מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הרוגצ'ובער כמורה הוראה

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
ברוז
הודעות: 1545
הצטרף: ו' מאי 12, 2017 12:10 am

Re: הרוגצ'ובער כמורה הוראה

הודעהעל ידי ברוז » ג' אפריל 09, 2019 11:53 am

איש_ספר כתב:נתקלתי בידיעה לתולדות הצ"פ שאפשר שאינה מוכרת:
עד כמה שאני זוכר, חפצו החסידים בוילנה, אחרי נסיעתו של המ"מ דמתא הגאון ר' יענק'לה חריף לאמריקה, למנות את העילוי הר[גו]צבי מדווינסק לרב לעדתם כנהוג בהרבה ערים שלעדת החסידים יש רב משלהם, אבל זה היה גורם לשחיטה מיוחדת וגם לקהלה נפרדת, וגבי ועד הקהילה בוילנה רצו למנוע זה בכל האמצעים, משום כך בכל פעם כשעומדת השאלה בדבר מינויו של מ"מ דמתא חדש, נשמעים באופן מיוחד לרצונם ולדעתם של מנהיגי עדת החסידים בווילנה, כי אחרת המה מאיימים למנות למנות להם רב חסידי מיוחד ולהביא ע"י לפירוד הקהילה היהודית בוילנה
י,ברוידס, וילנה הציונית ועסקניה, ת"א ת"ש עמ' 51

אכן ידיעה מעניינת.
מי היה המ"מ ר' יענקל'ה חריף?

פרנצויז
הודעות: 1036
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 1:40 pm

Re: הרוגצ'ובער כמורה הוראה

הודעהעל ידי פרנצויז » ג' אפריל 09, 2019 3:47 pm

ברוז כתב:מי היה המ"מ ר' יענקל'ה חריף?

רבי יעקב חריף היה הג"ר יעקב יוסף (יוזעף) זצ"ל שנתמנה רב הכולל של ניו יורק.
viewtopic.php?f=19&t=3067&hilit#p22568

בלום
הודעות: 87
הצטרף: ו' יולי 10, 2015 10:16 pm

Re: הרוגצ'ובער כמורה הוראה

הודעהעל ידי בלום » ב' אפריל 15, 2019 4:46 am

אומר אני כתב:מכלל שהוא צריך לפרט!?


איזה דבר לא הבנת, והנך רוצה לפירוט?

לענין
הודעות: 3464
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: הרוגצ'ובער כמורה הוראה

הודעהעל ידי לענין » ב' אפריל 22, 2019 2:00 am

איש_ספר כתב:
איש_ספר כתב:כתב האדר"ת ביומנו:

הרב ר' יודא ליב דמשק נ"י אב"ד דטראשקין , סיפר לי שהרב ר' יוסף ראזין נ"י מדינאבורג נשאל על ס"ת שנחסר תיבה אחת, וכתב אחד ביני שיטי בכתב משיטא והכשיר - והוא טעות ואינו כדאי לטפל להראות ולהשיב.

הא דמותר לכתוב ביני שיטי תיבה חסרה, עיין שו"ע רע"ו א, אבל מי יכול להסביר או למצוא מקור לפסק המרעיש הזה, שכתב שביני שיטי, יכול להיות גם במשיטא! כביכול אין לו דין קדושת ס"ת?

אין כאן מי שיכול להליץ טוב?


בתשובות והנהגות להראב"ד שליט"א נוקט דכתב שלנו ג"כ מהני לספר תורה, מדין 'בכל לשון', וי"ל דאף הצ"פ סבר הכי, ואה"נ כשר בכל אופן ולא רק ביני שיטי אלא דמעשה שהיה כך היה.
ושמא יש לדון דבשני לשונות מיגרע גרע, משא"כ ביני שיטי ליכא להך חסרון.

