כידוע, כתב רבינו היצחקי ז"ל בפירושו על התורה על הפסוק בפרשת בשלח, "שם שם לו חק ומשפט ושם ניסהו," שבמרה ניתנו מצוות שבת, פרה, ודינין, אולם המעיין במקומות בהם דנו חז"ל בכך, כבסנהדרין ובמכילתא על אתר, ימצא שנחלקו בכך רבותינו, יש אומרים שבת, ויש אומרים כיבוד אב, ואף דינין לא נפקדו ממחלוקת זו, אך אין תנא\אמורא שיאמר שמצות פרה ניתנה במרה, וההיפך הוא הנכון, ברייתא ידועה במכילתא אומרת שיום הקמת המשכן נטל עשר עטרות וביניהן פרשת פרה שנאמרה בו ביום, ועל כל פנים לא מצאתי מי שיאשש דברי רבינו רש"י ז"ל וימצא לדבריו מקור מן התלמוד והמדרשים, הגם כי שכם ראשונים הלכו בדרכו, הלא המה הרב בעל הטורים ז"ל והרב החזקוני ז"ל, אך החזקוני הביא מדברי רש"י, ואילו בעל הטורים אמר כך מדנפשיה, ורימז זאת בפסוק,
מעין רמז מצאתי אולי בדברי הרב בעל מרכבת המשנה במכילתא שם, שטרח ליישב את דברי רש"י, [שלא כאותן האומרים שטעות סופר היא שנשתרבבה מטעות בברייתא דסדר עולם זוטא...] וכתב "לדברי האומר" על דעת רש"י זו שפרה נאמרה במרה [ההינו שמקודם הזכיר מה ש"כתב רש"י בנימוקי החומש" ואחר כך את "דברי האומר"], החולק על ברייתא דמכילתא זו שלא נזכר בה מצוות פרה והברייתא דלהלן האומרת שפרה נאמרה באחד בניסן, ומשמע שלדעתו שפיר יש מקור אשר קדם לרש"י בדברים האלה, [ולא, אין נראה שכוונתו למדרש שהיה לעיני רש"י בלבד וכמו שיש מכוונים בדברי בעל לבוש האורה על אתר...]
אשמח אם אי מי מחברינו הידענים יוכל לציין מקור אשר כזה,
בתודה רבה ובברכה שלימה ונאמנה
א גאליציאנער