מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

'כל מה שיאמר לך בעה"ב עשה חוץ מצא' הקב"ה: צא ממחיצתי

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

'כל מה שיאמר לך בעה"ב עשה חוץ מצא' הקב"ה: צא ממחיצתי

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' אפריל 02, 2014 12:22 pm

איתא בגמ' בפסחים (פו, ב), כל מה שיאמר לך בעל הבית עשה (חוץ מצא). תוספת זו המוסגרת – 'חוץ מצא' שנויה במחלוקת הגירסאות, יעויין במאירי שם, 'ואין גורסין בה חוץ מצא אלא שבקצת ספרים נמצא כן ודרך הגהת ליצנים נשתבשו בה הספרים', ועי' מהרש"א בח"א; שפ"א; לחם חמודות; נושאי כלי טור ושו"ע או"ח סי' קע ועוד.

והנה מצינו פירוש דרושיי בספרי שני חכמים בני אותה תקופה (המאה הרביעית לאלף השישי) ואותה העיר (צפת), בשו"ת מהרי"ט (לרבי יוסף טראני, בנו של ר' משה מטראני, המבי"ט, ח"ב או"ח סי' ח), וז"ל,
ואני שמעתי משמא דגמ' דבהא טעה אחר שלא היה לו להשגיח בבת קול ששמע שובו בנים שובבים חוץ מאחר דקי"ל כל מה שאמר לך בעל הבית עשה חוץ מצא כדאמרי' בס"פ מי שהיה טמא, והיה לו לשים פניו כחלמיש לשוב בתשובה שאם היה שב בתשובה שלמה היו מקבלים אותו.

וכן בספר ראשית חכמה (לרבי אליהו די וידאש, שער הקדושה פרק יז אות כא), וז"ל, הכלל, שאין לך דבר שלא יתוקן בתשובה... וזהו מה שאמרו ז"ל (פסחים פו ב), כל מה שיאמר לך בעל הבית עשה חוץ מצא. בעל הבית היינו הקדוש ברוך הוא, כל מה שיאמר לך עשה מהמצות עשה, חוץ מצא, שאם יאמר לך, צא מביתי ואל תכנס בתשובה כענין אלישע - אחר, אל תשמע לו, אלא תכנס בתשובה, כי זה חשקו של בעל הבית, אלא שמטעה אותך, עכ"ל, ומובא בשמו בשל"ה (שער האותיות אות הקו"ף קדושת הזווג, ועוד מקומות).

כיוצא בזה מצינו בהגהות לחומש מכת"י של הגריעב"ץ (ישורון כרך ל עמ' קסו בהערות) עה"כ (דברים כח, לו): 'ועבדת שם אלהים אחרים' שהביא פירוש זה בזה"ל,
מכאן סמך נאה למליצה קדמונית שלנו בכל מה שאומר לך בעל הבית עשה חוץ מצא ממחיצתי אל תשמע ואל תאבה.

[וראה בספר פרי צדיק פר' ויגש לר' צדוק הכהן מלובלין שהוסיף על הדברים, וז"ל, וכדאיתא העצה מהבעל שם טוב זצוק"ל שאמר על עצמו שיעבוד את ה' יתברך גם אם לא יהיה לו חלק לעולם הבא ויהיה במעלה גדולה שלא על מנת לקבל פרס. ועי' בספר משך חכמה פר' בראשית (ג, ד) בשם המחברים וכן בפר' עקב (ט, כג)].

האם ידוע מקור קדום יותר לפירוש זה?

אלי_ש
הודעות: 988
הצטרף: ב' אוקטובר 24, 2011 12:07 pm
יצירת קשר:

Re: 'כל מה שיאמר לך בעה"ב עשה חוץ מצא' הקב"ה: צא ממחיצתי

הודעהעל ידי אלי_ש » ד' אפריל 02, 2014 12:37 pm

כתב על כך ר' שמואל אשכנזי. ראה: אלפא ביתא תניתא דשמואל זעירא (בעריכת הרב יעקב ישראל סטל), חלק א', עמ' 335-339.
שם מובא הפירוש גם בשם הרמ"ק.
אגב, עוד מביא שם כי היה מישהו שכתב על דברי המאירי הנ"ל, שאדרבה, "הליצנים כתבו כן בחידושי המאירי".

מה שנכון נכון
הודעות: 11689
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: 'כל מה שיאמר לך בעה"ב עשה חוץ מצא' הקב"ה: צא ממחיצתי

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' אפריל 02, 2014 12:43 pm

אלי_ש כתב:שם מביא כי היה מישהו שכתב על דברי המאירי הנ"ל, שאדרבה, "הליצנים כתבו כן בחידושי המאירי".