תם מה הוא אומר
הודעות: 1343
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: הרוגצ'ובער כמורה הוראה

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » ג' מאי 14, 2019 2:14 am

הובא בפורום באשכול אחר ע"י אי"ס בענין אחר, עי' כאן viewtopic.php?f=19&t=39180&start=40#p441962
קבצים מצורפים
מגדל עז עמוד צג על הראגוצובר.jpg
מגדל עז עמוד צג על הראגוצובר.jpg (53.65 KiB) נצפה 2350 פעמים

תורה מפוארת
הודעות: 575
הצטרף: ד' פברואר 20, 2019 12:29 pm

Re: הרוגצ'ובער כמורה הוראה

הודעהעל ידי תורה מפוארת » ג' מאי 14, 2019 12:42 pm

תם מה הוא אומר כתב:הובא בפורום באשכול אחר ע"י אי"ס בענין אחר, עי' כאן viewtopic.php?f=19&t=39180&start=40#p441962

מקובלני כי לא שהגאון הרוגוטשבי לא ידע חלילה פוסקים אלא שהיה מחדש דינים ומוציא מגמ' מה שעשו ראשונים ולא פסק להדיא רק לפי השו"ע אלא היה מחדש מדעתו מה הדין אף שיתכן ויהיה זה נוגד לשו"ע, כיוצ"ב מסופר שהאמרי אמת מגור פגשו ושאלו מדוע הוא נוהג כן? ונשיב לו וכי לא הכל כלול שם שיכול לפסוק מהגמ' ומדוע מזרזו ללמוד ולפסוק רק מהנפסק בשו"ע?, והשיבו בשאלה. א' היכי תמצי שני דברים אסורים כ"א בנפרד וכששניהם נפגשים הותרו שניהם? ב'. היכן מצינו דבר אסור ודבר מותר שעל ידי פעולה מסוימת התהפכו היותרות שהמותר אסור והאסור מותר? ג' מי דנוטף ממנו דם בשבת ביזה מפית עדיף שינגב לבנה או אדומה?. ולא השיב, והשיב האדמו"ר א' להסתפר אצל גוי אסור וכנ"ל להביט בראי, וכששניהם יחדיו מותר שאז רואה שהגוי אינו עורף את ראשו [מעניין שלא השיב לו כי זה גמ' מפורשת בע"ז]. ב' מלח הוא מותר, בשר קודם מלחו אסור וכשמולחים את בהבשר אז להיפך. ג' לבן ולא אדום כי באדום הרי זה צובע.
ראה עוד לבש מחה גור (כי תבא)שכתב שהגאון הנ"ל הגיע לשפת אמת וידע כל הש"ס [זה השבח שכתוב שם, דבר מעניין לכשלעצמו], ואמר השפ"א שמוכח שהוא יהודי קדוש. ופירש בזה הלב שמחה 'ולא תתרו וכו' למען תזכרו. אם יד למישהו לעלות הרי זה משובח.

גביר
הודעות: 1517
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: הרוגצ'ובער כמורה הוראה

הודעהעל ידי גביר » ג' מאי 26, 2020 10:00 am

דיסרטציה על הרוג'צובער [איני מכיר את הכותב, אך מכתלי כתיבתו נראה שהוא בן תורה ויר"ש] -
"הלמדנות הפילוסופית" של ר' יוסף רוזין‏, מאת
ישראל אורי מייטליס
הוגש לסנט אוניברסיטת בן גוריון בנגב,
באר שבע תשע"ט.

כאן -
http://aranne5.bgu.ac.il.ezproxy.bgu.ac ... i19843.pdf

חרסון
הודעות: 936
הצטרף: ג' פברואר 28, 2017 12:33 am

Re: הרוגצ'ובער כמורה הוראה

הודעהעל ידי חרסון » ג' מאי 26, 2020 10:31 am

הקישור זוקק שם משתמש וקוד

גביר
הודעות: 1517
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: הרוגצ'ובער כמורה הוראה

הודעהעל ידי גביר » ג' מאי 26, 2020 10:38 am

חרסון כתב:הקישור זוקק שם משתמש וקוד


לא ידעתי, מטבע הדברים אני מנוע מלעקוף זאת ולהעתיק את כל העבודה, אעתיק ממנה את התקציר-

