מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

דרושים 'חסידיים' במדרשי חז"ל

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
מחולת המחנים
הודעות: 3247
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

דרושים 'חסידיים' במדרשי חז"ל

הודעהעל ידי מחולת המחנים » א' מאי 25, 2014 1:15 am

בפרשת נשא עה"פ (במדבר ה' י') "ואיש את קדשיו לו יהיו, איש אשר יתן לכהן לו יהיה", כתב רש"י: ומדרש אגדה ואיש את קדשיו לו יהיו, מי שמעכב מעשרותיו ואינו נותנן, לו יהיו המעשרות, סוף שאין שדהו עושה אלא אחד מעשרה שהיתה למודה לעשות, "איש אשר יתן לכהן" - מתנות הראויות לו "לו יהיה" - ממון הרבה.
על זה הדרך מצינו בגמ' (בבא בתרא דף פ"ט ע"א) אמר רב יהודה מסורא (דברים כ"ה י"ד) לא יהיה לך בביתך - מה טעם? משום איפה ואיפה, לא יהיה לך בכיסך - מה טעם? משום אבן ואבן, וברש"י שם.

פעם נכנס הגה"ח רבי אברהם חיים ברים זצ"ל לביתו של אחד מראשי הישיבות זצ"ל, והציג בפניו עשרה מדרשי חז"ל הנראים ממש כמו דרוש 'חסידי' על פסוקי התורה.
רבי חיים ברים התכוון בכך להראות שיש מקור אמיץ בחז"ל לדרכם של ספרי החסידות לדרוש את הפסוקים בדרכם הייחודית.
נערך לאחרונה על ידי מחולת המחנים ב א' נובמבר 05, 2017 3:30 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

וילנאי
הודעות: 25
הצטרף: ה' ינואר 23, 2014 1:49 am

Re: דרושים 'חסידיים' במדרשי חז"ל

הודעהעל ידי וילנאי » א' מאי 25, 2014 2:05 am

ויש את הסיפור הידוע עם ה'איידם' החסידי שאמר לשווער המתנגד את הדרוש על הפסוק 'על כן יאמרו המושלים בואו חשבון' ולאחר שקינטרו על הסילופים ש'הרביים' עשים לפסוקים וכו', פתח לו בגמרא והראה לו שזהו דרשת חז"ל. וודאי שקיים בתורה דרך הדרש רק צריך לא לשכוח את הפשט. וכמו הסיפור הידוע מר' חיים וואלוזין על הפיוט אזכרה אלו' ואהמיה.

ספרן
הודעות: 434
הצטרף: ב' אוגוסט 02, 2010 10:58 am

Re: דרושים 'חסידיים' במדרשי חז"ל

הודעהעל ידי ספרן » א' מאי 25, 2014 8:25 am

נזכר כרגע בשניים: סיפור על רא"י זסלנסקי שסיפר לי רב ירושלמי שניסה לומר לו וורט על הצורך לישב בזמן ברכת המזון עפ"י רמז 'ושבעת' - שב עת ברכת. הנ"ל הפטיר: אך, אחסידישער ווארט ... ומיהר אותו רב להציג בפניו את דברי התוס' בברכות שכתבו כן (כמדומני שהרב שסיפר אף פירסם מאוחר יותר את המעשה בספרו 'על התורה') והשני: בספר זכרון שי"ל בחוגי חסידות גור מובא שהרב זלמן בן יעקב (יענקלביץ) סיפר על עצמו שבהיותו תלמיד בישיבת מיר חמד לו לצון ואמר במכוון וורט למשגיח ר' ירוחם על הפסוק 'נוהג כצאן יוסף' שאת עצמות יוסף העבירו ממצרים כשהן עטופות בצמר הבא מן הצאן. לפי עדותו, ר' ירוחם הפטיר כנ"ל 'אך, אחסידישע ווארט'. התלמיד יענקלביץ שבא מבית חסידי, מיהר להציג למשגיח את דברי התוס' שאנץ הנדפסים בשולי הדף של מסכ' סוטה, שם מובא כדברים הללו בשם המדרש. הוא מוסיף לספר שר' ירוחם החל לתלוש משערות זקנו מתוךהבעת צער וחרטה על שזילזל בדברי חז"ל.

