עמוד 1 מתוך 1

חיוב נטילת ידים בקציצת ציפורן אחת או חלקה

פורסם: ב' אוקטובר 04, 2010 8:15 pm
על ידי חכם באשי
הלכה פסוקה, שיש ליטול ידים אחרי קציצת צפרניים.
האם חיוב זה קיים גם בקציצת ציפורן אחת? ואפילו בקציצת חלק מהצפורן?
ואם כן, מה יעשו כוססי ציפרוניהם לתיאבון?

Re: חיוב נטילת ידים בקציצת ציפורן אחת או חלקה

פורסם: ב' אוקטובר 04, 2010 8:35 pm
על ידי שמואל ברמה
האם יש חיוב נטילת ידיים כשהאחר נוטל, וא"כ אז למי?

Re: חיוב נטילת ידים בקציצת ציפורן אחת או חלקה

פורסם: ב' אוקטובר 04, 2010 8:36 pm
על ידי איש_ספר
בשם החזו"א נמסר שאין חיוב נטילה לכוססים. וצריך חיפוש וטעם.

Re: חיוב נטילת ידים בקציצת ציפורן אחת או חלקה

פורסם: ב' אוקטובר 04, 2010 8:37 pm
על ידי מנחם זאב צוקרמן
איש_ספר כתב:בשם החזו"א נמסר שאין חיוב נטילה לכוססים. וצריך חיפוש וטעם.

סברא פשוטה, כשם שאין חיוב נטילה למנמנמים על הסטנדר.

Re: חיוב נטילת ידים בקציצת ציפורן אחת או חלקה

פורסם: ב' אוקטובר 04, 2010 11:21 pm
על ידי זקן ששכח
נמנום ביום ופחות משתין נשמין - מובן. אבל מה ענינו לכסיסת צפרנים, וכי צפורן אחת אינה מחייבת נטילה? ומה דין שתים או שלש, ובעצם מכמה צפרנים ואילך יש ליטול ידיו?

Re: חיוב נטילת ידים בקציצת ציפורן אחת או חלקה

פורסם: ג' אוקטובר 05, 2010 12:21 am
על ידי יאיר
בספר נקיות וכבוד בתפילה עמוד קסה נשאל הרב קנייבסקי על כך כשכסס בפיו וענה שעל צפורן אחת אין צריך נטילה אך על יותר, צריך.

Re: חיוב נטילת ידים בקציצת ציפורן אחת או חלקה

פורסם: ג' אוקטובר 05, 2010 12:25 am
על ידי יאיר
שמואל ברמה כתב:האם יש חיוב נטילת ידיים כשהאחר נוטל, וא"כ אז למי?

דומני ששניהם צריכים נטילה דומיא דמספר ומסתפר.

Re: חיוב נטילת ידים בקציצת ציפורן אחת או חלקה

פורסם: ג' אוקטובר 05, 2010 12:33 am
על ידי בר ששת
אגב, כדאי להזכיר את המובא בפסקי תשובה (פיטרקובסקי) בשם אחד הגדולים (ראיתי לפני שנים הרבה ואיני זוכר) שהחיוב לנט"י אחר נטילת ציפורניים, אינו מעכב מללמוד. כלומר הנוטל ציפורניים יכול להמשיך בלימודו אף שעדיין לא נט"י.

הבקיאים והמחפשים וודאי ימצאו את מקור השמועה.
נו, גלילי, הראה נא כחך.

Re: חיוב נטילת ידים בקציצת ציפורן אחת או חלקה

פורסם: ג' אוקטובר 05, 2010 12:44 am
על ידי מורה צדק
כבר כתב ללמד זכות על הכוססים צפרנים בארחות רבינו ח"ג עמ' קפו ודינים והנהגות פ"א אות ו' בשם הרב חזו"א. ועי' במאסף לכל המחנות סק"ק דכתב להחמיר, אך בתוך דבריו למד ממש"כ בשו"ת רב פעלים ח"ב סי' ד' ובבא"ח סדר תולדות אות יז דעיקר קפידת הרוח רעה היא בצפרנים העודפות על הבשר. ולכאו' כוססי הצפרנים בד"כ אין להם צפרנים שעודופות על הבשר. ולכאו' אינו כן תמיד, וא"א להוכיח כן על כולם, ואף אם ראיה זו נכונה אין כל בני אדם שוים. וע"ש שכתב בשם גדול א' דהכוססים אינם עושים זאת בשביל ליטול צפרניהם אלא עקב עצבנות, ויש לענות על דבריו דמנין לו לחלק כן דחלוק הגוזז בשביל לגזוז או דגוזז מחמת עצביו, ולא ראינו מי שחילק כן, וכן מצינו גם הכוססים בשביל לגזוז כגון אבלים תוך ל' יום וכיו"ב. ולכך בכל ענין נטילת צפרנים יש ליטול ידים.