עבודת מחקר זו עוסקת ב"למדנות הפילוסופית" של ר' יוסף רוזין )1936-1858 ,הרוגוצ'ובר(.
"למדנות פילוסופית" היא שיטת לימוד ייחודית שפיתח הרוגוצ'ובר לתלמוד ולהלכה שעושה שימוש
בכלי מחשבה וטרמינולוגיה פילוסופית. הפילוסופיה שעימה יצר הרוגוצ'ובר את ה"למדנות
הפילוסופית" היא בעיקרה הפילוסופיה של ספר המורה נבוכים לרמב"ם, ולפיכך מוקד העבוד ה הוא
בחינת יחסו של הרוגוצ'ובר למורה נבוכים, הצגת התפרים שיצר בין הפילוסופיה של המורה
למחשבה התלמודית וההלכתית ועמידה על התוצר הלמדני שנולד משידוך זה שבין שני עולמות
המחשבה.
לאחר שבפרק הראשון מוצגים דמותו וכתביו של הרוגוצ'ובר על ידי רשימת ביו-ביבליוגרפיה
בסיסית שלו, הפרק השני משמש כמבוא מקיף לשיטתו הלמדנית של הרוגוצ'ובר והוא עומד על
המאפיינים העיקריים והמקוריים המעצבים אותה. הצגת המאפיינים האלה מתבצעת מתוך עיון
בתשובה מיוחדת אחת שכתב )אשר מכילה נגיעות מכול המאפיינים האלה(, והיא כוללת בקשה
להצביע על הקשר )הישיר או העקיף( של מרבית המאפיינים אל מושג ה"למדנות הפילוסופית".
המאפיינים שעליהם עומד הפרק הם: כתיבה מהירה, קצרנית ועמוסת הפניות, לכל שואל ובכל
נושא הלכתי-תורני; סינתזה בין נושאים שונים, לרוב על ידי מציאת נקודה מופשטת משותפת;
הערצה לרמב"ם ולתורתו; פרשנות על ידי "למדנות אנליטית" וכן על ידי "למדנות פילוסופית"
ו"למדנות פילוסופית-תיאולוגית" המבוססות על הפילוסופיה והתיאולוגיה של המורה נבוכים;
שימוש במורה נבוכים, שאותו הוא פירש באופן עקבי על פי ספרות חז"ל, גם בדיונים הנושאים צביון
"דרשני" או "אגדתי"; תפיסת ההלכה כעוסקת במהויות אונטולוגיות יחד עם נתינת מקום
למציאות הטבעית במסגרת עולם ההלכה; שילוב של אגדה ודרוש בדיון ההלכתי; פסיקה עצמאית
מתוך התלמוד המהווה חלק מיחסו האדוק לדברי חז"ל הכולל: יחס מיוחד לתלמוד הירושלמי
והסתכלות על המציאות היומיומית דרך דברי חז"ל, ומנגד מ חלוקות על הספרות הרבנית הבתר-
תלמודית המקובלת שמחלקה התעלם; יחס ביקורתי לפרשני המורה נבוכים יחד עם הכלה מסוימת
של דבריהם. השפעות מסוימות מתורת הקבלה והחסידות; ביאור מנהגים בדרך המעגנת אותם
בספרות התלמודית ומכילה אוריינטציה הלכתית.
הפרק השלישי מוקדש להערות שרשם הרוגוצ'ובר על גליונות המורה נבוכים, דרכן מבקשת
העבודה לאפיין את שיטתו הפרשנית למורה נבוכים ולהשוות אותה לאופני פרשנות אחרים. המחקר
מעלה כי פרשנות זו היא אחת הפרשנויות המקוריות ביותר במרחב הפרשנויות המגוון של המורה
