מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מלך חיזקם בלימוד / שיהא שופר קשור לעמוד / בשבת וראש השנה

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
וירטואלי
הודעות: 253
הצטרף: ד' ינואר 14, 2015 9:23 pm

מלך חיזקם בלימוד / שיהא שופר קשור לעמוד / בשבת וראש השנה

הודעהעל ידי וירטואלי » ב' נובמבר 16, 2015 9:08 pm

לשון הפייט הנעלם [מהגניזה הקהירית] לשבת ראש השנה
מלך הזהיר בועד / שיהיו תוקעים בבית הועד / בשבת וראש השנה

מלך חיזקם בלימוד / שיהא שופר קשור לעמוד / בשבת וראש השנה

מלך ברר לעדה / שלא יתקעו אלא בפני ראשי תעודה / בשבת וראש השנה

מלך רחש שלא ימשך ביד / אבל יינתן בו פה והוא מגויד / בשבת וראש השנה


והחוקרים, המה ראו כן תמהו, מה ראו על ככה ומה הגיע אליהם, לקשור השופר אל העמוד בעת תקיעתו, נתחבטו בזה ולא העלו דבר ברור.

פליישר [תרביץ נד -תשמה] טוען שבזה יצאו מידי חשש שמא יעבירנו.
מוסקוביץ [תרביץ נה - תשמו] טוען משום מוקצה בשעת התקיעה עצמה, ואינו נוגע בו אלא בפיו(!).
הנשקה [סידרא ח - תשנב] טוען שזה בשביל שינוי בדרך התקיעה מעובדא דחול, כשלטענתו לירושלמי יסוד האיסור דאין מספקין ואין מרקדין אינו שמא יעשה כלי שיר אלא בגלל זה.

עיין שם כי נכספו החוקרים לתלות מנהג ארץ ישראל בדעת ירושלמי החלוק על הבבלי, בכדי שיבואר למה לא נזכרה ההלכה בתלמוד דידן, והאהבה קלקלה את השורה בפלפולים מיותרים ולא מסתברים.

והנה אלמלי הייתי באותו הדור הייתי מביא מחלוקת בבלי וירושלמי הקשורה מאד לענין-
בתלמוד ירושלמי [סוכה פ״ג הי״א] - כך היה המנהג בירושלם, אדם הולך לבית הכנסת ולולבו בידו וכו׳ לשאת כפיו ולקרות בתורה נותנו לחבירו, הניחו בארץ אסור לטלטלו. [ועיין ביאור הגר"א [יו"ד רסח] ששורת הדין שבסיום הנטילה היה צריך לשומטו מידו כאיזמל של מילה אלא שהקילו בזה, ונאמרו בזה כו"כ טעמים באחרונים].
ואילו בתלמוד בבלי [סוכה דף מ״א ע״ב] - תניא רבי אלעזר בר צדוק אומר כך היה מנהגן של אנשי ירושלם אדם יוצא מביתו ולולבו בידו הולך לביהכנ״ס לולבו בידו, קורא קריאת שמע ומתפלל ולולבו בידו, קורא בתורה ונושא כפיו מניחו על גבי קרקע הולך לבקר חולים ולנחם אבלים לולבו בידו. וכבר פירש בפמ"ג סימן תרנב א"א סק"ג שבא התלמוד ללמד שאין בו איסור טלטול כלל.

והיא הצעה נחמדה לכאורה, שקשירת השופר היא בכדי שלא יפול על הארץ מיד בסיום התקיעה, כשישמטנו, ולאידך גיסא שלא ימשך ביד להחזיקו מפני יראת ההפסד.

ועיין בכל זה.

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מלך חיזקם בלימוד / שיהא שופר קשור לעמוד / בשבת וראש השנה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' נובמבר 16, 2015 9:46 pm

פשט יפה והגיוני.

וירטואלי
הודעות: 253
הצטרף: ד' ינואר 14, 2015 9:23 pm

Re: מלך חיזקם בלימוד / שיהא שופר קשור לעמוד / בשבת וראש השנה

הודעהעל ידי וירטואלי » ב' נובמבר 16, 2015 10:50 pm

להשלמת הענין נשארה לא מבוארת התיבה 'מגויד', אולי מישהו יכול לעזור?

