מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אשכול מליצות.

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
ראובן קלצקין
הודעות: 19
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 7:42 pm

אשכול מליצות.

הודעהעל ידי ראובן קלצקין » ב' ינואר 27, 2014 3:34 pm

בעקבות הרב 'שלח' שפתח לאחרונה אשכולות מעניינים ומגוונים, נזכרתי באוסף שהיה לי ממליצות שונות שכתבו חכמי הדורות, ואיננו אתי, וכדי לחדש את אסמי אנא היו בעזרי ועזרוני ללקט נפזרים כמלקט שבלים.
ידוע מהאוה"ח הקדוש שספרו מלא עם מליצות, אם אינני טועה הרי שבספרי אחינו הספרדים הדבר יותר מצוי, וכידוע שהגאון רבי חיד"א ז"ל היה מרבה לכתוב כך. [ובדורנו: הרב עובדיה יוסף ז"ל גם נהג כך].
------------
ראיתי פעם כמענה לכמה שאלות השיב החכם כדלהלן:
וזה יצא ראשונה......, ואשר על ידו השנ"י..., ואל השלישי ל"ו בא...., ואל ארבעה לו אשיבנו........, וחמישיתיו יוסיף עליו....., ועתה ארדוף אציג, כשרצו לומר שבאמצע חיפושו מצא, כתב כך: ובמשים חפשי. וזאת תורת העולה.

קולמוס הסופר
הודעות: 882
הצטרף: א' נובמבר 24, 2013 7:41 pm

Re: אשכול מליצות...

הודעהעל ידי קולמוס הסופר » ב' ינואר 27, 2014 3:39 pm

בס"ד
ישנו ספר שלם מלפני כ120 שנה בשם 'שיחת חולין של תלמידי חכמים', הספר מלא וגדוש אמרות נאות ווארטים והברקות מגדולי הדורות.

ראובן קלצקין
הודעות: 19
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 7:42 pm

Re: אשכול מליצות...

הודעהעל ידי ראובן קלצקין » ב' ינואר 27, 2014 3:43 pm

לא התכוונתי לווארטים, רק מליצות דוגמת הדוגמא שהדגמתי...
ואגב, ראיתי פעם מליצה לאחד שלא האריך במכתבו מאחר שלא היה לו זמן, כתב כך:
ולא הארכתי, יען כי לא היה את"י עת"י לעט"י.......

בברכה המשולשת
הודעות: 12288
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: אשכול מליצות...

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' ינואר 27, 2014 4:01 pm

כמדומני שבראש הספר מלכי תרשיש יש רשימת מליצות

ראובן קלצקין
הודעות: 19
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 7:42 pm

Re: אשכול מליצות...

הודעהעל ידי ראובן קלצקין » ב' ינואר 27, 2014 4:38 pm

היכן ניתן למצוא את הספר, זה לא נמצא באוצר.

בברכה המשולשת
הודעות: 12288
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: אשכול מליצות...

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' ינואר 27, 2014 6:37 pm

איני יודע. זה ספר על כל חכמי תוניסיה

איש אשכולות
הודעות: 276
הצטרף: ג' מרץ 01, 2011 10:35 pm

Re: אשכול מליצות...

הודעהעל ידי איש אשכולות » ב' ינואר 27, 2014 8:48 pm

בספר הכתב והמכתב (ר' עובדיה חן) שי"ל לאחרונה יש אוצר מליצות.

אמסטרדם
הודעות: 1498
הצטרף: א' אוקטובר 20, 2013 8:13 pm

Re: אשכול מליצות.

הודעהעל ידי אמסטרדם » ג' ינואר 28, 2014 9:01 am

טו"ז: לאו מר בירה דרב אשי חתים עליה [היכן המקור לזה?]
טו"ז או"ח שי"ז: לא חודש ולא שבת
מ"א: עשה עצמו כאילו לא ידע את יוס"ף [ - בית יוסף]
חל עלינו חובת הביאור
עינא דשפיר חזי [ר' עובדיה...]
הוסיף נופך מדיליה
והיא לו נדפסה

חיים שמעון
הודעות: 138
הצטרף: ה' דצמבר 22, 2011 1:56 am

Re: אשכול מליצות.

