מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מסורת הגננות

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
מי נהר
הודעות: 89
הצטרף: ד' דצמבר 14, 2011 6:20 pm

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי מי נהר » ה' ינואר 01, 2015 8:05 pm

ירח מלא כתב:שבע חיות לתיבת נח ולא ארבע עשרה.

אי אפשר לכנות דעה זו כטעות הגננות, שכן מפורש בשפתי חכמים (בראשית ז ב) 'דמה שנאמר בקרא ז' ז' היינו ר"ל דבין כולם היו ז', דהיינו ג' זוגות ואחד נשאר בלא זוג, והא דכתיב בקרא ז' ז', לאו למימרא שיהיו ז' זוגות אלא ז' עופות ואותן ז' יהיו איש ואשתו, כמו גבי שנים שנים איש ואשתו דהיינו שני עופות ואותן שנים יהיו איש ואשתו, הכי נמי גבי ז' ז'...'

סמל אישי של המשתמש
ר_חיים_הקטן
הודעות: 2105
הצטרף: ו' ספטמבר 23, 2011 1:56 pm
מיקום: ביתר עילית (שכונת הרב שך)
שם מלא: הק' ראובן חיים קליין
יצירת קשר:

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי ר_חיים_הקטן » ה' ינואר 01, 2015 8:30 pm

ירח מלא כתב:יוסף היה מלך במצרים או משנה למלך?

ע' פדר"א פרק י"א.

חובב_ספרים
הודעות: 1067
הצטרף: ד' אוקטובר 31, 2012 12:08 am

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי חובב_ספרים » ה' ינואר 01, 2015 11:34 pm

בתמונות של חיות הנכנסות לתיבה שמחלקים בת"ת ובתי יעקב יש רק שתי ג'ירפות הגם שג'ירפה טהורה בלי ספק. [אין לזלזל בכך. פעם ילד קטן שלי התעקש שג'ירפה טמאה וכשאני שאלתי אותו למה הוא חושב שילד כמוהו בגיל הגן יודע מספיק לחלוק על אביו הלומד כל היום, והוא ענה משום שכן הוא בתמונה שהוא קבל מהרבה בחדר.]

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי משולש » ו' ינואר 02, 2015 2:57 am

א. ואהבת, אני לא בטוח ששינוי בין מלעיל למלרע הופך את המשמעות. נא לברר אצל המומחים לדקדוק.
ב. מלכות וקסברגר לא אשמים בשיבוש שבין סיפורי חז"ל לסיפורי חסידים וגלגוליהם, זו טעות שנפוצה מאוד ווקסברגר בסך הכל מוכרים מה שיותר אנשים יקנו. אני יותר כעסתי שב'אגדה לחגי תשרי' הם שמו כמעט חצי ספר על האושפיזין שלא מוזכר כמעט בשום פוסק, ולמרות שכמעט כל ישראל נוהגים בזה, צריך לתת לזה משקל נכון ולא מעבר להכל. (ודרך אגב, גם זה שהסמל של יום כיפור זה יונה והדג, זה גם שיבוש).
ג. אני רציתי להציע לגננות שלא מוצאות שום נושא לעסוק בו בחודש חשון מלבד יום פטירת רחל. הרי יש אז שלושה צומות שכתוב עליהם בשו"ע "כמו תענית ציבור". ומובאות בכל הפוסקים. למה לא אומרים לילדים מילה על זה, לא בגן ולא בחיידר. רק כשהם גדלים ומגיעים לבר מצוה הם יודעים שיש ימים שפתאום מאריכים בתפילה מאוד, והם לא מבינים את זה ומנסים רק לברוח.

הסרפד
הודעות: 865
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 11:40 pm

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי הסרפד » ו' ינואר 02, 2015 6:16 am

משולש כתב:א. ואהבת, אני לא בטוח ששינוי בין מלעיל למלרע הופך את המשמעות. נא לברר אצל המומחים לדקדוק.

