מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ובקשו חזון מנביא - חלק חדש של חזו"א !

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
לדעתי
הודעות: 5
הצטרף: ג' אוגוסט 18, 2015 6:57 pm

Re: ובקשו חזון מנביא - חלק חדש של חזו"א !

הודעהעל ידי לדעתי » ו' דצמבר 04, 2015 3:40 am

אברהם הלוי כתב:
לדעתי כתב:סיכום ביניים של העובדות באשכול זה על הדיוק שבהדפסת מכתבי החזו"א, בספרים: דרך אמונה - גנזים ושו"ת - שו"ת וחידושים

בדרך אמונה חלק ד', נדפס מכתב שאינו מהחזו"א ע"ש החזו"א, [נמסר להגרח"ק שליט"א לפרסום מאת המולי"ם של הספר החדש "שות וחידושים-חזו"א". הגרח"ג זצ"ל גילה את הטעות. הטעות לא תוקנה גם במהדורות החדשות]

בגנזים ושו"ת ח"ג נדפס מכתב לחזו"א כמכתב מהחזו"א, [הטעות פורסמה ע"י המו"ל עצמו בחלק ד']

בספר החדש "חזו"א-שו"ת וחידושים":
א. הושמט קטע מתוך מכתב ללא סימני השמטה, ["זאת לדעת כי לדעת ר"ת עדיין היה יום ודאי וכ"ה בשו"ע וכן לר"י דביה"ש דידי' מאוחר, וסומכין על זה בתפילת מנחה"]
ב. הושמט קטע המסלף שאר דברי החזו"א ממשמעותם ["ואני מציע תפילת המנחה של עש"ק כי העת מסוגלת לשפע קודש לקראת שבת מלכתא וטוב להתפלל ביחידות, כדי שתהא הכוונה יותר רצוי'"]
ג. הודפס סעיף מהש"ע בל' מקוואות כסימן מהחזו"א
ד. נדפסו ציטוטים חלקיים מתוך גליונות החזו"א על הגר"ח הלוי בתור "גליונות חזו"א על הרמב"ם"
ה. בהקדמה נדפס כי תוכן הספר מתייחד בהיותו "אסופות וכתבים שנשתמרו ע"י רבי שמרי' גריינימן זצ"ל", אולם בגוף הספר מופיעים ללא ציון מקור מכתבים שנעתקו בידי המו"ל מתוך ספרים שונים, [וצריך בדיקה אם לא הועתקו ג"כ "מן הגורן ומן היקב"]


כשכותבים סיכום של "עובדות" צריך שאכן יהיו אלו עובדות ולא פרשנויות ומשאלות לב.

בענין המכתב בדרך אמונה, זה אחד מהשקרים הגדולים שטפלו בני משפחת הגר"ח גרינמן על מרן הגר"ח קנייבסקי שליט"א ברוב קינאתם כי "מאשר לאבינו עשה את כל הכבוד הזה"
והגרח"ג נפל בזה וכתב בחו"ב את מה שהובא לעיל.

ובהמשך לזה מה שנכתב כי זה נמסר לגרח"ק ע"י המו"ל של השו"ת, זו עוד "עובדה" מזויפת, העתק מכתב היד של המכתב הזה נמצא תח"י הגרח"ק שליט"א, וקצפם של בני משפחת הגרח"ג יצא על כך שלא הומצא לידם העתק מזה, ומזה הסיקו כי אין זה אלא זיוף, והגרח"ק כדרכו שומע חרפתו ואינו משיב, אך כמובן שלא "תיקן את הטעות"


נשקף מכותלי דברך משקעים נפשיים עמוקים כלפי מרן הגרח"ש גריינימן זללה"ה, המוכיחים היטב במי ובמאי עסקינן, וד"ל. וממילא מובן היטב העלילות חסרות הסימוכין שכתבת ["זה אחד השקרים הגדולים שטפלו בני משפחת הגר"ח גריינימן על מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א"], ולא לפלא שגם על כבוד מרן הגרח"ק שליט"א לא חסת והעללת עליו 'מידת אכזריות ורשע' שהתעלם מבקשה פעוטה ומזערית של ת"ח שאר בשרו בן דודו, ולא נאות למוסרו סה"כ תצלום מכתב שפורסם על ידו ואפי' להראות בלבד לא הראהו ["וקצפם של בני משפחת הגרח"ג יצא על כך שלא הומצא לידם העתק מזה"]. האם אצלך המטרה [=הגנה על משפחת ר' שמעריל גריינימן] מקדשת את כל האמצעים [=הוצאת ש"ר ולשה"ר על גדולי ישראל די בשמיא ודי בארעא]???

כיון שבחרת בדרך מוציאי ש"ר ב"ייצור" עובדות חדשות, אאלץ להביא חלק מהעובדות הידועות לכל מי שעסק בנושא זה וניתנות לבירור בקלות.

הגרח"ג זצ"ל הידוע בזהירותו ובדקדוקו ובחרדתו לכל אות ותג ממרן החזו"א, שלח את בנו להגרח"ק שליט"א לברר על מקור המכתב אותו הדפיס, ותשובת הגרח"ק היתה שנמסר לו מעם בנו הגדול של רבי שמרי' גריינימן זצ"ל כחלק מתוך קבוצת דפי הסטנסלך של מכתבי החזו"א שנאספו ע"י אביו. כשהגיע בנו הגדול של רבי שמרי' גריינימן זצ"ל אצל דודו הגרח"ג, שאלו הדוד האם נמצא אצלו גם כתה"י של המכתב מעבר לסטנסלך, וענה לו כי יבדוק ויחפש, לאחר זמן חזר ואמר שלא מצא את הכת"י. בהזדמנות אחרת אמר הגרח"ג כי גם אם ימצא כת"י שכזה אין בדבר נפק"מ כי איננו כת"י מהחזו"א. [משום כבודם של החיים קצרתי בדברים, והמ"י].

מאז שנדפס החו"ב באו להגרח"ק שליט"א כבר מספר פעמים כמה וכמה אנשים שונים, ומסרו לו את דברי הגרח"ג שהמכתב אינו מהחזו"א, ותשובת הגרח"ק לכל אותם פונים הייתה תמיד בסגנון זה: "סמכתי על בנו הגדול של ר' שמעריל שזה המכתב מהחזו"א, אם הוא יבוא ויאמר שסמיכות דעתו הייתה רק מחמת הסטנסלך יוסר המכתב מהמהדורה הבאה, כל זמן שאין הכרעה ברורה, מספק שוא"ת". עדיין לא מאוחר לתקן את המעוות ולהודיע להגרח"ק, לחמוק מהאחריות לא מוסיף כבוד.

לא נותר אלא לתמוה לפי שיטתך, מדוע בני משפחת ר' שמעריל גריינימן התנערו ממרן הגרח"ק שליט"א, ותחת לסמוך עליו ועל כתה"י שנמצא אצלו, בחרו לתת יד ל"שקרים הגדולים שטפלו בני משפחת הגר"ח גריינימן", ולא הדפיסו מכתב זה בספרם החדש...

שער כותש
הודעות: 65
הצטרף: ה' אוקטובר 15, 2015 7:02 pm

Re: ובקשו חזון מנביא - חלק חדש של חזו"א !

הודעהעל ידי שער כותש » ו' דצמבר 04, 2015 4:52 am

לעיל הבטחתי לברר, ואכן חזרתי וביררתי אצל א' ממשפחת המו"ל בני הגר"ש גרינימן, ואכן לטענתו המכתב בדרך אמונה אינו לחזו"א, מה שהגרח"ק הדפיסו נעשה על אחריותו ומבלי להתייעץ עימם מקודם, כך לטענתו, (ממילא מכחיש את דברי 'לדעתי' לעיל שהגרח"ק אינו משמיטו בסיבתם). עד כאן.