הודעהעל ידי חיים שמעון » ג' ינואר 28, 2014 11:57 pm

שר המסכי"ם
בקצירת האומ"ר
הניף ידו
מגילת ספר
כהן שדעתו יפה

ארזי ביתר
הודעות: 2220
הצטרף: ב' פברואר 04, 2013 2:25 pm

Re: אשכול מליצות.

הודעהעל ידי ארזי ביתר » ד' ינואר 29, 2014 8:44 am

שבח המגיע לכתבי"ם.
קיבץ כעמיר גורנה.
גם אשור נלוה עמם.
וערך אותו הכהן (מתוך הסכמה לספר שנערך ע"י כהן).
איזהו מקומן של שבחים.
ואסף איש טהור (מתוך הסכמה).





___________
אגב, גם "לברך על המוגמר", היא מליצה. וכידוע, מקור הביטוי...

בקרו טלה
הודעות: 3435
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: אשכול מליצות.

הודעהעל ידי בקרו טלה » ו' פברואר 17, 2017 12:20 am

אמסטרדם כתב:טו"ז: לאו מר בירה דרב אשי חתים עליה [היכן המקור לזה?]

ט"ז או"ח סי' שכ"ח סק"י

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17500
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: אשכול מליצות.

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ו' פברואר 17, 2017 1:06 am

אגב, גם "לברך על המוגמר", היא מליצה. וכידוע, מקור הביטוי...


לא הבנתי מה זה השלוש נקודות מקור הביטוי הוא משנה בברכות. לזה התכוונת?

הגיונות
הודעות: 947
הצטרף: ש' ינואר 28, 2017 7:44 pm

Re: אשכול מליצות.

הודעהעל ידי הגיונות » ו' פברואר 17, 2017 1:39 am

באחד מקבצי עץ חיים התפרסם מאמר יפיפה אודות המליצות של החכמים ופירושם האמיתי.

זוכרני שהמאמר מעניין ומשובח. וכמדומה שכבר עלה לכאן בעבר.

בקרו טלה
הודעות: 3435
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: אשכול מליצות.

הודעהעל ידי בקרו טלה » ו' פברואר 17, 2017 1:44 am

הגיונות כתב:באחד מקבצי עץ חיים התפרסם מאמר יפיפה אודות המליצות של החכמים ופירושם האמיתי.
זוכרני שהמאמר מעניין ומשובח. וכמדומה שכבר עלה לכאן בעבר.

viewtopic.php?f=7&t=26966&p=276061#p276046

הגהמ
הודעות: 1334
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

Re: אשכול מליצות.

הודעהעל ידי הגהמ » ו' פברואר 17, 2017 4:01 am

המיוחד במליצות הרחיד"א (וכל עמוד ועמוד מספריו הרבים מלאים מליצו"ת כרימון) הוא שמליצותיו לא באו רק להוסיף טעם, אלא הן מהוות טעם כעיקר, וכל עוד שלא יתרגלו הקוראים לדרכו המיוחדת במליצותיו - הנה ארש"ו אר"ש ברזל, וילאו למצוא הפתח.

לדוגמא - ביומנו 'מעגל טוב' ליום ז' ניסן תקל"ח תיאר הרחיד"א דרשה שדרש רב הקהילה לטובת שליחותו של הרחיד"א, ואח"כ הפטיר עליו "ועתה הקיץ להזכירני, ואלמלא היה פ' בשלח היה עושה תועלת קצת". ראיתי פעם מי שתירגם קטע זו לאנגלית וגם טרח להוסיף ציונים ומראי מקומות, והנה על המילים "פ' בשלח" הוסיף במרובעיים "[שבת] פ' בשלח" והוסיף ציון - "מתחילה שמות יג:יז". כנראה כלל לא עלה על דעתו שלא יארע אף פעם שהקריאה בתורה בז' ניסן תהיה בפר' בשלח ,אבל דא עקא שגם לא שם על לב שלפי דרך מליצת הרחיד"א "פ' בשלח" פירושו שהגיע העת להשתלח מן העיר בסיום השליחות שם.

