע טעם מצוה זו, שכן על כך התפלל האר"י "יגלה לן טעמי דבתריסר נהמי", ולכן גם הרמב"ם - שדבריו מכוונים היו גם כנגד תורת הסוד - לא הצליח למצוא טעם למצוה.

בברכה המשולשת
הודעות: 14150
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: הרמב"ם בספרו כוון ברוח קדשו לדברי הזוהר הק'

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' אוקטובר 30, 2013 9:03 am

יש מאמר ארוך שראיתי פעם על הנושא (ואיני זוכר ממי, וגם איני זוכר אם הסכמתי עם אמור בו...)

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: הרמב"ם בספרו כוון ברוח קדשו לדברי הזוהר הק'

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' אוקטובר 30, 2013 9:32 am

עתניאל בן קנז כתב:המימרא 'כל הכועס כאילו עובד ע"ז' שהביא הרמב"ם בפירוש המשניות, אינו מובא בחז"ל אלא בזוה"ק בלבד...

לא מדוייק. זה מובא גם ב'מדרש לעולם', מדרש מאוחר יחסית.

עוד בנוגע לרמב"ם והזוהר, ראוי להזכיר את סדרת מאמריו של ר"ר מרגליות, "הרמב"ם והזוהר", שנתפרסם בהמשכים ב'סיני'.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: הרמב"ם בספרו כוון ברוח קדשו לדברי הזוהר הק'

הודעהעל ידי יאיר » ד' אוקטובר 30, 2013 9:33 am

תכלית, יש ראיות מוצקות שהרמב"ם קרא את הזהר או חלקו?

שלח
הודעות: 1536
הצטרף: ד' אפריל 03, 2013 11:16 am

Re: הרמב"ם בספרו כוון ברוח קדשו לדברי הזוהר הק'

הודעהעל ידי שלח » ד' אוקטובר 30, 2013 9:35 am

קבצים מצורפים
הרמבם והזוהר.pdf
(593.96 KiB) הורד 459 פעמים

ויצמח פורקניה
הודעות: 202
הצטרף: ד' ינואר 26, 2011 11:07 pm

Re: הרמב"ם בספרו כוון ברוח קדשו לדברי הזוהר הק'

הודעהעל ידי ויצמח פורקניה » ד' אוקטובר 30, 2013 9:40 am


תודה רבה
האם אתה יכול להוריד לי בפי די אף כל המאמר של הרב מרגליות
נערך לאחרונה על ידי ויצמח פורקניה ב ד' אוקטובר 30, 2013 9:51 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

שלח
הודעות: 1536
הצטרף: ד' אפריל 03, 2013 11:16 am

Re: הרמב"ם בספרו כוון ברוח קדשו לדברי הזוהר הק'

הודעהעל ידי שלח » ד' אוקטובר 30, 2013 9:45 am

קבצים מצורפים
הרמבם.pdf
(362.5 KiB) הורד 315 פעמים

שלח
הודעות: 1536
הצטרף: ד' אפריל 03, 2013 11:16 am

Re: הרמב"ם בספרו כוון ברוח קדשו לדברי הזוהר הק'

הודעהעל ידי שלח » ד' אוקטובר 30, 2013 9:50 am

קבצים מצורפים
והרמבם.pdf
(759.84 KiB) הורד 277 פעמים

תוכן
הודעות: 6238
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: הרמב"ם בספרו כוון ברוח קדשו לדברי הזוהר הק'

הודעהעל ידי תוכן » ד' אוקטובר 30, 2013 9:54 am

עתניאל בן קנז כתב:דומני שהרבי מראדזין יש לו מאמר שלם להשוואות בין ספרי הרמב"ם לזוהר. (איני יודע באיזה מספריו).


ספר ההקדמה והפתיחה. שם גם מביא להא דיגלי לן טעמי המוזכר למעלה.

