יחסו של הנודע ביהודה לזוהר והקבלה - עמוד 10 - פורום אוצר החכמה

יחסו של הנודע ביהודה לזוהר והקבלה

איתור מקורות נעלמים, מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
צביב
הודעות: 1137
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: יחסו של הרב יעב''ץ לזוהר

הודעהעל ידי צביב » ג' יוני 07, 2016 12:24 am

יש דף בספרי הרב יעב''ץ ובו ביאורי ביטויים בקבלה
וכמדומה שנדפס בסוף ספר שימוש

י. אברהם
הודעות: 1085
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: יחסו של היעב"ץ לספר הזוהר

הודעהעל ידי י. אברהם » ג' יוני 07, 2016 9:13 pm

דברי היעב"ץ בתורת הקנאות ס"ט ע"ב

הלא בספר הזהר כו' מבואר בכל דף ושורה, איך מזכיר ומזהיר על שמירת התורה בכללה ובפרטה, ומטיל עונש גדול עצום מאד על בטול דבר קטן או גדול ממנה, ואפי' המקל בדבר קל מדקדוקי מצות כנראה בזה ספר הקדוש בכל זוית ופנה ממנו,

וזוהי הסבה שכל ישראל קבלוהו, מאהבתם את התורה, בטרם ידעו שורש דבר איך ובאיזה אופן נתחבר ונתגלה ויצא ממחבואי גניזתו, כי לא ידעו ממנו לפני ארבע מאות שנה, כי ע"כ יצאו עליו עוררין בעת שנקבע בדפוס לפרסמו ברבים, מ"מ נפסק דינו להקל ע"פ גדולי הדור, מרוב חבתם לזכות בו את ישראל,

לפי שהוא מוכיח גדול עצום מאד, וחיזק הרבה אשיות תורתנו וירה אבן פנה, מוסד לעשיית המצות בכוונה נכונה,

אחר שכמעט כלתה חררה מחמת המתפלסים המסלפים ומהפכים דא"ח ודרשו בתורה ובנתיה ובמופתיה ומצותיה דרשות של דופי עד שהיו עושים חוכא וטלולא ממנה קיא תחת יופי כמעט חשבו להפיל חומתה הבצורה לארץ, לולי ה' הותיר לנו שריד בספר הזהר, המעיר אוזן לבאים אחריו מבעלי חכמת האמת שהקימו נפילתה אבל בהתגלות ספר הזהר אור חדש הושפע עליה, וחזק ידים רפות בשמירת התורה בכל דקדוקיה משפטיה וחוקיה, שלהבת יה עולה מאליה עד שהאיר כל המזרח מאור הבהיר הוא בשחקים האר"י ז"ל הוא בנה עמודים חזקים לתורה, את מקורה הערה, ועל כל דקדוק מצוה ומנהג קל יגלה סודות עמוקות מני חושך,

מן אז רבו אנשי מעשה והלהיב אנשי לבב לקיים כל המצות האפשריות בדיוק גדול עצום מאד, והאר"י ז"ל כבר מוסכם מהכל שהוא היה איש אלהי קדוש כמלאך אלקים נורא מאד ושהוא כתר המקובלים.

בן מיכאל
הודעות: 581
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: יחסו של הנודע ביהודה לזוהר והקבלה

הודעהעל ידי בן מיכאל » ה' ינואר 12, 2017 9:34 pm

.
נערך לאחרונה על ידי בן מיכאל ב ד' ינואר 17, 2018 3:36 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

חד ברנש
הודעות: 2013
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: יחסו של הנודע ביהודה לזוהר והקבלה

הודעהעל ידי חד ברנש » ה' ינואר 12, 2017 10:04 pm

היו אז הרבה גויים.