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: מלך חיזקם בלימוד / שיהא שופר קשור לעמוד / בשבת וראש השנה

הודעהעל ידי ברזילי » ב' נובמבר 16, 2015 11:06 pm

קשור בגידים?

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: מלך חיזקם בלימוד / שיהא שופר קשור לעמוד / בשבת וראש השנה

הודעהעל ידי זקן ששכח » ב' נובמבר 16, 2015 11:13 pm

וירטואלי כתב:להשלמת הענין נשארה לא מבוארת התיבה 'מגויד', אולי מישהו יכול לעזור?


מגוייד היינו חתוך.
אינני מצוי כעת בענין, אבל אולי הכוונה שלא ייתלש השופר כמות שהוא ויימשך מראש בעל החי, אלא יהיה חתוך יפה במקום הנחת הפה לתקיעה.

ישראל אליהו
הודעות: 1797
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: מלך חיזקם בלימוד / שיהא שופר קשור לעמוד / בשבת וראש השנה

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ב' נובמבר 16, 2015 11:24 pm

ומה הקשר לשבת ור"ה?

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: מלך חיזקם בלימוד / שיהא שופר קשור לעמוד / בשבת וראש השנה

הודעהעל ידי זקן ששכח » ב' נובמבר 16, 2015 11:54 pm

ישראל אליהו כתב:ומה הקשר לשבת ור"ה?

צודק.
וראה ר"ה לד ע"א לגבי 'והעברת' ורש"י.

[ומ"ש שיהא שופר קשור לעמוד, עי' תוס' שם ד"ה נעבריה ביד - "פירוש שיאחזנו בידו ויתקע ולא שיניחנו על גבי שום דבר ".]

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: מלך חיזקם בלימוד / שיהא שופר קשור לעמוד / בשבת וראש השנה

הודעהעל ידי חכם באשי » ג' נובמבר 17, 2015 10:37 am

וירטואלי,
לביאורך, הרי שנהגו כן בכל ראש השנה גם אם הוא חל בחול, בעוד שמהפיוט הנועד ליו"ט החל בשבת משמע, שכן היה המנהג רק בשבת, ואז צריך להגיע לאחד ההסברים שהבאת לעיל (לדעתי, הסברו של פליישר הוא הנראה ביותר).
הוסף לכך, שבארץ ישראל בתקופת הקלירי והפייטן הנזכר תקעו בר"ה שחל בשבת בבית הוועד, והמנהג שהפייטן הביא הוא 'לרווחא דמילתא' (וכנראה בא כדי לרצות את הדעה הבבלית). עי' פיוטי הקלירי לראש השנה, מהדורת אליצור-רנד, מבוא, עמ' 169 (מצורף)
ראש השנה.jpg
ראש השנה.jpg (123.35 KiB) נצפה 8135 פעמים

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: מלך חיזקם בלימוד / שיהא שופר קשור לעמוד / בשבת וראש השנה

הודעהעל ידי סעדיה » ג' נובמבר 17, 2015 12:36 pm

חכם באשי כתב:וירטואלי,
לביאורך, הרי שנהגו כן בכל ראש השנה גם אם הוא חל בחול, בעוד שמהפיוט הנועד ליו"ט החל בשבת משמע, שכן היה המנהג רק בשבת,

עי' העמק שאלה שאילתא נ"ג אות ד' דדברי הירושלמי הוא רק ביו"ט שחל להיות בשבת (וכתב כן גם במרומי שדה סוכה דמ"א ור"ה ד"ל).