ויצמח פורקניה
הודעות: 202
הצטרף: ד' ינואר 26, 2011 11:07 pm

Re: הרמב"ם בספרו כוון ברוח קדשו לדברי הזוהר הק'

הודעהעל ידי ויצמח פורקניה » ה' אוקטובר 31, 2013 8:26 pm

ראיתי בספר שפתי צדיקים (דינאוויץ פ' בראשית) וזלה"ק: כעת נ"ל לומר סוד ד' ליראיו, וכיון הרמב"ם ז"ל למ"ש בזוהר הקדוש... והגם שהרמב"ם לא ראה ולא נגלה לו דברי הזוהר, אין תימא כי כיון בחכמתו למה שכתוב בזוהר [עיי"ש שמראה דוגמא לדבר]. ומסיים: ועל זה נאמר חכם עדיף מנביא וסוד ד' ליראיו, ודבריו של הרמב"ם אמת ונוזלים ממקור החיים.

מרחביה
הודעות: 885
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 11:24 pm

Re: הרמב"ם בספרו כוון ברוח קדשו לדברי הזוהר הק'

הודעהעל ידי מרחביה » ו' נובמבר 01, 2013 12:03 am

מרחביה כתב:לעניין החליצה כבר מצאו מקור בגאונים, איני זוכר המקורות כעת.

מצאתי http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... 36&hilite=

ויצמח פורקניה
הודעות: 202
הצטרף: ד' ינואר 26, 2011 11:07 pm

Re: הרמב"ם בספרו כוון ברוח קדשו לדברי הזוהר הק'

הודעהעל ידי ויצמח פורקניה » ב' נובמבר 04, 2013 11:24 pm

כתב הגאון ר' שאול בראך זצ"ל אבד"ק קאשוי בספרו אבות על בנים עמ"ס אבות (עמ' פד: אות י"ב) ששמע מפ"ק כ"ק מוהר"ש מבאבוב זי"ע, ששמע מפי זקינו כ"ק רביה"ק מצאנז זי"ע, שהפליא לשונו של הרמב"ם שכל דבריו מכוונים הם גם על פי חכמת אמת, ואמר שעטו של הרמב"ם הי' יותר חכם מהרמב"ם עצמו, ופלטה קומסו וכתב מה שלא ידע הוא בעצמו.

דניאל
הודעות: 933
הצטרף: ה' אפריל 11, 2013 10:14 pm

Re: הרמב"ם בספרו כוון ברוח קדשו לדברי הזוהר הק'

הודעהעל ידי דניאל » ב' נובמבר 04, 2013 11:31 pm

ויצמח פורקניה כתב:שעטו של הרמב"ם הי' יותר חכם מהרמב"ם עצמו
אחר מחכ"ת כנדרש. זו לשון ממש משונה לכתוב כן על הרמב"ם!

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: הרמב"ם בספרו כוון ברוח קדשו לדברי הזוהר הק'

הודעהעל ידי איש רגיל » ג' נובמבר 05, 2013 1:52 am

דניאל כתב:
ויצמח פורקניה כתב:שעטו של הרמב"ם הי' יותר חכם מהרמב"ם עצמו
אחר מחכ"ת כנדרש. זו לשון ממש משונה לכתוב כן על הרמב"ם!

הלשון קצת משונה, אך הכוונה ברורה, שמשמים כיוונו את הרמב"ם לכתוב יותר ממה שהיתה כוונתו.

בברכה המשולשת
הודעות: 14150
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: הרמב"ם בספרו כוון ברוח קדשו לדברי הזוהר הק'

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' נובמבר 05, 2013 8:53 am

כעין דברי התומים על הב"י והרמ"א


מבקש לדעת ולהבין
הודעות: 102
הצטרף: ג' אוקטובר 29, 2013 10:23 am

Re: הרמב"ם בספרו כוון ברוח קדשו לדברי הזוהר הק'

הודעהעל ידי מבקש לדעת ולהבין » ג' נובמבר 05, 2013 5:44 pm

http://www.hebrewbooks.org/49930
עד כמה שזכור לי הוא מציין ג"כ לדברי הזוהר.

מי שאמר
הודעות: 190
הצטרף: ו' אוקטובר 25, 2013 3:48 pm

Re: הרמב"ם בספרו כוון ברוח קדשו לדברי הזוהר הק'

הודעהעל ידי מי שאמר » ג' נובמבר 05, 2013 6:10 pm

עד כמה שזכור לי הרי הבעל התניא בספרו בבואו להסביר את העניין של אין עוד מלבדו וכו' הוא מציין ומעתיק לדברי הרמב"ם.
וכך מקובל אצל החסידים שהאר"י הקדוש הסכים עם מה שכתב הרמב"ם אצל מעשה מרכבה ועוד כהנה שלא כפי שטען הגר"א ז"ל שהיה פילוסוף והדברים ידועים.

