מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

א-ל מלך יושב / א-ל ארך אפים

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
עושה חדשות
הודעות: 12641
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

א-ל מלך יושב / א-ל ארך אפים

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' אוקטובר 27, 2015 12:15 am

ב' פיוטים הם קודם אמירת י"ג מידות, (עי' לדוג' מאירי תענית טז:),
ולא מצאתי מה הטעם שפעמים אומרים זה ופעמים זה,
בנוסח אשכנז וכו' (לא בדקתי נוס' אחרים) מקובל לומר בסליחות מתחילה פעם אחת ארך אפים ואח"כ כמה פעמים מלך יושב, וביוכ"ק מתחילה כמה פעמים מלך יושב והאחרון ארך אפים, וביוה"כ רק מלך יושב.
האם יש לזה ביאור או מקור?

קורא עכביש
הודעות: 110
הצטרף: ג' מאי 05, 2015 2:26 am

Re: א-ל מלך יושב / א-ל ארך אפים

הודעהעל ידי קורא עכביש » ג' אוקטובר 27, 2015 12:18 am

אם כבר העלית הנושא, אשאל גם אני: מי חיבר א' ארך אפים???

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: א-ל מלך יושב / א-ל ארך אפים

הודעהעל ידי משולש » ג' אוקטובר 27, 2015 12:33 am

ועוד אוסיף שמנהג אשכנז לא לומר אל ארך אפיים במוסף של יו"כ. אולי זה בגלל שיש לפני כן מספיק פיוטים...

חוץ מהיוצא דופן הזה, בכל ימי הסליחות לפני ר"ה ובעשי"ת ובתעניות, לפי כל מנהגי אשכנז פולין ליטא וגם צרפת הקדומה, כולם אומרים אל ארך אפיים לפני הי"ג מידות הראשון, ואל מלך בכל שאר הפעמים.

אבל יוכ"ק לא קשור לדיון.
יום כפור קטן הוא שילוב מאוד מעניין של מנהגי אשכנז עם מזרח אירופה ועם מנהגי הספרדים.
(למשל פסוקי טוב ה' לפני פזמון זה מנהג קבוע באשכנז בכל הפזמונים, אמירת ב' סליחות ופזמון זה מנהג קבוע במזרח אירופה (באשכנז לעולם אין אומרים פחות מג') בדיל ויעבור ווידוי של ר' ניסים ונוסח עננו הקצר הם ממנהגי הספרדים).
ועל כן אין להקשות ממנו על מנהג הקבוע, ואולי יש לבדוק מה מנהג הספרדים.
(ועוד קשה שלעולם אין אומרים י"ג מידות בלי סליחה אחריהם וביוכ"ק כן).

גבול ים
הודעות: 815
הצטרף: ד' יולי 29, 2015 1:47 am

Re: א-ל מלך יושב / א-ל ארך אפים

הודעהעל ידי גבול ים » ג' אוקטובר 27, 2015 1:46 am

טעם נאה כתב הר"א ויספיש בקובץ באו"י, שע"י אמירת י"ג מידות עומד הקב"ה מכסא דין לכסא רחמים, לכן דוקא לאחר אמירת י"ג מידות בפעם הראשונה אנו אומרים קל מלך יושב על כסא רחמים. וזכה בזה בשינוי בספר נטעי גבריאל [אלא שבטעות העתיק שלפני במקום שלפי, וזה משנה את כל הבנת הענין].
קבצים מצורפים
נטעי גבריאל.PDF
(106.54 KiB) הורד 304 פעמים
רא ויספיש.PDF
(164.33 KiB) הורד 306 פעמים

הוד_והדר
הודעות: 2444
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 2:53 am

אמירת 'אל ארך אפים' או 'אל מלך יושב' בסליחות

הודעהעל ידי הוד_והדר » ג' נובמבר 03, 2020 11:33 am

בסליחות וסדר יום כיפור קטן אומרים י"ג מדות ולפניה אומרים או 'אל מלך יושב' או 'אל ארך אפים', בדרך כלל הראשון זה 'אל ארך אפים' והשאר 'אל מלך יושב', ביום כיפור קטן זה הפוך, מתחילים ב'אל מלך יושב' ומסיימים ב'אל ארך אפים', האם נמצא כתוב טעם לדבר הזה?