וירטואלי
הודעות: 253
הצטרף: ד' ינואר 14, 2015 9:23 pm

Re: מלך חיזקם בלימוד / שיהא שופר קשור לעמוד / בשבת וראש השנה

הודעהעל ידי וירטואלי » ג' נובמבר 17, 2015 1:46 pm

בתוספתא סוכה סופ"ב מפורש רבי יוסי אומר יו"ט הראשון של חג שחל להיות בשבת כיון שיצא בו ידי חובתו אסור לטלטלו, ואלא דאית ספרים דלא גרסי לה, [ועיין תוכ"פ לרש"ל באורך], ואמנם דלפי"ז ליכא פלוגתא בהא עם לירושלמי עם הבבלי, שהרי בבבל לא נטלו בשבת, וכ"כ הנצי"ב הנזכר.

ועיקר כוונתי היתה דהואיל והתקיעה הותרה רק בבית הועד לכן בגמר התקיעה השופר מוקצה, משא"כ ביו"ט רגיל של ראש השנה שלעולם יכול ללכת ולתקוע למי שלא שמע, ופשוט.
נערך לאחרונה על ידי וירטואלי ב ג' נובמבר 17, 2015 1:56 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מלך חיזקם בלימוד / שיהא שופר קשור לעמוד / בשבת וראש השנה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' נובמבר 17, 2015 1:52 pm

וירטואלי כתב:בתוספתא סוכה סופ"ב פ"ב מפורש רבי יוסי אומר יו"ט הראשון של חג שחל להיות בשבת כיון שיצא בו ידי חובתו אסור לטלטלו, ואלא דאית ספרים דלא גרסי לה, [ועיין תוכ"פ לרש"ל באורך], ואמנם דלפי"ז ליכא פלוגתא בהא עם לירושלמי עם הבבלי, שהרי בבבל לא נטלו בשבת, וכ"כ הנצי"ב הנזכר.

ועיקר כוונתי היתה דהואיל והתקיעה הותרה רק בבית הועד לכן בגמר התקיעה השופר מוקצה, משא"כ ביו"ט רגיל של ראש השנה שלעולם יכול ללכת ולתקוע למי שלא שמע, ופשוט.

עוד סברא בזה: את"ל שהשופר הוא מוקצה - בשבת הרי הוא אסור בטלטול, וביו"ט מותר לטלטלו לצורך מצוותו, וכן להחזירו למקומו, כמו שמותר להוציאו מרשות לרשות ולהחזירו (טלטול מוקצה ביו"ט הותר לצורך אוכל נפש, ולצורך מצווה שזמנה בו ביום, ככל מלאכת יו"ט).

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: מלך חיזקם בלימוד / שיהא שופר קשור לעמוד / בשבת וראש השנה

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ג' נובמבר 17, 2015 2:07 pm

חכם באשי כתב:וירטואלי,
לביאורך, הרי שנהגו כן בכל ראש השנה גם אם הוא חל בחול, בעוד שמהפיוט הנועד ליו"ט החל בשבת משמע, שכן היה המנהג רק בשבת, ואז צריך להגיע לאחד ההסברים שהבאת לעיל (לדעתי, הסברו של פליישר הוא הנראה ביותר).
הוסף לכך, שבארץ ישראל בתקופת הקלירי והפייטן הנזכר תקעו בר"ה שחל בשבת בבית הוועד, והמנהג שהפייטן הביא הוא 'לרווחא דמילתא' (וכנראה בא כדי לרצות את הדעה הבבלית). עי' פיוטי הקלירי לראש השנה, מהדורת אליצור-רנד, מבוא, עמ' 169 (מצורף)
ראש השנה.jpg


לפי מה שזכור לי בירושלמי לא משמע שס"ל כרבה, ובכל אופן הלא בבית הועד אין חשש שמא יעבירנו.

וירטואלי כתב:בתוספתא סוכה סופ"ב מפורש רבי יוסי אומר יו"ט הראשון של חג שחל להיות בשבת כיון שיצא בו ידי חובתו אסור לטלטלו, ואלא דאית ספרים דלא גרסי לה, [ועיין תוכ"פ לרש"ל באורך], ואמנם דלפי"ז ליכא פלוגתא בהא עם לירושלמי עם הבבלי, שהרי בבבל לא נטלו בשבת, וכ"כ הנצי"ב הנזכר.