הגהמ
הודעות: 1334
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

Re: אשכול מליצות.

הודעהעל ידי הגהמ » ו' פברואר 17, 2017 4:18 am

מליצה משעשעת במיוחד ראיתי להג"ר יוסף שאול בשו"ת שואל ומשיב קמא ח"א סי' סה בענין גילוח שער לנשים:
ע"ז כתב שהרב ר' שמחה יואל עת היה שם בקיץ העבר שחק ע"ז שלא אסרו רק גלוח המיוחד לאיש. הנה לא ידעתי שמחה מה זו עושה, וכל שמנהג אנשים הוא לגלח בודאי אסור, וע"ז אני קורא ויספר המן לזרש אשתו שאסור ליהודי לספר אשתו בגלוח וז"פ

[לא מקרה היא שהתשובה נכתבה בסביבות ימי הפורים כמו שנתבאר מפתיחתו בזה"ל "ביום ה' תרומה ב' אדר הגיעני תשובה..."]

בקרו טלה
הודעות: 3435
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: אשכול מליצות.

הודעהעל ידי בקרו טלה » ו' פברואר 17, 2017 4:25 am

-
נערך לאחרונה על ידי בקרו טלה ב ו' מרץ 22, 2019 3:59 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

א גאליציאנער
הודעות: 598
הצטרף: ד' יולי 23, 2014 7:31 pm

Re: אשכול מליצות.

הודעהעל ידי א גאליציאנער » ו' פברואר 17, 2017 2:32 pm

רבי יוסף שאול כותב גם אל "האב ובנו שראו את החידוש" כמדומני בתחילת שו"מ תניינא ח"א.
ישנן רבות בשימוש,
"והיא לו נדפסה"
"וקצר המצע מהשתרע"
"בקצירת האומר"
"פרק האיש מקדש"
"עיניו כיונים על אפיקי ש"ס ופוסקים"
בתשובות כותב הנו"ב-
"האלוף התורני - זית שופכני יין הרקח עסיס רימוני"...
ישנה גם על מחלוקת\שריפה
"הבערה ללהב יצאת"
וראיתי בפרדס יוסף בתחילת שמות על מי ש"מעו"ת צור ישועתו", ולאידך גיסא "שקר הזו"ז לתשועה".
וזכורני שמו"ר מרן בעל שבט הלוי דרש בראשונה במוצאי שבת את דרשת שבת [הגדול כמדומה] מכיון שהיה צרוד ולא יכל לדבר בלא רמקול בשבת, פתח את דרשתו על כי מתנצל הוא שלא דיבר בשבת מחמת היות "אנוס על פי הדיבור"...
ואלה מעט מזעיר...
ברכה שלימה ונאמנה
א גאליציאנער

אספקלריא
הודעות: 439
הצטרף: א' יוני 29, 2014 11:45 pm

Re: אשכול מליצות.

הודעהעל ידי אספקלריא » ג' פברואר 28, 2017 2:28 am

דוגמה למליצות ממרן החיד"א
ברשימה של קושיות או תירוצים, במקום לכתוב הקושיא הראשונה, השניה וכו', כותב במליצה:

זה יצא ראשונה, וזאת שנית, ועוד בה שלישיה, ואת רב"ע, ויכהו אל החומ"ש, ועוצ"ם הששי, והשבי"ע בצחצחות.
[ראש דוד, פ' וישב, ד"ה ויתכן לפרש]

האחת, וזאת שנית, ועוד בה שלישיה, ואת רב"ע, וחמ"ש את אר"ש, ועצ"ם הששי, כי השב"ע השבי"ע.
[פה אחד, הגש"פ, ד"ה אלו הוציאנו ממצרים, בהשמטות]

אחת, וזאת שנית, ועוד בה שלישיה, ואת רב"ע, וחמ"ש את אר"ש, ועוצ"ם הששי, והשביעית, ...
[חומת אנך, יחזקאל ט"ז]

זה יצא ראשונה, וזאת שנית, ועוד בה שלישיה, ואת רב"ע, ואוסיף חומש, ושתות מלגיו.
[שם הגדולים מע"ג ערך מהר"ם מרוטנבורג, ד"ה ואנא בריה קלה]

דרומי
הודעות: 7039
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: אשכול מליצות.

