מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

הגהות מיימוניות דפוס קושטא

איתור מקורות נעלמים, מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
עדיאל ברויאר
הודעות: 2991
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: הגהות מיימוניות דפוס קושטא

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ד' מאי 29, 2019 12:38 am

דומני שהאברבנאל הגיע לאיטליה, הלא כן? (ומחילה אם הערתי מיותרת, שכן לא עקבתי אחר כל דבריכם)

שבענו מטובך
הודעות: 622
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 8:36 pm

Re: הגהות מיימוניות דפוס קושטא

הודעהעל ידי שבענו מטובך » ד' מאי 29, 2019 12:41 am

עדיאל ברויאר כתב:דומני שהאברבנאל הגיע לאיטליה, הלא כן? (ומחילה אם הערתי מיותרת, שכן לא עקבתי אחר כל דבריכם)

נכון. בשעה שחיבר את ספריו הוא התגורר באיטליה.

ושא_נס
הודעות: 1125
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2016 11:43 pm

Re: הגהות מיימוניות דפוס קושטא

הודעהעל ידי ושא_נס » ד' מאי 29, 2019 8:21 pm

רבי יצחק אברבנאל ז"ל חיבר את כל חיבוריו על אדמת איטליה?

בויקי' כתוב שנפטר בשנת 1508, הוי אומר שנת רס"ח, וכי כל חיבוריו הרבים נתחברו רק באיטליה במשך שש עשרה שנותיו האחרונות, שבהן גלה מביתו לפחות פעמיים?

יותר מסתבר שחלק ניכר מכתיבותיו נתחבר על אדמת ספרד.

יתכן וספריו שנדפסו בחייו נתחברו באמת על אדמת איטליה, ויש לי לזה ריח ראיה.

שבענו מטובך
הודעות: 622
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 8:36 pm

Re: הגהות מיימוניות דפוס קושטא

הודעהעל ידי שבענו מטובך » א' יוני 02, 2019 8:50 am

אני חושב שהוא כותב לתלמידו ר׳ שאול הכהן שהוא חיבר את ספריו אחרי הגירוש, אלא שאני לא זוכר כעת אם חיבר אז את כל ספריו או רובם.

א. חיים
הודעות: 606
הצטרף: ו' מרץ 11, 2016 4:53 am

Re: הגהות מיימוניות דפוס קושטא

הודעהעל ידי א. חיים » ב' יוני 03, 2019 3:22 am

בענין הדיון אודות חכמינו שלמדו בגמרות שונצינו-פיזארו: בעיוני כעת בקונטרסו המקיף של הרב אהרן גבאי 'מבוא לספרי הראשונים למסכת נדרים', מצאתי בעמ' ב דיון אודות ספר עין יעקב למהר"י ן' חביב ובמהלכו מסופר שהמחבר השתמש בכמה מסכתות מן הדפוסים הנזכרים. עיין שם.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 11459
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הגהות מיימוניות דפוס קושטא

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' יוני 03, 2019 2:06 pm

בתשו' אהלי תם (תומת ישרים) סי' כז, מעתיק הגמ"י והיא זהה לדפוס קושטא. אם רבי תם ן' יחיא נפטר בשנת רס"ד הרי שהוא השתמש בכת"י, כנראה אותו כת"י שעמד לפני מדפיסי קושטא.

יוצא פוניבז'
הודעות: 556
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: הגהות מיימוניות דפוס קושטא

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ב' יוני 03, 2019 2:44 pm

איש_ספר כתב:בתשו' אהלי תם (תומת ישרים) סי' כז, מעתיק הגמ"י והיא זהה לדפוס קושטא. אם רבי תם ן' יחיא נפטר בשנת רס"ד הרי שהוא השתמש בכת"י, כנראה אותו כת"י שעמד לפני מדפיסי קושטא.


אביו ר' דוד נפטר בשנת רס"ד.
הוא עצמו נפטר בשנת ש"ב לערך.

