מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

הסכנה שבקושיה ללא תשובה - מקורות

איתור מקורות נעלמים, מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
נוטר הכרמים
הודעות: 5479
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm
מיקום: בני ברק

הסכנה שבקושיה ללא תשובה - מקורות

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ה' אוגוסט 14, 2014 3:31 pm

בנוגע ללימוד ספר 'מורה נבוכים', ידוע כי יש שהמליצו ללמוד את התשובות לפני השאלות, שמא יפסיק בלימודו באמצע וישאר בקושיא. רעיון מעין זה אנו יכולים ללמוד בהשגת הראב"ד על הרמב"ם בפ"ה מהל' תשובה, וז"ל,
א"א לא נהג זה המחבר מנהג החכמים שאין אדם מתחיל בדבר ולא ידע להשלימו והוא החל בשאלות קושיות והניח הדבר בקושיא והחזירו לאמונה, וטוב היה לו להניח הדבר בתמימות התמימים ולא יעורר לבם ויניח דעתם בספק ואולי שעה אחת יבא הרהור בלבם על זה.

מעניין האם נמצאו דברים דומים לזה בספרותנו.

גם זו לטובה
הודעות: 2303
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: הסכנה שבקושיה ללא תשובה - מקורות

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ה' אוגוסט 14, 2014 8:58 pm

נוטר הכרמים כתב:בנוגע ללימוד ספר 'מורה נבוכים', ידוע כי יש שהמליצו ללמוד את התשובות לפני השאלות, שמא יפסיק בלימודו באמצע וישאר בקושיא .

דברי הבל, ואין לזה טעם וריח ללמוד כך את "המורה".

לייטנר
הודעות: 4724
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: הסכנה שבקושיה ללא תשובה - מקורות

הודעהעל ידי לייטנר » ה' אוגוסט 14, 2014 9:01 pm

וכאותו אדם שהאשים את האברבנאל בכפירתו, שהיה לומד מדי ליל שבת את האברבנאל, והיה נרדם עוד בטרם הגיע לתשובותיו...

בין הזמנים
הודעות: 155
הצטרף: ב' אוגוסט 11, 2014 10:32 pm

Re: הסכנה שבקושיה ללא תשובה - מקורות

הודעהעל ידי בין הזמנים » ה' אוגוסט 14, 2014 9:04 pm

ברגע שיש כאלו שהמליצו [וזאת בלשון המעטה] שלא ללמוד כלל את המורה, הרי כאשר באים כאלו ומציעים שאם לומדים את התשובות אפשר ללמוד, אין כאן טענה 'שאין לזה טעם וריח ללמוד כך את ''המורה'', ופשוט.

אמסטרדם
הודעות: 1498
הצטרף: א' אוקטובר 20, 2013 8:13 pm

Re: הסכנה שבקושיה ללא תשובה - מקורות

הודעהעל ידי אמסטרדם » ה' אוגוסט 14, 2014 9:07 pm

אומרים אין כאלוקינו ורק אח"כ שואלים מי כאלוקינו. [שמעתי ונחמד היא לע"ד].

בקרו טלה
הודעות: 2995
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: הסכנה שבקושיה ללא תשובה - מקורות

הודעהעל ידי בקרו טלה » ה' אוגוסט 14, 2014 9:28 pm

אמסטרדם כתב:אומרים אין כאלוקינו ורק אח"כ שואלים מי כאלוקינו. [שמעתי ונחמד היא לע"ד].

כ"כ בשמו של הרה"ק ר' יחיאל מאיר מאוסטראווצא במאיר עיני חכמים תניינא (או' ב) [ובטעמי המנהגים כ"כ בשם הברוך טעם].
קבצים מצורפים
טעמי המנהגים.pdf
(351.84 KiB) הורד 279 פעמים
מאיר עיני חכמים.pdf
(117.94 KiB) הורד 121 פעמים
נערך לאחרונה על ידי בקרו טלה ב ג' אפריל 25, 2017 9:20 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

בין הזמנים
הודעות: 155
הצטרף: ב' אוגוסט 11, 2014 10:32 pm

Re: הסכנה שבקושיה ללא תשובה - מקורות

הודעהעל ידי בין הזמנים » ה' אוגוסט 14, 2014 9:39 pm

אמסטרדם כתב:אומרים אין כאלוקינו ורק אח"כ שואלים מי כאלוקינו. [שמעתי ונחמד היא לע"ד].