הודעהעל ידי דרומי » ג' פברואר 28, 2017 12:04 pm

מליצה יפה שראיתי במכתבים המיועדים לבנש"קים:

ענף עץ אבות

פרי יהושע
הודעות: 3049
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: אשכול מליצות.

הודעהעל ידי פרי יהושע » ג' פברואר 28, 2017 11:27 pm

בשו"ת של אחד מחכמי הספרדים איני זוכר מי, "יע"ש" ר"ת "יאכלנו עש".

תבא
הודעות: 290
הצטרף: ד' אוגוסט 03, 2016 3:52 pm

Re: אשכול מליצות.

הודעהעל ידי תבא » ד' מרץ 01, 2017 3:34 pm

בעיר צפת אמתל"א [=ש'פת אמת תכון לעד. אמן]

רבותיי
הודעות: 309
הצטרף: א' אפריל 12, 2015 4:35 pm

Re: אשכול מליצות.

הודעהעל ידי רבותיי » ד' מרץ 01, 2017 3:35 pm

אספקלריא כתב:דוגמה למליצות ממרן החיד"א
ברשימה של קושיות או תירוצים, במקום לכתוב הקושיא הראשונה, השניה וכו', כותב במליצה:

זה יצא ראשונה, וזאת שנית, ועוד בה שלישיה, ואת רב"ע, ויכהו אל החומ"ש, ועוצ"ם הששי, והשבי"ע בצחצחות.
[ראש דוד, פ' וישב, ד"ה ויתכן לפרש]

האחת, וזאת שנית, ועוד בה שלישיה, ואת רב"ע, וחמ"ש את אר"ש, ועצ"ם הששי, כי השב"ע השבי"ע.
[פה אחד, הגש"פ, ד"ה אלו הוציאנו ממצרים, בהשמטות]

אחת, וזאת שנית, ועוד בה שלישיה, ואת רב"ע, וחמ"ש את אר"ש, ועוצ"ם הששי, והשביעית, ...
[חומת אנך, יחזקאל ט"ז]

זה יצא ראשונה, וזאת שנית, ועוד בה שלישיה, ואת רב"ע, ואוסיף חומש, ושתות מלגיו.
[שם הגדולים מע"ג ערך מהר"ם מרוטנבורג, ד"ה ואנא בריה קלה]

קיים כעי"ז גם בבני יששכר כאשר מאריך בכמה אופנים בביאור ענין אחד.

הגהמ
הודעות: 1334
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

Re: אשכול מליצות.

הודעהעל ידי הגהמ » ד' מרץ 01, 2017 4:26 pm

דרומי כתב:מליצה יפה שראיתי במכתבים המיועדים לבנש"קים:

ענף עץ אבות

קצת בלויה משימוש, וכ"ה השם של ספרו של הג"ר עובדיה על פרקי אבות.

מה שנכון נכון
הודעות: 10128
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: אשכול מליצות.

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' מרץ 01, 2017 4:32 pm

הגהמ כתב:
דרומי כתב:מליצה יפה שראיתי במכתבים המיועדים לבנש"קים:

ענף עץ אבות

קצת בלויה משימוש, וכ"ה השם של ספרו של הג"ר עובדיה על פרקי אבות.

כבר קדמו את הרע"י בשם זה ספרים אחרים על פ"א.
[אגב, גם השמות יבי"א יחו"ד חזו"ע לוי"ח והל"ע היו בשימוש לפניו].

פלגינן
הודעות: 3053
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: אשכול מליצות.