נבוכים, וכי מקוריות זו היא הצד השני של מטבע השמרנות הקיצונית שלה: האופן הקיצוני שבו
פירש הרוגוצ'ובר את המורה על פי חז"ל )כצוואת המורה(, הוא שהוביל לנתינת הדעת על מחשבות
פילוסופיות הסמויות בתלמוד, ולא רק בצד האגדי של התלמוד אלא גם בפרטי ההלכות
התלמודיות. ה"למדנות הפילוסופית" אינה אלא חלק מקו פרשני זה הבוחן את ההלכה התלמודית
ביחס למחשבת המורה. העבודה מראה כי אין להסתכל על פרשנות זו רק כ"דרשנות" של הספר
הפילוסופי המשמשת לטובת הדיון הלמדני-הלכתי: ניתן לראות כיצד הרוגוצ'ובר מעורה היה
בדיונים הפילוסופיים של המורה ומודע ל"פרשנות הרדיקאלית" של המורה, וכי מתוך מסגרת זו
ראה עצמו כמי שירד לדעת הרמב"ם. גם כאשר בחר הרוגוצ'ובר לחלוק על הרמב"ם על ידי עימות בין הלכות תלמודיות לתפיסת העולם הפילוסופית של הרמב"ם, לא היה זה אלא מתוך אמונה בשיח
הפילוסופי שמציג המורה ומתוך ראיית השאלות שבו כשאלות הרלוונטיות לשיח התלמודי.
לאחר שהפרק השלישי ביקש לעמוד על האופן שבו קרא ופירש הרוגוצ'ובר את המורה נבוכים,
הפרק הרביעי בוחן את מקומו של המורה נבוכים במסגרת הכתיבה ההלכתית שלו ומציג בכך תופעה
ייחודית בתולדות ספרות ההלכה. הוא נפתח בעמידה על התהליך ההדרגתי של הטמעת המורה
ומונחיו בכתיבתו הלמדנית של הרוגוצ'ובר, אולם הדיון ב"למדנות הפילוסופית" הבשלה שלו
ממוקד דווקא בתשובות שכתב בהלכה. הסיבה לבחירה זו היא משום שרק מהלך למדני החורג מן
הכתיבה הפרשנית-למדנית ומופיע בסוגת התשובות הלכה-למעשה מורה על אמונה טוטלית של
הלמדן במהלך הלמדני שלו. ואמנם, הפרק מראה כיצד בשילובו של הרוגוצ'ובר את המורה נבוכים
בכתיבה ההלכתית שלו הוא לא ראה "פלפול" בעלמא, אלא היה זה חלק מבקשתו לעמוד על "גדרי
דין" הלכה למעשה. השימוש של הרוגוצ'ובר במורה נבוכים לא הצטמצם לאופן שימוש מסוים בלבד
ובסוג רעיונות מסוים בלבד שמציע המורה נבוכים )כמו הבנת הלכה בעזרת הנחה או המשגה
אריסטוטלית, שהיא אופן עיקרי של ה"למדנות הפילוסופית"(, אלא התרחב לאופני שימוש נוספים
וסוגי רעיונות נוספים המופיעים במורה )כמו השאלה של רעיון מהכלאם או אזכור של פרשנות
המורה על פסוקי המקרא(, אך בעיקר ניתן לראות כיצד שימוש זה במורה לא הצטמצם לסוג מסוים
של תשובות בהלכה אלא הופיע במגוון נושאים והקשרים: הן בתשובה לאדם הפרטי בחלק "אורח
חיים" של השולחן ערוך, הן בתשובות בנושאים ציבוריים ב"אבן העזר", והן בנושא אישי וקריטי
הנושא מימד של בעיה כלל ציבורית. כל אחד מן המקרים האלו מועמד בעבודה, עד כמה שניתן,