ידוע כסיפור על מרן הגרי''ח זוננפלד עם אחד מילדי ירושלים ששאלו קושיא זו, ותירץ כמו הנכנס למערה לחקרו הרי הוא קובע יתידות כל זמן קצר כדי שידע דרכו בחזרה, הכי נמי היוצא לדרכו בחיים הרי הוא צריך לקבוע לעצמו: אין כאלוקינו, אין כאדונינו וכו', ואח''כ אפי' אם הוא תמה ושואל מי כאלוקינו וכו', הרי יש לו את הדרך בחזרה.

בקרו טלה
הודעות: 2995
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: הסכנה שבקושיה ללא תשובה - מקורות

הודעהעל ידי בקרו טלה » ה' אוגוסט 14, 2014 9:51 pm

בין הזמנים כתב:
אמסטרדם כתב:אומרים אין כאלוקינו ורק אח"כ שואלים מי כאלוקינו. [שמעתי ונחמד היא לע"ד].

ידוע כסיפור על מרן הגרי''ח זוננפלד עם אחד מילדי ירושלים ששאלו קושיא זו, ותירץ כמו הנכנס למערה לחקרו הרי הוא קובע יתידות כל זמן קצר כדי שידע דרכו בחזרה, הכי נמי היוצא לדרכו בחיים הרי הוא צריך לקבוע לעצמו: אין כאלוקינו, אין כאדונינו וכו', ואח''כ אפי' אם הוא תמה ושואל מי כאלוקינו וכו', הרי יש לו את הדרך בחזרה.


אכן כן הביא באוצר אפרים פר' שופטים (עמ' 153 מדפי האוצר) בשם חכמת חיים ואינם תח"י להעתיקם, לכן לא העלתים מקודם, ואודה למי שיכול להעלות לכאן את א' מהספרים הנ"ל.

שש משזר
הודעות: 308
הצטרף: ה' פברואר 27, 2014 5:34 am

Re: הסכנה שבקושיה ללא תשובה - מקורות

הודעהעל ידי שש משזר » ו' אוגוסט 15, 2014 1:37 am

וכבר מזמן חשבתי שאולי מה"ט התקינו נוסח: "ה' מלך [ל' הווה] ה' מלך [ל' עבר] ה' ימלוך לעולם ועד", ולכאורה הו"ל להקדים ל' עבר לל' הווה.
וע"פ דברים הנ"ל אמרתי שזה הענין שידע [לפני חקירות של בריאת העולם, ותכלית הבריאה. דהיינו מלך (עבר) וימלוך], שה' מלך [ל' הווה], ואח"כ אפשר לברר העבר והעתיד.
מה דעתכם על הפי'?

סכינא חריפא
הודעות: 771
הצטרף: א' אפריל 13, 2014 9:24 pm

Re: הסכנה שבקושיה ללא תשובה - מקורות

הודעהעל ידי סכינא חריפא » א' אוגוסט 17, 2014 8:14 am

האנכרוניזם המוזר שתוקף לפעמים גם אנשים חכמים, כאילו יש היום מי שיתקלקל חלילה מדעותיו מקריאה בספרי הרמב"ם.