מעניין מאד, ניכר ששני הכותבים החדשים כאן, 'אברהם הלוי' ו'לדעתי', הם ניקים שנפתחו לצורך האשכול הזה ממש....
כנראה שמדובר בבעלי אינטרסים חזקים, הן מהטענות הקטנוניות של 'לדעתי' והן מתשובותיו המגומגמות של 'אברהם הלוי', ובכן, שיהיה בהצלחה אבל אין בדעתי לקחת חבל בכל הנ"ל.

צעיר_התלמידים
הודעות: 398
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 1:32 am

Re: ובקשו חזון מנביא - חלק חדש של חזו"א !

הודעהעל ידי צעיר_התלמידים » ש' דצמבר 05, 2015 6:58 pm

עושה חדשות כתב:בשו"ת החדש סי' תמ מובאת השגה חריפה על ספר מחר חדש,
מיהוזה?

נדפס כבר בקובץ אגרות, והיה ע"ז אשכול שלם viewtopic.php?f=17&t=22425&hilit=#p221727

וחזרו על שגגתם בספר החדש.

שער כותש
הודעות: 65
הצטרף: ה' אוקטובר 15, 2015 7:02 pm

Re: ובקשו חזון מנביא - חלק חדש של חזו"א !

הודעהעל ידי שער כותש » ש' דצמבר 05, 2015 8:31 pm

לענ"ד צדקו עורכי הקוב"א (וממילא עורכי הספר החדש, אלא שכנראה הם הדפיסו בלי לשנות), כי פשוט למכירי שיטתו וסגנונו של החזו"א שעל עצם מי שקורא תיגר על חוסר ידיעה של חז"ל במציאות -במידה ויש לזה השפעה על ההלכה- יצא קצפו של החז"א לא אחת ולא שתיים.
ממילא פשוט שעיקר ביקורתו היתה על ההנחה שחז"ל לא ידעו, ולא על המסקנא מכך שלכל היותר היא דברי עם הארצות, ולא מגיע לה כזה קיתון.
והרב הצעיר במחכ"ת שגה בזה מאד.

צעיר_התלמידים
הודעות: 398
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 1:32 am

Re: ובקשו חזון מנביא - חלק חדש של חזו"א !

הודעהעל ידי צעיר_התלמידים » א' דצמבר 06, 2015 6:15 pm

שער כותש כתב:לענ"ד צדקו עורכי הקוב"א (וממילא עורכי הספר החדש, אלא שכנראה הם הדפיסו בלי לשנות), כי פשוט למכירי שיטתו וסגנונו של החזו"א שעל עצם מי שקורא תיגר על חוסר ידיעה של חז"ל במציאות -במידה ויש לזה השפעה על ההלכה- יצא קצפו של החז"א לא אחת ולא שתיים.
ממילא פשוט שעיקר ביקורתו היתה על ההנחה שחז"ל לא ידעו, ולא על המסקנא מכך שלכל היותר היא דברי עם הארצות, ולא מגיע לה כזה קיתון.
והרב הצעיר במחכ"ת שגה בזה מאד.

ולמה לא הדגישו העורכים הפרט הלזה?

אמסטרדם
הודעות: 1498
הצטרף: א' אוקטובר 20, 2013 8:13 pm

Re: ובקשו חזון מנביא - חלק חדש של חזו"א !

הודעהעל ידי אמסטרדם » ב' דצמבר 07, 2015 12:05 am

ראיתי ספר יקר בשם "לקוטי הערות" ונלוה אליו קונטרס "יחי יהודה", ובסוף הקונטרס מופיעה תשובה מהחזו"א ז"ל בענין א"א לפתה"ק בלא דם. לפו"ר לא מצאתיה בהרשימה שהעלה ר' יעקב כהן ומצו"ב השאלה והתשובה.
http://forum.otzar.org/forums/viewtopic.php?p=252534#p252534
נערך לאחרונה על ידי אמסטרדם ב ד' דצמבר 16, 2015 5:52 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

לדעתי
הודעות: 5
הצטרף: ג' אוגוסט 18, 2015 6:57 pm

Re: ובקשו חזון מנביא - חלק חדש של חזו"א !

הודעהעל ידי לדעתי » ג' דצמבר 08, 2015 11:39 am

שער כותש כתב:לעיל הבטחתי לברר, ואכן חזרתי וביררתי אצל א' ממשפחת המו"ל בני הגר"ש גרינימן, ואכן לטענתו המכתב בדרך אמונה אינו לחזו"א, מה שהגרח"ק הדפיסו נעשה על אחריותו ומבלי להתייעץ עימם מקודם, כך לטענתו, (ממילא מכחיש את דברי 'לדעתי' לעיל שהגרח"ק אינו משמיטו בסיבתם). עד כאן.

האם לטענתו, מקור המכתב אינו מר' שמערל?
או שאע"פ שמקורו מהם היה על הגרח"ק להתיעץ עמם מקודם?.

אברהם הלוי
הודעות: 12
הצטרף: ב' נובמבר 30, 2015 11:41 am

Re: ובקשו חזון מנביא - חלק חדש של חזו"א !

הודעהעל ידי אברהם הלוי » ג' דצמבר 08, 2015 10:42 pm

לדעתי כתב:
אברהם הלוי כתב:
לדעתי כתב:סיכום ביניים של העובדות באשכול זה על הדיוק שבהדפסת מכתבי החזו"א, בספרים: דרך אמונה - גנזים ושו"ת - שו"ת וחידושים

נשקף מכותלי דברך משקעים נפשיים עמוקים כלפי מרן הגרח"ש גריינימן זללה"ה, המוכיחים היטב במי ובמאי עסקינן, וד"ל. וממילא מובן היטב העלילות חסרות הסימוכין שכתבת ["זה אחד השקרים הגדולים שטפלו בני משפחת הגר"ח גריינימן על מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א"], ולא לפלא שגם על כבוד מרן הגרח"ק שליט"א לא חסת והעללת עליו 'מידת אכזריות ורשע' שהתעלם מבקשה פעוטה ומזערית של ת"ח שאר בשרו בן דודו, ולא נאות למוסרו סה"כ תצלום מכתב שפורסם על ידו ואפי' להראות בלבד לא הראהו ["וקצפם של בני משפחת הגרח"ג יצא על כך שלא הומצא לידם העתק מזה"]. האם אצלך המטרה [=הגנה על משפחת ר' שמעריל גריינימן] מקדשת את כל האמצעים [=הוצאת ש"ר ולשה"ר על גדולי ישראל די בשמיא ודי בארעא]???

כיון שבחרת בדרך מוציאי ש"ר ב"ייצור" עובדות חדשות, אאלץ להביא חלק מהעובדות הידועות לכל מי שעסק בנושא זה וניתנות לבירור בקלות.

הגרח"ג זצ"ל הידוע בזהירותו ובדקדוקו ובחרדתו לכל אות ותג ממרן החזו"א, שלח את בנו להגרח"ק שליט"א לברר על מקור המכתב אותו הדפיס, ותשובת הגרח"ק היתה שנמסר לו מעם בנו הגדול של רבי שמרי' גריינימן זצ"ל כחלק מתוך קבוצת דפי הסטנסלך של מכתבי החזו"א שנאספו ע"י אביו. כשהגיע בנו הגדול של רבי שמרי' גריינימן זצ"ל אצל דודו הגרח"ג, שאלו הדוד האם נמצא אצלו גם כתה"י של המכתב מעבר לסטנסלך, וענה לו כי יבדוק ויחפש, לאחר זמן חזר ואמר שלא מצא את הכת"י. בהזדמנות אחרת אמר הגרח"ג כי גם אם ימצא כת"י שכזה אין בדבר נפק"מ כי איננו כת"י מהחזו"א. [משום כבודם של החיים קצרתי בדברים, והמ"י].

