עמוד 2 מתוך 8

Re: פרופסור שמא פרידמן, ובכלל על חוקרי תלמוד

פורסם: ד' מאי 07, 2014 7:53 pm
על ידי סגן אלוף
רציתי לצרף לכאן את דברי הפרופ' רחל אליאור שכתבה שחז"ל הכחישו את נבואתה של חולדה, ומקורה מפסחים דף ט' וכי חולדה נביאה היא....
אכן נבואה ומחקר הנבואה ניתנה לשוטים

Re: פרופסור שמא פרידמן, ובכלל על חוקרי תלמוד

פורסם: ד' מאי 07, 2014 8:01 pm
על ידי ישבב הסופר
היא באמת ידועה כע"ה מופלגת

Re: פרופסור שמא פרידמן, ובכלל על חוקרי תלמוד

פורסם: ד' מאי 07, 2014 8:21 pm
על ידי אלי_ש
סגן אלוף כתב:רציתי לצרף לכאן את דברי הפרופ' רחל אליאור שכתבה שחז"ל הכחישו את נבואתה של חולדה, ומקורה מפסחים דף ט' וכי חולדה נביאה היא....

זה אמיתי?

Re: פרופסור שמא פרידמן, ובכלל על חוקרי תלמוד

פורסם: ד' מאי 07, 2014 8:25 pm
על ידי אוצר החכמה
כן

זה הלינק

http://www.hofesh.org.il/articles/tanach/prophets.html

ראה שם בסוף הקטע שכותרתו נביאה מיוחסת אינה אלא צאצאית רחב הזונה

Re: פרופסור שמא פרידמן, ובכלל על חוקרי תלמוד

פורסם: ד' מאי 07, 2014 8:26 pm
על ידי החוזר
אלי_ש כתב:
סגן אלוף כתב:רציתי לצרף לכאן את דברי הפרופ' רחל אליאור שכתבה שחז"ל הכחישו את נבואתה של חולדה, ומקורה מפסחים דף ט' וכי חולדה נביאה היא....

זה אמיתי?

כן, ולא מפתיע. מצורף כאן מתוך מאמרה של רחל אליאור, יהדות חופשית 25 (2007). היא עוסקת במחקר המיסטיקה היהודית.

Re: פרופסור שמא פרידמן, ובכלל על חוקרי תלמוד

פורסם: ד' מאי 07, 2014 8:33 pm
על ידי מה שנכון נכון

Re: פרופסור שמא פרידמן, ובכלל על חוקרי תלמוד

פורסם: ד' מאי 07, 2014 8:40 pm
על ידי תוכן
החוזר כתב:כל הכותבים כאן טועים באותו דבר ומבלבלים בין חוקרי תלמוד לחוקרים שלמדו בחוג או במחלקה לתלמוד. כשם שלא כל מי שלמד גמרא בישיבה שנים רבות נחשב למדן, כך לא כל מי שלמד תלמוד באוניברסיטה נחשב חוקר תלמוד. דוגמה לדבר פרופ' ישי רוזן-צבי שהוזכר לעיל. במה הוא עוסק? התשובה היא: הוא מלמד בחוג לתרבות עברית באוניברסיטת תל אביב. הוא לא מלמד תלמוד. הוא היסטוריון של התרבות, לא חוקר תלמוד. אגב, הוא למד יותר שנים בישיבת הר עציון מאשר באוניברסיטה. וזו דוגמא בלבד. הביקורת הנוחה ביותר היא זו שאינה דורשת היכרות מה עם הנושא. ביקורת זו מזכירה את הביקורת של המלומדים האקדמיים על בחורי הישיבות שאינם לומדים כלום. שתי הביקורות מסתמכות על אפס עובדות ומשקפים את אותה מידת אמת.
גם בחוג ובמחלקה לתלמוד ישנם חוקרים שבאופן רשמי הם אמנם נחשבים "חוקרי תלמוד" אבל אין להם כל זיקה למחקר התלמוד וכל עיסוקם הוא בנושאים שמפאת שיקולים טכניים נכללים בחוג לתלמוד. לדוגמא, פרופ' קיסטר עוסק רק בספרות החיצונית; פרופ' יהודא גלינסקי עוסק בספרות הראשונים בלבד. מה בין זה לתלמוד - מאומה! ישנם חוקרים שעוסקים בספרות התנאים והאמוראים : פרופ' חיים מילקובסקי עוסק במדרשי אגדה ופרופ' מנחם כהנא במדרשי הלכה, פרופ' ליב מוסקוביץ עוסק רק בירושלמי. האם הם נחשבים חוקרי תלמוד במובן המצומצם של המילה והם הכתובת לביקורת (הנבערת) שנמתחה למעלה? אין בכל העולם מניין חוקרים שתלמוד בבלי הוא עיסוקם. אין זו משימה קשה למנותם ולהתייחס לכל אחד מהם, במקום להעלות ענן אבק ולהתלונן שלא רואים דבר.


