מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חדש - פשוטו של מקרא

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
במסתרים
הודעות: 1792
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי במסתרים » ד' פברואר 15, 2023 9:40 pm

בריה נמוכה כתב:
דרומי כתב:.
ואגב שוב בדעת מקרא אין לך 'קושיות, דיוקים ותמיהות'
ולמה אתה משבח כאן את פירוש דעת מקרא

הטענה האישית כלפי דרומי ששיבח את דעת מקרא יוצאת כבר מהאף, וכמוה מחאת דרומי החוזרת ונשנית (במחילה משניכם)
[ועתה שראיתי במה באמת "שיבח" אותו תמהני מה רוצה ממנו הרב בריה נמוכה]

ההבדל ברור.
אני בעוה"ר מסתכל מזמן לזמן בדעת מקרא על נ"ך כשיש לי שאלות (בעניני דקדוק ואחרות) שלא מצאתי להן תשובה במפרשים שבמקראות גדולות, אבל יש ביני לבינו מחיצה מבדלת ומתחילה אני קורא שם בנפה וכברה, את הטוב נקבל וכו'.
לא כן בפשש"מ שבא בחלוקא דרבנן ומשפיע [לטענת המעוררים] שלא לרצון, על זה דאבה נפשם.

לא ידעתי
הודעות: 50
הצטרף: א' נובמבר 14, 2021 3:53 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי לא ידעתי » ה' פברואר 16, 2023 12:35 am

במסתרים כתב:הטענה האישית כלפי דרומי ששיבח את דעת מקרא יוצאת כבר מהאף, וכמוה מחאת דרומי החוזרת ונשנית (במחילה משניכם)
[ועתה שראיתי במה באמת "שיבח" אותו תמהני מה רוצה ממנו הרב בריה נמוכה]

viewtopic.php?p=402357#p402357

אליסף
הודעות: 1162
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 6:11 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי אליסף » ה' פברואר 16, 2023 7:07 am

צופה_ומביט כתב:
דרומי כתב:מרגע לרגע מזכירים לי המתקפות של המצדדים שאינם מוכנים בשום אופן להודות שיש כאן איזה טעות, את זעקותיהם של ה'שמאלנים' בעם שפשוט אוטמים עיניהם ואזניהם מלראות את המציאות בכל מיני תחומים, ועוד טוענים שהם ה'אנשים החושבים' לעומת המון העם ה'פרימטיביים',
אלו כמו אלו פשוט אי אפשר לדבר אתם, וחבל על הזמן.
שכחת להזכיר עוד קבוצה, הרבה יותר קרובה אליך [ואולי יותר מזה?] מבחינת ההשתייכות, וד"ל.

פירש"י (או שמא פשוש"מ): משיחיסטים.

בריה נמוכה
הודעות: 491
הצטרף: ג' יוני 02, 2020 12:19 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי בריה נמוכה » ה' פברואר 16, 2023 9:32 am

תוכן כתב:
דיין קרויס הוא איש אמת עד קוצו של יו"ד, ואם הוא מאמין במשהו כל רוחות שבעולם לא יזיזוהו ממקומו. כל הדיבורים על טרוריסטים וכיוצא, הם הבל הבלים. מה הם יכולים לאיים עליו בדיוק? מה שכן, שאנשים רבים פנו אליו והעירו לו על התוכן הבייתי. זה שהוא לא תפס את הבעיה מלכתחילה, זה בגלל שהוא רחוק מן החלל ולא יודע מה קורה פה בארץ עם כל חברי פשוטו של מקרא. מי שמונח בענינים מזהה מיד את הבעייתיות של הספר, ומי שלא, לא ישים לב, בדרך כלל. זה שהוא חזר בו בפומבי זה גבורה שאין כדוגמתו, כראוי לת"ח שישב כל חייו על התורה ועל העבודה בלי שום רגע אחד פנוי מעבודת ה'.


עלה ברעיוני להציע לך
ללמוד עם חומש דנן פשוטו של מקרא,
כמדומה שזה יהיה פתרון טוב לדבריך כאן שיש לך בלבול מוחין מוחלט בכל הנוגע ללימוד המקרא
יתכן מאוד שזה יפתור לך את הקשיים.

בריה נמוכה
הודעות: 491
הצטרף: ג' יוני 02, 2020 12:19 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי בריה נמוכה » ה' פברואר 16, 2023 2:10 pm

לעיל הועלה מכתב הרב הורוביץ ואף נשלח בשבוע האחרון בתפוצות האימיל של הקנאים.
כאן מצו"ב
המכתב המלא וכל אחד יכול לראות כיצד הזייפנים עובדים...וכדי בזיון וקצף
קבצים מצורפים
הרב הורוביץ.PNG
הרב הורוביץ.PNG (299.15 KiB) נצפה 3759 פעמים

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15617
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' פברואר 16, 2023 3:22 pm

בריה נמוכה כתב:לעיל הועלה מכתב הרב הורוביץ ואף נשלח בשבוע האחרון בתפוצות האימיל של הקנאים.
כאן מצו"ב
המכתב המלא וכל אחד יכול לראות כיצד הזייפנים עובדים...וכדי בזיון וקצף
אם יש בזיון, מר בריה נמוכה, הוא בכך שלא הבחנת שמדובר במכתבים שונים לנמענים שונים. כעת אתה יכול לחזור וללעוס את שטיינברג/דעת מקרא וחוזר חלילה.

וכדי לא להשאיר הודעה זו ריקנית רצ"ב מאמר ביקורת על החומש בשפת אנגליש. שמעתי באומרים שהוא מנוסח יפה. ומכיון שאינני יודע לקרוא, אין לי אלא לצטט דברי אחרים...
Complex Simplicity.pdf
(1.03 MiB) הורד 792 פעמים

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15617
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' פברואר 16, 2023 3:42 pm

דרומי כתב: מכיון שז' אדר מתקרב, עיינתי בפירוש הנידון על הפסוק בלידת משרע"ה 'ותרא אותו כי טוב הוא' ונחרדתי למראה עיניי. עיי"ש. ומסיימים בטוב.

פשוטו של.PNG
פשוטו של.PNG (115.9 KiB) נצפה 3698 פעמים

כמו שנאמר ילד טוב מצרים.

