מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

עקרת הבית

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
מעיין
הודעות: 1955
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

עקרת הבית

הודעהעל ידי מעיין » ה' אפריל 23, 2015 8:52 pm

תוי"ט סוטה פ"א מ"א
ולכן נ"ל שלשונם לאנשי ביתיה ג"כ להחשיב להאשה כאילו היא גברת הבית וכעין לישנא דקרא (תהלים קיג, ט) עקרת הבית


ולכאורה צ"ע שביאור הפשוט בפסוק היא דהקב"ה מושיב העקרה לשבת בית היינו שתוליד בנים ותבנה ביתה, וכן כתבו כל המפורשים, וביטוי עקרת הבית לאשה היא רק מליצה, והאמת שכבר דרשו רז"ל כן
במד"ר יד, ז
קרבנו קערת כסף אחת אל תקרי קערת אלא עקרת כנגד רחל שהיתה עקרת הבית היא היתה עיקר ביתו של יעקב

ושם יד, י
קערת כנגד שרה שהיתה עקרת הבית והיא היתה עיקר האמהות שהיתה ראשונה


וכן היא במליצת רש"י בראשית לא, ד
ויקרא לרחל וללאה - לרחל תחלה ואח"כ ללאה שהיא היתה עקרת הבית שבשבילה נזדווג יעקב עם לבן וכו'


אבל מ"מ להביא ראי' מלשון הפסוק אל ביטוי אנשי ביתו צ"ע

צונאמי
הודעות: 728
הצטרף: ב' נובמבר 18, 2013 12:08 am

Re: עקרת הבית

הודעהעל ידי צונאמי » ה' אפריל 23, 2015 10:43 pm

מאידך יש דרש הפוך:

אמר רבי שמעון בן לקיש מאי דכתיב (תהלים קיג, ט) מושיבי עקרת הבית? אמרה כנסת ישראל לפני הקב"ה רבש"ע שמוני בניך כחולדה זו הדרה בעיקרי בתים.
וברש"י
שמוני בניך - מרוב חטאותם בגלות:
כחולדה זו שדרה בעיקרי בתים - והיינו עקרת הבית:

מעיין
הודעות: 1955
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: עקרת הבית

הודעהעל ידי מעיין » ה' אפריל 23, 2015 11:01 pm

מה כוונתך לדרש הפוך
הפוך ממה?

בריסק
הודעות: 182
הצטרף: ו' נובמבר 01, 2013 11:05 am

Re: עקרת הבית

הודעהעל ידי בריסק » ה' אפריל 23, 2015 11:04 pm

מעיין כתב:תוי"ט סוטה פ"א מ"א
ולכן נ"ל שלשונם לאנשי ביתיה ג"כ להחשיב להאשה כאילו היא גברת הבית וכעין לישנא דקרא (תהלים קיג, ט) עקרת הבית


ולכאורה צ"ע שביאור הפשוט בפסוק היא דהקב"ה מושיב העקרה לשבת בית היינו שתוליד בנים ותבנה ביתה, וכן כתבו כל המפורשים, וביטוי עקרת הבית לאשה היא רק מליצה, והאמת שכבר דרשו רז"ל כן
במד"ר יד, ז
קרבנו קערת כסף אחת אל תקרי קערת אלא עקרת כנגד רחל שהיתה עקרת הבית היא היתה עיקר ביתו של יעקב

ושם יד, י
קערת כנגד שרה שהיתה עקרת הבית והיא היתה עיקר האמהות שהיתה ראשונה


וכן היא במליצת רש"י בראשית לא, ד
ויקרא לרחל וללאה - לרחל תחלה ואח"כ ללאה שהיא היתה עקרת הבית שבשבילה נזדווג יעקב עם לבן וכו'


אבל מ"מ להביא ראי' מלשון הפסוק אל ביטוי אנשי ביתו צ"ע

מלה לא הבנתי במחילת כבוד תורתו.

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: עקרת הבית

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ה' אפריל 23, 2015 11:07 pm

גם אני טעיתי בזה.
וכתבתי על כך במקום אחר.
כל המעיין היטב בפסוק להושיבי עם נדיבי וכו' קולט מיד מה הפשט.

