מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

זיהוי קטע בספר סמ"ג

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
עושה חדשות
הודעות: 12637
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

זיהוי קטע בספר סמ"ג

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' ינואר 06, 2016 9:51 pm

סמ"ג עשין רכד (העתקתי מבר אילן)
הזאה פירש רבינו משה (ה"ו) כיצד טמא מת שחל שביעי שלו להיות בשבת אין מזין עליו אלא למחר, ואפילו חל שביעי שלו להיות בי"ג בניסן והוא שבת ידחה ליום י"ד ומזין עליו ואין שוחטין עליו אלא ידחה לפסח שני, והלא איסור הזאה משום שבות והפסח בכרת והיאך העמידו דבריהם במקום כרת מפני שהיום שהוא אסור בהזאה משום שבות אינו זמן הקרבן שחייבין עליו כרת לפיכך העמידו דבריהם במקומן אף על פי שהדבר גורם לעתיד לבא לעמוד במקום כרת

\אלו דברי רבינו משה. אבל ראיתי בירושלמי דאלו דברים בפסחים (דף מג, א) על ההיא דהשיב ר' עקיבא (פסחים סה, ב) ואמר הזאה תוכיח שהיא משום מצוה ואינה דוחה את השבת ומדקדק בירושלמי וכי מצוה להזות ומתרץ תפתר כגון שחל יום שביעי שלו להיות בשבת שאילו היה חול היה מזה עליו ואחר כך היה בא ושוחט לו את פסחו ונכנס ואוכלו בערב מתוך שהוא שבת אינו מזה עליו נמצא מ[ת]עכב מן המצוה. ובעניין פירוש דברייתא שהביא בגמרא שלנו (סט, א) השיב ר' עקיבא הזאת טמא מת שחל שביעי שלו להיות בערב פסח שחל להיות בשבת תוכיח שהיא משום מצוה והיא משום שבות ואינה דוחה את השבת, משמע שסובר שוחטין וזורקין על טמא שרץ. אבל רב בפרק האשה (צ, ב) אומר אין שוחטין וזורקין על טמא שרץ סובר שטמאים ששאלו למשה שביעי שלהן היה בחול בערב פסח ואמר ולא יכלו ביום ההוא אבל למחר יכולין ואמר רחמנא לידחו. ורבי עקיבא יכול לסבור שאותו שביעי בשבת היה ולכך לא יכלו ביום ההוא הא למחר יכולין\.


המגיה הנ"ל מלמדנו כי מה שכתוב בתורה "ולא יכלו לעשות הפסח", הכוונה מחמת איסור דרבנן של הזאה בשבת.
ויש בזה ב' חידושים. א' דהגזירה היתה מוקדמת כבר מזמן משה רבינו. ב' שבתורה שבכתב יש התייחסות לגזירות דרבנן.

וכלפי החידוש הראשון אציין מש"כ בדק"ס עירובין ד: בשם גי' רש"י "דבר תורה, תורה ממש וגזירה היא הלכה למשה מסיני שבית דינו גזרו עימו כשירד מהר סיני כך פי' רבינו יצחק". (ובשם הגרי"ד זצ"ל בן הגרי"ז זצ"ל שמעתי, דסתם תקנות אם לא נתפרש אחרת, נתקנו אז כשירד וכו', וכך נראה ממש"כ הגאונים לפרש למה עד שלמה לא תיקנו עירובין כי היו מלחמות וכו', הרי דסתם תקנה צריכה להיות כבר מבית דינו של משה).

וכלפי החידוש השני, באמת יש קצת מקורות לזה, שתקנות דרבנן מוקדמות אולי מוזכרות כבר בתורה שבכתב, ואכמ"ל, ורק אציין מה ששמתי לב בדרכו של רש"י, שבמקרה בו הוא נדרש להסביר למה דין דרבנן לא מופיע בתורה, הוא כותב משהו בסגנון של "ועדיין לא נאסר", ודו"ק.

אבל מסקרן מאד מיהו הכותב, אם אי"ז הסמ"ג.

