: הרב משה טברסקי הי"ד
הודעה על ידי אוצר החכמה » 24/11/14 08:01
למה הנהרג על קידוש ה' בעודו עומד לפניו בתפילה לא ייקרא קדוש?
כל זאת מלבד מעלתו האישית בעסק התורה והמצוות כפי שמספרים שהיתה להפליא.
: הרב משה טברסקי הי"ד
הודעה על ידי מתעמק » 24/11/14 12:50
סוגיין דעלמא לקרות לכל הנהרגים על שם יהדותם בשם קדושים. בעיקרון זה מיוסד על הא דאמרינן אף במומר הנהרג על ידי עכו"ם דכיון דשלא כדין מיקטל הוי ליה כפרה. אף שיש מקום לפלפל בזה, אך כן עמא דבר (לא אכנס כאן לנדון מומרים שהם מינים, שכבר דנו בזה רבים, ושייך לאשכול "עשן הכבשן").
ויותר מזה בנידוננו, שלפי השמועה הופצה קלטה ממנו מלפני שנתיים בה דרש שחייב אדם לכוון בכל רגע למסור נפשו לה' יתברך, שהרי אין אדם יודע אם לא פתאום ייהרג בידי עכו"ם וכו', ותיאר כמה דוגמאות שאחד מהם מה שאירע לו רח"ל. ואם כן, הרי הוא כאומר לשם יחוד וברוך המקדש שמו ברבים לפני מיתתו, ובסוד קדושים תהא מנוחתו.
המתלמד לפני רבו כתב: ואם רצה להכליל דגם הרוגי מלכות ג"כ בכלל מקדשי השם
"המין השלישי במדרגת הנהרגים על קדושת השם והאנוסים באונס השמד. דע, כי בכל מקום שאמרו בו חכמינו זכרונם לברכה יהרג ואל יעבור, אם יהרג כבר קדש את השם, ואם היה בעשרה מישראל כבר קדש את השם ברבים, כמו חנניה מישאל ועזריה ודניאל ועשרה הרוגי מלכות ושבעת בני חנה ושאר ישראל הנהרגים על קדושת השם, הרחמן יקום נקמת דמיהם בקרוב. ובעדם נאמר (תהלים נ' ה'): אספו לי חסידי כורתי בריתי עלי זבח, ואמרו חכמינו זכרונם לברכה (שה"ש רבה ב' ז): השבעתי [אתכם] בנות ירושלים השבעתי בדורות של שמד, בצבאות שעשו לי צביוני ועשיתי צביונם, או באילות השדה ששפכו דמם עלי כדם צבי ואיל, ועליהם הוא אומר (תהלים מ"ד כ"ג): כי עליך הורגנו כל היום. ואיש שיזכהו האל לעלות במעלה עליונה כזאת, כלומר שנהרג על קדושת השם, אפילו היו עונותיו כמו ירבעם בן נבט וחביריו, הוא מעולם הבא, ואפילו לא היה תלמיד חכם, וכך אמרו עליהם השלום (פסחים נ' א'): מקום שהרוגי מלכות עומדים אין כל בריה יכולה לעמוד במחיצתם, [מאן נינהו אילימא] רבי עקיבא וחביריו, וכל שכן דאיכא תורה ומעשים טובים אלא הרוגי לוד"
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 250 אורחים