יתר10
הודעות: 945
הצטרף: ד' יוני 01, 2011 12:07 am

Re: דרושים 'חסידיים' במדרשי חז"ל

הודעהעל ידי יתר10 » א' מאי 25, 2014 10:35 am

ר"י ברגר בהקדמתו לספרו 'עשר אורות' ליקט כו"כ מאמרי חז"ל על דרך זה

ספרן
הודעות: 434
הצטרף: ב' אוגוסט 02, 2010 10:58 am

Re: דרושים 'חסידיים' במדרשי חז"ל

הודעהעל ידי ספרן » א' מאי 25, 2014 11:34 am

מה שברור, שהחסידות אכן נסמכה בכך על דרכו של המדרש וחשה עצמה כממשיכה שלו. כאשר נשאל אחד האדמו"רים הכיצד מתיישבים דבריו עם לשון הפסוק ? השיב: אני לא באתי ליישב את הפסוק עצמו, אלא ליישב אותו בלבו של יהודי ...

מחולת המחנים
הודעות: 3247
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: דרושים 'חסידיים' במדרשי חז"ל

הודעהעל ידי מחולת המחנים » א' מאי 25, 2014 12:55 pm

ספרן כתב:מה שברור, שהחסידות אכן נסמכה בכך על דרכו של המדרש וחשה עצמה כממשיכה שלו. כאשר נשאל אחד האדמו"רים הכיצד מתיישבים דבריו עם לשון הפסוק ? השיב: אני לא באתי ליישב את הפסוק עצמו, אלא ליישב אותו בלבו של יהודי ...

פעם ראיתי ווארט בספר בית אבות לתורת סלונים שהובא בשם בעל יסוד העבודה ששאלו אחד לפשר דרכם של האדמורי"ם לדרוש את המקראות בצורה זאת.
אינני זוכר במדויק את המילים, אך לפי הבנתי מהעולה מהדברים כוונתו היתה לומר שכאשר עולה אצל הצדיק רעיון של מוסר והתעוררות הרי הוא מלביש אותו בפסוקי התורה.

בן החבורה
הודעות: 414
הצטרף: ב' אוקטובר 21, 2013 6:36 pm
מיקום: ירושלים עיה"ק תובב"א

Re: דרושים 'חסידיים' במדרשי חז"ל

הודעהעל ידי בן החבורה » א' מאי 25, 2014 3:32 pm

בישיבה הליטאית בה למדתי בימי בחרותי היה בחור ליטאי שאהב להשתעשע וללעוג לחבריו הליטאים המתלוצצים על החסידים, וזכורני שהיתה תקופה שהוא הסתובב עם "ווארט" שהיה מצטט בשם הרה"ק רבי מאיר מפרמישלאן עה"פ 'קינה ודימונה ועדעדה' שכל שיש לו קנאה על חבירו ודומם שוכן עדי עד עושה לו דין..........

ה"ווארט" אינו מהר"מ מפרמישלאן אלא מהגמ' במס' גיטין דף ז
נערך לאחרונה על ידי בן החבורה ב א' מאי 25, 2014 3:34 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

נטיעות
הודעות: 487
הצטרף: א' פברואר 09, 2014 11:38 am

Re: דרושים 'חסידיים' במדרשי חז"ל

הודעהעל ידי נטיעות » א' מאי 25, 2014 3:33 pm

ומעין דברי הרשב"א באגדות ברכות ל"ב ע"א כמדומני על דרשות חז"ל על ותאמר ציון ודומיהם

לייבעדיג יענקל
הודעות: 1369
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