בן מיכאל
הודעות: 581
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: יחסו של הנודע ביהודה לזוהר והקבלה

הודעהעל ידי בן מיכאל » ב' ינואר 23, 2017 11:33 pm

.
נערך לאחרונה על ידי בן מיכאל ב ד' ינואר 17, 2018 3:35 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

מעט דבש
הודעות: 2718
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: יחסו של הנודע ביהודה לזוהר והקבלה

הודעהעל ידי מעט דבש » ג' ינואר 24, 2017 3:44 am

.
נערך לאחרונה על ידי מעט דבש ב ה' ינואר 18, 2018 10:54 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

בן מיכאל
הודעות: 581
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: יחסו של הנודע ביהודה לזוהר והקבלה

הודעהעל ידי בן מיכאל » ג' ינואר 24, 2017 8:21 pm

בעניין הסינגוגה, המילה קיימת ביונית ומופיעה בספרים כבר מימי בית בני.

מעט דבש
הודעות: 2718
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: יחסו של הנודע ביהודה לזוהר והקבלה

הודעהעל ידי מעט דבש » ג' ינואר 24, 2017 8:32 pm

בן מיכאל כתב:בעניין הסינגוגה, המילה קיימת ביונית ומופיעה בספרים כבר מימי בית שני.

וכפי שכבר כתבו כאן באשכול:
viewtopic.php?p=280349#p280349

[ועל עצם הטענה, ראה לעיל].

בן מיכאל
הודעות: 581
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: יחסו של הנודע ביהודה לזוהר והקבלה

הודעהעל ידי בן מיכאל » ג' ינואר 24, 2017 9:06 pm

השם שמחת תורה מופיע כבר מזמן הגאונים.
בדקתי גם טענות רבות אחרות (כדוגמת הקשר"ק) ורובם מתרצות על ידי תירוצו של היעב"ץ כי הספר נחתם בימי הגאונים (כבר לפני רש"י מופיע הר"ת קשר"ק).
נערך לאחרונה על ידי בן מיכאל ב ד' ינואר 17, 2018 3:37 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

בן מיכאל
הודעות: 581
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: יחסו של הנודע ביהודה לזוהר והקבלה

הודעהעל ידי בן מיכאל » ג' ינואר 24, 2017 9:17 pm

מישהו הזכיר כאן, כי בעל הספר יוחסין לא קיבל את קדמות הזוהר, אשמח לקבל מקור.

מעט דבש
הודעות: 2718
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: יחסו של הנודע ביהודה לזוהר והקבלה

הודעהעל ידי מעט דבש » ג' ינואר 24, 2017 9:19 pm

בן מיכאל כתב:השם שמחת תורה מופיע כבר מזמן הגאונים.

כיון שהאשכול ארוך, כדאי לציין על איזו הודעה הינך מגיב.
נושא שמחת תורה מופיע מכאן ואילך.

מעט דבש
הודעות: 2718
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: יחסו של הנודע ביהודה לזוהר והקבלה

הודעהעל ידי מעט דבש » ג' ינואר 24, 2017 9:23 pm

בן מיכאל כתב:מישהו הזכיר כאן, כי בעל הספר יוחסין לא קיבל את קדמות הזוהר, אשמח לקבל מקור.

כאן מופיע ציטוט ספר היוחסין.

בן מיכאל
הודעות: 581
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: יחסו של הנודע ביהודה לזוהר והקבלה

הודעהעל ידי בן מיכאל » ד' ינואר 25, 2017 3:05 pm

ראיתי שהיה פולמוס האם מותר להדפיס את הזוהר, מישהו יכול להפנות לאיזה מקור המסכם את המתוכחים, וטעמיהם? תודה רבה.