א. חיים
הודעות: 606
הצטרף: ו' מרץ 11, 2016 4:53 am

Re: הגהות מיימוניות דפוס קושטא

הודעהעל ידי א. חיים » ב' יוני 03, 2019 4:14 pm

בהגמ"י קושטא השתמש דרך קבע הרדב"ז. לעומתו הרא"ם קבע "דאין לסמוך עליהם ולאו הגהות מיימוניות הם" (שו"ת אבקת רוכל סי' רח, מהדורת ז"א עמ' תרכו). וראה גם שו"ת רד"ך בית כח בתחלתו (מהד' ז"א עמ' רפח) שהשוה בין שתי המהדורות וקבע שנוסח ונציה הוא הנכון.

ושא_נס
הודעות: 1125
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2016 11:43 pm

Re: הגהות מיימוניות דפוס קושטא

הודעהעל ידי ושא_נס » ב' יוני 03, 2019 6:03 pm

א. חיים כתב:בהגמ"י קושטא השתמש דרך קבע הרדב"ז. לעומתו הרא"ם קבע "דאין לסמוך עליהם ולאו הגהות מיימוניות הם" (שו"ת אבקת רוכל סי' רח, מהדורת ז"א עמ' תרכו). וראה גם שו"ת רד"ך בית כח בתחלתו (מהד' ז"א עמ' רפח) שהשוה בין שתי המהדורות וקבע שנוסח ונציה הוא הנכון.


מעניין לציין שהרא"ם עצמו כמובן היה בעיר קושטא, ושמא אפילו ממש בזמן ההדפסה של הגהמ"י בשנת רס"ט, והוא עצמו כותב שאינן מוסמכות.

לפי מה שכתוב בויקי' הרא"ם נפטר בשנת רפ"ו, אך שספק עד כמה ראה את הגמ"י דפוס ויניציאה. כנראה קבע שדפוס קושטא עירו הגמ"י מפוקפקות, אך לא ביחס לדפוס ויניציאה, ושמא כן ביחס להגמ"י כ"י הזהה לויניציאה. ואנחנו לא נדע.

א. חיים
הודעות: 606
הצטרף: ו' מרץ 11, 2016 4:53 am

Re: הגהות מיימוניות דפוס קושטא

הודעהעל ידי א. חיים » ג' יוני 04, 2019 12:50 am

היות ששאלת שאלה חריפה, אענה לך בדבר מחודש (וגם נכון לפענ"ד):
הרא"ם היה אשכנזי ואת חכמתו הוא למד מחכמים אשכנזים (ואכ"מ לדון היכן וממי). משום כך הוא הכיר כנראה את ההגמ"י כבר לפני שנדפסו.
בשונה ממנו, רוב חכמי הדור, שהיו ספרדים, לא הכירו את ההגמ"י עד שנדפסו. עד כמה שידוע לי, ההגמ"י לא הגיעו לספרד.

תוכן
הודעות: 4552
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: הגהות מיימוניות דפוס קושטא

הודעהעל ידי תוכן » ג' יוני 04, 2019 1:30 am

א. חיים כתב:היות ששאלת שאלה חריפה, אענה לך בדבר מחודש (וגם נכון לפענ"ד):
הרא"ם היה אשכנזי ואת חכמתו הוא למד מחכמים אשכנזים (ואכ"מ לדון היכן וממי). משום כך הוא הכיר כנראה את ההגמ"י כבר לפני שנדפסו.
בשונה ממנו, רוב חכמי הדור, שהיו ספרדים, לא הכירו את ההגמ"י עד שנדפסו. עד כמה שידוע לי, ההגמ"י לא הגיעו לספרד.


הרא"ם היה אשכנזי? הרי הוא היה תלמידו של ר' מרדכי כומטינו היווני!

חרסון
הודעות: 585
הצטרף: ג' פברואר 28, 2017 12:33 am

Re: הגהות מיימוניות דפוס קושטא

הודעהעל ידי חרסון » ג' יוני 04, 2019 1:36 am

דומני שרבו (בתורה) של רא"ם היה אשכנזי.

-

ויקי' אישש את שזכרתי, שרבו ר' אליהו הלוי היה אשכנזי, ואף חידש לי שלמד אצל מהר"י מינץ. אצל ר"מ כומטינו למד מדעים.
יבואו היודעים ויאמתו.

