מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

פרשת 'שור או כשב' - פרשה בפני עצמה?

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

פרשת 'שור או כשב' - פרשה בפני עצמה?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' מרץ 26, 2014 11:24 pm

הנה ביום טוב ראשון של פסח וביום טוב ראשון של סוכות קורים פרשת המועדים שבפר' אמור, ופותחים בפס' 'שור או כשב', (ויקרא כב, כו - כז), וַיְדַבֵּר ד' אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר: שׁוֹר אוֹ כֶשֶׂב אוֹ עֵז כִּי יִוָּלֵד וְהָיָה שִׁבְעַת יָמִים תַּחַת אִמּוֹ וגו'.

והדבר צ"ב, מה טעם מקדימים פסוקים אלו, ומה שייכותם לפרשת המועדים, שהרי אין זה פרשה אחת עם פרשת המועדים, ובאמצע ישנו ריוח של פרשה פתוחה.

ובאמת כבר מצינו להדיא תמיהה זו בדברי הראבי"ה (ח"ב מגילה סי' תקצו), וז"ל,
וכן בפרשת המועדות מתחיל בשור או כשב, דכתיב ביה המוציא אתכם וגו' [יציאת מצרים] לענין פסח וגם דין קרבנות, שהרבה קרבנות צריך במועדים למוספין, וכולהו ענין מועד ושייכי אהדדי .

אולם נראה להציע דבר חדש, לפי מה שנראה בדברי הראשונים, וכפי שיובא להלן, שבחלוקת הפרשיות לקריאת התורה פסוקי שור או כשב הינם ההתחלה של פרשת המועדים, ונקראת פרשה זו 'פרשת שור או כשב', [וכבר הרחיבו בזה שחלוקת הפרשיות המצויה בידינו אינה חתומה מסיני, ואכ"מ], ואם אמנם כנים דברינו, אזי התמיהה אינה גדולה כ"כ, שהקדימו כמה פסוקים מתחילת הפרשה.

רשימה חלקית: רש"י בכמה מקומות בש"ס, ראש השנה (כה, א ד"ה אתם אתם); ביצה (כ, ב ד"ה כבשי עצרת); חגיגה (ו, א ד"ה מצינו); סוטה (מ, ב ד"ה ואך בעשור; מא, א ד"ה מתני'); ב"ק (צד, א ד"ה תעזוב); תמורה (יד, א ד"ה דבר יום).

רשב"ם ב"ב (קכא, א ד"ה גבי מועדות), וכן בפי' עה"ת, בפר' משפטים (כג, טז); פרשת ראה (טז, ב).

ריטב"א שבת קיז, ב ד"ה ומיהו הא; ר"ן על הרי"ף מגילה י, ב ד"ה מתני'; ספר הישר לר"ת חלק החידושים סי' תשע.

מרן המשגיח
הודעות: 269
הצטרף: ד' פברואר 05, 2014 9:53 pm

Re: פרשת 'שור או כשב' - פרשה בפני עצמה?

הודעהעל ידי מרן המשגיח » ד' מרץ 26, 2014 11:27 pm

רעיון נאה! אך השאלה היא אם לא הפכת את הסיבה והמסובב. אני הקטן הייתי משער להיפך שהסיבה שחילקו את הפרשיות כך היא שנגררו אחר קריאת התורה במועד.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2450
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: פרשת 'שור או כשב' - פרשה בפני עצמה?

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ד' מרץ 26, 2014 11:33 pm

כדאי לבדוק ב"סדרים", שמשקפים החלוקה הקדומה למנהג א"י.

החזן
הודעות: 314
הצטרף: ו' אוקטובר 12, 2012 2:17 pm

Re: פרשת 'שור או כשב' - פרשה בפני עצמה?