וז"ל החת"ס או"ח סי' קמא: ולא יכלו לעשות הפסח ביום ההוא, הסמ"ג [עשין רכ"ד] חידש לנו דמרע"ה גזר על הזאה ומשום שהיה ערב פסח בשבת לפי חשבון עשרה עטרות א"כ מפני כך לא יכלו להזות ביומו, יע"ש שכ"כ בקיצור נמרץ. והוספתי נופך על דבריו ויובן לשון למה נגרע, פי' למה תעמוד דברי גזירתך במקום כרת שלנו.
וכן נקט בחלק ד (אבן העזר ב) סימן סד.

עושה חדשות
הודעות: 12637
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: זיהוי קטע בספר סמ"ג

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' ינואר 10, 2016 8:49 pm

עושה חדשות כתב:וכלפי החידוש השני, באמת יש קצת מקורות לזה, שתקנות דרבנן מוקדמות אולי מוזכרות כבר בתורה שבכתב, ואכמ"ל, ורק אציין מה ששמתי לב בדרכו של רש"י, שבמקרה בו הוא נדרש להסביר למה דין דרבנן לא מופיע בתורה, הוא כותב משהו בסגנון של "ועדיין לא נאסר", ודו"ק.


ז"ל רש"י בשבת קלא: "ולמאי איצטריך לרבויי - להאי ואפילו בשבת, אי נימא לטלטל כדמשמע קרא, לקיחה טלטול בעלמא הוא, ועדיין במתן תורה לא נאסר טלטול, דאיצטריך קרא למישרי להאי".

וביבמות עב: כ' רש"י "ואף על גב דמשוך מהכא לא מיתרבי דהא מדרבנן הוא ובתר הכי תקון".

ובסוכה מג. כתב "אצטריך קרא למישרא טלטול - דרבנן, עדיין לא נאסר טלטול בעולם, ובא הכתוב להתירו כאן".

וכן מצינו בעוד מקומות, ובעוד ראשונים.
(יתכן שאי"ז דקדוק כ"כ, ונקטו הטעם הפשוט, אבל לעולם בתורה שבכתב אין התייחסות לגזירה דרבנן).

(כעת התבוננתי בד' הריטב"א בע"ז סז: שהוכיח להתיר נטל"פ גם באיסורי משהו, דאל"כ איך התירה התורה בכלי מדין קדירה שאינה בת יומא, וניחוש דנעשה בה ע"ז שאיסורו במשהו, ואין בזה היתר של נטל"פ. וכ"כ המאירי. וצ"ע דהא איסור משהו בע"ז אינו אלא מדרבנן. ואולי ס"ל דהוי תקנה מוקדמת כבר מזמן משה רבינו.
כיו"ב התבוננתי בד' התוס' בחולין ק: שדנו על חענ"ן בשאר איסורים כלפי דין כלי מדין, וכבר הק' הרעק"א דהא חענ"ן בשאר איסורים אינו אסור מדאו' לשי' התוס'. ואולי י"ל דמ"מ פשיט"ל דדין חענ"ן הוא ג"כ תקנה מוקדמת.
ועוד בתוס' שם, דנו דאולי הגעלת כלי מדין איירי באינו בן יומו, והק' הרעק"א דממ"נ אם נטל"פ אסור יהיה בזה גם חענ"ן. וי"ל דהתוס' אזלי כמ"ד נטל"פ מותר, אלא דהרי גזרו רבנן בקדירה שאינה ב"י אטו בת יומא, וגזירה זו מוקדמת היא, וכלפי האי גזירה דרבנן אין לאסור מדין חענ"ן.
וכ"ז צ"ע).


עושה חדשות כתב:אבל מסקרן מאד מיהו הכותב, אם אי"ז הסמ"ג.

כיון שהמגיה (או הסמ"ג) פתח דבריו ב"אלו דברי רבינו משה", לכן אפשר לומר שזה הולך על הרמב"ם שהביא לעיל, ואפשר לומר שזה דברי המגיה על רבי משה מקוצי.

מי יכול לבדוק בבקשה?

עושה חדשות
הודעות: 12637
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: זיהוי קטע בספר סמ"ג

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' ינואר 14, 2016 8:48 am

הרב יואל קטן כתב לי:
בדיקת כתבי היד מראה שבמהדורה קמא של הסמ"ג היה רק הרמב"ם בלי ההוספה, והסמ"ג בעצמו הוסיף אותה במהדורה בתרא.

