הודעהעל ידי אשי ישראל » ה' דצמבר 04, 2014 12:25 am
כתב בפלא יועץ ערך גאווה (נשמט בחלק מהדפוסים): "בכלל אומר אני שהחובר ספר לא טוב לבקש הסכמות, שהרי זה כאומר 'כבדוני נא', שידוע הוא שההסכמות הם לפאר ולרומם את המחבר, ומה ייתן אם יאמרו כי גדול שמו, מה ייתן ומה יוסיף".
וכתב ר"י אייבשיץ (בהקדמתו ל'כרתי ופלתי'): "מה תועלת יש בהסכמה? רחוק משכר וקרוב להפסד! כי דרך המסכימים להרבות בשבח המחבר... ואין זה אלא מוליד התנשאות רוח...".
בהקדמת הר"א היימן ל'תולדות תנאים ואמוראים' עמ' טז: "גמרתי בדעתי שלא להדפיס שום הסכמה... ההסכמות נבראו אך להרבות בתארים, ותוארים כהיום הוזלו כל כך שעד שגם תואר 'גאון גדול' כותבים על אנשים פשוטים שלא קראו ולא שנו, וכמעט לחרפה נהיה אם אין כותבים על רב 'הגאון האמיתי' כי בזה יראו ש'גאון' סתמא הוא אינו אמיתי. וכבר אמר לי חכם אחד: לו קמו מקבריהם החכמים וראו את כל הגדולות וגאונות אשר נכתב על מצבותיהם אז היו בושים. ועניתי לו שאין ממש בדבריו, יען שכמה מהם לא יהיו יכולים גם לקרוא כל הכתוב על המציבה. ולכן משכתי ידי מהסכמות, והספר יעיד על מחברו, וכמו שאמרו חז"ל 'אבני ביתו וקורותיו של אדם מעידין עליו', והבנין מעיד על הבונה אם חכם הוא"
לדעת ה'ישכיל עבדי' בהסכמתו לספר 'הלכה למשה' לר"מ מיימון בימינו אין תוקף להסכמות כי לא עבר המסכים על הספר אלא רק סומך על החזקה ולכן אין צורך בהסכמות והן נכתבות רק לשם ברכה, וכ"כ הגר"ע יוסף בהקדמתו להליכות עולם ח"ג עמ' כט ועמ' מא
בהקדמת הגאון ה'זכר יהוסף' לספרו 'ביאור חדש מהריז"ש על שיר השירים' (וילנא תרל"ה, עמ' ב) שכתב "אמת הדבר אשר נמצא בתקנת הקדמונים מועד ארבע ארצות שלא להדפיס ספר דרוש בלי הסכמות. אשר זאת לעדה כי נמצאו בתוכם מבינים אשר ידעו לחוש לחשש הזה בספרי דרוש אשר מיעוטם יפה". לפי דבריו עולה כי הצורך בהסכמה נתקן דווקא על ספרי דרוש [וראה בהקדמת ה'זכר יהוסף' ח"א שכתב שרצה לא לקחת מכתבי הסכמה אך חותנו הגאון רמ"ג יפה הפציר בעדו לקחת הסכמות משום שזו תקנה מגדולי הדורות והדבר נפרץ רק מיום שרבו גדולי הדור וכאילו כל אחד אין שני לו... עי"ש].
לעומת זאת יש שכתבו שההסכמה נצרכת דווקא לספרים שהם להלכה ולמעשה, וראה בהקדמת הר"א היימן שם: "גמרתי בדעתי שלא להדפיס שום הסכמה, יען כי ספרי זה לא נכתב בענייני איסור והיתר, ולא יצא שום מכשול ממנו אם לא כיוונתי אל האמת"
כמדומה לי שחלק מלשונות אלו ליקטתי מתוך ספרי הרי"ש שפיגל שליט"א