מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

דעה או דיעה

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
אוהב אוצר
הודעות: 2975
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

דעה או דיעה

הודעהעל ידי אוהב אוצר » ד' ינואר 21, 2015 12:01 pm

שמדברים על דעות בפוסקים, כיצד יותר נכון לכתוב?

ברקים רב
הודעות: 673
הצטרף: ג' דצמבר 06, 2011 4:49 pm

Re: דעה או דיעה

הודעהעל ידי ברקים רב » ד' ינואר 21, 2015 12:09 pm

אם אתה כותב לפי כללי העברית - יש לכתוב ביו"ד

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: דעה או דיעה

הודעהעל ידי ברזילי » ד' ינואר 21, 2015 12:15 pm

גם לפי כללי הכתיב-המלא-ללא-ניקוד של האקדמיה, דעה נכתבת חסר

ברקים רב
הודעות: 673
הצטרף: ג' דצמבר 06, 2011 4:49 pm

Re: דעה או דיעה

הודעהעל ידי ברקים רב » ד' ינואר 21, 2015 12:16 pm

על מה ולמה?

אוהב אוצר
הודעות: 2975
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: דעה או דיעה

הודעהעל ידי אוהב אוצר » ד' ינואר 21, 2015 12:16 pm

אני מבין מ'ברקים' [וגם ע"פ בדיקה] שלפי התורה זה בלי י', נכון?

ברקים רב
הודעות: 673
הצטרף: ג' דצמבר 06, 2011 4:49 pm

Re: דעה או דיעה

הודעהעל ידי ברקים רב » ד' ינואר 21, 2015 12:25 pm

סליחה, בדקתי עתה, וכפה"נ טעיתי.
[אני זכרתי שציר"י הבא לפני אותיות גרוניות מוסיפים לו יו"ד, אך כעת אני רואה שדוקא במקרים מסויימים].

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: דעה או דיעה

הודעהעל ידי הכהן » ד' ינואר 21, 2015 12:31 pm

יש לציין שהכתיב ה'בית מדרש'י שונה מאוד מכללי האקדמיה. למשל, 'האומר לחבירו' לא תקין בשום אופן, ואף על פי כן אני לא חושב שאסור לכתוב כך.
לעומת זאת, להאקדמיה כותבים 'כוהנים', ומי שיכתוב כך בספר תורני זה ייחשב לו לטעות!

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: דעה או דיעה

הודעהעל ידי ברזילי » ד' ינואר 21, 2015 12:35 pm

בתנ"ך דעה\דעות תמיד חסר י, כמובן.
אתר האקדמיה ללשון כתב:תנועת e
תנועת e אינה נכתבת ביו"ד. למשל: ממד (=מֵמַד), אזור (=אֵזוֹר), בררה (=בְּרֵרָה), זהות (=זֶהוּת).
אבל יו"ד תיכתב
– במילים שצירי בא בהן לפני אהחע"ר במקום חיריק.
למשל: תיאכל [לעומת תישמר (תִּשָּׁמֵר)], ייערך [לעומת יישמר (יִשָּׁמֵר)], תיאבון [לעומת שיגעון (=שִׁגָּעוֹן)], קירח [לעומת אילם (=אִלֵּם)], שירות [לעומת סיפור (=סִפּוּר)].
– בשמות עצם במשקל פֵּלָה, שלא נגזרו משמות ממין זכר, והצירי מתקיים בהם בכל הנטייה: זיעה, תיבה (לעומת כנה, מתה – שנגזרו משמות ממין זכר, ומאה, עדה [קהל] שהצירי אינו מתקיים בהם בנטייה.
– בשמות השקולים במשקל השמות היכר (=הֶכֵּר), הישג (=הֶשֵּׂג), היצע (=הֶצֵּעַ), וכן בצורות הנגזרות משמות אלו, כגון היכרות (=הֶכֵּרוּת), הישגיות (הֶשֵּׂגִיּוּת), היקשי (הֶקֵּשִׁי).
ולפיכך לפי הכללים שלהם הצירה במלה "דעה" (שבהטיות הופך לפתח), יופיע חסר. ברור כי אלה כללים המשקפים ומעצבים נוהג מקובל בתקופה אחת בלבד (לכל היותר), והכתיב חבר-הניקוד השתנה מאד במהלך אלפי שנות עברית.