בראי המימד ההיסטורי והריאלי שבה הוא הופיעה הבעיה, ועל ידי כך ניתן להכיר בייחודיות
שבהבאת המורה נבוכים לדיון. העבודה מדגישה כי אין לתאר את כלל שימושיו של הרוגוצ'ובר
במורה נבוכים כריבוי שימושים אינסטרומנטליים לטובת ההלכה, אלא יש לראות בהם ביטוי של
ראייתו של הרוגוצ'ובר שלפיה התלמוד, ההלכה והעצמים הנידונים בהם, "ספוגים" במחשבת
המורה נבוכים.
לאחר שהפרקים הקודמים הוקדשו ליחסו של הרוגוצ'ובר למורה נבוכים, הפרק החמישי דן
ביחסו לפרשני המורה נבוכים. הרוגוצ'ובר הכיר קשת רחבה של פרשני המורה, כולל כאלו שהודפסו
בנפרד ממהדורות המורה. בכתביו של הרוגוצ'ובר, בעיקר בהערותיו על גליונות מהדורת המורה
זולצבאך תקפ"ח שכללה את פירושיהם של נרבוני וגבעת המורה לשלמה מימון )לחלק א( ואת
פירושו של יצחק סטנוב )לחלקים ב וג(, ניתן למצוא התייחסויות לקשת רחבה של פרשנויות למורה.
למרות יחסו הביקורתי לפרשני המורה, הרוגוצ'ובר ידע להכיל את דבריהם ואף ליצור בעזרתם
"למדנות פילוסופית". את ה"למדנות הפילוסופית" שיצר הרוגוצ'ובר דרך דיון ב"שפינוציזם"
המופיע בגבעת המורה, מעמידה העבודה כחלק מהשיח שניהל הרוגוצ'ובר עם המדע והפילוסופיה
בני העת החדשה הנזכרים בחיבורו של מימון. חלק חשוב מן הפרק יוקדש לתופעה שבה צמד מונחים
שהתגלגלו אצל פרשני המורה נבוכים הפכו אצל הרוגוצ'ובר למעין תת-מתודה במסגרת מתודת
הלמדנות הפילוסופית שלו – תת-מתודה שאף התגלגלה אל אנשי הלכה מאוחרים יותר שהושפעו
ממנו. בעבודה עולה הטענה כי להכרה ביחסו של הרוגוצ'ובר לפרשני המורה, עשויה להיות השלכה
להבנת מקורם של רעיונות מסוימים שלו שבהם ישנו יסוד להשפעה מצד פרשנים אלה.
ה"אחרית דבר" מוקדשת להפנמה של הרוגוצ'ובר את הפילוסופיה של המורה נבוכים, ומדגישה
את ה"הילומורפיזם ההלכתי" שנהג להופיע אצלו גם ללא הפניה או קישור ישירים למורה. היא מצביעה על התועלת במחשבה פילוסופית זו בנוגע לניסיון פתירת בעיות והמשגת רעיונות בהלכה,
ג
זאת על ידי מחקר בעל אופי השוואתי. היא מראה כיצד הרחבת השפה ההלכתית אל זו הפילוסופית
אפשרה לנסח רעיון הלכתי שהתבקש בעבר להיאמר, באופן דומה, אלא שבהיעדר הרחבה זו נראה
כי לא היה ניתן לניסוח שלם. כן היא מציגה כיצד הפשטה פילוסופית שיצר הרוגוצ'ובר לסוגיה
קונקרטית צמחה רק לאחר שהתבקש להבהיר דברים קודמים שלו, שלא לא היו ברורים די הצורך
בהיעדר לשון פילוסופית מבהירה, וכיצד בעקבות הפשטה זו נוצרה אפשרות לגישור בין המציאויות
התלמודיות הקדומות למציאויות שהתחדשו בתקופות מאוחרות.