א. חיים
הודעות: 606
הצטרף: ו' מרץ 11, 2016 4:53 am

Re: הגהות מיימוניות דפוס קושטא

הודעהעל ידי א. חיים » ג' יוני 04, 2019 2:44 am

קודם כל בקשר להגדרה שכתבתי, שהרא"ם הי' אשכנזי:
הרא"ם הי' מבני רומניאה. את הרומאניוטים ניתן למנות כסיעה בפני עצמה וגם זה נכון, אך בדברים מסוימים הם נכללים בין האשכנזים. וכפי שאת הצרפתים שבימי הראשונים ניתן לכלול בהגדרה הכללית - אשכנזים, אם כי בדברים מסוימים ניתן גם לחלק בינם לבין אלו שחיו ופעלו בגרמני' ממש. כמובן שהרומאניוטים רחוקים משאר האשכנזים יותר מאשר הצרפתים מבני גרמני'ה. אבל שוב, הרומאניוטים נחשבים אף הם לאשכנזים. כך הם קרויים בפי חכמי הספרדים שמאז הגירוש חיו בתוכם. גם את ההלכות שלהם הם לקחו מספרי האשכנזים וכמותם פסקו, וכך גם ספרי חכמי ספרד לא היו ידועים להם עד שנדפסו, כפי המצב שהיה אצל האשכנזים בגרמני' ואיטלי' (אצל הצרפתים באיטליה המצב היה שונה במעט בפרט זה, לדוגמא אצל המהרי"ק). אם כי בנוגע למנהגים, הרי המנהגים שלהם היו שונים בהרבה מאלו שנהגו אצל האשכנזים הרגילים.
נערך לאחרונה על ידי א. חיים ב ג' יוני 04, 2019 3:06 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

א. חיים
הודעות: 606
הצטרף: ו' מרץ 11, 2016 4:53 am

Re: הגהות מיימוניות דפוס קושטא

הודעהעל ידי א. חיים » ג' יוני 04, 2019 3:05 am

באשר לרבותיו של הרא"ם: בתשובותיו הוא מזכיר כרבו את ר' אליהו ב"ר משה הלוי, ומספר שר' משה למד אצל האשכנזים:
גם מצאתי קצת הגהות על הסמ"ג ממהר"ם הלוי - אביו של מורי מוהר"ר אליאו הלוי זלה"ה - שכל ימיו נתגדל בישיבות האשכנזים, שכתוב בהן" כו'
קרוב הדבר שר' משה ובנו היו חכמים רומאניוטים, אבל הוכחה אין. לא ברור אם היה להם קשר משפחתי לר' אליהו הלוי (השני) עמיתו של הרא"ם הידוע מספר תשובותיו המכונה שו"ת זקן אהרן, שהיה בודאי מבני רומניאה.
הרא"ם מזכיר רב נוסף שלו, הוא ר' מרדכי כומטינו, אבל מאחר שמחכם זה מצויים כמה וכמה חיבורים, והם עוסקים במורה נבוכים וספרי ראשונים דומים, וגם במדעים, אבל לא בהלכה וכל שכן בפלפול. לכן קשה לשער שהרא"ם קיבל ממנו תורה בבגרותו ובפרט בתחום של עיון ופלפול.
באשר למהר"י מינץ הרי אין שום הוכחה שהרא"ם למד ממנו תורה. באמת יש לפקפק הרבה בדבר כזה, שהרי הרא"ם אינו מזכיר עובדה זו בכל ספריו. ר' אליהו קפשאלי מספר שמהר"י מינץ סמך את הרא"ם לרבנות, ומכאן יצא לחוקרים שהוא למד אצלו. אבל לדעתי אין מסיפור זה ראיה שהרא"ם נסע בצעירותו לישיבת פדובה. ומה גם שסמיכה היתה ניתנת בימים ההם גם במכתב, כך כאשר היה מדובר בנסמך הידוע לגדול בתורה ואין צורך לבחון אותו. אפילו אם הרא"ם פגש את מהר"י מינץ פב"פ וכך הוא נסמך, יתכן שזה היה בבגרותו של הרא"ם, שכאשר הוא נצרך לשמש ברבנות הוא נסע לפדובה לקבל את האישור מגדול חכמי האשכנזים שבדור. והדברים ארוכים.
מי מחכמי רומניאה שכנראה אכן למד בישיבתו של המהר"י מינץ הוא הרד"ך מקורפו.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: ארזי הלבנון, לענין, פרשנדתא, שומע ומשמיע ו־ 44 אורחים