עמוד 1 מתוך 2

אזהרות רבנו אליהו הזקן <זיהוי רבותינו בעלי התוס'>

פורסם: ב' נובמבר 18, 2013 11:06 pm
על ידי מיללער
בתוס' ד"ה דכו"ע להני תנאי טבילה בזמנה מצוה:
ומה שעשה רבינו אליהו הזקן זכרונו לברכה באזהרות שלו טבילה בזמנה ועל ארבע גדילים יתד על אזנך תכסה הגדולים מנהגן היה שלא היה מקפיד לכתוב כהלכתן.
לתועלת הלומדים, הנה ספר האזהרות:
http://www.hebrewbooks.org/6649

(לא הבנתי למה כתבו בדף השער "אזהרות לחג השבועות")

-

האם יש מאמר על חיבור התוספות עמ"ס יומא? האם זה שונה משאר התוס' בכל הש"ס?

Re: יומא ח: אזהרות רבנו אליהו הזקן

פורסם: ב' נובמבר 18, 2013 11:20 pm
על ידי חכם באשי
כי האזהרות האלו נועדו להאמר בחג השבועות!!

על תוס' יומא, יש לעיין כמובן בספרו של אורבך. ולזכרוני הוא כותב שאכן התוס' ישנים למסכת זו, 'משונים' קצת, והם מעריכת מהר"ם מרוטנבורג.

Re: יומא ח: אזהרות רבנו אליהו הזקן

פורסם: ג' נובמבר 19, 2013 4:46 am
על ידי מיללער
חכם באשי כתב:כי האזהרות האלו נועדו להאמר בחג השבועות!!

על תוס' יומא, יש לעיין כמובן בספרו של אורבך. ולזכרוני הוא כותב שאכן התוס' ישנים למסכת זו, 'משונים' קצת, והם מעריכת מהר"ם מרוטנבורג.

תודה רבה כבוד החכם, לא שמתי לב ע"ז שהאזהרות נתחברו לחג השבועות (וכעי"ז אזהרות הרס"ג והר"ש אבן גבירול) חשבתי לתומי שנתקנו דרך פיוט וחרוז שיועיל לזכירה.

מה זה ספרו של אורבך?

שאלותי לא היתה על התוס' ישנים רק על התוספות הרגילים, משום מה אני מוצא במס' יומא שמות ראשונים ובעלי התוס' נדירים, כמו רבי מנחם מיואני זצ"ל בדף ו' או רבנו אליהו הזקן פה בדף ח' או הר"ר יעקב בש"ה בש"ר יקותיאל הלוי מורמישא שנזכר בדף ט'

Re: יומא ח: אזהרות רבנו אליהו הזקן

פורסם: ג' נובמבר 19, 2013 7:24 am
על ידי אוצר החכמה
חכם באשי כתב:כי האזהרות האלו נועדו להאמר בחג השבועות!!

על תוס' יומא, יש לעיין כמובן בספרו של אורבך. ולזכרוני הוא כותב שאכן התוס' ישנים למסכת זו, 'משונים' קצת, והם מעריכת מהר"ם מרוטנבורג.


לא ראיתי את ספרו של אורבך אבל מה שמפורסם (אולי המקור מהחיד"א?) הוא להיפך שתוספות המודפסים על הדף הם תוספות המהר"ם מרוטנבורג, ואכן לכל הלומד ניכר בקטעים מסויימים השוני בדרך הדיון, והתוספות ישנים הם דומים יותר מבחינת צורת הדיון לתוספות אחרים בש"ס. (בסגנון אני לא בטוח) ולכן מצוי שבהרבה מקומות לומדים דווקא את התו"י.

Re: יומא ח: אזהרות רבנו אליהו הזקן

פורסם: ג' נובמבר 19, 2013 7:36 am
על ידי הסרפד
זכורני שהתוס' ישנים למס' יומא הם מן הסמ"ג, וכן ראיתי כותבים בפשטות בהערות שבסמ"ג מכ' ירושלים. (ועכ"פ יתכן, כי מוכח מתוכם שרבו המובהק של הכותב היה תלמיד הר"י.)

