עמוד 1 מתוך 1

הסכנה שבקושיה ללא תשובה - מקורות

פורסם: ה' אוגוסט 14, 2014 3:31 pm
על ידי נוטר הכרמים
בנוגע ללימוד ספר 'מורה נבוכים', ידוע כי יש שהמליצו ללמוד את התשובות לפני השאלות, שמא יפסיק בלימודו באמצע וישאר בקושיא. רעיון מעין זה אנו יכולים ללמוד בהשגת הראב"ד על הרמב"ם בפ"ה מהל' תשובה, וז"ל,
א"א לא נהג זה המחבר מנהג החכמים שאין אדם מתחיל בדבר ולא ידע להשלימו והוא החל בשאלות קושיות והניח הדבר בקושיא והחזירו לאמונה, וטוב היה לו להניח הדבר בתמימות התמימים ולא יעורר לבם ויניח דעתם בספק ואולי שעה אחת יבא הרהור בלבם על זה.

מעניין האם נמצאו דברים דומים לזה בספרותנו.

Re: הסכנה שבקושיה ללא תשובה - מקורות

פורסם: ה' אוגוסט 14, 2014 8:58 pm
על ידי גם זו לטובה
נוטר הכרמים כתב:בנוגע ללימוד ספר 'מורה נבוכים', ידוע כי יש שהמליצו ללמוד את התשובות לפני השאלות, שמא יפסיק בלימודו באמצע וישאר בקושיא .

דברי הבל, ואין לזה טעם וריח ללמוד כך את "המורה".

Re: הסכנה שבקושיה ללא תשובה - מקורות

פורסם: ה' אוגוסט 14, 2014 9:01 pm
על ידי לייטנר
וכאותו אדם שהאשים את האברבנאל בכפירתו, שהיה לומד מדי ליל שבת את האברבנאל, והיה נרדם עוד בטרם הגיע לתשובותיו...

Re: הסכנה שבקושיה ללא תשובה - מקורות

פורסם: ה' אוגוסט 14, 2014 9:04 pm
על ידי בין הזמנים
ברגע שיש כאלו שהמליצו [וזאת בלשון המעטה] שלא ללמוד כלל את המורה, הרי כאשר באים כאלו ומציעים שאם לומדים את התשובות אפשר ללמוד, אין כאן טענה 'שאין לזה טעם וריח ללמוד כך את ''המורה'', ופשוט.

Re: הסכנה שבקושיה ללא תשובה - מקורות

פורסם: ה' אוגוסט 14, 2014 9:07 pm
על ידי אמסטרדם
אומרים אין כאלוקינו ורק אח"כ שואלים מי כאלוקינו. [שמעתי ונחמד היא לע"ד].

Re: הסכנה שבקושיה ללא תשובה - מקורות

פורסם: ה' אוגוסט 14, 2014 9:28 pm
על ידי בקרו טלה
אמסטרדם כתב:אומרים אין כאלוקינו ורק אח"כ שואלים מי כאלוקינו. [שמעתי ונחמד היא לע"ד].

כ"כ בשמו של הרה"ק ר' יחיאל מאיר מאוסטראווצא במאיר עיני חכמים תניינא (או' ב) [ובטעמי המנהגים כ"כ בשם הברוך טעם].

Re: הסכנה שבקושיה ללא תשובה - מקורות

פורסם: ה' אוגוסט 14, 2014 9:39 pm
על ידי בין הזמנים
אמסטרדם כתב:אומרים אין כאלוקינו ורק אח"כ שואלים מי כאלוקינו. [שמעתי ונחמד היא לע"ד].

ידוע כסיפור על מרן הגרי''ח זוננפלד עם אחד מילדי ירושלים ששאלו קושיא זו, ותירץ כמו הנכנס למערה לחקרו הרי הוא קובע יתידות כל זמן קצר כדי שידע דרכו בחזרה, הכי נמי היוצא לדרכו בחיים הרי הוא צריך לקבוע לעצמו: אין כאלוקינו, אין כאדונינו וכו', ואח''כ אפי' אם הוא תמה ושואל מי כאלוקינו וכו', הרי יש לו את הדרך בחזרה.