Re: דרושים 'חסידיים' במדרשי חז"ל

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » א' מאי 25, 2014 6:36 pm

ראיתי פעם באחד המאספים לבית בריסק, שהשפ"א אמר לגר"ח שישנם גמרות שא"א להבינם אלא ע"פ חסידות, והביא דוגמא משבת (קלב, א): "מניין לפיקוח נפש שדוחה את השבת, רבי אלעזר בן עזריה אומר מה מילה שהיא אחת מאיבריו של אדם דוחה את השבת קל וחומר לפיקוח נפש שדוחה את השבת". ולפי הפשט אין מובן מהו הקשר בין מילה לפיקו"נ, אך ע"פ חסידות א"ש.
ועתה ראיתי שרבינו הגרעק"א (חי' לשו"ע או"ח שלא ה) כבר דרך בדרך זו: "ואין לתמוה על דברי בעל העיטור שבטור, וכי בשביל שיצא לתרבות רעה לא נמהלי' בשבת. לענ"ד דאלו ידענו בבירור שכן יהי' כיון דהוא מן המורידין ולא מעלין ובר מיתה הוא אין מחללין שבת עבור מצות שבגופו, דהוי כמו תיקון נפשו".

ארי במסתרים
הודעות: 610
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2011 10:25 am

Re: דרושים 'חסידיים' במדרשי חז"ל

הודעהעל ידי ארי במסתרים » א' מאי 25, 2014 8:53 pm

כיו"ב

תלמוד בבלי מסכת בבא קמא דף ס עמוד א

אר"ש בר נחמני א"ר יונתן: אין פורענות באה לעולם אלא בזמן שהרשעים בעולם, ואינה מתחלת אלא מן הצדיקים תחלה, שנאמר: כי תצא אש ומצאה קוצים, אימתי אש יוצאה? בזמן שקוצים מצוין לה; ואינה מתחלת אלא מן הצדיקים תחלה, שנאמר: ונאכל גדיש ואכל גדיש לא נאמר אלא ונאכל גדיש, שנאכל גדיש כבר

אמסטרדם
הודעות: 1498
הצטרף: א' אוקטובר 20, 2013 8:13 pm

Re: דרושים 'חסידיים' במדרשי חז"ל

הודעהעל ידי אמסטרדם » ב' יוני 02, 2014 5:02 pm

מחולת המחנים כתב:פעם ראיתי ווארט בספר בית אבות לתורת סלונים שהובא בשם בעל יסוד העבודה ששאלו אחד לפשר דרכם של האדמורי"ם לדרוש את המקראות בצורה זאת.
אינני זוכר במדויק את המילים, אך לפי הבנתי מהעולה מהדברים כוונתו היתה לומר שכאשר עולה אצל הצדיק רעיון של מוסר והתעוררות הרי הוא מלביש אותו בפסוקי התורה.

--
נערך לאחרונה על ידי אמסטרדם ב א' פברואר 22, 2015 4:25 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

קנמן בשם
הודעות: 11
הצטרף: ב' אפריל 07, 2014 12:44 am

Re: דרושים 'חסידיים' במדרשי חז"ל

הודעהעל ידי קנמן בשם » ב' אוגוסט 11, 2014 10:31 pm

'מקוה ישראל ה' מה מקוה מטהר את הטמאים.
בלשון הפסוק הרי 'מקוה' הוא מלשון תקוה, ודו''ק.

נטיעות
הודעות: 487
הצטרף: א' פברואר 09, 2014 11:38 am

Re: דרושים 'חסידיים' במדרשי חז"ל

הודעהעל ידי נטיעות » ב' אוגוסט 11, 2014 10:42 pm

קנמן בשם כתב:'מקוה ישראל ה' מה מקוה מטהר את הטמאים.
בלשון הפסוק הרי 'מקוה' הוא מלשון תקוה, ודו''ק.


וכן גדולה צדקה וכו' וצדקה תציל, שהרי לפי הפשט אין הכוונה צדקה.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2450
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: דרושים 'חסידיים' במדרשי חז"ל

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ב' אוגוסט 11, 2014 10:47 pm

נטיעות כתב:
קנמן בשם כתב:'מקוה ישראל ה' מה מקוה מטהר את הטמאים.
בלשון הפסוק הרי 'מקוה' הוא מלשון תקוה, ודו''ק.


