השלמות לספר שרי האלף על ביצה
פורסם: ה' אוגוסט 20, 2015 11:58 am
אין לי פנאי לערוך רשימה ראויה אלא רק רשימה פרקטית, אשמח מאוד על כל הוספה:
אתחיל בחיבורים שלא נזכרו כלל בשרי האלף, ולאחר מכן הוספות מכת"י ומהדורות חדשות לספרים שנדפסו.
פירוש לקדמוני חכמי צרפת - נדפס בשלושה חלקים: ישורון ט, ובעוד כרך של ישורון. החלק השלישי נדפס בתוך ספר זכרון 'ניצוצי אש', תשס"ד עמ' מז-נה. לאחר מכן נמצאו עוד שני שרידים לא גדולים, והמהדיר צירף אותם לקובץ שהוא העלה לחשבון שלו באתר academia.edu. הקובץ עלה גם בפורום: forums/viewtopic.php?f=7&t=21049&p=207153
תוספות רא"ש הוצ' מוה"ק - כנראה אינו לרא"ש, ואולי הוא לחכמי איוורא, כמפורט באשכול: forums/viewtopic.php?f=7&t=22383 באשכול מצויינת גם הדפסה קודמת של חלק מהחיבור. להלן באשכול זה יש דיון בנוגע לנקודה שמופיע במאמר שמוזכר באשכול שם.
ריבב"ן - ראה לקמן.
תלמיד הרשב"א על ביצה, מהד' זכרון יעקב. (נמצא באוצר)
(פירוש ר"י אלמדארי שרד בכת"י וטרם נדפס. מהדורה ראשונית של מכון אופק)
[ביחס לנוסח מסכת ביצה יש מחקרים ומאמרים של אלכסנדר טל. אחד מהם פורסם ב"גנזי קדם" כרך ו, וניתן להוריד אותו מתוך אתר הגניזה, וכן שינו"ס לפרק שלישי - https://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?144959&]
בשני ספרי התשלום של ספר הלכות פסוקות (תשלום הלכות פסוקות, נ' דנציג [נדפס עם המחקר שלו על החיבור]; הלכות פסוקות מן הגניזה, הוצ' מוה"ק, י' עץ-חיים) נדפסו השלמות להלכות יו"ט. (חיבור זה נמצא בעצם המחלקה השישית - ספרי הפוסקים. בכל זאת החלטתי לציין כאן. ואם כבר נגענו השלמה לספרי פוסקים להלכות יו"ט, בספר הזכרון לפריימאנן, נדפסה השלמה להל' יו"ט בספר העיטור והמנהיג. פסקים על הל' יו"ט מספר בעלי אסופות נדפסו בנתיבות תורה, א, חנוכה תשנ"ב)
ר"ח ווגשל
רש"י - שינו"ס מכת"י מינכן 216 צוינו בהערות לדק"ס. פיק, שלמה זאב פירוש רש"י למסכת ביצה דף ב’ ע"א מגל ו (תשמח) 61-82. ספר לאוקמי גירסא - ביצה, שינו"ס ברש"י, תשע"ב (נמצא באוצר). (כמה כת"י שלמים של רש"י ביצה נמצאים באינטרנט - פפד"מ, ולפחות אחד בני"ו).
ראב"ן - מהד' דבליצקי.
ראבי"ה - כנ"ל.
תוספות ר"פ - מהד' מת"מ. כת"י פפד"מ נסרק לאינטרנט.
או"ז - יש שתי מהדורות חדשות, אחת של אור-עציון בשיתוף מכון י-ם, והשנייה (בתש"ע) רק של מכון י-ם (כך כלפי חוץ. כפי שכתוב בפנים, אנשי אור-עציון עשו הרבה מעבודת הנוסח).
תוס' רי"ד - מכון מערבא.
קטעים חדשים של תוס' רי"ד ביצה (ועירובין) נדפסו ע"י ש' עמנואל בצירוף מבוא בספרו מגנזי אירופה, כרך ראשון, ירושלים תשע"ה, עמ' 460-466 (כך עפ"י התוכן... המבוא בין עמ' 426-436).