פרופסורים מיליקובסקי, מוסקוביץ וגלינסקי שאותם אני מכיר אישית בפירוש יודעים איך לגשת לדף גמרא. אכן יש להבחין בין אלו הלומדים בחוג לתלמוד, ובין אלו שהתלמוד הוא עיסוקם העיקרי. ומה שכתבת שאין בכל העולם מנין חוקרים שתלמוד בבלי הוא עיסוקם הוא פשוט לא נכון. ראה למשל אתר זה:
http://thetalmudblog.wordpress.com/authors/

Re: פרופסור שמא פרידמן, ובכלל על חוקרי תלמוד

פורסם: ד' מאי 07, 2014 8:42 pm
על ידי לייבעדיג יענקל
להבדיל אא"ה, ראו כאן:
שו"ת תורה לשמה סימן רנב

שאלה ג' חכמים דיינים היו יושבים בבית אחד ומעיינים בספר אחד שהמחבר שלו הוא אדם גדול ששמו רבינו זאב והיו יושבים ומפלפלים בדבריו ובאמצע הענין הביאו בתוך החדר זאב אחד וקמו בני הבית לראותו וגם החכמים הנז' תרי מיגו תלתא קמו גם הם ויצאו חוץ לפתח החדר ההוא לראות את הזאב ובשובם ענה החכם הנשאר וא"ל למה קמתם וכי רבינו זאב בא וקמתם להקביל פניו והוא כיוון לדבר עמהם בלשון מליצה על אשר היו לומדים בדברי רבינו זאב המחבר ופסקו באמצע דבריו לראות את הזאב והם השיבו לו כי חטא בדברים אלו שפגע בכבוד הרב המחבר רבי זאב שקרא לזה הזאב בשם רבינו על שם רבינו זאב המחבר והוא אמר כי לשון מליצה הוא זה ואין בזה זלזול ח"ו להרב. יורינו אם האמת בדבריו בזה או לאו ושכמ"ה.

תשובה איתא בגמרא דפסחים דף ט' ע"ב וכי חולדה נביאה היא דידעה דהאידנא ארביסר ע"ש נמצא גם חז"ל בתלמוד דברו בלשון צחות ומליצה כזאת דמאחר דהוה בעולם חולדה נביאה ע"ה נקטי תואר נביאה על החולדה בלשון מושאל לדבר בדרך צחות ומליצה וכן זה החכם לא פגע ח"ו בכבוד הרב רבי זאב בדברים אלו דנקט תואר רבינו על הזאב בלשון מושאל בדרך צחות ומליצה. והיה זה שלום ואל שדי ה' צבאות יעזור לי. כ"ד הקטן יחזקאל כחלי נר"ו.

Re: פרופסור שמא פרידמן, ובכלל על חוקרי תלמוד

פורסם: ד' מאי 07, 2014 8:56 pm
על ידי ישבב הסופר
יענקל - אין בכך ספק שהגמ' משתמשת במליצה במכוון, אלא הענין הוא שרחל אליאור טעתה בהבנת הדברים, באופן שאם היתה רק קוראת דברי הגמ' כמה שורות מקודם לא היתה יכולה לטעות בזה.
היא נכנסת בכפיפה אחת עם שאר חוקרי המיסטיקה, כיהודה ליבס וכדו'. נדמה לי, ואולי זה דבר פשוט, שחקר המיסטיקה הוא מעין Liberal Arts שאין שום ביקורת ואיש ואשה כל הישר בעיניהם יאמרו, ואחרי שזה מודפס, ניתן כבר להפנות למאמר, "ראה ליבס, הדים שבתאיים בכתבי הרב אברמסקי, עמ' 319"...