Re: חיוב נטילת ידים בקציצת ציפורן אחת או חלקה

פורסם: ג' אוקטובר 05, 2010 1:03 am
על ידי גלילי
בר ששת כתב:אגב, כדאי להזכיר את המובא בפסקי תשובה (פיטרקובסקי) בשם אחד הגדולים (ראיתי לפני שנים הרבה ואיני זוכר) שהחיוב לנט"י אחר נטילת ציפורניים, אינו מעכב מללמוד. כלומר הנוטל ציפורניים יכול להמשיך בלימודו אף שעדיין לא נט"י.

הבקיאים והמחפשים וודאי ימצאו את מקור השמועה.
נו, גלילי, הראה נא כחך.

כנראה כוונתך לזה:
ScreenShot002.jpg
ScreenShot002.jpg (13.17 KiB) נצפה 6089 פעמים

Re: חיוב נטילת ידים בקציצת ציפורן אחת או חלקה

פורסם: ג' אוקטובר 05, 2010 1:07 am
על ידי בר ששת
גלילי, חזק וברוך,

ברוך שכיוונתי בבקשתי אליך ולא לאחר.

Re: חיוב נטילת ידים בקציצת ציפורן אחת או חלקה

פורסם: ג' אוקטובר 05, 2010 1:09 am
על ידי גלילי
מורה צדק כתב:כבר כתב ללמד זכות על הכוססים צפרנים בארחות רבינו ח"ג עמ' קפו ודינים והנהגות פ"א אות ו' בשם הרב חזו"א. ועי' במאסף לכל המחנות סק"ק דכתב להחמיר, אך בתוך דבריו למד ממש"כ בשו"ת רב פעלים ח"ב סי' ד' ובבא"ח סדר תולדות אות יז דעיקר קפידת הרוח רעה היא בצפרנים העודפות על הבשר. ולכאו' כוססי הצפרנים בד"כ אין להם צפרנים שעודופות על הבשר. ולכאו' אינו כן תמיד, וא"א להוכיח כן על כולם, ואף אם ראיה זו נכונה אין כל בני אדם שוים. וע"ש שכתב בשם גדול א' דהכוססים אינם עושים זאת בשביל ליטול צפרניהם אלא עקב עצבנות, ויש לענות על דבריו דמנין לו לחלק כן דחלוק הגוזז בשביל לגזוז או דגוזז מחמת עצביו, ולא ראינו מי שחילק כן, וכן מצינו גם הכוססים בשביל לגזוז כגון אבלים תוך ל' יום וכיו"ב. ולכך בכל ענין נטילת צפרנים יש ליטול ידים.

ובהוספות לח"ג מובא:
ScreenShot003.jpg
ScreenShot003.jpg (29.06 KiB) נצפה 6078 פעמים

ScreenShot004.jpg
ScreenShot004.jpg (52.5 KiB) נצפה 6079 פעמים

Re: חיוב נטילת ידים בקציצת ציפורן אחת או חלקה

פורסם: ג' אוקטובר 05, 2010 8:15 pm
על ידי זקן ששכח
אם דברנו אודות כוססי הצפרנים.
בילדותי שמעתי שהח"ח זצ"ל ראה לאדם שכסס צפרניו, וגער בו: שבת! שמתוך רגילות יכשל ויבוא לכסוס אף בשבת.

Re: חיוב נטילת ידים בקציצת ציפורן אחת או חלקה

פורסם: ג' אוקטובר 05, 2010 8:27 pm
על ידי יאיר
זקן ששכח כתב:אם דברנו אודות כוססי הצפרנים.
בילדותי שמעתי שהח"ח זצ"ל ראה לאדם שכסס צפרניו, וגער בו: שבת! שמתוך רגילות יכשל ויבוא לכסוס אף בשבת.

הערה חשובה ביותר..והרבה נכשלים בזה ..