סגי נהור
הודעות: 4736
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: הרוגצ'ובער כמורה הוראה

הודעהעל ידי סגי נהור » ג' מאי 26, 2020 11:16 am

יש להעיר שאת המושגים הפילוסופיים המדוברים מוצאים בעיקר בתשובות המאוחרות שלו אבל לא בצפע"נ על הרמב"ם, אע"פ שצורת הלימוד היא כמובן אותה הצורה (יעויין בזה במבוא לממענח צפונות). כלומר, תחילה הרוגצ'ובר פיתח את השיטה שלו למצוא יסודות הגיוניים משותפים בכל סוגיות הש"ס, ורק אחר כך נעזר במו"נ כדי לקרוא ליסודות אלו בשמות.

חרסון
הודעות: 936
הצטרף: ג' פברואר 28, 2017 12:33 am

Re: הרוגצ'ובער כמורה הוראה

הודעהעל ידי חרסון » ג' מאי 26, 2020 11:29 am

א. כמדומה שגם בתוך הצ"פ על הרמב"ם בולטת ה'התפתחות' הזו בין חלק לחלק, בשימוש בשפה ובמושגים ה'מופשטים'.

סגי נהור כתב:כלומר, תחילה הרוגצ'ובר פיתח את השיטה שלו למצוא יסודות הגיוניים משותפים בכל סוגיות הש"ס, ורק אחר כך נעזר במו"נ כדי לקרוא ליסודות אלו בשמות.


ב. אבחנה יפה. וחשובה כדי להדגיש, שלהבדיל ממחברים אחרים אשר נדמו כביכול לרוגצ'ובי בחיצוניות, הרי שהצפנת פענח לא 'הלביש' את המורה על הש"ס (מאהבת הפילוסופיה...), אלא חצב את דבריו מכתלי הסוגיות ועומקם. דהיינו שבמידה מסויימת לא שימש לו המורה אלא כצורת הסברה.

סמל אישי של המשתמש
חלמישצור
הודעות: 2513
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: הרוגצ'ובער כמורה הוראה

הודעהעל ידי חלמישצור » ג' מאי 26, 2020 12:00 pm

גביר כתב:דיסרטציה על הרוג'צובער [איני מכיר את הכותב, אך מכתלי כתיבתו נראה שהוא בן תורה ויר"ש] - "הלמדנות הפילוסופית" של ר' יוסף רוזין‏, מאת ישראל אורי מייטליס, הוגש לסנט אוניברסיטת בן גוריון בנגב, באר שבע תשע"ט. כאן -
http://aranne5.bgu.ac.il.ezproxy.bgu.ac ... i19843.pdf

התזה המלאה נגישה: "הלמדנות הפילוסופית" של רבי יוסף רוזין בדרשותיו של רבי מנחם מנדל שניאורסון (הרבי מליובאוויטש), בר אילן תשע"ג; וכן מאמרו "למדנות חסידות וקבלה: להשפעות קבליות וחסידיות על הלמדנות של רבי יוסף רוזין" [האבחנה שציין הרב ס"נ נידונה שם היטב], סידרה ל (תשע"ה), עמ' 93-119 (ועוד אחת כאן). להתרשמות, ניתן לעיין במקצת מחקריו של הכותב כאן.
נערך לאחרונה על ידי חלמישצור ב ג' מאי 26, 2020 12:03 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

מקדש מלך
הודעות: 3449
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: הרוגצ'ובער כמורה הוראה

הודעהעל ידי מקדש מלך » ג' מאי 26, 2020 12:03 pm

חלמישצור כתב:
גביר כתב:דיסרטציה על הרוג'צובער [איני מכיר את הכותב, אך מכתלי כתיבתו נראה שהוא בן תורה ויר"ש] - "הלמדנות הפילוסופית" של ר' יוסף רוזין‏, מאת ישראל אורי מייטליס, הוגש לסנט אוניברסיטת בן גוריון בנגב, באר שבע תשע"ט. כאן -
http://aranne5.bgu.ac.il.ezproxy.bgu.ac ... i19843.pdf

התזה המלאה נגישה: "הלמדנות הפילוסופית" של רבי יוסף רוזין בדרשותיו של רבי מנחם מנדל שניאורסון (הרבי מליובאוויטש), בר אילן תשע"ג; וכן מאמרו "למדנות חסידות וקבלה: להשפעות קבליות וחסידיות על הלמדנות של רבי יוסף רוזין", סידרה ל (תשע"ה), עמ' 93-119 (ועוד אחת כאן). להתרשמות, ניתן לעיין במקצת מחקריו של הכותב כאן.

תודה לכל מי שיתנדב להעלות לחסומים.