וכן גדולה צדקה וכו' וצדקה תציל, שהרי לפי הפשט אין הכוונה צדקה.


למה לא? הרבה מהמפרשים ע"פ פשוטו ביארו שם שהכוונה לצדקה.

שש משזר
הודעות: 310
הצטרף: ה' פברואר 27, 2014 5:34 am

Re: דרושים 'חסידיים' במדרשי חז"ל

הודעהעל ידי שש משזר » ב' אוגוסט 11, 2014 11:40 pm

אני אהבתי מעודי את הקטע על דברי יהושע למשה על אלדד ומידד: אדוני משה כלאם.
ואמרו בגמ' סנהדרין י"ז ע"א: מאי כלאם, א"ל הטל עליהן צרכי ציבור והן כלין מאיליהן. ובפשטות היינו מפרשים הכוונה שיתמוטטו תחת עול הציבור.
אבל משום מה בחרו בתוס' שם לפרש בדרוש חסידי, וז"ל: פירוש, נבואתם כלה, דאין שכינה שורה מתוך עצבות אלא מתוך שמחה, עכ"ל.

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: דרושים 'חסידיים' במדרשי חז"ל

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ג' אוגוסט 12, 2014 12:09 am

שש משזר כתב:אני אהבתי מעודי את הקטע על דברי יהושע למשה על אלדד ומידד: אדוני משה כלאם.
ואמרו בגמ' סנהדרין י"ז ע"א: מאי כלאם, א"ל הטל עליהן צרכי ציבור והן כלין מאיליהן. ובפשטות היינו מפרשים הכוונה שיתמוטטו תחת עול הציבור.
אבל משום מה בחרו בתוס' שם לפרש בדרוש חסידי, וז"ל: פירוש, נבואתם כלה, דאין שכינה שורה מתוך עצבות אלא מתוך שמחה, עכ"ל.


דרוש חסידי???????????
בפשט הבנת שהכוונה שהם יתמוגגו לעשן מחמת עול הציבור?

תוספות מסבירים את פשט דרשת חז"ל ע"פ ההקשר העניני בפסוקים, ותו לא.

עתניאל בן קנז
הודעות: 2250
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: דרושים 'חסידיים' במדרשי חז"ל

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ג' אוגוסט 12, 2014 1:25 pm

בית יוסף אורח חיים סימן רנ

ומשחיזין הסכין בכל ערב שבת דהכי תניא בספרי וידעת כי שלום אהלך (איוב ה כד) זו השחזת סכין ומצאתי כתוב בשם ספר חיי עולם (ספר היראה לר"י אות שט) דמוכח לה מדכתיב והכינו את והוא כמו לאתים ולמזמרות (ישעיה ב ד):


אגב המשנה ברורה משמיט דרשה זו. ומביא טעם 'פשטני'... האם ידוע מדוע?

מגיה
הודעות: 65
הצטרף: ב' מרץ 03, 2014 9:20 pm

Re: דרושים 'חסידיים' במדרשי חז"ל

הודעהעל ידי מגיה » ב' פברואר 02, 2015 10:30 am

מתוך אלפי מנשה ח"א בתחלתו:
קבצים מצורפים
אלפי מנשה.PNG
אלפי מנשה.PNG (102.73 KiB) נצפה 9374 פעמים

בני ברקי
הודעות: 504
הצטרף: ש' מאי 11, 2013 11:21 pm

Re: דרושים 'חסידיים' במדרשי חז"ל

הודעהעל ידי בני ברקי » ב' פברואר 02, 2015 7:43 pm

פעם הייתי בברית שדיבר שם הגר"א וויס שליט"א ודיבר בענין עובר לעשיתן שמברכים להכניסו אחרי המילה ואמר שרוצה לומר וורט של אדמו"ר גדול מאד שמברכים אחרי המילה כי בבריתו זה תרי"ב ואחרי שעשה מצוה אחת(מילה)יזכה לעוד תרי"ב מצוות...
ואמר שהאדמו"ר הגדול זה אחד מגדולי האדמורים זצ"ל רבינו פרץ בפסחים ז:...