Re: הסכנה שבקושיה ללא תשובה - מקורות

פורסם: ה' אוגוסט 14, 2014 9:51 pm
על ידי בקרו טלה
בין הזמנים כתב:
אמסטרדם כתב:אומרים אין כאלוקינו ורק אח"כ שואלים מי כאלוקינו. [שמעתי ונחמד היא לע"ד].

ידוע כסיפור על מרן הגרי''ח זוננפלד עם אחד מילדי ירושלים ששאלו קושיא זו, ותירץ כמו הנכנס למערה לחקרו הרי הוא קובע יתידות כל זמן קצר כדי שידע דרכו בחזרה, הכי נמי היוצא לדרכו בחיים הרי הוא צריך לקבוע לעצמו: אין כאלוקינו, אין כאדונינו וכו', ואח''כ אפי' אם הוא תמה ושואל מי כאלוקינו וכו', הרי יש לו את הדרך בחזרה.


אכן כן הביא באוצר אפרים פר' שופטים (עמ' 153 מדפי האוצר) בשם חכמת חיים ואינם תח"י להעתיקם, לכן לא העלתים מקודם, ואודה למי שיכול להעלות לכאן את א' מהספרים הנ"ל.

Re: הסכנה שבקושיה ללא תשובה - מקורות

פורסם: ו' אוגוסט 15, 2014 1:37 am
על ידי שש משזר
וכבר מזמן חשבתי שאולי מה"ט התקינו נוסח: "ה' מלך [ל' הווה] ה' מלך [ל' עבר] ה' ימלוך לעולם ועד", ולכאורה הו"ל להקדים ל' עבר לל' הווה.
וע"פ דברים הנ"ל אמרתי שזה הענין שידע [לפני חקירות של בריאת העולם, ותכלית הבריאה. דהיינו מלך (עבר) וימלוך], שה' מלך [ל' הווה], ואח"כ אפשר לברר העבר והעתיד.
מה דעתכם על הפי'?

Re: הסכנה שבקושיה ללא תשובה - מקורות

פורסם: א' אוגוסט 17, 2014 8:14 am
על ידי סכינא חריפא
האנכרוניזם המוזר שתוקף לפעמים גם אנשים חכמים, כאילו יש היום מי שיתקלקל חלילה מדעותיו מקריאה בספרי הרמב"ם.

Re: הסכנה שבקושיה ללא תשובה - מקורות

פורסם: א' אוגוסט 17, 2014 8:43 am
על ידי הוגה ומעיין
נראה שעיקר הסתייגותו של "גם זו לטובה" היא מכך שכל מי שהציץ פעם במורה יודע שאינו בנוי במבנה של שאלות ותשובות כלל, וללמד זכות על גדולי ישראל להם מיוחסת אמירה זו, י"ל בא' מב' אופנים או שניהם: שמעולם לא יצא מפיהם דבר זה, או שלא ראו צורך לומר דברי אמת אלא דברי הפחדה.

Re: הסכנה שבקושיה ללא תשובה - מקורות

פורסם: א' אוגוסט 17, 2014 8:51 am
על ידי הוגה ומעיין
שש משזר כתב:וכבר מזמן חשבתי שאולי מה"ט התקינו נוסח: "ה' מלך [ל' הווה] ה' מלך [ל' עבר] ה' ימלוך לעולם ועד", ולכאורה הו"ל להקדים ל' עבר לל' הווה.
וע"פ דברים הנ"ל אמרתי שזה הענין שידע [לפני חקירות של בריאת העולם, ותכלית הבריאה. דהיינו מלך (עבר) וימלוך], שה' מלך [ל' הווה], ואח"כ אפשר לברר העבר והעתיד.
מה דעתכם על הפי'?