הודעהעל ידי החזן » ד' מרץ 26, 2014 11:37 pm

אפרקסתא דעניא כתב:כדאי לבדוק ב"סדרים", שמשקפים החלוקה הקדומה למנהג א"י.
קבצים מצורפים
היינימן.pdf
(1.19 MiB) הורד 418 פעמים
גולדברג.pdf
(275.1 KiB) הורד 302 פעמים

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: פרשת 'שור או כשב' - פרשה בפני עצמה?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' מרץ 26, 2014 11:43 pm

החזן, מעניין ביותר, תשו"ח.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: פרשת 'שור או כשב' - פרשה בפני עצמה?

הודעהעל ידי משולש » ה' מרץ 27, 2014 10:37 pm

בפסח יש עניין מיוחד של שור או כשב דווקא. וכל הפיוטים של ב' פסח הם מיוסדים דווקא על השור והכשב. (כמדומני שיש בזה הזכרת זכות אבות: שור = אברהם (ואל הבקר...) כשב = יצחק (אילו של יצחק) עז = יעקב (לא זוכר כעת).
ויש לי ידיד שאמר לי פעם שיש לו "תורה" על זה ואולי אשאל אותו מהי.

ישבב הסופר
הודעות: 2759
הצטרף: ו' אוקטובר 22, 2010 7:37 pm

Re: פרשת 'שור או כשב' - פרשה בפני עצמה?

הודעהעל ידי ישבב הסופר » ו' מרץ 28, 2014 3:00 am

הפיוטים שבתוך הקרובה של שחרית תמיד דורשים את הקריאה של אותו היום, וההפטרות, ובנויים על סדר הפסוקים.

עושה חדשות
הודעות: 12625
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: פרשת 'שור או כשב' - פרשה בפני עצמה?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' אוקטובר 20, 2016 2:09 pm

תורת המנחה בדרשה לסוכות כתב:... והיכן הודיע שמחל לנו על אותו עון מחילה גמורה וחזרה חיבתו אצלנו כבראשונה, בפרשת המועדות. שכשבא לקבוע לנו מועדי קודש וחגי נדבה להקריב לפניו בהן מוספין ונסכין, לא פתח אלא בשור תחלה הה"ד שור או כשב או עז וגו', לומר שלא יהיה לכם השור למבטא מזכיר עוון כי לא נמצא בישראל עוון אשר חטא. וכן ארז"ל בפסיקתא (פדר"כ פ"ט) אמר ר' לוי משל למטרונה שיצא עליה שם רע עם אחד מגדולי המלכות ובדק המלך בדברים ולא מצא בהן ממש, מה עשה המלך עשה סעודה גדולה והושיב אותו החשוד בראש כל המסובים, וכל כך למה להודיע שבדק המלך בדברים ולא מצא בהן ממש. כך לפי שהיו אומות העולם מונין את ישראל ואומרים להם עשיתם העגל, בדק הקדוש ברוך הוא בדברים ולא מצא בהן ממש לפיכך נעשה השור ראש לכל הקרבנות הה"ד שור או כשב או עז כי יולד וגו', כלומר אין להם לישראל חלק במעשה העגל ואין להם בו מכשול ...


וראה במצורף עוד כמה טעמים יפים ע"ד דרש.
נחלת דבש - פרשת המועדות.PDF
(649.37 KiB) הורד 339 פעמים

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: פרשת 'שור או כשב' - פרשה בפני עצמה?

הודעהעל ידי סעדיה » ה' אוקטובר 20, 2016 6:13 pm

לענין התחלת הקריאה ב'שור או כשב' - עי' בהעמק דבר על אתר שהוא הלמ"ס.

עושה חדשות
הודעות: 12625
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: פרשת 'שור או כשב' - פרשה בפני עצמה?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' אוקטובר 22, 2016 10:05 pm

סעדיה כתב:לענין התחלת הקריאה ב'שור או כשב' - עי' בהעמק דבר על אתר שהוא הלמ"ס.
יש"כ. לא ממש הללמ"ס, הרי הקריאה היא לא מדאו', אלא כך מקובלנו וכו' עד משה. ועי"ש איך דורש את הפרשה מענין המועדים.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 231 אורחים