מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הדפסת ספר הזוהר מחדש

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
מחצד חקלא
הודעות: 235
הצטרף: ג' יולי 22, 2014 9:28 pm

הדפסת ספר הזוהר מחדש

הודעהעל ידי מחצד חקלא » א' יולי 27, 2014 9:04 pm

לחברי הפורום הנכבד, היות ואני עוסק כמה שנים בחקר נוסחאות וגירסאות הזוהר. וגיליתי שלא נעשתה כלל עבודה יסודית בענין. כולל בזוהר מתוק מדבש. למעט בזוהר מהדורת הסולם, שעשה עבודה גדולה מאוד בציון כמעט כל השינויי גירסא בדפוסי הזוהר במהדורותיו השונות.

אך דא עקא שהבר בו עם התבן, מכיון שלא ציין מקור כל גירסא, ואין הבחנה בין גירסאות דפו"ר או דפוסים שעבדו הגה"ה מוסמכת, לבין טעויות של הבחור הזעצע'ר באיזה דפוס עלום. חוץ מיזה שאין בו את נוסחאות הרמ"ק באור יקר, כי עדיין לא נדפסו בזמנו, גירסאות הגר"א כתם פז ועוד.

אני עוסק בע"ה בעבודת הכנה לדפוס של הזוהר מחדש עם הערות ושינויי נוסחאות. ידוע לי על מכון מפורסם להו"ל שעובד כרגע ג"כ על הדפסת זוהר. אך מבדיקת עבודתם נוכחתי שהיא אינה מספקת מבחינת הגירסאות. שמועה עקשנית גונבה לאוזני זה זמן זמנים, כי הוצאת 'עוז והדר' תיכננו או כבר עובדים על הזוהר.

מי שיש לו מושג האם נכון הדבר, והאם כוונתם לעבוד על הגירסאות בצורה מושלמת, אשמח מאוד שיעדכן אותי, כדי של אכלה זמני וממוני לריק.

בתודה מראש מחצד חקלא

המתקיף
הודעות: 100
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 5:36 pm

Re: הדפסת ספר הזוהר מחדש

הודעהעל ידי המתקיף » א' יולי 27, 2014 9:35 pm

מלבד הדפוסים יש עוד הרבה הרבה כת"י שלא שזפתם עין.
כבר שנים הרבה עוסק בזה מכון אקדמי:

http://www.bhol.co.il/forums/topic.asp? ... m_id=19616

משך חכמה
הודעות: 322
הצטרף: ש' יוני 28, 2014 11:23 pm

Re: הדפסת ספר הזוהר מחדש

הודעהעל ידי משך חכמה » א' יולי 27, 2014 9:42 pm

השמועה על עוז והדר נכונה. מטרת המהדורה שלהם היא הביאור. אם תפנה אלי באישי אוכל לתת לך שם של אחד העורכים ותוכל לברר את ענין הגירסאות.

ישבב הסופר
הודעות: 2759
הצטרף: ו' אוקטובר 22, 2010 7:37 pm

Re: הדפסת ספר הזוהר מחדש

הודעהעל ידי ישבב הסופר » א' יולי 27, 2014 9:51 pm

בביקורי בספריה הלאומית לפני שנה הראני חכ"א חדר קטן ליד הכניסה לאוסף שלום, ובו מדפים ועליהם המון צילומי כת"י של הזוהר מודפסים, ואמר לי שיש חוקר העוסק בבירור הנוסחים של הזוהר על מאות כתה"י.

מה שנכון נכון
הודעות: 11689
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: הדפסת ספר הזוהר מחדש

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » א' יולי 27, 2014 11:31 pm

.
נערך לאחרונה על ידי מה שנכון נכון ב ב' יולי 28, 2014 12:01 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

בריושמא
הודעות: 1339
הצטרף: ה' אוקטובר 07, 2010 1:32 pm

Re: הדפסת ספר הזוהר מחדש

הודעהעל ידי בריושמא » א' יולי 27, 2014 11:56 pm

עד שאתה שואל על נוסחאות וגרסאות שאל על סדר ועריכה.
הדפוסים הם תחנה אחרונה במסע הזוהר, וקודמים לו הם כתבי היד.
א. אין כתב יד אחד שלם של ספר הזוהר.
ב. לא היה כתב יד אחד שלם של ספר הזוהר.
ג. יש לפנינו מאות כתבי יד של פרשיות וחלקים מספר הזוהר.
ד. כתבי היד שונים זה מזה בתוכן, בסדר, בעריכה ובנוסח.
עתה אפשר להתחיל לגשת אל המלאכה.

מחצד חקלא
הודעות: 235
הצטרף: ג' יולי 22, 2014 9:28 pm

Re: הדפסת ספר הזוהר מחדש

הודעהעל ידי מחצד חקלא » ב' יולי 28, 2014 1:03 am

תודה על כל התגובות.

בקשר לכת"י על הזוהר. זה ים שאין לו סוף.
ידוע ג"כ שהיו נסיונות שונים לכתוב מאמרים בלשון זוהרי"ת ולהשתילם בזוהר (עי' בספר למשרא קטרין) ואכמ"ל.
מכיון שאין לנו אמות מידה להכריע מה זוהר ומה לא. מאוד קשה לעבוד עם כת"י שאינם תואמים באופן קיצוני לזוהר הנדפס.
הזוהר בדפוס התקבל ע"י כל גדולי הדורות מן הרמ"ק עובר דרך האר"י ועד לגר"א ולבעש"ט, וכל המערער אחריהם כמהרהר אחרי השכינה.
(ואין זה סתירה לידוע שעריכתו נעשתה בתקופה מאוחרת כמוש"כ המשנת חכמים. ושהוכנסו בו קטעים שאינם מקוריים, כמוש"כ במגן וצינה לר"י חבר ועוד ואכמ"ל).

