עמוד 1 מתוך 1

מנחה של שבת....

פורסם: ה' יוני 11, 2015 11:38 pm
על ידי ברוך ברגר
מנקר במוחי מספר שאלות על רעווא דרעווין של שבת קודש והרי הוא לפניכם...

אנא השתתפותכם...

מהו הטעם לאמירת ג' פסוקי צדקתך בשבת במנחה? ומהו הטעם לנוהגים לאומרו בסירוגין?
מהו הטעם לניגון ונוסח תפילת מנחה בשבת?
ומהו הטעם לאי אמירת "גוט שבת" בשבת במנחה?

Re: מנחה של שבת....

פורסם: ה' יוני 11, 2015 11:48 pm
על ידי הוד_והדר
ג' פסוקי צו"צ הם של צידוק הדין על אבלותו של משרע"ה שנפטר בשעות אלו.

אודות הסדר, יש מהראשונים שכבר כתבו שאכן יש לומר לפי סדר הכתובים וחלוקים מזה מנהגי אשכנז וספרד. וטעם אלו שמהפכים, כי הפסוק הראשון מדבר ממעלת התורה ופסוק זה נגד משה ניתנה התורה על ידו, והפסוק השני נגד יוסף הצדיק, והשלישי נגד דוד המלך, ומגדילין בכל פסוק בשבח הקב"ה, ובכל פסוק יש בו צידוק הדין יותר מן הראשון. ולפי טעם השני אומרים כסדר כתיבתם בתהלים

אודות אי אמירת גוט שבת, בכמה ספרים נתחבטו לתת טעם לדבר ולא מצאו טעם הגון, אבל מקובל הטעם מפני אבלתם של משה יוסף ודוד שנפטר בעת רעווא דרעווין

Re: מנחה של שבת....

פורסם: ה' יוני 11, 2015 11:49 pm
על ידי מה שנכון נכון
א - ראה בטור סימן רצב ובכה"ח שם ס"ק טו.
ג - בנוי על מש"כ הרמ"א שם בס"ב.

Re: מנחה של שבת....

פורסם: ה' יוני 11, 2015 11:52 pm
על ידי הוה אמינא
טעם השאלה השלישית מבואר בספרים כידוע, זכר לאבלות כי בשעה זו נפטרו משה רבינו ודוד המלך (אני כותב מזכרון, וכעת לא זוכר המקור בדיווק)

Re: מנחה של שבת....

פורסם: ו' יוני 12, 2015 12:06 am
על ידי בן_אליעזר
על ענין הג' -- הנה בשו"ת שבט הלוי ח"י סימן כו [המכיל כמה שו"ת קצרות] מביא מדברי המדרש [אמנם בלי ציון מדויק], ומסיק שאין לחשוש בדבר עפ"י דברי השו"ע ונו"כ שם.
ומצו"פ

Re: מנחה של שבת....

פורסם: ו' יוני 12, 2015 12:53 am
על ידי בקרו טלה
בענין גוט שבת עי' בנשמת שבת (הארפענעס)

Re: מנחה של שבת....

פורסם: ו' יוני 12, 2015 1:15 am
על ידי נוה הלבנון
בן_אליעזר כתב:על ענין הג' -- הנה בשו"ת שבט הלוי ח"י סימן כו [המכיל כמה שו"ת קצרות] מביא מדברי המדרש [אמנם בלי ציון מדויק], ומסיק שאין לחשוש בדבר עפ"י דברי השו"ע ונו"כ שם.
ומצו"פ

מה הכוונה 'אין זה מנהג מקובל', הא חזינן לאו הכי?

Re: מנחה של שבת....

פורסם: ו' יוני 12, 2015 8:45 am
על ידי הוד_והדר
מובא במקור חיים שכותב שלא מצא טעם

Re: מנחה של שבת....

פורסם: ו' יוני 12, 2015 9:01 am
על ידי מלך זקן וכסיל
אני ראיתי למרן הגרי"שאלישיב זצ"ל
שבשבת אחה"צ (אחרי השיעור) עונה לכל אחד גוט שאבעס

Re: מנחה של שבת....

פורסם: א' יוני 14, 2015 2:41 pm
על ידי אנא עבדא
כבר דנו כאן בענין "ויניחו בה, בו, בם"... ?

Re: מנחה של שבת....