לבנון
הודעות: 983
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: זיהוי קטע בספר סמ"ג

הודעהעל ידי לבנון » ה' ינואר 14, 2016 9:36 am

לשאלות ממין זה בסמ"ג, העצה היותר טובה היא לפנות להרב ישראל פלס, המהדיר של הסמ"ג מהד' מכון ירושלים.

עושה חדשות
הודעות: 12637
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: זיהוי קטע בספר סמ"ג

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' ינואר 14, 2016 9:10 pm

עושה חדשות כתב:כעת התבוננתי בד' הריטב"א בע"ז סז: שהוכיח להתיר נטל"פ גם באיסורי משהו, דאל"כ איך התירה התורה בכלי מדיין, קדירה שאינה בת יומא, וניחוש דנעשה בה ע"ז שאיסורו במשהו, ואין בזה היתר של נטל"פ. וכ"כ המאירי. וצ"ע דהא איסור משהו בע"ז אינו אלא מדרבנן. ואולי ס"ל דהוי תקנה מוקדמת כבר מזמן משה רבינו.


התבוננתי, שאם באמת אפשר לפרש את דיני ההגעלה האמורים במלחמת מדין, מצד דינים דרבנן כהריטב"א הנ"ל, א"כ איך ילפי' משם דינא דטעם כעיקר וכו', דשמא לא הוי אלא מדרבנן.

ולכן היה נראה, דהריטב"א והמאירי ס"ל דחומרא דע"ז דאינה בטילה ברוב ואוסרת אפי' במשהו הוא מדאו'. (וצ"ע היכא כתיבא בתורה).

אבל להדיא כ' הריטב"א בע"ז עג. "כל שכן ביין נסך וטבל לרבנן שמה שהוא אוסר במשהו אינו אלא מדרבנן ומשום חומרא דיין נסך כדלקמן".

וצע"ג.

עושה חדשות
הודעות: 12637
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: זיהוי קטע בספר סמ"ג

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' ינואר 17, 2016 1:05 am

עושה חדשות כתב:וכלפי החידוש הראשון אציין מש"כ בדק"ס עירובין ד: בשם גי' רש"י "דבר תורה, תורה ממש וגזירה היא הלכה למשה מסיני שבית דינו גזרו עימו כשירד מהר סיני כך פי' רבינו יצחק". (ובשם הגרי"ד זצ"ל בן הגרי"ז זצ"ל שמעתי, דסתם תקנות אם לא נתפרש אחרת, נתקנו אז כשירד וכו', וכך נראה ממש"כ הגאונים לפרש למה עד שלמה לא תיקנו עירובין כי היו מלחמות וכו', הרי דסתם תקנה צריכה להיות כבר מבית דינו של משה).

קצת רלוונטי לעניננו - viewtopic.php?f=7&t=11114&p=105143&hilit#p105058

עושה חדשות
הודעות: 12637
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: זיהוי קטע בספר סמ"ג

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' ינואר 18, 2016 12:04 am

ומיהו המגיה הזה בעשין סי' כב ?

אמר אביי שין של תפילין הלכה למשה מסיני (מנחות לה, א), יעשה מימין הקורא בקמט עור דפוס הבית שין וכן מכאן ומכאן, דימינא תלתא רישי ודשמאלי של ארבע רישי פירוש שני יודין יעשה בתוכה (ע"פ סימני סה"ת רח) כדאיתא בשימושא רבה:

\הג"ה. ואני הנקדן האומן לעשות תפילין קשה בעיני פירוש זה של שני יודין לפי הטעם ששמעתי על שני השינין מתלתא רישי ומארבע רישי דהוא כנגד שתי הכתיבות שיש לנו, כתב הלוחות וכתב ספר תורה, כתב הלוחות היה כתיבה שוקעת שנאמר חרות על הלוחות הרי שכל האותיות היו מן האויר נמצא שיש לשין ארבעה דפנות לשלשה אוירות היא שין לארבעה ראשין של קמטים ונעשין שין משלשה האוירות, ואם היו שם שני יודין לא תהיה בגופו שין לפי שהראש אמצעי צריך שיגיע עד שולי השתים בכתיבה (ספרדית) [נפרדים] וכן לשוקעת, והשנית כתיבה בולטת הוא כתב ספר תורה שכתבו משה שהוא בולט על הקלף. לפיכך שין של ד' ראשין כנגד שין של קדש היא ראשונה לבתים כמו שכתב הלוחות קודם לכתב ספר תורה ועוד שהוא כתב הבורא ראוי להיות ראשון וכן קבלתי מכל מלמדי כי קדש כנגד שין לארבע ראשין, ואם כדברי המחבר נאמר שכתב הלוחות על ימי המניח. ומכל מקום קבלתי שאין קפידא בהם ואין פסול אם החליף. ע"כ הג"ה\:

עושה חדשות
הודעות: 12637
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: זיהוי קטע בספר סמ"ג

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' ינואר 19, 2016 12:06 am

עושה חדשות כתב:ומיהו המגיה הזה בעשין סי' כב ?

אמר אביי שין של תפילין הלכה למשה מסיני (מנחות לה, א), יעשה מימין הקורא בקמט עור דפוס הבית שין וכן מכאן ומכאן, דימינא תלתא רישי ודשמאלי של ארבע רישי פירוש שני יודין יעשה בתוכה (ע"פ סימני סה"ת רח) כדאיתא בשימושא רבה:

\הג"ה. ואני הנקדן האומן לעשות תפילין קשה בעיני פירוש זה של שני יודין לפי הטעם ששמעתי על שני השינין מתלתא רישי ומארבע רישי דהוא כנגד שתי הכתיבות שיש לנו, כתב הלוחות וכתב ספר תורה, כתב הלוחות היה כתיבה שוקעת שנאמר חרות על הלוחות הרי שכל האותיות היו מן האויר נמצא שיש לשין ארבעה דפנות לשלשה אוירות היא שין לארבעה ראשין של קמטים ונעשין שין משלשה האוירות, ואם היו שם שני יודין לא תהיה בגופו שין לפי שהראש אמצעי צריך שיגיע עד שולי השתים בכתיבה (ספרדית) [נפרדים] וכן לשוקעת, והשנית כתיבה בולטת הוא כתב ספר תורה שכתבו משה שהוא בולט על הקלף. לפיכך שין של ד' ראשין כנגד שין של קדש היא ראשונה לבתים כמו שכתב הלוחות קודם לכתב ספר תורה ועוד שהוא כתב הבורא ראוי להיות ראשון וכן קבלתי מכל מלמדי כי קדש כנגד שין לארבע ראשין, ואם כדברי המחבר נאמר שכתב הלוחות על ימי המניח. ומכל מקום קבלתי שאין קפידא בהם ואין פסול אם החליף. ע"כ הג"ה\:


ראיתי שהמג"א בסי' לב סקנ"ט כתב עליו "ארבע ראשים - פי' הנקדן הטעם שיהא בכתיבה שוקע' שי"ן של ג' ראשים כמו שהיו בלוחות ולכן צריך שלא יגעו היודי"ן למטה בשי"ן ודלא כרוב סופרים דאין נזהרין בזה עכ"ל הב"ח, ול"נ שאין לזוז ממנהג אבותינו שהנקדן המציא טעם מלבו ובזוהר פ' פנחס ע' תק"ף נמצאו טעמים אחרים שיהיו ד' ראשים וא"כ כי היכי דבשל ג' ראשים צריך היו"ד ליגע ה"ה בשל ד' ראשים צריכים שניהם ליגע למטה ובסמ"ג ובשמוש' רבה כ' וז"ל יעשה בתוכה שני יודין כו' ע"ש וכ"מ מלשון רמ"א סעיף מ"ג".

למעשה, מיהוזה?