לכן עיקר העבודה צריכה להתמקד בדפוסים ובספרי המפרשים. ובכת"י התואמים פחות או יותר לזוהר שבדפוס.
בקשר למחקריה של ה' מרוז, גישתה לנושא היא שכל טקסט שכתוב בלשון זוהרי"ת הרי הוא מוגדר כ"זוהר". כמובן שזה סתירה מוחלטת למה שמקובל בידינו. ודי בזה.

כל שאר גיבובי החוקרים והמצאותיהם חדשים לבקרים (ולישנא קמא ולישנא בתרא של ג' ש' הידוע) הנסמכים על השערות ודמיונות ובנינים של הבל, אינם ראויים להתייחסות לכל מי שאמונת חכמים בסיסית עדיין בקרבו. והגיון צרוף מנחה אותו.

המתקיף
הודעות: 100
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 5:36 pm

Re: הדפסת ספר הזוהר מחדש

הודעהעל ידי המתקיף » ב' יולי 28, 2014 6:58 am

פתח בכד וסיים בחבית.
בראשונה נאמר שהדבר קשה ואינו בר עשייה:
מחצד חקלא כתב:בקשר לכת"י על הזוהר. זה ים שאין לו סוף.

ואחר כך הגיעה המסקנה שאין הדבר ראוי מצד עצמו:
מחצד חקלא כתב:הזוהר בדפוס התקבל ע"י כל גדולי הדורות מן הרמ"ק עובר דרך האר"י ועד לגר"א ולבעש"ט, וכל המערער אחריהם כמהרהר אחרי השכינה.

אידאליזציה בלע"ז.

המעיין
הודעות: 1219
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 12:06 pm

Re: הדפסת ספר הזוהר מחדש

הודעהעל ידי המעיין » ב' יולי 28, 2014 7:38 am

מה שעשית זה דמגוגיה בלע"ז.
זו לא המסקנה אלא שאלו שני טיעונים

א. כת"י זה ים שאין לו סוף.
ב. הדפוסים הם אלה שיש להם הסכמה.

איני יודע אם הוא צודק במה שכתב. אבל כאמור הצורה שהעמדת את זה מסלפת.

המתקיף
הודעות: 100
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 5:36 pm

Re: הדפסת ספר הזוהר מחדש

הודעהעל ידי המתקיף » ב' יולי 28, 2014 7:46 am

המעיין כתב:מה שעשית זה דמגוגיה בלע"ז.
זו לא המסקנה אלא שאלו שני טיעונים

א. כת"י זה ים שאין לו סוף.
ב. הדפוסים הם אלה שיש להם הסכמה.

איני יודע אם הוא צודק במה שכתב. אבל כאמור הצורה שהעמדת את זה מסלפת.


העמדתי את זה בצורה שהבנתי. אבל נניח להבנתי ונתייחס להבנתך.
לדבריך אלו הם שני טיעונים, בדרך לא זו אף זו? היינו, זה גם לא בכדי שיעשה וגם לא ראוי להיעשות?

אביאסף
הודעות: 387
הצטרף: ה' אוגוסט 16, 2012 4:25 am

Re: הדפסת ספר הזוהר מחדש

הודעהעל ידי אביאסף » ב' יולי 28, 2014 7:54 am

הערך של מהדורה מדעית לספר הזוהר הוא עצום וחסרונה מורגש אצל כל לומד זוהר (בדיוק כפי שהוא מורגש ללומד ספרי או מכילתא במהדורות הישנות), לעומת זאת הערך של מהדורה מבוארת הוא קטן וחסרונה מורגש רק אצל הדיוטות (כפי שלא היה מורגש אצל בן ישיבה הלומד תלמוד בבלי חסרונה של מהדורת שוטנשטיין).

משה גרוס
הודעות: 330
הצטרף: ה' פברואר 27, 2014 2:13 pm

Re: הדפסת ספר הזוהר מחדש

הודעהעל ידי משה גרוס » ב' יולי 28, 2014 8:51 am

כמדומני שיש פרויקט של האקדמיה הלאומית למדע למהדורה כזו.

אמסטרדם
הודעות: 1498
הצטרף: א' אוקטובר 20, 2013 8:13 pm

Re: הדפסת ספר הזוהר מחדש

הודעהעל ידי אמסטרדם » ב' יולי 28, 2014 9:15 am

משך חכמה כתב:השמועה על עוז והדר נכונה. מטרת המהדורה שלהם היא הביאור.

מרגש.
לפי המדומה לי הרב צוריאל עשה קצת עבודה בתיקוני זוהר ואולי אני טועה.

לייבעדיג יענקל
הודעות: 1369
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

Re: הדפסת ספר הזוהר מחדש

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » ב' יולי 28, 2014 4:27 pm

מחצד חקלא הנכבד
עבודתך חשובה ונצרכת ביותר, ויה"ר מקמי שמיא שתזכה להשלימה כראוי ולהגדיל תורה ולהאדירה. לתועלת הענין ארשה לעצמי להעיר מעט על הנכתב לעיל, ולהסב את תשומת ליבך לכמה נקודות חשובות.