חדושי הרא"ה - בתוך קובץ ראשונים על מסכת ביצה, מהד' הרב צמביליסט, מהדו' שנייה, תל אביב תשע"ז (כה"י נסרק לאינטרנט)
רשב"א - הוצ' מוה"ק עפ"י דפו"ר, וכן הוצ' זכרון יעקב וכן בתוך קובץ ראשונים על מסכת ביצה, מהד' הרב צמביליסט, מהדו' שנייה, תל אביב תשע"ז. יש דף אחד בגניזה ועוד שרידים קטנים שלא נעשה בהם שימוש להשוואת הנוסח בשום מהדורה. על החיבור: ח"א אשכנזי, 'חקר ועיון בספרי ראשונים (ג): עוד בענין ספר שיטה מקובצת על מסכת ביצה ובענין חידושי הרשב"א על מסכת זו', ישורון, לח (תשע"ח), עמ' תתיח-תתמ
ריטב"א - במהד' זכרון יעקב ליקטו מתוך חיבורים אחרים דיבורים של הריטב"א. פיסקה נוספת מכת"י: ע' שבט, ישורון כו (תשעב) טו-כז.
ר' נחמן בן הרמב"ן - בתוך קובץ ראשונים על מסכת ביצה, מהד' הרב צמביליסט, מהדו' שנייה, תל אביב תשע"ז [זכור לי שעזרא שבט או אולי מישהו אחר העיר באיזה מקום שאמנם החיבור שייך לבן הרמב"ן אך אין שום מקור לכך שהבן הזה הוא ר' נחמן ולא בן אחר]
ר' מרדכי ב"ר הלל - ספר מרדכי השלם, הוצ' מכון י-ם.
חדושי המאירי - יש מהדורה עם מראי מקומות בסיסיים, אשדוד תשנ"ה. פרטי המהדורה: http://aleph.nli.org.il/F/?func=direct& ... ase=NNLALL
שיטמ"ק - בתוך קובץ ראשונים על מסכת ביצה, מהד' הרב צמביליסט, מהדו' שנייה, תל אביב תשע"ז [עוד על החיבור במבואו, וכן: צמבליסט, חיים גדליה מי חיבר את "שטה מקובצת" למסכת ביצה? מוריה 13, י-יב (תשמה) קב-קד. ועוד קצת בסוף המבוא של מכון אופק ל"שיטה על מסכת מגילה", שהחזיקו בדעתו של אפשטיין. מן הסתם התייחס לכך גם הרב טולידאנו בדוקטורט שלו על רב"צ אשכנזי. וכן: ח"א אשכנזי, 'חקר ועיון בספרי ראשונים (ב): ספר שיטה מקובצת על מסכת ביצה', ישורון, לז (תשע"ז), עמ' תשצא-תתכ; הנ"ל, 'חקר ועיון בספרי ראשונים (ג): עוד בענין ספר שיטה מקובצת על מסכת ביצה ובענין חידושי הרשב"א על מסכת זו', ישורון, לח (תשע"ח), עמ' תתיח-תתמ]
חדושי שיטה לא נודע למי - [הכת"י, קולומביה, נמצא באינטרנט. יש שיבושים בהדפסה. מעיון מהיר בחיבור היה נראה לי שאיזה תלמיד בבית המדרש ליקט שיטות מהראשונים, כלל לא בטוח שיש להתייחס לחיבור כאל "ראשון" ולסמוך על סברתו ועל הפסקים שהביא. אבל לא בדקתי לעומק]
ר"י מלוניל - הוצ' מכון התלמוד הישראלי השלם-יד הרב הרצוג, תשע"ז.