ויצמח פורקניה
הודעות: 202
הצטרף: ד' ינואר 26, 2011 11:07 pm

Re: הרמב"ם בספרו כוון ברוח קדשו לדברי הזוהר הק'

הודעהעל ידי ויצמח פורקניה » א' נובמבר 10, 2013 7:30 pm

בברכה המשולשת כתב:כעין דברי התומים על הב"י והרמ"א

מה הכוונה????

בברכה המשולשת
הודעות: 14150
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: הרמב"ם בספרו כוון ברוח קדשו לדברי הזוהר הק'

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' נובמבר 11, 2013 8:38 am

ויצמח פורקניה כתב:
בברכה המשולשת כתב:כעין דברי התומים על הב"י והרמ"א

מה הכוונה????


רוח ה' נוססה (יעיין כתר"ה באוצר וימצא הרבה התייחסות)- שרבינו התומים זיע"א כתב שהקב"ה סייע ביד מרן הב"י חרבינו הרמ"א שגם אם הם פסקו בטעות הם ניסחו את הדברים כך שניתן להבין מלשונם גם את הפסק האמיתי, ברוה"ק אשר בדבריהם

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: הרמב"ם בספרו כוון ברוח קדשו לדברי הזוהר הק'

הודעהעל ידי איש רגיל » ה' נובמבר 21, 2013 1:17 am

ר' חיים פאלאג'י בספרו על הרמב"ם חיים ומלך (פ"ד מדעות ה"ד):
"האמת דרבינו שהיה רופא מובהק דבריו הם ע"פ הרפואה אך בכמה דברים הביא מהזוה"ק כאשר יראה הרואה".

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: הרמב"ם בספרו כוון ברוח קדשו לדברי הזוהר הק'

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' נובמבר 21, 2013 7:16 am

מי שאמר כתב:עד כמה שזכור לי הרי הבעל התניא בספרו בבואו להסביר את העניין של אין עוד מלבדו וכו' הוא מציין ומעתיק לדברי הרמב"ם.
וכך מקובל אצל החסידים שהאר"י הקדוש הסכים עם מה שכתב הרמב"ם אצל מעשה מרכבה ועוד כהנה שלא כפי שטען הגר"א ז"ל שהיה פילוסוף והדברים ידועים.


לא הבנתי.
החסידים מסכימים למה שכתב הרמב"ם בעניין שדים וכשפים?
הרמב"ם לא היה פילוסוף?

מי שאמר
הודעות: 190
הצטרף: ו' אוקטובר 25, 2013 3:48 pm

Re: הרמב"ם בספרו כוון ברוח קדשו לדברי הזוהר הק'

הודעהעל ידי מי שאמר » ה' נובמבר 21, 2013 8:33 am

חלמיש כתב:המהלך להפוך את הרמב"ם למקובל אינו שונה מלפרש כל דבר ןכל ספר על פי קבלה, לפי האמונה הפשוטה שהקבלה היא מסורה ממתן תורה ואינו חידוש כמו פילוספיה (וזה אינו שונה מגישת הרמב"ם עצמו שהחכמים היו בעצם פילוסופים) יש לראות כל ספר קדוש שהתוך הוא קבלה אם במודע אל שלא במודעף לפי רש"י היה מקובל, תוספות היה' מקובל וכו') והרי כך דרכה של תורה שאמיתיות מקובלות היו ידועות להכל ובכן הנטיה לפרש את ההנחות האמיתיות בכל ספר מקודש באומה. הרעיון שהרמב"ם מניח את העקרים וכל כך הרבה יסודות הדת לא היה מקובל, לא הסתדר לפי דעת מקובלים. (איני מדבר ממקובלים שהיו אנטי רמבמיים כמו בעל ספר האמונות, במדה רבה בעל עבודת הקודש, מהר"ל ואחרים).

בדבר זה יש כמה מהלכים, מהמהלך של ר' אברהם אבולעפיה שפירש את המורה לפי הקבלה (הנחה זו לא ברורה, האם סבר שהיה מקובל בסתר, או שרק אמיתיות המו"נ מתפרשות על פי קבלה) עד למהלכם של המגדל עוז ואחרים שקיבלו את העובדה שחזר בו ואכן הי' למקובל בסוף ימיו, וכל אלו בכל תעצמותיהם סברו שאכן היה הרמב"ם המאור הגדול מקובל, עד לשיטת הרמ"א ודעמיה, שחכמת הקבלה והפילוספיה הם שתי שפות בלבד. וממילא אין כאן דבר חדש.