מאז שנדפס החו"ב באו להגרח"ק שליט"א כבר מספר פעמים כמה וכמה אנשים שונים, ומסרו לו את דברי הגרח"ג שהמכתב אינו מהחזו"א, ותשובת הגרח"ק לכל אותם פונים הייתה תמיד בסגנון זה: "סמכתי על בנו הגדול של ר' שמעריל שזה המכתב מהחזו"א, אם הוא יבוא ויאמר שסמיכות דעתו הייתה רק מחמת הסטנסלך יוסר המכתב מהמהדורה הבאה, כל זמן שאין הכרעה ברורה, מספק שוא"ת". עדיין לא מאוחר לתקן את המעוות ולהודיע להגרח"ק, לחמוק מהאחריות לא מוסיף כבוד.

לא נותר אלא לתמוה לפי שיטתך, מדוע בני משפחת ר' שמעריל גריינימן התנערו ממרן הגרח"ק שליט"א, ותחת לסמוך עליו ועל כתה"י שנמצא אצלו, בחרו לתת יד ל"שקרים הגדולים שטפלו בני משפחת הגר"ח גריינימן", ולא הדפיסו מכתב זה בספרם החדש...

סיכום העובדות שבאשכול הנ"ל אינם מיועדים למי שקרא מתוך האשכול רק את החלקים הרצויים בעיניו. אבל בכל זאת אענה לפי סדר דברך.

א. אם לדעתך השמטת מילים בסיומי האגרות נעשו [בקובץ אגרות ובספר החדש] בכוונה תחילה ללא סימונים, נמצא שהנכתב בהקדמת הספר החדש "במקום שהושמטו על ידינו מילים או פסקאות רשמנו קוים אחדים - -" היא הצהרת שקר ביודעין והטעיה מכוונת!, ומה התשובה בכך ש"מנהג אביהם בידיהם"?, האם כוונתך מפני שאביהם הצהיר שקר בהקדמה לקובץ אגרות מותר להחזיק במנהגו ולהנציח את טעותו?, שמא מצאת "הלכה" זו בכתבי החזו"א שלא הודפסו?...

ובכלל, בהדפסת מכתב חלקי מכל בנ"א שהוא, בין בהשמטת התחלה או אמצע או סוף, אפשר להפוך דעת הכותב מן הקצה אל הקצה. השמטת חלקים מהמכתב ללא סימני השמטה ושלא ברשות הכותב, הינה גם עזות מצח כלפי הכותב ליחס לו מכתב חדש, וגם כפיה על הציבור את הבנת ופרשנות המדפיס [בדברי החזו"א], לא זו הדרך והמורשת של [עדינות] החזו"א.

ב. כנ"ל התעלמת מהכתוב באשכול למעלה, ואעתיק בשבילך. בספר החדש נדפס מכתב החזו"א בזה"ל: "פעם אחת בשבוע הנך רשאי לעבוד עבודה שבלב זו תפלה בהשתפכות הנפש ושארי התפילות לערך אמצעי ומ"מ לא למהר ולעשות כתפלת קבע, פעם אחת בשבוע נכון לקבוע יום אחד בכל שבוע - - כדי שתהא הכונה יותר רצויה", וכלומר סיום המכתב "כדי שתהא" וכו' מכוון על הקביעות תפילה פעם אחת בשבוע, ואילו מהמכתב המלא נוכחים שהדברים סולפו, ודברי החזו"א היו על התפילה ביחידות שאז הכוונה יותר רצויה ["וטוב להתפלל ביחידות כדי שתהא הכוונה יותר רצויה"]. גם סילוף שאינו כ"כ קריטי הינו סילוף!, וממנו יש ללמוד הרבה על רמת העורכים=המצנזרים.

הטענה שהגרד"ל הוא שהורה על השמטה זו ובאופן שכזה, כבר נידונה לעיל, ואני עצמי שמעתי ממנו שלהד"מ, ויעוי' לקמן אות ג'. ובכל מקרה אין בה כדי לשנות מהעובדה שנעשה סילוף בדברי החזו"א, ועובדה זו כתבתי.

ג. עובדה זו באה רק כדי להוכיח כמה מן האמת ישנה בטענה ש"עורכי ומבקרי הספר שהם מתלמידי החזו"א"... חלילה לחשוד אף אחד מתלמידי החזו"א שאינו יודע סעיף בשו"ע הל' מקוואות. [סימן זה עבר ביקורת עריכה, והציון שבסופה לספר חזו"א יעיד על כך!]. ולהזכירך, ג"כ אין שום הוכחה שזהו כת"י של החזו"א עצמו ולא כת"י חיקוי ממי שניסה להרוויח כסף ולמכור כת"י חזו"א, וכפי שארע בעבר, והיודע יודע.

מעניין לדעת מדוע מול"י הספר שלא קמצו בדברים בהקדמת ספרם, לא ספרו ג"כ שעורכי ומבקרי הספר הינם תלמידי החזו"א?... [הנטען בהקדמה על תלמידי החזו"א שאצלם השתמרו חלק מתשובות מהחזו"א, עדיין אינו מכתירם ל"עורכי ומבקרי הספר"].

תלמידי החזו"א כיום הינם מתי מספר ואפשר לשאול את פיהם על רמת מעורבותם בספר. שימוש ציני בנפטרים שא"א לשאול את פיהם [כהגרח"ג זצ"ל] שכביכול עברו על כל הספר אין לו כל ערך!, וכמו"כ בניו שליט"א מכחישים שהספר הנוכחי כצורתו הוצג לפניו.

ד. שוב הנך מתעלם מהנכתב באשכול לעיל כי בחזו"א על הרמב"ם כשהובאו ציטוטים אלו צוין בסופם "מכת"י"!, ולא נדפסו מעולם כגליונות חזו"א על הרמב"ם. תתכבד לפתוח את הספר ולראות כן בעיניך, תחת לטפול דברי שקר על הגאון ר' שמעריל גריינימן זללה"ה, [האם גם דמו הותר לצורך ההגנה על המולי"ם?]. הרעיון האווילי להציגם כגליונות על הרמב"ם הינו פטנט רשום ע"ש מול"י הספר החדש. אין שום תירוץ על סילוף זה, וגם בהערה שבשולי הגליון אין שום הסבר לשקר זה. באותה המידה בדיוק ניתן היה לצטט עשרות קטעים מתוך ספרי חזו"א המסבירים את דעת הרשב"א ולהדפיסם כגליונות חזו"א על הרשב"א. גם אם מול"י הספר לא הכירו ולא ידעו את תוכן גליונות חזו"א על הגר"ח כשם שלא הכירו את ל' השו"ע בהל' מקוואות, אבל מנין להם הרשות לסלף ולהכתירם כגליונות חזו"א על הרמב"ם?.

ה. אצטט מהקדמת הספר החדש את הקטעים שהבאת באופן מלא יותר "אאמו"ר הגה"ח ר' שמריהו זללה"ה גריינימן החל לכונסם אחר פטירת מרן והתחבט רבות כיצד ניתן לחלק בין הדבקים, כאשר מחד יקרת הדברים אשר לא סולאו בפז, בהיותם אף הם מחזונו של מרן זללה"ה, מאידך האחריות לדעת לבור את הנצרך לדורות ואת שאינו בכלל זה, ובעטיין לא הובאו על ידי אאמו"ר לידי גמר ולא זכינו לדעת החלטתו בזה". ובהמשך נאמר שם "בקשו גדולי תלמידי מרן זללה"ה שנאסוף מכתביו ככל שניתן ולבחון היטב מה נכון וראוי שיפורסם ויצא לאור כאשר מטרתם וציפיתם שהדברים ידפסו ויראו אור באופן הנאות והנכון ביותר לתורת מרן החזו"א וכפי שנשמרה מכל משמר עד כה ע"י אאמו"ר זללה"ה וע"י גדולי תלמידיו זצ"ל ויבלחט"א הנמצאים עמנו לאוי"ט".