כדאי מאוד להשתמש לכה"פ בכ"י קיימברידג' 1023, שנכתב קרוב מאוד לזמן גילוי הזוה"ק.

חשוב מאוד להשוות גם לציטוטים מהזוה"ק הנמצאים בראשונים, אצל הריקאנטי בעיקר, אך גם אצל ריד"ע ור"מ בן גבאי ועוד ראשונים. (ההשוואות לכי"ק ולראשונים מוכיחות בעליל כי במשך הזמן נוספו לנוסח הזוה"ק הרחבות וביאורים מאוחרים. וראה לדוגמא בעלמא בהקדמת ריד"ע למאירת עינים: "ובמדרש עוד ותקם בעוד לילה ותתן טרף לביתה וחק לנערותיה (משלי לא, טו), מהאי קרא אוליפנא דכל בר נש דלאעי באורייתא בליליא, בשעתא דכנסת ישראל איתערת לאתקנא ביתא למלכא, האי דלאעי באוריתא אשתתף בהדה ויהבין ליה מתקוני ביתא דמלכא. מאי היא טרף ממש דאיהי נטלא מאתר רחיקא עלאה, דכתיב (שם, יד) ממרחק תביא לחמה. ומאן זכי להאי טרף איהו דלאעי באורייתא, דכתיב (תהלים קיא, ה) טרף נתן ליראיו יזכור לעולם בריתו". ולפנינו בזוה"ק (ח"ג צ, א) כמה שינויים והוספות: "והאי אקרי מבי מלכא, ויהבין ליה כל יומא מאינון תיקוני ביתא. הדא הוא דכתיב ותתן טרף לביתה וחק לנערותיה, מאן ביתה כל אינון דמשתתפי בהדה בליליא אקרון ביתה בני ביתה. ובגין כך טרף נתן ליראיו, מהו טרף, טרף ממש, דאיהי נטלא מאתר רחיקא עלאה, דכתיב ממרחק תביא לחמה. ומאן זכי להאי טרף, סופיה דקרא אוכח דכתיב יזכור לעולם בריתו, מאן דאסתכל (ס"א דאשתדל) באורייתא לאשתתפא בהדה בליליא".
כמובן אין מי שרשאי להשמיט מילה מהזוה"ק מדעתו, אך ראוי לציין זאת ולהעיר ע"ז בכל מקום שבו ניכרים השינויים וההרחבות.)

הכרחי ממש לשים לב לשיבושים הלשוניים החמורים שנפלו בנוסח הזוה"ק בעטיים של מעתיקים ומדפיסים, ולתקנם ע"פ מקורות מדוייקים יותר (אך חלילה לא מסברא לבד). ולדוגמא בעלמא אזכיר את מאמר הזוה"ק (המוכר מהמחזורים לר"ה): "אוֹרַיְתָא כּוּלָא (-התורה כולה, לשון נקבה) סָתִים (-סתום, לשון זכר) וְגַלְיָא (-וגלויה, ל"נ) כְּמָא דִשְׁמָא קַדִּישָׁא (-כמו שהשם הקדוש, ל"ז) סְתִים (-סתום, ל"ז) וְגַלְיָא (-וגלויה, ל"נ)". וצ"ל: אורייתא כולא סתימא וגליא כמו דשמא קדישא סתים וגלי". ועוד שם: "כְּדֵין אַחִידָן תַּרְוַיְהוּ (-אברהם ויעקב) בֵּיהּ בְּיִצְחָק, דָּא (-זאת) מֵהַאי סִטְרָא וְדָא (-זאת) מֵהַאי סִטְרָא", וצ"ל 'דין (-זה) מהאי סטרא ודין מהאי סטרא'. (שמעתי מיודעי דבר שבכמה מקומות מוכח שהלשון המקורית היתה בלשה"ק, ומעתיקים ואפילו מדפיסים שינו לארמית משובשת.)

זה שרבותינו השתמשו בדפוסים מסויימים שהיו בהשגת ידם אינו אומר שכל מילה המצויה שם הינה 'זוהר מקורי'. הרמ"ק כבר כתב באור יקר על הגהות מבחוץ שנכנסו פנימה, וגם בדברי האריה"ק לא מצינו קיום ואישור אלא לחלקים מסויימים ולא לכל מילה ומילה (מובן שגם לא מצאנו אצל האריה"ק שלילה מפורשת של חלקים שונים, אבל אין מקום לאמירה שהבודק אחר מקוריותם של קטעים כלשהם הוא כמהרהר אחר השכינה). ולמשל, ודאי הוא שספר הבהיר שהיו מדפיסים קדמונים שסינפוהו לזוה"ק או הקטע הארוך מהספר שולחן של ארבע של רבינו בחיי שהודפס בתוך הזוה"ק (פר' עקב רעד, א) לא הפכו להיות בשל כך 'זוהר מקורי'. ולאידך גיסא קיימים קטעים שלמים וודאיים של הזוה"ק שנותרו בכתבי יד ועדיין לא באו בשום דפוס, וחבל מאוד להתעלם מהם. ואם יש ספק כלשהוא באשר למקוריות קטעים מסוג זה יש להדפיסם במדור בפני עצמו, אך לא להשמיטם.

(מחצד יקר, ע"מ שלא תיגע לריק, צריך גם לשקול היטב האם קיים ציבור שירכוש את עבודתך. הרי המון העם ימשיך לקנות את המהדורות הזולות המנוקדות, ואילו החוקרים יעדיפו להמתין למהדורה מדעית אקדמאית. השאלה היא האם מאות הלומדים בישיבות לקבלה ישישו על מהדורתך או שימשיכו לאחוז בדפוסים שהורגלו בהם, וצע"ג בזה.)