הנטיה המחקרית לגבי הרמב"ם, כלל לא היתה מנת חלקם של גדולי ישראל שהבינו שהתורה היא אחת במהותה, ולכן דברי הרמב"ם מתפרשים לפי הקבלה ולפי הסוד. רוב חכמי ישראל שהיו במרכז (לא רמבמיסטים "טהורים", שמאז המיימוניסטים הטהורים בפרובנס היו דורות חלל עד להתעוררת של המיימניזם הטהור באקדמיה או אתל תלמידי הרב קאפח, ולא האנטי רמבמיסטים הטהורים שקצת מניתי לעיל ויש לצרף להם את ר' יוסף התנא מצפת, ואת ר' נחמן מברסלב אולי אף הגר"א מווילנא). רוב גדולי ישראל מקבלים שהרבה מקורות הרמב"ם אכן מצוי בזהר, ובוודאי שדבריו מתפרשים על פי סוד, כגון הנודע ביהודה בדרושיו באהבת ציון דרוש ב' ועוד. והדברים עתיקים.

מתעמק כתב:כל כך נושאים בתוך אשכול אחד, עד שקשה להתרכז ולהעיר לכאו"א.
בענין הרמב"ם ולימוד הקבלה. העלו כאן (אם הבנתי נכון) הרבנים חכם באשי ואיש ספר נקודה חדשה שלא ראיתי עדיין בעניי, אך הסתירו אותה תחת לשונם ברמז, ואני מרגיש צורך להרחיב הדברים (כדי שלא ישתמע כאילו מתכוונים שיש הגשמה בקבלה כדעת קאפח וחביריו).
והוא, שאימרת הפילוסוף המובא בשו"ת הריב"ש סימן קנ"ז נגד המקובלים שהם מאמיני העשיריות, לא היתה הכוונה בזה רק לאלו המגשמים החושבים כאילו ח"ו הרבה רשויות יש או עכ"פ מתפללים אל הספירות עצמן חלילה (אף שהריב"ש המצטט אימרא זו פירשה דווקא להנ"ל), אלא הכוונה אף לאלו המבינים נכונה שהקב"ה אחד יחיד ומיוחד וכל הספירות והעולמות אינם אלא השתלשלות מאור א"ס, אעפ"כ הרי יש בזה הגשמה. כי אף שבהכרח כל הפילוסופים מודים שיש מושג של צמצום, דאל"ה היאך יתכן שיהיה עולם הגשמי אחרי שאין בלעדו יתברך לא מקום ואין לו דמות ותואר ולא ראש וקצה (נקודה זו כתב היעב"ץ באחד מספריו בהגיבו להמסופר בשם חכם פלוני שהוקשה בעיניו לקבל מושג הצמצום), אך זה דווקא מה שנוגע לצמצום מרוחני לגשמי ממש או לכל הפחות לדרגת המלאכים שהם לפי ראות עינינו נבדלים בפנ"ע, לא כן כל מה שעדיין בגדר אלקות לא יצוייר בזה צמצום והשתלשלות כלל, ולכן אין מקום לדעת הפילוספים לספירות. ומכח נקודה זו, דעת הרבנים איש ספר וחכם באשי שהרמב"ם היה חולק בתוקף על הקבלה, אף במקרה שהיה מתוודע אליה לפי המתבאר בכתבי הרמ"ק והאריז"ל.