תודה לכל המשיבים.
נערך לאחרונה על ידי הוד_והדר ב ג' נובמבר 03, 2020 9:58 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: אמירת 'אל ארך אפים' או 'אל מלך יושב' בסליחות

הודעהעל ידי לענין » ג' נובמבר 03, 2020 1:33 pm

בספר 'אור צפון' של הרב שונברג נותן טעם לדבר, עיין שם.

אם רוצים להסביר כיצד זה התפתח, אני מניח שצריך לעקוב אחרי סידור הסליחות כיצד נתהוה (וכבר עמדו חכמים בדבר).

הוד_והדר
הודעות: 2444
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 2:53 am

Re: א-ל מלך יושב / א-ל ארך אפים

הודעהעל ידי הוד_והדר » ג' נובמבר 03, 2020 9:29 pm

כעת מצאתי בסדר יום כפור קטן לבעל מעבר יבקר הנדפס במאסף מקבציאל גליון כו - ששם אכן מופיע לראשונה אל ארך אפים ומסיים באל מלך יושב.

שבטיישראל
הודעות: 1847
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: א-ל מלך יושב / א-ל ארך אפים

הודעהעל ידי שבטיישראל » ג' נובמבר 03, 2020 9:48 pm

הוד_והדר כתב:בסליחות וסדר יום כיפור קטן אומרים י"ג מדות ולפניה אומרים או אל מלך יושב או אא"א, בדרך כלל הראשון והאחרון זה אא"א והשאר אל מלך יושב, האם נמצא כתוב טעם לדבר הזה?

תודה לכל המשיבים.


בסליחות (הן בעשי"ת ויו"כ והן בתענית ציבור וכדו') לעולם מתחילים סדר הסליחות עם "סלח לנו אבינו כי ברוב אולתנו שגינו" ואחריו אא"א וי"ג מידות, ואח"כ רק א-ל מלך יושב.

ביוכ"ק הסדר הפוך בזה (חוץ מזה שבכלל אומרים אא"א בסוף אחר הודוי משא"כ בסליחות שאין מציאות כזו), אך כאמור יוכ"ק הוא ליקוט של סליחות ופיוטים מתוך כמה וכמה מנהגים של עדות וקהילות שונות כך שאין להביא ראי' או להקשות מיוכ"ק שהוא בכלל סדר מאוחר מאוד הנדפס לראשונה בשנת ת לפ"ק.

הוד_והדר
הודעות: 2444
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 2:53 am

Re: א-ל מלך יושב / א-ל ארך אפים

הודעהעל ידי הוד_והדר » ג' נובמבר 03, 2020 9:57 pm

שבטיישראל כתב:
הוד_והדר כתב:בסליחות וסדר יום כיפור קטן אומרים י"ג מדות ולפניה אומרים או אל מלך יושב או אא"א, בדרך כלל הראשון והאחרון זה אא"א והשאר אל מלך יושב, האם נמצא כתוב טעם לדבר הזה?

תודה לכל המשיבים.


בסליחות (הן בעשי"ת ויו"כ והן בתענית ציבור וכדו') לעולם מתחילים סדר הסליחות עם "סלח לנו אבינו כי ברוב אולתנו שגינו" ואחריו אא"א וי"ג מידות, ואח"כ רק א-ל מלך יושב.

ביוכ"ק הסדר הפוך בזה (חוץ מזה שבכלל אומרים אא"א בסוף אחר הודוי משא"כ בסליחות שאין מציאות כזו), אך כאמור יוכ"ק הוא ליקוט של סליחות ופיוטים מתוך כמה וכמה מנהגים של עדות וקהילות שונות כך שאין להביא ראי' או להקשות מיוכ"ק שהוא בכלל סדר מאוחר מאוד הנדפס לראשונה בשנת ת לפ"ק.


ומה בכך אם נדפס לראשונה בשנת ת', הרי סוף סוף שינה המסדר הסדר ממה שנהוג בסליחות וכו', וטעמא בעיה.