ועיקר כוונתי היתה דהואיל והתקיעה הותרה רק בבית הועד לכן בגמר התקיעה השופר מוקצה, משא"כ ביו"ט רגיל של ראש השנה שלעולם יכול ללכת ולתקוע למי שלא שמע, ופשוט.


הרי בלולב שלא שייך טעם זה ואעפ"כ הוא מוקצה מיד כשהניחו בארץ.

וירטואלי
הודעות: 253
הצטרף: ד' ינואר 14, 2015 9:23 pm

Re: מלך חיזקם בלימוד / שיהא שופר קשור לעמוד / בשבת וראש השנה

הודעהעל ידי וירטואלי » ג' נובמבר 17, 2015 2:20 pm

צופר הנעמתי כתב:
וירטואלי כתב:בתוספתא סוכה סופ"ב מפורש רבי יוסי אומר יו"ט הראשון של חג שחל להיות בשבת כיון שיצא בו ידי חובתו אסור לטלטלו, ואלא דאית ספרים דלא גרסי לה, [ועיין תוכ"פ לרש"ל באורך], ואמנם דלפי"ז ליכא פלוגתא בהא עם לירושלמי עם הבבלי, שהרי בבבל לא נטלו בשבת, וכ"כ הנצי"ב הנזכר.

ועיקר כוונתי היתה דהואיל והתקיעה הותרה רק בבית הועד לכן בגמר התקיעה השופר מוקצה, משא"כ ביו"ט רגיל של ראש השנה שלעולם יכול ללכת ולתקוע למי שלא שמע, ופשוט.


הרי בלולב שלא שייך טעם זה ואעפ"כ הוא מוקצה מיד כשהניחו בארץ.

הרי לולב דרכו להיקנות ע"י כל א' וא', ועוד שהרי חוץ לבית הכנסת אסור בטלטול בשבת ואם מישהו בביה"כ עדיין לא יצא יד"ח אה"נ מותר.
[ובעצם אין אחריות הקושיא עלי, כלומר אני טענתי סברא מסוימת במנהג ארץ ישראל [ולהגדיל הענין הבאתי מחלוקת בבלי וירושלמי ונסתעפו הדברים], כת"ר מביא ראיה שיש מקומות שחששו למוקצה גם בלא"ה, אולי יש עוד סברא אחרת לחלק בין יו"ט שחל בשבת ליו"ט גרידא]

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: מלך חיזקם בלימוד / שיהא שופר קשור לעמוד / בשבת וראש השנה

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ג' נובמבר 17, 2015 3:19 pm

וירטואלי כתב:
צופר הנעמתי כתב:
וירטואלי כתב:בתוספתא סוכה סופ"ב מפורש רבי יוסי אומר יו"ט הראשון של חג שחל להיות בשבת כיון שיצא בו ידי חובתו אסור לטלטלו, ואלא דאית ספרים דלא גרסי לה, [ועיין תוכ"פ לרש"ל באורך], ואמנם דלפי"ז ליכא פלוגתא בהא עם לירושלמי עם הבבלי, שהרי בבבל לא נטלו בשבת, וכ"כ הנצי"ב הנזכר.

ועיקר כוונתי היתה דהואיל והתקיעה הותרה רק בבית הועד לכן בגמר התקיעה השופר מוקצה, משא"כ ביו"ט רגיל של ראש השנה שלעולם יכול ללכת ולתקוע למי שלא שמע, ופשוט.


הרי בלולב שלא שייך טעם זה ואעפ"כ הוא מוקצה מיד כשהניחו בארץ.

הרי לולב דרכו להיקנות ע"י כל א' וא', ועוד שהרי חוץ לבית הכנסת אסור בטלטול בשבת ואם מישהו בביה"כ עדיין לא יצא יד"ח אה"נ מותר.