ומענין לענין אבקש עזרתכם, לבאר מה המשמעות של ד' ראשים בשי"ן של תפילין, ומי הרחיב בזה הדיבור.
כי הנה השימושא רבא ביאר לן דשני שי"ן יש בתש"ר, הימני של ג' ראשין, והשמאלי של ד' ראשין. וכן נפסק וכן נוהגים.
ובזוהר וכן ברוקח ועוד ראשונים יש הרבה טעמים ורמזים על שבעת ראשי השי"ן שבתש"ר וכו'.
ונחלקו הפוס' ביודי"ן של השי"ן בעלת הד' ראשין, האם צריך שיגעו בתחתית השי"ן ויהיו בצורת יו"ד, או דבעי' קוים בעלמא ושלא יגעו בתחתית, עי' כ"ז בפוס' סי' לב סעיף מב-מג.
ומבו' בפוס' שזה לעיכובא ופוסל, ואם יו"ד אחד יגע והיו"ד השני לא יגע, וכן אם זה יגע אבל יהיה קו בעלמא ולא יו"ד, הוי פסול.
ועל כל זאת אשאל, מהו שורש מקור ענינה של שי"ן עם ארבעה ראשים לפי כל שיטה, עד שנחלקו בצורתה כהנ"ל.

הקיק
הודעות: 393
הצטרף: ד' אפריל 27, 2011 11:51 pm

Re: זיהוי קטע בספר סמ"ג

הודעהעל ידי הקיק » ד' ינואר 20, 2016 6:20 pm

הגהות הנקדן לא נמצאות בכתבי היד של הסמ"ג שראינו, רק בדפוס ונציה ובהגהות שבגיליונות דפוס רומי שבספריה הלאומית (אך אינן מר' אייזיק שטיין).
ההגהות שלו מוזכרות גם בהגהה שבתוך ספר התרומה הלכות ספר תורה סימן רא
ש"ע"ט"נ"ז ג"ץ כאדם שאוחז זין ומניפו לימין ולשמאל ולפניו. ויש מזיינין אותו. ג"ץ והגיה הר"ר קרשביהו הנקדן בסמ"ג כתב ידו וז"ל. ואני הנקדן אומר שראיתי אחרים שאין עושין כי אם זיון אחד כזה ג"ץ כי אומרים שימין ושמאל עולין שני זיונים. על כן אני אומר שהכל אחד והכל תלוי בכתיבת הסופר. יש סופרים שאוחזים הקולמוס באלכסון ונעשי' הזיונין כרבינו שלמה מן הכתיבה עצמה שאינו צריך כי אם מעט תקון ואותם שאינן עושין כי אם זיון אחד הו' לסדר הסופרים קדמונים שהיו עושין כל ראשי האותיות כעין ט' וא"צ כי אם זיון אחד כזה.
ובשו"ת מהרי"ק החדשים סימן לו
לא היו רגילי' בימי רבינו משה בעל הסמ"ג לכתוב לא בארות ולא מעיינות מפני שהיו רגילין לכתוב העיר שנולד בה הבעל והעיר שעומד בה בשעת כתיבת הגט, אבל בימי הסמ"ק כבר נמנעו מלכתוב בגט שם העיר שנולד בה הבעל, וכמו שמצאתי כתוב בשם הר"ר קרשביה הנקדן שכתב, וז"ל: אני קרשביה הנקדן אשר הייתי בימי הר"מ מקוצי ורבינו יחיאל מפריש כו' עד והיו שם מהר"ר יהודה ב"ר דוד מעיר מויילא ומהר"ר שמואל ב"ר שלמה מכרך טיירי ורבי' גטי' כתבתי לפניהם וב' הרבנים היו נוהגים לכתוב כמנהג רבותיהם ומצוים לכתוב מקום הלידות ומקום העמידות כו' עד אך רוב הגטין היה נעשי' ברשות לפני רבינו יחיאל ולא היה מצוה לכתוב שם הלידות כו' כי פעמים שלא היה נודע מקום הלידות או הנהרות שבהן או יטעו ויפסלו הגט, עכ"ל, והרי בהדיא שבימי רבינו יחיאל מפריש נמנעו שלא לכתוב הלידות פן יטעו בהם, והיינו שבטופס הסמ"ג שנעשו על פי רבינו יחיאל מפריש ורבינו פרץ תלמידו כתבו בארות ומעיינות ולא מקום הלידות, והטעם כדפי' לפי הנר' לע"ד.