'פעלת' (מלעיל, כמשפטו) הוא לשון עבר. 'ופעלת' מלעיל הוא לשון עבר עם וי"ו החיבור, ואילו 'ופעלת' מלרע הוא לשון עתיד כי הוי"ו וי"ו ההיפוך הוא.

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' ינואר 02, 2015 7:20 am

הסרפד כתב:
משולש כתב:א. ואהבת, אני לא בטוח ששינוי בין מלעיל למלרע הופך את המשמעות. נא לברר אצל המומחים לדקדוק.

'פעלת' (מלעיל, כמשפטו) הוא לשון עבר. 'ופעלת' מלעיל הוא לשון עבר עם וי"ו החיבור, ואילו 'ופעלת' מלרע הוא לשון עתיד כי הוי"ו וי"ו ההיפוך הוא.

וה''ה ל'פעלתי'.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2450
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ו' ינואר 02, 2015 12:50 pm

מכיוון שבתורה עצמה מוצאים פעמים רבות שבגלל "נסוג אחור" משתנה המילה ממלרע למלעיל, כגון וזבחת שלמים ואכלת שם, לעומת וזבחת פסח לה' אלקיך צאן ובקר, וכגון ואכלת את כל העמים לעומת ואכלתי חטאת היום, וכגון והייתם קדושים לאלקיכם לעומת והייתם לי סגולה - מוכח שאין כאן שינוי משמעות.

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי הכהן » ו' ינואר 02, 2015 12:56 pm

אפרקסתא דעניא כתב:מכיוון שבתורה עצמה מוצאים פעמים רבות שבגלל "נסוג אחור" משתנה המילה ממלרע למלעיל, כגון וזבחת שלמים ואכלת שם, לעומת וזבחת פסח לה' אלקיך צאן ובקר, וכגון ואכלת את כל העמים לעומת ואכלתי חטאת היום, וכגון והייתם קדושים לאלקיכם לעומת והייתם לי סגולה - מוכח שאין כאן שינוי משמעות.

מה ל"ואכלתי חטאת היום" ולנסוג אחור?

ולגוף דבריך, אני מוכיח מ'ואכלת ושבעת'

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2450
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ו' ינואר 02, 2015 1:46 pm

אכן, לא דקתי בדוגמה זו, אף שגם היא הייתה אמורה להיות מלרעית, ונשתנתה למלעילית.

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ו' ינואר 02, 2015 1:46 pm

אפרקסתא דעניא כתב:מכיוון שבתורה עצמה מוצאים פעמים רבות שבגלל "נסוג אחור" משתנה המילה ממלרע למלעיל, כגון וזבחת שלמים ואכלת שם, לעומת וזבחת פסח לה' אלקיך צאן ובקר, וכגון ואכלת את כל העמים לעומת ואכלתי חטאת היום, וכגון והייתם קדושים לאלקיכם לעומת והייתם לי סגולה - מוכח שאין כאן שינוי משמעות.


ואכלתי חטאת היום אינו ענין לכאן ואין בו גם נסוג אחור אלא הוא לשון עבר פשוטה ופירושו אילו הייתי אוכל וכו' הייטב. ועי' ראב"ע שם.

לגוף הענין, זה שמלרע הופך למלעיל בנסוג אחור אינו מבטל את הבדלי המשמעות בין מלעיל למלרע, ומלרע במקום מלעיל במקום שאין נסוג אחור משנה את המשמעות.
אותו דבר לענין ושבעת - זה שבל' הפעל גרונית המילה הופכת למלעיל לא מבטל את הבדל המשמעות בין מלעיל למלרע במילים אחרות, כמו שאי אפשר לומר ללמוד ממילה כמו "השתכר" שאפשר לומר "הנתדב" במקום "התנדב".

אבל יש ללמוד מיחזקאל שיש בו כמה מקומות שיש מלעיל בעתיד, וצ"ע אם להחשיב א"ז כיוצא דופן או שאפשר ללמוד משם שבאמת אין שינוי הכרחי במשמעות.
נערך לאחרונה על ידי צופר הנעמתי ב ו' ינואר 02, 2015 2:05 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2450
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ו' ינואר 02, 2015 2:00 pm

צופר הנעמתי כתב:
לגוף הענין, זה שמלרע הופך למלעיל בנסוג אחור אינו מבטל את הבדלי המשמעות בין מלעיל למלרע, ומלרע במקום מלעיל במקום שאין נסוג אחור משנה את המשמעות.