כל קורא יכול לבחון עצמו מה להבנתו המכוון בתיבת "מכתביו", האם על מכתבי החזו"א או על כתבי רבי שמרי' גריינימן שהעתיק לתשובות החזו"א. ומה שבטוח הוא, כי קטע זה נוסח (במכוון?) בעמימות מבלי מובן ברור על המכוון בתיבה זו, ולא עלי תלונותיך. [אני שם לב כעת לתגלית חדשה בקטע הנ"ל המצוטט מהקדמה, לטענת המולי"ם תלמידי החזו"א בקשו מעמם שהם יבחנו מה נכון וראוי שיפורסם ויצא לאור, "ולבחון היטב מה נכון וראוי שיפורסם ויצא לאור". כלומר שההחלטות על ההשמטות נעשו ע"י המולי"ם ולא ע"י תלמידי החזו"א!!! ולא כמו שכתבת. מסקרן לדעת ג"כ מי הם אותם תלמידי החזו"א שבקשו והסמיכו לכך את בני משפחת רבי שמרי' גריינימן]

ו. לענין חוסר הציון למקורות, אתה שוב מתעלם מהכתוב לעיל באשכול, הבאתי דוגמא על עשרות סימנים בספר החדש [מרבית המכתבים שנשלחו להגר"א פלצינסקי] אשר כתה"י של התשובות נתגלה באחרית ימיו של ר' שמעריל גריינימן, והודפסו בקובץ שערי למוד ובשלום יהודה מהדו"ב, ובעליהם לא נתנו רשות לאחרים להדפיסם אלא בתנאי ועל דעת כי יצויין המקור ממנו נעתק. שום תגובה שהיא לא תוכל לשנות או לטשטש אמיתות עובדה זאת, הניתנת לבירור בקלות אצל בעלי הכתבים.

לסיכומם של דברים אני משאיר לקורא הנבון זכות השיפוט מי הוא מעוות העובדות במכוון.


ניכר מדברי הרב "לדעתי" כי הינו מלא שנאה כבושה [ושמא גלויה] כלפי משפ' הגרש"ג ז"ל, ומבעד למסך זה טופל עלי כי דברי משקפים "משקעים עמוקים כלפי מרן הגרח"ג גרינמן ז"ל"
ומוסיף בסיום דבריו "וד"ל" ע"מ להעצים אמירה זו.

עוד טפל עלי כי בדברי העללתי "מידת אכזריות ורשע" על מרן הגרח"ק שליט"א, וקבע במסמרות כי מטרתי הינה הגנה על משפחת הגרש"ג ז"ל.

ראשית הנני להודיע בשער בת רבים, כי כפי שציין הרב "שער כותש" כל הרשמתי לכאן הינה לענין אשכול זה, ואכן יצא קצפי משראיתי כי בעל ענין כהרב "לדעתי" לא בוש להטיל דופי באמינות הספר דרך אמונה למרן שליט"א, והכל כדי לנגח את המולי"ם של השו"ת.

מכיון שהנני קשור בלו"נ רבות בשנים למרן שליט"א, ותחום עניני כתבי החזו"א על נפתוליו ידוע לי היטב, אמרתי בנפשי כי שומה עלי להעמיד דברים על דיוקם, ואיידי דנדרשתי לכבוד מרן שליט"א הבעתי דעה אוביקטיבית על שאר ההשערות שגיבב הרב "לדעתי" כעובדות באותה רשימה.

אני שלא כהרב "לדעתי" המסתתר תחת כינוי סרק, אנני בוש להופיע בשמי המלא.

ומכאן אדרש למה שנכתב על דברי הקודמים, על ראשון ראשון, אך אתעלם מההאשמות והרמזים על ממטרותי, ואנסה להתיחס באופן עניני בלבד.

בענין המכתב בדרך אמונה, לאחר שנכתבו הדברים לעיל שבתי ובררתי את הענין אצל ב"ב של מרן שליט"א והריני שב ואומר כי העובדות הן כדלהלן:
העתק כתב היד של מכתב זה מצוי תח"י מרן שליט"א, בהיות וזה חלק ממכתב שיש בו עוד דברים פרטיים סרב מרן שליט"א להמציא העתק ממנו לידי אי מי, שליח של הגרח"ג קיבל תשובה זו ממרן שליט"א, אנני רואה בסמכותי או בסמכות כל אחד אחר לדון אם טעמי הגרח"ק נכוחים ואם לאו, ובוודאי שעזות מצח לכנות את זה "מידת אכזריות ורשע".
מפי השמועה למדתי כי השליח העביר להגרח"ג את התשובה בנוסח כזה שהביא את הגרח"ג ז"ל למסקנה האמורה בחו"ב, ולזה כיוונתי בדברי אודות בני משפחתו.
שאלתי את המולי"ם של השו"ת מדוע לא הביאו מכתב זה, ואמרו לי כי מתחילה הכניסו את זה, אך בהוראת הגרח"ג השמיטו תשובה זו.
כל גיבובי הדברים האחרים האמורים לעיל בענין זה, הינם מגמתיים ורחוקים מן האמת.

לכשעצמי די לי במה שכתבתי, כי כאמור כל עניני הוא על עזות הפנים להטיל דופי בספר דרך אמונה, אך שלא יאמרו מדשתקי כו' אענה חורפי דבר גם על שאר הסעיפים, ובהדגשה כי האמור לעיל הוא מידיעה ברורה, ומכאן ואילך מסברא דידי.

א. אם בוחר הינך לקרוא להגרש"ג "שקרן" ולהשיג על דרכו בעריכת ספרי החזו"א, יערב לך ויבושם לך, אך עובדא היא כי החזו"א הפקיד בידו מלאכה זו, וכל תלמידי החזו"א החיים עמנו ושאינם חיים עמנו מעולם לא השיגו דבר וחצי דבר על מלאכה זו, ודעת כולם היתה כי דעת הגרש"ג היתה קרובה לדעת רבו, וע"כ מה לך כי תלין על עורכי הספר הצועדים בנתיב זה.

ב. הוויכוח שוב נסוב אודות שיקולי עריכה, אנני יודע מדוע השמיטו השמטה זו או אחרת, אך זאת יודע אני -ממראה עיני- כי הם נועצו בהגרח"ק שנים רבות בדברים רבים, ובכלל דבר הנוגע לעריכה מטבע הדברים עורך פלוני יסבור כך ושכנגדו יסבור ההיפך הגמור והבוחר יבחר אם שיקולי עריכתם מוצאים חן לפניו, או שיקולי עריכתך, אך מכאן ועד להאשימם ב"סילוף" הדרך רחוקה לטעמי.

ג. שוב היות ואין לי את המידע אין באפשרותי לחוות דעה ע"כ, אך כלך לך אצל המולי"ם ושאל פיהם ומסתבר כי יש מענה בלשונם לבד מאי ידיעת סעיף בשו"ע, ואף בזה לענ"ד אין בין זה ולהטלת דופי בספר ולא כלום.

ד. כנ"ל סעיף ב'.

ה. הינך מתעלם מכך שציטטת ציטוט מזויף ע"מ להכפיש, ועתה הינך מנסה לפלפל כאילו משהו עמום בנכתב בהקדמה, לי ולכל קורא שאינו מחפש מתחת לקרקע איך לתקוף, ברור מאוד כי הכוונה לכתבי החזו"א, גם ה"תגלית החדשה" שנתגלתה לך בזכותי, הינה גלויה רק לקורא במשקפי הניגוח, ובהיות והרבית לפלפל בדברי ההקדמה, אטריח על הקורא ואעתיק את הקטע הרלוונטי במלואו, על מנת להראות כי אין כל עמימות בנוסח וכתוב בבירור כי תלמידי החזו"א הורו להם לאסוף מכתבי החזו"א, ותלמידי מרן הם שבחנו את הדברים והחליטו מה לקרב ומה לרחק, ודומני כי די בזה להראות נכוחה כי כנראה ספר זה פגע בך באיזה שהוא אופן וע"כ הינך טורח למצוא עלילות דברים.

