מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שיעור חזון איש בפדיון הבן

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: שיעור חזון איש בפדיון הבן

הודעהעל ידי ברזילי » א' אוקטובר 05, 2014 11:51 am

כח הטענה כתב:
ברזילי כתב:(1) אמר רבי יצחק קסתא דמוריסא דהוה בציפורי היא הות כמין לוגא דמקדשא ובה משערין רביעית של פסח
(2) אמר רבי יוחנן תמנייתא קדמייתא דהוה בטבריא הות יתירה על דא ריבעא ובה משערין רביעית של פסח
(3) א"ר חסדא רביעית של תורה אצבעים על אצבעים ברום אצבעים וחצי אצבע וחומש אצבע
(1)ר' יצחק ור' יוחנן לא נותנים דרך לשער אלא מספרים מה שהיה בעבר.
(2)הגמרא לא שואלת איך לשער.
אכן, לא שואלת אלא אומרת. השאלה אם מדובר בסיפור דברים שהיו מכבר, או בהמלצה של ר' יוחנן ור' יצחק לשער בזמנם שלהם אינה כה חשובה לנושא - מכל מקום מצאנו כאן שלש דרכים חלופיות לשער רביעית.

סכינא חריפא
הודעות: 771
הצטרף: א' אפריל 13, 2014 9:24 pm

Re: שיעור חזון איש בפדיון הבן

הודעהעל ידי סכינא חריפא » ג' דצמבר 09, 2014 9:42 pm

גם זו לטובה כתב: ולכן כל מי שנוהג בפדיון הבן כשיעור המקובל, אין שום טעם להחמיר במידות נפח כשיעור הגדול.

כת"ר מציג כאילו סתירת השיעורים של אצבעות מול ביצים במידות הנפח דומה ולו בקצת ב'סתירת' השיעורים בגודלה של השעורה, בין שיעור פדיון הבן למידות הנפח.
סתירת ביצים מול אצבעות היא סתירה שקיימת כבר בביאור דברי הגמ' אבל סתירת מידת השעורים לא התעוררה אלא כאשר החזו"א טרח לבאר שלא כד' הרח"נ, ושגם הרמב"ם לא ס"ל כשיעור הקטן, וזה דרכו של מרן זצ"ל שמעמיד עצמו לשלול את דעת בעל מחלוקתו ולא לתת לו יד בדעת אף א' מן הראשונים, ולכן גם שלל את הנחת המנחת ברוך שהראשונים שנחלקו אם גובהו של אדם ג"א או ד' נחלקו בזה.

אבל הברור - בקצרה- שעיקר טעמו של החזו"א הוא שכיון שמידת הגודלים בפנינו גדולה, והגאונים נוב"י וסייעתו חישבוה כן בתורת ודאי [והוא מעיד ע"ע שלפי סברתו אין שום דרך הגיונית למודדם אחרת] אין לנו אלא להגדיל השיעור ואין לנו מניעה בעצם גם מלחלוק על הרמב"ם.

ולכן זה מצג שוא לומר שאין טעם למדוד את המטבעות כפי השיעור הקטן של השעורים ואת הנפח כפי השיעור הגדול של השעורים כי מלבד הרמב"ם אף אחד לא קבע מידה זו ואין אנו אחחראין לה, וכל דברי החזו"א היה למשכוני נפשיה ולדחוק בעת הרמב"ם, ותל"מ.

ברזילי כתב:
מלבד הקשיים הברורים בדרך זו ((א) היכן שמענו שיש כאן תקנה, העוקרת את הדין, הלא בפשטות לא באו אלא לתת סימן, אבל השיעור העיקרי לדינא הוא זה הכתוב בפסוק (ב) מה כוחם של הגאונים לתקן תקנה כזו), הלא הסברה הפשוטה אומרת שאם בשיעור שנתחדש על ידי הגאונים הולכים אחריו לחומרא ולקולא גם אם מתקטנים ומתגדלים גרגרי השעורה, על אחת כמה וכמה ששיעורים שנמסרו מראש מפי חז"ל ובהל"מ בכזית וכביצה שיש לילך אחר ביצים וזיתים של זמננו (ואמנם לפי חלק מן הנשמע החזו"א סבר, כנראה, שמעיקר הדין כך הוא, אבל אז שוב אין זה כמסור מהצל"ח).

אמנם זה צודק הרב ברזילי שגוף סברת החזו"א כלפי שיעור הגאונים בפדה"ב אפשר לטעון כלפי שיעור הגאונים בביצים, אבל כנראה שס"ל לחזו"א דאה"נ עד שבא הנוב"י ביטלה, וצע"ג.

אנונימי
הודעות: 107
הצטרף: ה' אפריל 17, 2014 6:36 pm

Re: שיעור חזון איש בפדיון הבן

הודעהעל ידי אנונימי » ג' דצמבר 09, 2014 10:12 pm

סכינא חריפא כתב:
ברזילי כתב:מלבד הקשיים הברורים בדרך זו ((א) היכן שמענו שיש כאן תקנה, העוקרת את הדין, הלא בפשטות לא באו אלא לתת סימן, אבל השיעור העיקרי לדינא הוא זה הכתוב בפסוק (ב) מה כוחם של הגאונים לתקן תקנה כזו), הלא הסברה הפשוטה אומרת שאם בשיעור שנתחדש על ידי הגאונים הולכים אחריו לחומרא ולקולא גם אם מתקטנים ומתגדלים גרגרי השעורה, על אחת כמה וכמה ששיעורים שנמסרו מראש מפי חז"ל ובהל"מ בכזית וכביצה שיש לילך אחר ביצים וזיתים של זמננו (ואמנם לפי חלק מן הנשמע החזו"א סבר, כנראה, שמעיקר הדין כך הוא, אבל אז שוב אין זה כמסור מהצל"ח).
אמנם זה צודק הרב ברזילי שגוף סברת החזו"א כלפי שיעור הגאונים בפדה"ב אפשר לטעון כלפי שיעור הגאונים בביצים, אבל כנראה שס"ל לחזו"א דאה"נ עד שבא הנוב"י ביטלה, וצע"ג.


במחכ"ת לא דמי כלל [וכנראה גם הרב ברזילי מתכוון להקשות דרך דחיה בעלמא] וכוונת החזו"א היא שהואיל ונשתכחו המטבעות בזמן הגאונים והדרך היחידה שנמסרה לשער היתה בשעורות דפרוטה חצי חבה נמצא שזה השיעור היחיד שיש לנו ואין לנו על מה לסמוך אלא עליו ולכך כאשר קטנה השעורה נתקטן השיעור עמה והכל לפי דעתו של רואה -משער.
משא"כ גבי מידות הנפח שנמסר גם כן [לכה"פ] מידתם באצבעות הרי לעולם ועד מה ששיערו לנו חז"ל בביצים [ולד' החזו"א אין הביצים עיקר ואבן היסוד לשיעורי הנפח וכמ"ש כאן viewtopic.php?f=17&t=20361&hilit= ] אינו יכול להקטין את השיעור אחרי שאנו יכולים לעמוד על ההשתנות מן האצבעות.

סכינא חריפא
הודעות: 771
הצטרף: א' אפריל 13, 2014 9:24 pm

Re: שיעור חזון איש בפדיון הבן

הודעהעל ידי סכינא חריפא » ד' דצמבר 10, 2014 10:04 pm

אכן טעיתי


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 382 אורחים