תולדות אדם
הודעות: 444
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 5:12 pm

Re: דרושים 'חסידיים' במדרשי חז"ל

הודעהעל ידי תולדות אדם » ג' פברואר 03, 2015 11:32 pm

יש ווארט, איני זוכר ממי, עה"פ "כי תצא למלחמה על אויביך" - היצה"ר "ונתנו ה"א בידיך" שהפסוק נתונה בידיך לדרשה, אך רש"י אומר 'במלחמת הרשות' שאינה נגד היצה"ר 'הכתוב מדבר' זה צריך להיות כתוב בפסוק.

לוי
הודעות: 153
הצטרף: ב' נובמבר 05, 2012 10:17 pm

Re: דרושים 'חסידיים' במדרשי חז"ל

הודעהעל ידי לוי » ד' פברואר 04, 2015 12:36 am

מבלי להתייחס לגוף הדברים, נזכרתי בסיפור ששמעתי אי פעם:

בחור (בישיבה ליטאית...) ניגש אל ראש הישיבה, ואמר לו סברא מוקשית.

ראש הישיבה אמר: סברא כזו מתאימה לרשב"א.

הבחור זרח מאושר, אך ראש הישיבה מיהר להסביר לו: כוונתי שבשביל לומר סברא כזו צריך להיות רשב"א. אם יאמר הרשב"א סברא זו על כרחינו נקבל ונעמול להבין. אבל כשאני או אתה אומרים סברא כזו, הרי זו שטות בעלמא.

חובב_ספרים
הודעות: 1067
הצטרף: ד' אוקטובר 31, 2012 12:08 am

Re: דרושים 'חסידיים' במדרשי חז"ל

הודעהעל ידי חובב_ספרים » ד' פברואר 04, 2015 8:44 am

דברים כעין הכתובים כאן ראיתי בהקדמה לספר של חוקר לתלמוד. כנראה הוא הרגיש צורך להדוף הביקורת הנמצא בחוגים חרדיים עפ"ל, והוא הביא דוגמאות בראשונים שהם עשו כעין החוקרים, כגון להגיה גרסא המוקשה. ממילא הקיש שזה מצדיק כל מעללי החוקרים ועוד מחה על אלו שהם 'מטיפים מוסר' להראשונים.

מחולת המחנים
הודעות: 3247
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: דרושים 'חסידיים' במדרשי חז"ל

הודעהעל ידי מחולת המחנים » א' נובמבר 05, 2017 3:32 pm

ירושלמי (סוכה פ"ג ה"א) לולב היבש פסול על שם (תהלים קט"ו) לא המתים יהללו י-ה.

דרומי
הודעות: 9075
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: דרושים 'חסידיים' במדרשי חז"ל

הודעהעל ידי דרומי » א' נובמבר 05, 2017 6:48 pm

לא לגמרי זהה עם הדוגמאות דלעיל, אבל באותו הקשר היה האדמור מחבד מציין לדברי התורת כהנים בתחילת פ' שמיני עה"פ "ויאמר משה זה הדבר אשר צוה ה' תעשו", שנראה כהעתקה ממש מספרי הבעש"ט ותלמידיו:

"אמר להם משה לישראל, אותו יצר הרע העבירו מלבכם, ותהיו כולכם ביראה אחת ובעצה אחת לשרת לפני המקום, כשם שהוא יחידי בעולם כך תהיה עבודתכם מיוחדת לפניו וכו'"

מנצפך
הודעות: 446
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2016 11:05 pm

Re: דרושים 'חסידיים' במדרשי חז"ל

הודעהעל ידי מנצפך » א' נובמבר 05, 2017 7:36 pm

וילנאי כתב:וודאי שקיים בתורה דרך הדרש רק צריך לא לשכוח את הפשט. וכמו הסיפור הידוע מר' חיים וואלוזין על הפיוט אזכרה אלו' ואהמיה.