הודעהעל ידי פלגינן » א' אפריל 23, 2017 6:18 pm

התבקשתי לשאול למקורן של מליצות [מחבר מסביבות שנות הש'], נחוץ בדחיפות:
1. הבית הקדוש הנהרס - הביטוי 'נהרס' כלפי ביהמ"ק דומני מקורו בפייטנות, מהו המקור הקדום ביותר לציוּן?
2. סביבות המחנה האנושי יטושו יפושו יחדושו [מלבד 'סביבות המחנה' כמובן].
3. סערת עברת תלאותיו.
4. האומה הרמה... ובנסי רוממות מסומנה.
5. נהרי נחלי דבש (איוב כ יז) מתיקת תבל המתובל בתבל.
6. מי שטפי קטפי קטבי מרירי מקרי העתים [מלבד 'קטבי מרירי'].
7. בפגעי נגעי רגעי הזמן - מה מקור ראשון לציין פגעי הזמן?
8. מקרי בגדותיו... חמדי הצלחותיו.
9. בית מאווינו - לכאו' לראשונה בבעה"מ פסחים, וכמובן שזה משורש 'אוה' [האם מוגזם ללכת רחוק למליצה על משקל 'בית מאהבי' זכריה יג, ו?]

וונדרבר
הודעות: 1116
הצטרף: ב' אוקטובר 06, 2014 3:04 pm

Re: אשכול מליצות.

הודעהעל ידי וונדרבר » א' אפריל 23, 2017 10:36 pm

רבותיי כתב:
אספקלריא כתב:דוגמה למליצות ממרן החיד"א
ברשימה של קושיות או תירוצים, במקום לכתוב הקושיא הראשונה, השניה וכו', כותב במליצה:
זה יצא ראשונה, וזאת שנית, ועוד בה שלישיה, ואת רב"ע, ויכהו אל החומ"ש, ועוצ"ם הששי, והשבי"ע בצחצחות.
[ראש דוד, פ' וישב, ד"ה ויתכן לפרש]

קיים כעי"ז גם בבני יששכר כאשר מאריך בכמה אופנים בביאור ענין אחד.

מאוד יעזור אם אפשר לציין מראה מקומות בבני יששכר.

פלגינן
הודעות: 3053
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: אשכול מליצות.

הודעהעל ידי פלגינן » ב' אפריל 24, 2017 7:47 am

הקפצה ועדכון. אנא נסו לעזור, אפילו בשורה אחת.
פלגינן כתב:התבקשתי לשאול למקורן של מליצות [מחבר מסביבות שנות הש'], נחוץ בדחיפות:
2. סביבות המחנה האנושי יטושו יפושו יחדושו [מלבד 'סביבות המחנה' כמובן].
3. סערת עברת תלאותיו.
4. האומה הרמה... ובנסי רוממות מסומנה.
5. נהרי נחלי דבש (איוב כ יז) מתיקת תבל המתובל בתבל.
6. מי שטפי קטפי קטבי מרירי מקרי העתים [מלבד 'קטבי מרירי'].
7. בפגעי נגעי רגעי הזמן - מה מקור ראשון לציין פגעי הזמן?
8. מקרי בגדותיו... חמדי הצלחותיו.

בקרו טלה
הודעות: 3435
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: אשכול מליצות.

הודעהעל ידי בקרו טלה » ב' אפריל 24, 2017 2:12 pm

וונדרבר כתב:
רבותיי כתב:
אספקלריא כתב:דוגמה למליצות ממרן החיד"א
ברשימה של קושיות או תירוצים, במקום לכתוב הקושיא הראשונה, השניה וכו', כותב במליצה:
זה יצא ראשונה, וזאת שנית, ועוד בה שלישיה, ואת רב"ע, ויכהו אל החומ"ש, ועוצ"ם הששי, והשבי"ע בצחצחות.
[ראש דוד, פ' וישב, ד"ה ויתכן לפרש]

קיים כעי"ז גם בבני יששכר כאשר מאריך בכמה אופנים בביאור ענין אחד.

מאוד יעזור אם אפשר לציין מראה מקומות בבני יששכר.

זאת מצאתי בחפזי
בני יששכר
מאמרי חדש אדר - מאמר ה
יג) ....והנה זה יצא ראשונה לדרוש בשם הצדיק מרדכי.
מאמרי חדשי כסלו טבת - מאמר ב
יב)..... הנה אוסיף שנית ידי דברי קדוש עליון קרוב לזמנינו מפורסם ברוח קדשו ה"ה הרב הקדוש מהר"פ מקארעץ זצוק"ל,
מאמרי חדשי כסלו טבת - מאמר ד
לב) ועוד בה שלישיה, נעשה הנס על ידי כהנים
לג) ורביעי בקדש, טעם שנעשה הנס על ידי כהנים (והוא דרך חידוד פטטיא דאורייתא טבין),
מאמרי חדש אדר - מאמר ד
ג) ועוד בה שלישיה, על כן קראו לימים האלה פורים על שם הפור [אסתר ט כו].

