מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שאלה בחושן משפט, מי יכול לעזור

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
הוד_והדר
הודעות: 2442
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 2:53 am

שאלה בחושן משפט, מי יכול לעזור

הודעהעל ידי הוד_והדר » ה' ינואר 30, 2014 9:14 pm

במסגרת עבודתי עשיתי לאחד עבודת דפוס אשר נתתי לו עליה מחיר, לדוגמא, אמרתי לו ספר בגודל 57*89 יעלה לך לדוגמא 4000 להדפיס אותה, בסוף כשהדפיסו הספר ראיתי שטעיתי והספר בעצם בגודל 63*95 שזה גדול יותר ומייקר את העבודה בעוד בכמעט 200 דולר
הלקוח טוען שאינו רוצה לשלם, מה הדין אומר במקרה הזה?

מ.ל.
הודעות: 612
הצטרף: ה' אוגוסט 01, 2013 6:20 pm

Re: שאלה בחושן משפט, מי יכול לעזור

הודעהעל ידי מ.ל. » ה' ינואר 30, 2014 9:22 pm

לכאורה,
אתה צריך להודות ללקוח שהתרצה בתוצאה שכזו, כי אחרת לא היית רואה ממנו שקל, שכן היה יכול לטעון מקח טעות.

הוד_והדר
הודעות: 2442
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 2:53 am

Re: שאלה בחושן משפט, מי יכול לעזור

הודעהעל ידי הוד_והדר » ה' ינואר 30, 2014 9:27 pm

כשאתה תבין מה שכתבת תחזור ותכתוב לי שוב

מ.ל.
הודעות: 612
הצטרף: ה' אוגוסט 01, 2013 6:20 pm

Re: שאלה בחושן משפט, מי יכול לעזור

הודעהעל ידי מ.ל. » ה' ינואר 30, 2014 9:36 pm

צר לי, אך מה לא ברור?
הטעות והרשלנות הייתה שלך. למה הלקוח אמור לשלם עליה?
אא"כ לא הבהרת מספיק את פרטי המקרה

הוד_והדר
הודעות: 2442
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 2:53 am

Re: שאלה בחושן משפט, מי יכול לעזור

הודעהעל ידי הוד_והדר » ה' ינואר 30, 2014 9:44 pm

מ.ל. כתב:צר לי, אך מה לא ברור?
הטעות והרשלנות הייתה שלך. למה הלקוח אמור לשלם עליה?
אא"כ לא הבהרת מספיק את פרטי המקרה


לא היתה פה רשלנות, הספר הודפס בגודל שהיה צריך להדפיס, המקרה היא ברור, אני נתתי מחיר לפי גודל אחד כשבעצם טעיתי והספר היא גודל שני שיותר יקר ב200 דולר

הוה אמינא
הודעות: 1456
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: שאלה בחושן משפט, מי יכול לעזור

הודעהעל ידי הוה אמינא » ו' ינואר 31, 2014 1:17 am

בפשטות בטלה קציצה, ומשלם לך הלקוח רק מצד שאתה יורד בעשוייה ליטע.
ברור שמשלם כל העלויות וההוצאות, אלא שאם יש כמה מחירים למוצר שקיבל ואתה רגיל לגבות מחירון 'מכובד', זה לא מחייב אותו כיוןן שעל זה לא היה סיכום [בטלה קציצה וכנ"ל], ומשלם את המחירון הנמוך ביותר.

רוצה מראי מקומות בשו"ע? או שזה מספק?

הוד_והדר
הודעות: 2442
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 2:53 am

Re: שאלה בחושן משפט, מי יכול לעזור

הודעהעל ידי הוד_והדר » ו' ינואר 31, 2014 5:31 am

הוה אמינא כתב:בפשטות בטלה קציצה, ומשלם לך הלקוח רק מצד שאתה יורד בעשוייה ליטע.
ברור שמשלם כל העלויות וההוצאות, אלא שאם יש כמה מחירים למוצר שקיבל ואתה רגיל לגבות מחירון 'מכובד', זה לא מחייב אותו כיוןן שעל זה לא היה סיכום [בטלה קציצה וכנ"ל], ומשלם את המחירון הנמוך ביותר.