ספר אור החיים אות ק ערך 6711
הר"ר קרשביהו הנקדן - היה במאה הראשונה מאלף הששי כי הוא העתיק ספר הסמ"ג אשר נתחבר בהתחלת האלף ההוא והציג הגהתו על לשון ספר התרומה המובא בו בעשין כ"ה, ונראה שההגהות בסמ"ג הלכות תפלה והלכות תפלין המתחילין ואני הנקדן הם ג"כ לו:

חיבר ספר משלי שועלים, דפו"ר מנטובה שי"ז, וכנראה גם ספר המצרף בענייני דקדוק לונדון תרס"ב, ויוחסו לו עוד ספרים בספק.

וע"ע בויקיפדיה https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%91%D7 ... 7%93%D7%9F

עושה חדשות
הודעות: 12637
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: זיהוי קטע בספר סמ"ג

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' ינואר 26, 2016 12:27 am

עושה חדשות כתב:ומענין לענין אבקש עזרתכם, לבאר מה המשמעות של ד' ראשים בשי"ן של תפילין, ומי הרחיב בזה הדיבור.
כי הנה השימושא רבא ביאר לן דשני שי"ן יש בתש"ר, הימני של ג' ראשין, והשמאלי של ד' ראשין. וכן נפסק וכן נוהגים.
ובזוהר וכן ברוקח ועוד ראשונים יש הרבה טעמים ורמזים על שבעת ראשי השי"ן שבתש"ר וכו'.
ונחלקו הפוס' ביודי"ן של השי"ן בעלת הד' ראשין, האם צריך שיגעו בתחתית השי"ן ויהיו בצורת יו"ד, או דבעי' קוים בעלמא ושלא יגעו בתחתית, עי' כ"ז בפוס' סי' לב סעיף מב-מג.
ומבו' בפוס' שזה לעיכובא ופוסל, ואם יו"ד אחד יגע והיו"ד השני לא יגע, וכן אם זה יגע אבל יהיה קו בעלמא ולא יו"ד, הוי פסול.
ועל כל זאת אשאל, מהו שורש מקור ענינה של שי"ן עם ארבעה ראשים לפי כל שיטה, עד שנחלקו בצורתה כהנ"ל.


יעויין בחי' מרן רי"ז הלוי הל' תפילין שהאריך לבאר גדר שי"ן של ארבעה ראשים עם ההלכה למשה מסיני הקשורה בה.


עושה חדשות כתב:
עושה חדשות כתב:כעת התבוננתי בד' הריטב"א בע"ז סז: שהוכיח להתיר נטל"פ גם באיסורי משהו, דאל"כ איך התירה התורה בכלי מדיין, קדירה שאינה בת יומא, וניחוש דנעשה בה ע"ז שאיסורו במשהו, ואין בזה היתר של נטל"פ. וכ"כ המאירי. וצ"ע דהא איסור משהו בע"ז אינו אלא מדרבנן. ואולי ס"ל דהוי תקנה מוקדמת כבר מזמן משה רבינו.

התבוננתי, שאם באמת אפשר לפרש את דיני ההגעלה האמורים במלחמת מדין, מצד דינים דרבנן כהריטב"א הנ"ל, א"כ איך ילפי' משם דינא דטעם כעיקר וכו', דשמא לא הוי אלא מדרבנן.
ולכן היה נראה, דהריטב"א והמאירי ס"ל דחומרא דע"ז דאינה בטילה ברוב ואוסרת אפי' במשהו הוא מדאו'. (וצ"ע היכא כתיבא בתורה).
אבל להדיא כ' הריטב"א בע"ז עג. "כל שכן ביין נסך וטבל לרבנן שמה שהוא אוסר במשהו אינו אלא מדרבנן ומשום חומרא דיין נסך כדלקמן".
וצע"ג.

שוב התבוננתי, דבלש' הריטב"א אין הכרח שהוא בא להוכיח מראיית הגמ' מכלי מדין, ואולי כוונתו רק לשאול האידנא בגיעולי גויים למה לא חיישי' לע"ז האוסרת במשהו. ואמנם המאירי פירש דבריו בזה שראייתו היא מעצם הילפו' מכלי מדין, אבל בשי' המאירי עוד לא מצאנו הכרח דע"ז אינו אוסר במשהו מדאו'.
וכל הדוחק הזה כדאי כדי לא לפרש דהדין האמור בתורה בהגעלת כלי מדין הוא בהתייחס לאיסורים דרבנן.