תוכן
הודעות: 6239
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי תוכן » ה' פברואר 16, 2023 4:04 pm

בריה נמוכה כתב:
תוכן כתב:
דיין קרויס הוא איש אמת עד קוצו של יו"ד, ואם הוא מאמין במשהו כל רוחות שבעולם לא יזיזוהו ממקומו. כל הדיבורים על טרוריסטים וכיוצא, הם הבל הבלים. מה הם יכולים לאיים עליו בדיוק? מה שכן, שאנשים רבים פנו אליו והעירו לו על התוכן הבייתי. זה שהוא לא תפס את הבעיה מלכתחילה, זה בגלל שהוא רחוק מן החלל ולא יודע מה קורה פה בארץ עם כל חברי פשוטו של מקרא. מי שמונח בענינים מזהה מיד את הבעייתיות של הספר, ומי שלא, לא ישים לב, בדרך כלל. זה שהוא חזר בו בפומבי זה גבורה שאין כדוגמתו, כראוי לת"ח שישב כל חייו על התורה ועל העבודה בלי שום רגע אחד פנוי מעבודת ה'.


עלה ברעיוני להציע לך
ללמוד עם חומש דנן פשוטו של מקרא,
כמדומה שזה יהיה פתרון טוב לדבריך כאן שיש לך בלבול מוחין מוחלט בכל הנוגע ללימוד המקרא
יתכן מאוד שזה יפתור לך את הקשיים.


אדרבה, אשמח לקבל/לקנות עותק, בינתיים אני ניזון מציטוטים ומכלי שני, ויש לי דעה על כל הנושא, אבל היא לא מבוססת מספיק. אשמח לקבל עותק, כדי שאדע סופית במה דברים אמורים.

אליסף
הודעות: 1162
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 6:11 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי אליסף » ה' פברואר 16, 2023 4:23 pm

נסתפקתי ספק עצום
לגבי אנשי חוג מסויים
שמנהגם בקודש בשב"ק לאחר הסעודה להוציא ברוב חשיבות את החומש הידוע, ומעיינים בו היטב הדק, ואינם עולים על יצועם עד שמוצאים את המינות השבועית, והדברים שמחין כנתינתן.
ויש להסתפק ספק עצום אם מכריזין באותה שעה מרוממת בקול גדול ' ויחזור לתלמודו'
ויש בזה כמה צדדים וצדי צדדים
יורונו המורים ושכמ"ה

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי מקדש מלך » ה' פברואר 16, 2023 4:37 pm

אליסף כתב:נסתפקתי ספק עצום
לגבי אנשי חוג מסויים
שמנהגם בקודש בשב"ק לאחר הסעודה להוציא ברוב חשיבות את החומש הידוע, ומעיינים בו היטב הדק, ואינם עולים על יצועם עד שמוצאים את המינות השבועית, והדברים שמחין כנתינתן.
ויש להסתפק ספק עצום אם מכריזין באותה שעה מרוממת בקול גדול ' ויחזור לתלמודו'
ויש בזה כמה צדדים וצדי צדדים
יורונו המורים ושכמ"ה

ויש לתלות את זה בספק דומה שנסתפקו לגבי מנהג גולשי הפורום, שכל פעם שנכנסים אליו פותחים תחילה בבדיחותא, במליצה כלשהיא אודות גנותם ורוע מידותיהם של אותו חוג בזוי, ולאחר מכן עוברים לפורום 'בית המדרש' או 'בית התלמוד' להעיר את הערותיהם הנפלאות. יש שהשוו בין המקרים, ויש שחילקו, ויש בזה כמה צדדים וצידי צדדים.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי מקדש מלך » ה' פברואר 16, 2023 4:45 pm

היות והפירוש מופיע בראשונים, מחקתי את ההלצה ששרבטתי בחוסר מחשבה. חטאתי עויתי ופשעתי, ולך ה' הסליחה.
נערך לאחרונה על ידי מקדש מלך ב ה' פברואר 16, 2023 5:32 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

י. אברהם
הודעות: 2802
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי י. אברהם » ה' פברואר 16, 2023 5:01 pm

מקדש מלך כתב:ומה הפשט ו"ולא יכלה עוד הצפינו"? היות ואין לי את החומש, אני יכול רק לשער. ההמשך נמחק לבקשת הכותב

בלי לדבר על גוף הפשש"מ (שלא ראיתיו ואינו בתחום התענינותי) איזה פי' ראוי להביא ואיזה לא, אבל הפי' הנ"ל מקורו אצל הגה"צ רש"ר הירש, וכך פי' את הפסוק ולא יכלה וגו':
רשר.PNG
רשר.PNG (46.68 KiB) נצפה 3605 פעמים
נערך לאחרונה על ידי י. אברהם ב ו' פברואר 17, 2023 11:46 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

זאב ערבות
הודעות: 8661
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי זאב ערבות » ה' פברואר 16, 2023 5:04 pm

דרך אגב, שני המכתבים שהעליתי לעיל נשלחו לי ע"י מאן דהו שנשלח לו ע"י אחיו המתגורר בלונדון הבירה ולא סתם נשלפו מהרשת.

החוזר
הודעות: 200
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 5:15 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי החוזר » ה' פברואר 16, 2023 5:04 pm

איש_ספר כתב:
דרומי כתב: מכיון שז' אדר מתקרב, עיינתי בפירוש הנידון על הפסוק בלידת משרע"ה 'ותרא אותו כי טוב הוא' ונחרדתי למראה עיניי. עיי"ש. ומסיימים בטוב.

פשוטו של.PNG

כמו שנאמר ילד טוב מצרים.


דווקא דוגמה מצויינת. הפסוק אומר: וַתַּהַר הָאִשָּׁה וַתֵּלֶד בֵּן וַתֵּרֶא אֹתוֹ כִּי טוֹב הוּא וַתִּצְפְּנֵהוּ שְׁלֹשָׁה יְרָחִים.
לכאורה "כי טוב הוא" הוא סיבה לכך שהצפינתו שלושה ירחים.
מהו "כי טוב הוא"?
להלן האפשרויות:
    1. שמו "טוב" (רבי מאיר במדרש)
    2. טוביה שמו (רבי יהודה במדרש)
    3. הגון לנביאות (רבי נחמיה במדרש)
    4. נולד כשהוא מהול (אחרים במדרש)
    5. בשעה שנולד נתמלא הבית כולו אור (חכמים במדרש)
    6. ילד יפה (ראב"ע)
    7. נגמרו סימניו, שערו וציפורניו, וידעה שהוא בר קיימא (רשב"ם)
    8. ילד שקט ונוח (רש"ר הירש)
מה נראה פשט, בכל דרך שלא נבין את זה?