צופר הנעמתי כתב:אבל יש ללמוד מיחזקאל שיש בו כמה מקומות שיש מלעיל בעתיד, וצ"ע אם להחשיב א"ז כיוצא דופן או שאפשר ללמוד משם שבאמת אין שינוי הכרחי במשמעות.


מה שאפשר ללמוד מיחזקאל אפשר ללמוד גם מכך שפועל של עתיד נאמר בלשון עבר בשביל "תפארת הקריאה".

היא שיחתי
הודעות: 3509
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי היא שיחתי » ו' ינואר 02, 2015 2:02 pm

ראיתי בדפי קשר שהמדרגות למנורה היו מזהב
ולא מצאתי לזה מקור

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ו' ינואר 02, 2015 2:51 pm

אפרקסתא דעניא כתב:
מה שאפשר ללמוד מיחזקאל אפשר ללמוד גם מכך שפועל של עתיד נאמר בלשון עבר בשביל "תפארת הקריאה".


איני יודע למה כוונתך, אבל עכשיו הבאת את הדברים לידי אבסורד בטענה שאין הבדל בין עתיד לעבר.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2450
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ו' ינואר 02, 2015 2:57 pm

מדוע לא תבין? ברור שמלרע הוא עתיד ומלעיל הוא עבר (בפעלים, כמובן), אך ההוכחה היא שאין הדברים לעיכובא, שאילו היה זה חד משמעי, לא ניתן היה לסטות מזה עבור נוחות הקריאה (שזו הסיבה להסיג אחור מילה מלרעית הקודמת למילה מלעילית או קצרה).

מה שנכון נכון
הודעות: 11689
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ש' ינואר 03, 2015 7:08 pm

הטענה הנ"ל הוזכרה בדקדוקי שי עמוד קסג בשם הר"י קמינצקי, אך אינה מוכרחת כלל.
וע"ע כאן.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2450
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ש' ינואר 03, 2015 7:48 pm

פסקנות אינה נימוק.

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ש' ינואר 03, 2015 9:42 pm

נראה לי שנסחפנו בדיוני דקדוק במקום מטרתו של האשכול.
לא חסרות שגיאות דקדוקיות נפוצות-מאוד...

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי הכהן » א' ינואר 04, 2015 12:08 am

היא שיחתי כתב:ראיתי בדפי קשר שהמדרגות למנורה היו מזהב
ולא מצאתי לזה מקור

אבן היתה לפני המנורה

מעט דבש
הודעות: 3996
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי מעט דבש » א' ינואר 04, 2015 12:12 am

יש סיפור שנוהגות הגגנות לספר, על דוד המלך, שבהיותו נער הגיע דין תורה לשאול המלך, באשה אלמנה שהפקידה כדי דבש שבתוכם היה מטבעות זהב, ואח"כ כפר הנפקד, ודוד הנער הציע שיבדקו את הכדים אולי נשאר בתוכם מטבע, וכך הוי.

חיפשתי מקורו, ומצאתי שמובא ב"כה עשו חכמינו", בשם ספר "ילקוט סיפורים" פרשת יתרו (עמוד 150), ולא בגוף הספר, אלא למטה במדור בשם "מדרש רבותינו" ולא מצויין שם מקורו.

ובהקדמת ספר זה כתב (אות ט)
"הספורים אשר העתקתי מהמדרשים אשר לא נתפרסמו עוד, הצגתים למטה על הגליון במדור מיחוד באותיות מחולפות מן הפנים".

שאלתי את הגרח"ק שליט"א, וכתב לי: "המדרש נדפס, והוא קבלת חז"ל".

האם מישהו יודע מקור למדרש זה?