מחצד חקלא
הודעות: 235
הצטרף: ג' יולי 22, 2014 9:28 pm

Re: הדפסת ספר הזוהר מחדש

הודעהעל ידי מחצד חקלא » ב' יולי 28, 2014 8:19 pm

"לייבעדיג יענקל" נהנאתי מאוד ממה שכתבת.
בקשר לקטעים מסויימים שאינן מן הזוהר. מסכים אני לדבריך, כנראה כבודו לא שם לב שציינתי בדבריי בסוגריים, לדברי ר"י חבר במגן וצינה שכבר העיר על כך, שוודאי שיש בזוהר הנדפס קטעים שאינם מקוריים. וכתב הגדרה מעניינת, שכל מי שרגיל בזוהר יודע להבחין מתוך הלשון בין הזוהר עצמו להוספות מאוחרות. וגם בכתבי האריז"ל יש כמה מקומות שכתב עליהם שהם הוספה מבחוץ והדברים ארוכים ואכמ"ל. וכוונתי היתה רק על המערער על גוף ספר הזוהר.

בקשר לקטע משולחן של ארבע, קטע זה אינו מופיע בדפו"ר -קרי מנטובה קרימונה לובלין זולצבאך אמ"ד-תע"ה, תפ"ח. אלא הופיע לראשונה בדפוס קושטא תצ"ו. וגם מאז, לא בכל הדפוסים, (למשל בסלאויטא אינו). יש לי תאוריה מעניינת איך ולמה הושתל קטע זה בזוהר ע"י מדפיסי קושטא. אני מתעתד בע"ה לפרסם זאת במאמר מסודר.

מבין כתלי דבריך ניכר שיש לך יד ושם, בנושאים של דפוסי הזוהר, וגירסאותיו, אשמח על כל ידיעה מעניינת חדשה.
כמו כן אם יש בידיך את כת"י קמבריג' שציינת בדבריך או יותר פרטים אודותיו אשמח שתעדכן אותי.

תוכן
הודעות: 6239
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: הדפסת ספר הזוהר מחדש

הודעהעל ידי תוכן » ג' יולי 29, 2014 9:41 am

רונית מרוז עסקה בזה הרבה שנים, והפרויטק נעצר מחמת מחסור בתקציב.

http://humanities.tau.ac.il/segel/rmeroz/?lang=he

http://www.bhol.co.il/forums/topic.asp? ... m_id=19616

משך חכמה
הודעות: 322
הצטרף: ש' יוני 28, 2014 11:23 pm

Re: הדפסת ספר הזוהר מחדש

הודעהעל ידי משך חכמה » ג' יולי 29, 2014 3:35 pm

הערה על דברי החכם אביאסף: קטונתי, אבל ראשית הדיוטות יש רבים היום, וגם להם צריך לדאוג. שנית, ביאור מסוג מתוק מדבש מטפל גם בחלקים היותר קבליים של הזוהר וזה נצרך גם לכאלו שאינם הדיוטות ממש, וזה קרוב יותר למתיבתא ולא לשוטנשטין (בפירוש הרהוט). הרי גם בספרים הקבליים המובהקים ישנם כאלו המוגדרים ספרי פשט. ואכהמ"ל. במתוק מדבש - בפירוש עצמו - קבע המחבר זצ"ל גירסא שהיתה נראית לו ע"פ לימודו בסוגיא.
הערה נוספת: אולי היה כדאי לשתף פעולה עם עוז והדר בתחום הזה של גירסאות, הבנתי מיודע דבר שיש מקום להעמקת הטיפול בנושא.

אביאסף
הודעות: 387
הצטרף: ה' אוגוסט 16, 2012 4:25 am

Re: הדפסת ספר הזוהר מחדש

הודעהעל ידי אביאסף » ג' יולי 29, 2014 4:23 pm

משך חכמה כתב:הערה על דברי החכם אביאסף: קטונתי, אבל ראשית הדיוטות יש רבים היום, וגם להם צריך לדאוג. שנית, ביאור מסוג מתוק מדבש מטפל גם בחלקים היותר קבליים של הזוהר וזה נצרך גם לכאלו שאינם הדיוטות ממש, וזה קרוב יותר למתיבתא ולא לשוטנשטין (בפירוש הרהוט). הרי גם בספרים הקבליים המובהקים ישנם כאלו המוגדרים ספרי פשט. ואכהמ"ל. במתוק מדבש - בפירוש עצמו - קבע המחבר זצ"ל גירסא שהיתה נראית לו ע"פ לימודו בסוגיא.
הערה נוספת: אולי היה כדאי לשתף פעולה עם עוז והדר בתחום הזה של גירסאות, הבנתי מיודע דבר שיש מקום להעמקת הטיפול בנושא.

יש כאן עניין של השקפה, לדעתי עבור חלקי הזוהר שאינם קבליים במובהק הפירושים הקיימים (כדוגמת מתוק מדבש) מספיקים בהחלט, אין צורך בפירושים נוספים. לגבי החלקים הקבליים השקפתי היא שהם אינם מיועדים להדיוטות אלא לתלמידי חכמים העוסקים בתורת הקבלה.
ככלל, על פי הגישה הרווחת כיום אצל לומדי הקבלה ספרי הבסיס הם כתבי האר"י, כך שמי שכבר עוסק בקבלה וניגש ללמוד את ספר הזוהר כמעט תמיד יש לו כבר בקיאות רבה למדי ורמתו גבוהה מספיק כדי שלא יצטרך להזדקק לפירוש המיועד למתחילים.