Re: יומא ח: אזהרות רבנו אליהו הזקן

פורסם: ג' נובמבר 19, 2013 9:24 am
על ידי בברכה המשולשת
לשון אא"א בספרו בע"ת כרך ב עמ' 610- "עורכן של תוספות יומא הוא ר' מאיר מרוטנבורג" ויעויי"ש בראיותיו

Re: יומא ח: אזהרות רבנו אליהו הזקן

פורסם: ג' נובמבר 19, 2013 10:08 am
על ידי חכם באשי
סליחה, טעיתי והחלפתי את התוס' הרגילים בתו"י.
הכוונה, כמובן, לספרו של אורבך, 'בעלי התוספות'.

Re: יומא ח: אזהרות רבנו אליהו הזקן

פורסם: ג' נובמבר 26, 2013 9:37 pm
על ידי הסרפד
הסרפד כתב:זכורני שהתוס' ישנים למס' יומא הם מן הסמ"ג, וכן ראיתי כותבים בפשטות בהערות שבסמ"ג מכ' ירושלים. (ועכ"פ יתכן, כי מוכח מתוכם שרבו המובהק של הכותב היה תלמיד הר"י.)

עתה ראיתי במבוא לריטב"א יומא כתב בקצרה על התוס' הרגילות והישנות.
1. הרגילות הן למהר"ם, כאמור, וציין למקומות שהביא הרא"ש דברים בשם רבו וישנם בסתם בתוס' יומא.
2. הישנות הן לסמ"ג, שכן בד' י"ג ע"א (שם כתב י"ב, והוא טה"ד) הזכיר אבי אמו רבינו חיים הכהן, ובד' י"ד ע"ב הזכיר גיסו רבינו שמשון. איזהו נכדו של רבינו חיים וגיסו של רבינו שמשון (ותלמידו של רבינו יהודה מפריש, כדמוכח) הוי אומר רבינו הסמ"ג.

Re: יומא ח: אזהרות רבנו אליהו הזקן

פורסם: ה' דצמבר 26, 2013 10:43 pm
על ידי מיללער
מיללער כתב:
חכם באשי כתב:כי האזהרות האלו נועדו להאמר בחג השבועות!!

על תוס' יומא, יש לעיין כמובן בספרו של אורבך. ולזכרוני הוא כותב שאכן התוס' ישנים למסכת זו, 'משונים' קצת, והם מעריכת מהר"ם מרוטנבורג.

תודה רבה כבוד החכם, לא שמתי לב ע"ז שהאזהרות נתחברו לחג השבועות (וכעי"ז אזהרות הרס"ג והר"ש אבן גבירול) חשבתי לתומי שנתקנו דרך פיוט וחרוז שיועיל לזכירה.

מה זה ספרו של אורבך?

שאלותי לא היתה על התוס' ישנים רק על התוספות הרגילים, משום מה אני מוצא במס' יומא שמות ראשונים ובעןלי התוס' נדירים, כמו רבי מנחם מיואני זצ"ל בדף ו' או רבנו אליהו הזקן פה בדף ח' או הר"ר יעקב בש"ה בש"ר יקותיאל הלוי מורמישא שנזכר בדף ט'


בתו' בדף של היום, יומא מ"ח ע"א ד"ה מי יליף מביא שאלת "הרב רבי יום טוב הקדוש את ריצב"א"

מי היה רבי יום טוב ולמה נתכנה בתואר הקדוש?

מדובר ברבי יום טוב מיואני שחיבר הפיוט "אמנם כן יצר סוכן בנו" שאומרים בליל כל נדרי, אח"כ עבר לאנגליה והיה מקדושי יורק הי"ד זצוקלה"ה

Re: יומא ח: אזהרות רבנו אליהו הזקן

פורסם: ה' דצמבר 26, 2013 10:52 pm
על ידי הוא היה אומר
מיללער כתב:
מיללער כתב:
חכם באשי כתב:כי האזהרות האלו נועדו להאמר בחג השבועות!!

על תוס' יומא, יש לעיין כמובן בספרו של אורבך. ולזכרוני הוא כותב שאכן התוס' ישנים למסכת זו, 'משונים' קצת, והם מעריכת מהר"ם מרוטנבורג.

תודה רבה כבוד החכם, לא שמתי לב ע"ז שהאזהרות נתחברו לחג השבועות (וכעי"ז אזהרות הרס"ג והר"ש אבן גבירול) חשבתי לתומי שנתקנו דרך פיוט וחרוז שיועיל לזכירה.

מה זה ספרו של אורבך?