בסדר תפילות של הרמב"ם הנוסח ב"יהי כבוד" לשון עבר לפני לשון הווה (והוא גם מוכח מעניינו וא"א לתלות בשיבוש במסירת הניקוד אצל בני תימן, משום שאצלו א"א ג' פעמים "ה' מלך", עיי"ש ותבין).

Re: הסכנה שבקושיה ללא תשובה - מקורות

פורסם: א' אוגוסט 17, 2014 10:57 am
על ידי יורד ומתעה
סכינא חריפא כתב:האנכרוניזם המוזר שתוקף לפעמים גם אנשים חכמים, כאילו יש היום מי שיתקלקל חלילה מדעותיו מקריאה בספרי הרמב"ם.


למרבה הצער, בעיקר אנשים חכמים אשר עסוקים יומם ולילה בלימוד ספרים מלפני מאותו ואף אלפי שנים

Re: הסכנה שבקושיה ללא תשובה - מקורות

פורסם: א' אוגוסט 17, 2014 11:06 am
על ידי בין הזמנים
סכינא חריפא כתב:האנכרוניזם המוזר שתוקף לפעמים גם אנשים חכמים, כאילו יש היום מי שיתקלקל חלילה מדעותיו מקריאה בספרי הרמב"ם.

אכן, מה שחשש ה'ברוך טעם' על חתנו הדברי חיים מצאנז זצ''ל שיתקלקל מלימוד מורה נבוכים, הרב סכינא חריפא אינו חושש. כנראה דסבור הוא כהו''א בגמ' ביבמות: אכשר דרי...

Re: הסכנה שבקושיה ללא תשובה - מקורות

פורסם: א' אוגוסט 17, 2014 11:18 am
על ידי יורד ומתעה
להביא לידיעתך, אנכרוניזם אין פירושו אבולוציה. אנכרוניזם פירושו, צורת חשיבה שאינה תואמת לצורת החשיבה של תקופתנו. הלומד בדברי הרמב"ם המשמועתיים לעניננו במורה הנבוכים, נאלץ בקושי להבין אותם, על אחת כמה וכמה להשתכנע ולקבל אותם כבלתי ניתנות לערעור.

Re: הסכנה שבקושיה ללא תשובה - מקורות

פורסם: א' אוגוסט 17, 2014 11:50 am
על ידי הפלא ופלא
אמסטרדם כתב:אומרים אין כאלוקינו ורק אח"כ שואלים מי כאלוקינו. [שמעתי ונחמד היא לע"ד].


כן אמר הברוך טעם זי"ע, שהרי אין כאלקינו הוא תירוץ על מי כאלקינו, אלא שמקודם צריכים שאין כאלקינו ואח"כ אפשר לשאול. הובא בחמדה גנוזה.

כידוע שלא הניח לחתנו בעל הד"ח מצאנז זי"ע ללמוד במורה, והחביא הספר כמ"פ, ורק כשראה שתמיד מוצא חתנו את הספר הסכים שילמד, אבל רק בתנאי שהוא ילמד אתו.

עוד אמר הברוך טעם, דלכאו' יש לתמוה על שבכל הי"ג אני מאמין אין מביאים ראיה מפסוק, ורק בעיקר הי' מביא הפסוק היוצר יחד לבם וגו'. אלא שבכל שאר הי"ב עיקרים, אין השכל מכחישו, אבל העיקר שהבוית"ש יודע כל מעשה בני אדם וכל מחשבותם, הרי יש את קושיית הרמב"ם בענין הידיעה והבחירה, ולכן מביאים ראיה מפסוק בכדי לידע שזהו דבר ברור.

Re: הסכנה שבקושיה ללא תשובה - מקורות

פורסם: א' אוגוסט 17, 2014 11:51 am
על ידי הפלא ופלא
אגב בענין "אין כאלקינו", ראיתי היכן שהוא, שלכן תקנו לומר אין כאלקינו בסיום התפילה, כי יתכן שאחרי התפילה יחשוב האדם שהוא כבר נתעלה ושהוא כבר משיג משהו, "עפעס ווייסט ער שוין", לכן הורו לו להגיד "אין כאלקינו", שידע שעדיין לא השיג כלום, ודפח"ח.