Re: פרופסור שמא פרידמן, ובכלל על חוקרי תלמוד

פורסם: ד' מאי 07, 2014 9:05 pm
על ידי לייבעדיג יענקל
ישבב הסופר כתב:יענקל - אין בכך ספק שהגמ' משתמשת במליצה במכוון, אלא הענין הוא שרחל אליאור טעתה בהבנת הדברים, באופן שאם היתה רק קוראת דברי הגמ' כמה שורות מקודם לא היתה יכולה לטעות בזה.

גם לי לא היה ספק בזה. דומני שאיני חשוד ברצון להליץ טוב על החוקרים (למעט מיעוט כשרים שבהם). הבאתי את התשובה בתור קוריוז. ראו מליצה מפתיעה נוספת בשולחן ערוך הרב אורח חיים סימן תנא סעיף כג
הנדן של סכינים שמכניסין לתוכו סכין של חמץ כל השנה אין הגעלה מועלת לו להכשירו להכניס לתוכו סכין של פסח לפי שאי אפשר לנקרו ולנקותו היטב מן החמץ בעין שנדבק בו כי עמוק עמוק הוא מי ימצאנו אלא א"כ פותח את התפירות ומגרדו יפה יפה

Re: פרופסור שמא פרידמן, ובכלל על חוקרי תלמוד

פורסם: ד' מאי 07, 2014 9:09 pm
על ידי מה שנכון נכון
אליאור וליבס אינם חוקרי תלמוד, אבל אם כבר דנים בחוקרים מתחומים אלו, יש מאמר של יצחק רפאל ובו מציין כמה טעויות בהבנת הגמרא אצל רבם גרשום שלום.
[בכ"ז צריך לזכור שיחסית למקום ולרקע שממנו הגיע, הוא עשה התקדמות ענקית].

Re: פרופסור שמא פרידמן, ובכלל על חוקרי תלמוד

פורסם: ד' מאי 07, 2014 9:25 pm
על ידי לייבעדיג יענקל
אכן הם אינם חוקרי תלמוד, אך ניתן ללמוד [גם מהם] לגבי הרמה האינטלגנטית הגבוהה של כל מיני פרופסורים נכבדים. כידוע הם אינם פרטים בודדים שאינם יכולים ללמד על הכלל.
(גם לגבי משה אידל שהוא באמת ברמה גבוהה יותר משל ליבס [זו לא מחמאה גדולה מדי], נתבאר בא' מגליונות דאצ'ה שהוא טעה בהבנת הנקרא בסיסית ביותר, בקשר לדברי השה"ג על ר"א אבולעפיה)

Re: פרופסור שמא פרידמן, ובכלל על חוקרי תלמוד

פורסם: ד' מאי 07, 2014 9:45 pm
על ידי מה שנכון נכון
הבעיה באליאור וליבס אינה בתחומים הנושקים למלאכתם, אלא בתחומים שעליהם "מומחיותם". והם באמת יוצאי דופן לרעה.

דוגמאות נוספות לחוסר הבנה אפשר לראות במאמרים על ספרו של בראון שהתפרסמו בפורום.

אציין עוד קוריוז שראיתי אצל ד"ר אחד שפירש את הגמרא בסנהדרין לג. הלכה חמורך טרפון בערך כך: הלך עליך חמור שכמוך.

Re: פרופסור שמא פרידמן, ובכלל על חוקרי תלמוד

פורסם: ד' מאי 07, 2014 9:57 pm
על ידי החוזר
לייבעדיג יענקל כתב:אכן הם אינם חוקרי תלמוד, אך ניתן ללמוד [גם מהם] לגבי הרמה האינטלגנטית הגבוהה של כל מיני פרופסורים נכבדים. כידוע הם אינם פרטים בודדים שאינם יכולים ללמד על הכלל.

איך ניתן ללמוד?

Re: פרופסור שמא פרידמן, ובכלל על חוקרי תלמוד

פורסם: ד' מאי 07, 2014 10:06 pm
על ידי מה שנכון נכון
הנה המאמר שהזכרתי לעיל.
יצחק רפאל על גרשום שלום.pdf
(1.25 MiB) הורד 754 פעמים


ומה שהזכיר יענקל על משה אידל.
משה אידל.pdf
(341.64 KiB) הורד 596 פעמים

Re: פרופסור שמא פרידמן, ובכלל על חוקרי תלמוד

פורסם: ד' מאי 07, 2014 10:14 pm
על ידי חכם באשי
חכם באשי כתב:מי שרוצה ללמוד מעט על בורותם של חוקרי תלמוד, המתמקדים בפן אחד ואינם מכירים תחומים אחרים, מוזמן לעיין במאמר הביקורת של פרופ' בר אילן, על ספרו של ישי רוזן-צבי, "הטקס שלא היה: מקדש, מדרש ומגדר במסכת סוטה", מאמרו בשם "בין מציאות בדויה לבדיה היסטורית", הופיע בקתרסיס, 16 (תשע"ב), עמ' 111-73.
יעויין שם. ושפתים יישק.