הוד_והדר
הודעות: 2444
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 2:53 am

Re: א-ל מלך יושב / א-ל ארך אפים

הודעהעל ידי הוד_והדר » ג' נובמבר 03, 2020 10:26 pm

הוד_והדר כתב:כעת מצאתי בסדר יום כפור קטן לבעל מעבר יבקר הנדפס במאסף מקבציאל גליון כו - ששם אכן מופיע לראשונה אל ארך אפים ומסיים באל מלך יושב.


ועברתי על כמה סדר יוכ"ק למנהג הספרדים הקדומים, ואצל כולם נמצא כך, בראשונה אא"א וכל השאר אל מלך יושב.

שבטיישראל
הודעות: 1847
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: א-ל מלך יושב / א-ל ארך אפים

הודעהעל ידי שבטיישראל » ד' נובמבר 04, 2020 9:38 pm

הוד_והדר כתב:
הוד_והדר כתב:כעת מצאתי בסדר יום כפור קטן לבעל מעבר יבקר הנדפס במאסף מקבציאל גליון כו - ששם אכן מופיע לראשונה אל ארך אפים ומסיים באל מלך יושב.


ועברתי על כמה סדר יוכ"ק למנהג הספרדים הקדומים, ואצל כולם נמצא כך, בראשונה אא"א וכל השאר אל מלך יושב.


הבעיה רק שאצל הספרדים א"א סדר יוכ"ק הנהוג אצל האשכנזים.
הסדר המובא שם הוא סדר של "משמרת החודש" הנהוג אצל הספרדים - שונה לגמרי מיוכ"ק האשכנזי!

בסדר יוכ"ק האשכנזי בכל הדפוסים יש את אא"א בסוף אחר הוידוי.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2715
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: א-ל מלך יושב / א-ל ארך אפים

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ה' נובמבר 05, 2020 1:03 am

עי' כאן

אספקלריא
הודעות: 494
הצטרף: א' יוני 29, 2014 11:45 pm

Re: א-ל מלך יושב / א-ל ארך אפים

הודעהעל ידי אספקלריא » ו' נובמבר 06, 2020 1:20 am

עושה חדשות כתב:ב' פיוטים הם קודם אמירת י"ג מידות, (עי' לדוג' מאירי תענית טז:),
ולא מצאתי מה הטעם שפעמים אומרים זה ופעמים זה,
בנוסח אשכנז וכו' (לא בדקתי נוס' אחרים) מקובל לומר בסליחות מתחילה פעם אחת ארך אפים ואח"כ כמה פעמים מלך יושב, וביוכ"ק מתחילה כמה פעמים מלך יושב והאחרון ארך אפים, וביוה"כ רק מלך יושב.
האם יש לזה ביאור או מקור?

בנוסח הספרדים, (המקורי), לפני אמירת י"ג מדות, ביום כפור, בסליחות שאחרי כל התפילות, אומרים בכולם מלך יושב, חוץ מהאחרון בכל תפילה (חוץ מנעילה) שאומרים ארך אפים.
ולפי זה מיושב, שמסדרי תפילת יום כפור קטן, סידרו אותה מעין תפילות יום כפור.
ראה מחזור ספרדי זכור לאברהם ליוורנו (ערבית)
https://tablet.otzar.org/pages/?&pagenum=67&book=153847
מחזור אהלי יעקב (ערבית)
https://beta.hebrewbooks.org/reader/rea ... &hlts=&ocr
מחזור אהלי יעקב (שחרית)
https://beta.hebrewbooks.org/reader/rea ... &hlts=&ocr
מחזור אהלי יעקב (מוסף)
https://beta.hebrewbooks.org/reader/rea ... &hlts=&ocr
מחזור אהלי יעקב (מנחה)
https://beta.hebrewbooks.org/reader/rea ... &hlts=&ocr

אמנם במחזורים ספרדים שנדפסו (בדור האחרון) עפ"י הבן איש חי, שינו את הנוסח, ואומרים גם באחרון מלך יושב.
https://tablet.otzar.org/pages/?&pagenum=83&book=153088