מ"ש חוץ לביה"כ מתוך ביה"כ?
וירטואלי כתב:[ובעצם אין אחריות הקושיא עלי, כלומר אני טענתי סברא מסוימת במנהג ארץ ישראל [ולהגדיל הענין הבאתי מחלוקת בבלי וירושלמי ונסתעפו הדברים], כת"ר מביא ראיה שיש מקומות שחששו למוקצה גם בלא"ה, אולי יש עוד סברא אחרת לחלק בין יו"ט שחל בשבת ליו"ט גרידא]


אתה טענת שהנושא הוא מוקצה ולפי זה נשאלת השאלה מה ההבדל בין יו"ט בשבת לשאר יו"ט, והטענה לחלק בין יו"ט ליו"ט בשבת נסתרת מהירושלמי שהבאת. על זה אתה עונה שאולי יש תירוץ. אולי זה נכון, אבל זה לא אומר שאין אחריות הקושיא עליך.

וירטואלי
הודעות: 253
הצטרף: ד' ינואר 14, 2015 9:23 pm

Re: מלך חיזקם בלימוד / שיהא שופר קשור לעמוד / בשבת וראש השנה

הודעהעל ידי וירטואלי » ג' נובמבר 17, 2015 3:27 pm

לא הבנתי, בשבת יש איסור סקילה להוציא מרשות לרשות ואסור להעביר ד' אמות ברה"ר.

החילוק בין שבת ליו"ט מפורש בתוספתא, וכ"כ הנצי"ב ועוד אחרונים.

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: מלך חיזקם בלימוד / שיהא שופר קשור לעמוד / בשבת וראש השנה

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ג' נובמבר 17, 2015 3:37 pm

וירטואלי כתב:לא הבנתי, בשבת יש איסור סקילה להוציא מרשות לרשות ואסור להעביר ד' אמות ברה"ר.


????
הנושא היה לחלק בין שופר ללולב, לא בין שבת ליו"ט.

וירטואלי
הודעות: 253
הצטרף: ד' ינואר 14, 2015 9:23 pm

Re: מלך חיזקם בלימוד / שיהא שופר קשור לעמוד / בשבת וראש השנה

הודעהעל ידי וירטואלי » ג' נובמבר 17, 2015 3:42 pm

הנושא של מי היה כך? איזה חילוק יש? שלא קשרו את הלולב לעמוד בשבת?

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: מלך חיזקם בלימוד / שיהא שופר קשור לעמוד / בשבת וראש השנה

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ג' נובמבר 17, 2015 9:59 pm

חשבתי שהנושא שעליו דיברנו בכמה הודעות האחרונות היה:

צופר הנעמתי כתב:
הרי בלולב שלא שייך טעם זה ואעפ"כ הוא מוקצה מיד כשהניחו בארץ.


עכשיו אני מבין שאתה ניסית לענות על השאלה למה הלולב לא קשור לעמוד בראש השנה.

וירטואלי
הודעות: 253
הצטרף: ד' ינואר 14, 2015 9:23 pm

Re: מלך חיזקם בלימוד / שיהא שופר קשור לעמוד / בשבת וראש השנה

הודעהעל ידי וירטואלי » ג' נובמבר 17, 2015 10:46 pm

אתה יודע מה, הירושלמי באמת חולק וסובר שהלולב מוקצה גם ביו"ט [ודלא כהנצי"ב] ואני אלך כהתוספתא שמפורש בה שדווקא בשבת.

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: מלך חיזקם בלימוד / שיהא שופר קשור לעמוד / בשבת וראש השנה

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ד' נובמבר 18, 2015 12:46 am

וירטואלי כתב:אתה יודע מה, הירושלמי באמת חולק וסובר שהלולב מוקצה גם ביו"ט [ודלא כהנצי"ב] ואני אלך כהתוספתא שמפורש בה שדווקא בשבת.