לייבעדיג יענקל
הודעות: 1369
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

Re: הדפסת ספר הזוהר מחדש

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » ג' יולי 29, 2014 4:48 pm

מחצד
כתבתי לך באישי, ויש עימי עוד מעט מילין.

אמסטרדם
הודעות: 1498
הצטרף: א' אוקטובר 20, 2013 8:13 pm

Re: הדפסת ספר הזוהר מחדש

הודעהעל ידי אמסטרדם » ד' יולי 30, 2014 6:09 am

ממה ששלח לי חבר וביקש שאכתוב כאן:
אודות הדפסת ספר הזוהר. הרבה הרבה חוקרים מראים על חלקים שהשתרבבו לספר הזוהר. עיין מטפחת סופרים להיעב"ץ ותשו' עין חנוך מאמר ארוך בנידון.
הקטע על שמחת תורה נוסף מאוחר יותר (בימי רשב"י לא סיימו את התורה בעצרת כלל, רק אחת לג' שנים. ובודאי לא היתה נקרא יום זה בשם שמחת תורה. כמו כן לא מוזכר חנוכה בספר הזוהר זולת בפעם אחת. כי כל ביתה לבוש שנים מונה הספר כמה מצוות הנעשים בזוגות ואחד מהם חנוכה ומזוזה. וכידוע בזמן רשב"י עדיין לא היתה שום שייכות לחנוכה ומצוות מזוזה (זה נקבע אח"כ בימי האמוראים).

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2450
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: הדפסת ספר הזוהר מחדש

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ד' יולי 30, 2014 12:06 pm

אמסטרדם כתב:ממה ששלח לי חבר וביקש שאכתוב כאן:
אודות הדפסת ספר הזוהר. הרבה הרבה חוקרים מראים על חלקים שהשתרבבו לספר הזוהר. עיין מטפחת סופרים להיעב"ץ ותשו' עין חנוך מאמר ארוך בנידון.
הקטע על שמחת תורה נוסף מאוחר יותר (בימי רשב"י לא סיימו את התורה בעצרת כלל, רק אחת לג' שנים. ובודאי לא היתה נקרא יום זה בשם שמחת תורה. כמו כן לא מוזכר חנוכה בספר הזוהר זולת בפעם אחת. כי כל ביתה לבוש שנים מונה הספר כמה מצוות הנעשים בזוגות ואחד מהם חנוכה ומזוזה. וכידוע בזמן רשב"י עדיין לא היתה שום שייכות לחנוכה ומצוות מזוזה (זה נקבע אח"כ בימי האמוראים).


אם על הדרך הזו תפארתך, אתה יכול למחוק ארבע חמישיות מהזוהר. עשרות מנהגים ודינים שטרם נהגו בימי רשב"י.

אך אם מאמינים שיסודות הזוהר הם מרשב"י, ותלמידיו ותלמידיהם, האמוראים והגאונים פיתחו את עקרונותיו, והוסיפו את המימד הקבלי למנהגים שבימיהם, אין צריך למחוק שום דבר.

המתקיף
הודעות: 100
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 5:36 pm

Re: הדפסת ספר הזוהר מחדש

הודעהעל ידי המתקיף » ד' יולי 30, 2014 1:31 pm

אפרקסתא דעניא כתב:אם על הדרך הזו תפארתך, אתה יכול למחוק ארבע חמישיות מהזוהר. עשרות מנהגים ודינים שטרם נהגו בימי רשב"י.

שכחום וחזרו וייסדום.

המעיין
הודעות: 1219
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 12:06 pm

Re: הדפסת ספר הזוהר מחדש

הודעהעל ידי המעיין » ד' יולי 30, 2014 1:50 pm

אם על הדרך הזו תפארתך, אתה יכול למחוק ארבע חמישיות מהזוהר. עשרות מנהגים ודינים שטרם נהגו בימי רשב"י.


ארבע חמישיות ???

המעיין
הודעות: 1219
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 12:06 pm

Re: הדפסת ספר הזוהר מחדש

הודעהעל ידי המעיין » ד' יולי 30, 2014 1:50 pm

המתקיף כתב:
אפרקסתא דעניא כתב:אם על הדרך הזו תפארתך, אתה יכול למחוק ארבע חמישיות מהזוהר. עשרות מנהגים ודינים שטרם נהגו בימי רשב"י.

שכחום וחזרו וייסדום.


אם ללצים הוא יליץ ולענווים יתן חן.

מחצד חקלא
הודעות: 235
הצטרף: ג' יולי 22, 2014 9:28 pm

Re: הדפסת ספר הזוהר מחדש

הודעהעל ידי מחצד חקלא » ד' יולי 30, 2014 2:00 pm

משך חכמה כתב:
הערה נוספת: אולי היה כדאי לשתף פעולה עם עוז והדר בתחום הזה של גירסאות, הבנתי מיודע דבר שיש מקום להעמקת הטיפול בנושא.

אם יש מי שיכול לקשר אותי עם עוז והדר, אשמח לדון עימם על שיתוף פעולה כזה.