שאלותי לא היתה על התוס' ישנים רק על התוספות הרגילים, משום מה אני מוצא במס' יומא שמות ראשונים ובעןלי התוס' נדירים, כמו רבי מנחם מיואני זצ"ל בדף ו' או רבנו אליהו הזקן פה בדף ח' או הר"ר יעקב בש"ה בש"ר יקותיאל הלוי מורמישא שנזכר בדף ט'


בתו' בדף של היום, יומא מ"ח ע"א ד"ה מי יליף מביא שאלת "הרב רבי יום טוב הקדוש את ריצב"א"

מי היה רבי יום טוב ולמה נתכנה בתואר הקדוש?

מדובר ברבי יום טוב מיואני שחיבר הפיוט "אמנם כן יצר סוכן בנו" שאומרים בליל כל נדרי, אח"כ עבר לאנגליה והיה מקדושי יורק הי"ד זצוקלה"ה



מה המקור שר' יו"ט המבואר בתוס' חיבר את הפיוט ''אמנם כן'' ?

Re: יומא ח: אזהרות רבנו אליהו הזקן

פורסם: ו' דצמבר 27, 2013 1:29 am
על ידי מיללער
הוא היה אומר כתב:
מיללער כתב:
בתו' בדף של היום, יומא מ"ח ע"א ד"ה מי יליף מביא שאלת "הרב רבי יום טוב הקדוש את ריצב"א"

מי היה רבי יום טוב ולמה נתכנה בתואר הקדוש?

מדובר ברבי יום טוב מיואני שחיבר הפיוט "אמנם כן יצר סוכן בנו" שאומרים בליל כל נדרי, אח"כ עבר לאנגליה והיה מקדושי יורק הי"ד זצוקלה"ה



מה המקור שר' יו"ט המבואר בתוס' חיבר את הפיוט ''אמנם כן'' ?

http://shituf.piyut.org.il/story/666

הסליחה 'אמנם כן / יצר סוכן / בנו' נאמרת בליל כל נדרי לפי מנהג אשכנז, ליתר דיוק: לפי מנהג פולין, הוא מנהג אשכנז המזרחי, או כפי שנקרא בימי הביניים 'מנהג אוישטרייך'. הפיוט בנוי במבנה ובמשקל ספרדי. חריזת המחרוזות היא לפי הצורה
אאב / גגב / סלחתי:
דדה / ווה / סלחתי:
מחברו של הפיוט הוא ר' יום טוב בר יצחק מיואני (Joigny), אחד מתלמידי ר' תם שעבר לאנגליה, לעיר יורק (היא אברווך). ר' יום טוב חיבר את הסליחה בצרפת, ולכן היא מופיעה גם בכתבי יד צרפתיים, כלומר במחזורים כמנהג צרפת וספרי סליחות של המנהג. משם עברה הסליחה למזרח אירופה, ונקלטה בעיקר בכתבי יד של המנהג המזרחי. תופעה זאת, של מעבר פיוטים מצרפת וקליטתם במנהגי מזרח אירופה היא רחבה מאוד, ויש להסביר אותה כנראה בכך שתלמידי החכמים בני מזרח אירופה למדו אצל רבותיהם, בעלי התוספות חכמי צרפת, והביאו איתם חזרה לקהילותיהם פיוטים ומנהגי תפילה שלמדו אצל רבותיהם שבצרפת. ר' חיים פלטיאל, בן המאה השלש עשרה, הוא דוגמא טיפוסית לעניין זה.
חתימתו של הפייטן ('יום טוב') מופיעה בבית הפותח, אשר נשמט מן הפיוט עם המעבר למזרח אירופה: הבית הפותח הוא:
י'ו'ם' יום / ידרושון / לך
ט'ו'ב' למעוז / יהי עוז / מלולך סלחתי:
מחרוזת זו מופיעה בכתבי היד הצרפתיים בלבד. בשם 'יום יום ידרושון' נזכרת הסליחה בחיבור 'סדר טרוייש', המתאר את סדר התפילה של קהילת טרוייש אשר בצפון צרפת.
ר' יום טוב בר יצחק היה אחד מתלמידי רבינו תם בצרפת, ושם הכיר תבניות פיוטים ספרדיים. כאמור, עבר ר' יום טוב לאנגליה, לעיר יורק. בשנת 1191 נהרגו ונשרפו בעיר כ- 150 יהודים על קידוש השם, חלקם הרגו עצמם וחלקם נהרגו בידי הגויים. ר' יום טוב היה מן ההרוגים, והוא מוזכר לאחר מכן כ'ר' יום טוב הקדוש'. תיאור המעשה נשתמר בספר זכירה של ר' אפרים מבונא, וגם בפיוט שנכתב לאחר המאורע. ואלה דברי ר' אפרים:
"אחרי כן, בשנת תתקנ"א (=1191), קמו טועים על עם ה' בעיר אברווך (=יורק) אשר באנגלטירא (=אנגליה) בשבת הגדול, ועת הנס נהפך לאונס ולעונש. ויברחו אל בית התפילה (=בית הכנסת), כי סיברו כי שמה בית מנוס. ויעמוד הרב ר' יום טוב וישחט ס' נפשות. וגם אחרים שחטו... ויש מהם שנשרפו על יחוד בוראם. ויהי מספר ההרוגים והשרופים כק"ן נפשות קדושים, ואת בתיהם הרסו. ויבוזו זהב וכסף וחמדת ספרים אשר כתבו לרוב, נחמדים מזהב ומפז רב, אשר אין כערכם בנוי וביופי, והביאום לקולוניא (= העיר קלן בגרמניה) ולשאר מקומות ומכרום ליהודים...".
על גזרת יורק כתב ר' יוסף מקרטרש סליחה המתחילה 'א-להים בעלונו זולתך אדונים'. שם נאמר על ר' יום טוב ועל חכם אחר בשם יעקב:
נאספו למשמר ואשר עמנו / אך השר הצר והצר לימינו
ונאמר 'בידו קימנו' / ויאמרו 'לא כי על יום טוב באנו'.
סין ועוקר הרים למישור שם עקוב / על פה וספרים במוקשים לא ינקוב
(כלומר אין לפניו מוקשים בלימוד התורה)
ישכון לבטח בשרו לא ירקוב / מה טובו אוהליך יעקב.
ובזכרנו את הקדוש ר' יום טוב יהי רצון שיקויימו בנו דבריו:
קולי שמע / וראה דמע / עיני
ריב ריבי / שעה ניבי / והשיבני סלחתי:

Re: יומא ח: אזהרות רבנו אליהו הזקן <בעלי התוס' במס' יומא>

פורסם: ו' דצמבר 27, 2013 2:55 am
על ידי הסרפד
מכאן ששם המחבר יום טוב, ואילו שם אביו לא נזכר. לפי דברי הJewish Encyclopedia ההשערה שהק' ר' יום טוב ב"ר יצחק מיוני הוא המחבר הוא יוסף דז'ייקובס. ואם כן איננו יודע עד היכן ניתן לסמוך עליו. וגם כמדו' שראיתי מפקפקים.

Re: יומא ח: אזהרות רבנו אליהו הזקן <בעלי התוס' במס' יומא>

פורסם: ו' דצמבר 27, 2013 3:29 am
על ידי הסרפד
עי' לדז'ייקובס כאן ולצונץ כאן ושניהן סברות פורחות באויר.

Re: יומא ח: אזהרות רבנו אליהו הזקן <בעלי התוס' במס' יומא>

פורסם: ב' דצמבר 30, 2013 4:18 pm
על ידי מיללער
דף נ"ב ע"א תוד"ה כותל ההיכל: ואני שמעתי בשם רבינו יצחק הבחור

Re: יומא ח: אזהרות רבנו אליהו הזקן <בעלי התוס' במס' יומא>

פורסם: א' ינואר 12, 2014 3:46 am
על ידי מיללער
דף ס"ג ע"ב תוד"ה זריקת דמים: הקשה מורי קרובי הכהן ה"ר יהודה זצ"ל

דף ס"ד ע"א תוד"ה דחייתו לצוק: הקשה הרב רבי משה מפונטייז' זצ"ל

איפה זה פונטייז'?

Re: יומא ח: אזהרות רבנו אליהו הזקן <בעלי התוס' במס' יומא>

פורסם: א' ינואר 12, 2014 4:03 am
על ידי מחולת המחנים
רבי משה מפונטייזא, תלמיד רבינו תם.
נזכר כמה פעמים בתוס'.