ריבב"ן - נדפס בגנוזות ב. (כתה"י עלו לאינטרנט לאחרונה)
[קובץ שיטות קמאי. מהד' ראשונה בכרך אחד. מהד' שנייה יצאה בשנים האחרונות בשני כרכים (שתיהן נמצאות בהיברובוקס, אני לא בטוח אם השנייה נמצאת גם באוצר)]
אתחיל בחיבורים שלא נזכרו כלל בשרי האלף, ולאחר מכן הוספות מכת"י ומהדורות חדשות לספרים שנדפסו.
פירוש לקדמוני חכמי צרפת - נדפס בשלושה חלקים: ישורון ט, ובעוד כרך של ישורון. החלק השלישי נדפס בתוך ספר זכרון 'ניצוצי אש', תשס"ד עמ' מז-נה. לאחר מכן נמצאו עוד שני שרידים לא גדולים, והמהדיר צירף אותם לקובץ שהוא העלה לחשבון שלו באתר academia.edu. הקובץ עלה גם בפורום: forums/viewtopic.php?f=7&t=21049&p=207153
תוספות רא"ש הוצ' מוה"ק - כנראה אינו לרא"ש, ואולי הוא לחכמי איוורא, כמפורט באשכול: forums/viewtopic.php?f=7&t=22383 באשכול מצויינת גם הדפסה קודמת של חלק מהחיבור. להלן באשכול זה יש דיון בנוגע לנקודה שמופיע במאמר שמוזכר באשכול שם.
ריבב"ן - ראה לקמן.
תלמיד הרשב"א על ביצה, מהד' זכרון יעקב. (נמצא באוצר)
(פירוש ר"י אלמדארי שרד בכת"י וטרם נדפס. מהדורה ראשונית של מכון אופק)
[ביחס לנוסח מסכת ביצה יש מחקרים ומאמרים של אלכסנדר טל. אחד מהם פורסם ב"גנזי קדם" כרך ו, וניתן להוריד אותו מתוך אתר הגניזה, וכן שינו"ס לפרק שלישי - https://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?144959&]
בשני ספרי התשלום של ספר הלכות פסוקות (תשלום הלכות פסוקות, נ' דנציג [נדפס עם המחקר שלו על החיבור]; הלכות פסוקות מן הגניזה, הוצ' מוה"ק, י' עץ-חיים) נדפסו השלמות להלכות יו"ט. (חיבור זה נמצא בעצם המחלקה השישית - ספרי הפוסקים. בכל זאת החלטתי לציין כאן. ואם כבר נגענו השלמה לספרי פוסקים להלכות יו"ט, בספר הזכרון לפריימאנן, נדפסה השלמה להל' יו"ט בספר העיטור והמנהיג. פסקים על הל' יו"ט מספר בעלי אסופות נדפסו בנתיבות תורה, א, חנוכה תשנ"ב)
ר"ח ווגשל
רש"י - שינו"ס מכת"י מינכן 216 צוינו בהערות לדק"ס. פיק, שלמה זאב פירוש רש"י למסכת ביצה דף ב’ ע"א מגל ו (תשמח) 61-82. ספר לאוקמי גירסא - ביצה, שינו"ס ברש"י, תשע"ב (נמצא באוצר). (כמה כת"י שלמים של רש"י ביצה נמצאים באינטרנט - פפד"מ, ולפחות אחד בני"ו).
ראב"ן - מהד' דבליצקי.
ראבי"ה - כנ"ל.
תוספות ר"פ - מהד' מת"מ. כת"י פפד"מ נסרק לאינטרנט.
או"ז - יש שתי מהדורות חדשות, אחת של אור-עציון בשיתוף מכון י-ם, והשנייה (בתש"ע) רק של מכון י-ם (כך כלפי חוץ. כפי שכתוב בפנים, אנשי אור-עציון עשו הרבה מעבודת הנוסח).
תוס' רי"ד - מכון מערבא.
קטעים חדשים של תוס' רי"ד ביצה (ועירובין) נדפסו ע"י ש' עמנואל בצירוף מבוא בספרו מגנזי אירופה, כרך ראשון, ירושלים תשע"ה, עמ' 460-466 (כך עפ"י התוכן... המבוא בין עמ' 426-436).