מרן המשגיח
הודעות: 269
הצטרף: ד' פברואר 05, 2014 9:53 pm

Re: הדפסת ספר הזוהר מחדש

הודעהעל ידי מרן המשגיח » ד' יולי 30, 2014 3:06 pm

אמסטרדם כתב:וכידוע בזמן רשב"י עדיין לא היתה שום שייכות לחנוכה ומצוות מזוזה (זה נקבע אח"כ בימי האמוראים).

???

סכינא חריפא
הודעות: 771
הצטרף: א' אפריל 13, 2014 9:24 pm

Re: הדפסת ספר הזוהר מחדש

הודעהעל ידי סכינא חריפא » ד' יולי 30, 2014 3:14 pm

גוט מארגן

לייבעדיג יענקל
הודעות: 1369
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

Re: הדפסת ספר הזוהר מחדש

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » ד' יולי 30, 2014 3:37 pm

המעיין כתב:
אם על הדרך הזו תפארתך, אתה יכול למחוק ארבע חמישיות מהזוהר. עשרות מנהגים ודינים שטרם נהגו בימי רשב"י.


ארבע חמישיות ???

שמעתי מאברך חשוב הלומד בכולל הזילברמני שבחורבה, שהגרי"ש זילברמן [שהגה בקבלה כל ימיו] אמר שאולי עשר אחוז מהזוה"ק הם של רשב"י. וכבר העיד תלמיד החת"ס בספרו מי מנוחות (עמ' מג) שהחת"ס אמר שאם היה ביכולת אדם לברר את חלקו של רשב"י בזוה"ק היה נותר חיבור מעט הכמות בעל דפים מועטים. ויעויין בספרי הגה"ק רי"א מקומרנא שמאריך בראיות שהרע"מ נתחבר ע"י מקובל קדוש ונורא שחי בבבל בזמן הגאונים והיו נגלות אליו נשמות מרע"ה ורשב"י, והוא גם ערך את התיקו"ז (שאלני חכ"א, אם כבר נחית הקומארנער עד בבל של הגאונים מה איכפ"ל לומר שקדוש זה חי בספרד בזמן הראשונים, ובאמת כסברא זו כתב הנזיר בשם רבו הגראי"ה). [אמנם דומני שלכה"פ אודות ספד"צ, האידרות והמאמרים שנתבארו ע"י האריה"ק בשער מאמרי רשב"י אין מקום לפקפק בשייכותם לרשב"י.] אך סו"ס חלילה וחלילה למחוק שום קטע, הרי גם אם אינו של רשב"י הוא של גאונים או ראשונים קדושי ארץ, ויתכן שכל הדברים הללו נגלו להם מג"ע ע"י רשב"י וחבורתו. (אך כאן יש מקום לאחד מחלקי עבודתו של מחצד חקלא, לבדוק אלו קטעים ניתוספו רק ע"י מדפיסים שונים, וכפי שהוא כתב לעיל אודות הציטוט הארוך משולחן של ארבע שנתווסף רק בדפוס קושטא תצ"ו, וכמו"כ יש המראים באצבע על קטעים ארוכים שנדפסו בזמן מאוחר תחת השם 'זוהר חדש' ובאמת הם שייכים לר' יוסף אנג'לט בעל קופת הרוכלין, ויש להעיר עוד הרבה בזה אך אכ"מ.)

המעיין
הודעות: 1219
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 12:06 pm

Re: הדפסת ספר הזוהר מחדש

הודעהעל ידי המעיין » ד' יולי 30, 2014 3:57 pm

השאלה שלי לא התייחסה לדיון העקרוני אלא לטענה שכתוצאה מעניין המנהגים יירדו ארבע חמישיות. עכשיו אני מבין שלא זאת היתה כוונתו אלא גם וגם.


מה הכוונה כאן לא מרשב"י (למשל בדברי החת"ס ובדברי הגרי"ש זילברמן) שמאמרים שנאמרו בזוהר בשם רשב"י לא רשב"י אמרם?
כי אם לא זאת הטענה מספיק לפתוח זהר ולדפדף בו כדי לראות שרוב מאמריו לא נאמרו בשם רשב"י. וממילא אם לזה התכוון הגרי"ש זילברמן מה הרבותא? ומאי נפ"מ אם זה מרשב"י או מתלמידיו.

ואם הטענה היא להיפך זה מאד מעניין מנין ידע את זה הגרי"ש זילברמן (על תשעים אחוז?) אתה לא מתכוון שנגלה לו?

הקומארנער טוען שגם מה שמיוחס לרשב"י בזהר אינו לרשב"י אלא כל הסיפורים הם בחלום המקובל כעין מעשה דהושע וגומר בת דבלים לטוענים כן?
אולי תביא דוגמא לראיות שמביא. כי אני מבין שאפשר לטעון סברא כזאת אבל מעניין לראות איך אפשר להביא ראיות לסברא כזו.

לייבעדיג יענקל
הודעות: 1369
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

Re: הדפסת ספר הזוהר מחדש

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » ד' יולי 30, 2014 4:12 pm

איני יודע פרטים נוספים לגבי שיטת הרב זילברמן, אבל פשוט הוא שמי שלומד היטב קבלה ויש לו חוש ביקורת וידיעות נוספות קל לו לזהות מה מקורי יותר ומה פחות, וכפי שהובא לעיל בשם רי"א חבר.
והאמת היא שאם ניגשים כך אל הזוה"ק אפשר ליישב בקלות את רוב טענות היעב"ץ במטפחתו, ותהי הסערה לדממה.
ספרי הקומארנער אינם לפני, אך דומני שהוא מדבר על גילויים בהקיץ ולא בחלום, והוא אומר זאת רק לגבי הרע"מ (ובמקום אחד הוא מזכיר גם עריכה של התיקונים) אך לא על שאר חלקי הזוה"ק (רק הנזיר דיבר על כל הזוה"ק). עיין בספר אוצר הברכה ח"א ערך זוהר, שם נאספו הרבה קטעים המפוזרים בספרי הקומארנער.
(להאא"ה, גם ה'חוקרים' מבחינים בהבדל רב בין הרע"מ והתיקונים לבין שאר הזוה"ק. ואנא זעירא שמתי לב לעובדה המעניינת שהריקאנטי שהוא הראשון שמרבה לצטט קטעים ארוכים מהזוה"ק אינו מביא כלל את הרע"מ והתיקונים.)

