מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

סתם 'חודש' שלושים יום

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
גלילי
הודעות: 1063
הצטרף: ב' מאי 24, 2010 8:27 pm
מיקום: חיפה

סתם 'חודש' שלושים יום

הודעהעל ידי גלילי » ג' ספטמבר 07, 2010 1:19 pm

כתב רבינו החת"ס שבלשון בני אדם כל שלושים יום נקרא הוא חודש.
ScreenShot004.jpg
ScreenShot004.jpg (39.57 KiB) נצפה 1642 פעמים

וק"ק ממש"כ הש"ך (יורה דעה הלכות נדרים סימן רכ סעיף ה):
אמר: חדש אחד, או חדש סתם, אסור מיום ליום (שו"ע). - משמע משעה שנדר אסור מיום ליום כגון אם נדר בחצי יום ט"ו לחדש תמוז אסור עד חצי יום ט"ו לחדש אב אע"פ שאינו אלא כ"ט ימים שתמוז הוא חסר, מ"מ הוא חדש שלם מיום ליום. וכן פי' הרא"ש אם עמד בח' לחדש ואמר חדש עלי אסור עד ח' לחדש הבא. אבל הרמב"ם פ"ט מה"נ והסמ"ג לאוין רמ"ב ור' ירוחם ני"ד ח"ו כתבו אם אמר חדש א' אסור משעה שנדר עד תשלום ל' יום גמורים מעל"ע, ונראה דהם מיירי בסתם חדש שהוא שלם וכמ"ש סי' קפ"ט ס"ק ל' ולכך צריך ל' יום אבל בחדש חסר מודים דסגי בכ"ט יום תדע שהרי במשנה מבואר אם אמר חדש א' אסור מיום ליום א"כ משמע דלעולם סגי במיום ליום אלא ודאי כדפי':

ומשמע שאינו דווקא שלושים יום, וצ"ע.
אמנם בתורת משה כתב: "ובלשון בנ"א ובנדה כל שלושים יום וכו', ואילו בדרשות חת"ס השמיט לגמרי תיבה זו.

וזכורני שדנים בזה גם לגבי השוכר בית לחודש אם הוא לשלושים יום או פחות, ואינני זוכר כעת מקומו.
ולכאורה יש מקום לדון גם לגבי הלוואה, בנוטל הלוואה ל'חודש', מה דינו?
נערך לאחרונה על ידי גלילי ב ג' ספטמבר 07, 2010 1:32 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: סתם 'חודש' שלושים יום

הודעהעל ידי חכם באשי » ג' ספטמבר 07, 2010 1:25 pm

ראה גם סנהדרין יא סע"א: "רצו - חדש, רצו - שלשים יום". ועי' רש"י שם. משמע, שחודש הוא כ"ט יום.

גלילי
הודעות: 1063
הצטרף: ב' מאי 24, 2010 8:27 pm
מיקום: חיפה

Re: סתם 'חודש' שלושים יום

הודעהעל ידי גלילי » ג' ספטמבר 07, 2010 1:29 pm

חכם באשי כתב:ראה גם סנהדרין יא סע"א: "רצו - חדש, רצו - שלשים יום". ועי' רש"י שם. משמע, שחודש הוא כ"ט יום.

אתה מחזק קושייתי, להבנת דברי רבינו.
מ"מ ראיתי דברי רש"י, וגם התוס' שם דנו בזה, ולתירוצם הראשון חילוק יש בין לשון תורה [שזה שלושים יום], ללשון חכמים. ולתי' ב' אף ללשון חכמים היכא דלא מוכח להיפך הוא שלושים יום.
ומ"מ צריך להבין דברי החת"ס, מלבד אם נשמיט התיבה (כבדרשות) או נגרוס נדה (כבתו"מ), וניישב שבנדרים שאני, וטעמא מאי?

גלילי
הודעות: 1063
הצטרף: ב' מאי 24, 2010 8:27 pm
מיקום: חיפה

Re: סתם 'חודש' שלושים יום

הודעהעל ידי גלילי » ג' ספטמבר 07, 2010 11:01 pm

לאחר עיון בספרים בפנים (שטייגען בספר, אותיות מחכימות), לכאורה התשובה לשאלתי היא פשוטה.
רבינו החתם סופר כנראה לומד כפשטות שיטת הרמב"ם (שהביאה הש"ך) שסתם נדר לחודש הוא לשלושים יום, ודלא כמ"ש הש"ך בביאור הרמב"ם. [וכן בסי' קפט לגבי עונה בינונית, פשטות רוב הראשונים דלא כהש"ך]. וכן מבואר בשו"ת מהר"י בן לב (ח"ג צו):
ScreenShot007.jpg
ScreenShot007.jpg (28.66 KiB) נצפה 1599 פעמים


ואסמכתא לדברי מצאתי (בזכות הגהות וציונים ברמב"ם פרנקל), בדברי החתם סופר עצמו למס' נדרים. שמבאר שיטת הרמב"ם, ובסו"ד מציין להש"ך, דנראה שחולק עליו.
ScreenShot006.jpg
ScreenShot006.jpg (40.17 KiB) נצפה 1597 פעמים

ומה שנותר לדעת, זה רק מה היה כתוב בכת"י בעצמו.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: סתם 'חודש' שלושים יום

הודעהעל ידי יאיר » ד' ספטמבר 08, 2010 4:06 am

גלילי כתב:לאחר עיון בספרים בפנים (שטייגען בספר, אותיות מחכימות), לכאורה התשובה לשאלתי היא פשוטה.
רבינו החתם סופר כנראה לומד כפשטות שיטת הרמב"ם (שהביאה הש"ך) שסתם נדר לחודש הוא לשלושים יום, ודלא כמ"ש הש"ך בביאור הרמב"ם. [וכן בסי' קפט לגבי עונה בינונית, פשטות רוב הראשונים דלא כהש"ך]. וכן מבואר בשו"ת מהר"י בן לב (ח"ג צו):
ScreenShot007.jpg


ואסמכתא לדברי מצאתי (בזכות הגהות וציונים ברמב"ם פרנקל), בדברי החתם סופר עצמו למס' נדרים. שמבאר שיטת הרמב"ם, ובסו"ד מציין להש"ך, דנראה שחולק עליו.
ScreenShot006.jpg

ומה שנותר לדעת, זה רק מה היה כתוב בכת"י בעצמו.


לא שייך באופן ישיר: גמ': מנין לנזירות 30 יום שנאמר נזיר יהיה (בגמט' 30 הוי).


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 234 אורחים