מה שנכון נכון
הודעות: 11689
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » א' ינואר 04, 2015 12:19 am

מעט דבש כתב:יש סיפור שנוהגות הגגנות לספר, על דוד המלך, שבהיותו נער הגיע דין תורה לשאול המלך, באשה אלמנה שהפקידה כדי דבש שבתוכם היה מטבעות זהב, ואח"כ כפר הנפקד, ודוד הנער הציע שיבדקו את הכדים אולי נשאר בתוכם מטבע, וכך הוי.

חיפשתי מקורו, ומצאתי שמובא ב"כה עשו חכמינו", בשם ספר "ילקוט סיפורים" פרשת יתרו (עמוד 150), ולא בגוף הספר, אלא למטה במדור בשם "מדרש רבותינו" ולא מצויין שם מקורו.

ובהקדמת ספר זה כתב (אות ט)
"הספורים אשר העתקתי מהמדרשים אשר לא נתפרסמו עוד, הצגתים למטה על הגליון במדור מיחוד באותיות מחולפות מן הפנים".

שאלתי את הגרח"ק שליט"א, וכתב לי: "המדרש נדפס, והוא קבלת חז"ל".

האם מישהו יודע מקור למדרש זה?

http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?re ... 61&hilite=
http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?re ... &pgnum=261
http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?re ... 79&hilite=

מעט דבש
הודעות: 3996
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי מעט דבש » א' ינואר 04, 2015 12:24 am

יישר כח גדול!

ולגוף הסיפור, צריך לומר שהנפקד הודה לאור הראיה, שאם לא כן אי אפשר להוציא ממון בהוכחה שכזו.

סמל אישי של המשתמש
אורי ש
הודעות: 71
הצטרף: א' נובמבר 30, 2014 1:32 am

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי אורי ש » א' ינואר 04, 2015 12:30 am

מעט דבש כתב:יש סיפור שנוהגות הגגנות לספר, על דוד המלך, שבהיותו נער הגיע דין תורה לשאול המלך, באשה אלמנה שהפקידה כדי דבש שבתוכם היה מטבעות זהב, ואח"כ כפר הנפקד, ודוד הנער הציע שיבדקו את הכדים אולי נשאר בתוכם מטבע, וכך הוי.

חיפשתי מקורו, ומצאתי שמובא ב"כה עשו חכמינו", בשם ספר "ילקוט סיפורים" פרשת יתרו (עמוד 150), ולא בגוף הספר, אלא למטה במדור בשם "מדרש רבותינו" ולא מצויין שם מקורו.

ובהקדמת ספר זה כתב (אות ט)
"הספורים אשר העתקתי מהמדרשים אשר לא נתפרסמו עוד, הצגתים למטה על הגליון במדור מיחוד באותיות מחולפות מן הפנים".

שאלתי את הגרח"ק שליט"א, וכתב לי: "המדרש נדפס, והוא קבלת חז"ל".

האם מישהו יודע מקור למדרש זה?


ואגב זה, שמעתי פעם על סיפור מ'ילקוט סיפורים' הנ''ל, על יהושע שהיה בבטן דג וגדל אצל פרעה, ולבסוף הרג את אביו, ואין לי כרגע מ''מ מדויק, אבל ראיתי.
והרבה יותר מזה, שזה סיפור שסיפר הגרח''ק לרב פרייזלר (קול הלשון), וכשסיפרתי זאת פעם באיזו דרשה, התקיף אותי יהודי אחד - לאחר מכן - בכל תוקף.
יש השגות ממשהו בר סמכא על ה'ילקוט סיפורים'?
אני לא דן על הסיפור הנ''ל שסיפרו הגרח''ק. אין בודקין מן המזבח ולמעלה... (בהנחה שהרב פרייזלר דייק.)

חובב_ספרים
הודעות: 1067
הצטרף: ד' אוקטובר 31, 2012 12:08 am

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי חובב_ספרים » א' ינואר 04, 2015 12:33 am

באחד מגליוני ישורון פקפקו על המעשה ביהושע.

מה שנכון נכון
הודעות: 11689
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » א' ינואר 04, 2015 12:34 am


גם זו לטובה
הודעות: 2523
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי גם זו לטובה » א' ינואר 04, 2015 12:47 am

אורי ש כתב:
אני לא דן על הסיפור הנ''ל שסיפרו הגרח''ק. אין בודקין מן המזבח ולמעלה...
?