Re: הסכנה שבקושיה ללא תשובה - מקורות

פורסם: א' אוגוסט 17, 2014 11:53 am
על ידי סכינא חריפא
בין הזמנים כתב:אכן, מה שחשש ה'ברוך טעם' על חתנו הדברי חיים מצאנז זצ''ל שיתקלקל מלימוד מורה נבוכים, הרב סכינא חריפא אינו חושש. כנראה דסבור הוא כהו''א בגמ' ביבמות: אכשר דרי...

מי שישים אל ליבו, ודעת ותבונה לו, יבין שההבדל בין דורו של הברוך טעם לדורינו גדול בהרבה מההבדל בין דורו לדורו של הרמב"ם.

Re: הסכנה שבקושיה ללא תשובה - מקורות

פורסם: א' אוגוסט 17, 2014 10:52 pm
על ידי שש משזר
סכינא חריפא כתב:
בין הזמנים כתב:אכן, מה שחשש ה'ברוך טעם' על חתנו הדברי חיים מצאנז זצ''ל שיתקלקל מלימוד מורה נבוכים, הרב סכינא חריפא אינו חושש. כנראה דסבור הוא כהו''א בגמ' ביבמות: אכשר דרי...

מי שישים אל ליבו, ודעת ותבונה לו, יבין שההבדל בין דורו של הברוך טעם לדורינו גדול בהרבה מההבדל בין דורו לדורו של הרמב"ם.

אכן. אם בדורו של הברוך טעם היו גדו"י אשר חשבו ללמוד את המו"נ מחמת גודל השגתם ורב שכלם [ואעפ"כ מחה הברוך טעם בחתנו], הרי בזמנינו אלה שלא מלאנו את כרסינו בתורה, ואין השכל בהיר וזך כבזמניהם, ולכן אין אף הו"א להתיר ללמוד את המו"נ...

כתבתי רק כמענה על דבריך הבלתי מבוססים על שום דבר. תולה ארץ על 'בלימה'.

Re: הסכנה שבקושיה ללא תשובה - מקורות

פורסם: ב' אוגוסט 18, 2014 12:11 am
על ידי מחשבה אחת
שש משזר כתב:
סכינא חריפא כתב:
בין הזמנים כתב:אכן, מה שחשש ה'ברוך טעם' על חתנו הדברי חיים מצאנז זצ''ל שיתקלקל מלימוד מורה נבוכים, הרב סכינא חריפא אינו חושש. כנראה דסבור הוא כהו''א בגמ' ביבמות: אכשר דרי...

מי שישים אל ליבו, ודעת ותבונה לו, יבין שההבדל בין דורו של הברוך טעם לדורינו גדול בהרבה מההבדל בין דורו לדורו של הרמב"ם.

אכן. אם בדורו של הברוך טעם היו גדו"י אשר חשבו ללמוד את המו"נ מחמת גודל השגתם ורב שכלם [ואעפ"כ מחה הברוך טעם בחתנו], הרי בזמנינו אלה שלא מלאנו את כרסינו בתורה, ואין השכל בהיר וזך כבזמניהם, ולכן אין אף הו"א להתיר ללמוד את המו"נ...
כתבתי רק כמענה על דבריך הבלתי מבוססים על שום דבר. תולה ארץ על 'בלימה'.

על מה תבקש שדבריו יתבססו? על גמרא מפורשת, או על מובאה במו"נ? הוא דובר אליך דברי טעם, ואתה משיב לו בתגרנות. צא לשוק וברור לך מתוך אלפי הפורקים רח"ל מאן דהו שפקר בגלל הפילוסופיה שבמו"נ. כולם בעלי תאווה וגאווה ובהפקירא ניחא להו.