קיבלתי את רשות הכותב להעלות כאן את הדברים, אך אוסיף דברי הבהרה שהוא כתב לי:
למען היושר וההגינות: רוזן-צבי לא הואשם בבורות חלילה, ואדרבא, הוא קיבל השכלה ישיבתית טובה כמו גם הכשרה פילולוגית.
דא עקא, בכך לא די, ובמאמרי הראיתי כי הוא התעלם מהפן המרכזי של פרשת הסוטה, וכוונתי לאורדיל, תחום-לימודים המוכר לעוסקים באנתרופולוגיה.
כיוון שרוזן-צבי התעלם מהפן האנתרופולוגי, כדרכם של חוקרי התלמוד הסבורים שאין לו לחוקר אלא ד' אמות של פילולוגיה - בא לכלל טעות.


והנה מאמרו
בר אילן.pdf
(261.08 KiB) הורד 738 פעמים

Re: פרופסור שמא פרידמן, ובכלל על חוקרי תלמוד

פורסם: ד' מאי 07, 2014 11:05 pm
על ידי ישבב הסופר
אביאסף כתב:
ישבב הסופר כתב:שלא לדבר על מרחיקי לכת מעולם ההוא, כהלבני למשל,

בשיחה שהיתה לי עם הלבני הוא סיפר לי שהסתובב פעם בתל אביב באזור הרחובות שנקראים התנאים האמוראים וכו' ונחמץ לבו על כך שאין רחוב על שם "הסתמאים" שהם בעלי הגמרא העיקריים ונשכח שמם...
יש לציין שהנ"ל עוסק במחקר התלמוד אך אינו מתייחס בעבודתו להשפעת המחקר על הפסיקה ההלכתית אע"פ שיש עמו דברים בזה. (באופן אישי הוא קרוב מאוד להיכלל בהגדרה אורתודוקס).

אני במקומך הייתי עונה לפרופ' הלבני, שלבו נחמץ על חינם, שהרי חלק ארי מרחוב האמוראים, שייך באמת ל'רחוב הסתמאים', אלא שכדרך הסתמאים, קראו שם קודמיהם עליהם....

Re: פרופסור שמא פרידמן, ובכלל על חוקרי תלמוד

פורסם: ד' מאי 07, 2014 11:15 pm
על ידי איש רגיל
איני יודע מה כאב לו לפרופ' הלבני, הלא בת"א יש רחובות: בבלי, ירושלמי, המשנה, תוספתא, הכנסת הגדולה, ואף 'מרכז קהילתי בבלי ירושלמי' נמצא באזור, יכול הוא לומר שהם על שם הסתמאים...

Re: פרופסור שמא פרידמן, ובכלל על חוקרי תלמוד

פורסם: ה' מאי 08, 2014 8:45 am
על ידי לוצאטי
אפרקסתא דעניא כתב:קראתי את כל הקדמתו של הלבני לבבא בתרא, ומתוך השוואה להקדמתו לבבא מציעא ולעוד כמה ממאמריו הגעתי למסקנה זו:

הלבני לא כתב את המאמר בעצמו, אלא כתב קטעים מסוימים שגם הוא לא כל כך הבין מה הוא כותב ולמה הוא מתכוון. המגיה שלו והמו"ל שלו הם אלו שהוסיפו קטעים סתמאיים וחיברו את כל הקטעים המפוזרים למסכת אחת אחידה למראה. אין צריך לומר שגם הם לא תמיד הבינו את הקטעים המקוריים שלו, ולכן ניתן למצוא סתירות בין הקדמותיו השונות ועוד דברים תמוהים ב"מיקס" הזה.


רק מי שמכיר את המבואות של הלבני, יבין עד כמה העקיצה הזו חריפה ונכונה.