מה שנכון נכון
הודעות: 11689
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » א' ינואר 04, 2015 1:00 am

מעט דבש כתב:ולגוף הסיפור, צריך לומר שהנפקד הודה לאור הראיה, שאם לא כן אי אפשר להוציא ממון בהוכחה שכזו.

מלך שאני. ראה רמב"ם מלכים סופ"ג [וסנהדרין יח,ו] ובמו"נ ח"ג סו"פ מ.

שברי לוחות
הודעות: 2097
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי שברי לוחות » א' ינואר 04, 2015 7:00 am

היא שיחתי כתב:ראיתי בדפי קשר שהמדרגות למנורה היו מזהב
ולא מצאתי לזה מקור

מתניתין במסכת תמיד פרק ג משנה ט

ואבן היתה לפני המנורה ובה שלש מעלות שעליה הכהן עומד ומטיב את הנרות
ובשלטי הגבורים פרק לא כתב כמה דברים נפלאים בענין האבן שלפני המנורה
המעלה שלפני המנורה.PDF
(170.14 KiB) הורד 453 פעמים

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » א' ינואר 04, 2015 8:17 am

אפרקסתא דעניא כתב:מדוע לא תבין? ברור שמלרע הוא עתיד ומלעיל הוא עבר (בפעלים, כמובן), אך ההוכחה היא שאין הדברים לעיכובא, שאילו היה זה חד משמעי, לא ניתן היה לסטות מזה עבור נוחות הקריאה (שזו הסיבה להסיג אחור מילה למרעית הסמוכה לה מילה מלעילית או קצרה).


"נוחות הקריאה" היא סיבה לסטות כמעט מכל כלל, לדוגמא שיכול האותיות בבנין התפעל שהזכרתי קודם, והיא חלק מהדקדוק. איזה מילים מלרעיות לא משתנות בגלל נסוג אחור?

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2450
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » א' ינואר 04, 2015 9:10 am

אכן. זה מראה שלשפה יש כללים, בדרך כלל קשיחים, אבל היא מסוגלת להכיל שיבושי משמעות עבור סיבות בלתי מהותיות.

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי הכהן » א' ינואר 04, 2015 9:12 am

אוסיף בקיצוניות: השו"ע כתב "צריך לדקדק שלא ירפה החזק ולא יחזק הרפה ולא יניח הנד ולא יניד הנח" ולא כתב כלל להיזהר במלעיל ומלרע!

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2450
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » א' ינואר 04, 2015 9:17 am

ודאי שצריך לדקדק גם במלעיל ומלרע. כל טענתי הייתה שאי אפשר להזיח את מי שלא דקדק ולומר שלא יצא בדיעבד כי שינה המשמעות.

הנאמן בפקדונו
הודעות: 376
הצטרף: ב' ינואר 02, 2012 11:39 am

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי הנאמן בפקדונו » א' ינואר 04, 2015 11:25 am

אורי ש כתב:ואגב זה, שמעתי פעם על סיפור מ'ילקוט סיפורים' הנ''ל, על יהושע שהיה בבטן דג וגדל אצל פרעה, ולבסוף הרג את אביו, ואין לי כרגע מ''מ מדויק, אבל ראיתי.


ראה בספר אוצר יד החיים
רצ"ב.
קבצים מצורפים
יהושע בן נון.PDF
(202.47 KiB) הורד 319 פעמים

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » א' ינואר 04, 2015 2:06 pm

אפרקסתא דעניא כתב:אכן. זה מראה שלשפה יש כללים, בדרך כלל קשיחים, אבל היא מסוגלת להכיל שיבושי משמעות עבור סיבות בלתי מהותיות.


ממש לא. מה שאתה קורא "נוחות הקריאה", ז"א רהיטת הדיבור, אינה סיבה בלתי מהותית אלא מה שעומד מאחורי רבים מהכללים הקשיחים שהזכרת.

