עמוד 1 מתוך 1

לחרוז בשור וחמור.

פורסם: ב' אוגוסט 30, 2010 2:56 am
על ידי בר ששת
חובבי השירה, יודעים לצטט את דבריו המחדדים של ראב"ע,
כאשר רמ זאת כלל השירה המאפיין את שיריו ע"פ המשוררים האחרים
(הקלירי, ר"י הלוי ושאר המשוררים).

כך אמר ראב"ע:

"לא תחרוז בשור וחמור,
כי השור - במישור
והחמור - בהר המור".

(לעיתים נוצר הרושם כי המאריכים בשירתם כהקלירי
נאלצו לחרוז בשור וחמור, משום שברצונם היה להעמיס
עוד ועוד בפיוטיהם, כמוהם אף בעלי ההזהרות
שהשירה והחריזה, טפלים היו לתוכן שירתם).

ואולם, בטרם יעסקו משוררי הפורום,
במשורים שחרזו או שנמנעו,
ברצוני לבקש אולי יש מי שבידו להראות
מקום מדוייק היכן שורר ראב"ע את שירתו הזאת.
וענתה בו השירה הזאת, כי לא תשכח.

(ברצוני לדעת מקור מדויק, לא השערה בעלמא,
וידוע דינו של המשורר ששיער...)

Re: לחרוז בשור וחמור.

פורסם: ב' אוגוסט 30, 2010 10:04 am
על ידי גלילי
בר ששת כתב:ואולם, בטרם יעסקו משוררי הפורום,
במשורים שחרזו או שנמנעו,
ברצוני לבקש אולי יש מי שבידו להראות
מקום מדוייק היכן שורר ראב"ע את שירתו הזאת.
וענתה בו השירה הזאת, כי לא תשכח (1).

(ברצוני לדעת מקור מדויק, לא השערה בעלמא,
וידוע דינו של המשורר ששיער...(2))


(1)ראה בקובץ המצורף:
לא תחרוז בשור ובחמור יחדו.pdf
(147.21 KiB) הורד 1010 פעמים
ויאמרו החכמים דהכא, אם צדקו דבריו.

(2)נפלא! (עי' ערכין יא:).

Re: לחרוז בשור וחמור.

פורסם: ב' אוגוסט 30, 2010 11:10 am
על ידי יאיר
ואני שמעתי לא מזמן שכתב זאת כתגובה לר' בן אפרים שחרז בשירו שור בחמור..

Re: לחרוז בשור וחמור.

פורסם: ב' אוגוסט 30, 2010 11:13 am
על ידי חכם באשי
בנוגע לפתגם "לא תחרוז בשור וחמור יחדיו" האריך במקומו ר"ש אשכנזי,
ואם אמצא את הדברים, אעלה אותם לכאן, אי"ה.

Re: לחרוז בשור וחמור.

פורסם: ב' אוגוסט 30, 2010 4:26 pm
על ידי זעירא דמן חבריא
בר ששת

שמועה שמעתי בעבר מפי "חרזן" [בדחן/גראמער] ידוע.

כמה דרגות יש בחורזי החרוזים.
יש, המקפידים שהאות האחרונה בלבד תהיה זהה בכל שורה משורות החרוזים.
ויש המקפידים על שתי האותיות האחרונות, ויש - על שלוש.
ויש, שדרכם לערוך את התיבה האחרונה שבכל שורה, זהה.

ואילו אני, סיים אותו "חרזן", מחמיר ביותר, ומקפיד שכל התיבות שבכל השורה כולה, תהיהנה זהות לחלוטין...

הנה, לדוגמא:
א] אוי, דער מיילך איז דאך ממש א מורא'דיגע חתן.
ב] אוי, דער מיילך איז דאך ממש א מורא'דיגע חתן.

ואו אז, החרוזים ממש נפלאים...

Re: לחרוז בשור וחמור.

פורסם: ב' אוגוסט 30, 2010 5:56 pm
על ידי חכם באשי
זעירא דמן חבריא כתב:שמועה שמעתי בעבר מפי "חרזן" [בדחן/גראמער] ידוע.
כמה דרגות יש בחורזי החרוזים.
יש, המקפידים שהאות האחרונה בלבד תהיה זהה בכל שורה משורות החרוזים.
ויש המקפידים על שתי האותיות האחרונות, ויש - על שלוש.
ויש, שדרכם לערוך את התיבה האחרונה שבכל שורה, זהה.