ראה כאן (עמוד 11 מדפי האוצר)
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?1 ... 1120356859
וכאן (עמוד 89 מדפי האוצר)
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?1 ... 1120356859

Re: יומא ח: אזהרות רבנו אליהו הזקן <בעלי התוס' במס' יומא>

פורסם: ד' ינואר 15, 2014 5:32 am
על ידי מיללער
בדף ס"ז ע"ב תוד"ה אטו במגס: והקשה ה"ר שמואל מורדון

Re: יומא ח: אזהרות רבנו אליהו הזקן <בעלי התוס' במס' יומא>

פורסם: ו' ינואר 17, 2014 2:56 am
על ידי מיללער
דף ס"ט ע"א תוד"ה קשין הן: ומה שהשיב ר"י לה"ר שמעון מינביל"א

Re: יומא ח: אזהרות רבנו אליהו הזקן <בעלי התוס' במס' יומא>

פורסם: ד' ינואר 29, 2014 4:01 pm
על ידי מיללער
דף פ"א ע"ב תוד"ה שהפלפלין: אבל ה"ר שמעון מיינביל"א הקשה וכו'

Re: יומא ח: אזהרות רבנו אליהו הזקן <בעלי התוס' במס' יומא>

פורסם: ב' אוקטובר 13, 2014 5:39 pm
על ידי מיללער
בסוכה מט. בתוד"ה שכל מזבח מזכיר עוה"פ את אזהרות רבינו אליהו הזקן לגבי אבני מזבח

Re: יומא ח: אזהרות רבנו אליהו הזקן <בעלי התוס' במס' יומא>

פורסם: א' אוקטובר 19, 2014 11:10 pm
על ידי אביאסף
מחולת המחנים כתב:רבי משה מפונטייזא, תלמיד רבינו תם.
נזכר כמה פעמים בתוס'.

ראה כאן (עמוד 11 מדפי האוצר)
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?1 ... 1120356859
וכאן (עמוד 89 מדפי האוצר)
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?1 ... 1120356859


יש כמה וכמה חילופי תשובות בין ר"ת לר' משה מפונטייזא, אך כנראה הוא לא היה תלמיד ר"ת, ראה בעניין זה אצל: אברהם (רמי) ריינר, רבנו תם ובני דורו, עמ' 195 ואילך.

Re: יומא ח: אזהרות רבנו אליהו הזקן <בעלי התוס' במס' יומא>

פורסם: ו' דצמבר 26, 2014 4:15 pm
על ידי מיללער
ביבמות פב: בתוד"ה ירושה ראשונה 'עוד שאל ה"ר שמואל מאניוב את ר"י'

מה ידוע עלרבי שנואל מאניוב ואיפה היא 'אניוב'?

Re: יומא ח: אזהרות רבנו אליהו הזקן <בעלי התוס' במס' יומא>

פורסם: ו' דצמבר 26, 2014 6:08 pm
על ידי הסרפד
אניוב (אם אינו ט"ס בכאן) הוא Anjou, מחוז בצרפת

Re: יומא ח: אזהרות רבנו אליהו הזקן <בעלי התוס' במס' יומא>

פורסם: ו' דצמבר 26, 2014 7:02 pm
על ידי שברי לוחות
לציין שבעמוד א איתא בתוספות הקשה רבינו שמואל מאכזב ובדפ"י מאנוב ובעוז והדר ציינו שצ"ל מאניוב.

Re: יומא ח: אזהרות רבנו אליהו הזקן <בעלי התוס' במס' יומא>

פורסם: ו' דצמבר 26, 2014 8:15 pm
על ידי הסרפד
הסרפד כתב:אניוב (אם אינו ט"ס בכאן) הוא Anjou, מחוז בצרפת

שוב שמתי לב: בזמן הר"י ותלמידיו לא היתה אניוב חלק ממלכות צרפת כי אם תחת ממשלת מלכי אנגליה, וא"כ מובן למה נקרא על שם המדינה ולא על שם עירו כרגיל אצל בעלי התוספות.

Re: יומא ח: אזהרות רבנו אליהו הזקן

פורסם: ה' פברואר 05, 2015 1:22 pm
על ידי מיללער
הסרפד כתב:
הסרפד כתב:זכורני שהתוס' ישנים למס' יומא הם מן הסמ"ג, וכן ראיתי כותבים בפשטות בהערות שבסמ"ג מכ' ירושלים. (ועכ"פ יתכן, כי מוכח מתוכם שרבו המובהק של הכותב היה תלמיד הר"י.)