Re: הסכנה שבקושיה ללא תשובה - מקורות

פורסם: ב' אוגוסט 18, 2014 7:29 am
על ידי שש משזר
נכון שרבו הפוקרים לשם תאוה ופריקת עול בלבד.
אבל הבעיה בלימוד מו"נ - מדוע זה סר בזמנינו? משום שרבו הפוקרים ללא חשבון וללא שיסתפקו בשאלות באמונה?? הלוא איננו עוסקים בהם ובהמונם אלא בת"ח שרוצים לחקור וכו', ובכה"ג במה נשתנינו מזמן הברוך טעם???

Re: הסכנה שבקושיה ללא תשובה - מקורות

פורסם: ב' אוגוסט 18, 2014 8:29 am
על ידי בקרו טלה
גם זו לטובה כתב:
נוטר הכרמים כתב:בנוגע ללימוד ספר 'מורה נבוכים', ידוע כי יש שהמליצו ללמוד את התשובות לפני השאלות, שמא יפסיק בלימודו באמצע וישאר בקושיא .

דברי הבל, ואין לזה טעם וריח ללמוד כך את "המורה".

Re: הסכנה שבקושיה ללא תשובה - מקורות

פורסם: ב' אוגוסט 18, 2014 10:20 am
על ידי מחשבה אחת
שש משזר כתב:נכון שרבו הפוקרים לשם תאוה ופריקת עול בלבד.
אבל הבעיה בלימוד מו"נ - מדוע זה סר בזמנינו? משום שרבו הפוקרים ללא חשבון וללא שיסתפקו בשאלות באמונה?? הלוא איננו עוסקים בהם ובהמונם אלא בת"ח שרוצים לחקור וכו', ובכה"ג במה נשתנינו מזמן הברוך טעם???

לא שרבו הפורקים לשם תאווה, אלא שלא תמצא אחד בעיר ושניים ממשפחה שפקרו בגלל אותן שאלות שבמו"נ וכיוצא באלה. נשתנו הטבעים ונתקטנו השיעורים ובני אדם אינם מוטרדים באופן קיומי משאלות כאלה. ובכך סר חשש זה בדורנו, גם כלפי ת"ח שרוצים לחקור וכו'.

Re: הסכנה שבקושיה ללא תשובה - מקורות

פורסם: ב' אוגוסט 18, 2014 10:24 am
על ידי סכינא חריפא
אני התכוונתי מסיבה אחרת. בגלל שהפילוסופיה של ימי הבינים נידונה כיום להלמד כארכאולוגיה, מהות השאלות ונקודת מוצאן אינם מענינות כל כך את בן דורינו העייף, והטרוד בשאלות של איבולוציה, ביקורת המקרא, פסיכואנליזה ושאר מרעין בישין.

Re: הסכנה שבקושיה ללא תשובה - מקורות

פורסם: ג' מאי 14, 2019 12:24 pm
על ידי תורה מפוארת
שמעתי מחסיד ישיש שהאמרי אמת מגור היה אומר שלפני שהוא ניגש ללמוד מורה נבוכים הוא מתפלל שזה לא יזיק לו, ואנן מה נעני, ברור שיש להיזהר וכ"א יודע מרת נפשו.
בהקשר למה שכתבו לעיל ברור כי האפקרסות בדורינו אנו אינו כלל של שכלתניות וכדו' אלא של בהפקירא ניחא ליה, ולכן טענה זו של מה שתשיב וכדו' איננה כמעט בנמצא מפני שהצד השני שלל המתרס לא אוחז שם כלל וה"י.

Re: הסכנה שבקושיה ללא תשובה - מקורות

פורסם: ג' מאי 14, 2019 2:51 pm
על ידי יקים
תורה מפוארת כתב:בהקשר למה שכתבו לעיל ברור כי האפקרסות בדורינו אנו אינו כלל של שכלתניות וכדו' אלא של בהפקירא ניחא ליה, ולכן טענה זו של מה שתשיב וכדו' איננה כמעט בנמצא מפני שהצד השני שלל המתרס לא אוחז שם כלל וה"י.