Re: פרופסור שמא פרידמן, ובכלל על חוקרי תלמוד

פורסם: ו' מאי 09, 2014 1:42 am
על ידי הולך בטל
[הנה מאמרו
בר אילן.pdf
[/quote]
החוקר המדופלם כותב (בעמ' 5) בעוד שהתובנה 'מידה כנגד מידה' מייצגת את מערכת המשפט המקראי בכלל, החל מ'עין תחת עין' וכלה בעונש (דברים כה,יב): 'וקצֹתה את כפה' – ענישת האבר החוטא.  הרי הוכיח שגם פשוטו של רש"י שתינוק בכיתה ג למד, עדיין אינו יודע.

Re: פרופסור שמא פרידמן, ובכלל על חוקרי תלמוד

פורסם: ו' מאי 09, 2014 2:40 am
על ידי ישבב הסופר
אם אתה מתפלא על כך שחוקר התלמוד אינו מחוייב לפשוטו של רש"י, ואתה חושב שהוא כתב כן מאי ידיעה, אתה ככה"נ לא מכיר את עולמם כלל וכלל.

Re: פרופסור שמא פרידמן, ובכלל על חוקרי תלמוד

פורסם: א' מאי 11, 2014 2:36 am
על ידי לייבעדיג יענקל
הובא לעיל שרוזן צבי למד במשך שנים בישיבה מסויימת. אך יחסו לתורה ולחז"ל (כפי שמשתמע מההבאות במאמר הביקורת שהועלה לכאן) מוכיח שהוא לא 'למד' או שאין זו 'ישיבה'.

Re: פרופסור שמא פרידמן, ובכלל על חוקרי תלמוד

פורסם: א' מאי 11, 2014 8:15 am
על ידי החוזר
לייבעדיג יענקל כתב:הובא לעיל שרוזן צבי למד במשך שנים בישיבה מסויימת. אך יחסו לתורה ולחז"ל (כפי שמשתמע מההבאות במאמר הביקורת שהועלה לכאן) מוכיח שהוא לא 'למד' או שאין זו 'ישיבה'.

או שהוא שנה ופירש.

רמת הלוגיקה בדבריך די מפתיעה. כך גם לגבי הטיעון שמעשיה של אליאור "מלמדים" על איכות מעשיהם של חוקרים אחרים. האם נוכל להסיק מהמקרה של "רופא חולי כל בשר" לגבי רמת העריכה של הסידור כולו?

Re: פרופסור שמא פרידמן, ובכלל על חוקרי תלמוד

פורסם: א' מאי 11, 2014 8:22 am
על ידי איש רגיל
ישבב הסופר כתב:אתה ככה"נ לא מכיר את עולמם כלל וכלל.

זה כלל לא בושה.

Re: פרופסור שמא פרידמן, ובכלל על חוקרי תלמוד

פורסם: א' מאי 11, 2014 8:45 am
על ידי ברזילי
החוזר כתב:
לייבעדיג יענקל כתב:רמת הלוגיקה בדבריך די מפתיעה. כך גם לגבי הטיעון שמעשיה של אליאור "מלמדים" על איכות מעשיהם של חוקרים אחרים. האם נוכל להסיק מהמקרה של "רופא חולי כל בשר" לגבי רמת העריכה של הסידור כולו?
זו לא בעיה של לוגיקה, אני סמוך ובטוח שאם מאן דהוא היה מעלה טיעון דומה על (דוגמא אחת מני רבות) ישראל סגל וישיבת פוניבז' היה הכותב מצביע על הפגם בטיעון תומ"י, אלא שיש נושאים בהם הוא מקיים דכמה דמשכחת ביה דרוש ביה

Re: פרופסור שמא פרידמן, ובכלל על חוקרי תלמוד

פורסם: א' מאי 11, 2014 1:48 pm
על ידי סגן אלוף
ברזילי כתב:
החוזר כתב:
לייבעדיג יענקל כתב:רמת הלוגיקה בדבריך די מפתיעה. כך גם לגבי הטיעון שמעשיה של אליאור "מלמדים" על איכות מעשיהם של חוקרים אחרים. האם נוכל להסיק מהמקרה של "רופא חולי כל בשר" לגבי רמת העריכה של הסידור כולו?
זו לא בעיה של לוגיקה, אני סמוך ובטוח שאם מאן דהוא היה מעלה טיעון דומה על (דוגמא אחת מני רבות) ישראל סגל וישיבת פוניבז' היה הכותב מצביע על הפגם בטיעון תומ"י, אלא שיש נושאים בהם הוא מקיים דכמה דמשכחת ביה דרוש ביה