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' ינואר 04, 2015 2:31 pm

צופר הנעמתי כתב:
אפרקסתא דעניא כתב:אכן. זה מראה שלשפה יש כללים, בדרך כלל קשיחים, אבל היא מסוגלת להכיל שיבושי משמעות עבור סיבות בלתי מהותיות.


ממש לא. מה שאתה קורא "נוחות הקריאה", ז"א רהיטת הדיבור, אינה סיבה בלתי מהותית אלא מה שעומד מאחורי רבים מהכללים הקשיחים שהזכרת.

אולי נפתח אשכול לגבי צורת הקריאה הטובה יותר לילדים וכיו"ב?
יש לי מה לומר בנושא, אבל לא רוצה שזה יופיע באשכול "מסורת הגננות"...

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי משולש » ב' ינואר 05, 2015 10:31 am

בלי לסטות:
באה לא ישתנה מלעיל או מלרע כי שם זה באמת שינוי משמעות. וההמשך באשכול הדקדוק.

סמל אישי של המשתמש
ירח מלא
הודעות: 164
הצטרף: א' אפריל 27, 2014 12:00 pm

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי ירח מלא » ש' ינואר 10, 2015 11:01 pm

בקשר לעיזים והזאבים-דובים של רבי חנינא בן דוסא, יצויין כי המהרש"א מוכיח מכמה ראיות שצריך למחוק מהגמרא את תחילת הסיפור שההלך שכח תרנגולים אותם מכר רבי חנינא בעד העיזים.

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי ברזילי » ש' ינואר 10, 2015 11:36 pm

השבת חידשה בת-הגן כי הגחלת שהכניס משה לפיו בבית פרעה נגעה באותם מקומות שבהם נגעו בפיו טיפות חלב המיניקות הגויות שהביאה לו בת פרעה. לע"ע מצאתי כעין זה בשפתי-כהן על התורה (שהגחלת באה לטהר פיו מחלב הגויה, אך בלי התוספת שנגעה באותו מקום דייקא)

זלמניו
הודעות: 646
הצטרף: ד' נובמבר 17, 2010 7:31 pm

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי זלמניו » א' ינואר 11, 2015 12:02 am

אחת הטעויות הנפוצות שרבים גדלים עליה, היא הידיעה הברורה :) שאת שמן הזית למנורה היו מפיקים רק מהזיתים שבראש העץ, ורק מהטיפות הראשונות....

זלמניו
הודעות: 646
הצטרף: ד' נובמבר 17, 2010 7:31 pm

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי זלמניו » א' ינואר 11, 2015 12:06 am

ברזילי כתב:השבת חידשה בת-הגן כי הגחלת שהכניס משה לפיו בבית פרעה נגעה באותם מקומות שבהם נגעו בפיו טיפות חלב המיניקות הגויות שהביאה לו בת פרעה. לע"ע מצאתי כעין זה בשפתי-כהן על התורה (שהגחלת באה לטהר פיו מחלב הגויה, אך בלי התוספת שנגעה באותו מקום דייקא)

זה לא נורא, הבסיס כאן נכון, וגם יפה מצידה של הגננת הלמדנית שהגיעה רחוק כל כך [ומה אפשר לעשות שאין לגחלת טיפות...]


חכה לשבוע הבא, כשהסילונית [מחלוקת הגננות אם לצייר תמנון, פיל ארך חדק או ג'ירפה ארוכת צוואר שנכנס לחלון] תתפוס את המקום המרכזי....

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2450
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: מסורת הגננות

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » א' ינואר 11, 2015 12:30 am

עוד בפרשה:

דומם שטה תיבה קטנה על היאור הזך...

ובכן, יוכבד לא הניחה את התיבה על מי היאור, אלא בסוף על שפת היאור, וכמו שמפרש רש"י, קנים הצומחים ליד שפת היאור. גם בהמשך מפורש בתורה "ותרא את התיבה בתוך הסוף".

מכל מקום זיפתה את התיבה כדי שלא יחדרו מים המצויים גם בין קני הסוף אל תוך התיבה.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 316 אורחים