"אולם ספר תשובות זה לבטים רבים קדמוהו, אאמו"ר הגה"ח ר' שמריהו זללה"ה גריינימן החל לכונסם אחר פטירת מרן, והתחבט רבות כיצד ניתן לחלק בין הדבקים, כאשר מחד יקרת הדברים אשר לא יסולאו בפז, בהיותם אף הם מחזונו של מרן זללה"ה, מאידך האחריות לדעת לבור את הנצרך לדורות, ואת שאינו בכלל זה, ובעטיין לא הובאו על ידי אאמו"ר לידי גמר, ולא זכינו לדעת החלטתו בזה.
מאחר והחלו מתפרסמים דברים ממרן זללה"ה באופן בלתי ראוי ואחראי, ואף דברים שיפה ונכונה להם הצניעות, הוצאו לרה"ר, ודברים שנכתבו למקרה פרטי ויפים היו לשעתם פורסמו כהוראה לרבים ואף נתפרשו שלא ככוונתם, ועוד הוסיפו לעשות, לפרסם דברים שאינם נכונים מ"כתי"ק" כביכול.
ומתוך תחושת אחריות ושליחות, בקשו גדולי תלמידי מרן זללה"ה שנאסוף מכתביו ככל שניתן, ולבחון היטב מה נכון וראוי שיפורסם ויצא לאור, כאשר מטרתם וצפיתם שהדברים יודפסו ויראו אור באופן הנאות והנכון ביותר לתורת מרן החזון איש, וכפי שנשמרה מכל משמר עד כה ע"י אאמו"ר זללה"ה, וע"י גדולי תלמידיו זצ"ל ויבלחט"א הנמצאים עמנו לאוי"ט, וכל פרסום אחר של דברים ממרן החזו"א הן בכתב והן בע"פ, הרי הם בבחינת "לאו מר בר רב אשי חתים עלה" ואינם ברי סמכא כלל.
ואכן באסופת כתבים זו נבחנו על ידם הדברים כולם במשך שנים, ונופו, וחזרו וסלתו, ומכתבים כתבים ופסקים רבים אשר התלבטו אם להביאם אם לאו, וחזרו ושקלו, ומתוך אותה אחריות החליטו, מוטב תבטל תורה ולא תופר תורה, והורו שלא להדפיסם, ועשו ספר זה כסולת נקיה, והריהם נתונים מסורים לפניכם היום"
. ע"כ העתקה מההקדמה.

ו. אנני דוברם של המולי"ם, וכתבתי סברא שיכולה להסביר גם קושיא זו.

לסיכומם של דברים, הודעתי הראשונה באה למחות על הנבזות להטיל דופי בקדשים, ולטעון כביכול מרן הגרח"ק מטעה את הציבור ומציג מכתב שאינו מהחזו"א כביכול הוא מהחזו"א, ואף שהעמידו אותו על "טעותו" הוא ממשיך להטעות את הרבים.
ומתוך שנזקקתי לדבריו הראתי כי הרב "לדעתי" מוכן להמציא ציטוט שקרי ע"מ לתקוף את בני משפחת הגרש"ג, וכן להטיל דופי בספר שו"ת חזו"א בהתבסס על רשימת "עובדות" שאינם אלא סברות ופרשנויות, והודעתי השניה באה לחזק דברי הראשונים.

חברא
הודעות: 471
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 8:00 pm

Re: ובקשו חזון מנביא - חלק חדש של חזו"א !

הודעהעל ידי חברא » ד' דצמבר 09, 2015 11:06 pm

אמסטרדם כתב:ראיתי ספר יקר בשם "לקוטי הערות" ונלוה אליו קונטרס "יחי יהודה", ובסוף הקונטרס מופיעה תשובה מהחזו"א ז"ל בענין א"א לפתה"ק בלא דם. לפו"ר לא מצאתיה בהרשימה שהעלה ר' יעקב כהן ומצו"ב השאלה והתשובה.
[לא ברור כ"כ].


סידרתי את כיוון תצוגת הקובץ.
קבצים מצורפים
תשובה בענין דם מכה.pdf
(1.23 MiB) הורד 353 פעמים

גם זו לטובה
הודעות: 2523
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: ובקשו חזון מנביא - חלק חדש של חזו"א !

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ג' ינואר 05, 2016 3:57 am

איש_ספר כתב:במכתבים לרא"ל פרדימן בעל צדה"צ, ניתן רקע לתשובות, והדברים נפתחים בנוסח: כפי הנראה השואל טען כך וכך, וזה פלא, מאי שיאטה לשון "כפי הנראה" בשעה שמכתבי ראל"פ אל החזו"א נדפסו במלואם בצדה"צ?!

כנראה שלא עיין מר בספר צדה"צ.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: ובקשו חזון מנביא - חלק חדש של חזו"א !

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » א' ינואר 31, 2016 3:48 pm

ובינתיים מה שקרה, שבקובץ ביאו"י הדפיס העורך ביקורת על המהדורה החדשה של ספר פסקי תשובות, וכמובן ערם הררי תואנות וגידופים על 'הידועים שהכריחו אותו לכך', והביא ראיה לגנותם מהקדמת החזו"א החדש...

אברהם הלוי
הודעות: 12
הצטרף: ב' נובמבר 30, 2015 11:41 am

Re: ובקשו חזון מנביא - חלק חדש של חזו"א !

הודעהעל ידי אברהם הלוי » א' פברואר 21, 2016 8:43 pm

ביום ה' האחרון ראיתי מודעה בכולל חזו"א כי עומדים להו"ל מהדורה מתוקנת של שו"ת חזו"א ומבקשים מהציבור לשלוח הערות הארות ותיקונים לפקס שמספרו 072-2606330

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6341
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: ובקשו חזון מנביא - חלק חדש של חזו"א !

הודעהעל ידי מיללער » ה' פברואר 25, 2016 2:40 am

איזה הערות מידי עברי את הספר החדש, דברי מרן ז"ל מלאים זיו ומפיקים נוגה, לשונו הבהיר והזך.

פסקים סימן כ"ח

זה אומר הבא מן החדש בנוגע דעת מרן ז"ל על שיעור מחיצה לעזרת נשים בביהכנ"ס? ודלא כהאגרות משה

פסקים סי' עח
גדר יוצא דופן - למה קבעוהו בהלכות שבת?

שמואל בארג
הודעות: 109
הצטרף: ב' פברואר 15, 2016 10:32 pm

Re: ובקשו חזון מנביא - חלק חדש של חזו"א !

הודעהעל ידי שמואל בארג » ה' פברואר 25, 2016 3:28 am

חברא כתב:
אמסטרדם כתב:ראיתי ספר יקר בשם "לקוטי הערות" ונלוה אליו קונטרס "יחי יהודה", ובסוף הקונטרס מופיעה תשובה מהחזו"א ז"ל בענין א"א לפתה"ק בלא דם. לפו"ר לא מצאתיה בהרשימה שהעלה ר' יעקב כהן ומצו"ב השאלה והתשובה.
[לא ברור כ"כ].


סידרתי את כיוון תצוגת הקובץ.

עיינתי בהתשובה וחידוש [בעיני] מצאתי, שמביא סניף להתיר משום שאשה זו בימי זיבה עומדות, וסגי בשומרת יום.

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6341
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: ובקשו חזון מנביא - חלק חדש של חזו"א !

הודעהעל ידי מיללער » ו' פברואר 26, 2016 7:02 am

פסקים סי' רעז - מכתב בענין ירושת הבת

אל מי נכתבה? ומבקש ממנו שיצטרף עמו ועם הגאון מבריסק שליט"א "כמו שרגילים בני עמנו לשמוע עד עכשיו"

מחולת המחנים
הודעות: 3247
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: ובקשו חזון מנביא - חלק חדש של חזו"א !

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ו' פברואר 26, 2016 11:48 am

מיללער כתב:פסקים סי' רעז - מכתב בענין ירושת הבת

אל מי נכתבה? ומבקש ממנו שיצטרף עמו ועם הגאון מבריסק שליט"א "כמו שרגילים בני עמנו לשמוע עד עכשיו"

לכאורה הכוונה לרבי איסר זלמן.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: ובקשו חזון מנביא - חלק חדש של חזו"א !