אה"נ, אלא שלפי זה צריכים להניח שנהגו כהתוספתא נגד הירושלמי.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15594
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: מלך חיזקם בלימוד / שיהא שופר קשור לעמוד / בשבת וראש השנה

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' נובמבר 18, 2015 2:17 am

וירטואלי כתב:לשון הפייט הנעלם [מהגניזה הקהירית] לשבת ראש השנה
מלך הזהיר בועד / שיהיו תוקעים בבית הועד / בשבת וראש השנה

מלך חיזקם בלימוד / שיהא שופר קשור לעמוד / בשבת וראש השנה

מלך ברר לעדה / שלא יתקעו אלא בפני ראשי תעודה / בשבת וראש השנה

מלך רחש שלא ימשך ביד / אבל יינתן בו פה והוא מגויד / בשבת וראש השנה


יש"כ על הפשט היפה.
אולי אפשר לפרש באופן שונה לגמרי. שעמוד הוא כינוי לבית הועד? (וממילא "קשור" הוא מטאפורה).

וירטואלי
הודעות: 253
הצטרף: ד' ינואר 14, 2015 9:23 pm

Re: מלך חיזקם בלימוד / שיהא שופר קשור לעמוד / בשבת וראש השנה

הודעהעל ידי וירטואלי » ד' נובמבר 18, 2015 7:57 am

אפשר גם להשוות את התוספתא לירושלמי, ושביום טוב התירו את מנהג אנשי ירושלים עד שיניחנו בארץ אבל בשבת כיון שצא בו הוא מוקצה.

אבל לא הבנתי למה כת"ר מתאמץ להחזיק נגד דברי הנצי"ב.

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מלך חיזקם בלימוד / שיהא שופר קשור לעמוד / בשבת וראש השנה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' נובמבר 18, 2015 8:55 am

איש_ספר כתב:
וירטואלי כתב:לשון הפייט הנעלם [מהגניזה הקהירית] לשבת ראש השנה
מלך הזהיר בועד / שיהיו תוקעים בבית הועד / בשבת וראש השנה

מלך חיזקם בלימוד / שיהא שופר קשור לעמוד / בשבת וראש השנה

מלך ברר לעדה / שלא יתקעו אלא בפני ראשי תעודה / בשבת וראש השנה

מלך רחש שלא ימשך ביד / אבל יינתן בו פה והוא מגויד / בשבת וראש השנה


יש"כ על הפשט היפה.
אולי אפשר לפרש באופן שונה לגמרי. שעמוד הוא כינוי לבית הועד? (וממילא "קשור" הוא מטאפורה).


אבל אז איך יתפרש הטור האחרון?

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: מלך חיזקם בלימוד / שיהא שופר קשור לעמוד / בשבת וראש השנה

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ד' נובמבר 18, 2015 2:17 pm

וירטואלי כתב:אפשר גם להשוות את התוספתא לירושלמי, ושביום טוב התירו את מנהג אנשי ירושלים עד שיניחנו בארץ אבל בשבת כיון שצא בו הוא מוקצה.

ואז יצא שבר"ה השופר מוקצה מיד גם ביו"ט בשחל להיות בחול.
וירטואלי כתב:אבל לא הבנתי למה כת"ר מתאמץ להחזיק נגד דברי הנצי"ב.

לא ראיתי את הנצי"ב בפנים. איך הוא מסביר את הירושלמי?

זנב לשועלים
הודעות: 169
הצטרף: ו' אוגוסט 30, 2013 2:20 pm

Re: מלך חיזקם בלימוד / שיהא שופר קשור לעמוד / בשבת וראש השנה

הודעהעל ידי זנב לשועלים » ד' נובמבר 18, 2015 2:25 pm

נ"ב מן השיטה האחרונה שלא היו מחזיקים השופר אף בשעת תקיעה ודו"ק כי נכון הוא

וירטואלי
הודעות: 253
הצטרף: ד' ינואר 14, 2015 9:23 pm

Re: מלך חיזקם בלימוד / שיהא שופר קשור לעמוד / בשבת וראש השנה

הודעהעל ידי וירטואלי » ד' נובמבר 18, 2015 2:44 pm

צופר הנעמתי כתב:
וירטואלי כתב:אפשר גם להשוות את התוספתא לירושלמי, ושביום טוב התירו את מנהג אנשי ירושלים עד שיניחנו בארץ אבל בשבת כיון שצא בו הוא מוקצה.