פורסם: ב' יוני 15, 2015 4:20 pm
על ידי וונדרבר
לכאורה אין איסור לומר גוט שבת במנחה, אלא שאחרי מעריב ואחרי שחרית הנהיגו שצריך לומר גוט שבת, ואילו אחרי מנחה אין הנהגה לומר גוט שבת, אבל אם פוגשים חבר שלא ראו אותו מקודם, כן נוהגים לברך אותו לשלום.
ואולי לזה התכוין בשבט הלוי, שלא מקפידים לא לומר גוט שבת במנחה.

Re: מנחה של שבת....

פורסם: ב' יוני 15, 2015 4:44 pm
על ידי ארזי ביתר
אנא עבדא כתב:כבר דנו כאן בענין "ויניחו בה, בו, בם"... ?

ויניחו? וינוחו!

Re: מנחה של שבת....

פורסם: ב' יוני 15, 2015 4:44 pm
על ידי ארזי ביתר
וונדרבר כתב:לכאורה אין איסור לומר גוט שבת במנחה, אלא שאחרי מעריב ואחרי שחרית הנהיגו שצריך לומר גוט שבת, ואילו אחרי מנחה אין הנהגה לומר גוט שבת, אבל אם פוגשים חבר שלא ראו אותו מקודם, כן נוהגים לברך אותו לשלום.
ואולי לזה התכוין בשבט הלוי, שלא מקפידים לא לומר גוט שבת במנחה.

מי הנהיג שצריך לומר גוט שבת אחרי מעריב ואחרי שחרית?

Re: מנחה של שבת....

פורסם: ב' יוני 15, 2015 5:29 pm
על ידי הא לחמא עניא
אנא עבדא כתב:כבר דנו כאן בענין "וינוחו בה, בו, בם"... ?

אדרבה, גם אני אשמח לדעת פשר השינויים.

Re: מנחה של שבת....

פורסם: ב' יוני 15, 2015 8:17 pm
על ידי הוד_והדר
הא לחמא עניא כתב:
אנא עבדא כתב:כבר דנו כאן בענין "וינוחו בה, בו, בם"... ?

אדרבה, גם אני אשמח לדעת פשר השינויים.


על פי קבלה יש ביאור, כמדומני שבנוסחאות הישנים לא מופיע בם, אלא בו או בה

Re: מנחה של שבת....

פורסם: ב' יוני 15, 2015 8:21 pm
על ידי נהר שלום
הוד_והדר כתב:
הא לחמא עניא כתב:
אנא עבדא כתב:כבר דנו כאן בענין "וינוחו בה, בו, בם"... ?

אדרבה, גם אני אשמח לדעת פשר השינויים.


על פי קבלה יש ביאור, כמדומני שבנוסחאות הישנים לא מופיע בם, אלא בו או בה

גם בסידור חזון עובדיה רק בערבית של שבת כתוב בה וביתר התפילות כתוב בו

Re: מנחה של שבת....

פורסם: ב' יוני 15, 2015 8:22 pm
על ידי מה שנכון נכון
הא לחמא עניא כתב:
אנא עבדא כתב:כבר דנו כאן בענין "וינוחו בה, בו, בם"... ?

אדרבה, גם אני אשמח לדעת פשר השינויים.

הטעם שכתב בשכנה"ג שהשבת היא ככלה, ובע"ש בבית אביה, בשבת בבוקר בבית חמיה, ובמנחה הזוג בביתם.
וראה מה שאסף ביחו"ד ח"ה סימן ל. וע"ע בערה"ש רסח,יד.

Re: מנחה של שבת....

פורסם: ב' יוני 15, 2015 8:41 pm
על ידי לייבעדיג יענקל
יעויין גם בנספח ג' למילואים לסידור מהרש"ס

Re: מנחה של שבת....

פורסם: ג' יוני 16, 2015 7:51 am
על ידי געצל
יש ביאור בפירוש הגר"א על בה, בו, ובם. ועיין בסידור איזור אליהו מש"כ בזה.

Re: מנחה של שבת....

פורסם: ג' יוני 16, 2015 9:31 am
על ידי חכם באשי
אנא עבדא כתב:כבר דנו כאן בענין "ויניחו בה, בו, בם"... ?

באחד מכרכי 'שרשי מנהג אשכנז' לרב"ש המבורגר, יש פרק רחב על העניין.

Re: מנחה של שבת....

פורסם: ג' יוני 16, 2015 8:03 pm
על ידי נבון
אנא עבדא כתב:כבר דנו כאן בענין "ויניחו בה, בו, בם"... ?