בן מיכאל
הודעות: 581
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: יחסו של הנודע ביהודה לזוהר והקבלה

הודעהעל ידי בן מיכאל » ש' ינואר 28, 2017 7:50 pm

חומר נוסף על ספר הזוהר יש כאן: http://www.hamichlol.org.il/%D7%A1%D7%A ... 7%94%D7%A8

אפרים זלמן
הודעות: 262
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2016 12:44 am
מיקום: Montreal, Quebec

Re: יחסו של הנודע ביהודה לזוהר והקבלה

הודעהעל ידי אפרים זלמן » ו' אפריל 21, 2017 12:08 am

בהקדמה לנודע ביהודה כותב רבינו על אודות התקופה שלמד בקלויז שבברודי ''וששת ימי המעשה. שם טמון ומכוסה. ועם כל זה. לא באנו במחזה. רק כל עסקנו. בכל מאמצי כחנו. בים התלמוד ובפוסקים. עם תלמידים מובהקים".
ותהיתי מה הפירוש של ''לא באנו במחזה'', ולכאו' היינו שלא נתפרסמו בשער בת רבים ולא הנהיגו קהלות, אך שוב חשבתי שאולי הכונה שלא עסק בחזיונות הקבלה, וזה צ''ע כי ידוע שכן עסק. וכל זה בא לי כי איני יודע פירוש המדוייק ומקור המליצה של ''ביאה במחזה'', אולי יוכל מישהו לפרש.

ומענין לענין באותה הקדמה, הנו''ב כותב שהיה טמון ומכוסה בקלויז כל ששת ימי המעשה ואשתו ישבה גלמודה בביתה, האם הכונה שגם בלילות לא שב לביתו?

משוש דורים
הודעות: 359
הצטרף: ב' נובמבר 14, 2016 12:23 am

Re: יחסו של הנודע ביהודה לזוהר והקבלה

הודעהעל ידי משוש דורים » ו' אפריל 21, 2017 1:17 am

אפרים זלמן כתב:בהקדמה לנודע ביהודה כותב רבינו על אודות התקופה שלמד בקלויז שבברודי ''וששת ימי המעשה. שם טמון ומכוסה. ועם כל זה. לא באנו במחזה. רק כל עסקנו. בכל מאמצי כחנו. בים התלמוד ובפוסקים. עם תלמידים מובהקים".
ותהיתי מה הפירוש של ''לא באנו במחזה'', ולכאו' היינו שלא נתפרסמו בשער בת רבים ולא הנהיגו קהלות, אך שוב חשבתי שאולי הכונה שלא עסק בחזיונות הקבלה, וזה צ''ע כי ידוע שכן עסק. וכל זה בא לי כי איני יודע פירוש המדוייק ומקור המליצה של ''ביאה במחזה'', אולי יוכל מישהו לפרש.

ומענין לענין באותה הקדמה, הנו''ב כותב שהיה טמון ומכוסה בקלויז כל ששת ימי המעשה ואשתו ישבה גלמודה בביתה, האם הכונה שגם בלילות לא שב לביתו?


הפשט הפשוט שלא נראו לעיני הציבור, אלא היו טמונים בביהמ"ד ששה ימים בשבוע.

קראקובער
הודעות: 2230
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: יחסו של הנודע ביהודה לזוהר והקבלה

הודעהעל ידי קראקובער » ו' אפריל 21, 2017 8:35 am

רבי אריה די מודינא מאיטליה שהוציא ספר ארי נוהם נגד חכמת הקבלה


"הימרת" על הסוס הלא נכון, ספק גדול אם הוא האמין בתושבע"פ.

יבנה
הודעות: 1651
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: יחסו של הנודע ביהודה לזוהר והקבלה

הודעהעל ידי יבנה » ו' אפריל 21, 2017 2:09 pm

?! על מה אתה מתבסס?

קראקובער
הודעות: 2230
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: יחסו של הנודע ביהודה לזוהר והקבלה

הודעהעל ידי קראקובער » ו' אפריל 21, 2017 2:12 pm

רבי יהודה אריה ממודינה חי לפני קצת פחות מארבע מאות שנה בוונציה. די-מודינה, דמות ססגונית ביותר, כתב בין השאר את 'שאגת אריה', כתשובה לספר בשם 'קול סכל'. ספר זה, של מחבר אלמוני בשם אמיתי בן ידעיה, הכיל טענות קשות נגד קבלת חז"ל והתורה שבעל פה.