האמת אדרוש
הודעות: 309
הצטרף: ב' דצמבר 12, 2022 3:28 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי האמת אדרוש » ה' פברואר 16, 2023 5:10 pm

איש_ספר כתב:וכדי לא להשאיר הודעה זו ריקנית רצ"ב מאמר ביקורת על החומש בשפת אנגליש. שמעתי באומרים שהוא מנוסח יפה. ומכיון שאינני יודע לקרוא, אין לי אלא לצטט דברי אחרים...
Complex Simplicity.pdf

צרפתי למעלה עם תגובה
האמת אדרוש כתב:
האמת אדרוש כתב:באנגלית

ועכשיו תגובה לדבריו

האמת אדרוש
הודעות: 309
הצטרף: ב' דצמבר 12, 2022 3:28 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי האמת אדרוש » ה' פברואר 16, 2023 5:13 pm

איש_ספר כתב:
דרומי כתב: מכיון שז' אדר מתקרב, עיינתי בפירוש הנידון על הפסוק בלידת משרע"ה 'ותרא אותו כי טוב הוא' ונחרדתי למראה עיניי. עיי"ש. ומסיימים בטוב.

פשוטו של.PNG

כמו שנאמר ילד טוב מצרים.

מלבד הגרש״ר, כן כתב הר״ח פלטיאל (מבעלי התוספות כמדומה). הדברים באים ליישב מה שתמהו הראשונים מה הקשר עם ״כי טוב הוא״, עם ״ותצפנהו״.

האמת אדרוש
הודעות: 309
הצטרף: ב' דצמבר 12, 2022 3:28 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי האמת אדרוש » ה' פברואר 16, 2023 5:21 pm

הנה הוא
ECCDFBE5-47A7-4A4B-9F1F-3824BFD4AEA0.png
ECCDFBE5-47A7-4A4B-9F1F-3824BFD4AEA0.png (20.92 KiB) נצפה 3569 פעמים

ואמור להיות גם בפירוש הרוקח על התורה, ולא ראיתיו באוצר.

לייבעדיג יענקל
הודעות: 1369
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » ה' פברואר 16, 2023 5:46 pm

האמת אדרוש כתב:אמור להיות גם בפירוש הרוקח על התורה, ולא ראיתיו באוצר.

הנה:
רוקח עה''ת.jpg
רוקח עה''ת.jpg (21.93 KiB) נצפה 3515 פעמים

בהערה יג צויין רק 'עי' סוטה יב, א'.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2716
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ה' פברואר 16, 2023 6:33 pm

בריה נמוכה כתב:לעיל הועלה מכתב הרב הורוביץ ואף נשלח בשבוע האחרון בתפוצות האימיל של הקנאים.
כאן מצו"ב
המכתב המלא וכל אחד יכול לראות כיצד הזייפנים עובדים...וכדי בזיון וקצף

החוקרים אומרים שיש חלקים שבמדרש רבה שלא היו לו לרש"י. נמצא שהיה 'רז דאניס ליה', ונצטרך לברר על איזה חלק של המדרש דיבר הראחובער רב, ואז נדע האם טענתו טענה.

כמובן, שאף אם היה לו לרש"י את המדרש ההוא, אין זה סבה שלא להביאו. כאשר רש"י נד מפשוטו של מקרא, יש סבה לזה. אמנם עדיין פשוטו של מקרא במקומה עומדת.

בינה להבין
הודעות: 134
הצטרף: ד' דצמבר 21, 2022 5:51 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי בינה להבין » ה' פברואר 16, 2023 7:16 pm

ראיתי בפשש"מ שמפרש בפסוק "למען יארכון ימיך וגו" דלפי דרשות רבותינו הכוונה לאריכות ימים של האדם עצמו [ולא ארוכת ימים של ישראל על האדמה של ארץ ישראל, דזהו לפי הפשט] ומקורן בדברי רבינו מיוחס, ואכן כן הוא שם, אבל אם בדרש עסקינן למה לא להביא הדרש דקאי על עולם הבא וכמו שהביא הרמב"ן, והאמת שציינו לעיין ברמב"ן אבל לא הביאו דבריו בפנים
וכמובן שיש ליישב, ויותר טוב שיתקנו במהדורה הבא

להתהלך
הודעות: 181
הצטרף: ב' ינואר 02, 2023 12:34 pm
שם מלא: אורי הולצמן

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי להתהלך » ה' פברואר 16, 2023 7:49 pm

איש_ספר כתב:
בריה נמוכה כתב:לעיל הועלה מכתב הרב הורוביץ ואף נשלח בשבוע האחרון בתפוצות האימיל של הקנאים.
כאן מצו"ב
המכתב המלא וכל אחד יכול לראות כיצד הזייפנים עובדים...וכדי בזיון וקצף
אם יש בזיון, מר בריה נמוכה, הוא בכך שלא הבחנת שמדובר במכתבים שונים לנמענים שונים. כעת אתה יכול לחזור וללעוס את שטיינברג/דעת מקרא וחוזר חלילה.

וכדי לא להשאיר הודעה זו ריקנית רצ"ב מאמר ביקורת על החומש בשפת אנגליש. שמעתי באומרים שהוא מנוסח יפה. ומכיון שאינני יודע לקרוא, אין לי אלא לצטט דברי אחרים...
Complex Simplicity.pdf

גם זה מהזיופים שלהם, זה לא שני מכתבים, אלא הם זייפו את המכתב ושינו אותו!

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15617
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' פברואר 17, 2023 1:21 am

החוזר כתב:
איש_ספר כתב:
דרומי כתב: מכיון שז' אדר מתקרב, עיינתי בפירוש הנידון על הפסוק בלידת משרע"ה 'ותרא אותו כי טוב הוא' ונחרדתי למראה עיניי. עיי"ש. ומסיימים בטוב.

פשוטו של.PNG

כמו שנאמר ילד טוב מצרים.


דווקא דוגמה מצויינת. הפסוק אומר: וַתַּהַר הָאִשָּׁה וַתֵּלֶד בֵּן וַתֵּרֶא אֹתוֹ כִּי טוֹב הוּא וַתִּצְפְּנֵהוּ שְׁלֹשָׁה יְרָחִים.
לכאורה "כי טוב הוא" הוא סיבה לכך שהצפינתו שלושה ירחים.
מהו "כי טוב הוא"?
להלן האפשרויות:
    1. שמו "טוב" (רבי מאיר במדרש)
    2. טוביה שמו (רבי יהודה במדרש)
    3. הגון לנביאות (רבי נחמיה במדרש)
    4. נולד כשהוא מהול (אחרים במדרש)
    5. בשעה שנולד נתמלא הבית כולו אור (חכמים במדרש)
    6. ילד יפה (ראב"ע)
    7. נגמרו סימניו, שערו וציפורניו, וידעה שהוא בר קיימא (רשב"ם)
    8. ילד שקט ונוח (רש"ר הירש)
מה נראה פשט, בכל דרך שלא נבין את זה?