רוצה מראי מקומות בשו"ע? או שזה מספק?


לא יודע מה זה מחירון מכובד, יש מחיר שהמדפיס גובה ממנו אני מעלה עליו כמה אחוזים ונותן מחיר ללקוח, אז אתה אומר שהוא מחוייב לשלם לי רק מחיר שאני צריך לשלם להמדפיס בלי הריווח?

אדרבה תציין מ"מ

הוה אמינא
הודעות: 1456
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: שאלה בחושן משפט, מי יכול לעזור

הודעהעל ידי הוה אמינא » ו' ינואר 31, 2014 8:12 am

המלאכה שלך שעליה אתה מקבל שכר הוא פעולת התיווך, שאדם רגיל לא יכול להגיע לבעלי מלאכה או קשה לו ורוצה להקל מעליו את הטירחה בדבר שאינו מתמצא, ברור שהוא חייב לשלם הוצאות, זה גם בשדה שאינה עשוייה ליטע. אבל בנידון הזה הוא רוצה את העבודה ויודע שאתה לא עובד חינם, זה מה שנקרא בלשון הגמרא שבח, והכוונה לשכר הטירחה של האריס שהיה יורד.
התמחיר הנמוך שהתכוונתי מתוך המחרים אם יש גבוה ונמוך - בתוך האחוזים שלך, של שכר האריסות. אם יש מתווכים שלוקחים סכום פחות ויש יותר - במקרה שלך לא קצצתם מחיר מראש כי מה שנקצץ בטל, ומגיע לך כהפחות.
(מטבע הדברים לאדם שיש לו ספר בודד התמחירים שיקבל מהדפוס וכדו' הם גבוהים יחסית להצעות מחירים שמקבל מישהו שמביא הרבה ספרים. ולכן יש לך אחוזים של ריווח שנוצרים בפער הזה או מעבר לזה. התחשיבים של המאכערים בעלי הדפוסים הקטנים וכדו' שעושים מלאכה במקומות הגדולים, שונים ומשתנים למעשה כשזה מגיע ללקוח. מתוך מה שמעבר להוצאות - מגיע לך את הסכום לפי תחשיב הנמוך שקיים בשוק).

דין פועל שבטלה קציצה כפחות שבפועלים, סימן של"ב סעיף א' ומעניין שם הסמ"ע למעשה.
דין שבח יתר על היציאה בשדה העשויה ליטע, סימן שע"ה סעיף א' וסעיף ז'.

בין גברא לגברא
הודעות: 180
הצטרף: ש' אוקטובר 27, 2012 6:42 pm

Re: שאלה בחושן משפט, מי יכול לעזור

הודעהעל ידי בין גברא לגברא » ש' פברואר 01, 2014 7:14 pm

אם נקבע מחיר מראש הלוקח יכול לטעון שהוא הדפיס הספר רק על דעת כן. גם אם היה זה זה טעות בשיעור אונאה או ביטול המקח מ"מ הוא יכול לומר שאינו מעוניין להדפיס ספר והוא מבטל כל ההזמנה.
אם אתה משוכנע שהוא היה משלם מחיר גבוה יותר אם לא היה לו ברירה, אולי אפשר לשכנע אותו לפשר קצת, אבל בדין לא נראה שיש שום תביעה. אם בטוח שהוא ידפיס זה בכל אופן והוא יאלץ לשלם יותר אפשר לאיים עליו שאם הוא לא משלם יותר, במחיר שמשתלם לו, אתה מבטל כל העיסקה והוא יצטרך לחפש מישהו אחר להדפיס אצלו במחיר גבוה יותר.

קולמוס הסופר
הודעות: 879
הצטרף: א' נובמבר 24, 2013 7:41 pm

Re: שאלה בחושן משפט, מי יכול לעזור

הודעהעל ידי קולמוס הסופר » ש' פברואר 01, 2014 7:27 pm

בין גברא לגברא כתב:אם נקבע מחיר מראש הלוקח יכול לטעון שהוא הדפיס הספר רק על דעת כן. גם אם היה זה זה טעות בשיעור אונאה או ביטול המקח מ"מ הוא יכול לומר שאינו מעוניין להדפיס ספר והוא מבטל כל ההזמנה.