אספקלריא
הודעות: 494
הצטרף: א' יוני 29, 2014 11:45 pm

Re: א-ל מלך יושב / א-ל ארך אפים

הודעהעל ידי אספקלריא » ג' נובמבר 10, 2020 1:21 am

אספקלריא כתב:בנוסח הספרדים, (המקורי), לפני אמירת י"ג מדות, ביום כפור, בסליחות שאחרי כל התפילות, אומרים בכולם מלך יושב, חוץ מהאחרון בכל תפילה (חוץ מנעילה) שאומרים ארך אפים.
ולפי זה מיושב, שמסדרי תפילת יום כפור קטן, סידרו אותה מעין תפילות יום כפור.
ראה מחזור ספרדי זכור לאברהם ליוורנו (ערבית)
https://tablet.otzar.org/pages/?&pagenum=67&book=153847
מחזור אהלי יעקב (ערבית)
https://beta.hebrewbooks.org/reader/rea ... &hlts=&ocr
מחזור אהלי יעקב (שחרית)
https://beta.hebrewbooks.org/reader/rea ... &hlts=&ocr
מחזור אהלי יעקב (מוסף)
https://beta.hebrewbooks.org/reader/rea ... &hlts=&ocr
מחזור אהלי יעקב (מנחה)
https://beta.hebrewbooks.org/reader/rea ... &hlts=&ocr

מצורף בזה צילומים מתוך מחזור זכור לאברהם ליוורנו, יום כפור שחרית, מוסף, ומנחה, י"ג מדות האחרון [בין אלוקינו שבשמים לבין אל תעש עמנו כלה] שבסליחות.

[ומעניין שבמוסף ובמנחה, נדפס: "יש נוהגים לומר א-ל מלך במקום א-ל ארך אפים"].

עושה חדשות
הודעות: 12641
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: א-ל מלך יושב / א-ל ארך אפים

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' ספטמבר 05, 2023 12:41 am

על תפילת אא"א ראה מש"כ במצורף עמוד 11 והלאה
פיוטי הסליחות.pdf
(688.44 KiB) הורד 102 פעמים

צופה_ומביט
הודעות: 4657
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: א-ל מלך יושב / א-ל ארך אפים

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' ספטמבר 10, 2023 12:07 pm

משנ"ב תקפא סק"ד:
כתב אבודרהם: "ויקרא בשם ד'", יש להפסיק מעט בין "בשם" ובין "ד'".

יש לשים לב לזה במיוחד בא-ל ארך אפים, שבו אחרי מילים אלה יש המשך "ושם נאמר".

כמדומה שהעולם מיישמים הוראה זו רק בא-ל מלך יושב, ששם מילים אלו הם סוף הפיוט, ויש בהם "עצירה" טבעית, משא"כ בא-ל ארך אפים שה"עצירה" היא ב"ושם נאמר".

הבאר ההיא
הודעות: 511
הצטרף: א' אוגוסט 30, 2020 8:57 pm

Re: א-ל מלך יושב / א-ל ארך אפים

הודעהעל ידי הבאר ההיא » א' ספטמבר 10, 2023 5:58 pm

שמעתי פעם בשיעור מר"נ רוטמן שליט"א שהסיבה שבכל הסליחות אומרים בפעם הראשונה אא"א מפני שרק אחרי שאמרו פ"א י"ג מידות ע"י אמירת הי"ג מידות מעוררים מידת הרחמים ואז אפ"ל יושב על כסא רחמים, משא"כ ביו"כ שהנהגת היום ברחמים מצד עצמו עוד לפני הזכרת י"ג מידות.

לגבי יוכ"ק אמר כמו שכתבו כאן שהנוסח התייסד עפ"י סליחות של יו"כ כפי ששמו מעיד עליו שזה ענינו.