ואז יצא שבר"ה השופר מוקצה מיד גם ביו"ט בשחל להיות בחול.
וירטואלי כתב:אבל לא הבנתי למה כת"ר מתאמץ להחזיק נגד דברי הנצי"ב.

לא ראיתי את הנצי"ב בפנים. איך הוא מסביר את הירושלמי?

ועל זה עניתי כבר שבראש השנה אפשר ללכת לתקוע לאחרים וכו' וכו' וכו'.

מה היה קשה לכת"ר על הנצי"ב? מכך שבירושלמי מבואר שהולך לביה"כ מביתו עם הלולב? למה כת"ר לא רואה לנכון לפרש יותר?

הערה נכבדה, [ע"ד פלפול הייתי אומר שהואיל והגמ' מדברת במנהג ירושלים שהיא ככרמלית [עירובין ו, ב] ואפ"ל שעירבו בה, משא"כ מתניתין סוכה פ"ג משנה יג] יום טוב הראשון של חג שחל להיות בשבת, כל העם מוליכין את לולביהן לבית הכנסת, הרי מיירי בגבולין].

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: מלך חיזקם בלימוד / שיהא שופר קשור לעמוד / בשבת וראש השנה

הודעהעל ידי סעדיה » ד' נובמבר 18, 2015 2:49 pm

כפשוטו השורה האחרונה מרמזת לדברי הגמ' ר"ה ל"ד. 'נעבריה ביד', שאין מקיימים את ה'והעברת'/במשוך היובל' ביד (עיי"ש ברש"י ותוס'), אלא שאי"ז דוקא בשבת, וצ"ע.

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: מלך חיזקם בלימוד / שיהא שופר קשור לעמוד / בשבת וראש השנה

הודעהעל ידי זקן ששכח » ד' נובמבר 18, 2015 3:02 pm

סעדיה כתב:כפשוטו השורה האחרונה מרמזת לדברי הגמ' ר"ה ל"ד. 'נעבריה ביד', שאין מקיימים את ה'והעברת'/במשוך היובל' ביד (עיי"ש ברש"י ותוס'), אלא שאי"ז דוקא בשבת, וצ"ע.


זקן ששכח כתב:וראה ר"ה לד ע"א לגבי 'והעברת' ורש"י.
[ומ"ש שיהא שופר קשור לעמוד, עי' תוס' שם ד"ה נעבריה ביד - "פירוש שיאחזנו בידו ויתקע ולא שיניחנו על גבי שום דבר ".]

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: מלך חיזקם בלימוד / שיהא שופר קשור לעמוד / בשבת וראש השנה

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ד' נובמבר 18, 2015 9:51 pm

וירטואלי כתב:
צופר הנעמתי כתב:
וירטואלי כתב:אפשר גם להשוות את התוספתא לירושלמי, ושביום טוב התירו את מנהג אנשי ירושלים עד שיניחנו בארץ אבל בשבת כיון שצא בו הוא מוקצה.

ואז יצא שבר"ה השופר מוקצה מיד גם ביו"ט בשחל להיות בחול.
וירטואלי כתב:אבל לא הבנתי למה כת"ר מתאמץ להחזיק נגד דברי הנצי"ב.

לא ראיתי את הנצי"ב בפנים. איך הוא מסביר את הירושלמי?

ועל זה עניתי כבר שבראש השנה אפשר ללכת לתקוע לאחרים וכו' וכו' וכו'.

ועל זה כבר עניתי שאותו דבר לולב וכו' וכו' וכו' ואז יצא שבר"ה השופר מוקצה מיד גם ביו"ט בשחל להיות בחול.
אני לחלוטין לא מצליח לעקוב אחרי קו המחשבה שלך. אולי תנסה להסביר את הענין בכללות לדעתך על מנת שאוכל לרדת לעומק דעתך?
וירטואלי כתב:מה היה קשה לכת"ר על הנצי"ב? מכך שבירושלמי מבואר שהולך לביה"כ מביתו עם הלולב? למה כת"ר לא רואה לנכון לפרש יותר?