שמואל רג'יו, הידוע בכינויו יש"ר [מגוריציה], הוציא לאור את שני החיבורים בספר הנקרא 'בחינת הקבלה' (גוריציה תרי"ב). במבוא ארוך שהקדים לספר קבע יש"ר כי למעשה החיבור 'קול סכל' הוא חיבורו של די-מודינה עצמו; הייתה זו תחבולה שאפשרה לו להדפיס ספר עם טענות קשות כנגד היהדות הרבנית, בלא שיוחרם ויוקע. ואכן יש חוסר פרופורציה גמור בין איכות הטענות המועלות בספר 'קול סכל' – ובין איכות התשובות המובאות בספר 'שאגת אריה'

אורח77
הודעות: 13
הצטרף: א' אפריל 16, 2017 10:12 am

Re: יחסו של הנודע ביהודה לזוהר והקבלה

הודעהעל ידי אורח77 » ו' אפריל 21, 2017 4:34 pm

******
אנצל את ההזדמנות לשאול האם זה נכון מה שאומרים שהנודע ביהודה מצאצאי קורח? סליחה על הסטת האשכול.

משה בן עמרם
הודעות: 75
הצטרף: ד' ספטמבר 05, 2012 1:43 pm

Re: יחסו של הנודע ביהודה לזוהר והקבלה

הודעהעל ידי משה בן עמרם » ו' אפריל 21, 2017 4:49 pm

אורח77 כתב:******
אנצל את ההזדמנות לשאול האם זה נכון מה שאומרים שהנודע ביהודה מצאצאי קורח? סליחה על הסטת האשכול.

מי אומר את זה, מי ומי ה"אומרים"?
אמנם זכורני שמובא כן על הרה"ק החוזה מלובלין זי"ע, שהיה אומר "דער הייליגער זיידע קורח".

הגיונות
הודעות: 633
הצטרף: ש' ינואר 28, 2017 7:44 pm

Re: יחסו של הנודע ביהודה לזוהר והקבלה

הודעהעל ידי הגיונות » ו' אפריל 21, 2017 5:24 pm

נאמר שהוא ממשפחת הקרחים, אלא שצריך ביאור האם כוונתו ממש לבני קרח.

וכבר העירו כאן שבהקדמה של הספר עורה שחר (לרבי נתן נטע סג"ל לאנדא מאושפצין) כתב בשמו של רבי ישראל יונה לנדא מקעמפנא על משפחת לנדא שמקורה וגזעה מבני קרח הוא.

ומאידך, במגילת ספר ליעב"ץ נאמר שכיון שהיו להם מריבות רבות נקראו בשם קרח...

ואגב ידוע שמיוחס לרש"י כפי שכתב במפורש על עצמו.

אפרים זלמן
הודעות: 262
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2016 12:44 am
מיקום: Montreal, Quebec

Re: יחסו של הנודע ביהודה לזוהר והקבלה

הודעהעל ידי אפרים זלמן » ו' אפריל 21, 2017 6:00 pm

משוש דורים כתב:
אפרים זלמן כתב:בהקדמה לנודע ביהודה כותב רבינו על אודות התקופה שלמד בקלויז שבברודי ''וששת ימי המעשה. שם טמון ומכוסה. ועם כל זה. לא באנו במחזה. רק כל עסקנו. בכל מאמצי כחנו. בים התלמוד ובפוסקים. עם תלמידים מובהקים".
ותהיתי מה הפירוש של ''לא באנו במחזה'', ולכאו' היינו שלא נתפרסמו בשער בת רבים ולא הנהיגו קהלות, אך שוב חשבתי שאולי הכונה שלא עסק בחזיונות הקבלה, וזה צ''ע כי ידוע שכן עסק. וכל זה בא לי כי איני יודע פירוש המדוייק ומקור המליצה של ''ביאה במחזה'', אולי יוכל מישהו לפרש.

ומענין לענין באותה הקדמה, הנו''ב כותב שהיה טמון ומכוסה בקלויז כל ששת ימי המעשה ואשתו ישבה גלמודה בביתה, האם הכונה שגם בלילות לא שב לביתו?