Re: חיוב נטילת ידים בקציצת ציפורן אחת או חלקה

פורסם: ג' אוקטובר 05, 2010 11:13 pm
על ידי שמואל ברמה
אכן, וה"ה לתלישת שערות, לבד מזה שיש קושי ליטול ידיים אחר כל פעם שמתעסק בשער.

Re: חיוב נטילת ידים בקציצת ציפורן אחת או חלקה

פורסם: ג' אוקטובר 05, 2010 11:40 pm
על ידי זקן ששכח
שמואל ברמה כתב:אכן, וה"ה לתלישת שערות, לבד מזה שיש קושי ליטול ידיים אחר כל פעם שמתעסק בשער.

מה באמת הדין לגבי תלישת שערות, באחת, שתים או יותר? והאם יש הבדל בין תולש לבין גוזז במספרים או מכונת תספורת? והאם יש הבדל בין שער הראש לשער שבכל הגוף או אפילו שבזקן?

Re: חיוב נטילת ידים בקציצת ציפורן אחת או חלקה

פורסם: ד' אוקטובר 06, 2010 12:02 am
על ידי מורה צדק
פשוט הדבר שיש איסור תלישה בשבת אף על שערה אחת. אך אין איסור לחכך בשערו בנחת (עי' שש"כ יד מז והלאה).

שמעתי על הגרב"צ שאול, שגידל זקנו, ובשבת אחת הכניס ידו בטעות לזקנו ולא הוציאה עד אחר השבת, מחשש תלישת שיער, ומיד אחר השבת סידר זקנו בכדי שלא יכשל בזה.

Re: חיוב נטילת ידים בקציצת ציפורן אחת או חלקה

פורסם: ד' אוקטובר 06, 2010 12:04 am
על ידי זקן ששכח
מו"צ אולי לא הסברתי דברי כראוי, לכן אפרש שיחתי. כל שאלתי היתה אודות נטילת ידים אחר התלישה. התלישה עצמה ידוע ידעתי שאסורה היא בשבת.
אגב, האם אותו סיפור עם הזקן אינו מסופר על הגר"א מוילנא?

Re: חיוב נטילת ידים בקציצת ציפורן אחת או חלקה

פורסם: ד' אוקטובר 06, 2010 12:16 am
על ידי מורה צדק
בספר כף החיים פלאג'י סי' ח' ס"ק כז דימה את ענין השיער לצפרנים, שאפילו על קצת צריך ליטול ידים.
ועי' פסקי תשובות סי' ד' אות כח שכתב שאפילו מקצת שערו, אך לא כתב לזה מקור.

האם גם הגר"א גזז זקנו לאחר השבת?

Re: חיוב נטילת ידים בקציצת ציפורן אחת או חלקה

פורסם: ד' אוקטובר 06, 2010 12:26 am
על ידי זקן ששכח
מורה צדק כתב:בספר כף החיים פלאג'י סי' ח' ס"ק כז דימה את ענין השיער לצפרנים, שאפילו על קצת צריך ליטול ידים.
ועי' פסקי תשובות סי' ד' אות כח שכתב שאפילו מקצת שערו, אך לא כתב לזה מקור.

האם גם הגר"א גזז זקנו לאחר השבת?

ברישא כתבת סידר ולבסוף גזז. מעיקרא מאי קסבר ולבסוף מאי קסבר? ולגופו של ענין, מה שמסופר על הגר"א שלא הוציא את אצבעו מזקנו משך כל השבת.

לענין השיער. אם דימה לצפרנים, לכאורה יש לחלק בין מעט שערות להרבה. כשם שבצפרנים נזכר לעיל שבאחד אי"צ ליטול ידיו אלא ביותר. ועפ"ז יש לדעת בשערות מה שיעור חיוב הנטילה?

Re: חיוב נטילת ידים בקציצת ציפורן אחת או חלקה

פורסם: ד' אוקטובר 06, 2010 12:32 am
על ידי מורה צדק
מכאן ראיה שדעת מהרח"פ היתה שאף בציפורן אחת יש ליטול ידים (וכן דעת כה"ח סופר שהב"ד, כמדומני בס"ק סח). ובכלל החילוק בין ציפורן אחת לכמה ציפורנים נפרכת בציפורן.

סידר זקנו היינו גזז. שכל מי שהכיר את הגרב"צ שאול ידע שזקנו מסודר למשעי, ורק באחרית ימיו ממש כאשר היה משותק הניח לזקנו לגדול.