לדעת הרמב"ן פשטי המקראות כאן נוטים דוקא לדרשות רז"ל.
רמב"ן שמות פרק ב

ותרא אותו כי טוב הוא ותצפנהו - ידוע כי כל הנשים אוהבות את בניהם, יפים ושאינם יפים, וכלנה תצפנינה אותן בכל יכלתן, ואין צורך ראיה לטענה כי טוב הוא. אבל פירוש הטובה הזאת, שראתה בו טוב מחודש וחשבה כי יארע בו נס וינצל, ולכן נתנה אל לבה וחשבה מחשבות בענינו, וכאשר ראתה שלא יכלה עוד להצפינו חשבה שינצל בתחבולה אחרת ועשתה לו תיבת גומא. ואחותו נצבת מרחוק שלא יכירו בה, לדעת מה יעשה לו. וכל זה סיוע לדברי רבותינו שדרשו כי טוב הוא, שנתמלא כל הבית אורה (סוטה יב א), ולמה שאמרו שהיתה מרים מתנבאת עתידה אמי שתלד בן שמושיע את ישראל (שם):


לגופו של דבר, התברר כאן שהפירוש שהוצג שם כפירוש הרש"ר, כבר מופיע בכמה ראשונים. מובן מאליו, שאין עוד להקל בו ראש. אכן, האם עובדה זו פוטרת את עורכי הפירוש מלהסביר למה בחרו דוקא בפירוש זה?! עכו"כ כשלא ידעו שמקורו בראשונים?! לענ"ד לא ולא. ודברי הרמב"ן שהובאו כאן, רק מחזקים את הביקורת.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15617
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' פברואר 17, 2023 1:28 am

להתהלך כתב:
איש_ספר כתב:
בריה נמוכה כתב:לעיל הועלה מכתב הרב הורוביץ ואף נשלח בשבוע האחרון בתפוצות האימיל של הקנאים.
כאן מצו"ב
המכתב המלא וכל אחד יכול לראות כיצד הזייפנים עובדים...וכדי בזיון וקצף
אם יש בזיון, מר בריה נמוכה, הוא בכך שלא הבחנת שמדובר במכתבים שונים לנמענים שונים. כעת אתה יכול לחזור וללעוס את שטיינברג/דעת מקרא וחוזר חלילה.



גם זה מהזיופים שלהם, זה לא שני מכתבים, אלא הם זייפו את המכתב ושינו אותו!

צר לי, אבל סימן השאלה על מידת אמינותך הולך ומתחזק. כפי הידוע לי, מדובר בשני מכתבים שונים, האחד מיועד לבנו (כנראה אימייל) והשני הודעה המיועדת לרבים.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15617
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' פברואר 17, 2023 1:40 am

התבקשתי לפרסם מכתב חדש מהערב, מאת ר' מאיר קסלר.

מכתב מלא ענין. הפרדה מלאה בין כבודו של הרה"ג העורך שליט"א, לבין טיבו של הפירוש.
מחאות כנגד מי שמתאנה לעורך שליט"א אינם יכולות לשמש כתעודת כשרות לפירוש.
במקום דאיכא לבירורי, יוכרע טיבו של הפירוש אך רק מתוך הפירוש עצמו, לא מעדויות אופי, ולא 'מחזקה על חבר'.
סופו חריף עוד יותר: אין מקום (למורים לתשב"ר?) להזדקק למי שלדבריו כשל ב'עניינים יסודים שהם בציפור נפשה של התוה"ק'.

מכתב הרב קסלר.png
מכתב הרב קסלר.png (200.7 KiB) נצפה 3283 פעמים

במסתרים
הודעות: 1792
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי במסתרים » ו' פברואר 17, 2023 1:51 am

איש_ספר כתב:התברר כאן שהפירוש שהוצג שם כפירוש הרש"ר, כבר מופיע בכמה ראשונים. מובן מאליו, שאין עוד להקל בו ראש. אכן, האם עובדה זו פוטרת את עורכי הפירוש מלהסביר למה בחרו דוקא בפירוש זה?!

וכי אין טעם בחירתם גלוי מאליו בלי הסבר? כמה דפשיט טפי עדיף, ואין בשאלת הרמב"ן כדי להוציא מקרא מפשוטו לפי דרכם.

להתהלך
הודעות: 181
הצטרף: ב' ינואר 02, 2023 12:34 pm
שם מלא: אורי הולצמן

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי להתהלך » ו' פברואר 17, 2023 3:26 am

איש_ספר כתב:
להתהלך כתב:
איש_ספר כתב:
בריה נמוכה כתב:לעיל הועלה מכתב הרב הורוביץ ואף נשלח בשבוע האחרון בתפוצות האימיל של הקנאים.
כאן מצו"ב
המכתב המלא וכל אחד יכול לראות כיצד הזייפנים עובדים...וכדי בזיון וקצף
אם יש בזיון, מר בריה נמוכה, הוא בכך שלא הבחנת שמדובר במכתבים שונים לנמענים שונים. כעת אתה יכול לחזור וללעוס את שטיינברג/דעת מקרא וחוזר חלילה.



גם זה מהזיופים שלהם, זה לא שני מכתבים, אלא הם זייפו את המכתב ושינו אותו!

צר לי, אבל סימן השאלה על מידת אמינותך הולך ומתחזק. כפי הידוע לי, מדובר בשני מכתבים שונים, האחד מיועד לבנו (כנראה אימייל) והשני הודעה המיועדת לרבים.

במה מתערער האמינות שלי, שנשמע שיש לך עד עכשיו, מה הבאתי בכל ההודעות שלי, שנשמע לא אמין, האמת שההדעה הזאת, אני אבדוק עוד הפעם, ואולי נכשלתי ואם כן אתחרט, אבל מה זה הנוסח הזה, אני לא דיברתי על עצם הערעור על הספר, אני דיברתי רק מתוך זה שרודפים אחרי, והבאתי הכל עם המסמכים, ויש לי הרבה יותר מזה, שבאים אנשים ומערבבים את שמי, שלא בצדק, ואני חוזר לבדוק לגבי ההודעה, ואם טעיתי אחזור בי.