מהסיפור המסופר נראה שהלקוח הוא זה שמסר את הגודל האמיתי אלא שבעל המקצוע טעה בגודל, וא"כ הלוקח לא יכול לטעון מה שכתבת.
אני לא הבנתי בכלל, מה תפקידו של זה שטעה? הוא בעל דפוס? מתווך בלבד? מעמד וכדו' שמתפקידו גם לסדר את ההדפסה?

מבקש חכמה
הודעות: 1049
הצטרף: ה' יולי 22, 2010 10:35 am

Re: שאלה בחושן משפט, מי יכול לעזור

הודעהעל ידי מבקש חכמה » ש' פברואר 01, 2014 8:54 pm

יש לטענתך מקום ובתנאי שאכן הדברים בדיוק כפי שאמרת אותם, וצריך כמובן לשמוע את תגובת הצד השני.
היות ומדובר בסכסוך בין שני צדדים והצד השני לא אמר את דעתו ובכלל מדוע שיקבל את דברי הכותבים האלמונים, הרי שמומלץ שתקבע איתו אצל רב מוסכם (מן הסתם על 200 דולר לא שווה לך ללכת לבית דין). תטענו והרב יכריע.

בהצלחה!

הוד_והדר
הודעות: 2442
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 2:53 am

Re: שאלה בחושן משפט, מי יכול לעזור

הודעהעל ידי הוד_והדר » א' פברואר 02, 2014 2:39 am

שכויח לכל העונים. לא כל דבר שמעלים פירושו שלא הסתדרנו, אבל מכל מקום טוב לדעת מה ההלכה אומרת וכו'
להבהרת הדברים. הספר הודפס בגודל ובצורה שהלקוח רצה וכו', המדפיס עשה את עבודתו נאמנה, הלקוח הראה ספר להמתווך ואמר לו כזה ראה וקדש, הגודל הנייר וכו', כשהמתווך ביקש מחיר מהמדפיס אמר לו שרוצה מחיר לגודל מסויים ונקט בהגודל 57*83 ועל זה נתן המדפיס מחיר והמתווך מסר מחיר להלקוח, הלקוח שאל זה מחיר סופי ונאמר לו כן ואמר בסדר והלכו להדפיס הספר, למעשה כשהפלטות הגיעו להדפיס אמר המדפיס להמתווךך שטעית, אתה אמרת לי 83*57 ובעצם זה קצת גדול יותר 63*95 וזה מיייקר קצת את הנייר וכנ"ל
הלקוח טוען שאתה אמרת לי מחיר סופי ממילא לא איכפת לי
המתווך טוען שאני נתתי לך מחיר מוטעה על מוצר אחר, אבל המוצר שאתה הראית לי בעצם קצת יקר יותר, ובעצם אם הייתי אומר לך מלכתחלה את המחיר היקר גם היה מסכים לזה כי זה המחיר בשוק לגודל הזה, זה לא שנתתי לו מחיר זול ומחיר יקר,


אקוה שהסברתי היטב את הדברים, האם לדעתכם ההלכה שונה?

הוה אמינא
הודעות: 1456
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: שאלה בחושן משפט, מי יכול לעזור

הודעהעל ידי הוה אמינא » א' פברואר 02, 2014 2:50 am

כך הבנתי שאלתך מלכתחילה, על זה המראי מקומות והדינים שציינתי.
זה לא "פסק" - זה ללמוד ביחד את הסוגיה.
לכאורה זה מה שיוצא למעשה שיש חיוב הוצאות מלא, גם אם עלה יותר, כי הוא מקבל ביד מה ששווה יותר, והשכר תיווך יכול להיות שמצטמצם כי הסיכום הראשוני נפל ומבוטל. עיי"ש.

