מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

המעין 216 טבת תשע"ו

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
עדיאל ברויאר
הודעות: 3480
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

המעין 216 טבת תשע"ו

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ה' דצמבר 17, 2015 7:01 pm

.
קבצים מצורפים
המעין 216, טבת תשע''ו.pdf
(1.17 MiB) הורד 790 פעמים

עושה חדשות
הודעות: 12559
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: המעין 216 טבת תשע"ו

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' דצמבר 17, 2015 8:51 pm

לא יכול להאמין... בימינו... מסר מן השמים...
פאר וואס נישט?
אני מרגיש שנשפך קיתון על פני.
קבצים מצורפים
המעין עמוד 105.jpg
המעין עמוד 105.jpg (99.67 KiB) נצפה 7658 פעמים

אורח
הודעות: 627
הצטרף: ה' יולי 21, 2011 8:14 pm

Re: המעין 216 טבת תשע"ו

הודעהעל ידי אורח » ה' דצמבר 17, 2015 9:00 pm

חלקים גדולים מהגליון הזה הוא שפיכת קיתון.
דבריו הבזויים של הרב מלמד על החזו"א זוכים כאן להגנה נרחבת.
פשוט שהרבה כותבים יחושו לא בנוח לפרסם בבמה שעל גבה מתפרסמים דברים כאלה.

עדיאל ברויאר
הודעות: 3480
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: המעין 216 טבת תשע"ו

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ה' דצמבר 17, 2015 9:35 pm

עושה חדשות - אכן הציטוט שהבאת מתמיה, ויש לגונזו ולמוחקו, וחבל שעלה על דעת הכותב וחבל שנכתב וחבל שפורסם.

אורח - לא קראתי את דברי אף אחד מן הצדדים, אבל אני מודע להם באופן כללי. כמדומה שאפשר להרגיש בנוח לפרסם בבמה בה נאמרו דברים ברורים וארוכים בפעם הקודמת, וכמדומני שגם העורך היקר שליט"א פירסם במקום אחר תגובה נחרצת לרב מלמד (אני מקווה שזכרוני אינו מטעני). אמנם דווקא הציטוט שהביא עושה חדשות מקומם מאוד, לענ"ד הרבה יותר מאשר הצדקת ביקורת על החזו"א זצ"ל, אפילו אם הביקורת אינה מתאימה כלל וכלל. וכמדומני שגם החזו"א היה חותם על הסדר הזה של חומרת הדברים, ולא בגלל ענוותנותו הרבה.

סעדיה
הודעות: 1602
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: המעין 216 טבת תשע"ו

הודעהעל ידי סעדיה » ה' דצמבר 17, 2015 9:38 pm

עושה חדשות כתב:לא יכול להאמין... בימינו... מסר מן השמים...
פאר וואס נישט?
אני מרגיש שנשפך קיתון על פני.

יותר מזעזע הוא מאי דפשיטא ליה שדברי אגדה אינם נכונים, אלא שמסתפק אולי זה דבר הלכה (איזה הלכה?).

שברי לוחות
הודעות: 2097
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: המעין 216 טבת תשע"ו

הודעהעל ידי שברי לוחות » ה' דצמבר 17, 2015 9:42 pm

נורא נוראות --- שעשוי לפגוע בשמחת החג של קהילה שלמה

שפה ברורה
הודעות: 638
הצטרף: ה' נובמבר 15, 2012 10:25 pm

Re: המעין 216 טבת תשע"ו

הודעהעל ידי שפה ברורה » ה' דצמבר 17, 2015 9:52 pm

בענין נסים לרשעים..
נקלעתי זה זמן קצר לדברי מהר"י מבעלזא
והא לך דבריו:
http://www.otzar.org/aspcrops/154578_19 ... 122015.asp

אורח
הודעות: 627
הצטרף: ה' יולי 21, 2011 8:14 pm

Re: המעין 216 טבת תשע"ו

הודעהעל ידי אורח » ה' דצמבר 17, 2015 10:06 pm

עדיאל ברויאר כתב:עושה חדשות - אכן הציטוט שהבאת מתמיה, ויש לגונזו ולמוחקו, וחבל שעלה על דעת הכותב וחבל שנכתב וחבל שפורסם.