הוגה ומעיין
הודעות: 1499
הצטרף: ג' יולי 06, 2010 2:02 pm

Re: הסכנה שבקושיה ללא תשובה - מקורות

הודעהעל ידי הוגה ומעיין » א' אוגוסט 17, 2014 8:43 am

נראה שעיקר הסתייגותו של "גם זו לטובה" היא מכך שכל מי שהציץ פעם במורה יודע שאינו בנוי במבנה של שאלות ותשובות כלל, וללמד זכות על גדולי ישראל להם מיוחסת אמירה זו, י"ל בא' מב' אופנים או שניהם: שמעולם לא יצא מפיהם דבר זה, או שלא ראו צורך לומר דברי אמת אלא דברי הפחדה.

הוגה ומעיין
הודעות: 1499
הצטרף: ג' יולי 06, 2010 2:02 pm

Re: הסכנה שבקושיה ללא תשובה - מקורות

הודעהעל ידי הוגה ומעיין » א' אוגוסט 17, 2014 8:51 am

שש משזר כתב:וכבר מזמן חשבתי שאולי מה"ט התקינו נוסח: "ה' מלך [ל' הווה] ה' מלך [ל' עבר] ה' ימלוך לעולם ועד", ולכאורה הו"ל להקדים ל' עבר לל' הווה.
וע"פ דברים הנ"ל אמרתי שזה הענין שידע [לפני חקירות של בריאת העולם, ותכלית הבריאה. דהיינו מלך (עבר) וימלוך], שה' מלך [ל' הווה], ואח"כ אפשר לברר העבר והעתיד.
מה דעתכם על הפי'?

בסדר תפילות של הרמב"ם הנוסח ב"יהי כבוד" לשון עבר לפני לשון הווה (והוא גם מוכח מעניינו וא"א לתלות בשיבוש במסירת הניקוד אצל בני תימן, משום שאצלו א"א ג' פעמים "ה' מלך", עיי"ש ותבין).

יורד ומתעה
הודעות: 180
הצטרף: ו' אפריל 18, 2014 2:17 pm

Re: הסכנה שבקושיה ללא תשובה - מקורות

הודעהעל ידי יורד ומתעה » א' אוגוסט 17, 2014 10:57 am

סכינא חריפא כתב:האנכרוניזם המוזר שתוקף לפעמים גם אנשים חכמים, כאילו יש היום מי שיתקלקל חלילה מדעותיו מקריאה בספרי הרמב"ם.


למרבה הצער, בעיקר אנשים חכמים אשר עסוקים יומם ולילה בלימוד ספרים מלפני מאותו ואף אלפי שנים

בין הזמנים
הודעות: 155
הצטרף: ב' אוגוסט 11, 2014 10:32 pm

Re: הסכנה שבקושיה ללא תשובה - מקורות

הודעהעל ידי בין הזמנים » א' אוגוסט 17, 2014 11:06 am

סכינא חריפא כתב:האנכרוניזם המוזר שתוקף לפעמים גם אנשים חכמים, כאילו יש היום מי שיתקלקל חלילה מדעותיו מקריאה בספרי הרמב"ם.

אכן, מה שחשש ה'ברוך טעם' על חתנו הדברי חיים מצאנז זצ''ל שיתקלקל מלימוד מורה נבוכים, הרב סכינא חריפא אינו חושש. כנראה דסבור הוא כהו''א בגמ' ביבמות: אכשר דרי...

יורד ומתעה
הודעות: 180
הצטרף: ו' אפריל 18, 2014 2:17 pm

Re: הסכנה שבקושיה ללא תשובה - מקורות

הודעהעל ידי יורד ומתעה » א' אוגוסט 17, 2014 11:18 am

להביא לידיעתך, אנכרוניזם אין פירושו אבולוציה. אנכרוניזם פירושו, צורת חשיבה שאינה תואמת לצורת החשיבה של תקופתנו. הלומד בדברי הרמב"ם המשמועתיים לעניננו במורה הנבוכים, נאלץ בקושי להבין אותם, על אחת כמה וכמה להשתכנע ולקבל אותם כבלתי ניתנות לערעור.