להתהלך
הודעות: 181
הצטרף: ב' ינואר 02, 2023 12:34 pm
שם מלא: אורי הולצמן

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי להתהלך » ו' פברואר 17, 2023 3:38 am

איש_ספר כתב:התבקשתי לפרסם מכתב חדש מהערב, מאת ר' מאיר קסלר.

מכתב מלא ענין. הפרדה מלאה בין כבודו של הרה"ג העורך שליט"א, לבין טיבו של הפירוש.
מחאות כנגד מי שמתאנה לעורך שליט"א אינם יכולות לשמש כתעודת כשרות לפירוש.
במקום דאיכא לבירורי, יוכרע טיבו של הפירוש אך רק מתוך הפירוש עצמו, לא מעדויות אופי, ולא 'מחזקה על חבר'.
סופו חריף עוד יותר: אין מקום (למורים לתשב"ר?) להזדקק למי שלדבריו כשל ב'עניינים יסודים שהם בציפור נפשה של התוה"ק'.

מכתב הרב קסלר.png

ברוך ה' שברמז, ואפילו לא הטרחת לצבוע באדום, על זה שכואב לרב הנ"ל, שמנצלים את זה כדי לאנות ולהכפיש אנשים, צריך רק לספר לרב שעל הדרך בכלל מתעללים באנשים אחרים שלא קשורים בכלל לעניין,

ולשיטתו שבמקום שאיכא לברורי לא מעניין עדויות אופי וכדומה, אלא מתוך הפירוש עצמו, ואני תמה מה היה עד שהתחיל הסערה, הרי חומש זה כבר נמצא המון זמן ולא היה שום ערעור, עד שהכל התחיל, מהעלילה שזה קשור אלי ולבימד"ר הגר"א, וזה מורה על כל המערכה,

ושאלה משנית, האם לא שייך שיחלקו גדול"י בעניין, ויהיו כאלו שיחשבו שאין בספר הזה כזה קלקול, ולכן הם חושבים שכן ראוי למחבר הספר החשוב, שהוא יר"ש לתקנו ולהדפיסו, עיין חגיגה ג:
נערך לאחרונה על ידי להתהלך ב ו' פברואר 17, 2023 3:49 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

להתהלך
הודעות: 181
הצטרף: ב' ינואר 02, 2023 12:34 pm
שם מלא: אורי הולצמן

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי להתהלך » ו' פברואר 17, 2023 3:53 am

ובכלל אני תמה על ראשית מכתבו של הרה"ג רבי מאיר קסלר, מה הוא תמה על המכתב של הרבנים, הרי הם יצאו כתגובה למכתבים של רבנים אחרים שהאשימו את הספר כיותר גרוע מהמשכילים וכדומה, ועל זה הם כותבים, ולכן תמוה לי מה הוא מתפלא?

לא ידעתי
הודעות: 50
הצטרף: א' נובמבר 14, 2021 3:53 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי לא ידעתי » ו' פברואר 17, 2023 4:12 am

איש_ספר כתב:לגופו של דבר, התברר כאן שהפירוש שהוצג שם כפירוש הרש"ר, כבר מופיע בכמה ראשונים. מובן מאליו, שאין עוד להקל בו ראש. אכן, האם עובדה זו פוטרת את עורכי הפירוש מלהסביר למה בחרו דוקא בפירוש זה?! עכו"כ כשלא ידעו שמקורו בראשונים?! לענ"ד לא ולא. ודברי הרמב"ן שהובאו כאן, רק מחזקים את הביקורת.

זה אינו מוכרח, הציונים בחומש הזה משובש הרבה, ומסתבר שידעו מזה
להרמב"ן אין שום ביאור למה בתחילה הצפינה אותו ואח"כ לא יכלה עוד. ומובן מאליו שפירוש הרוקח מתיישב יותר
ובטענות כאלו נכשלים הרבה מהמתנגדים, אף ששאר פירושים הם גם בגדר "פשט" עדיין יכול להיות פירושים "יותר פשוטים"

הבאר ההיא
הודעות: 511
הצטרף: א' אוגוסט 30, 2020 8:57 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי הבאר ההיא » ו' פברואר 17, 2023 5:34 am

לא ידעתי כתב:להרמב"ן אין שום ביאור למה בתחילה הצפינה אותו ואח"כ לא יכלה עוד. ומובן מאליו שפירוש הרוקח מתיישב יותר
ובטענות כאלו נכשלים הרבה מהמתנגדים, אף ששאר פירושים הם גם בגדר "פשט" עדיין יכול להיות פירושים "יותר פשוטים"


איזה טענה זה שאין ביאור למה לא יכלה להצפינו, אכן התורה לא ביארה למה כמו הרבה פרטים בסיפורי התורה שלא התפרשו ואין כאן שום קושי, מה שמפורש בתורה זה שטוב זה סיבה להצפנה ולא לאי הצפנה ואת זה מפרשים כל הפירושים.

אגב יש לשים לב שנראה מהרוקח שמה שלא בכה בקול זה משום שעדיין לא היה לו כ"כ כח והיינו שהיה חלש משאר הילדים בלידתו, נשגב מבינתי איך ניתן לומר שזה פשט פשוט יותר (שכי טוב הוא הכוונה שלא היה לו כח ולכן לא בכה).

ומצד המציאות לאחר לידת בני סיפרה אשתי שהתבוננה בתינוקיה שהתינוקות שבוכים בקול רם הם עפ"י רוב אלו שנולדו במשקל גדול יותר, כמובן שאחרי זמן כולם משלימים את הפער ולומדים לצרוח.

אם נאמר שלא בכה לא בגלל חוסר כח אלא בגלל טבעו הנח והרגוע יהיה קשה למה זה השתנה אחרי שלוש חודשים.

זיז שדי
הודעות: 549
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2022 10:15 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי זיז שדי » ו' פברואר 17, 2023 6:43 am

איש_ספר כתב:
החוזר כתב:
איש_ספר כתב:
דרומי כתב: מכיון שז' אדר מתקרב, עיינתי בפירוש הנידון על הפסוק בלידת משרע"ה 'ותרא אותו כי טוב הוא' ונחרדתי למראה עיניי. עיי"ש. ומסיימים בטוב.