אורח - לא קראתי את דברי אף אחד מן הצדדים, אבל אני מודע להם באופן כללי. כמדומה שאפשר להרגיש בנוח לפרסם בבמה בה נאמרו דברים ברורים וארוכים בפעם הקודמת, וכמדומני שגם העורך היקר שליט"א פירסם במקום אחר תגובה נחרצת לרב מלמד (אני מקווה שזכרוני אינו מטעני). אמנם דווקא הציטוט שהביא עושה חדשות מקומם מאוד, לענ"ד הרבה יותר מאשר הצדקת ביקורת על החזו"א זצ"ל, אפילו אם הביקורת אינה מתאימה כלל וכלל. וכמדומני שגם החזו"א היה חותם על הסדר הזה של חומרת הדברים, ולא בגלל ענוותנותו הרבה.

לא התכוונתי לדרג. התכוונתי שכל הגליון הזה הוא שמאל שבשמאל.
שמיטה - שמאל. גיורים בלי קבלת מצוות - שמאל. שפת סתר של פוסקי הלכה, שמאל. וכעת נוסף גם הציטוט ההוא.
אכן ר' יואל שליט"א פרסם מחאה בבשבע, ועל מה שהולך כאן אמרו ענותנותו של פלוני וכו'.

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: המעין 216 טבת תשע"ו

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' דצמבר 17, 2015 10:23 pm

כל הגליון?
כמדוני שכב' לא דק וטובא לא דק
רוב הגליון זה מאמרים. קצת דברי זכרון. ובסוף תגובות והערות (ומשם כל הנושאים שהביא כב')- פחות מחמישית מהגליון (וגם חלק מהתגובות זה לא על הנושאים שכתב כב')

אורח
הודעות: 627
הצטרף: ה' יולי 21, 2011 8:14 pm

Re: המעין 216 טבת תשע"ו

הודעהעל ידי אורח » ה' דצמבר 17, 2015 10:25 pm

צודק. סליחה לא כולו. הפרזתי.

גם זו לטובה
הודעות: 2520
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: המעין 216 טבת תשע"ו

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ו' דצמבר 18, 2015 2:06 am

ומה דעת חברי הפורום על המאמר "מתווה הגז,פיטום הקטורת, וכפרה זמינה במקדש"?

גם זו לטובה
הודעות: 2520
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: המעין 216 טבת תשע"ו

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ו' דצמבר 18, 2015 4:11 am

לא ראיתי את המאמר הראשון של הרב מלמד, שיצא כנגדו הגר"מ פטרובר, אולם שמעתי כעת את שיעורו על "היתר מכירה"

וזהו תו"ד:
יש המחרימים את "היתר מכירה" אוסרים לאכול מפירות היתר מכירה, אוסרים השגחות שמתירים יבול של היתר מכירה.
מי שמחרים נוהג ברשעות בניגוד לכל כללי ההלכה.
עובר באיסורים החמורים ביותר של ביזוי גדולי תורה, ביזוי התורה ,מבזה את כל כללי הפסיקה המקובלים.
שמור ונעבד עיקר ההלכה שמותר [ובפרט ששמיטה מדרבנן וי"א מידת חסידות, וגם יש ספק על מועד שנת השמיטה, ומצינו ב"מעשה שבת" שלא נאסר במקום מחלוקת] ואף לאוסרים, אין קנס במי שנהג כדעת רבותיו המתירים, בשביל לאסור צריך לומר, שהרבנים שהתירו, מהר"י מקובנא וכו' הם כעפרא דארעא, האם יש איסור חמור מזה?
איסור יבול של היתר מכירה, עיקרה לא ע"פ ההלכה, אלא עיקרה לבזות ולפגוע ברבנים שהורו את ההיתר, ובעצם זה מלחמה על ישוב הארץ, מלחמה נגד התנועה הציונית שהצילה את עם ישראל, וממילא נגד הרבנים שתמכו בתנועה הציונית


סביר להניח שהרב מלמד יודע מי הם האוסרים, לא מחבר ספר "דת הציונות" אלא.... וכמד' אפ"ל על דבריו שעובר באיסור חמור של מבזה גדולי תורה וכו'

שברי לוחות
הודעות: 2097
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: המעין 216 טבת תשע"ו

הודעהעל ידי שברי לוחות » ו' דצמבר 18, 2015 4:28 am

עדיאל ברויאר כתב:.

יישר כח!