?

סגי נהור
הודעות: 5658
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: דרושים 'חסידיים' במדרשי חז"ל

הודעהעל ידי סגי נהור » א' נובמבר 05, 2017 7:52 pm

מנצפך כתב:
וילנאי כתב:וודאי שקיים בתורה דרך הדרש רק צריך לא לשכוח את הפשט. וכמו הסיפור הידוע מר' חיים וואלוזין על הפיוט אזכרה אלו' ואהמיה.

?

viewtopic.php?f=55&t=30888&p=312269#p312215

קרית מלך
הודעות: 1035
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: דרושים 'חסידיים' במדרשי חז"ל

הודעהעל ידי קרית מלך » ב' נובמבר 06, 2017 12:24 am

כָּל הַמִּתְגָּאֶה אֵינוֹ נִדּוֹן אֶלָּא בָּאֵשׁ, שֶׁנֶּאֱמַר הִוא הָעֹלָה עַל מוֹקְדָה. (מדרש רבה פרשת צו)

אראל
הודעות: 3355
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: דרושים 'חסידיים' במדרשי חז"ל

הודעהעל ידי אראל » ב' נובמבר 06, 2017 1:25 am

ה'ווארט' הידוע בספרי חסידות, עה"פ ה' צלך, הוא מדרש חז"ל כידוע

אבא יודן
הודעות: 1256
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: דרושים 'חסידיים' במדרשי חז"ל

הודעהעל ידי אבא יודן » ב' נובמבר 06, 2017 4:39 pm

וילכו שלשת ימים בלא מים

חיימשה
הודעות: 1958
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: דרושים 'חסידיים' במדרשי חז"ל

הודעהעל ידי חיימשה » ד' נובמבר 08, 2017 3:15 pm

מי כמוך באלים ה'. י"ל דפסוק זה אין לו שייכות באמצע השירה דכולו מדבר מה שעשה הש"י עם מצריים וזה מספר בשבח המקום לבד. וי"ל ע"ד דהובא בסדר הדורות החדש דא' מתלמידי רבינו אלימלך מליזענזסק ר' יוסף מלמד שמו אמר לתלמידיו דלכך הפסיק דוד המע"ה באמצע ברכי נפשי בפסוק מה רבו מעשיך ה' אשר ג"כ אין לו שייכות שם לפי שהזכיר שם נפלאות ה' ולא יכול עוד להתאפק באמצע השבחים מרוב התלהבות הבוער בקרבו והוכרח לומר מה רבו מעשיך ה' וכמו כן הדבר הזה כאן בשירת משה וישראל כאשר הגיעו באמצע השירה להתלהבות גדול אמרו מי כמוך.

זכורני שמצאתי ברש''י שאומר קרוב לזה על שירת הים. אשמח למשיב אבדתי.

דודי צח
הודעות: 718
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2016 6:20 pm

Re: דרושים 'חסידיים' במדרשי חז"ל

הודעהעל ידי דודי צח » ה' נובמבר 09, 2017 11:21 am

רבי נתן מברסלב:

אחד שאל אותו על אודות שהצדיקים מלבישים השגותיהם במקרא ומאמר חז"ל, ולפעמים מפרשים מאמר חז"ל אחד בכמה וכמה פנים, ובכל פעם מרמזים בו השגות אחרות, ושאל אותו אם גם התנא או האמורא שאמר את המאמר הזה כיוון גם כן לכל זה, והשיב לו לאו. רק מחמת שע"י מעשיהם הטובים זכו לרוח הקודש נורא ונשגב הנמשך מהשי"ת בעצמו, אשר אין סוף לדעתו יתברך, ועל כן בכל דבריהם הנאמרים ברוח הקודש זה מלובשים בו השגות גבוהות ונוראות מאד בלי שיעור וערך, מה שגם הם בעצמם לא ידעו אז מזה.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 306 אורחים