אם היו מעלים לומדים מר' שמואל רוזובסקי על ישיבת פוניבז' הטענה היתה שרירה וקיימת, וכך גם מרחל אליאור על חוקרי המיסטיקה באוניברסיטה העברית

Re: פרופסור שמא פרידמן, ובכלל על חוקרי תלמוד

פורסם: א' מאי 11, 2014 3:30 pm
על ידי החוזר
סגן אלוף כתב:אם היו מעלים לומדים מר' שמואל רוזובסקי על ישיבת פוניבז' הטענה היתה שרירה וקיימת, וכך גם מרחל אליאור על חוקרי המיסטיקה באוניברסיטה העברית.

אין בית המדרש בלא חידוש, והיום למדנו שניים:
א. מחקר התלמוד נעשה ע"י חוקרי המיסטיקה באוניברסיטה העברית.
ב. מעמדה של אליאור בעולם האקדמי דומה למעמדו של הגר"ש רוזובסקי בעולם הלמדנות. אין זו השערה פרועה שהכותב מכיר את שני העולמות באותה מידה (כלומר, איננו מכיר). יש לי דוגמה הולמת להשוואה, אבל מטעמי תקינות פוליטית אצטרך להתאפק.

[בהזדמנות זו. לפני כחודש יצא ספרה החדש של אליאור בהוצאת כרמל, "ישראל בעל־שם־טוב ובני דורו
", המחזיק כאלף וחמש עמודים צפופים וגדושים בשני כרכים. כבר נשמע קול עמיתיה הלועגים למשבתה.]

Re: פרופסור שמא פרידמן, ובכלל על חוקרי תלמוד

פורסם: א' מאי 11, 2014 3:33 pm
על ידי סגן אלוף
החוזר כתב:
סגן אלוף כתב:אם היו מעלים לומדים מר' שמואל רוזובסקי על ישיבת פוניבז' הטענה היתה שרירה וקיימת, וכך גם מרחל אליאור על חוקרי המיסטיקה באוניברסיטה העברית.

אין בית המדרש בלא חידוש, והיום למדנו שניים:
א. מחקר התלמוד נעשה ע"י חוקרי המיסטיקה באוניברסיטה העברית.
ב. מעמדה של אליאור בעולם האקדמי דומה למעמדו של הגר"ש רוזובסקי בעולם הלמדנות. אין זו השערה פרועה שהכותב מכיר את שני העולמות באותה מידה (כלומר, איננו מכיר). יש לי דוגמה הולמת להשוואה, אבל מטעמי תקינות פוליטית אצטרך להתאפק.

[בהזדמנות זו. לפני כחודש יצא ספרה החדש של אליאור בהוצאת כרמל, "ישראל בעל־שם־טוב ובני דורו
", המחזיק כאלף וחמש עמודים צפופים וגדושים בשני כרכים. כבר נשמע קול עמיתיה הלועגים למשבתה.]

אני מתנצל
הכוונה היתה לגחך על מחזיקת קתדרא בעולם החילוני
אם חוקרי התלמוד נפגעו מההשואה, אני מבין שיש להם טעם טוב

Re: פרופסור שמא פרידמן, ובכלל על חוקרי תלמוד

פורסם: א' מאי 11, 2014 3:36 pm
על ידי ישבב הסופר
איש רגיל כתב:
ישבב הסופר כתב:אתה ככה"נ לא מכיר את עולמם כלל וכלל.

זה כלל לא בושה.

בודאי שלא!
רק מה, דברי הכותב שבים להיחשב בלתי רלוונטיים כשנוכחים לדעת מתוך דבריו שהוא אינו מכיר את שיחו ושיגו של העולם עליו הוא כותב את הביקורת.

Re: פרופסור שמא פרידמן, ובכלל על חוקרי תלמוד

פורסם: א' מאי 11, 2014 4:41 pm
על ידי לייבעדיג יענקל
החוזר כתב:או שהוא שנה ופירש.

רמת הלוגיקה בדבריך די מפתיעה. כך גם לגבי הטיעון שמעשיה של אליאור "מלמדים" על איכות מעשיהם של חוקרים אחרים. האם נוכל להסיק מהמקרה של "רופא חולי כל בשר" לגבי רמת העריכה של הסידור כולו?