מה למעשה - כמובן שאם יש חילוקי דעות רק רב ששומע שני הצדדים יחד הוא שמוסמך להכריע והכרעתו תחייב, וכל רב אחר לא מוסמך לומר דעה שתחייב.

הוד_והדר
הודעות: 2442
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 2:53 am

Re: שאלה בחושן משפט, מי יכול לעזור

הודעהעל ידי הוד_והדר » א' פברואר 02, 2014 4:41 am

הוה אמינא כתב:כך הבנתי שאלתך מלכתחילה, על זה המראי מקומות והדינים שציינתי.
זה לא "פסק" - זה ללמוד ביחד את הסוגיה.
לכאורה זה מה שיוצא למעשה שיש חיוב הוצאות מלא, גם אם עלה יותר, כי הוא מקבל ביד מה ששווה יותר, והשכר תיווך יכול להיות שמצטמצם כי הסיכום הראשוני נפל ומבוטל. עיי"ש.

מה למעשה - כמובן שאם יש חילוקי דעות רק רב ששומע שני הצדדים יחד הוא שמוסמך להכריע והכרעתו תחייב, וכל רב אחר לא מוסמך לומר דעה שתחייב.


בסוף אני מקבל את מה שבקשתי, אלא ההוא טען שזה מתוקף שהוא מוותר, ואני טענתי לו שמחויב גם מצד ההלכה

בין גברא לגברא
הודעות: 180
הצטרף: ש' אוקטובר 27, 2012 6:42 pm

Re: שאלה בחושן משפט, מי יכול לעזור

הודעהעל ידי בין גברא לגברא » א' פברואר 02, 2014 8:28 am

הוד_והדר כתב:בסוף אני מקבל את מה שבקשתי, אלא ההוא טען שזה מתוקף שהוא מוותר, ואני טענתי לו שמחויב גם מצד ההלכה

לא מובן מצד איזה הלכה אתה בא עליו. הוא לא הזמין הדפסה במחיר הגבוה יותר. לכל היותר מותר לך שלא למסור לו הספרים במחיר הזול שהיה בטעות, אבל איך אפשר לחייב אותו לקחת הספרים במחיר גבוה יותר ממה שסיכמתם. גם אם זה מחיר האמיתי מ"מ הוא לא מחויב להזמין ספרים בכלל. יתכן שהוא עשה חשבון שמתשתלם לו במחיר הזול ובמחיר יקר אינו רוצה להדפיס ספריו. גם בלי סברא זו יתכן שא"א לחייב אותו ליקח הספרים במחיר גבוה יותר.
למעשה היית צריך לעצור ההדפסה מיד כשהודיעו לכך בית הדפוס שהמחיר גבוה יותר. מסתבר שהקולח היה מסכים לשלם יותר להמשיך.
נערך לאחרונה על ידי בין גברא לגברא ב א' פברואר 02, 2014 7:52 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

קולמוס הסופר
הודעות: 879
הצטרף: א' נובמבר 24, 2013 7:41 pm

Re: שאלה בחושן משפט, מי יכול לעזור

הודעהעל ידי קולמוס הסופר » א' פברואר 02, 2014 11:41 am

בס"ד
אם הלוקח אינו מכיר את הדפוס, יש למתווך דין סרסור שקונה ומוכר.
לאחר ההדפסה אין אפשרות לאחד מן הצדדים לחזור בו, כי ההדפסה דינה כקנין.

הנידון בעיני הוא, אם אפשר לקרוא לטעות זו בשם 'טעות', אתן דוגמא, אדם נכנס למסעדה והוא מצביע על שניצל מסוים והוא שואל את בעל המסעדה, כמה זה יעלה לי? בעל המסעדה אומר לו 30 ש"ח, בעל המסעדה נותן לו כזה ההוא אוכל ובא לשלם, אומר לו בעל המסעדה: אוי, טעיתי חשבתי שזה שניצל סויה, בעצם זה היה שניצל בשר, במקרה כזה המחיר גבוה יותר, והלוקח טוען, הראתי לך עם האצבע על המוצר המדויק, וע"ז ביקשתי מחיר ולזה שילמתי.
נראה לי שרוב הדיינים יפטרו את הלוקח במקרה כזה, כי זה לא נחשב טעות, אלא 'סבר וקיבל'.