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: עקרת הבית

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ה' אפריל 23, 2015 11:22 pm

אני כותב בעל פה ולא עיינתי הרגע
כמדומני שהכוונה שם מחזירה להיות עקרת הבית והוא מקביל למה שכתוב שם תחילה.
לא עיינתי כעת לא בתהלים ולא בפירוש כל שהוא רק מזכרון אך איני בטוח אם כך הגעתי למסקנא.

מעיין
הודעות: 1955
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: עקרת הבית

הודעהעל ידי מעיין » ה' אפריל 23, 2015 11:23 pm

מלה לא הבנתי במחילת כבוד תורתו.

כבודי מחול
אין מה להסביר
אבל עכ"ז אנסה בלשון שונה

הלשון עקרת הבית היא בשימוש היום לכינוי של האשה שהיא העיקר בהנהגת הבית
אבל אין זה פשוטו של מקרא
רק מושיבי עקרת, שהקב"ה מושיב האשה העקרה, הבית, שתוליד ילדים ותזכה לבנות ביתה, ותהי', אם הבנים שמחה
כמו הפסוק שלפניו מקימי מעפר דל וגו' להושיבי עם נדיבים

וז"ל רש"י
עקרת הבית - ציון שהיא כעקרה יושיבנה. אם הבנים שמחה - כי חלה גם ילדה ציון את בניה, (ישעי' סו):


וז"ל האבן עזרא
מושיבי עקרת - במשקל גברת, ואין המלה סמוכה אל הבית, העקרה יושיבנה והיא שבה בית כמו מושיב יחידים ביתה, והבית כמו בית אהרן בית יעקב איש וביתו, וטעם אם הבנים כי תהיה העקרת אם הבנים שמחה כדברי חנה


וז"ל המצודות
מושיבי - הוא מושיב את העקרה בבית כי בעודה עקרה שבתה הבית מעט פעם בחוץ פעם ברחובות להפג צערה וה' בהשגחתו פותח רחמה ותלד ותשב בבית ותהיה א"כ אם הבנים שמחה בהיותה יושבת בביתה עם בניה.


וגם המלבי"ם שרוצה לתרץ התיו של עקרת ג"כ לא מסתייג לגמרי מפשט מלת עקרה
מושיבי - וגם העקרת של הבית - האשה ששתתה כוס עקרים, (כי היה להם אשה מיוחדת לנוי והיא היתה שותה כוס עקרים שלא תלד) בכ"ז ירפא אותה בהשגחתו עד שתהיה אם הבנים שמחה:


ועקרת הבית ככינוי לאשה כעיקרה של בית היא רק מליצה מלשון הקרא, ומקורה מדרשת רז"ל הנ"ל

ולכן תמהתי' על התוי"ט שרצה להביא דמיון לביטוי אנשי ביתיה שקאי על האשה ומביא ראי' מלשון הפסוק עקרת הבית, ובדוחק צ"ל כוונתו על דרשת רז"ל על זה

וגם זה צ"ע שדוקא על שרה דרש המדרש שהיתה העיקר היינו שהיתה ראשונה
ורחל היתה עיקר נגד לאה

משא"כ לסתם אשה לכנות עקרת הבית אין ראי' כלל
נערך לאחרונה על ידי מעיין ב ה' אפריל 23, 2015 11:29 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: עקרת הבית

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ה' אפריל 23, 2015 11:25 pm

פשוט לא נכון.
הכוונה מחזירה להיות עקרת הבית והארכתי על כך במקום אחר מישהו כתב כך בטעות וכולם העתיקו משם.

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: עקרת הבית

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ה' אפריל 23, 2015 11:29 pm

כבר נטחן עד דק.
והסכים עמי מרן הגר"ח קנייבסקי שליט"א.

מעיין
הודעות: 1955
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: עקרת הבית

הודעהעל ידי מעיין » ה' אפריל 23, 2015 11:31 pm

לומד בישיבה
אתה צריך ללמוד תהלים עם פירושי הראשונים

עיין הערה דלעיל

ועיין צוואת החוות דעת ללמוד תהלים עם פירוש
ומה גם פרקי ההלל

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: עקרת הבית

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ה' אפריל 23, 2015 11:32 pm

חפש באויצר ותמצא נחת
אם כי שאיני זוכר איזה מהדורה נמצאית באויצר כי שינו את זה הלוך ושוב עד שמרן הגר"ח קנייבסקי הכריע בזה.