אתה הרי היודע ועד. אמור לי נא, כיצד באמת מוגדר ר"צ? 'דתי'/דתל"ש/דתילוני.

לא הבנתי בכלל מה אתה רוצה מרופא כל בשר, באותו מקרה אכן נעלם ממני מקור חשוב, ומה בכך, לא התיימרתי להיות מלאך. מה גם שביארתי היטב (באותו אשכול, ויותר מזה בשיחת טלפון ארוכה עם 'משולש') שאותו מקור אינו מוכיח כ"כ בשאלת הנוסח. אך כאשר עינינו רואות כיצד פרופסורים נחשבים (פחות ויותר) לוקים בעיוותים ברורים ובאי הבנת הנקרא בסיסית ביותר (ואין מדובר רק על אליאור, לעיל נזכרו עוד כו"כ, ויש להוסיף עליהם כהנה וכהנה) הרי"ז מראה את הרמה שבה לומדים ומלמדים באקדמיה וכיצד מעמידים דורות של חוקרים ושיטות.
(אגב, באופן אישי ביותר נוכחתי גם לראות כיצד בודקים מנחים כבודים עבודות לתואר. כל עוד הרשימה הביבליוגרפית מפוצצת דיה העבודה תאושר, גם אם בפנים נכתבו סיפורי כיפה אדומה.)

Re: פרופסור שמא פרידמן, ובכלל על חוקרי תלמוד

פורסם: ד' מאי 21, 2014 11:52 pm
על ידי לייבעדיג יענקל
מה שנכון נכון כתב:אליאור וליבס אינם חוקרי תלמוד, אבל אם כבר דנים בחוקרים מתחומים אלו, יש מאמר של יצחק רפאל ובו מציין כמה טעויות בהבנת הגמרא אצל רבם גרשום שלום.

במאמר 'ספר שבילי ירושלים המיוחס לר"י חיילו - מזויף' מצטט גרשם שלום מתוך הקדמת רש"ט גאון לחיבורו כתר שם טוב את הביטוי 'אמה טרקסין' והוא מעיר 'כנראה נשתבש שם המקום ואולי צ"ל קרקשין', והגדיל לעשות וצירף תעתיק לועזי לשם המקום

Re: פרופסור שמא פרידמן, ובכלל על חוקרי תלמוד

פורסם: ג' יוני 17, 2014 3:39 pm
על ידי יורה_דעות
נזדמן לידי מאמר של אליעזר קררי, בנושא 'הספר איוב' (בית מקרא נא' תשלב' עמ' 427), הוא אמנם לא היה חוקר תלמוד, אבל הטעות הזכירה לי את המעשה באליאור וחולדה ובור.
הוא כותב: "אציין כי בדרך כלל התייחסו חכמי התלמוד הבבלי יחס שלילי אל הספר איוב, כדוגמא ליחס המוזר הזה אביא את הכתוב בב"ב טז' ב' "איוב לא בדעת ידבר ודבריו לא בהשכל". ע"כ.
משפט זה אינו אלא ציטוט מתוך דברי אליהוא (איוב לד' לה'). והגמרא מביאתו דוקא כדי להעיר עליו "מכאן שאין אדם נתפס בשעת צערו", דהיינו, לא משום שאיוב לא היה חכם, אלא שמתוך צער אמר דבר שאינו חכמה. בשלמא שאינו מבין דברי התלמוד, אבל לכל הפחות את הספר שהוא אמור לחקור היה לו להכיר..

Re: פרופסור שמא פרידמן, ובכלל על חוקרי תלמוד

פורסם: ד' יוני 18, 2014 1:14 am
על ידי גם זו לטובה
אני חושב שצריך לדון לא רק בטעיות, אלא האם ליושבי ביהמ"ד יש תועלת מעיון בדברי החוקרים?

Re: פרופסור שמא פרידמן, ובכלל על חוקרי תלמוד

פורסם: ד' יוני 18, 2014 8:16 am
על ידי היא שיחתי
גם זו לטובה כתב:אני חושב שצריך לדון לא רק בטעיות, אלא האם ליושבי ביהמ"ד יש תועלת מעיון בדברי החוקרים?

באמת זה חלק משאלתי הפותחת, ולא השיבו כאן בנקודה זו.

