מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מדרש באוריה החתי

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
סמל אישי של המשתמש
ר_חיים_הקטן
הודעות: 1372
הצטרף: ו' ספטמבר 23, 2011 1:56 pm
מיקום: ביתר עילית (שכונת הרב שך)
שם מלא: הק' ראובן חיים קליין
יצירת קשר:

מדרש באוריה החתי

הודעהעל ידי ר_חיים_הקטן » א' ספטמבר 07, 2014 12:50 am

כתב המהר"ם אלשיך (מראות הצובאות שמואל ב יב:א) בזה"ל עוד נתפרסם מדרש רז"ל גם שלא ראיתיו כתוב לאמר כי אוריה בהמית דוד את גלית עדיין לא נתגייר ורצה דוד להפשיט את גלית כל לבושי שריונו להסיר את ראשו ולא ישע מהיכן יפתח היתר חוט העובר בלולאות המהדק השריון מלמטה למעלה והיה דוד מיצר על הדבר אמר לו אוריה אם אגיד לך תתן לי אשה מישראל אמר לו הן אז הגיד לו כי ראש החוט היה בכף רגלו קשור שם אז הפשיטו ויסר את ראשו מעליו אז אלקי עולם ה' הקפיד על תתו במתנה בת ישראל ויגזור כי בת זוגו של דוד תנתן לאוריה היא בת שבע שנתגייר ויקחה לו לאשה כי מכרה דוד כמדובר עכ"ל.

וכ"ה בקיצור בספר כלי יקר (על שמואל ב יא:ג) שכתב בזה"ל שאמרו חז"ל כשבא עם גלית והיה הכובע סגור ואין פותח כדי לכרות ראשו אז אמר לו אוריה אם אפתח לך תתן לי אשה אמר אתן אמר הקב"ה בנות ישראל אתה מחלק חייך אשתך נתונה לו היא בת שבע הראויה לדוד וכו' עכ"ל.

האם נתגלה לנו מקורות נוספים למדרש זה?

פרץ מוצקין
הודעות: 77
הצטרף: ב' נובמבר 14, 2011 9:34 am

Re: מדרש באוריה החתי

הודעהעל ידי פרץ מוצקין » א' ספטמבר 07, 2014 1:23 am

מקורות קדומים יותר עיין אוצה"ג סנהדרין עמ' תקל"ז ובמצויין שם.

יהודה בן יעקב
הודעות: 1341
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: מדרש באוריה החתי

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » א' ינואר 19, 2020 1:55 am

באריכות יותר באוצר הגאונים קידושין עמ' 189-190.

שקלאוו
הודעות: 5
הצטרף: ה' מאי 19, 2016 1:41 pm

Re: מדרש באוריה החתי

הודעהעל ידי שקלאוו » א' ינואר 19, 2020 5:43 pm

נכנס לציבור הרחב ע"י מעם לועז, כמדומני. ולכאורה חולק על גמ' מפורשת בקידושין דאוריה החיתי לאו דאתי מחת אלא יתיב בחת.

פלוריש
הודעות: 1045
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: מדרש באוריה החתי

הודעהעל ידי פלוריש » א' ינואר 19, 2020 7:39 pm

שקלאוו כתב:נכנס לציבור הרחב ע"י מעם לועז, כמדומני. ולכאורה חולק על גמ' מפורשת בקידושין דאוריה החיתי לאו דאתי מחת אלא יתיב בחת.

לא דווקא סותר, כי רבי אברהם בן הרמב"ם כתב בתשובותיו (מהד' פריימן סי' כה) שלדעת אביו היה אוריה גר תושב.

יהודה בן יעקב
הודעות: 1341
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: מדרש באוריה החתי

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » א' ינואר 19, 2020 8:05 pm

שו"ת תשב"ץ חלק ג סימן צו
תנס: שאלת אורי' החתי אם היה ישראלי או גר. בתלמוד בפ' אחרון דקידושין (ע"ו ע"ב) נשאו ונתנו באוריה החתי ובצלק העמוני ובאתי הגתי שהם שרי חיילותיו של דוד אם הם ישראלים או גרים, ובאתי הגתי העלו שהי' גר, אבל אוריה וצלק לא נתבאר לרבותינו ז"ל יפה אם הם גרים או ישראלים. וביתרא הישמעאלי פי' פרק הערל (ע"ז ע"א) שהי' ישראלי. והמפרשים פירשו בכולם שישראלים הם, אבל לא נתבאר להם לאיזה שבט הם מתיחסים, אבל עובד אדום הגתי מפורש בכתוב שהי' לוי:

יהודה בן יעקב
הודעות: 1341
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: מדרש באוריה החתי

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ג' ינואר 21, 2020 8:20 am

שאלוני:
למה הגמ' בקידושין [עו, ב] לא מוכיחה שאוריה לא היה גר חיתי

א. הרי היה נשוי לבת שבע שהיתה ישראלית כשרה, ואם היה גר חיתי הרי עבר בלאו של "לא תתחתן בם", והוא הרי השתתף במלחמת הרשות, על אף שגם בזה "איש הירא ורך הלבב" מעבירות שבידו חוזר מעורכי המלחמה.

אולי י"ל שאוריה רק קידשה אך לא נשאה.

ב. למ"ד אין קידושין תופסים בחייבי לאוין, אם היה גר חיתי ואסור בחיתון בישראל, איך תפסו קידושיו בבת שבע.

כולל יונגערמאן
הודעות: 347
הצטרף: ו' דצמבר 10, 2010 9:09 pm

Re: מדרש באוריה החתי

הודעהעל ידי כולל יונגערמאן » ג' ינואר 21, 2020 5:24 pm

הגמ' דידן שפוטרת דוד מחטא כי כל היוצא למלחמת בית דוד כותב גט לאשתו, בהכרח סבורה שאוריה ישראל היה וקידושיו תפסו. וא"כ צ"ע בדברי התשב"ץ שלא התברר לרבותינו יפה

יהודה בן יעקב
הודעות: 1341
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: מדרש באוריה החתי

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ג' ינואר 21, 2020 8:31 pm

לא הבנתי דבריך, קיי"ל דחייבי לאוין שקידשו קידושיהן קידושין.

לענין
הודעות: 2632
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: מדרש באוריה החתי

הודעהעל ידי לענין » ד' ינואר 22, 2020 9:27 am

יהודה בן יעקב כתב:באריכות יותר באוצר הגאונים קידושין עמ' 189-190.


פלא שבאוצר הגאונים מובאות מקורות מאוחרים כל כך!

פלוריש
הודעות: 1045
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: מדרש באוריה החתי

הודעהעל ידי פלוריש » ד' ינואר 22, 2020 10:06 am

לענין כתב:
יהודה בן יעקב כתב:באריכות יותר באוצר הגאונים קידושין עמ' 189-190.

פלא שבאוצר הגאונים מובאות מקורות מאוחרים כל כך!

זה מובא שם אגב תלמידי רס"ג


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 55 אורחים

cron