סמל אישי של המשתמש
חלמישצור
הודעות: 2513
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: הרוגצ'ובער כמורה הוראה

הודעהעל ידי חלמישצור » ג' מאי 26, 2020 12:13 pm

מחילה על הטיית האשכול. האמנם אתר "אסיף" חסום? היכן בדיוק הוא חסום?

מצ"ב האתר
2.png
2.png (188.4 KiB) נצפה 1764 פעמים
נערך לאחרונה על ידי חלמישצור ב ג' מאי 26, 2020 12:14 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

חרסון
הודעות: 936
הצטרף: ג' פברואר 28, 2017 12:33 am

Re: הרוגצ'ובער כמורה הוראה

הודעהעל ידי חרסון » ג' מאי 26, 2020 12:14 pm

חסום בנטפרי.
וג"א מצטרף לבקשת הרב מקדש מלך. (כי גם אצלי פורום אוצר החכמה 'נפתח באופן חריג ע"י מוקד היעוץ'....)
נערך לאחרונה על ידי חרסון ב ג' מאי 26, 2020 12:33 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

סמל אישי של המשתמש
חלמישצור
הודעות: 2513
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: הרוגצ'ובער כמורה הוראה

הודעהעל ידי חלמישצור » ג' מאי 26, 2020 12:20 pm

לפני כחצי שנה היו שם למעלה מ-10,000 מאמרים, וידם נטויה כל הזמן. לדעתי חסימה מלאה של האתר היא איבוד פרופורציה מוחלט.

מצ"ב התזה
קבצים מצורפים
or m lmd.pdf
(2.19 MiB) הורד 156 פעמים

גביר
הודעות: 1517
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: הרוגצ'ובער כמורה הוראה

הודעהעל ידי גביר » ג' מאי 26, 2020 12:34 pm

מקדש מלך כתב:
חלמישצור כתב:
גביר כתב:דיסרטציה על הרוג'צובער [איני מכיר את הכותב, אך מכתלי כתיבתו נראה שהוא בן תורה ויר"ש] - "הלמדנות הפילוסופית" של ר' יוסף רוזין‏, מאת ישראל אורי מייטליס, הוגש לסנט אוניברסיטת בן גוריון בנגב, באר שבע תשע"ט. כאן -
http://aranne5.bgu.ac.il.ezproxy.bgu.ac ... i19843.pdf

התזה המלאה נגישה: "הלמדנות הפילוסופית" של רבי יוסף רוזין בדרשותיו של רבי מנחם מנדל שניאורסון (הרבי מליובאוויטש), בר אילן תשע"ג; וכן מאמרו "למדנות חסידות וקבלה: להשפעות קבליות וחסידיות על הלמדנות של רבי יוסף רוזין", סידרה ל (תשע"ה), עמ' 93-119 (ועוד אחת כאן). להתרשמות, ניתן לעיין במקצת מחקריו של הכותב כאן.

תודה לכל מי שיתנדב להעלות לחסומים.

אלו הן שתי עבודות, אחת דיסרטציה לתואר שני שנעשתה בבר אילן, העוסקת בלמדנות של הרוגצו'בר בשיחות של רמ"מ, והיא אכן נגישה, השנייה היא דוקטורט, דיסרטציה לתואר שלישי, והיא איננה נגישה ללא שם משתמש וסיסמה, ואת התקציר שלה העלתי.

סמל אישי של המשתמש
חלמישצור
הודעות: 2513
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: הרוגצ'ובער כמורה הוראה

הודעהעל ידי חלמישצור » ג' מאי 26, 2020 12:37 pm

תודה על התיקון.