פשוטו של.PNG

כמו שנאמר ילד טוב


לגופו של דבר, התברר כאן שהפירוש שהוצג שם כפירוש הרש"ר, כבר מופיע בכמה ראשונים. מובן מאליו, שאין עוד להקל בו ראש. אכן, האם עובדה זו פוטרת את עורכי הפירוש מלהסביר למה בחרו דוקא בפירוש זה?! עכו"כ כשלא ידעו שמקורו בראשונים?! לענ"ד לא ולא. ודברי הרמב"ן שהובאו כאן, רק מחזקים את הביקורת.


האם אתה נותן התר לזלזל ולהקל ראש בפירושי הרש"ר????אמנם אין לזה את אותו משקל וחשיבות שיש לפירושי הראשונים, אך סוף כל סוף היה ת"ח אדיר וירא את האלהים מרבים, וחס וחלילה להקל ראש ולזלזל בשום פירוש בתוה"ק.
ולגופו של עניין, החילוק בין פשט לדרוש הוא, שפשט הוא הנלמד מתוך המילים עצמם, ודרוש הוא מה שצריכים לפסוק\דרוש עניין אחר. והנה המילים ותרא אותו כי 'טוב' הוא משמע שהוא היה 'טוב' ולא שראתה את ה'כי טוב', גם לא משמע שטוב או טוביה שמו, דמהפסוק משמע שלא היה לו שם, הגון לנביאות יתכן לקוראו טוב אך מדסתם רש"י ולא פירש כן אין מגלים אלא לצנועין.
הפשט שפירשו הרוקח והרבה עוד ראשונים, הוא מה שנשאר לפשט בפסוק שלא צריך להביא ממרחק לחמו. שהיה 'טוב' מעצמו ומהגדרתו כתינוק בן יומו. ועתה אל תתלוצצו פן יחזקו מוסריכם

לא ידעתי
הודעות: 50
הצטרף: א' נובמבר 14, 2021 3:53 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי לא ידעתי » ו' פברואר 17, 2023 7:00 am

הבאר ההיא כתב:
לא ידעתי כתב:להרמב"ן אין שום ביאור למה בתחילה הצפינה אותו ואח"כ לא יכלה עוד. ומובן מאליו שפירוש הרוקח מתיישב יותר
ובטענות כאלו נכשלים הרבה מהמתנגדים, אף ששאר פירושים הם גם בגדר "פשט" עדיין יכול להיות פירושים "יותר פשוטים"


איזה טענה זה שאין ביאור למה לא יכלה להצפינו, אכן התורה לא ביארה למה כמו הרבה פרטים בסיפורי התורה שלא התפרשו ואין כאן שום קושי, מה שמפורש בתורה זה שטוב זה סיבה להצפנה ולא לאי הצפנה ואת זה מפרשים כל הפירושים.

אכן אין זה טענה מכרעת. אבל כשיש פירוש שלפי זה הפסוק מבארו, ודאי עדיף מצד הפשט

הבאר ההיא כתב:אגב יש לשים לב שנראה מהרוקח שמה שלא בכה בקול זה משום שעדיין לא היה לו כ"כ כח והיינו שהיה חלש משאר הילדים בלידתו, נשגב מבינתי איך ניתן לומר שזה פשט פשוט יותר (שכי טוב הוא הכוונה שלא היה לו כח ולכן לא בכה).

אם נאמר שלא בכה לא בגלל חוסר כח אלא בגלל טבעו הנח והרגוע יהיה קשה למה זה השתנה אחרי שלוש חודשים.

כנראה אינו מדבר מקול בכיה אלא קולו שמשמיע מזמן לזמן כנהוג אצל גיל זה, וזה לא נשמע כשהיא קטן מפאת חולשת כוחו ככל הקטנים. אבל קול בכיו ישמע, ולכך כתב בפסוק "כי טוב הוא" שלא בכה, וכעי"ז פי' הרשר"ה עי"ש שמבואר היטב

החוזר
הודעות: 200
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 5:15 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי החוזר » ו' פברואר 17, 2023 7:06 am

איש_ספר כתב:סופו חריף עוד יותר: אין מקום (למורים לתשב"ר?) להזדקק למי שלדבריו כשל ב'עניינים יסודים שהם בציפור נפשה של התוה"ק'.

הרב מאיר קסלר כתב:ולימדונו שיש טעויות שהטועה בהן מוכיח שאיננו בר סמכא, ומאחר שהם יצאו מתח"י של אדם שרחוק מהבנת העניינים היסודיים שהם (בציפור) [בציפר] נפשה של התורה הק', אין נזקקים לו יותר, ולא חסרים לנו רביים הנטועים על מסורת הדורות שלא טועים, שהם ילמדו את ילדינו.


זו היתממות שלא במקומה. הוא יודע היטב שלא המו"ל הוא המחבר, אלא צוות כותבים ועורכים הם אלה שעשו למעשה את המהדורה. וגם המהדורה החדשה של הרביים הנטועים תתבצע בידי צוות כותבים ועורכים, שכירי עט. [ולא בלתי סביר שיהיו אלה אותם כותבים ועורכים, שיעברו ממקום למקום, ויסעו ויחנו.] שמו של המו"ל המתנוסס על גבי השער אינו מעיד כלום וכל ההתעסקות בו אינה מועילה.

אליסף
הודעות: 1162
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 6:11 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי אליסף » ו' פברואר 17, 2023 7:54 am

אולי כבר הזכירו שהרב אלישיב בשעתו, השיב לר"נ קמנצקי על צעקתו היאך החרימו את ספרו בלי לשמוע מה בפיו - שהנידון היה הספר ולא הבנאדם ולכן אין צורך הלכתי לדון אתו לפני שפוסקים.
נערך לאחרונה על ידי אליסף ב ו' פברואר 17, 2023 8:17 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15617
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' פברואר 17, 2023 9:06 am

החוזר כתב:
איש_ספר כתב:סופו חריף עוד יותר: אין מקום (למורים לתשב"ר?) להזדקק למי שלדבריו כשל ב'עניינים יסודים שהם בציפור נפשה של התוה"ק'.

הרב מאיר קסלר כתב:ולימדונו שיש טעויות שהטועה בהן מוכיח שאיננו בר סמכא, ומאחר שהם יצאו מתח"י של אדם שרחוק מהבנת העניינים היסודיים שהם (בציפור) [בציפר] נפשה של התורה הק', אין נזקקים לו יותר, ולא חסרים לנו רביים הנטועים על מסורת הדורות שלא טועים, שהם ילמדו את ילדינו.