עתה ראיתי במבוא לריטב"א יומא כתב בקצרה על התוס' הרגילות והישנות.
1. הרגילות הן למהר"ם, כאמור, וציין למקומות שהביא הרא"ש דברים בשם רבו וישנם בסתם בתוס' יומא.
2. הישנות הן לסמ"ג, שכן בד' י"ג ע"א (שם כתב י"ב, והוא טה"ד) הזכיר אבי אמו רבינו חיים הכהן, ובד' י"ד ע"ב הזכיר גיסו רבינו שמשון. איזהו נכדו של רבינו חיים וגיסו של רבינו שמשון (ותלמידו של רבינו יהודה מפריש, כדמוכח) הוי אומר רבינו הסמ"ג.

ליתר דיוק בדף י"ג כותב "ורבינו ארי"ה שמע בשם רבינו חיים אבי אמי נ"ע"

ובדף י"ד כותב בעל התוס' ישנים (הסמ"ג) "וה"ר יהודה מקורביל דוד גיסי רבינו שמשון".

מי הוא 'רבינו ארי"ה' הנזכר?

Re: יומא ח: אזהרות רבנו אליהו הזקן <בעלי התוס' במס' יומא>

פורסם: ה' פברואר 05, 2015 8:47 pm
על ידי הסרפד
מיללער כתב:ליתר דיוק בדף י"ג כותב "ורבינו ארי"ה שמע בשם רבינו חיים אבי אמי נ"ע" [...] מי הוא 'רבינו ארי"ה' הנזכר?

רבינו יהודה שירליאו"ן, כידוע, רבו של הסמ"ג ותלמיד תלמידי ר"ת.

Re: יומא ח: אזהרות רבנו אליהו הזקן <בעלי התוס' במס' יומא>

פורסם: ה' מרץ 19, 2015 3:21 am
על ידי מיללער
יומט מב: תוד"ה שחיטה. ואמר לי מורי הרב ר' שמואל בר שלמה בשם הר' יוסף קלצון זצ"ל.

Re: יומא ח: אזהרות רבנו אליהו הזקן <בעלי התוס' במס' יומא>

פורסם: ה' אפריל 09, 2015 1:35 am
על ידי עדיאל ברויאר
מיללער כתב:יומט מב: תוד"ה שחיטה. ואמר לי מורי הרב ר' שמואל בר שלמה בשם הר' יוסף קלצון זצ"ל.


לגבי ר' יוסף מקלצון יש בידינו קובץ בכת"י שנערך על ידי נכדו (ספק אם נעתק על ידו), בו הוא מציין: "ואני הצעיר יוסף בר נתנאל נכדו של רבינו הרב ר’ יוסף קלצון איש ירושלים אשר הלך לארץ הצבי המעתיק לפי אומד דעתי כל דבר סתום לאורה".

תיאור הכת"י בקטלוג הספריה הלאומית: http://aleph.nli.org.il:80/F/?func=dire ... ase=NNLMSS

הכת"י תואר גם ע"י שמחה עמנואל במבואו לדרשת הרוקח לפסח, עמ' 4 ואילך.

Re: יומא ח: אזהרות רבנו אליהו הזקן <זיהוי רבותינו בעלי התוס'>

פורסם: ה' דצמבר 01, 2016 3:30 am
על ידי מיללער
בכתובות ד: תוד"ה עד שיסתם, ואומר ה"ר דוד מנצינבורק

איפה זה נצינבורק?

Re: יומא ח: אזהרות רבנו אליהו הזקן <זיהוי רבותינו בעלי התוס'>

פורסם: ו' דצמבר 16, 2016 3:37 am
על ידי אבןטובה
מש"כ תוס' יומא ח. שלא הקפידו בפיוטים לכתוב להכלכה כ"ה עוד בתוס' סוכה מח. ד"ה רגל

Re: יומא ח: אזהרות רבנו אליהו הזקן <זיהוי רבותינו בעלי התוס'>

פורסם: ב' דצמבר 26, 2016 11:56 pm
על ידי מיללער
מיללער כתב:בכתובות ד: תוד"ה עד שיסתם, ואומר ה"ר דוד מנצינבורק

איפה זה נצינבורק?

אין לאחד מידע?

ועל של עכשיו,
כתובות כא: תוד"ה האמר רב פפי. ור"י מדנפי"ר תירץ וכו'

איפה דנפי"ר?