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ו' פברואר 26, 2016 12:24 pm

מחולת המחנים כתב:
מיללער כתב:פסקים סי' רעז - מכתב בענין ירושת הבת

אל מי נכתבה? ומבקש ממנו שיצטרף עמו ועם הגאון מבריסק שליט"א "כמו שרגילים בני עמנו לשמוע עד עכשיו"

לכאורה הכוונה לרבי איסר זלמן.

ודאי, להגרא"ז
נגד הגרצפ"פ
(אגב במשוש דור ודור או בהשקדן כתבו שהגריש"א היה בורח מכל דין תורה על ירושה שלא היה ברור שכל הבנות חתמו על ויתור מלא על הירושה)

אברהם הלוי
הודעות: 12
הצטרף: ב' נובמבר 30, 2015 11:41 am

Re: ובקשו חזון מנביא - חלק חדש של חזו"א !

הודעהעל ידי אברהם הלוי » א' פברואר 28, 2016 12:12 pm

מיללער כתב:פסקים סי' רעז - מכתב בענין ירושת הבת

אל מי נכתבה? ומבקש ממנו שיצטרף עמו ועם הגאון מבריסק שליט"א "כמו שרגילים בני עמנו לשמוע עד עכשיו"



מצוין שם ב * במפורש שזה ממוען להגרא"ז מלצר

חברא
הודעות: 471
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 8:00 pm

Re: ובקשו חזון מנביא - חלק חדש של חזו"א !

הודעהעל ידי חברא » א' פברואר 28, 2016 8:44 pm

שמואל בארג כתב:
חברא כתב:
אמסטרדם כתב:ראיתי ספר יקר בשם "לקוטי הערות" ונלוה אליו קונטרס "יחי יהודה", ובסוף הקונטרס מופיעה תשובה מהחזו"א ז"ל בענין א"א לפתה"ק בלא דם. לפו"ר לא מצאתיה בהרשימה שהעלה ר' יעקב כהן ומצו"ב השאלה והתשובה.
[לא ברור כ"כ].


סידרתי את כיוון תצוגת הקובץ.

עיינתי בהתשובה וחידוש [בעיני] מצאתי, שמביא סניף להתיר משום שאשה זו בימי זיבה עומדות, וסגי בשומרת יום.


אכן, הוא חידוש גדול.
ובאורחות רבנו הביא עוד סיפורים כאלו.

וראה שבט הלוי (ה, קו):

הנה לא נסתפק אדם מעולם דאין לנו בהנהגה שלנו ענין שומרת יום כנגד יום דהיינו זבה קטנה והוא ע"פ דברי הטור יו"ד סי' קפ"ג דאין לך ראה טיפת דם נדה שאינה יושבת ז' נקיים עכ"פ, ולא הוצרכתי לזה אלא שראיתי בס' אמרי יהודה להגאון המפורסם ר' יהודה הלוי רוזנער זצלה"ה אב"ד סיקעלהעד, שנדפס עתה מחדש ונספחו בסופו כמה תשובות מכתבי ידו, ושם בסי' א' דן הגאון באשה המטפלת אצל רופא והוא מכניס כלי וכפי דברי הרופא אינו נוגע במקור, וגאון המחבר נו"נ בדברי הח"ס יו"ד סי' קע"ה ושאר פוסקים אם ליתן אמונה לרופאים וחשש להחמיר, ונתן עצה להשואל בדרך זה שהאשה אחרי שראתה דם נדתה בזמן וסתה ופסקה מלראות תתחיל ז' נקיים מיד (גם בזה הקיל המחבר לצורך רפואה שלא תמתין ה' ימים לפני ז' נקיים וצ"ע) ולאחר ג' ימים שהוחזק למעיינה סתום תתחיל ברפואות שלה ע"י הרופא, אבל לא שלושה ימים רצופים שעי"ז אין חשש לזבה גדולה אפי' אם נחוש שמא נגע הרופא במקור והיה בפתיחת פי המקור, וממילא די בספירת יום א' מה"ת ותטבול בלילה לאחר ספירת נקיים מתחילת הספירה (ור"ל דעל עיקר ראיה שלה הרי יש לה כבר ז' ימים נקיים, ועל חשש דלמא ראתה באמצע ז' נקיים ע"י הרופא די לה בטבילה לאחרי יום כשומרת יום) ובימי שמושה תתנהג ג"כ באופן זה דלאחר תשמיש יכולה לעשות הרפואה ב' ימים ולאחר ב' ימים תפסוק בטהרה יום א' ותטבול בלילה מחמת חומרא כדי לצאת מחשש דאורייתא, ועוד האריך דברים בזה.
וכמה האריך לנו הדרך והכניס עצמו בדרך מסוכן מחשש חומרא שלו, ולהנהיג דין שומרת יום נגד יום בזמנינו ואין לך מכשול גדול מזה להראות בפני הנשים והמונים שאפשר לטבול אחרי יום או יומים, וחלילה להקל ומי שם אותנו בקיאים בזה"ז לדעת מתי ימי נדה וימי זיבה, ובפרט למסור זה לנשים, ע"כ ישתקע הדבר

אברהם הלוי
הודעות: 12
הצטרף: ב' נובמבר 30, 2015 11:41 am

Re: ובקשו חזון מנביא - חלק חדש של חזו"א !

הודעהעל ידי אברהם הלוי » ד' מרץ 16, 2016 5:35 pm

אברהם הלוי כתב:ביום ה' האחרון ראיתי מודעה בכולל חזו"א כי עומדים להו"ל מהדורה מתוקנת של שו"ת חזו"א ומבקשים מהציבור לשלוח הערות הארות ותיקונים לפקס שמספרו 072-2606330


זכיתי להיות בבית המלך בשעה שהביאו המולי"ם למרן שר התורה את המהדורה החדשה עם תיקונים,
ומי שלא ראה איך אורו פניו למראה הספר, לא ראה צהלה מימיו

עושה חדשות
הודעות: 12639
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ובקשו חזון מנביא - חלק חדש של חזו"א !

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' מרץ 16, 2016 11:59 pm

האם אפשר להעלות את סי' קמב מתוך הספר החדש?
(מכתבים להגרא"ז מלצר בעניני ביטול ברוב).

אברהם הלוי
הודעות: 12
הצטרף: ב' נובמבר 30, 2015 11:41 am

Re: ובקשו חזון מנביא - חלק חדש של חזו"א !

הודעהעל ידי אברהם הלוי » א' מרץ 20, 2016 12:12 am

עושה חדשות כתב:האם אפשר להעלות את סי' קמב מתוך הספר החדש?
(מכתבים להגרא"ז מלצר בעניני ביטול ברוב).


ל"מ בו תוספת על המהדו"ק, לבד מציון נוסף לפמ"ג בסוף הסי'

עושה חדשות
הודעות: 12639
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ובקשו חזון מנביא - חלק חדש של חזו"א !

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' יוני 08, 2016 9:31 pm

איש_ספר כתב:...בחלק הלימודי, בודאי שיש בו הרבה מאד דברים מחודשים. שמעתי שהגר"א דויטש בשיעורו שעסק בדין שויה אנפשיה חד"א, פלפל בחידוש שהתחדש לו בספר זה...

בוודאי הכוונה לסי' רטז, בו מבדיל החזו"א בין הודאת בע"ד לשאחד"א, דלגבי שויא לא שייך המושג של נאמן עלי אבא, וכן ל"ש הדין של כל האומר לא לויתי כאומר לא פרעתי. עי"ש ביאור הדברים בעומק. רצוני לידע האם מצינו באחרו' נידון של כל האומר לא לויתי וכו' או נאמן עלי אבא וכו' לגבי שויא אנפשיה חד"א, או ששתיקתם תלמדנו שהפשטות היא כחילוקו של החזו"א.

מבקש חכמה
הודעות: 1049
הצטרף: ה' יולי 22, 2010 10:35 am

Re: ובקשו חזון מנביא - חלק חדש של חזו"א !

