וראיתי לאחד מן המקובלים שכתב בזה דע והתבונן כי כסא הכבוד הוא משפיע ברכה וכח לשבעים מלאכים הסובבים את הכסא שהם ממונים על שבעים אומות והם שרים עליהם מנהיגים אותם, והיה עמלק מזרע עשו ולפיכך היה כחו גדול ועצום שהרי כחו של עשו זקנו היה מתפרנס ומתברך מכחו של יצחק הוא מדת הגבורה, והענין הזה נרמז במלת ויחלש שלא אמר ויהרג אלא ויחלש כלומר שהחליש כחו הגדול של מעלה השואב כח ממדת הגבורה והפסיקו משם כדי שיפלו לפניו לפי חרב. והנה עמלק א' משבעים אומות והכח שלו אחד משבעים שרים וכאשר חטא עמלק זה פסק הש"י כחו מן הכסא שלא יתפרנס ממנו ושלא ימשך כח ברכה מלפני ולפנים רק מכח הכוכבים והמזלות והפסיק כחו מן הכסא הוא השבועה שבכאן שאמר כי יד על כס יה, והענין כאלו היה הכסא חסר והשם חסר כי כאשר הוא מסלק כחו מן הכסא נראה הכסא חסר וגם השם נראה חסר שנראה כאלו אינו מתקיים הכל ויש כח אחר זולתו ח"ו וע"כ חסר האל"ף מן הכסא כי כחו הקדמון נסתלק מן הכסא לצורך עמלק והוא"ו והה"א מן השם, אבל לימות המשיח כשיפקוד הש"י על צבא השמים ויבטל הממונים העליונים ממנוים וכענין שכתוב בדניאל (דניאל ח) ותגדל עד צבא השמים ותפל ארצה מן הצבא ומן הכוכבים ותרמסם יאבדו האומות על נקלה באבדן השרים הממונים עליהם, ויש מן האומות הרבה שיחזרו לדתנו כענין שכתוב (זכריה ח) יחזיקו עשרה אנשים וגו', וכתיב (צפניה ג) כי אז אהפוך אל עמים שפה ברורה לקרא כלם בשם ה' לעבדו שכם אחד, ואין לך אומה בעולם שלא יהיה לו חלק בהקב"ה, אבל עמלק ועשו לא יהיה להם חלק וזכרון עם שאר האומות הנשארים הוא שכתוב (עובדיה יח) ולא יהיה שריד לבית עשו, באור הכתוב כי משאר העו"ג יהיו שרידים ופליטים שישארו מהם לעבוד את ה' ואין בו מזרעו של עשו אך ימחו מן העולם, כענין שכתוב כי מחה אמחה את זכר עמלק ואז יהיה השם והכסא על השלמות שהרי ג' אותיות שהן אל"ף ה"א וא"ו הם תשלום הכסא והשם. ועל זה אמר דוד ע"ה (תהלים קלב) כי בחר ה' בציון אוה למושב לו, יאמר לעתיד כשהקב"ה יבחר בציון אז ישב על כסא שלם וזה לשון אוה שהוא תשלום הכסא והשם וכן אמר דוד ע"ה (שם ט) האויב תמו חרבות לנצח וערים נתשת אבד זכרם המה, וכתיב וה' לעולם ישב כונן למשפט כסאו, וה' לעולם ישב הרי שהשם שלם כונן למשפט כסאו הרי הכסא שלם ואז תהיה הממשלה לש"י לבדו כענין שנאמר (ישעיה ב) ונשגב ה' לבדו ביום ההוא וכתיב (עובדיה כא) ועלו מושיעים בהר ציון לשפוט את הר עשו והיתה לה' המלוכה והיה ה' למלך על כל הארץ ביום ההוא יהיה ה' אחד ושמו אחד.
רח"ד שעוול במהדורתו לפי' רבינו בחיי מציין שאינו יודע מיהו המקובל בעל הדברים. האם יש אי מי מחו"ר הפורום שיודע במי מדובר?
(בעבודה של אפרים גוטליב על רבינו בחיי נכתב ע"כ? אין לי כעת דרך לבדוק זאת)
דברים קרובים מובאים בספר כתר שם טוב לרש"ט גאון תלמידם של הרשב"א ור' יצחק בן טודרוס, (אך גם הוא כותב שהוא מצא דברים אלו, ואינם משלו)
שוב מצאתי, כי יד על כס יה, כי היד שהיא מדת הגבורה הקשה, אשר היא על הרפה שהיא כסא התפארת, והיא המלחמה לה', רומז למדת הדין הקשה, היא תהיה בעמלק לוחמת ושוררת, והיא תמחה אותו מדור דור, שהקשה תמחה שמו ברפה בהיות השם שלם והכסא שלם שיהיה לימות המשיח. כי בראשונה קודם שנלחם כחו חזק לפי המשכתו מצד הפחד שהוא מזרעו של עשו הרשע, ועל כן נתגאה ונלחם ורצה לקום על כחן של ישראל. לפיכך נלקה ונחלש לפי חרב, לקבל מן המזלות כשאר האומות. ובימות המשיח שתתעלה השכינה ותתחדש עטרת תפארת לעמוסי בטן (ע"פ נוסח ברכת הלבנה), ותהיה אורה כאור החמה כבתחלה כאור הראשון, אז ימחה שמו של עשו ועמלק מפני כחן של ישראל שיהיה לו המלכות, ולא יזכרו ולא יפקדו ולא יעלו על לב לעולם (ע"פ ירמיה ג, טז), שנאמר (דברים כה, יט) תמחה את זכר עמלק מתחת השמים. אבל שאר האומות יהיו תחת מלכות ישראל, כדכתיב (ישעיה מט, כג) והיו מלכים אומניך וגו', כאשר היה בראשונה. ויביאו מנחה לה' (ע"פ ישעיה סו, כ), כי כח ישראל תגבר כמו שכתבתי. ויבא לה השפע והברכה כבראשונה, ואז יהיה השם שהוא הכרוב הראשון אחד, ושמו שהוא השני אחד גם כן.