צופה_ומביט
הודעות: 4657
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: א-ל מלך יושב / א-ל ארך אפים

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' ספטמבר 11, 2023 9:13 pm

לגבי השאלה הנ"ל מדוע בי"ג מידות הראשון אומרים אל ארך אפים ומשם ואילך אל מלך יושב, אולי יש לבאר על פי מה שכתב ד. גולדשמידט במבוא לסליחות [ג - מסגרת הסליחות] שברוב מנהגי אשכנז את החצי קדיש שבתחילת הסליחות היו אומרים אחרי אמירת הי"ג מידות הראשונות, ואם הבנתי נכון עולה מדבריו שבמקומות אלו אמרו את הי"ג מידות הראשון מיד אחרי אשרי, ולפני חטיבת הפסוקים הגדולה שלפני הפיוטים. כלומר שי"ג מידות אלו הקדימו וקדמו לסליחות, פתיחה לבקשות ותחנונים שיבואו אח"כ. משא"כ י"ג מידות שאומרים בין סליחה לסליחה, בהם את הבקשות כבר ביקשנו בסליחה/פיוט שלפניהם, וכעת מזכירים על אותן הבקשות שאמרנו כבר את הי"ג מידות כדי לעורר רחמים.

לפי זה אפשר ליתן טעם ולבאר העניין הנ"ל, שהוא מפני התוכן השונה שבאל ארך אפים מאשר באל מלך יושב. שבאל מלך יושב מזכירים לפני הקב"ה שהוא מרחם וסולח ושהוא הורה לנו לומר י"ג מידות, אבל אין שם בקשה על קבלת/שמיעת תחנונו ותפילותינו, וכל הנוסח אינו בלשון המכוון כלפי מה שנעשה בעתיד [שתיכף]. משא"כ באל ארך אפים מבקשים בלשון דמשמע שקאי על מה שעומדים לעשות, ובעיקר מה שאומרים שם בְּתַחֲנוּן וּבִתְפִלָּה פָּנֶיךָ נְקַדֵּם. ומוסיפים תַּאֲזִין שַׁוְעָתֵנוּ וְתַקְשִׁיב מֶנּוּ מַאֲמַר. ממילא פיוט זה מתאים לאומרו בתחילה וקודם לסליחות, כבקשה כללית על קבלת סדר סליחותינו שאנו עומדים לומר ולבקש במעמד זה. אבל לאחר מכן בין סליחה לסליחה מספיק רק להזכיר את כוחם של י"ג מידות שקיבלנו מהקב"ה, ולזה מתאים הפיוט אל מלך יושב.

ואף שמנהגנו כיום הוא כהמקומות [מזרח אירופה ואיטליה] שאת החצי קדיש אומרים מיד לאחר אשרי, אבל סדר הפיוטים הנ"ל השתמר בידינו כמות שהוא. [ועיי"ש שכל התגבשות סדר הסליחות היא בהשתלשלות והעתקה של דבר מדבר ומקום ממקום].

לפי"ז מובן גם מדוע ביום כיפור מתחילים באל מלך יושב [ואומרים רק אותו], כי הסליחות ביוכ"פ נאמרות כחלק מהתפילה, לאחר בקשות שכבר ביקשנו בתפילה, והי"ג מידות הראשונות אינן פתיחה למעמד תחנונים שלא קדם לו דבר כנ"ל במעמד האשמורות.

אולי [אני עם הארץ גדול בכל הנושאים האלה].

613מצו
הודעות: 357
הצטרף: א' אוגוסט 21, 2022 2:35 pm

Re: א-ל מלך יושב / א-ל ארך אפים

הודעהעל ידי 613מצו » ה' ספטמבר 14, 2023 6:23 pm

מוסיף מידע שהפיוט "אל ארך אפים" שאנחנו אומרים היום (ולא הפיוט הארוך שמופיע בסדר רס"ג) כנראה נכתב כמה מאות שנים (במאה ה13 למניינם) אחרי הפיוט "אל מלך יושב" (שמופיע במאה ה11\10).

יושב_ודורש
הודעות: 130
הצטרף: ב' ינואר 30, 2023 4:04 am

Re: א-ל מלך יושב / א-ל ארך אפים

הודעהעל ידי יושב_ודורש » ה' ספטמבר 14, 2023 9:30 pm

ביאור מאת הגריד״ס מבוטסטון
קבצים מצורפים
בתי יוסף - א-ל ארך אפים.pdf
(71.91 KiB) הורד 38 פעמים


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 358 אורחים