וונדרבר
הודעות: 1116
הצטרף: ב' אוקטובר 06, 2014 3:04 pm

Re: אשכול מליצות.

הודעהעל ידי וונדרבר » ב' אפריל 24, 2017 2:21 pm

בקרו טלה כתב:
וונדרבר כתב:
רבותיי כתב:קיים כעי"ז גם בבני יששכר כאשר מאריך בכמה אופנים בביאור ענין אחד.

מאוד יעזור אם אפשר לציין מראה מקומות בבני יששכר.

זאת מצאתי בחפזי
בני יששכר ...

יישר כח.

הגהמ
הודעות: 1334
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

Re: אשכול מליצות.

הודעהעל ידי הגהמ » ב' מאי 15, 2017 3:44 am

נתעוררתי לאחרונה לשאלה מעניינת. מליצה חביבה במיוחד אצל חכמי ספרד - וכזה תמצא רבות אצל הרחיד"א - היא משחק מילים אר"ש במקום ארץ כשהמובן הוא 'מבטא'/'הרצאת הדיבור'. קל לראות שהוא בנוי ע"פ מבטא המזרחית לאות צד"י כאות סמ"ך או שי"ן שמאלית (וכמדומה שפעם א' אף הביא הגר"מ מאזוז המליצה הידועה 'ותשקוט האר"ש' כהוכחה על מבטא הצד"י כסמ"ך).

ואמנם לפלא שהשרש א.ר.ש. במובן זה מופיע רק פעם אחת במקרא (תהלים כא:ג) 'ארשת שפתיו בל מנעת' ושם השי"ן היא ימנית לא שמאלית. דומה שנדירותה של המלה גרמה להחלפתה עם השרש א.ר.ש. במובן אירוסין ששם השי"ן היא שמאלית באמת, אבל יש לשאול האיך נתהוותה מתחילה מליצה מפורסמת זו הבנויה לכאורה על מבטא שגויה.

(בדומה לזה יש לשאול על הריעב"ץ שקרא שם ספרו על מטבע לשון התפילה 'לוח אר"ש' ע"פ המונח 'לוח ארז' אף שאין דמיון רב בין זי"ן לשי"ן ימנית).

מה שנכון נכון
הודעות: 10128
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: אשכול מליצות.

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' מאי 15, 2017 4:15 am

יש עוד הרבה מאד חלופי זסש"ץ במליצות. למשל: רמז הרומז, לבוש בוז, קול הצרים תחת השיר, סבר אשר הם סוברים, נחץ ינחץ, שר המסכים, והוא לא שונה, יסיר מוצא [=ישיר משה, הובא באשכול אחר]. ועוד לאין סוף. וכ"ה בשאר חלופי אותיות ממוצא אחד.

הגהמ
הודעות: 1334
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

Re: אשכול מליצות.

הודעהעל ידי הגהמ » ב' מאי 15, 2017 2:33 pm

אכן אתה צודק בהחלט. כמדומה לי שהרבה פחות מצויות מליצות הבנויות ע"פ חילוף צ-שׁ (ואצ"ל ז-שׁ כמו ב'לוח ארש') מאלו המחליפות ש/ס וכדו', אבל אה"נ לאלו המבטאים צד"י כסמ"ך זה כמעט אותו דבר, למרות שלנו זה נשמע קצת מוזר (וד"ז גורם שהרבה אנשים חושבים שהקריאה הנכונה היא בשי"ן שמאלית, ולדוגמא מצוי שכותבים באנגלית Luach Eres כאילו נכתב בשי"ן שמאלית כמו כאן: https://www.kedem-auctions.com/content/ ... on-prayers).

וונדרבר
הודעות: 1116
הצטרף: ב' אוקטובר 06, 2014 3:04 pm

Re: אשכול מליצות.