אך כאמור, אם נכונה טענה זו, הרי הגשמה זו דקה מן הדקה. לעומת זה היו כאלו שהגשימו דברי המקובלים לגמרי. אך אעמוד כעת באיזה הגשמה ביניים, והיא הבנת הנקרא כפשוטו.
היו הרבה חכמים שהבינו דברי הזוה"ק כמילוליים. מהן שבאו מזה להגשמה נוראה ככת ש"ץ ודומיהן.
והנה כבר ידוע הנידון אם היעב"ץ בספרו מטפחת ספרים התכוון לדבריו ברצינות, או שהיה לו בזה כוונה רק לקעקע ביצתן של כת ש"ץ שנתלו בדברי הזוה"ק להתיר להן כל איסורי תורה ובכללן דבר ערוה רח"ל. מצד אחד היה היעב"ץ מקובל נודע הבונה עליותיו על פי דברי הזוה"ק וכתבי האריז"ל (שהיו בידיו), וספריו מעידים על זה, ואיך יתכן שהוא הכחיש באמיתית דברי הזוה"ק המקויים ועומד מפי האריז"ל. ולעומת, אם האמין בזה, איך יכחיש ויבטל בפיו דבר המקודש גם בעיניו.
אך תלי"ת מצאתי דבר חידוש בזה. היעב"ץ במטפחת תמה על קטע התיקו"ז, "בראשית אותיות ברא תיש דא אילו של יצחק", שהרי "תיש ואיל שני מינים והם כלאים זה בזה". וראה זה פלא, בספר זהרי יעב"ץ שהדפיס אברהם ביק שאולי, יש שם הג"ה מכתי"ק היעב"ץ על קטע זה בתיקו"ז, הערה קצרה שלא תופסת עין במושכל ראשון, ואלו דבריו "פירוש מלאך המשמש בשם אדי"ר".
יש כאן תמיה וישובה כאחת. מצד אחת תמהים, איך זה יפרש היעב"ץ קטע שלדעתו אינה אלא הוספה מאוחרת בדברי הזוה"ק. אך כשמתבוננים שוב, כאן מונח ישוב להקושי בנידון זה הנ"ל. יש כאן מסר מהיעב"ץ, לאלו הקוראים בספר הזוה"ק בדעה מגושמת, ובראותם תיבת תיש מדמים בדעתם תיש גדול בעל קרניים רץ ומרקד, מכריז לעברם היעב"ץ דעו לכם רבותי שספר הזוהר כזה הרי חלו בו ידים והוא ספר שאינו מוגה וכו', שהרי תיש ואיל שני מינים וכו', ואין הדברים מסתדרים כלל וכלל. אך אם עיני שכל לך, תדע שבספרי הזוה"ק אין כאן לא תיש ולא איל, אלא תיש ואיל הנזכרים בזוה"ק הם רק רמזים לשמות ואורות עליונים, ורק בידיעה זו ניתן לכם ספר הזוה"ק לעיון.
ומזה, שאין כאן סתירה כלל בדעת היעב"ץ, והכל תלוי בדעת המקבל. לפי הבנת הלומד בספר הזוה"ק כן יאמר לו. ולא רק אמירה משפה ולחוץ, אלא כן הוא באמת. ספר הזוהר המדבר (לפי הבנת הקורא) דברים כאלו בענינים טבעיים, אינה אלא ספר שחלו בה ידיים, לעומת ספר הזוהר המדבר כולו דברים רוחניים מוסווים בתיבות גשמיים הוא ספר קדוש ונורא.

ובדרך זה, מספרים בקהל חסידים, הרבי ר' ברוך ממעזיבוז זצ"ל בילדותו עת עמד לפני זקינו הבעש"ט זצ"ל, הגיע אדם זקן ושאלתו בפיו, על מה דאיתא בזוה"ק פרשת וירא עה"פ והנה שלשה אנשים נצבים עליו, שלשה אנשים אלין אבהתא אברהם יצחק ויעקב, ומסתער על זה הקושיא, איך יתכן לפרש ששלשה אנשים אלו היו האבות, והרי נצבים "עליו" על אברהם, ועוד דיצחק ויעקב עדיין לא נולדו. כשמוע הילד הרר"ב את הקושיא מילא פיו צחוק והגיב, מה אומר הזקן וכסיל הזה, והרי אברהם יצחק ויעקב "פירושם" מדות חסד גבורה ותפארת. כלומר, אין ספר הזוה"ק מדבר מאנשים בעלי גוף, רק משורשי קדושה בעולמות העליונים, הנקראים כן על פי בחינה שיש נגדם בעולם הגשמי.

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: הרמב"ם בספרו כוון ברוח קדשו לדברי הזוהר הק'

הודעהעל ידי איש רגיל » ה' נובמבר 21, 2013 9:22 am

למי שלא הבין, התגובות שציטט מי שאמר נלקחו מאשכול אחר בעניין.
ושוב נראה פה הצורך להוסיף את הצעתי שמטרתה למנוע אשכולות כפולים בכגון דא.