אותו בדחן נתכוון בבדחנותא, אבל באמת, בשירה הספרדית היה ז'אנר מיוחד שבו כל טורי הבית חתמו באותה מילה, כשבכל טור מובן המילה - שונה.
הם 'שירי הצימודים' המפורסמים.
כתבום הרבה ממשוררי ספרד, כמו, ר' משה אבן עזרא, ר' יהודה אלחריזי ועוד.

Re: לחרוז בשור וחמור.

פורסם: ג' אוגוסט 31, 2010 11:09 am
על ידי בר ששת
חכם באשי כתב:בנוגע לפתגם "לא תחרוז בשור וחמור יחדיו" האריך במקומו ר"ש אשכנזי,
ואם אמצא את הדברים, אעלה אותם לכאן, אי"ה.


חכמינו, אפשר תתאמץ למצוא את הדברים ומאוד אודך.

Re: לחרוז בשור וחמור.

פורסם: ג' ינואר 10, 2012 8:40 am
על ידי ס''ק
בר ששת כתב:
חכם באשי כתב:בנוגע לפתגם "לא תחרוז בשור וחמור יחדיו" האריך במקומו ר"ש אשכנזי,
ואם אמצא את הדברים, אעלה אותם לכאן, אי"ה.


חכמינו, אפשר תתאמץ למצוא את הדברים ומאוד אודך.

אולי זה כבר הודפס מאז???

Re: לחרוז בשור וחמור.

פורסם: ג' ינואר 10, 2012 9:24 am
על ידי מתעמק
אם הראב"ע הגדיר תופעה זו בחרוזים משלו, לא אדע. אך גוף הביקורת על חרוזים מעין שור וחמור מופיעה בדברי הראב"ע הידועים נגד הפיוטים, בקהלת ה א. וז"ל שם בתו"ד:
השיבותי, אם זאת חרוזה עשירה, הנה יש בפיוטיו חרוזים עניים ואביונים מחזרים על הפתחים. שחיבר הר עם נבחר, אם בעבור היות שניהם מאותיות הגרון, אם כן יחבר עמה אל"ף ועי"ן. ועם הבי"ת והוי"ו, שהוא גם מחבר לוי עם נביא, יחבר עמם מ"ם ופ"ה. ויהיו כל החרוזים חמשה כמספר מוצאי האותיות. ואם סבת חבור ה"א עם חי"ת בעבור היות דמותם קרובות במכתב, אם כן יחבר רי"ש עם דל"ת, ואף כי מצאנו דעואל רעואל דודנים רודנים. וכן יחבר משפטים עם פתים, כי הם ממוצא אחד, ונמצא הטי"ת תמורת תי"ו במלת נצטדק הצטיידנו ויצטירו. וכן חבר ויום עם פדיון ועליון, גם זה איננו נכון, אע"פ שנמצא מ"ם במקום נו"ן כמו חיין וחטין, איך יחליף מ"ם יום שהוא שורש, עם נו"ן עליון פדיון שהוא מן עלה ופדה והוא איננו שרש. ועוד מה ענין החרוז רק שיהיה ערב לאוזן ותרגיש כי סוף זה כסוף זה. ואולי היתה לו הרגשה ששית שירגיש בה כי המ"ם כמו הנו"ן, ואינימו ממוצא אחד. ועוד חבר עושר עם עשר תעשר, גם זה איננו נכון, רק אם היה המתפלל אפרתי.
נדמה כי אחר הדברים האלו, אין מקום לחרוז שור עם חמור, יותר מהר עם נבחר.

Re: לחרוז בשור וחמור.

פורסם: ג' ינואר 10, 2012 6:18 pm
על ידי מעיין
באוצר נמצא ספר נפלא 'יד חרוזים' לא' מחכמי איטלי' ר' גרשום בן ר' משה חפץ (בחור הנפטר במגפה בן י"ז שנים)
ובה כל החרוזים האפשרים ממלות התנ"ך, מלות מלרע לחוד, ומלת מלעיל לחוד, ובראשה כמה כללים בחרוזים

Re: לחרוז בשור וחמור.

פורסם: ג' ינואר 10, 2012 11:58 pm
על ידי אראל
אתר לחרוזים:

http://www.harozi.com/