זו היתממות שלא במקומה. הוא יודע היטב שלא המו"ל הוא המחבר, אלא צוות כותבים ועורכים הם אלה שעשו למעשה את המהדורה. וגם המהדורה החדשה של הרביים הנטועים תתבצע בידי צוות כותבים ועורכים, שכירי עט. [ולא בלתי סביר שיהיו אלה אותם כותבים ועורכים, שיעברו ממקום למקום, ויסעו ויחנו.] שמו של המו"ל המתנוסס על גבי השער אינו מעיד כלום וכל ההתעסקות בו אינה מועילה.
אדרבה, אם הבנתי נכון, הרב הכותב מבקש בדיוק למחות כנגד מה שמסתמן: תיקון החומש בידי עורכו/עורכיו/כותבו/צוות כותביו. תהיה זהותם אשר תהיה.
לפי תפיסתו, אין כאן מקום להזדמנות נוספת ומי שכשל[ו] בענין יסודי כזה, אין נזקקים לו/להם.

נ"ב, פרסמתי את המכתב כפי שקיבלתי כולל הדגשים.

החוזר
הודעות: 200
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 5:15 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי החוזר » ו' פברואר 17, 2023 10:10 am

איש_ספר כתב:אדרבה, אם הבנתי נכון, הרב הכותב מבקש בדיוק למחות כנגד מה שמסתמן: תיקון החומש בידי עורכו/עורכיו/כותבו/צוות כותביו. תהיה זהותם אשר תהיה.
לפי תפיסתו, אין כאן מקום להזדמנות נוספת ומי שכשל[ו] בענין יסודי כזה, אין נזקקים לו/להם.

אדרבה ואדרבה, היא הנותנת. מאחורי המפעל, כמו כל מפעל דומה, אין אדם אחראי ולא גוף אחראי. זה נעשה כמו מיטב התוצרת המשובחת של היצירה התורנית בדור האחרון: בידי צבר אברכים מזדמן ואקראי, שרק רצו לסגור את החודש. לא אנשים מקצועים שיודעים את דרכם.
מה יתן ומה יוסיף לו, אפוא, אם הפעם יהיו אלה אברכים אחרים, או אותם אברכים עצמם?
בסופו של דבר, מה שמכריע בפרויקטים אלה הוא קיומו של מבקר רציני, שיודע וחלי ומרגיש. והנה עכשיו היצירה עוברת את הביקורת הכי פולשנית שניתן להעלות על הדעת. העורכים רק צריכים לאסוף את כל ההערות ולתקן.
כל סגנון המחשבה של "אין נזקקין לו" (כאילו המו"ל נחשב כמי שפנה לערכאות!) הוא משונה וחסר פשר. עצם הגישה (המגוחכת לעצמה, שאין לה שום מקור, שחיבור נפסל אפריורי בגלל שמחברו נכשל בעבר) של נתינת "הזדמנות נוספת", כן או לא, מחזיר את הדיון לגופו של אדם ולא מתייחס לגופו של חיבור. תופיע המהדורה החדשה, יתכבד המומחה הנטוע על מסורת הדורות, יתיישב ויבחן אם המהדורה הולמת את ציפורי הנפש של התורה הק'.
זה לא שעכשיו התגלה שהעורכים אינם מבינים במלאכתם ואינם ברי סמכא, אלא ברור שהיה חסר מבקר. ומה רע כאשר עכשיו יהיה מבקר? ואם החיבור יופץ עכשיו לא בהוצאת לש"ם, אלא בהוצאת שמ"ל, או הוצאת מש"ל?
מנגנון ציבורי הוא לא תמיד מה שנראה לעיני תם. האדם המייצג את המערכת הוא לא חזות הכל. מאחורי היועץ המשפטי לממשלה יש עשרות עורכי דין שיושבים וחורשים את החומר וכותבים חוות דעת באישון ליל. סבורני שהרב קסלר יודע זאת היטב.
נערך לאחרונה על ידי החוזר ב ו' פברואר 17, 2023 10:17 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15617
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' פברואר 17, 2023 10:16 am

החוזר כתב:
איש_ספר כתב:אדרבה, אם הבנתי נכון, הרב הכותב מבקש בדיוק למחות כנגד מה שמסתמן: תיקון החומש בידי עורכו/עורכיו/כותבו/צוות כותביו. תהיה זהותם אשר תהיה.
לפי תפיסתו, אין כאן מקום להזדמנות נוספת ומי שכשל[ו] בענין יסודי כזה, אין נזקקים לו/להם.

אדרבה ואדרבה, היא הנותנת. מאחורי המפעל, כמו כל מפעל דומה, אין אדם אחראי ולא גוף אחראי. זה נעשה כמו מיטב התוצרת המשובחת של היצירה התורנית בדור האחרון: בידי צבר אברכים מזדמן ואקראי, שרק רצו לסגור את החודש. לא אנשים מקצועים שיודעים את דרכם.
מה יתן ומה יוסיף לו, אפוא, אם הפעם יהיו אלה אברכים אחרים, או אותם אברכים עצמם?
בסופו של דבר, מה שמכריע בפרויקטים אלה הוא קיומו של מבקר רציני, שיודע וחלי ומרגיש. והנה עכשיו היצירה עוברת את הביקורת הכי פולשנית שניתן להעלות על הדעת. העורכים רק צריכים לאסוף את כל ההערות ולתקן.
כל סגנון המחשבה של "אין נזקקין לו" (כאילו המו"ל נחשב "לא ציית דינא"!) הוא משונה וחסר פשר. עצם הגישה (המגוחכת לעצמה, שאין לה שום מקור, שחיבור פסול אפריורי בגלל שמחברו נכשל בעבר) של נתינת "הזדמנות נוספת", כן או לא, מחזיר את הדיון לגופו של אדם ולא מתייחס לגופו של חיבור. תופיע המהדורה החדשה, יתכבד המומחה הנטוע על מסורת הדורות, יתיישב ויבחן אם המהדורה הולמת את ציפורי הנפש של התורה הק'.
זה לא שעכשיו התגלה שהעורכים אינם מבינים במלאכתם ואינם ברי סמכא, אלא ברור שהיה חסר מבקר. ומה רע כאשר עכשיו יהיה מבקר? ואם החיבור יופץ עכשיו לא בהוצאת לש"ם, אלא בהוצאת שמ"ל, או הוצאת מש"ל?
מנגנון ציבורי הוא לא תמיד מה שנראה לעיני תם. האדם המייצג את המערכת הוא לא חזות הכל. מאחורי היועץ המשפטי לממשלה יש עשרות עורכי דין שיושבים וחורשים את החומר וכותבים חוות דעת באישון ליל. סבורני שהרב קסלר יודע זאת היטב.
דברי טעם. (מלבד הקביעה הפסוקה שהר"ק יודע ואעפ"כ... שאין לזה טעם...). אכן יש לזכור שהמו"ל לא מוכן לפשוט צוארו ולהציג את סימניו לכל מבקש, הוא קיבל על עצמו את הביקורת של נציג בה"ד של העדה"ח, ויתכן אפוא שהר"ק רומז כאן מה שא"א לכתוב בגלוי, לפיו א"א לבטוח ולסמוך על גוף זה בכל כיו"ב.