מחצד חקלא
הודעות: 235
הצטרף: ג' יולי 22, 2014 9:28 pm

Re: הדפסת ספר הזוהר מחדש

הודעהעל ידי מחצד חקלא » ג' ספטמבר 09, 2014 7:51 pm

כידוע ישנם בספרי הקדמונים קטעי זוהר שלא נמצאים בזוהר שבדפוס,
כמו לדוגמא בספר "תולעת יעקב" "עבודת הקודש" "רקנטי" "באר מים חים" -עובדיה. ועוד ועוד.
שאלתי ובקשתי אם יש אי מי שעשה רשימה מסודרת, של הקטעים הנ"ל.

מ.ל.
הודעות: 612
הצטרף: ה' אוגוסט 01, 2013 6:20 pm

Re: הדפסת ספר הזוהר מחדש

הודעהעל ידי מ.ל. » א' יוני 05, 2016 10:41 pm

יש התקדמות בנושא?

מ.ל.
הודעות: 612
הצטרף: ה' אוגוסט 01, 2013 6:20 pm

Re: הדפסת ספר הזוהר מחדש

הודעהעל ידי מ.ל. » ב' יוני 06, 2016 9:55 pm

כיון שאין מענה, אציג כאן רעיון לצורת הדפסה, ומי שיטול היוזמה לידיו, יבורך.

מחצד חקלא התעכב כאן בעיקר על ההדרה של הנוסח, ולא גילה דעתו בענין מפרשי הזוהר. אני הייתי מצפה שיצא לאור זוהר בסגנון המדרש-רבה מהד' וילנא, דהיינו דברי הזוהר למעלה [או באמצע], ומתחת לזה [/מסביב] כל המפרשים הקדמונים, כאור יקר להרמ"ק, שער מאמרי רשב"י וזהר הרקיע להאריז"ל, פי' מר' חיים ויטאל ור' אברהם גלאנטי [שבספר אור החמה], יהל אור להגר"א, מקדש מלך להרש"ב וכו' וכו', כמסת הפנאי על הדף, אולי עטרת צבי למהר"צ מזידיטשוב, וכמובן שינויי נוסחאות מכל המהדורות, והגהות מהאריז"ל בספר דרך אמת.

השוטנשטיין של מתוק מדבש, ופירושו הייחודי של בעל הסולם, לצערי ולדאבוני לא מספקים אותי,
מה דעת החברים בענין זה?

פלגינן
הודעות: 3233
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: הדפסת ספר הזוהר מחדש

הודעהעל ידי פלגינן » ב' יוני 06, 2016 10:00 pm

מ.ל. כתב:כיון שאין מענה, אציג כאן רעיון לצורת הדפסה, ומי שיטול היוזמה לידיו, יבורך.

מחצד חקלא התעכב כאן בעיקר על ההדרה של הנוסח, ולא גילה דעתו בענין מפרשי הזוהר. אני הייתי מצפה שיצא לאור זוהר בסגנון המדרש-רבה מהד' וילנא, דהיינו דברי הזוהר למעלה [או באמצע], ומתחת לזה [/מסביב] כל המפרשים הקדמונים, כאור יקר להרמ"ק, שער מאמרי רשב"י וזהר הרקיע להאריז"ל, פי' מר' חיים ויטאל ור' אברהם גלאנטי [שבספר אור החמה], יהל אור להגר"א, מקדש מלך להרש"ב וכו' וכו', כמסת הפנאי על הדף, אולי עטרת צבי למהר"צ מזידיטשוב, וכמובן שינויי נוסחאות מכל המהדורות, והגהות מהאריז"ל בספר דרך אמת.

השוטנשטיין של מתוק מדבש, ופירושו הייחודי של בעל הסולם, לצערי ולדאבוני לא מספקים אותי,
מה דעת החברים בענין זה?

הרעיון שלך מצוין. ואני חושב להציע את זה ליהודי שיכול להתאים לזה.

אותו אחד עובד על זהר מוגה עפ"י הדפוסים המרכזיים. רחוק מלהיות מהדורה מדעית, אבל כמדומני שלתוככי בית המדרש, עבודתו מספיקה.

צביב
הודעות: 1880
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: הדפסת ספר הזוהר מחדש

הודעהעל ידי צביב » ג' יוני 07, 2016 12:45 am

מ.ל. כתב:כיון שאין מענה, אציג כאן רעיון לצורת הדפסה, ומי שיטול היוזמה לידיו, יבורך.