הודעהעל ידי מבקש חכמה » ד' יוני 08, 2016 11:30 pm

אשמח לראות סי' רעז המדובר לעיל אם יש מי שיכול להעלות.

לוי יצחק
הודעות: 28
הצטרף: ד' אפריל 20, 2016 5:35 pm

Re: ובקשו חזון מנביא - חלק חדש של חזו"א !

הודעהעל ידי לוי יצחק » א' יוני 19, 2016 3:56 pm

אף שודאי הכל מכתי"ק זללה"ה, עם זאת קשה בעיני מה שהוציאוהו ככרך נוסף של חזון איש [ובאמת שגם בשבעת הכרכים הנדפסים נוספו מכתבים וכי"ב שלא נכתבו על ידו כספר חז"א], ולא כס' מכתבים וכי"ב, ובפרט תמוה מה שכתבו "הרב ש. גריינימן בני ברק ארץ ישראל", כאילו יצא ע"י גיסו הגרש"ג ז"ל, ויש בו כדי להראות כחוכא וטלולא, וצ"ע טובא.

לוי יצחק
הודעות: 28
הצטרף: ד' אפריל 20, 2016 5:35 pm

Re: ובקשו חזון מנביא - חלק חדש של חזו"א !

הודעהעל ידי לוי יצחק » א' יוני 19, 2016 4:06 pm

מענין לענין, לא לגמרי באותו ענין אך לא מצדיק פתיחת אשכול חדש, מה ידוע להרבנים שליט"א על המעשה בהגרח"י גולדויכט שכ' "תורה" זן חזון איש בדיני רבייה והמשכה, ופרסמה בהתבונה באופן שהי' ניתן להבין שכביכול כתבה מרן ז"ל ושכביכול חזר בו ממש"כ בספרו בענין זה, כמדומה שראיתי זה בכתבי הר"ר הרב יעקב ב. פרידמן פעמים רבות, האם יש מקור מוסמך לספור זה, ואולי גם תוספת פרטים.

סמל אישי של המשתמש
מאיר סובל
הודעות: 1643
הצטרף: ד' דצמבר 21, 2011 4:14 pm
מיקום: אלעד יצ"ו
שם מלא: פלוני אלמוני

Re: ובקשו חזון מנביא - חלק חדש של חזו"א !

הודעהעל ידי מאיר סובל » א' יוני 19, 2016 4:12 pm

לוי יצחק כתב:מענין לענין, לא לגמרי באותו ענין אך לא מצדיק פתיחת אשכול חדש, מה ידוע להרבנים שליט"א על המעשה בהגרח"י גולדויכט שכ' "תורה" זן חזון איש בדיני רבייה והמשכה, ופרסמה בהתבונה באופן שהי' ניתן להבין שכביכול כתבה מרן ז"ל ושכביכול חזר בו ממש"כ בספרו בענין זה, כמדומה שראיתי זה בכתבי הר"ר הרב יעקב ב. פרידמן פעמים רבות, האם יש מקור מוסמך לספור זה, ואולי גם תוספת פרטים.


אם זהו המקור, אפשר להשאיר את השאלה בלי צורך ליישב. ודל.

איש טלז
הודעות: 589
הצטרף: ה' מרץ 10, 2016 10:05 pm

Re: ובקשו חזון מנביא - חלק חדש של חזו"א !

הודעהעל ידי איש טלז » ג' יולי 26, 2016 2:04 pm

עושה חדשות כתב:
איש_ספר כתב:...בחלק הלימודי, בודאי שיש בו הרבה מאד דברים מחודשים. שמעתי שהגר"א דויטש בשיעורו שעסק בדין שויה אנפשיה חד"א, פלפל בחידוש שהתחדש לו בספר זה...

בוודאי הכוונה לסי' רטז, בו מבדיל החזו"א בין הודאת בע"ד לשאחד"א, דלגבי שויא לא שייך המושג של נאמן עלי אבא, וכן ל"ש הדין של כל האומר לא לויתי כאומר לא פרעתי. עי"ש ביאור הדברים בעומק. רצוני לידע האם מצינו באחרו' נידון של כל האומר לא לויתי וכו' או נאמן עלי אבא וכו' לגבי שויא אנפשיה חד"א, או ששתיקתם תלמדנו שהפשטות היא כחילוקו של החזו"א.


בדין כל האומר לא לויתי בשויא יסודו הוא בדברי הרע"א כתובות דכ"ב שצידד של"מ עי"ש בהוכחתו [וע"ע באריכות בכו"ח סימן ב' מש"כ בזה ]
וע"ע תשובת מוהראנ"ח סימן מה' שדן בזה [ומה שהוכיח מכתובות אולי כוונתו לתו"י וכדברי הרע"א בזה ]
ועוד יש להוכיח מדברי הריטב"א יבמות מוסד הרב קוק עמוד תתתשנו' מה שהוכיח מדברי הריטב"א בנידון הנ"ל
[ובימי חורפי אמרתי בזה לבאר דיוק האבי עזרי פ"ו מטו"נ ה"ג דדינא דכל האומר לא לויתי לא מהני אלא בהודאה בבי"ד אבל הודאה שלא בי"ד לא אמרינן עי"ש והביאור בזה כיון דכבר יסד התרומת הכרי דהודאה חוץ לבי"ד ל"מ אלא מטעם שויא [ורק בתוך בי"ד מהני הודאת בע"ד מדינא דהודאת בע"ד] ע"כ בשויא לא אמרינן בזה כל האומר לא לויתי כאומר לא פרעתי ואכמ"ל]
עוד יש להוכיח מדברי המאירי כתובות ד"ט שמתבאר שיש כל האומר לא לויתי עי"ש בגוונא שאשה מכחישתו שהדין שונה ותליא הנ"ל

ויסוד השני העולה מדברי החזו"א דליכא הימניה בשויא
ובפשוטו חזינן בגמ' קידושין די"ב ע"ב דיש שויא במאמין לאחר עי"ש בתורי"ד קידושין וע"ע ברע"א כתובות דס"ג שדן בזה ועכ"פ רהיטת דבריהם שמהני שויא בהאמנה לאחר [וע"ע מל"מ הלכות שחיטה בפ"א הכ"ו בנידון עם דברי המהרי"ק בזה ]
וע"ע בראשונים בפרק האומר דס"ו ע"ב שמתבאר שיש שויא בהאמנה לאחר וע"ע בריטב"א קידושין דפ"א מש"כ בזה ואכמ"ל בזה


אגב מה דעתך האם ניתן לעשות הימניה על קנס או לא ?
ולע"ע לא מצאתי מי שעמד בזה חוץ משער המשפט א' א'

וכן יל"ד הודאת בע"ד נגד הימניה שהאמין לאחר ?

עושה חדשות
הודעות: 12639
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ובקשו חזון מנביא - חלק חדש של חזו"א !

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' פברואר 17, 2017 1:44 am

א. עבור מי נכתב סימן קלה?
ב. מי יכול להשלים את הקטע החסר בתחילת סימן קלא?

השעיר החיי
הודעות: 563
הצטרף: ב' ינואר 25, 2016 9:56 pm

Re: ובקשו חזון מנביא - חלק חדש של חזו"א !

הודעהעל ידי השעיר החיי » ו' פברואר 17, 2017 2:31 pm

זה מאמר החיקוי של הרב גולדוויכט


newimage.pdf
(1.28 MiB) הורד 521 פעמים

ישנו
הודעות: 633
הצטרף: ה' נובמבר 24, 2016 9:39 pm

Re: ובקשו חזון מנביא - חלק חדש של חזו"א !

הודעהעל ידי ישנו » א' אפריל 23, 2017 1:12 am

עושה חדשות כתב:
איש_ספר כתב:...בחלק הלימודי, בודאי שיש בו הרבה מאד דברים מחודשים. שמעתי שהגר"א דויטש בשיעורו שעסק בדין שויה אנפשיה חד"א, פלפל בחידוש שהתחדש לו בספר זה...