הפלא ופלא
הודעות: 363
הצטרף: ב' מאי 10, 2010 3:24 pm

Re: הסכנה שבקושיה ללא תשובה - מקורות

הודעהעל ידי הפלא ופלא » א' אוגוסט 17, 2014 11:50 am

אמסטרדם כתב:אומרים אין כאלוקינו ורק אח"כ שואלים מי כאלוקינו. [שמעתי ונחמד היא לע"ד].


כן אמר הברוך טעם זי"ע, שהרי אין כאלקינו הוא תירוץ על מי כאלקינו, אלא שמקודם צריכים שאין כאלקינו ואח"כ אפשר לשאול. הובא בחמדה גנוזה.

כידוע שלא הניח לחתנו בעל הד"ח מצאנז זי"ע ללמוד במורה, והחביא הספר כמ"פ, ורק כשראה שתמיד מוצא חתנו את הספר הסכים שילמד, אבל רק בתנאי שהוא ילמד אתו.

עוד אמר הברוך טעם, דלכאו' יש לתמוה על שבכל הי"ג אני מאמין אין מביאים ראיה מפסוק, ורק בעיקר הי' מביא הפסוק היוצר יחד לבם וגו'. אלא שבכל שאר הי"ב עיקרים, אין השכל מכחישו, אבל העיקר שהבוית"ש יודע כל מעשה בני אדם וכל מחשבותם, הרי יש את קושיית הרמב"ם בענין הידיעה והבחירה, ולכן מביאים ראיה מפסוק בכדי לידע שזהו דבר ברור.

הפלא ופלא
הודעות: 363
הצטרף: ב' מאי 10, 2010 3:24 pm

Re: הסכנה שבקושיה ללא תשובה - מקורות

הודעהעל ידי הפלא ופלא » א' אוגוסט 17, 2014 11:51 am

אגב בענין "אין כאלקינו", ראיתי היכן שהוא, שלכן תקנו לומר אין כאלקינו בסיום התפילה, כי יתכן שאחרי התפילה יחשוב האדם שהוא כבר נתעלה ושהוא כבר משיג משהו, "עפעס ווייסט ער שוין", לכן הורו לו להגיד "אין כאלקינו", שידע שעדיין לא השיג כלום, ודפח"ח.

סכינא חריפא
הודעות: 771
הצטרף: א' אפריל 13, 2014 9:24 pm

Re: הסכנה שבקושיה ללא תשובה - מקורות

הודעהעל ידי סכינא חריפא » א' אוגוסט 17, 2014 11:53 am

בין הזמנים כתב:אכן, מה שחשש ה'ברוך טעם' על חתנו הדברי חיים מצאנז זצ''ל שיתקלקל מלימוד מורה נבוכים, הרב סכינא חריפא אינו חושש. כנראה דסבור הוא כהו''א בגמ' ביבמות: אכשר דרי...

מי שישים אל ליבו, ודעת ותבונה לו, יבין שההבדל בין דורו של הברוך טעם לדורינו גדול בהרבה מההבדל בין דורו לדורו של הרמב"ם.

שש משזר
הודעות: 308
הצטרף: ה' פברואר 27, 2014 5:34 am

Re: הסכנה שבקושיה ללא תשובה - מקורות

הודעהעל ידי שש משזר » א' אוגוסט 17, 2014 10:52 pm

סכינא חריפא כתב:
בין הזמנים כתב:אכן, מה שחשש ה'ברוך טעם' על חתנו הדברי חיים מצאנז זצ''ל שיתקלקל מלימוד מורה נבוכים, הרב סכינא חריפא אינו חושש. כנראה דסבור הוא כהו''א בגמ' ביבמות: אכשר דרי...

מי שישים אל ליבו, ודעת ותבונה לו, יבין שההבדל בין דורו של הברוך טעם לדורינו גדול בהרבה מההבדל בין דורו לדורו של הרמב"ם.