אגב, חיפוש קצר באוצר מצא למעלה מארבעת אלפים ספרים ובהם "כוהנים".

ברקים רב
הודעות: 673
הצטרף: ג' דצמבר 06, 2011 4:49 pm

Re: דעה או דיעה

הודעהעל ידי ברקים רב » ד' ינואר 21, 2015 12:42 pm

ברור. [אבל כשמישהו שואל איך "נכון לכתוב", אין לענות לו אלא לפי כללי האקדמיה, שהרי בספרות התורנית מעולם לא היה כלל אחיד בכתיב חסר הניקוד].

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: דעה או דיעה

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' ינואר 21, 2015 4:34 pm

מזכיר לי, שפעם נכנסתי למדפיס והנקדן הדקדקן ר' משה דייטש (שעבד אז בקומפסט למי שיודע מה זה) והבאתי לו משהו מוקלד והיה כתוב שם בספר הזוהר הקדוש, והוא קפץ מהמקום ואמר לי מי זה שכתב את זה כך, אח"כ ראה שהוקלד ע"י אשה ונחה דעתו.

מה שנכון נכון
הודעות: 11689
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: דעה או דיעה

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' ינואר 21, 2015 4:40 pm

אוצר החכמה כתב:מזכיר לי, שפעם נכנסתי למדפיס והנקדן הדקדקן ר' משה דייטש (שעבד אז בקומפסט למי שיודע מה זה) והבאתי לו משהו מוקלד והיה כתוב שם בספר הזוהר הקדוש, והוא קפץ מהמקום ואמר לי מי זה שכתב את זה כך, אח"כ ראה שהוקלד ע"י אשה ונחה דעתו.

בפרויקט השו"ת ובאוה"ח כמה אלפי תוצאות מכל הדורות.
וכבר במהדורת קרימונה שיט נכתב זוהר. [אף שבקרא דדניאל יב,ג שהוא המקור הכתיב חסר].
ואיזה הבדל יש בין חולם חסר למלא?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: דעה או דיעה

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' ינואר 21, 2015 8:02 pm

ברור שאין הבדל אמיתי. סיפרתי את זה כקוריוז, בעיניו זה היה נראה ככתיבה של עיתון וכך אמר לי.

סכינא חריפא
הודעות: 771
הצטרף: א' אפריל 13, 2014 9:24 pm

Re: דעה או דיעה

הודעהעל ידי סכינא חריפא » ד' ינואר 21, 2015 8:18 pm

מה שברור ש'טוהרה' לא נכתב באף ספר מעולם.

ברקים רב
הודעות: 673
הצטרף: ג' דצמבר 06, 2011 4:49 pm

Re: דעה או דיעה

הודעהעל ידי ברקים רב » ה' ינואר 22, 2015 11:40 am

וגם לפי כללי האקדמיה לא כותבים טוהרה

אוהב אוצר
הודעות: 2975
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: דעה או דיעה

הודעהעל ידי אוהב אוצר » ה' ינואר 22, 2015 2:03 pm

היכן יש מילה כזו?

סכינא חריפא
הודעות: 771
הצטרף: א' אפריל 13, 2014 9:24 pm

Re: דעה או דיעה

הודעהעל ידי סכינא חריפא » ו' ינואר 23, 2015 3:17 pm

ברקים רב כתב:וגם לפי כללי האקדמיה לא כותבים טוהרה

אין לי בקיאות בכללי האקדמיה, אבל בעולם האקדמאי כותבים גם כותבים.

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6351
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: דעה או דיעה

הודעהעל ידי מיללער » ו' ינואר 23, 2015 4:16 pm

בספרים הקודמים מוצאים מלה אחד פע"א חסר ופע"א יתר, זה עכשיו העתקתי דברי של הגאון רבי נתן מאז זצ"ל ראב"ד פפד"מ בספרו בנין שלמה על נ"ך ואגדות הש"ס מכת"י, בשורה אחד כותב 'מידה כנגד מידה' או 'מידת הדין' ובשורה שאחריה כותב 'מדת הרחמים' או 'מדה כנגד מדה'.

שולחן/שלחן, וכן הרבה


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Majestic-12 [Bot] ו־ 477 אורחים