ישראל אליהו
הודעות: 1795
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: המעין 216 טבת תשע"ו

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ש' דצמבר 19, 2015 10:01 pm

גם זו לטובה כתב:לא ראיתי את המאמר הראשון של הרב מלמד, שיצא כנגדו הגר"מ פטרובר, אולם שמעתי כעת את שיעורו על "היתר מכירה"

וזהו תו"ד:
יש המחרימים את "היתר מכירה" אוסרים לאכול מפירות היתר מכירה, אוסרים השגחות שמתירים יבול של היתר מכירה.
מי שמחרים נוהג ברשעות בניגוד לכל כללי ההלכה.
עובר באיסורים החמורים ביותר של ביזוי גדולי תורה, ביזוי התורה ,מבזה את כל כללי הפסיקה המקובלים.
שמור ונעבד עיקר ההלכה שמותר [ובפרט ששמיטה מדרבנן וי"א מידת חסידות, וגם יש ספק על מועד שנת השמיטה, ומצינו ב"מעשה שבת" שלא נאסר במקום מחלוקת] ואף לאוסרים, אין קנס במי שנהג כדעת רבותיו המתירים, בשביל לאסור צריך לומר, שהרבנים שהתירו, מהר"י מקובנא וכו' הם כעפרא דארעא, האם יש איסור חמור מזה?
איסור יבול של היתר מכירה, עיקרה לא ע"פ ההלכה, אלא עיקרה לבזות ולפגוע ברבנים שהורו את ההיתר, ובעצם זה מלחמה על ישוב הארץ, מלחמה נגד התנועה הציונית שהצילה את עם ישראל, וממילא נגד הרבנים שתמכו בתנועה הציונית


סביר להניח שהרב מלמד יודע מי הם האוסרים, לא מחבר ספר "דת הציונות" אלא.... וכמד' אפ"ל על דבריו שעובר באיסור חמור של מבזה גדולי תורה וכו'

בשביל לאסור אין צורך [וגם לא נכון] לומר שכל הרבנים המתירים הם כעפרא דארעא. די בכך שההיתר שלהם אין לו על מה לסמוך. ומה שנסמכו על קולות שונות, אין להם על מה לסמוך.
אין ראיה כלל מדעת הרמב"ם להתיר בישול אחר בישול בלח, לנ"ד, שם אין בידי לחלוק על הרמב"ם. מקסימום להכריע כדעת החולקים. אך במחלוקת אחרונים, אפשר לחלוק על אחרון. וממילא נכון יהיה לומר "אין לו על מי לסמוך".
עיקר הבעיה בענין הקיתון על פניו, היא דעת קהילה מסויימת שהתנאים [או הראשונים] הם ברמתם. וממילא, רבי יהודה הנשיא מידי פעם שילב דברי אגדה [הכוונה "אגדות עם", הרב 'סעדיה'].
מן הסתם תלמידיו ישפרו יותר את טעמם, ופשוט יחלקו על 'פרשנותו' של רבי יהודה הנשיא, ואלו ואלו דברי אלוקים חיים..

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: המעין 216 טבת תשע"ו

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' דצמבר 20, 2015 10:13 am

גם זו לטובה כתב:ומה דעת חברי הפורום על המאמר "מתווה הגז,פיטום הקטורת, וכפרה זמינה במקדש"?


מכיוון שעסקתי רבות בסוגיא הנ"ל, בס"ד, הרי אני מרשה לעצמי לומר שלצערי הרב המאמר הנ"ל לא נגע ולא פגע ולא התייחס כלל לסוגיות בגמ' ובראשונים ובאחרונים הנוגעות לנושא, אלא הפליג את הדיון למקורות שאין להם שום קשר לנדון

צונאמי
הודעות: 728
הצטרף: ב' נובמבר 18, 2013 12:08 am

Re: המעין 216 טבת תשע"ו

הודעהעל ידי צונאמי » א' דצמבר 20, 2015 1:24 pm

בברכה המשולשת כתב:
גם זו לטובה כתב:ומה דעת חברי הפורום על המאמר "מתווה הגז,פיטום הקטורת, וכפרה זמינה במקדש"?


מכיוון שעסקתי רבות בסוגיא הנ"ל, בס"ד, הרי אני מרשה לעצמי לומר שלצערי הרב המאמר הנ"ל לא נגע ולא פגע ולא התייחס כלל לסוגיות בגמ' ובראשונים ובאחרונים הנוגעות לנושא, אלא הפליג את הדיון למקורות שאין להם שום קשר לנדון

מה זה "סוגיית מתווה הגז"?
סמכות נשיא דורנו להפעיל את סעיף 52?

תוכן
הודעות: 6226
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: המעין 216 טבת תשע"ו

הודעהעל ידי תוכן » א' דצמבר 20, 2015 2:02 pm

בברכה המשולשת כתב:
גם זו לטובה כתב:ומה דעת חברי הפורום על המאמר "מתווה הגז,פיטום הקטורת, וכפרה זמינה במקדש"?