מיהו? האם לא נמשיך ונאמר כי הליצנים אמרו שאדרבה וכו', וכן הלאה.

בדק"ס מובא שיש כ"י בלא תוספת זו.
דקדוקי סופרים.GIF
דקדוקי סופרים.GIF (3.84 KiB) נצפה 5123 פעמים

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: 'כל מה שיאמר לך בעה"ב עשה חוץ מצא' הקב"ה: צא ממחיצתי

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' אפריל 02, 2014 12:52 pm

הוא ר' יוסף היילפרין ב'ספר ליקוטים', ב"ב תשמה, עמ' 53.

מה שנכון נכון
הודעות: 11689
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: 'כל מה שיאמר לך בעה"ב עשה חוץ מצא' הקב"ה: צא ממחיצתי

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' אפריל 02, 2014 12:59 pm

ראיתי שם שמביא את הדק"ס כדחיה למאירי במקום כסיוע.
לקוטים.GIF
לקוטים.GIF (10.01 KiB) נצפה 5114 פעמים

ודאי שהרבה קבלו גירסא זו ולא ס"ל כמאירי, אך במח"כ אין בדבריו ממש שלא להאמין שכתב כן המאירי, ובפרט לאחר שיש לו סיוע מכמה כת"י.

סגן אלוף
הודעות: 431
הצטרף: ד' מרץ 19, 2014 2:06 pm
מיקום: עיר הקדש והמקדש תבנה בב"א

Re: 'כל מה שיאמר לך בעה"ב עשה חוץ מצא' הקב"ה: צא ממחיצתי

הודעהעל ידי סגן אלוף » ד' אפריל 02, 2014 1:49 pm

המעיין יראה שרוב המקורות שהביא נוטר הכרמים כתבו זאת למליצה בעלמא ושלא בתורת פירוש בדברי הגמ'

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: 'כל מה שיאמר לך בעה"ב עשה חוץ מצא' הקב"ה: צא ממחיצתי

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' אפריל 02, 2014 2:03 pm

סגן אלוף כתב:המעיין יראה שרוב המקורות שהביא נוטר הכרמים כתבו זאת למליצה בעלמא ושלא בתורת פירוש בדברי הגמ'

נקטתי לשון של זהורית 'פירוש דרושיי', אך היכן מצאת במהרי"ט (שכתב זאת בתוך תשובה להלכה) או בראשית חכמה או של"ה שזו מליצה ולא פירוש, אתמהה. היחיד שנוקט על כך שזו מליצה הוא הגריעב"ץ.

סגן אלוף
הודעות: 431
הצטרף: ד' מרץ 19, 2014 2:06 pm
מיקום: עיר הקדש והמקדש תבנה בב"א

Re: 'כל מה שיאמר לך בעה"ב עשה חוץ מצא' הקב"ה: צא ממחיצתי

הודעהעל ידי סגן אלוף » ד' אפריל 02, 2014 2:06 pm

גם המהרי"ט שכתב דקיי"ל כדבר ידוע, ע"כ שלא נתכוין לפרש מימרא זו אלא כתב דכשם דקיי"ל בעלמא גבי בעל הבית ה"נ כלפי תשובה וזה פשוט
נערך לאחרונה על ידי סגן אלוף ב ד' אפריל 02, 2014 2:52 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

מה שנכון נכון
הודעות: 11689
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: 'כל מה שיאמר לך בעה"ב עשה חוץ מצא' הקב"ה: צא ממחיצתי

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' אפריל 02, 2014 2:33 pm

הצד שהוא פירוש ממש אינו מובן כלל, דהנדון שם בפסחים עוסק באורח ובעה"ב בשר ודם, אלא שהוא משמעות נוספת בדברי חז"ל ע"ד דרוש.
ויותר נראה שאין אלו שני דברים שונים, אלא מלכותא דשמיא כעין מלכותא דארעא, וע"כ מקישים מזה לזה.

זסבה
הודעות: 237
הצטרף: ג' דצמבר 21, 2010 6:08 pm

Re: 'כל מה שיאמר לך בעה"ב עשה חוץ מצא' הקב"ה: צא ממחיצתי

הודעהעל ידי זסבה » ד' אפריל 02, 2014 2:53 pm

נוטר הכרמים כתב:
סגן אלוף כתב:המעיין יראה שרוב המקורות שהביא נוטר הכרמים כתבו זאת למליצה בעלמא ושלא בתורת פירוש בדברי הגמ'

נקטתי לשון של זהורית 'פירוש דרושיי', אך היכן מצאת במהרי"ט (שכתב זאת בתוך תשובה להלכה) או בראשית חכמה או של"ה שזו מליצה ולא פירוש, אתמהה. היחיד שנוקט על כך שזו מליצה הוא הגריעב"ץ.


