יבנה כתב:כפי הנראה היו כמה כתבי ידות של החידושים, ובא' שחסר הדפים בסוף חידש המעתיק שהר"ן מת ולא הספיק כו'. והמדפיס מצא כתב יד אחר שלם יותר והשלים לפיו ולא הרגיש בסתירה.
בר"ן מהדורת פרדס לא גרסו שהר"ן מת.
ומשמע מהכא דדם שבשלו חייב וכ"ש הוא דכיון דאקפייה אחשובי אחשביה. משמע דס"ל לרש"י ז"ל דלא סמכינן אההיא דזעירי דאמרינן במנחות בפ' הקומץ רבה (דף כא) דדם מבושל אינו עובר עליו וכן דם שמלחו אינו עובר עליו וכן משמע דעת הרמב"ם ז"ל שלא הביאה להאי דזעירי. וגם הריא"ף ז"ל לא הביאה בהלכותיו משמע דס"ל דלית הלכתא כזעירי. ואף על גב דהתם אקשינן מיהא עליה ותירצו דהכא מיירי בשהקפ' על ידי חמה אוקמתא דחיקא היא דהא קתני הקפה דומי' דהמחה את החלב ומה המחה את החלב משמע אפילו ע"י האור הם הכי נמי הקפה משמע על ידי האור ואפ"ה אמרינן דחייב משמע דדם שבשלו חייב וכן נראה לי ממתני' דפ' כל הבשר (דף קטז) דתנן התם חומר בחלב מבדם וחומר בדם מבחלב וכו' והא התם דקא מייתי קולי דם וחומרי דם וקולי חלב וחומרי חלב ולא קתני חומר בחלב שהחלב בין אכלו חי בין אכלו מבושל לוקה ודם חי לוקה מבושל אינו לוקה. אלא מדלא קתני הכי ש"מ דדם מבושל לוקין עליו. ועוד דאם איתא להא דזעירי האי דהקפה את הדם מיירי בשהקפה ע"י חמה וע"י חמה ודאי דאסרוחא מסרחא דהדם ע"י לחותו בסבת חום השמש מסריח תכף ואפי' לזעירי דאמר התם דדם שבשלו אינו עובר עליו נ"ל דדוק' אין לוק' עליו אבל איסור' דאורייתא איכא אלא שראיתי לרא"ה ולרשב"א ולר"ן ז"ל ולרמב"ן ז"ל ולכולהו בתראי ולמקצ' מקמאי דס"ל דדם שבשלו איסורו מדברי סופרים לבד. ודברים תמהים הם בעיני.
יש לומר דאף על גב דאינו חייב להביא בכורים אלא משבעת המינין מכל מקום אם רצה להביא משאר מינין מביא דתנן התם ר' שמעון אומר מעטרין את הבכורים חוץ משבעת המינין ר' עקיבא אומר וכו' משמע דאם רצה להביא משאר מינין מביא.
עושה חדשות כתב:ואמנם בפירש"י בנחמיה פ"י וכן בחינוך מבו' שיש מצווה דרבנן של הבאת ביכורים משאר מינים.
גם זו לטובה כתב:כמד' שלא צריך ראיות "מחקריות" ולא "מקורות" מפי "סופרים", כל הלומד את הנדפס בשם הר"ן, מבחין שאין הדברים מתאימים כלל לר"ן, ומכלל זה גם היחס, ויותר אין להאריך.
וצ"ע.כיון שעבר סוכות ולא נטל לולב או שלא ישב בסוכה כיון דלית ליה תו למיתב בסוכה ויטול לולב מלקינן ליה ארבעי' חסר אחת ותו לא
עושה חדשות כתב:גם זו לטובה כתב:כמד' שלא צריך ראיות "מחקריות" ולא "מקורות" מפי "סופרים", כל הלומד את הנדפס בשם הר"ן, מבחין שאין הדברים מתאימים כלל לר"ן, ומכלל זה גם היחס, ויותר אין להאריך.
דבריך מתאימים כפי הנראה להיאמר לגבי השיטה להר"ן על מס' שבת, שבו יש חידושים מופלגים וסגנון שונה, אבל החידושים על הפרקים האלו (מהר"ן או לא) הם די סטנדרטיים...
אגב, היום ראיתי באמת חידוש מתמיה בדף קל"ב -וצ"ע.כיון שעבר סוכות ולא נטל לולב או שלא ישב בסוכה כיון דלית ליה תו למיתב בסוכה ויטול לולב מלקינן ליה ארבעי' חסר אחת ותו לא
חולין כתב:עושה חדשות כתב:אגב, היום ראיתי באמת חידוש מתמיה בדף קל"ב -וצ"ע.כיון שעבר סוכות ולא נטל לולב או שלא ישב בסוכה כיון דלית ליה תו למיתב בסוכה ויטול לולב מלקינן ליה ארבעי' חסר אחת ותו לא
במהדו' הגר"ח צמבליסט שליט"א כתב בהערה על דברי המחבר הנ"ל שסבירא לי' שגם מכות מרדות הן ל"ט מלקות, וציין לר"ן על הריף כתובות מ"ו, נמו"י סוף מכות, ותפארת ישראל ריש פ"ג דמכות.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 205 אורחים