הגאון רבי שלום שבדרון זצוק"ל, פעם בהיותו בבית כנסת בחו"ל, של"ע חלק ממתפלליו לא היו שומרים שבת כדבעי רח"ל, נשא שם דרשה ועמד בקושיא זו.
ואמר לבאר במתיקות לשונו.
כי בליל שבת, הבעל עדיין לא חזר מהעבודה רח"ל, ולכן אומרים וינוח בה, שהיא מקיימת את דיני השבת.
ובשבת בבוקר שהבעל הולך לבית הכנסת, והאשה רח"ל לבילויי שבת, אומרים וינוחו בו.
ובמנחה ששניהם בבית אומרים וינוחו בם.

Re: מנחה של שבת....

פורסם: ג' יוני 16, 2015 9:50 pm
על ידי יאיר
נבון כתב:
אנא עבדא כתב:כבר דנו כאן בענין "ויניחו בה, בו, בם"... ?


הגאון רבי שלום שבדרון זצוק"ל, פעם בהיותו בבית כנסת בחו"ל, של"ע חלק ממתפלליו לא היו שומרים שבת כדבעי רח"ל, נשא שם דרשה ועמד בקושיא זו.
ואמר לבאר במתיקות לשונו.
כי בליל שבת, הבעל עדיין לא חזר מהעבודה רח"ל, ולכן אומרים וינוח בה, שהיא מקיימת את דיני השבת.
ובשבת בבוקר שהבעל הולך לבית הכנסת, והאשה רח"ל לבילויי שבת, אומרים וינוחו בו.
ובמנחה ששניהם בבית אומרים וינוחו בם.

אני מכיר את הבדיחה על מי יעשה כלים...

Re: מנחה של שבת....

פורסם: ג' יוני 16, 2015 9:52 pm
על ידי בברכה המשולשת
נבון כתב:
אנא עבדא כתב:כבר דנו כאן בענין "ויניחו בה, בו, בם"... ?


הגאון רבי שלום שבדרון זצוק"ל, פעם בהיותו בבית כנסת בחו"ל, של"ע חלק ממתפלליו לא היו שומרים שבת כדבעי רח"ל, נשא שם דרשה ועמד בקושיא זו.
ואמר לבאר במתיקות לשונו.
כי בליל שבת, הבעל עדיין לא חזר מהעבודה רח"ל, ולכן אומרים וינוח בה, שהיא מקיימת את דיני השבת.
ובשבת בבוקר שהבעל הולך לבית הכנסת, והאשה רח"ל לבילויי שבת, אומרים וינוחו בו.
ובמנחה ששניהם בבית אומרים וינוחו בם.


הגר"צ שכטר כתב זאת בשם רבו הגריד"ס מבוסטון

Re: מנחה של שבת....

פורסם: ג' יוני 16, 2015 11:48 pm
על ידי מה שנכון נכון
בברכה המשולשת כתב:
נבון כתב:
אנא עבדא כתב:כבר דנו כאן בענין "ויניחו בה, בו, בם"... ?


הגאון רבי שלום שבדרון זצוק"ל, פעם בהיותו בבית כנסת בחו"ל, של"ע חלק ממתפלליו לא היו שומרים שבת כדבעי רח"ל, נשא שם דרשה ועמד בקושיא זו.
ואמר לבאר במתיקות לשונו.
כי בליל שבת, הבעל עדיין לא חזר מהעבודה רח"ל, ולכן אומרים וינוח בה, שהיא מקיימת את דיני השבת.
ובשבת בבוקר שהבעל הולך לבית הכנסת, והאשה רח"ל לבילויי שבת, אומרים וינוחו בו.
ובמנחה ששניהם בבית אומרים וינוחו בם.


הגר"צ שכטר כתב זאת בשם רבו הגריד"ס מבוסטון


זו אמרה עממית ידועה, וכמו תמיד יש לה הרבה אבות.
לדוגמא בעלמא:
עוללות אפרים.
רגש לב.

Re: מנחה של שבת....

פורסם: ג' יוני 16, 2015 11:56 pm
על ידי אום אני חומה
בזכרוני ווארט נאה שראיתי פעם בסידור 'מקור התפילות' להרב בנימין פרידמן הי"ד (הו"ל ע"י בנו ר' דוד ז"ל) שהנה בה בו בם בגימ' 57, כנגד 57 ברכות בשמו"ע מדי יום שהיו אמורים לומר אף בשבת.