עמוד 1 מתוך 1

אמונת זה סדר נשים?

פורסם: ג' דצמבר 30, 2014 10:50 pm
על ידי לייבעדיג יענקל
בחבורו של חד מקמאי ממשפחת בעלי התוספות הצרפתיים מצאתי כדברים האלה:
... אילו ד' סדרים. וכן דורש במסכת שבת והיה אמונת עתך חוסן ישועות חכמה ודעת, וחלוקים בו חכמי ישראל: יש דורש אמונת זה סדר נשים, עיתך זה סדר מועד, חוסן זה סדר קדשים, ישועות זה סדר נזיקין. ויש דורש עיתך זה סדר מועד, חוסן זה סדר נשים, ישועות זה נזיקים, חכמת זה סדר קדשים.

הפירוש השני הוא זה שנמצא לפנינו בגמרא (אלא שהכותב מתייחס משום מה רק לד' הסדרים שיש עליהם גמרא). חיפשתי (בדק"ס ובפרוייקט השו"ת) מקור או חבר לפירוש הראשון, ולא מצאתי.

עוד ראיתי באותו חיבור:
הגדה היא שנדרשת במס' מנחות: יבא שליש - זה משה שהיה שלישי לבטן ... ובא משבט שלישי – מלוי, ויקבל תורה שנקראת שלישים דכתיב הלא כתבתי לך שלישים במועצות וגו', והתורה משולשת, תורה נביאים וכתובים, ויתנה לישראל שהם משולשים כהנים לוים וישראלים.

הדברים כמובן מזכירים את האמור בשבת (פח, א) 'דרש ההוא גלילאה עליה דרב חסדא בריך רחמנא דיהב אוריאן תליתאי לעם תליתאי על ידי תליתאי ביום תליתאי בירחא תליתאי'. אך במנחות (נג) ישנן כמה דרשות קרובות יותר לסגנון שהביא הכותב הקמאי: 'יבא אדיר ויפרע לאדירים מאדירים באדירים', 'יבא ידיד בן ידיד ויבנה ידיד לידיד בחלקו של ידיד ויתכפרו בו ידידים', 'יבא טוב ויקבל טוב מטוב לטובים - יבא טוב זה משה דכתיב ותרא אותו כי טוב הוא ויקבל טוב זו תורה דכתיב כי לקח טוב נתתי לכם מטוב זה הקב"ה דכתיב טוב ה' לכל לטובים אלו ישראל דכתיב הטיבה ה' לטובים. יבא זה ויקבל זאת מזה לעם זו - יבא זה זה משה דכתיב כי זה משה האיש ויקבל זאת זו התורה דכתיב וזאת התורה אשר שם משה מזה זה הקב"ה דכתיב זה אלי ואנוהו לעם זו אלו ישראל שנאמר עם זו קנית'. ולכאורה היתה לפני הכותב גם גירסא 'יבא שליש שבא משלישי וכו'. חיפשתי (כנ"ל) ולא מצאתי גירסא כזו.

עוד גירסא חדשה מצאתי באותו חיבור:
זש"ה אחת דבר אלהים שתים זו שמענו, וא' בתלמוד אנכי ולא יהיה לך בדיבור אחד נאמרו, זכור ושמור בדיבור אחד נאמרו מה שאי איפשר לבשר ודם.

במקורות שלפני לא מצאתי שאנכי ולא יהיה לך נאמרו בדיבור אחד.

ועוד שם:
במסכת נדה ג' שותפין יש באדם, הקב"ה ואב ואם. מזרע האב שהוא לבן (ו)נעשו עצמות וגידים וציפורנים ושינים ולובן שבעינים.

לא מצאתי בנדה או במקור אחר שהשינים נוצרות מזרע האב.
מי חכם וידע?

Re: אמונת זה סדר נשים?

פורסם: ג' דצמבר 30, 2014 10:56 pm
על ידי צונאמי
לייבעדיג יענקל כתב:ועוד שם:
במסכת נדה ג' שותפין יש באדם, הקב"ה ואב ואם. מזרע האב שהוא לבן (ו)נעשו עצמות וגידים וציפורנים ושינים ולובן שבעינים.

לא מצאתי בנדה או במקור אחר שהשינים נוצרות מזרע האב.
מי חכם וידע?

אני בכלל לא מבין זאת.
עד כמה שידוע לי, תינוק נולד בלי שיניים, לא?

Re: אמונת זה סדר נשים?

פורסם: ג' דצמבר 30, 2014 11:01 pm
על ידי בד_קודש
הפירוש השני הוא זה שנמצא לפנינו בגמרא (אלא שהכותב מתייחס משום מה רק לד' הסדרים שיש עליהם גמרא). חיפשתי (בדק"ס ובפרוייקט השו"ת) מקור או חבר לפירוש הראשון, ולא מצאתי.

ר' יענק'ל האם כבודו חיפש בספר דרך אמונה להגר"ח קנייבסקי שליט"א כמו כן עליך לחפש במדרשים על הפסוק דרך אמונה ארוצה וכו' - אין בידי כרגע זמן לחפש אך ביקשתי לתת לך כיוון נוסף. וד"ל.

Re: אמונת זה סדר נשים?

פורסם: ג' דצמבר 30, 2014 11:04 pm
על ידי צונאמי
לייבעדיג יענקל כתב:בחבורו של חד מקמאי ממשפחת בעלי התוספות הצרפתיים מצאתי כדברים האלה:
... אילו ד' סדרים. וכן דורש במסכת שבת והיה אמונת עתך חוסן ישועות חכמה ודעת, וחלוקים בו חכמי ישראל: יש דורש אמונת זה סדר נשים, עיתך זה סדר מועד, חוסן זה סדר קדשים, ישועות זה סדר נזיקין. ויש דורש עיתך זה סדר מועד, חוסן זה סדר נשים, ישועות זה נזיקים, חכמת זה סדר קדשים.