מעיין
הודעות: 1955
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: עקרת הבית

הודעהעל ידי מעיין » ה' אפריל 23, 2015 11:33 pm

לומד_בישיבה כתב:כבר נטחן עד דק.
והסכים עמי מרן הגר"ח קנייבסקי שליט"א.

אין טחינה אחר טחינה
מה ענין מרן לכאן באופן שמפורש במפורשים על אתר
אולי תועיל בטובך לציין לא' ממפורשים הקדמונים שפירש כן
נערך לאחרונה על ידי מעיין ב ה' אפריל 23, 2015 11:35 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: עקרת הבית

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ה' אפריל 23, 2015 11:34 pm

הראה לי מי פירש כך ומי פירש כך.
האם הכוונה מחזירה להיות עקרת הבית או שמא מחזיר לעקרה את הילדים.

מעיין
הודעות: 1955
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: עקרת הבית

הודעהעל ידי מעיין » ה' אפריל 23, 2015 11:37 pm

מי פירש שמחזירה להיות עיקרה של הבית?
אדרבה הראה לי א' שמפרש כאן
ומה בא מרן להכריע אתמהה?
עיין לעיל בהערה שציינתי מרש"י ואבן עזרא ומצודות ומלבי"ם

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: עקרת הבית

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ה' אפריל 23, 2015 11:40 pm

והרי כבודו יודע מה זה 'מקבילה' עיין שם היטב.
ומי שרגיל בפירוש רש"י ובפסוקי התהלים רואה את זה מיד.

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: עקרת הבית

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ה' אפריל 23, 2015 11:46 pm

מחזירה להיות עקרת הבית מחזירה להיות אם הבנים על זה הדרך אם כי שלא עיינתי עתה בכתובים מלפני חמש עשרה שנה.

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: עקרת הבית

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ה' אפריל 23, 2015 11:56 pm

אחפש בכתובים ואשלח לכבודו בפרטי.

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: עקרת הבית

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ו' אפריל 24, 2015 12:08 am

שוב אני כותב מזכרון, זכור לי שבמבט מפוקח על הפסוק רואים כך, ואילו במקום אחר כתוב באופן אחר ולכן היו צריכים להכריע.
הכל בהסתייגות כמובן.

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: עקרת הבית

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ו' אפריל 24, 2015 12:14 am

אם כבודו למד הלל.
אולי תואיל להסביר לי מה הפשט בפסחים שלא יתכן ששטחו את הפסח ונטלו לולב ללא אמירת הלל. בשלמא קרבן פסח מובן, שהרי כך ההלכה על השיר וכו' אך בלולב מה הפשט.

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: עקרת הבית

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ו' אפריל 24, 2015 1:36 am

מחזירה להיות עקרת הבית מחזירה להיות אם הבנים על זה הדרך

בדקתי, אכן כתבתי על זה הדרך, אך לא מחזירה להיות אלא כמו שכתב רש"י, אך העיקרון היינו הך למבינים.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: עקרת הבית

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ו' אפריל 24, 2015 7:32 am

לא ברור מה הויכוח כאן.
שני הפירושים אפשריים. האם זה המקום היחיד שנתקלתם באפשרות של שני פירושים במקרא?
ואילו לא היו לשונות בחז"ל וברש"י שמבינים שיש מושג שנקרא עקרת הבית היה אפשר לומר שאין מקור לביטוי "מודרני" זה (ומייד היו מתנפלים שאין זה לשה"ק וכולי) אבל אחרי שהביטוי קיים ברור ששני הפירושים אפשריים.

צונאמי
הודעות: 728
הצטרף: ב' נובמבר 18, 2013 12:08 am

Re: עקרת הבית

הודעהעל ידי צונאמי » ו' אפריל 24, 2015 2:21 pm

צונאמי כתב:מאידך יש דרש הפוך:

אמר רבי שמעון בן לקיש מאי דכתיב (תהלים קיג, ט) מושיבי עקרת הבית? אמרה כנסת ישראל לפני הקב"ה רבש"ע שמוני בניך כחולדה זו הדרה בעיקרי בתים.
וברש"י
שמוני בניך - מרוב חטאותם בגלות:
כחולדה זו שדרה בעיקרי בתים - והיינו עקרת הבית:

מעיין כתב:מה כוונתך לדרש הפוך
הפוך ממה?