אכן. אם בדורו של הברוך טעם היו גדו"י אשר חשבו ללמוד את המו"נ מחמת גודל השגתם ורב שכלם [ואעפ"כ מחה הברוך טעם בחתנו], הרי בזמנינו אלה שלא מלאנו את כרסינו בתורה, ואין השכל בהיר וזך כבזמניהם, ולכן אין אף הו"א להתיר ללמוד את המו"נ...

כתבתי רק כמענה על דבריך הבלתי מבוססים על שום דבר. תולה ארץ על 'בלימה'.

מחשבה אחת
הודעות: 100
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 5:16 pm

Re: הסכנה שבקושיה ללא תשובה - מקורות

הודעהעל ידי מחשבה אחת » ב' אוגוסט 18, 2014 12:11 am

שש משזר כתב:
סכינא חריפא כתב:
בין הזמנים כתב:אכן, מה שחשש ה'ברוך טעם' על חתנו הדברי חיים מצאנז זצ''ל שיתקלקל מלימוד מורה נבוכים, הרב סכינא חריפא אינו חושש. כנראה דסבור הוא כהו''א בגמ' ביבמות: אכשר דרי...

מי שישים אל ליבו, ודעת ותבונה לו, יבין שההבדל בין דורו של הברוך טעם לדורינו גדול בהרבה מההבדל בין דורו לדורו של הרמב"ם.

אכן. אם בדורו של הברוך טעם היו גדו"י אשר חשבו ללמוד את המו"נ מחמת גודל השגתם ורב שכלם [ואעפ"כ מחה הברוך טעם בחתנו], הרי בזמנינו אלה שלא מלאנו את כרסינו בתורה, ואין השכל בהיר וזך כבזמניהם, ולכן אין אף הו"א להתיר ללמוד את המו"נ...
כתבתי רק כמענה על דבריך הבלתי מבוססים על שום דבר. תולה ארץ על 'בלימה'.

על מה תבקש שדבריו יתבססו? על גמרא מפורשת, או על מובאה במו"נ? הוא דובר אליך דברי טעם, ואתה משיב לו בתגרנות. צא לשוק וברור לך מתוך אלפי הפורקים רח"ל מאן דהו שפקר בגלל הפילוסופיה שבמו"נ. כולם בעלי תאווה וגאווה ובהפקירא ניחא להו.

שש משזר
הודעות: 308
הצטרף: ה' פברואר 27, 2014 5:34 am

Re: הסכנה שבקושיה ללא תשובה - מקורות

הודעהעל ידי שש משזר » ב' אוגוסט 18, 2014 7:29 am

נכון שרבו הפוקרים לשם תאוה ופריקת עול בלבד.
אבל הבעיה בלימוד מו"נ - מדוע זה סר בזמנינו? משום שרבו הפוקרים ללא חשבון וללא שיסתפקו בשאלות באמונה?? הלוא איננו עוסקים בהם ובהמונם אלא בת"ח שרוצים לחקור וכו', ובכה"ג במה נשתנינו מזמן הברוך טעם???

בקרו טלה
הודעות: 2995
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: הסכנה שבקושיה ללא תשובה - מקורות

הודעהעל ידי בקרו טלה » ב' אוגוסט 18, 2014 8:29 am

גם זו לטובה כתב:
נוטר הכרמים כתב:בנוגע ללימוד ספר 'מורה נבוכים', ידוע כי יש שהמליצו ללמוד את התשובות לפני השאלות, שמא יפסיק בלימודו באמצע וישאר בקושיא .

דברי הבל, ואין לזה טעם וריח ללמוד כך את "המורה".
קבצים מצורפים
דור דעה - קמלהר.pdf
(637.83 KiB) הורד 199 פעמים

מחשבה אחת
הודעות: 100
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 5:16 pm

Re: הסכנה שבקושיה ללא תשובה - מקורות

הודעהעל ידי מחשבה אחת » ב' אוגוסט 18, 2014 10:20 am

שש משזר כתב:נכון שרבו הפוקרים לשם תאוה ופריקת עול בלבד.
אבל הבעיה בלימוד מו"נ - מדוע זה סר בזמנינו? משום שרבו הפוקרים ללא חשבון וללא שיסתפקו בשאלות באמונה?? הלוא איננו עוסקים בהם ובהמונם אלא בת"ח שרוצים לחקור וכו', ובכה"ג במה נשתנינו מזמן הברוך טעם???