הפשט הפשוט שלא נראו לעיני הציבור, אלא היו טמונים בביהמ"ד ששה ימים בשבוע.

תודה אך קצת צ''ע הלשון ''ועם כל זה לא באנו במחזה".

בן מיכאל
הודעות: 581
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: יחסו של הנודע ביהודה לזוהר והקבלה

הודעהעל ידי בן מיכאל » ד' ינואר 17, 2018 3:38 pm

מעט דבש כתב:
בן מיכאל כתב:מישהו הזכיר כאן, כי בעל הספר יוחסין לא קיבל את קדמות הזוהר, אשמח לקבל מקור.

כאן מופיע ציטוט ספר היוחסין.

ולענ"ד נראה איפכא - כי מוכח שם כי הוא כן קיבל את הספר.

בן מיכאל
הודעות: 581
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: יחסו של הנודע ביהודה לזוהר והקבלה

הודעהעל ידי בן מיכאל » ד' ינואר 17, 2018 3:39 pm

קראקובער כתב:רבי יהודה אריה ממודינה חי לפני קצת פחות מארבע מאות שנה בוונציה. די-מודינה, דמות ססגונית ביותר, כתב בין השאר את 'שאגת אריה', כתשובה לספר בשם 'קול סכל'. ספר זה, של מחבר אלמוני בשם אמיתי בן ידעיה, הכיל טענות קשות נגד קבלת חז"ל והתורה שבעל פה.

שמואל רג'יו, הידוע בכינויו יש"ר [מגוריציה], הוציא לאור את שני החיבורים בספר הנקרא 'בחינת הקבלה' (גוריציה תרי"ב). במבוא ארוך שהקדים לספר קבע יש"ר כי למעשה החיבור 'קול סכל' הוא חיבורו של די-מודינה עצמו; הייתה זו תחבולה שאפשרה לו להדפיס ספר עם טענות קשות כנגד היהדות הרבנית, בלא שיוחרם ויוקע. ואכן יש חוסר פרופורציה גמור בין איכות הטענות המועלות בספר 'קול סכל' – ובין איכות התשובות המובאות בספר 'שאגת אריה'

מעניין מאד!
- אשמח אם תעלה חומר נוסף על הנושא (או אולי זה שייך לאשכול בפ"ע).

קראקובער
הודעות: 2230
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: יחסו של הנודע ביהודה לזוהר והקבלה

הודעהעל ידי קראקובער » ד' ינואר 17, 2018 5:25 pm

הדברים ידועים.
viewtopic.php?t=2271#p15617

ארזי הלבנון
הודעות: 653
הצטרף: ו' דצמבר 09, 2016 1:34 pm

Re: יחסו של הנודע ביהודה לזוהר והקבלה

הודעהעל ידי ארזי הלבנון » ה' ינואר 18, 2018 7:47 pm

מאמרו של הרב כשר על קדמות הזוהר
http://www.daat.ac.il/daat/kitveyet/sinay/hazohar-2.htm

עקביה
הודעות: 1836
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: יחסו של הנודע ביהודה לזוהר והקבלה

הודעהעל ידי עקביה » ב' מרץ 05, 2018 6:42 pm

צל"ח מסכת ברכות דף כח עמוד ב
ולהרחיקם מן כת המקובלים, שלא יכוונו בתפלתם רק פירוש המלות, הזהירם ואמר וכשאתם מתפללים דעו לפני מי אתם עומדים, לומר להם שלא יכוונו לשום מדה וספירה רק דעו לפני מי אתם עומדים, והוא מקור שממנו מקבלים כל אחד שפעו, והוא ישפיע לכל מדה נכונה בחסדו ובגבורתו וברחמיו, אבל אתם לא תכוונו רק אליו לבד ולא תדעו דבר רק לפני מי אתם עומדים. ובשביל כך שתשמרו עצמיכם מדרכים המסוכנים ותלכו בדרך בטוח, בודאי תזכו לחיי עוה"ב, כי אין כאן שום מכשול, ולא תדאגו שתקבלו חלילה איזה עונש על שאין אתם מתפללים עפ"י סודות כמו שמדמים חסידי הזמן, לא כן הוא ואין כאן עונש, ואדרבה תקבלו שכר על הפרישה, כי בשביל כך תזכו לחיי עולם הבא.