Re: פרופסור שמא פרידמן, ובכלל על חוקרי תלמוד

פורסם: ד' יוני 18, 2014 8:18 am
על ידי בברכה המשולשת
תלוי באיזה עניין.
אם מדובר על סקירת מהדורות, הכרת כתבי יד, זיהויים, תיארוכם, וכו' כו', יש הרבה מידע חשוב בדברי חוקרים רבים
אם מדובר על תולדות חכמים (ברמה העובדתית) גם
כשזה מגיע ללימוד עצם דברי חכמים, זה תלוי מאוד מי החוקר

Re: פרופסור שמא פרידמן, ובכלל על חוקרי תלמוד

פורסם: ג' יוני 24, 2014 7:55 am
על ידי מה שנכון נכון
לייבעדיג יענקל כתב:במאמר 'ספר שבילי ירושלים המיוחס לר"י חיילו - מזויף' מצטט גרשם שלום מתוך הקדמת רש"ט גאון לחיבורו כתר שם טוב את הביטוי 'אמה טרקסין' והוא מעיר 'כנראה נשתבש שם המקום ואולי צ"ל קרקשין', והגדיל לעשות וצירף תעתיק לועזי לשם המקום

יש לציין שבמאסף של השנה שלאחריה עמד ג"ש על טעותו וכתב שאי"צ להגיה.

Re: פרופסור שמא פרידמן, ובכלל על חוקרי תלמוד

פורסם: ג' יוני 24, 2014 9:23 am
על ידי אוצר החכמה
יורה_דעות כתב:נזדמן לידי מאמר של אליעזר קררי, בנושא 'הספר איוב' (בית מקרא נא' תשלב' עמ' 427), הוא אמנם לא היה חוקר תלמוד, אבל הטעות הזכירה לי את המעשה באליאור וחולדה ובור.
הוא כותב: "אציין כי בדרך כלל התייחסו חכמי התלמוד הבבלי יחס שלילי אל הספר איוב, כדוגמא ליחס המוזר הזה אביא את הכתוב בב"ב טז' ב' "איוב לא בדעת ידבר ודבריו לא בהשכל". ע"כ.
משפט זה אינו אלא ציטוט מתוך דברי אליהוא (איוב לד' לה'). והגמרא מביאתו דוקא כדי להעיר עליו "מכאן שאין אדם נתפס בשעת צערו", דהיינו, לא משום שאיוב לא היה חכם, אלא שמתוך צער אמר דבר שאינו חכמה. בשלמא שאינו מבין דברי התלמוד, אבל לכל הפחות את הספר שהוא אמור לחקור היה לו להכיר..



זה באמת סיפור מוזר ביותר. שלא רק שלא הכיר את הספר עליו כתב אלא גם לא שם לב לזה שזה נראה כמו פסוק?

Re: פרופסור שמא פרידמן, ובכלל על חוקרי תלמוד

פורסם: ג' יוני 24, 2014 9:29 am
על ידי מה שנכון נכון
אכן לא יאמן. אפשר לראות את הדברים כאן בעמוד האחרון.

Re: פרופסור שמא פרידמן, ובכלל על חוקרי תלמוד

פורסם: ג' יוני 24, 2014 1:27 pm
על ידי לייבעדיג יענקל
מה שנכון נכון כתב:
לייבעדיג יענקל כתב:במאמר 'ספר שבילי ירושלים המיוחס לר"י חיילו - מזויף' מצטט גרשם שלום מתוך הקדמת רש"ט גאון לחיבורו כתר שם טוב את הביטוי 'אמה טרקסין' והוא מעיר 'כנראה נשתבש שם המקום ואולי צ"ל קרקשין', והגדיל לעשות וצירף תעתיק לועזי לשם המקום

יש לציין שבמאסף של השנה שלאחריה עמד ג"ש על טעותו וכתב שאי"צ להגיה.

הוא עמד על טעותו או שהעמידוהו? קשה לי להאמין שהוא למד קדשים.

Re: פרופסור שמא פרידמן, ובכלל על חוקרי תלמוד

פורסם: ג' יוני 24, 2014 1:31 pm
על ידי תוך כדי אכילת פרס
מה שנכון נכון כתב:אכן לא יאמן.


וזאת במיוחד לאור התמחותו המיוחדת בתנ"ך (השתתף בחוג בן גוריון). משכך אין אלא לנקוט כשיטת הקאצקער שאמר על טעותו המפורסמת של מהר"ל מפראג, שטעה בדבר מקרא, שהוא בא ללמדנו שאין בן אנוש חסין מטעויות.