לא שרבו הפורקים לשם תאווה, אלא שלא תמצא אחד בעיר ושניים ממשפחה שפקרו בגלל אותן שאלות שבמו"נ וכיוצא באלה. נשתנו הטבעים ונתקטנו השיעורים ובני אדם אינם מוטרדים באופן קיומי משאלות כאלה. ובכך סר חשש זה בדורנו, גם כלפי ת"ח שרוצים לחקור וכו'.

סכינא חריפא
הודעות: 771
הצטרף: א' אפריל 13, 2014 9:24 pm

Re: הסכנה שבקושיה ללא תשובה - מקורות

הודעהעל ידי סכינא חריפא » ב' אוגוסט 18, 2014 10:24 am

אני התכוונתי מסיבה אחרת. בגלל שהפילוסופיה של ימי הבינים נידונה כיום להלמד כארכאולוגיה, מהות השאלות ונקודת מוצאן אינם מענינות כל כך את בן דורינו העייף, והטרוד בשאלות של איבולוציה, ביקורת המקרא, פסיכואנליזה ושאר מרעין בישין.

תורה מפוארת
הודעות: 187
הצטרף: ד' פברואר 20, 2019 12:29 pm

Re: הסכנה שבקושיה ללא תשובה - מקורות

הודעהעל ידי תורה מפוארת » ג' מאי 14, 2019 12:24 pm

שמעתי מחסיד ישיש שהאמרי אמת מגור היה אומר שלפני שהוא ניגש ללמוד מורה נבוכים הוא מתפלל שזה לא יזיק לו, ואנן מה נעני, ברור שיש להיזהר וכ"א יודע מרת נפשו.
בהקשר למה שכתבו לעיל ברור כי האפקרסות בדורינו אנו אינו כלל של שכלתניות וכדו' אלא של בהפקירא ניחא ליה, ולכן טענה זו של מה שתשיב וכדו' איננה כמעט בנמצא מפני שהצד השני שלל המתרס לא אוחז שם כלל וה"י.

יקים
הודעות: 416
הצטרף: ה' יולי 02, 2015 9:55 pm

Re: הסכנה שבקושיה ללא תשובה - מקורות

הודעהעל ידי יקים » ג' מאי 14, 2019 2:51 pm

תורה מפוארת כתב:בהקשר למה שכתבו לעיל ברור כי האפקרסות בדורינו אנו אינו כלל של שכלתניות וכדו' אלא של בהפקירא ניחא ליה, ולכן טענה זו של מה שתשיב וכדו' איננה כמעט בנמצא מפני שהצד השני שלל המתרס לא אוחז שם כלל וה"י.

טעות!
לצערי אני מתעסק קצת עם יוצאים בשאלה (בוגרים), ובהחלט הקושיות באמונה המסתובבים בזמננו הם הם המחריבים את היהדות של אותם נבערים מדעת, שלפעמים הגו רבות בש"ס וםוסקים, אך אינם יודעים מימינם לשמאלם בעיקרי הדת וביסודות האמונה, ומהר מאוד משתכנעים מהקושיות וזונחים אמונם. ורח"ל יש רבים לצערינו, שעדיין נראים כחרדים (קלים) אך האמונה נמוגה מלבם לגמרי ה"י. לכן אסור להתעלם מבעיות אלו, ולהסתכל כאילו הכל רק תאוות ותאוות. (ברור שלולא התאוות לא היו כ"כ מהר משתכנעים וכו', אבל זה רק הטריגר).
יש משפט מצמרר ששמעתי לאחרונה מיוצא בשאלה רח"ל,, וכך אמר (שם חבריו) "האלוקים הכניס באינטר' כ"כ הרבה זימה כדי שלא ישימו לב שהוא ... קיים" (הנקודות באו במקום המילה השלילית שיצאה מפיו רח"ל)
נערך לאחרונה על ידי יקים ב ג' מאי 14, 2019 7:44 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