טעות!
לצערי אני מתעסק קצת עם יוצאים בשאלה (בוגרים), ובהחלט הקושיות באמונה המסתובבים בזמננו הם הם המחריבים את היהדות של אותם נבערים מדעת, שלפעמים הגו רבות בש"ס וםוסקים, אך אינם יודעים מימינם לשמאלם בעיקרי הדת וביסודות האמונה, ומהר מאוד משתכנעים מהקושיות וזונחים אמונם. ורח"ל יש רבים לצערינו, שעדיין נראים כחרדים (קלים) אך האמונה נמוגה מלבם לגמרי ה"י. לכן אסור להתעלם מבעיות אלו, ולהסתכל כאילו הכל רק תאוות ותאוות. (ברור שלולא התאוות לא היו כ"כ מהר משתכנעים וכו', אבל זה רק הטריגר).
יש משפט מצמרר ששמעתי לאחרונה מיוצא בשאלה רח"ל,, וכך אמר (שם חבריו) "האלוקים הכניס באינטר' כ"כ הרבה זימה כדי שלא ישימו לב שהוא ... קיים" (הנקודות באו במקום המילה השלילית שיצאה מפיו רח"ל)

Re: הסכנה שבקושיה ללא תשובה - מקורות

פורסם: ג' מאי 14, 2019 3:02 pm
על ידי דרומי
מעניין

Re: הסכנה שבקושיה ללא תשובה - מקורות

פורסם: ג' מאי 14, 2019 5:25 pm
על ידי תורה מפוארת
א'. ב"ה שאני אינני מתעסק אם אלו אך לא כאן המקום לדיון לזה יש ע"כ אשכול מיוחד, רק אמרתי מה ששמעתי אין ספור מהרב נויגרשל שליט"א שאין חולק שכנראה יש לו ידע יותר מן הסתם משלך.
ב'. מצו"ב יעב"ץ עיין שם שכותב במעשה הפרוש שהובא בריש שער הבטחון בחובות הלבבות שאי אפשר לפרשו כפשוטו שנסע מבתו וכששאלו האמגושי שנסיעתו סותרת את בטחונו ומ]ני זה חזר שהדברים כפשוטן, אלא לפי שלא רצה להיכנס עמו בויכוח שהיה ירא שמה ידבק מהם, כנ"ל לעניין לימוד ספרי חקירה למי שלבו נוקפו או מוג לב.

Re: הסכנה שבקושיה ללא תשובה - מקורות

פורסם: ג' מאי 14, 2019 5:47 pm
על ידי סגי נהור
בענין זה יש ווארט חסידי נאה. אמרו שהלומד בספרי חקירה צריך להזהר שמא יירדם לאחר שילמד את הקושיא בלבד, וכך יעבור עליו הלילה עם שאלה בעניני אמונה. והנה פרק ג בשער היחוד והאמונה מסתיים בשאלה - כיון שמקור כל הנבראים בדבר ה' המחיה אותם, איך יתכן שהעולם מתקיים ונראה כמציאות בפני עצמה (ובפרקים הבאים מבואר בארוכה התירוץ). ולכאורה קשה, איך סיים בעל התניא את הפרק בקושיא ולא חשש שמא הלומד יעצור בלימודו ויישאר עם השאלה בלבד?
ועל זה תירצו, שלישון עם קושיא על מציאות הבורא - ח"ו, אבל קושיא על מציאות העולם, איך יתכן שהעולם מתראה למציאות קיימת מאחר שהוא מתהוה רק מכח דבר ה' - לא יזיק ללכת לישון תחת הרושם של קושיא זו...

Re: הסכנה שבקושיה ללא תשובה - מקורות

פורסם: ג' מאי 14, 2019 7:45 pm
על ידי יקים
דרומי כתב:לא ככה משכנעים. תסביר לנו יפה ובנחת...