מכיוון שעסקתי רבות בסוגיא הנ"ל, בס"ד, הרי אני מרשה לעצמי לומר שלצערי הרב המאמר הנ"ל לא נגע ולא פגע ולא התייחס כלל לסוגיות בגמ' ובראשונים ובאחרונים הנוגעות לנושא, אלא הפליג את הדיון למקורות שאין להם שום קשר לנדון


בלי להביא מקורות וביקורת ממוקדת, הרי שהדברים שלך אינם תורמים לנושא.

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: המעין 216 טבת תשע"ו

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' דצמבר 20, 2015 4:15 pm

ברור. הדברים מתלבנים בס"ד בספרי העומד לצאת לאור בעז"ה בשבועות הקרובים.
בינתיים, הרוצה לראות דיון מעמיק בסוגיא יראה מש"כ הרה"ג שלמה הלוי אישון (על אף שאיני מסכים עמו בחלק מנדברים) בכה"ע אמונת עתיך.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15515
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: המעין 216 טבת תשע"ו

הודעהעל ידי איש_ספר » א' דצמבר 20, 2015 4:18 pm

צונאמי כתב:
בברכה המשולשת כתב:
גם זו לטובה כתב:ומה דעת חברי הפורום על המאמר "מתווה הגז,פיטום הקטורת, וכפרה זמינה במקדש"?


מכיוון שעסקתי רבות בסוגיא הנ"ל, בס"ד, הרי אני מרשה לעצמי לומר שלצערי הרב המאמר הנ"ל לא נגע ולא פגע ולא התייחס כלל לסוגיות בגמ' ובראשונים ובאחרונים הנוגעות לנושא, אלא הפליג את הדיון למקורות שאין להם שום קשר לנדון

מה זה "סוגיית מתווה הגז"?
סמכות נשיא דורנו להפעיל את סעיף 52?

מה מקום לליצנות כאן. הנידון הוא חלוקה נכונה לדעת חז"ל של משאבי ציבור ואוצרות טבע. לא מספיק חשוב בעינך?

עושה חדשות
הודעות: 12559
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: המעין 216 טבת תשע"ו

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' דצמבר 30, 2015 1:52 am

בענין קיתון על פניו,
אם ראית את הבריות שנתייאשו ידיהן מן התורה מאד עמוד והתחזק בה ואתה מקבל שכר כולם...
יש להסתפק אם אמרי' כן בכל המצוות, שאם בא אדם לקיימן ולא עלה בידו הוי כאילו שפך רבו קיתון, (והרי חישב ונאנס מעלה עליו הכתוב כאילו וכו'), או דוקא גבי סוכה, או אולי יש מצוות שאומרים בהם כך ויש שלא, או אולי יש להציע שזה תלוי מה היתה סיבת המניעה, וכן אולי יש לחלק בין מניעה של יחיד למניעה של ציבור, וכו'.

כעת ראיתי ביוסף אומץ סי' תעו שכתב את ענין הקיתון לגבי מי שלא עלתה בידו לקיים מצוות קידוש לבנה, מצו"ב.
וע"ע שבו"י ח"ב סי' י שהביא מי שאמר כעי"ז, ז"ל "בחדש כסליו תע"ה כשבאתי לקבלת רבנות ק"ק וורמיישא היה חדש ימי מעונן וערפל שהיה א"א לראות הלבנה בחידושה ולקדשה ונשאלתי מאיזה ב"ב ששמעו מאיזה רב שגזר תענית על הציבור בשביל זה שלא היו יכולין לקיים מצות קדוש לבנה באותו חדש אם דבריו יש על מי שיסמכו מש"ס ופוסקים ראשונים", אבל בתשובתו שם דחה דבר זה, וכתב כמה חילוקים למה אינו דומה לסוכה וקיתון וכו', וגם כ' דעכ"פ אין להתענות ע"ז.