חדושי הרא"ה - בתוך קובץ ראשונים על מסכת ביצה, מהד' הרב צמביליסט, מהדו' שנייה, תל אביב תשע"ז (כה"י נסרק לאינטרנט)
רשב"א - הוצ' מוה"ק עפ"י דפו"ר, וכן הוצ' זכרון יעקב וכן בתוך קובץ ראשונים על מסכת ביצה, מהד' הרב צמביליסט, מהדו' שנייה, תל אביב תשע"ז. יש דף אחד בגניזה ועוד שרידים קטנים שלא נעשה בהם שימוש להשוואת הנוסח בשום מהדורה. על החיבור: ח"א אשכנזי, 'חקר ועיון בספרי ראשונים (ג): עוד בענין ספר שיטה מקובצת על מסכת ביצה ובענין חידושי הרשב"א על מסכת זו', ישורון, לח (תשע"ח), עמ' תתיח-תתמ
ריטב"א - במהד' זכרון יעקב ליקטו מתוך חיבורים אחרים דיבורים של הריטב"א. פיסקה נוספת מכת"י: ע' שבט, ישורון כו (תשעב) טו-כז.
ר' נחמן בן הרמב"ן - בתוך קובץ ראשונים על מסכת ביצה, מהד' הרב צמביליסט, מהדו' שנייה, תל אביב תשע"ז [זכור לי שעזרא שבט או אולי מישהו אחר העיר באיזה מקום שאמנם החיבור שייך לבן הרמב"ן אך אין שום מקור לכך שהבן הזה הוא ר' נחמן ולא בן אחר]
ר' מרדכי ב"ר הלל - ספר מרדכי השלם, הוצ' מכון י-ם.
חדושי המאירי - יש מהדורה עם מראי מקומות בסיסיים, אשדוד תשנ"ה. פרטי המהדורה: http://aleph.nli.org.il/F/?func=direct& ... ase=NNLALL
שיטמ"ק - בתוך קובץ ראשונים על מסכת ביצה, מהד' הרב צמביליסט, מהדו' שנייה, תל אביב תשע"ז [עוד על החיבור במבואו, וכן: צמבליסט, חיים גדליה מי חיבר את "שטה מקובצת" למסכת ביצה? מוריה 13, י-יב (תשמה) קב-קד. ועוד קצת בסוף המבוא של מכון אופק ל"שיטה על מסכת מגילה", שהחזיקו בדעתו של אפשטיין. מן הסתם התייחס לכך גם הרב טולידאנו בדוקטורט שלו על רב"צ אשכנזי. וכן: ח"א אשכנזי, 'חקר ועיון בספרי ראשונים (ב): ספר שיטה מקובצת על מסכת ביצה', ישורון, לז (תשע"ז), עמ' תשצא-תתכ; הנ"ל, 'חקר ועיון בספרי ראשונים (ג): עוד בענין ספר שיטה מקובצת על מסכת ביצה ובענין חידושי הרשב"א על מסכת זו', ישורון, לח (תשע"ח), עמ' תתיח-תתמ]
חדושי שיטה לא נודע למי - [הכת"י, קולומביה, נמצא באינטרנט. יש שיבושים בהדפסה. מעיון מהיר בחיבור היה נראה לי שאיזה תלמיד בבית המדרש ליקט שיטות מהראשונים, כלל לא בטוח שיש להתייחס לחיבור כאל "ראשון" ולסמוך על סברתו ועל הפסקים שהביא. אבל לא בדקתי לעומק]
ר"י מלוניל - הוצ' מכון התלמוד הישראלי השלם-יד הרב הרצוג, תשע"ז.
ריבב"ן - נדפס בגנוזות ב. (כתה"י עלו לאינטרנט לאחרונה)
[קובץ שיטות קמאי. מהד' ראשונה בכרך אחד. מהד' שנייה יצאה בשנים האחרונות בשני כרכים (שתיהן נמצאות בהיברובוקס, אני לא בטוח אם השנייה נמצאת גם באוצר)]