בישורון (כרך ל' עמוד קס"ז) כתב הגריעב"ץ (בד"ה איך תמצא כו') ומשל קדמוני הוא, כל מה שאומר לך בעל הבית וכו'

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: 'כל מה שיאמר לך בעה"ב עשה חוץ מצא' הקב"ה: צא ממחיצתי

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' אפריל 02, 2014 3:45 pm

זסבה כתב:בישורון (כרך ל' עמוד קס"ז) כתב הגריעב"ץ (בד"ה איך תמצא כו') ומשל קדמוני הוא, כל מה שאומר לך בעל הבית וכו'

הציטוט שאני הבאתי הוא מההערה שם, עיין עליו.

זסבה
הודעות: 237
הצטרף: ג' דצמבר 21, 2010 6:08 pm

Re: 'כל מה שיאמר לך בעה"ב עשה חוץ מצא' הקב"ה: צא ממחיצתי

הודעהעל ידי זסבה » ה' אפריל 03, 2014 12:19 am

ראוי לציין שבספר אמרי פנחס ח"א עמוד תכ אות ט' ואות י' - על מאמר זה
ט. בשם הרב משפיטיווקא כל מה שיאמר לך בפירוש אבל ברמז לא, חוץ מצא - אפילו ברמז.
י. בשם הר"ר זוסיא [מאניפאלי] ז"ל, עשה לך את שלך ואל תשגיח, חוץ מצא תציית לו, כי אם לא - ידחה אותך מביתו.

לוצאטי
הודעות: 708
הצטרף: א' נובמבר 07, 2010 1:41 pm

Re: 'כל מה שיאמר לך בעה"ב עשה חוץ מצא' הקב"ה: צא ממחיצתי

הודעהעל ידי לוצאטי » ה' אפריל 03, 2014 5:25 am

במאגר מכון ליברמן יש 8 כ"י והגירסה 'חוץ מצא' נמצאת רק בשניים מהם (מינכן 95 ווטיקן 134).

קאצ'קלה
הודעות: 1517
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: 'כל מה שיאמר לך בעה"ב עשה חוץ מצא'

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ד' נובמבר 21, 2018 7:14 am

בילקוט שבמ"ה דף 68 ע"ב:
חוץ מצא.JPG
חוץ מצא.JPG (80.28 KiB) נצפה 3886 פעמים

חוץ מצא - ברכת המוציא, לפי שבעל הבית בוצע כרצונו בעין יפה ואורח אינו בוצע אלא מברך ברכת המזון כדי לברך בעל הבית.
ובגליון: ושמע' אני הכותב ראייה מההיא דברכו' פ' אין עומדין [צ"ל: כיצד מברכין (מב ע"א)] דאמר מאי 'צא-צי' דקא שמע.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4672
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: 'כל מה שיאמר לך בעה"ב עשה חוץ מצא' הקב"ה: צא ממחיצתי

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » א' פברואר 14, 2021 4:53 pm

אהבת דוד דרוש יז - לשבת תשובה
עוד נקדים מ"ש הרב מהרימ"ט בתשובה בא"ח סימן ח' במ"ש כל מה שיאמר לך בעל הבית עשה חוץ מצא דהכונה הגם שיצא בת קול שלא תשוב כמ"ש שובו בנים שובבים חוץ מאלישע שידע בכבודי ומרד בי עם כל זה לא תמנע ותשוב כי אל רחום הוא וזהו שאמר כל מה שיאמר לך בעל הבית הוא מלך מ"ה הקדוש ברוך הוא מאריה דעלמא כוליה. עשה. חוץ מצא שאם יאמר לך שובו חוץ מפלוני. לא תחוש. ושוב בתשובה. וכ"כ הרב הקדוש בראשית חכמה. אמנם מורינו הרב הגדול שארנו מהר"א יצחקי זלה"ה היה אומר דגם הבת קול לא מעיט שלא יחזור אלישע בתשובה והכי קאמר שובו חוץ מאלישע שאיני אומר לו לשוב כשאר פושעים שאני אומר שובו. אך לאלישע איני אומר לו שישוב כאחרים. אך אם שב מעצמו מקובל עכ"ד.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] ו־ 438 אורחים