מי שאמר
הודעות: 190
הצטרף: ו' אוקטובר 25, 2013 3:48 pm

Re: הרמב"ם בספרו כוון ברוח קדשו לדברי הזוהר הק'

הודעהעל ידי מי שאמר » ה' נובמבר 21, 2013 11:31 pm

מדבריך משמע כאילו העתקתי חומר מן האשכול ההוא ולא היא.
הבאתי שתי תגובות משם לרמז לו להרב אוצה"ח שכבר דנו בזה בעבר. כאשר סמכתי על מה שאמרו חז"ל די לחכימא ברמיזא לשטיא בכורמיזא.

אגב, פניתי אליהם איך למנוע כפילות נושאים ונאמר לי שאי אפשר.
ועלי להסביר לאנשי הפורום שהפורום כאן איננו פורום כבקשתך.

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: הרמב"ם בספרו כוון ברוח קדשו לדברי הזוהר הק'

הודעהעל ידי איש רגיל » ו' נובמבר 22, 2013 1:33 am

מי שאמר כתב:מדבריך משמע כאילו העתקתי חומר מן האשכול ההוא ולא היא.
הבאתי שתי תגובות משם לרמז לו להרב אוצה"ח שכבר דנו בזה בעבר. כאשר סמכתי על מה שאמרו חז"ל די לחכימא ברמיזא לשטיא בכורמיזא.

אגב, פניתי אליהם איך למנוע כפילות נושאים ונאמר לי שאי אפשר.
ועלי להסביר לאנשי הפורום שהפורום כאן איננו פורום כבקשתך.

חלילה לי לחשוד בך שהעתקת במובנה השלילי של המילה, רק כיון שאני מכיר אשכול זה, היה לי מוזר לקרוא ציטוט של שני הודעות שלא הכרתי. וכדי למנוע מאחרים את אותה תמיהה ביארתי שההודעות הם מאשכול אחר.
את שאר דבריך 'לשטיא בכורמיזא', 'עלי להסביר לחברי הפורום' לא זכיתי להבין.

אברהם ארנטרוי

Re: הרמב"ם בספרו כוון ברוח קדשו לדברי הזוהר הק'

הודעהעל ידי אברהם ארנטרוי » א' מאי 27, 2018 10:29 pm

רצוי לשנות כותרת האשכול. הרמב"ם ודאי לא הי' אוהב אותה...

אברהם ארנטרוי

Re: הרמב"ם בספרו כוון ברוח קדשו לדברי הזוהר הק'

הודעהעל ידי אברהם ארנטרוי » א' מאי 27, 2018 10:33 pm

ויצמח פורקניה כתב:"ידוע מה שאמרו צדיקים, כי הרמב"ם בספרו כוון ברוח קדשו לדברי הזוהר הק' וחכמי האמת, אף שלא ראה את דבריהם, כי מאחר שדבריו אמיתיים, ותורתו תורת אמת, ואמת יש רק אחד, כיוון לכתוב בספריו דברים אשר לא השיגם בעצמו, ומן השמים נזדמן בלשונו הקדוש דיבורים כאלו, שיהיו מכוונים גם על פי חכמת האמת".
האם ידוע לחכמים יודעי העתים איפוא המקור לזה?
והאם יש מקום שהאריכו בענין זה?

אולי באמת נגיד שאמת יש רק אחת והיא שיטת הרמב"ם למה לדחוף את דעותיך על הרמב"ם

שברי לוחות
הודעות: 2097
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: הרמב"ם בספרו כוון ברוח קדשו לדברי הזוהר הק'

הודעהעל ידי שברי לוחות » א' מאי 27, 2018 10:42 pm


סגי נהור
הודעות: 5653
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: הרמב"ם בספרו כוון ברוח קדשו לדברי הזוהר הק'

הודעהעל ידי סגי נהור » א' מאי 27, 2018 10:43 pm

אברהם ארנטרוי כתב:רצוי לשנות כותרת האשכול. הרמב"ם ודאי לא הי' אוהב אותה...

אפשר להבין מדוע אתה מקפיץ אשכולות ישנים ומכתים אותם בדברים בלי טעם וריח?


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 354 אורחים