ורש"י ביומא פח. ביאר בזה למה הרואה קרי ביוהכ"פ ידאג כל השנה - שמא לא קיבלו תעניתו, והשביעוהו במה שבידם להשביעו, כעבד המוזג כוס לרבו ושפך לו קיתון על פניו.
קבצים מצורפים
יוסף אומץ - תעו.PDF
(158.08 KiB) הורד 202 פעמים

משה גרוס
הודעות: 330
הצטרף: ה' פברואר 27, 2014 2:13 pm

Re: המעין 216 טבת תשע"ו

הודעהעל ידי משה גרוס » ד' דצמבר 30, 2015 10:32 am

לכאורה המשל של הקיתון שייך רק בסוכות, שכן ירידת גשם משולה ממש לשפיכת קיתון. במצוות אחרות יש להמשיל משלים אחרים

גם זו לטובה
הודעות: 2520
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: המעין 216 טבת תשע"ו

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ד' דצמבר 30, 2015 2:09 pm

יש לדון האם יש חילוק בין מצווה דרבים למצווה דיחיד
יתכן שמצווה תמידית אף שיש לאדם אונס יום אחד לא דמי לקיתון.
יתכן גם שירידת גשמים היה הביטוי הגדול ביותר של התערבות השם בבריאה כפי שנראה בפסוקים רבים.

ברכת הלבנה - אינה חיוב, ומסתבר דלא דמי למצוות סוכה

עושה חדשות
הודעות: 12559
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: המעין 216 טבת תשע"ו

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' דצמבר 30, 2015 8:33 pm

גם זו לטובה כתב:יש לדון האם יש חילוק בין מצווה דרבים למצווה דיחיד
יתכן שמצווה תמידית אף שיש לאדם אונס יום אחד לא דמי לקיתון.
יתכן גם שירידת גשמים היה הביטוי הגדול ביותר של התערבות השם בבריאה כפי שנראה בפסוקים רבים.
ברכת הלבנה - אינה חיוב, ומסתבר דלא דמי למצוות סוכה


אכן חילוק בין מצוה של רבים ליחיד, אפשרי, אבל אני חשבתי לחלק בין אונס המונע את הרבים למונע היחיד, וזה נסתר מרש"י ביומא.

ומש"כ כת"ר מצווה תמידית וכו', כוונתך לאפוקי ממ"ע שהז"ג וכיו"ב, כסוכה ויוהכ"פ.

הגשמים כהתערבות מלמעלה ולא כסתם אונס, אכן, ומשום כך סבר יוסף אומץ דעננים המסתירים את הלבנה דמי לזה.

מצווה שאינה חיוב וכו' אין הדברים מוכרחים, הגע עצמך אף השבו"י הנ"ל שבא לדחות את הדברים לא השתמש בטיעון מנצח זה.

לא פירטתי את המקרים שיש לדון בהם, ואפרט מעט, תקיעת שופר שנמנעה (מריעין בסופה...?), תפילה ששכח בה הזכרה באונס, או ש"צ שטעה בכעין זה, גזירת מלכות כנגד מצווה, וכו', זיל גמור, דבכל מקרה יל"ד לגופו ע"פ החילוקים המוזכרים לעיל, אימתי דומה לקיתון שפוך, ומתי מעלה עליו הכתוב כאילו עשאה.

ולקינוח, ז"ל המשנ"ב תכו-ד: וכתב בס' מגיד מישרים סימן זה יהיה בידך בחודש שתברכו ברכת הלבנה במו"ש תמצאו הצלחה וכשתתכסה ותתעלם ולא יוכלו לברך אותו החודש לא יהיה מוצלח ח"ו.

עושה חדשות
הודעות: 12559
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: המעין 216 טבת תשע"ו

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' מרץ 08, 2016 12:52 am

עושה חדשות כתב:ולקינוח, ז"ל המשנ"ב תכו-ד: וכתב בס' מגיד מישרים סימן זה יהיה בידך בחודש שתברכו ברכת הלבנה במו"ש תמצאו הצלחה וכשתתכסה ותתעלם ולא יוכלו לברך אותו החודש לא יהיה מוצלח ח"ו.

מן הראוי להזכיר בזה מצוואתו של בעל יסוד ושורש העבודה -
אם אירע שלא נראית הלבנה אחר עת קדושה כמה לילות היינו שלא נשאר זמן לקדשה רק ב' לילות וכ"ש לילה אחת הייתי מכניס צער גדול בלבי אך לא על עצמי היינו שאם תתכסה בעננים לילה זו ג"כ לא אקיים המצוה של קידוש הלבנה רק על העדר הנחת מיוצרנו ובוראנו ית"ש ויתעלה שיגיע לו ית"ש מכמה מאות או אלפים אנשים של עם קדוש בעת שיהיו מברכין על החדש והתפללתי על זה כמה פעמים בזה הלשון יוצרנו בוראינו ית"ש עשה למענך שתתראה הירח כדי שיברכוך עליה עמך הקדוש ויגיע לך נחת רוח מזה ע"כ ותכנסו בלבבכם בניי אהוביי ג"כ עבודה זו וכיוצא


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 243 אורחים