דרומי
הודעות: 5031
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: הסכנה שבקושיה ללא תשובה - מקורות

הודעהעל ידי דרומי » ג' מאי 14, 2019 3:02 pm

מעניין
נערך לאחרונה על ידי דרומי ב ג' מאי 14, 2019 9:22 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

תורה מפוארת
הודעות: 187
הצטרף: ד' פברואר 20, 2019 12:29 pm

Re: הסכנה שבקושיה ללא תשובה - מקורות

הודעהעל ידי תורה מפוארת » ג' מאי 14, 2019 5:25 pm

א'. ב"ה שאני אינני מתעסק אם אלו אך לא כאן המקום לדיון לזה יש ע"כ אשכול מיוחד, רק אמרתי מה ששמעתי אין ספור מהרב נויגרשל שליט"א שאין חולק שכנראה יש לו ידע יותר מן הסתם משלך.
ב'. מצו"ב יעב"ץ עיין שם שכותב במעשה הפרוש שהובא בריש שער הבטחון בחובות הלבבות שאי אפשר לפרשו כפשוטו שנסע מבתו וכששאלו האמגושי שנסיעתו סותרת את בטחונו ומ]ני זה חזר שהדברים כפשוטן, אלא לפי שלא רצה להיכנס עמו בויכוח שהיה ירא שמה ידבק מהם, כנ"ל לעניין לימוד ספרי חקירה למי שלבו נוקפו או מוג לב.
קבצים מצורפים
יעבץ.PDF
(1.29 MiB) הורד 13 פעמים

סגי נהור
הודעות: 3335
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: הסכנה שבקושיה ללא תשובה - מקורות

הודעהעל ידי סגי נהור » ג' מאי 14, 2019 5:47 pm

בענין זה יש ווארט חסידי נאה. אמרו שהלומד בספרי חקירה צריך להזהר שמא יירדם לאחר שילמד את הקושיא בלבד, וכך יעבור עליו הלילה עם שאלה בעניני אמונה. והנה פרק ג בשער היחוד והאמונה מסתיים בשאלה - כיון שמקור כל הנבראים בדבר ה' המחיה אותם, איך יתכן שהעולם מתקיים ונראה כמציאות בפני עצמה (ובפרקים הבאים מבואר בארוכה התירוץ). ולכאורה קשה, איך סיים בעל התניא את הפרק בקושיא ולא חשש שמא הלומד יעצור בלימודו ויישאר עם השאלה בלבד?
ועל זה תירצו, שלישון עם קושיא על מציאות הבורא - ח"ו, אבל קושיא על מציאות העולם, איך יתכן שהעולם מתראה למציאות קיימת מאחר שהוא מתהוה רק מכח דבר ה' - לא יזיק ללכת לישון תחת הרושם של קושיא זו...

יקים
הודעות: 416
הצטרף: ה' יולי 02, 2015 9:55 pm

Re: הסכנה שבקושיה ללא תשובה - מקורות

הודעהעל ידי יקים » ג' מאי 14, 2019 7:45 pm

דרומי כתב:לא ככה משכנעים. תסביר לנו יפה ובנחת...

סליחה, תיקנתי.

הגיונות
הודעות: 769
הצטרף: ש' ינואר 28, 2017 7:44 pm

Re: הסכנה שבקושיה ללא תשובה - מקורות

הודעהעל ידי הגיונות » ג' מאי 14, 2019 9:48 pm

יקים כתב:
תורה מפוארת כתב:בהקשר למה שכתבו לעיל ברור כי האפקרסות בדורינו אנו אינו כלל של שכלתניות וכדו' אלא של בהפקירא ניחא ליה, ולכן טענה זו של מה שתשיב וכדו' איננה כמעט בנמצא מפני שהצד השני שלל המתרס לא אוחז שם כלל וה"י.