עקרת הבית לשבח - עיקר הבית
עקרת הבית לגנאי - כמו חולדה.

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: עקרת הבית

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ו' אפריל 24, 2015 2:24 pm

אוצר החכמה כתב:לא ברור מה הויכוח כאן.
שני הפירושים אפשריים. האם זה המקום היחיד שנתקלתם באפשרות של שני פירושים במקרא?
ואילו לא היו לשונות בחז"ל וברש"י שמבינים שיש מושג שנקרא עקרת הבית היה אפשר לומר שאין מקור לביטוי "מודרני" זה (ומייד היו מתנפלים שאין זה לשה"ק וכולי) אבל אחרי שהביטוי קיים ברור ששני הפירושים אפשריים.

הרב אוצה"ח.
אין כאן שתי צדדים ומפאת כבודו כתבתי כל הנ"ל.!!!
כאשר רש"י אומר חלה וגם ילדה כוונתו – ירושלים נקראית אם הבנים, שנאמר, חלה וגם ילדה. ד"מ אור זרוע לצדיק ולישרי לב זרוע שמחה.
על זה הדרך ומי שאיני בקי בטיב רש"י לא יהיה עסק.
--
יש ישיבות שלא מלמדים איך ללמוד רש"י.
מה לעשות!!!!!!!!!!
---
נדיבי עמים נאספו = כלל ישראל נאספו
וזה האלף בית.
מי שלא מבין זאת ועוסק בזה אינו אלא מנאץ.
נערך לאחרונה על ידי לומד_בישיבה ב ו' אפריל 24, 2015 2:30 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

צונאמי
הודעות: 728
הצטרף: ב' נובמבר 18, 2013 12:08 am

Re: עקרת הבית

הודעהעל ידי צונאמי » ו' אפריל 24, 2015 2:29 pm

אוצר החכמה כתב:לא ברור מה הויכוח כאן.
שני הפירושים אפשריים. האם זה המקום היחיד שנתקלתם באפשרות של שני פירושים במקרא?
ואילו לא היו לשונות בחז"ל וברש"י שמבינים שיש מושג שנקרא עקרת הבית היה אפשר לומר שאין מקור לביטוי "מודרני" זה (ומייד היו מתנפלים שאין זה לשה"ק וכולי) אבל אחרי שהביטוי קיים ברור ששני הפירושים אפשריים.

הנידון לפי הבנתי:
הביטוי הנפוץ "עקרת [ה]בית", כוונתו לשבח
וכגון: "אשתי עקרת בית".
אך דא עקא, המעיין במקורו בתהילים קי"ג רואה שפשוטו של מקרא הוא להיפך - לגנאי.
המשורר משבח את ה' על כך שהוא:
הַמַּגְבִּיהִי לָשָׁבֶת ומאידך הַמַּשְׁפִּילִי לִרְאוֹת בַּשָּׁמַיִם וּבָאָרֶץ:
דוגמאות: מְקִימִי מֵעָפָר דָּל, מֵאַשְׁפֹּת יָרִים אֶבְיוֹן, לְהוֹשִׁיבִי עִם נְדִיבִים עִם נְדִיבֵי עַמּוֹ.
כמו כן: מוֹשִׁיבִי עֲקֶרֶת הַבַּיִת העקרה, להיות אֵם הַבָּנִים שְׂמֵחָה. ועל כך הַלְלוּיָהּ!

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: עקרת הבית

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ו' אפריל 24, 2015 2:34 pm

צונאמי כתב:כמו כן: מוֹשִׁיבִי עֲקֶרֶת הַבַּיִת העקרה, להיות אֵם הַבָּנִים שְׂמֵחָה. ועל כך הַלְלוּיָהּ!