הודעהעל ידי וונדרבר » ב' מאי 15, 2017 4:12 pm

מה שנכון נכון כתב:יש עוד הרבה מאד חלופי זסש"ץ במליצות. למשל: רמז הרומז, לבוש בוז, קול הצרים תחת השיר, סבר אשר הם סוברים, נחץ ינחץ, שר המסכים, והוא לא שונה, יסיר מוצא [=ישיר משה, הובא באשכול אחר]. ועוד לאין סוף. וכ"ה בשאר חלופי אותיות ממוצא אחד.

אפשר ליישב את החילופים הנ"ל, בני שבט אפרים, וכן בני ליטא ומרוקו, לא היו מבדילים כ"כ בין ש' לס'.
ידוע שהרב מפוניבז' הגרי"ש כהנמן זצ"ל היה אומר ס' במקום ש', ובנו רבי אברהם זצ"ל היה אומר ש' במקום ס'.
[ויש בדיחות ידועות ע"ז. יהודי ליטא היו מספרים על אחד שאמר "סיר הסירים אסר לסלמה. יסקיני בנסיקות", וכששאלו אותו "האם אין ש' בשיר השירים" הוא ענה "כן, לשוששי ברכבי פרעה דימישיך רעישי". ומקבילתה בין יהודי מרוקו, אחד אמר "יום הסיסי ויכולו הסמים והארץ" והיכן היה מבטא ש' "שברי מרנן"].
וכמדומני שיש נידון בזה בפוסקים בענין שמות גיטין, (על חילוקי דינים בין היודעים להבדיל במבטא, לבין אלו שלא יודעים להבדיל).

מה שנכון נכון
הודעות: 10128
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: אשכול מליצות.

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' מאי 15, 2017 4:35 pm

וונדרבר כתב:
מה שנכון נכון כתב:יש עוד הרבה מאד חלופי זסש"ץ במליצות. למשל: רמז הרומז, לבוש בוז, קול הצרים תחת השיר, סבר אשר הם סוברים, נחץ ינחץ, שר המסכים, והוא לא שונה, יסיר מוצא [=ישיר משה, הובא באשכול אחר]. ועוד לאין סוף. וכ"ה בשאר חלופי אותיות ממוצא אחד.

אפשר ליישב את החילופים הנ"ל, בני שבט אפרים, וכן בני ליטא ומרוקו, לא היו מבדילים כ"כ בין ש' לס'..

הדוגמאות אינן דוקא מבני מרוקו (וכ"ש לא מבני ליטא).
הבאתי גם דוגמאות לחלופי ז-ש (שמאלית וימנית), ז-צ (אם הן מעט ביחס, יש לשים לב גם שאין הרבה מלים עם ז').
וכ"ה גם בשאר חלופי אותיות ממוצא אחד וכנ"ל, וזו דרכן של מליצות, ואי"צ ליישב כלום.

שערי חכמה
הודעות: 430
הצטרף: א' מאי 07, 2017 11:57 pm

Re: אשכול מליצות.

הודעהעל ידי שערי חכמה » ב' מאי 15, 2017 7:13 pm

החיד"א מרבה במליצות גם בתפילות השונות שחיבר, כאשר יראה המעיין, ואפילו מליצות מפתיעות במיוחד.
למשל:
כידוע התפילות להקפות של שמח"ת הם מהחיד"א, ובתפילה לאחר הקפה רביעית כתב בזה"ל:
וְקוֹל בֶּן לֵוִי תִּסּוֹב עַל שִׁירָה וּנְבָלָה עִמּוֹ כִּנּוֹר נָעִים עִם נָבֶל
מליצה מלשון הפסוק (שמואל א' כה כה)
"נבל שמו ונבלה עמו"

מנחם
הודעות: 204
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 7:32 pm
מיקום: מודיעין עילית

Re: אשכול מליצות.