בסיפור דנן, אחד הדיינים שלומד איתי בכולל ענה לי שזה דומה לסיפור עם המסעדה והלוקח פטור לגמרי כי הסרסור ראה את הספר ונתן מחיר סופי לספר הזה, ושני דיינים אחרים אמרו לי שזה לא דומה והלוקח חייב כדין נהנה, נהנה פירושו המחיר הכי נמוך בשוק שהיה מוצא על העבודה הזו, ובאיכות שהלוקח היה חפץ.

כמובן שכל זה הוא לעיוני ולא להלכה למעשה.

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: שאלה בחושן משפט, מי יכול לעזור

הודעהעל ידי איש רגיל » א' פברואר 02, 2014 11:50 am

קולמוס הסופר כתב:בס"ד
אם הלוקח אינו מכיר את הדפוס, יש למתווך דין סרסור שקונה ומוכר.
לאחר ההדפסה אין אפשרות לאחד מן הצדדים לחזור בו, כי ההדפסה דינה כקנין.

הנידון בעיני הוא, אם אפשר לקרוא לטעות זו בשם 'טעות', אתן דוגמא, אדם נכנס למסעדה והוא מצביע על שניצל מסוים והוא שואל את בעל המסעדה, כמה זה יעלה לי? בעל המסעדה אומר לו 30 ש"ח, בעל המסעדה נותן לו כזה ההוא אוכל ובא לשלם, אומר לו בעל המסעדה: אוי, טעיתי חשבתי שזה שניצל סויה, בעצם זה היה שניצל בשר, במקרה כזה המחיר גבוה יותר, והלוקח טוען, הראתי לך עם האצבע על המוצר המדויק, וע"ז ביקשתי מחיר ולזה שילמתי.
נראה לי שרוב הדיינים יפטרו את הלוקח במקרה כזה, כי זה לא נחשב טעות, אלא 'סבר וקיבל'.

בסיפור דנן, אחד הדיינים שלומד איתי בכולל ענה לי שזה דומה לסיפור עם המסעדה והלוקח פטור לגמרי כי הסרסור ראה את הספר ונתן מחיר סופי לספר הזה, ושני דיינים אחרים אמרו לי שזה לא דומה והלוקח חייב כדין נהנה, נהנה פירושו המחיר הכי נמוך בשוק שהיה מוצא על העבודה הזו, ובאיכות שהלוקח היה חפץ.

כמובן שכל זה הוא לעיוני ולא להלכה למעשה.

זה שונה מהסיפור עם השניצל, שם המראה החיצוני הוא אותו דבר, יותר מתאים לדמות זאת ללקוח המצביע על שניצל, ואח"כ אומר לו המוכר, חשבתי שהשניצל הוא בגודל בינוני, כעת אני רואה שזה הגודל הגדול יותר ומחירו 40 ש"ח. וכ"ז לעיוני וכו'.

קולמוס הסופר
הודעות: 879
הצטרף: א' נובמבר 24, 2013 7:41 pm

Re: שאלה בחושן משפט, מי יכול לעזור

הודעהעל ידי קולמוס הסופר » א' פברואר 02, 2014 11:56 am

איש רגיל כתב:זה שונה מהסיפור עם השניצל, שם המראה החיצוני הוא אותו דבר, יותר מתאים לדמות זאת ללקוח המצביע על שניצל, ואח"כ אומר לו המוכר, חשבתי שהשניצל הוא בגודל בינוני, כעת אני רואה שזה הגודל הגדול יותר ומחירו 40 ש"ח. וכ"ז לעיוני וכו'.

בס"ד
זה אותו דבר בדיוק, הלוקח בשני המקרים לא רואה הבדל, (גם בספר, הוא לא מתמצא ומבחינתו אין הבדל בגודל, הוא ביקש מחיר על זה בדיוק.) ובשני המקרים הבעל מלאכה כן אמר לראות הבדל, אני חושב שכל מלצר ממוצע רואה הבדל ממשי בין סוגי השניצלים גם במבט חטוף.
מ"מ העיקרון פשוט, אם המוכר היה אמור לראות מיד, והוא לא ראה ונתן מחיר א"א להחשיב את זה טעות.