סליחה, תיקנתי.

Re: הסכנה שבקושיה ללא תשובה - מקורות

פורסם: ג' מאי 14, 2019 9:48 pm
על ידי הגיונות
יקים כתב:
תורה מפוארת כתב:בהקשר למה שכתבו לעיל ברור כי האפקרסות בדורינו אנו אינו כלל של שכלתניות וכדו' אלא של בהפקירא ניחא ליה, ולכן טענה זו של מה שתשיב וכדו' איננה כמעט בנמצא מפני שהצד השני שלל המתרס לא אוחז שם כלל וה"י.

טעות!
לצערי אני מתעסק קצת עם יוצאים בשאלה (בוגרים), ובהחלט הקושיות באמונה המסתובבים בזמננו הם הם המחריבים את היהדות של אותם נבערים מדעת, שלפעמים הגו רבות בש"ס וםוסקים, אך אינם יודעים מימינם לשמאלם בעיקרי הדת וביסודות האמונה, ומהר מאוד משתכנעים מהקושיות וזונחים אמונם. ורח"ל יש רבים לצערינו, שעדיין נראים כחרדים (קלים) אך האמונה נמוגה מלבם לגמרי ה"י. לכן אסור להתעלם מבעיות אלו, ולהסתכל כאילו הכל רק תאוות ותאוות. (ברור שלולא התאוות לא היו כ"כ מהר משתכנעים וכו', אבל זה רק הטריגר).
יש משפט מצמרר ששמעתי לאחרונה מיוצא בשאלה רח"ל,, וכך אמר (שם חבריו) "האלוקים הכניס באינטר' כ"כ הרבה זימה כדי שלא ישימו לב שהוא ... קיים" (הנקודות באו במקום המילה השלילית שיצאה מפיו רח"ל)

אני נוטה להסכים איתך.

אני פגשתי ריבוי של אנשים (בעיקר צעירים) שעזבו את הדרך, ובפיהם טענות ושאלות נוקבות על קיומו של אלוקים, סמכות, מסורת, סגולת ישראל, תיאולוגיה, פילוסופיה, אתיקה, ביקורת המקרא ומדעי המוח.

וגם במידה, ושאלות אלו הן תירוץ בלבד להתיר את העריות (ולהתרשמותי זה לא תמיד המצב. העולם מורכב ויש צדדים לכאן ולכאן), לדעתי עצם זה שהם שואלים וטורחים בטענות, עובדה זו עצמה מצריכה מענה הולם ואינטלגנטי. דבר שחסר מאוד בציבור, לצערי

Re: הסכנה שבקושיה ללא תשובה - מקורות

פורסם: ש' מאי 18, 2019 11:43 pm
על ידי ישא ברכה
אני חושב שהרב יקים צודק, אבל מלבד זאת ישנה נקודה נוספת.

מי שחוקר ובוחן את האמונה בצורה יסודית ואמיתית, יגיע לרוב המידע האמוני של היהדות, מי שמשוטט באינטרנט באתרי הכפירה יכול למצוא גם את המידע שעומד ממול זה.
הבעיה היא דוקא באלו שלא חוקרים יותר מדי, בחורים או אברכים וגם שאר עמך בית ישראל, אלו לפעמים יכולים להתעורר לשאלה מסוימת, והשאלה מציקה להם ואוכלת מבפנים, והם נבוכים מאד. אין לאן/למי להפנות את השאלה, ובסתר ליבם הם חושבים מחשבות של כפירה, גם אם הם לא מתכננים לעזוב את מסגרת החיים בה גדלו מסיבה זו או אחרת.

על אלו, (כמו גם למי שהזכיר הרב יקים), צריך לתת את הדעת כבר בשנים הצעירות, לבנות את האמונה בצורה שכלית ובטוחה, להעמיד את המסורת העוצמתית של עם ישראל על מעמד הר סיני ויציאת מצרים, וכו' וכו'.