שהניחו בארץ אסור לטלטלו אף ביום טוב גרידא, ומוקצה דלולב לאו דווקא ביו"ט שחל להיות בשבת.

עושה חדשות
הודעות: 12641
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מלך חיזקם בלימוד / שיהא שופר קשור לעמוד / בשבת וראש השנה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' ספטמבר 26, 2016 8:38 pm

אפשר בבקשה להעלות את התרביץ'ים המוזכרים לעיל?

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מלך חיזקם בלימוד / שיהא שופר קשור לעמוד / בשבת וראש השנה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' דצמבר 04, 2016 8:56 pm

עזריאל ברגר כתב:טלטול מוקצה ביו"ט הותר לצורך אוכל נפש, ולצורך מצווה שזמנה בו ביום, ככל מלאכת יו"ט.

אני חוזר בי, לאור המבואר במג"א (תקכו, כג) ובטור (שם, "סעיף כא", עמוד שנד בהוצאת שירת דבורה) שאסור לטלטל אבנים לצורך מצוות תקיעת שופר (וראה גם בסימן תמו בשו"ע אדה"ז סעיף ה' שמשמע שם די בבירור שהבערה הותרה לצורך מצווה עוברת משא"כ מוקצה וצ"ע מהו מקור וטעם החילוק).

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מלך חיזקם בלימוד / שיהא שופר קשור לעמוד / בשבת וראש השנה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' מרץ 10, 2021 2:44 pm

ראו מאמרו של הגר"י נאה בענין פיוט זה
viewtopic.php?p=681992#p681992

חד ברנש
הודעות: 5775
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: מלך חיזקם בלימוד / שיהא שופר קשור לעמוד / בשבת וראש השנה

הודעהעל ידי חד ברנש » ד' מרץ 10, 2021 3:59 pm

עושה חדשות כתב:אפשר בבקשה להעלות את התרביץ'ים המוזכרים לעיל?

תרשום לאלו מאמרים כוונתך.

לבי במערב
הודעות: 9241
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: מלך חיזקם בלימוד / שיהא שופר קשור לעמוד / בשבת וראש השנה

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' מרץ 10, 2021 5:26 pm

חד ברנש כתב:תרשום לאלו מאמרים כוונתך.
וירטואלי כתב:פליישר [תרביץ נד -תשמה] טוען שבזה יצאו מידי חשש שמא יעבירנו. מוסקוביץ [תרביץ נה - תשמו] טוען משום מוקצה בשעת התקיעה עצמה, ואינו נוגע בו אלא בפיו(!).

בגולה
הודעות: 1346
הצטרף: ב' אוגוסט 16, 2010 7:28 pm

Re: מלך חיזקם בלימוד / שיהא שופר קשור לעמוד / בשבת וראש השנה

הודעהעל ידי בגולה » ד' מרץ 10, 2021 6:14 pm

חד ברנש כתב:
עושה חדשות כתב:אפשר בבקשה להעלות את התרביץ'ים המוזכרים לעיל?

תרשום לאלו מאמרים כוונתך.

עבר יותר מחצי שמיטה מאז בקשתו...

לבי במערב
הודעות: 9241
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: מלך חיזקם בלימוד / שיהא שופר קשור לעמוד / בשבת וראש השנה

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' מרץ 10, 2021 7:59 pm

אך עדיין טעמה עומד בה וריחה לא נמר.

חד ברנש
הודעות: 5775
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: מלך חיזקם בלימוד / שיהא שופר קשור לעמוד / בשבת וראש השנה

הודעהעל ידי חד ברנש » ה' מרץ 11, 2021 12:16 am

רק עכשיו ראיתי את בקשתו...
וכבר אמרו חז"ל, יש תפילה הנענית לשלושה ימים, לשלושים יום, לשנה, לשמיטה ולשלושים שנה... עוד הייתי יכול להמתין שלושים שנה.


לבי במערב
הודעות: 9241
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: מלך חיזקם בלימוד / שיהא שופר קשור לעמוד / בשבת וראש השנה

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' מרץ 11, 2021 1:28 am

רוב תודות!


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 392 אורחים