הודעהעל ידי מנחם » ב' מאי 15, 2017 8:03 pm

שערי חכמה כתב:החיד"א מרבה במליצות גם בתפילות השונות שחיבר, כאשר יראה המעיין, ואפילו מליצות מפתיעות במיוחד.
למשל:
כידוע התפילות להקפות של שמח"ת הם מהחיד"א, ובתפילה לאחר הקפה רביעית כתב בזה"ל:
וְקוֹל בֶּן לֵוִי תִּסּוֹב עַל שִׁירָה וּנְבָלָה עִמּוֹ כִּנּוֹר נָעִים עִם נָבֶל
מליצה מלשון הפסוק (שמואל א' כה כה)
"נבל שמו ונבלה עמו"

יש להוסיף ש'תסוב על שירה' זה מליצה מ'הדלת תיסוב על צירה'.

וונדרבר
הודעות: 1116
הצטרף: ב' אוקטובר 06, 2014 3:04 pm

Re: אשכול מליצות.

הודעהעל ידי וונדרבר » ג' מאי 16, 2017 10:11 pm

וונדרבר כתב:וכמדומני שיש נידון בזה בפוסקים בענין שמות גיטין, (על חילוקי דינים בין היודעים להבדיל במבטא, לבין אלו שלא יודעים להבדיל).

ראה "גינת ורדים", אה"ע כלל א' סי' ה', (מהדורה חדשה עמ' י"ד), שכתב: "ואמנם עיקרן של דברים הוא שהלועזין אינם יודעים לבטא שין כהלכתה וכל מבטאם הוא בסמך, וכן ג"כ אותיות היונים שכותבין בהם הלועזים את לשונם אין בו שום שין כלל לפי שגם הם לא יפרידו מהברת השין מהברת הסמך, ואינם יודעים לבטא שין כהלכתה, ... אבל אנו השוכנים בגלילות הללו שאנחנו צחי לשון ...".
ולכאורה "הלועזין" הכוונה לדוברי הספרדית [לאדינו], ובעל הגינת ורדים היה במצרים ושם דוברי הערבית היו "צחי לשון" וידעו היטב להפריד בין קריאת הסמך לקריאת השין.
[ועיי"ש נפקא מינה לדינא בין אלו לאלו, שמות שיש בהם מבטא סמך, האם כותבים אותם בסמך או בשין].
וראה "יאיר נתיב" סי' כ"ג אות ל"ט: "לדידן דאנו מפרישין בין מבטא שבולת לסבולת, עדיף טפי לכתוב סול בסמך, אכן לבני תורקייא שאין מפרישין בין זה לזה, שין וסמך שוה להם".
כאן הוא מדבר על בני תורקיה, האם כוונתו לבני תורקיה הקדמונים המכונים "רומאנים"?
ומכל זה נראה שהיו הרבה מקומות שלא ידעו להבדיל היטב בין שין לסמך.

פלגינן
הודעות: 3053
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: אשכול מליצות.

הודעהעל ידי פלגינן » ג' מאי 16, 2017 10:31 pm

ר' אהרן גבאי במאמרו, 'רבי דוד צבי הילמן ורבי אברהם מאיר הכהן גלאנצר: שיתסר מכתבים בענייני תורה ולשון', חצי גבורים, י (תשעז), עמ' תתקיז-תתקיח הביא מכתבו של רא"מ גלאנצר לרדצ"ה אודות חילוף הסמ"ך בשי"ן, ושם בהערה מביא מהנאמ"ן בדרכי העיון על מבטאם של אנשי צרפת ובשם רא"מ הנ"ל שביטאו שי"ן כמו סמ"ך ויתכן שאת הסמ"ך ביטאו כמו צד"י אשכנזית, וראה רד"ק שופטים יב ו, והכותב מעיר שישנה הקבלה בין רוב הא"ב העברי לבין הא"ב הלטיני, והמקביל של S הוא שי"ן, עיי"ש.
נ. ב. בהמשך אצרף גם מאמר של גומפרץ ('השין, טלטוליה וגלגוליה', תרביץ, יג,ב–ג [טבת–ניסן תשב]) אשר ציין אליו רא"מ גלאנצר [יש כעת תקלה בהעלאת קבצים].

פלגינן
הודעות: 3053
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: אשכול מליצות.

הודעהעל ידי פלגינן » ד' מאי 17, 2017 9:27 am



חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 181 אורחים