אולי לא חייבים להעלות את הכל בפני כולם, אבל בוודאי לתת לכל צעיר את היכולת לשאול ולקבל תשובות בלא להרגיש שהדבר אסור והשאלה היא חטא. כמובן שהדבר דורש שאנשי הצוות בישיבה הוא בעל רקע באמונות ודעות.

Re: הסכנה שבקושיה ללא תשובה - מקורות

פורסם: א' מאי 26, 2019 11:58 pm
על ידי חרסון

Re: הסכנה שבקושיה ללא תשובה - מקורות

פורסם: ד' נובמבר 27, 2019 2:43 pm
על ידי עקביה
נוטר הכרמים כתב:בנוגע ללימוד ספר 'מורה נבוכים', ידוע כי יש שהמליצו ללמוד את התשובות לפני השאלות, שמא יפסיק בלימודו באמצע וישאר בקושיא. רעיון מעין זה אנו יכולים ללמוד בהשגת הראב"ד על הרמב"ם בפ"ה מהל' תשובה, וז"ל,
א"א לא נהג זה המחבר מנהג החכמים שאין אדם מתחיל בדבר ולא ידע להשלימו והוא החל בשאלות קושיות והניח הדבר בקושיא והחזירו לאמונה, וטוב היה לו להניח הדבר בתמימות התמימים ולא יעורר לבם ויניח דעתם בספק ואולי שעה אחת יבא הרהור בלבם על זה.

מעניין האם נמצאו דברים דומים לזה בספרותנו.

פרק ע"ג בתהלים עוסק בשאלת צדיק ורע לו, ובעיקר בשאלת רשע וטוב לו.
השאלה טורדת את מנוחת המשורר עד כדי שאמונתו כמעט מתערערת מחמתה (פסוק ב): וַאֲנִי כִּמְעַט נָטָיוּ רַגְלָי כְּאַיִן שֻׁפְּכוּ אֲשֻׁרָי.
ומ"מ את דבריו הוא פותח בהכרזה בוטחת (פסוק א): אַךְ טוֹב לְיִשְׂרָאֵל אֱלֹהִים לְבָרֵי לֵבָב.

ומסביר רש"י:
אך טוב לישראל אלהים - לפי שעניין המזמור מדבר בצרות הבאות על עבדי המקום, לכך פתח בו כך; וזהו פירושו: אע"פ שאני צועק ומתמה על צרותיהם של ישראל, ידעתי כי הקדוש ברוך הוא טוב להם, ולטובתם הוא מביא עליהם את הרעה כדי לזכותם לחיי העולם הבא.

ועוד יותר בדברי המאירי שם:
והתחיל על זה ואמר: אך טוב לישראל - כלומר: ידעתי באמת שהאל יתעלה ישר, "אל אמונה ואין עול" (דב' לב,ד), ושהוא טוב לישראל ולברי לבב שבהם, רוצה לומר: הצדיקים. ומלת אך - יורה על אמתות הדבר, כמו "אך עצמי ובשרי אתה" (בר' כט,יד); "אך מלך ישראל הוא" (מ"א כב,לב); כלומר: יודע אני שהוא טוב, אלא שאני נבוך על מה שאראה. והוא כענין ירמיה שאמר: "צדיק אתה ה' כי אריב אליך" (יב,א), כלומר: יודע אני שאתה צדיק וישר, אין עול (ע"פ דב' לב,ד), אבל "משפטים אדבר אותך" (יר' יב,א); כלומר: שואל אני במבוכותי לפניך דרך שאלה.

Re: הסכנה שבקושיה ללא תשובה - מקורות

פורסם: ו' נובמבר 29, 2019 12:56 pm
על ידי קמצן_קדוש
אח... ימי התניא העליזים..
(תמונה מצורפת).
20191129_125125.jpg
20191129_125125.jpg (2.57 MiB) נצפה 5596 פעמים

שער היחוד והאמונה פרק ג' (ספר ביאורים מר' יואל כהן)