Re: אזהרות רבנו אליהו הזקן <זיהוי רבותינו בעלי התוס'>

פורסם: ג' דצמבר 27, 2016 12:21 am
על ידי קאצ'קלה
דנפיר היא בצרפת. והכוונה לר"י הזקן מדמפייר. בצרפתית נקרא שם העיר Dampierre-Sur-Aube.

Re: יומא ח: אזהרות רבנו אליהו הזקן <זיהוי רבותינו בעלי התוס'>

פורסם: ג' דצמבר 27, 2016 9:30 am
על ידי בברכה המשולשת
מיללער כתב:
מיללער כתב:בכתובות ד: תוד"ה עד שיסתם, ואומר ה"ר דוד מנצינבורק

איפה זה נצינבורק?

אין לאף אחד מידע??


אולי הכוונה לרבי דוד ממינצבורג

Re: אזהרות רבנו אליהו הזקן <זיהוי רבותינו בעלי התוס'>

פורסם: ג' ינואר 03, 2017 3:46 pm
על ידי מיללער
כתובות יג. ד"ה מעלה עשו. וה"ר יוסף דשליטן תירץ וכו'

דשליטן הוא מקום או שם?

Re: אזהרות רבנו אליהו הזקן <זיהוי רבותינו בעלי התוס'>

פורסם: ה' ינואר 26, 2017 3:50 pm
על ידי סוקולקה
צ"ל מקליצון, היא Clisson שבצרפת.

Re: יומא ח: אזהרות רבנו אליהו הזקן <בעלי התוס' במס' יומא>

פורסם: ג' נובמבר 21, 2017 5:52 pm
על ידי מיללער
עדיאל ברויאר כתב:
מיללער כתב:יומט מב: תוד"ה שחיטה. ואמר לי מורי הרב ר' שמואל בר שלמה בשם הר' יוסף קלצון זצ"ל.


לגבי ר' יוסף מקלצון יש בידינו קובץ בכת"י שנערך על ידי נכדו (ספק אם נעתק על ידו), בו הוא מציין: "ואני הצעיר יוסף בר נתנאל נכדו של רבינו הרב ר’ יוסף קלצון איש ירושלים אשר הלך לארץ הצבי המעתיק לפי אומד דעתי כל דבר סתום לאורה".

תיאור הכת"י בקטלוג הספריה הלאומית: http://aleph.nli.org.il:80/F/?func=dire ... ase=NNLMSS

הכת"י תואר גם ע"י שמחה עמנואל במבואו לדרשת הרוקח לפסח, עמ' 4 ואילך.

מעניין - תודה רבה

רבי יוסף קלצון - איש ירושלים, הובא גם בתוס' נזיר י. ומתואר רק כרבי יוסף איש ירושלים, אבל הרא"ש שם מעתיק את פירושו ומכנהו בשמו ר' יוסף קלצון.

Re: אזהרות רבנו אליהו הזקן <זיהוי רבותינו בעלי התוס'>

פורסם: ג' נובמבר 21, 2017 6:02 pm
על ידי מיללער
מיללער כתב:כתובות יג. ד"ה מעלה עשו. וה"ר יוסף דשליטן תירץ וכו'

דשליטן הוא מקום או שם?



סוקולקה כתב:צ"ל מקליצון, היא Clisson שבצרפת.


ולפי"ז היינו ר' יוסף קלצון - איש ירושלים הנ"ל?

Re: אזהרות רבנו אליהו הזקן <זיהוי רבותינו בעלי התוס'>

פורסם: ג' נובמבר 21, 2017 7:22 pm
על ידי סוקולקה
כן, היה חלק מעליית שלוש מאות הרבנים, פגש גם בקהיר את רבי אברהם בן הרמב"ם.

מיללער כתב:בכתובות ד: תוד"ה עד שיסתם, ואומר ה"ר דוד מנצינבורק

איפה זה נצינבורק?

Münzenberg ב-הסן

Re: אזהרות רבנו אליהו הזקן <זיהוי רבותינו בעלי התוס'>

פורסם: ג' נובמבר 21, 2017 7:39 pm
על ידי מיללער
סוקולקה כתב:כן, היה חלק מעליית שלוש מאות הרבנים, פגש גם בקהיר את רבי אברהם בן הרמב"ם.

מיללער כתב:בכתובות ד: תוד"ה עד שיסתם, ואומר ה"ר דוד מנצינבורק

איפה זה נצינבורק?

Münzenberg ב-הסן

תודה רבה!