שטויות במיץ עגבניות!!!!
הפסוק אומר מושיב את ירושלים ואת ירושלים ישמח.
ויש לה לירושלים שתי תוארים, האחת, עקרת הבית הב' אם הבנים.
מה הויכוח כאן.
גם כל המבנה של הפרק הוא כמו אור זרוע ועל זה הדרך כל שיר השירים ואידך זיל גמיר.
אין כאן שתי צדדים
ובזה סיימתי.
--
לעת עתה.
הוי אומר, שאם הבנים נקראית עקרת הבית

צונאמי
הודעות: 728
הצטרף: ב' נובמבר 18, 2013 12:08 am

Re: עקרת הבית

הודעהעל ידי צונאמי » ו' אפריל 24, 2015 2:44 pm

לומד_בישיבה כתב:
צונאמי כתב:כמו כן: מוֹשִׁיבִי עֲקֶרֶת הַבַּיִת העקרה, להיות אֵם הַבָּנִים שְׂמֵחָה. ועל כך הַלְלוּיָהּ!

שטויות במיץ עגבניות!!!!
הפסוק אומר מושיב את ירושלים ואת ירושלים ישמח.
ויש לה לירושלים שתי תוארים, האחת, עקרת הבית הב' אם הבנים.
מה הויכוח כאן.
גם כל המבנה של הפרק הוא כמו אור זרוע ועל זה הדרך כל שיר השירים ואידך זיל גמיר.
אין כאן שתי צדדים
ובזה סיימתי.
--
לעת עתה.
הוי אומר, שאם הבנים נקראית עקרת הבית

דברי חכמים--- ואידך זיל גמור.

מה הקשר של ירושלים לפרק קי"ג-קי"ד??
פשוטו של מקרא לענ"ד כפי שכתבתי
"אין שני צדדים" , נכון, יש 70.

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: עקרת הבית

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ו' אפריל 24, 2015 2:48 pm

ראה רש"י אצל נדיבי עמים נאספו.
ואז נמשיך לדון אין כוונת רש"י לומר שם שהנדיבים וכו' נאספו הגרים וכו' אלא כלל ישראל נאספו, וכל מה שכותב שם, כוונתו להסביר מדוע כלל ישראל נקראים נדיבי עמים.
דוק היטב
שוב אין כאן שתי צדדים.

צונאמי
הודעות: 728
הצטרף: ב' נובמבר 18, 2013 12:08 am

Re: עקרת הבית

הודעהעל ידי צונאמי » ו' אפריל 24, 2015 2:50 pm

הרב מיץ גזר, קבל שירות בחינם

{ט} מוֹשִׁיבִי עֲקֶרֶת הַבַּיִת אֵם הַבָּנִים שְׂמֵחָה הַלְלוּיָהּ: (פ)

רש"י עקרת הבית. ציון שהיא כעקרה יושיבנה : אם הבנים שמחה. כי חלה גם ילדה ציון את בניה, (ישעי' סו):

מצודת דוד מושיבי. הוא מושיב את העקרה בבית כי בעודה עקרה שבתה הבית מעט פעם בחוץ פעם ברחובות להפג צערה וה' בהשגחתו פותח רחמה ותלד ותשב בבית ותהיה א''כ אם הבנים שמחה בהיותה יושבת בביתה עם בניה : הללויה. בעבור כל זה הללו את יה:

מלבי"ם - באור הענין מושיבי, וגם העקרת של הבית, האשה ששתתה כוס עקרים, (כי היה להם אשה מיוחדת לנוי והיא היתה שותה כוס עקרים שלא תלד) בכ''ז ירפא אותה בהשגחתו עד שתהיה אם הבנים שמחה:
אין שתי צדדים בפשוטו של מקרא זה, נכון!
נערך לאחרונה על ידי צונאמי ב ו' אפריל 24, 2015 2:52 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: עקרת הבית

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ו' אפריל 24, 2015 2:52 pm

אני לומד לפי רש"י לא הורגלתי ללמוד מצודות.

צונאמי
הודעות: 728
הצטרף: ב' נובמבר 18, 2013 12:08 am

Re: עקרת הבית

הודעהעל ידי צונאמי » ו' אפריל 24, 2015 2:52 pm

לומד_בישיבה כתב:אני לומד לפי רש"י לא הורגלתי ללמוד מצודות.

אז לפחות אל תגיד שאין שני צדדים.

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: עקרת הבית

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ו' אפריל 24, 2015 2:54 pm

הרב אוצה"ח מבין למה כוונתי.
לא בשביל פורום.
שוב, איני לומד מצודות והרב אוצה"ח יודע למה כוונתי.