פלוריש
הודעות: 1434
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: הרוגצ'ובער כמורה הוראה

הודעהעל ידי פלוריש » ג' מאי 26, 2020 10:38 pm

אני מעלה את התיזה שהעלה לפני כן הרב חלמישצור (רשמתי את שמה על הקובץ) ומאמרים נוספים מאת המחבר:

והנה תשורה מחתונתו:

וישנו מאמר קצר וקליל כאן: https://www.alysefer.com/rogatshuver/

גל של אגוזים
הודעות: 1047
הצטרף: א' מרץ 08, 2020 5:27 pm

Re: הרוגצ'ובער כמורה הוראה

הודעהעל ידי גל של אגוזים » א' אוגוסט 02, 2020 11:00 pm

תורה מפוארת כתב:מקובלני כי לא שהגאון הרוגוטשבי לא ידע חלילה פוסקים אלא שהיה מחדש דינים ומוציא מגמ' מה שעשו ראשונים ולא פסק להדיא רק לפי השו"ע אלא היה מחדש מדעתו מה הדין אף שיתכן ויהיה זה נוגד לשו"ע, כיוצ"ב מסופר שהאמרי אמת מגור פגשו ושאלו מדוע הוא נוהג כן? והשיב לו וכי לא הכל כלול שם שיכול לפסוק מהגמ' ומדוע מזרזו ללמוד ולפסוק רק מהנפסק בשו"ע?, והשיבו בשאלה. א' היכי תמצי שני דברים אסורים כ"א בנפרד וכששניהם נפגשים הותרו שניהם? ב'. היכן מצינו דבר אסור ודבר מותר שעל ידי פעולה מסוימת התהפכו היוצרות שהמותר אסור והאסור מותר? ג' מי דנוטף ממנו דם בשבת באיזה מפית עדיף שינגב לבנה או אדומה?. ולא השיב, והשיב האדמו"ר א' להסתפר אצל גוי אסור וכנ"ל להביט בראי, וכששניהם יחדיו מותר שאז רואה שהגוי אינו עורף את ראשו [מעניין שלא השיב לו כי זה גמ' מפורשת בע"ז]. ב' מלח הוא מותר, בשר קודם מלחו אסור וכשמולחים את בהבשר אז להיפך. ג' לבן ולא אדום כי באדום הרי זה צובע.


לכאו' צ"ל אדום ולא לבן.

סליחה על היותי 'יורד לנכסי חבירו ומשביחו' לתקן כמה שגיאות כתיב בהודעתך הנ"ל.

לבנון
הודעות: 664
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: הרוגצ'ובער כמורה הוראה

הודעהעל ידי לבנון » א' אוגוסט 02, 2020 11:39 pm

גל של אגוזים כתב:
תורה מפוארת כתב:מקובלני כי לא שהגאון הרוגוטשבי לא ידע חלילה פוסקים אלא שהיה מחדש דינים ומוציא מגמ' מה שעשו ראשונים ולא פסק להדיא רק לפי השו"ע אלא היה מחדש מדעתו מה הדין אף שיתכן ויהיה זה נוגד לשו"ע, כיוצ"ב מסופר שהאמרי אמת מגור פגשו ושאלו מדוע הוא נוהג כן? והשיב לו וכי לא הכל כלול שם שיכול לפסוק מהגמ' ומדוע מזרזו ללמוד ולפסוק רק מהנפסק בשו"ע?, והשיבו בשאלה. א' היכי תמצי שני דברים אסורים כ"א בנפרד וכששניהם נפגשים הותרו שניהם? ב'. היכן מצינו דבר אסור ודבר מותר שעל ידי פעולה מסוימת התהפכו היוצרות שהמותר אסור והאסור מותר? ג' מי דנוטף ממנו דם בשבת באיזה מפית עדיף שינגב לבנה או אדומה?. ולא השיב, והשיב האדמו"ר א' להסתפר אצל גוי אסור וכנ"ל להביט בראי, וכששניהם יחדיו מותר שאז רואה שהגוי אינו עורף את ראשו [מעניין שלא השיב לו כי זה גמ' מפורשת בע"ז]. ב' מלח הוא מותר, בשר קודם מלחו אסור וכשמולחים את בהבשר אז להיפך. ג' לבן ולא אדום כי באדום הרי זה צובע.

לכאו' צ"ל אדום ולא לבן.

באדום זה צובע כי זה ממינו, בלבן זה מקלקל


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 200 אורחים