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: שאלה בחושן משפט, מי יכול לעזור

הודעהעל ידי איש רגיל » א' פברואר 02, 2014 11:58 am

קולמוס הסופר כתב:אני חושב שכל מלצר ממוצע רואה הבדל ממשי בין סוגי השניצלים גם במבט חטוף.

את זה לא ידעתי...
על כל מקרה, השאלה היא האם הלקוח כן יודע איזה שניצל הוא מבקש, בספר הוא ידע בדיוק מה הוא מבקש, את הגודל הזה!

קולמוס הסופר
הודעות: 879
הצטרף: א' נובמבר 24, 2013 7:41 pm

Re: שאלה בחושן משפט, מי יכול לעזור

הודעהעל ידי קולמוס הסופר » א' פברואר 02, 2014 12:11 pm

בס"ד
נכון שהוא יודע שהוא בחר בגודל הזה, אבל כשהסרסור אומר לו: המחיר 2000 ש"ח לא מעניין אותו אם זה בשביל הגודל או בשביל הדף או כל דבר אחר, מבחינתו הוא ביקש מחיר סופי על המוצר הזה בדיוק.

מבקש חכמה
הודעות: 1049
הצטרף: ה' יולי 22, 2010 10:35 am

Re: שאלה בחושן משפט, מי יכול לעזור

הודעהעל ידי מבקש חכמה » א' פברואר 02, 2014 12:54 pm

כמו שאתה הרב השואל, מהוויכוחים שיש פה די ברור שדיין היה עושה פשרה...

הוה אמינא
הודעות: 1456
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: שאלה בחושן משפט, מי יכול לעזור

הודעהעל ידי הוה אמינא » א' פברואר 02, 2014 1:10 pm

למה שדיין יעשה פשרה? אין על השאלה הזו שולחן ערוך מפורש?
או שרוצה שיתפייסו וירגישו טוב, וגם אף אחד מהם לא ירגיש ממנו מקופח ויהיה לו עליו בלב.
אבל כאן שלא מכירים את הצדדים, המקום המתאים לכתוב את ההלכה, ולא את מה שהדיין יעשה.

נקודה לבירור במה שהוזכר לעיל: אם אדם אכל ונהנה משניצל שעולה 40, וחשב שזה עולה 30, הוא לא חייב 40?
הרי אין טענת מק"ט בלי להחזיר את החפץ, ואפילו בדבר איסור אם אינו מחזירו ואכלו ונהנה חייב לשלם מחירו.

אלא אם כן ניתן לשער להמלצר עשה "הנחה", ואז אם זה בטעות, המלצר צריך לשלם מביתו והלקוח ישלם רק מה שאמרו לו. [כמבואר בריש סימן של"ב שם]

ואם המלצר היה דורש 40 על שניצל ששווה 30, גם תגידו שהלקוח ישלם 40 ולא 30? לכאורה ברור שהוא משלם כמה שנהנה בסוף, ולא לפי מה שסיכמו. וה"נ כאן.

מבקש חכמה
הודעות: 1049
הצטרף: ה' יולי 22, 2010 10:35 am

Re: שאלה בחושן משפט, מי יכול לעזור

הודעהעל ידי מבקש חכמה » א' פברואר 02, 2014 6:42 pm

אם אכן זה מחיר המוצר, זה יתכן, אך אם מדובר ברווחים מעבר למחיר, ונעשתה הבהרה ברורה שזה המחיר הסופי, מדוע יוכל לדרוש יותר?

בין גברא לגברא
הודעות: 180
הצטרף: ש' אוקטובר 27, 2012 6:42 pm

Re: שאלה בחושן משפט, מי יכול לעזור

הודעהעל ידי בין גברא לגברא » א' פברואר 02, 2014 8:02 pm

קולמוס הסופר כתב:בס"ד
אם הלוקח אינו מכיר את הדפוס, יש למתווך דין סרסור שקונה ומוכר.