טעות!
לצערי אני מתעסק קצת עם יוצאים בשאלה (בוגרים), ובהחלט הקושיות באמונה המסתובבים בזמננו הם הם המחריבים את היהדות של אותם נבערים מדעת, שלפעמים הגו רבות בש"ס וםוסקים, אך אינם יודעים מימינם לשמאלם בעיקרי הדת וביסודות האמונה, ומהר מאוד משתכנעים מהקושיות וזונחים אמונם. ורח"ל יש רבים לצערינו, שעדיין נראים כחרדים (קלים) אך האמונה נמוגה מלבם לגמרי ה"י. לכן אסור להתעלם מבעיות אלו, ולהסתכל כאילו הכל רק תאוות ותאוות. (ברור שלולא התאוות לא היו כ"כ מהר משתכנעים וכו', אבל זה רק הטריגר).
יש משפט מצמרר ששמעתי לאחרונה מיוצא בשאלה רח"ל,, וכך אמר (שם חבריו) "האלוקים הכניס באינטר' כ"כ הרבה זימה כדי שלא ישימו לב שהוא ... קיים" (הנקודות באו במקום המילה השלילית שיצאה מפיו רח"ל)

אני נוטה להסכים איתך.

אני פגשתי ריבוי של אנשים (בעיקר צעירים) שעזבו את הדרך, ובפיהם טענות ושאלות נוקבות על קיומו של אלוקים, סמכות, מסורת, סגולת ישראל, תיאולוגיה, פילוסופיה, אתיקה, ביקורת המקרא ומדעי המוח.

וגם במידה, ושאלות אלו הן תירוץ בלבד להתיר את העריות (ולהתרשמותי זה לא תמיד המצב. העולם מורכב ויש צדדים לכאן ולכאן), לדעתי עצם זה שהם שואלים וטורחים בטענות, עובדה זו עצמה מצריכה מענה הולם ואינטלגנטי. דבר שחסר מאוד בציבור, לצערי

ישא ברכה
הודעות: 1368
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: הסכנה שבקושיה ללא תשובה - מקורות

הודעהעל ידי ישא ברכה » ש' מאי 18, 2019 11:43 pm

אני חושב שהרב יקים צודק, אבל מלבד זאת ישנה נקודה נוספת.

מי שחוקר ובוחן את האמונה בצורה יסודית ואמיתית, יגיע לרוב המידע האמוני של היהדות, מי שמשוטט באינטרנט באתרי הכפירה יכול למצוא גם את המידע שעומד ממול זה.
הבעיה היא דוקא באלו שלא חוקרים יותר מדי, בחורים או אברכים וגם שאר עמך בית ישראל, אלו לפעמים יכולים להתעורר לשאלה מסוימת, והשאלה מציקה להם ואוכלת מבפנים, והם נבוכים מאד. אין לאן/למי להפנות את השאלה, ובסתר ליבם הם חושבים מחשבות של כפירה, גם אם הם לא מתכננים לעזוב את מסגרת החיים בה גדלו מסיבה זו או אחרת.

על אלו, (כמו גם למי שהזכיר הרב יקים), צריך לתת את הדעת כבר בשנים הצעירות, לבנות את האמונה בצורה שכלית ובטוחה, להעמיד את המסורת העוצמתית של עם ישראל על מעמד הר סיני ויציאת מצרים, וכו' וכו'.

אולי לא חייבים להעלות את הכל בפני כולם, אבל בוודאי לתת לכל צעיר את היכולת לשאול ולקבל תשובות בלא להרגיש שהדבר אסור והשאלה היא חטא. כמובן שהדבר דורש שאנשי הצוות בישיבה הוא בעל רקע באמונות ודעות.



חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אוצרניק, איש גלילי, חד ברנש, יהודה בן יעקב, כמעיין המתגבר, עדיאל ברויאר ו־ 59 אורחים