בריה נמוכה
הודעות: 491
הצטרף: ג' יוני 02, 2020 12:19 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי בריה נמוכה » ו' פברואר 17, 2023 10:45 am

איש_ספר כתב:התבקשתי לפרסם מכתב חדש מהערב, מאת ר' מאיר קסלר.

מכתב מלא ענין. הפרדה מלאה בין כבודו של הרה"ג העורך שליט"א, לבין טיבו של הפירוש.
מחאות כנגד מי שמתאנה לעורך שליט"א אינם יכולות לשמש כתעודת כשרות לפירוש.
במקום דאיכא לבירורי, יוכרע טיבו של הפירוש אך רק מתוך הפירוש עצמו, לא מעדויות אופי, ולא 'מחזקה על חבר'.
סופו חריף עוד יותר: אין מקום (למורים לתשב"ר?) להזדקק למי שלדבריו כשל ב'עניינים יסודים שהם בציפור נפשה של התוה"ק'.


לפי מה ששמעתי, מכתב רבני ביתר הוא בעצם מכתב כשרות לפירוש, וכתבו זאת רק אחרי שעברו היטב על הפירוש (הגאון ר' חיים וויס עבר על כל המאמרים נגד החומש ובעד ואף למד את החומש לפני כתיבת המכתב)
אלא מטעמים מובנים... לא רצו להכניס ראשם לתוך מסע הטרור.
ע"כ רמזו בין השיטין שפירוש זה כשר וישר והמבין יבין.
כך שאם זה מטרתם האמיתית אין מקום לתמיהות של הרב קסלר.

להתהלך
הודעות: 181
הצטרף: ב' ינואר 02, 2023 12:34 pm
שם מלא: אורי הולצמן

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי להתהלך » ו' פברואר 17, 2023 11:33 am

איש_ספר כתב:
החוזר כתב:
איש_ספר כתב:סופו חריף עוד יותר: אין מקום (למורים לתשב"ר?) להזדקק למי שלדבריו כשל ב'עניינים יסודים שהם בציפור נפשה של התוה"ק'.

הרב מאיר קסלר כתב:ולימדונו שיש טעויות שהטועה בהן מוכיח שאיננו בר סמכא, ומאחר שהם יצאו מתח"י של אדם שרחוק מהבנת העניינים היסודיים שהם (בציפור) [בציפר] נפשה של התורה הק', אין נזקקים לו יותר, ולא חסרים לנו רביים הנטועים על מסורת הדורות שלא טועים, שהם ילמדו את ילדינו.


זו היתממות שלא במקומה. הוא יודע היטב שלא המו"ל הוא המחבר, אלא צוות כותבים ועורכים הם אלה שעשו למעשה את המהדורה. וגם המהדורה החדשה של הרביים הנטועים תתבצע בידי צוות כותבים ועורכים, שכירי עט. [ולא בלתי סביר שיהיו אלה אותם כותבים ועורכים, שיעברו ממקום למקום, ויסעו ויחנו.] שמו של המו"ל המתנוסס על גבי השער אינו מעיד כלום וכל ההתעסקות בו אינה מועילה.
אדרבה, אם הבנתי נכון, הרב הכותב מבקש בדיוק למחות כנגד מה שמסתמן: תיקון החומש בידי עורכו/עורכיו/כותבו/צוות כותביו. תהיה זהותם אשר תהיה.
לפי תפיסתו, אין כאן מקום להזדמנות נוספת ומי שכשל[ו] בענין יסודי כזה, אין נזקקים לו/להם.

נ"ב, פרסמתי את המכתב כפי שקיבלתי כולל הדגשים.

מהשורה האחרונה ראיה מה המגמה של אלה שמפעילים כאן את כל המערכת, בזה שהם עשו הדגשים רק על הבעיה בספר, ולא על ההתעללות שלהם בתלמידי חכמים.

להתהלך
הודעות: 181
הצטרף: ב' ינואר 02, 2023 12:34 pm
שם מלא: אורי הולצמן

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי להתהלך » ו' פברואר 17, 2023 11:36 am

בריה נמוכה כתב:
איש_ספר כתב:התבקשתי לפרסם מכתב חדש מהערב, מאת ר' מאיר קסלר.

מכתב מלא ענין. הפרדה מלאה בין כבודו של הרה"ג העורך שליט"א, לבין טיבו של הפירוש.
מחאות כנגד מי שמתאנה לעורך שליט"א אינם יכולות לשמש כתעודת כשרות לפירוש.
במקום דאיכא לבירורי, יוכרע טיבו של הפירוש אך רק מתוך הפירוש עצמו, לא מעדויות אופי, ולא 'מחזקה על חבר'.
סופו חריף עוד יותר: אין מקום (למורים לתשב"ר?) להזדקק למי שלדבריו כשל ב'עניינים יסודים שהם בציפור נפשה של התוה"ק'.


לפי מה ששמעתי, מכתב רבני ביתר הוא בעצם מכתב כשרות לפירוש, וכתבו זאת רק אחרי שעברו היטב על הפירוש (הגאון ר' חיים וויס עבר על כל המאמרים נגד החומש ובעד ואף למד את החומש לפני כתיבת המכתב)
אלא מטעמים מובנים... לא רצו להכניס ראשם לתוך מסע הטרור.
ע"כ רמזו בין השיטין שפירוש זה כשר וישר והמבין יבין.
כך שאם זה מטרתם האמיתית אין מקום לתמיהות של הרב קסלר.

ממש כך, לכן זה גם התעכב, על אף שהרבנים מכירים את רבי נפתלי, הגאון רבי חיים וייס מרא דאתרא, עבר על כל חומש בראשית בעיון רב, וכן על כל הקונטרסים, והיה לו התבטאויות מאוד מענינות, רק כפי שכתבת מפחד הטירור, הוא הסכים רק לנסח את זה כך, ובכלל למה אסור שיהיה מחלוקת בין הרבנים?


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 246 אורחים