אין להמתווך דין סרסור אלא כקבלן. אין שום התייבות בין הלוקח ובית בדפוס, אלא בינם והמתווך. אין שום אפשרות להלוקח לתבוע בית הדפוס, וגם הם אינם יכולים לתובע אותו אם הוא לא ישלם להם, אא"כ שייך שיעבודא דר"נ.

קולמוס הסופר
הודעות: 879
הצטרף: א' נובמבר 24, 2013 7:41 pm

Re: שאלה בחושן משפט, מי יכול לעזור

הודעהעל ידי קולמוס הסופר » א' פברואר 02, 2014 10:45 pm

הוה אמינא כתב:נקודה לבירור במה שהוזכר לעיל: אם אדם אכל ונהנה משניצל שעולה 40, וחשב שזה עולה 30, הוא לא חייב 40?
הרי אין טענת מק"ט בלי להחזיר את החפץ, ואפילו בדבר איסור אם אינו מחזירו ואכלו ונהנה חייב לשלם מחירו.
אלא אם כן ניתן לשער להמלצר עשה "הנחה", ואז אם זה בטעות, המלצר צריך לשלם מביתו והלקוח ישלם רק מה שאמרו לו. [כמבואר בריש סימן של"ב שם]
ואם המלצר היה דורש 40 על שניצל ששווה 30, גם תגידו שהלקוח ישלם 40 ולא 30? לכאורה ברור שהוא משלם כמה שנהנה בסוף, ולא לפי מה שסיכמו. וה"נ כאן.

אתה צודק ברמה העקרונית שחייבים לשלם כפי מה שנהנה, אולם כשבעל הבית אומר מחיר מפורש וזה מחיר סופי יש אומדנא דמוכח שסבר וקיבל את הפסד הטעות, משאי"כ אם היה הפוך אין סבר וקיבל שיקח יותר ממה שמגיע לו.

בין גברא לגברא כתב:
קולמוס הסופר כתב:בס"ד
אם הלוקח אינו מכיר את הדפוס, יש למתווך דין סרסור שקונה ומוכר.

אין להמתווך דין סרסור אלא כקבלן. אין שום התייבות בין הלוקח ובית בדפוס, אלא בינם והמתווך. אין שום אפשרות להלוקח לתבוע בית הדפוס, וגם הם אינם יכולים לתובע אותו אם הוא לא ישלם להם, אא"כ שייך שיעבודא דר"נ.

לא הבנתי אותך, לכן בדיוק בשביל מה שכתבת כתבתי אני "אם הלוקח אינו מכיר את הדפוס, יש למתווך דין סרסור שקונה ומוכר".

אוהב אוצר
הודעות: 2975
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: שאלה בחושן משפט, מי יכול לעזור

הודעהעל ידי אוהב אוצר » ב' פברואר 03, 2014 12:13 am

בעיון בחו"מ סימן קפב והלאה, רואים שיותר ניתן לומר שהמתווך פה צריך לספוג זאת.

בין גברא לגברא
הודעות: 180
הצטרף: ש' אוקטובר 27, 2012 6:42 pm

Re: שאלה בחושן משפט, מי יכול לעזור

הודעהעל ידי בין גברא לגברא » ג' פברואר 04, 2014 11:33 pm

קולמוס הסופר כתב:לא הבנתי אותך, לכן בדיוק בשביל מה שכתבת כתבתי אני "אם הלוקח אינו מכיר את הדפוס, יש למתווך דין סרסור שקונה ומוכר

דומני שבד"כ סרסור הוי שליח של המוכר או הקונה, לא מי שקונה לעצמו ומוכר.

קולמוס הסופר
הודעות: 879
הצטרף: א' נובמבר 24, 2013 7:41 pm

Re: שאלה בחושן משפט, מי יכול לעזור

הודעהעל ידי קולמוס הסופר » ג' פברואר 04, 2014 11:36 pm

בס"ד
יש סרסור כזה ויש סרסור כזה, ודינים שונים להם.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 258 אורחים