צונאמי
הודעות: 728
הצטרף: ב' נובמבר 18, 2013 12:08 am

Re: עקרת הבית

הודעהעל ידי צונאמי » ו' אפריל 24, 2015 2:59 pm

לומד_בישיבה כתב:ראה רש"י אצל נדיבי עמים נאספו.
ואז נמשיך לדון אין כוונת רש"י לומר שם שהנדיבים וכו' נאספו הגרים וכו' אלא כלל ישראל נאספו, וכל מה שכותב שם, כוונתו להסביר מדוע כלל ישראל נקראים נדיבי עמים.
דוק היטב
שוב אין כאן שתי צדדים.

חמודי
רש"י הוא מפרש הפשט וגם מביא דרשות חז"ל המתיישבות דבר דבור על אפניו (בראשית ג' ח' ברש"י).
ובפרט בנ"ך!
מי שלא יודע זאת, ומתכוון להוציא מרש"י בכל מקום מהו פשוטו של מקרא, משול ללומד עירובין של יודע מהו ראשי תיבות רה"י ורה"ר.

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: עקרת הבית

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ו' אפריל 24, 2015 3:04 pm

אבקש רק להוסיף
חלה גם ילדה הכוונה, כמו, חיל כיולדה

מעיין
הודעות: 1955
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: עקרת הבית

הודעהעל ידי מעיין » ו' אפריל 24, 2015 6:12 pm

אוצר החכמה כתב:לא ברור מה הויכוח כאן.
שני הפירושים אפשריים. האם זה המקום היחיד שנתקלתם באפשרות של שני פירושים במקרא?
ואילו לא היו לשונות בחז"ל וברש"י שמבינים שיש מושג שנקרא עקרת הבית היה אפשר לומר שאין מקור לביטוי "מודרני" זה (ומייד היו מתנפלים שאין זה לשה"ק וכולי) אבל אחרי שהביטוי קיים ברור ששני הפירושים אפשריים.

לא כתבתי שהיא ביטוי מודרני
רק שהיא ביטוי מליצית
ולא ראיתי במפורשים קדמונים שפירשו זאת היינו במובן של "עיקרו של הבית"
אם שמחמת הדקדוק של התיו של עקרת שבפשטות מורה על הסמיכות הי' נטי' לפרש כן
אלא על כרחך שא"א לפרש כן כלל
והטעם פשוט
שא"כ יהי' מושיבי חסר גזרה
מושיבי (את מי?) להיות עקרת הבית, ולהיות אם הבנים שמחה
משא"כ לרש"י
הפירוש
מושיבי את העקרה [והיינו ציון שנמשל כעקרה], הבית (כך משמע שהבית פירושו לרש"י שיושיבנה בבית או לבנות בית, וכך משמע באבן עזרא, דאם לרש"י עקרת נסמך לבית, הרי רש"י כתב דעקרת היא מלשון עקרה, ומה זה עקרת הבית עקרה של הבית, ואם כמלבי"ם הי' לו לפרש, ואפי' תדחוק שגם לרש"י פירושו עקרה של הבית, אבל הא ודאי שאין פירושו "עיקרו של בית" כביטוי המליצי)
ולמלבי"ם מושיבי את עקרת הבית [היינו ששתתה כוס עיקרין] להיות אם הבנים שמחה

אבל לפרש מושיבי את האשה שהיא עיקרו של הבית, להיות אם הבנים שמחה אין זה דבר והפיכו כלל

באופן שא"א כלל שיהי' פירוש המילולי בפסוק "עיקרו של בית"

ורבותינו ז"ל דרשו זה באופן דרש
ונמשך אחריהם רש"י הק' למליצה שהי' רחל עקרת הבית

ולכן תמהתי על התוי"ט שרצה להביא סמוכות ללשון אנשי ביתיה שקאי על אשתו, מלשון הקרא עקרת הבית

עיין בתחילת האשכול

ולא ידעתי מה הלומד בישיבה שח ומה שני צדדים יש ומה הכריע מרן הגר"ח קניבסקי, וגם שאר ההוספות של תבן וקש שלא בדרי דאונא, לאשכול זה שרציתי רק לעורר הערה על דברי התוי"ט

לדעתי הסברתי את עצמי די ברור


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 610 אורחים