מחצד חקלא התעכב כאן בעיקר על ההדרה של הנוסח, ולא גילה דעתו בענין מפרשי הזוהר. אני הייתי מצפה שיצא לאור זוהר בסגנון המדרש-רבה מהד' וילנא, דהיינו דברי הזוהר למעלה [או באמצע], ומתחת לזה [/מסביב] כל המפרשים הקדמונים, כאור יקר להרמ"ק, שער מאמרי רשב"י וזהר הרקיע להאריז"ל, פי' מר' חיים ויטאל ור' אברהם גלאנטי [שבספר אור החמה], יהל אור להגר"א, מקדש מלך להרש"ב וכו' וכו', כמסת הפנאי על הדף, אולי עטרת צבי למהר"צ מזידיטשוב, וכמובן שינויי נוסחאות מכל המהדורות, והגהות מהאריז"ל בספר דרך אמת.

השוטנשטיין של מתוק מדבש, ופירושו הייחודי של בעל הסולם, לצערי ולדאבוני לא מספקים אותי,
מה דעת החברים בענין זה?

עוז והדר רוצים להוציא פירוש ובו כמו מה שיש בשוטנשטיין הערות מתחת הפירוש

את ספר אור יקר כנראה לא יצליחו להדפיס על הגליון
ואולי רק את קיצורו - אור החמה

מ.ל.
הודעות: 612
הצטרף: ה' אוגוסט 01, 2013 6:20 pm

Re: הדפסת ספר הזוהר מחדש

הודעהעל ידי מ.ל. » ג' יוני 07, 2016 3:05 pm

צביב כתב:עוז והדר רוצים להוציא פירוש ובו כמו מה שיש בשוטנשטיין הערות מתחת הפירוש

אם זה גם הולך לצאת מבית מתיבתא, חבל על הזמן שלנו.
בכל מקרה, זה לא קשור בכלל למה שהצעתי, נשאר רק לקוות שהרב 'פלגינן' יצליח לשכנע את היהודי שלו.

צביב
הודעות: 1880
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: הדפסת ספר הזוהר מחדש

הודעהעל ידי צביב » ג' יוני 07, 2016 11:11 pm

ובענין ההצעה של הדפסת הזוהר, עם המפרשים
הביאורים שהוזכרו למעלה, כל אחד הולך במהלך אחר
וקשה ללמוד את כולם יחד
או שידפיסו זוהר עם הרמ''ק ובית מדרשו,
עם האר''י ותלמידיו,
וכן הרמח''ל, ושאר השיטות

אומנם כשלומדים על דרך דרוש
אפשר ללמוד יחד דרכים רבות
אבל לא ציין ספרים המביאים בדרך פשט

(וגם יפה תואר לא נדפס יחד עם מדרש רבה מחמת אריכותו)

ובענין תוכנית עוז והדר, כתבתי כך לפי דברי עורך אחד שהפסיק זה מכבר את עבודתו עם עוז והדר
ואולי אין הדברים נכונים
נערך לאחרונה על ידי צביב ב ה' יוני 09, 2016 12:38 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

זסבה
הודעות: 237
הצטרף: ג' דצמבר 21, 2010 6:08 pm

Re: הדפסת ספר הזוהר מחדש

הודעהעל ידי זסבה » ד' יוני 08, 2016 8:41 am

אם בהדפסת פירושי ספר הזוהר עסקינן, טוב היה להדפיס זוה"ק עם פירוש דמשק אליעזר.

פלגינן
הודעות: 3233
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: הדפסת ספר הזוהר מחדש

הודעהעל ידי פלגינן » ד' יוני 08, 2016 11:35 am

פלגינן כתב:
מ.ל. כתב:כיון שאין מענה, אציג כאן רעיון לצורת הדפסה, ומי שיטול היוזמה לידיו, יבורך.

מחצד חקלא התעכב כאן בעיקר על ההדרה של הנוסח, ולא גילה דעתו בענין מפרשי הזוהר. אני הייתי מצפה שיצא לאור זוהר בסגנון המדרש-רבה מהד' וילנא, דהיינו דברי הזוהר למעלה [או באמצע], ומתחת לזה [/מסביב] כל המפרשים הקדמונים, כאור יקר להרמ"ק, שער מאמרי רשב"י וזהר הרקיע להאריז"ל, פי' מר' חיים ויטאל ור' אברהם גלאנטי [שבספר אור החמה], יהל אור להגר"א, מקדש מלך להרש"ב וכו' וכו', כמסת הפנאי על הדף, אולי עטרת צבי למהר"צ מזידיטשוב, וכמובן שינויי נוסחאות מכל המהדורות, והגהות מהאריז"ל בספר דרך אמת.

השוטנשטיין של מתוק מדבש, ופירושו הייחודי של בעל הסולם, לצערי ולדאבוני לא מספקים אותי,
מה דעת החברים בענין זה?

הרעיון שלך מצוין. ואני חושב להציע את זה ליהודי שיכול להתאים לזה.

ביררתי אצל הנ"ל, ואכן יש לו כבר תכנית מוכנה לעבודה מעין זו, כולל שינו"ס ומפרשים. נקווה שחפץ ה' בידיו יצליח.

יוסף אזולאי
הודעות: 137
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 6:40 am

Re: הדפסת ספר הזוהר מחדש

הודעהעל ידי יוסף אזולאי » ה' יוני 09, 2016 4:13 am

זסבה כתב:אם בהדפסת פירושי ספר הזוהר עסקינן, טוב היה להדפיס זוה"ק עם פירוש דמשק אליעזר.

זוהר עם פירוש דמשק אליעזר מקאמרנא הולך ונדפס זה כמה שנים, וכמדומני שהדפיסו כבר עד פרשת ויקרא.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 319 אורחים