בן מיכאל
הודעות: 581
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: יחסו של הנודע ביהודה לזוהר והקבלה

הודעהעל ידי בן מיכאל » ב' מרץ 05, 2018 7:17 pm

עקביה כתב:צל"ח מסכת ברכות דף כח עמוד ב
ולהרחיקם מן כת המקובלים, שלא יכוונו בתפלתם רק פירוש המלות, הזהירם ואמר וכשאתם מתפללים דעו לפני מי אתם עומדים, לומר להם שלא יכוונו לשום מדה וספירה רק דעו לפני מי אתם עומדים, והוא מקור שממנו מקבלים כל אחד שפעו, והוא ישפיע לכל מדה נכונה בחסדו ובגבורתו וברחמיו, אבל אתם לא תכוונו רק אליו לבד ולא תדעו דבר רק לפני מי אתם עומדים. ובשביל כך שתשמרו עצמיכם מדרכים המסוכנים ותלכו בדרך בטוח, בודאי תזכו לחיי עוה"ב, כי אין כאן שום מכשול, ולא תדאגו שתקבלו חלילה איזה עונש על שאין אתם מתפללים עפ"י סודות כמו שמדמים חסידי הזמן, לא כן הוא ואין כאן עונש, ואדרבה תקבלו שכר על הפרישה, כי בשביל כך תזכו לחיי עולם הבא.

הדברים ידועים, ודומים למה שאמר על ה"לשם יחוד" צדיקים ילכו בם וחסידים יכשלו בם, וכיוצא בזה כתב גם המהרש"ל (שהיה ידוע כמקובל), מה זה משליך על יחסו לקבלה?

עקביה
הודעות: 1836
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: יחסו של הנודע ביהודה לזוהר והקבלה

הודעהעל ידי עקביה » ב' מרץ 05, 2018 8:26 pm

בן מיכאל כתב:
עקביה כתב:צל"ח מסכת ברכות דף כח עמוד ב
ולהרחיקם מן כת המקובלים, שלא יכוונו בתפלתם רק פירוש המלות, הזהירם ואמר וכשאתם מתפללים דעו לפני מי אתם עומדים, לומר להם שלא יכוונו לשום מדה וספירה רק דעו לפני מי אתם עומדים, והוא מקור שממנו מקבלים כל אחד שפעו, והוא ישפיע לכל מדה נכונה בחסדו ובגבורתו וברחמיו, אבל אתם לא תכוונו רק אליו לבד ולא תדעו דבר רק לפני מי אתם עומדים. ובשביל כך שתשמרו עצמיכם מדרכים המסוכנים ותלכו בדרך בטוח, בודאי תזכו לחיי עוה"ב, כי אין כאן שום מכשול, ולא תדאגו שתקבלו חלילה איזה עונש על שאין אתם מתפללים עפ"י סודות כמו שמדמים חסידי הזמן, לא כן הוא ואין כאן עונש, ואדרבה תקבלו שכר על הפרישה, כי בשביל כך תזכו לחיי עולם הבא.

הדברים ידועים, ודומים למה שאמר על ה"לשם יחוד" צדיקים ילכו בם וחסידים יכשלו בם, וכיוצא בזה כתב גם המהרש"ל (שהיה ידוע כמקובל), מה זה משליך על יחסו לקבלה?

דבריו על הלשם יחוד (שו"ת נוב"י מה"ק יו"ד צג) נוגעים בעיקר לחסידים. דבריו שכאן נראה שנוגעים יותר למקובלים.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: דלי דלות, יואל שילה, תוכן ו־ 55 אורחים