הפירוש השני הוא זה שנמצא לפנינו בגמרא (אלא שהכותב מתייחס משום מה רק לד' הסדרים שיש עליהם גמרא). חיפשתי (בדק"ס ובפרוייקט השו"ת) מקור או חבר לפירוש הראשון, ולא מצאתי.

מי חכם וידע?

מה הקשר ההכרחי בין "אמונה" לסדר נשים [יותר משאר הסדרים]?

Re: אמונת זה סדר נשים?

פורסם: ג' דצמבר 30, 2014 11:07 pm
על ידי לייבעדיג יענקל
צונאמי כתב:
לייבעדיג יענקל כתב:ועוד שם:
במסכת נדה ג' שותפין יש באדם, הקב"ה ואב ואם. מזרע האב שהוא לבן (ו)נעשו עצמות וגידים וציפורנים ושינים ולובן שבעינים.

לא מצאתי בנדה או במקור אחר שהשינים נוצרות מזרע האב.
מי חכם וידע?

אני בכלל לא מבין זאת.
עד כמה שידוע לי, תינוק נולד בלי שיניים, לא?

עיין בויק' ערך שיניים:
המשנן הוא קבוצת כל השיניים בפה. מבחינים בין שני משננים עקריים: משנן מתחלף (חלבי) - השיניים הנשירות ... משנן קבוע - השיניים הקבועות. המשנן הקבוע מתחיל להתפתח עוד לפני הלידה, וממשיך לגדול בתוך הלסתות במשך כל הזמן שהשיניים הנשירות נמצאות בפה.

לגבי אמונה ונשים: כנראה בד קודש הבין את השייכות. אני עדיין לא זכיתי לזה.

Re: אמונת זה סדר נשים?

פורסם: ג' דצמבר 30, 2014 11:09 pm
על ידי בקרו טלה
לייבעדיג יענקל כתב:עוד גירסא חדשה מצאתי באותו חיבור:
זש"ה אחת דבר אלהים שתים זו שמענו, וא' בתלמוד אנכי ולא יהיה לך בדיבור אחד נאמרו, זכור ושמור בדיבור אחד נאמרו מה שאי איפשר לבשר ודם.

במקורות שלפני לא מצאתי שאנכי ולא יהיה לך נאמרו בדיבור אחד.

ילקוט שמעוני (ירמיה - רמז רסו, ולפנינו בתענית ליתא ועי' בעיון יעקב בע"י ובעץ יוסף) כי שתים רעות עשה עמי, הכי קאמר אחת היא ששקולה כשתים ומאי ניהו עבודת אלילים, דאמר מר אנכי ולא יהיה לך בדבור אחד נאמרו מה שאין הפה יכולה לדבר ואין האוזן יכולה לשמוע. ובזהר חדש דף מא/א וידבר אלקים את כל הדברים האלה לאמר. איהו בלחודוי בדיבורא חדא והא אוקימנא, אנכי ולא יהיה לך בדיבורא חדא אתאמרו.

Re: אמונת זה סדר נשים?

פורסם: ג' דצמבר 30, 2014 11:18 pm
על ידי לייבעדיג יענקל
יישר כח גדול

Re: אמונת זה סדר נשים?

פורסם: ג' דצמבר 30, 2014 11:32 pm
על ידי בד_קודש
בד_קודש כתב:
הפירוש השני הוא זה שנמצא לפנינו בגמרא (אלא שהכותב מתייחס משום מה רק לד' הסדרים שיש עליהם גמרא). חיפשתי (בדק"ס ובפרוייקט השו"ת) מקור או חבר לפירוש הראשון, ולא מצאתי.

ר' יענק'ל האם כבודו חיפש בספר דרך אמונה להגר"ח קנייבסקי שליט"א כמו כן עליך לחפש במדרשים על הפסוק דרך אמונה ארוצה וכו' - אין בידי כרגע זמן לחפש אך ביקשתי לתת לך כיוון נוסף. וד"ל.

צריך לומר דרך אמונה בחרתי - ולגבי אנוכי ולא יהיה עיין רש"י במדבר טו,כב אנכי ולא יהיה לך מפי הגבורה שמענום, (תהלים סב יב) אחת דבר אלוקים שתים זו שמעתי:

Re: אמונת זה סדר נשים?

פורסם: ג' דצמבר 30, 2014 11:48 pm
על ידי לומד_בישיבה
אאל"ט ברש"י בשמות מבואר שכל הדברות נאמרו בבת אחת למשרע"ה וכלל ישראל לא הבינו ומשרע"ה פירש אותם - ומה שהקשו מדוע רק אנוכי ולא יהיה נכתב בלשון אנוכי שכביכול אומרו ואיך שתי הדברים מסתדרים כבר היה על כך אשכול עד כמה שזכור לי.

Re: אמונת זה סדר נשים?

פורסם: ד' דצמבר 31, 2014 12:13 am
על ידי לייבעדיג יענקל
מדוע ללכת סחור סחור, בשעה שהחה"ש בקרו טלה כבר ציין מקור ברור ומדויק? מי שיוכל למצוא מקור ראוי לשאר הפרטים ששאלתי עליהם אודה לו מאוד.
נ"ב, דומני שהבנתי מהו ה'וד"ל' שרמזת לו לעיל. בכל אופן, בתקליטור התורני אין שום מדרש עה"פ דרך אמונה בחרתי.

Re: אמונת זה סדר נשים?

פורסם: ד' דצמבר 31, 2014 12:29 am
על ידי מה שנכון נכון
לענין השינים ראה כאן בעמוד 32 שנקט כן בפשיטות.