בוודאי הכוונה לסי' רטז, בו מבדיל החזו"א בין הודאת בע"ד לשאחד"א, דלגבי שויא לא שייך המושג של נאמן עלי אבא, וכן ל"ש הדין של כל האומר לא לויתי כאומר לא פרעתי. עי"ש ביאור הדברים בעומק. רצוני לידע האם מצינו באחרו' נידון של כל האומר לא לויתי וכו' או נאמן עלי אבא וכו' לגבי שויא אנפשיה חד"א, או ששתיקתם תלמדנו שהפשטות היא כחילוקו של החזו"א.

רעק"א מסתפק אי אמרי' בשוויא כל האומר לא לויתי (איני זוכר כעת מקורו כמדומה בתשו' ח"ב).
וברשב"א כתובות ט. מפורש לכאו' דאמרי' כן גם בשוויא, שדן במקום שהאשה מכחישה את הפתח פתוח, ממילא כבר לא נוכן לדון אונס, עיי"ש בדבריו.

גלרשטיין
הודעות: 478
הצטרף: א' ינואר 08, 2017 8:07 am

Re: ובקשו חזון מנביא - חלק חדש של חזו"א !

הודעהעל ידי גלרשטיין » ש' יולי 28, 2018 11:16 pm

מאמרו של הרב יהושע עינבל בנוגע לספר...
קבצים מצורפים
ספרים חדשים - שו''ת וחדושים חזו''א - ישורון לד.pdf
(162.87 KiB) הורד 546 פעמים

קרית מלך
הודעות: 1035
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: ובקשו חזון מנביא - חלק חדש של חזו"א !

הודעהעל ידי קרית מלך » א' יולי 29, 2018 3:18 am

מדוע בכינוי הרב יהוסף יעבץ?
[ובהערה ציין לספרו יורה אורח]!

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2532
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: ובקשו חזון מנביא - חלק חדש של חזו"א !

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ד' מרץ 20, 2019 10:29 pm

שקדים מתוקים כתב:
עתניאל בן קנז כתב:
מרחביה כתב:קיבלתי בדוא"ל מאחד החסום לפורום וביקש ממני לפרסם:

בהקדמה כתבו:
1.jpg

על מה מכוונים הדברים "מוטב תבטל תורה ולא תופר תורה",
אחד מהצינזורים התמוהים הוא המכתב דלהלן "הדרכה לא' שסבל ממתיחות יתר".
2.jpg

ולמה זו צנזורה תמוהה?
כי המכתב הזה כל כך מפורסם, שכל צינזור רק יבליט שבעתיים את ה"תבטל תורה ולא תופר תורה".
המכתב הזה נשלח לרפאל הלפרין בימי תנודות נעוריו הקשים, והתפרסם בספריו. (ולבטח הועתק משם).
הנה המקור:
3.png


ההשמטה: ואני מציע תפילת המנחה של עש"ק כי העת מסוגלת לשפע קודש לקראת שבת מלכתא וטוב להתפלל ביחידות

נו, עוד אפשר להבין את הצנורה של "טוב להתפלל ביחידות" - גם אם הסיפא "כדי שתהא הכוונה יותר רצוי'" תאבד את משמעותה - ואולי גם תסולף!
אבל החצי הראשון של המשפט?!



כנראה זה 'צו חסידיש'...

מה חסידיש? הנה לשון הזוהר הקדוש פרשת פרשת מקץ (דף קצז:) [אותה תנא שכל יום הם מדחקים בדבריו כל מיני חפצות וגברות, ושני דינים אם לא שלשה דינים, כל מיני חלותי"ם] : כשמתקדש היום בערב שבת קודש סוכת שלום מגיעה ומתפשטת בעולם, וסוכת שלום זוהי השבת. וכל מיני רוחות רעות ומזיקים וכוחות הטומאה מחביאים ומצניעים את עצמם, כיון שמתעוררת קדושה בעולם רוח טומאה לא יכולה להגיע והעולם בשמירה גדולה.
עוד יותר יגדל הפלא, שכאן לא עוסקים אם להוסיף את זה בחזו"א או לא, לדוגמא אם כתב החזו"א שאני מציע תפילת מנחה של עש"ק כי העת מסוגלת יותר, בלא טעם הדבר, ואז היה ויכיח אם כן לציין את זה או לא, דהא סו"ס אם מציינים מאיך יצא הדבר, אפשר יעלה על הדעת שהזו"א נתפס [ואו יותר נכון: התעלה] לדרך חסידות. נא אז הבנתי קצת. אבל רבונו של עולם הוא כתב את זה?!?!?!?!?!? אז מה הליצנות להשמיט את זה??????? הוא כן סבר שער"ש מסוגלת לשפע קודש, אז מה המשחק פה. אני פשוט לא מבין!
חותמו של הקב"ה אמת! אז קצת התדבקות בהקב"ה "מה הוא אמת אף אתה אמת"


מהזהר הנ"ל אין כ"כ ראיה, יש מקור נוסף אולי על מעלת תפלה של מנחה בע"ש?

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2532
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: ובקשו חזון מנביא - חלק חדש של חזו"א !

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ה' אפריל 11, 2019 2:32 pm

שמעתי היום ממקובל אחד, כי תפלת מנחה של ער"ש, יש לה מעלה של תפלת ר"ח (הוא הסביר עוד כמה דברים שלא כ"כ הבנתי, "מוחין" וכו' וכו'). ושאלתי המקור ואמר לי בשער הכוונות על ענין תפלת מנחה. עכ"ד.
ולפ"ז דברי החזו"א הנ"ל יש להם טעם עד"ה. [האם נכתב בפורום כבר האם החזו"א עסק באחרית ימיו בקבלה או לא? ידוע המעשה שמצאו אצלו בער"פ ספר עם הגהותיו והיה ספר בקבלה, כמובא בספרי תולדותיו].

הגיונות
הודעות: 976
הצטרף: ש' ינואר 28, 2017 7:44 pm

Re: ובקשו חזון מנביא - חלק חדש של חזו"א !

הודעהעל ידי הגיונות » ה' אפריל 11, 2019 3:03 pm

דרופתקי דאורייתא כתב:האם נכתב בפורום כבר האם החזו"א עסק באחרית ימיו בקבלה או לא? ידוע המעשה שמצאו אצלו בער"פ ספר עם הגהותיו והיה ספר בקבלה, כמובא בספרי תולדותיו

עוד לא נולד ה'גדול בישראל' שלא מסופר אודותיו שב'אחרית ימיו' או 'בצעירותו' התעסק בקבלה וכוחו רב בחכמת הנסתר...

לגופם של דברים, החזו"א אכן עושה מידי פעם בפעם, שימושים בדברי הזהר (למשל בעניין קו התאריך). אך בוודאי שהוא לא עסק בקבלה בצורה שיטתית ובטח שהיא לא עיצבה את פסיקותיו והשקפת עולמו.

דומני שהמעשה האמין ביותר אודות לימוד הקבלה אצל החזו'א, הוא הביטוי שאמר אודותיו הסטייפלר "מה שלא נראה כן [רגילות בלימוד 'עץ חיים] אצל מרן" (אורחות רבנו, א, עמ' רוז).

אריכות בכך ניתן לקרוא אצל בראון בספרו המנומנטלי על אודות החזו"א

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2532
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: ובקשו חזון מנביא - חלק חדש של חזו"א !

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ה' אפריל 11, 2019 3:07 pm

השאלה היא האם ניתן למצוא כמקור לדבריו עפ"ד המקובלים?
כגון לדוגמא דנן לגבי תפלת מנחה בער"ש, האם סתם כך הורה, כמו שצידד לעיל הרב אוצר החכמה, או שהיה לו בזה טעם נוסף, שהוא על דרך הסוד.

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ובקשו חזון מנביא - חלק חדש של חזו"א !

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' אפריל 11, 2019 3:26 pm

אכן, לפי מה שהראוני פעם בסידור הרש"ש יש כוונות מיוחדות נוספות במנחה בערש"ק.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Majestic-12 [Bot] ו־ 360 אורחים