עושה חדשות
הודעות: 12637
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: זיהוי קטע בספר סמ"ג

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' יוני 06, 2016 8:35 pm

ומיהו הנקדן הזה - תוס' סנהדרין כ: והנקדן תירץ וכו' ?

עדיאל ברויאר
הודעות: 3480
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: זיהוי קטע בספר סמ"ג

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ב' יוני 06, 2016 9:04 pm

עושה חדשות כתב:ומיהו הנקדן הזה - תוס' סנהדרין כ: והנקדן תירץ וכו' ?


viewtopic.php?f=7&t=22186&p=222764&hilit=%D7%94%D7%A0%D7%A7%D7%93%D7%9F#p218454

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: זיהוי קטע בספר סמ"ג

הודעהעל ידי חכם באשי » ב' יוני 06, 2016 9:19 pm

על השי"ן של ארבע ראשין יש לא מעט בספרי קבלה. עי' מגן דוד לרדב"ז, אות השי"ן. (נכון שמדובר בדברי קבלה, אבל יש שם קטעים 'פשוטים' שניתן להבינם)

עושה חדשות
הודעות: 12637
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: זיהוי קטע בספר סמ"ג

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' ספטמבר 28, 2016 8:48 pm

על המבו' בסמ"ג לגבי הזמן שגזרו רבנן לבטל הזאה בשבת, יש לציין מש"כ בשכל טוב פ' וירא "גזירה הוא דגזרו אנשי כנסת הגדולה על השופר ועל הלולב ועל המגילה שלא לנהוג בשבת שמא יוליכם אצל בקי ללמוד עניינים אי נמי ברכותיהן ויעבירם ארבע אמות בר"ה נמצא מחלל את השבת". ועי' אצל הגרמ"מ כשר בסוד העיבור פי"ב. (אמנם בשכ"ט ממשיך שם "והא דאמר ר' יצחק כל שנה שלא תקעו בה בתחלה מריעין לה בסופה, לא אמר כשחל ר"ה בשבת, דהא גזירת הכתוב שלא יתקעו, שנא' זכרון תרועה" וצ"ע).

עושה חדשות
הודעות: 12637
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: זיהוי קטע בספר סמ"ג

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' מרץ 19, 2017 12:36 am

עושה חדשות כתב:וכלפי החידוש הראשון אציין מש"כ בדק"ס עירובין ד: בשם גי' רש"י "דבר תורה, תורה ממש וגזירה היא הלכה למשה מסיני שבית דינו גזרו עימו כשירד מהר סיני כך פי' רבינו יצחק". (ובשם הגרי"ד זצ"ל בן הגרי"ז זצ"ל שמעתי, דסתם תקנות אם לא נתפרש אחרת, נתקנו אז כשירד וכו', וכך נראה ממש"כ הגאונים לפרש למה עד שלמה לא תיקנו עירובין כי היו מלחמות וכו', הרי דסתם תקנה צריכה להיות כבר מבית דינו של משה).


ע"ע כאן: viewtopic.php?f=17&t=30226&hilit&p=347188#p315464

===

הגדש''פ לנכד הרא''ש.png
הגדש''פ לנכד הרא''ש.png (74.1 KiB) נצפה 6263 פעמים

עושה חדשות
הודעות: 12637
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: זיהוי קטע בספר סמ"ג

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' אוגוסט 13, 2017 11:22 am

פנ"י ר"ה כט:
...ואף לפי מה שאבאר בסמוך דמלבד האי חששא דשמא יעבירנו שהוא איסור סקילה יש עוד חשש איסור דאורייתא מצד התקיעה עצמה שהיא חכמה ואינה מלאכה אפ"ה יש בה איסור שבות דאורייתא כדאשכחן כה"ג טובא שיש כמה שבותין שאסורין מדאורייתא כמ"ש הסמ"ג לענין הזאה לטמאי נפש שהיו בימי משה אף על גב שאינו אלא שבות והרבה גדולים הסכימו עמו ומייתי ראיה מדאמרינן בפרק במה מדליקין משה גזר כמה גזירות ותיקן כמה תקנות...

עושה חדשות
הודעות: 12637
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: זיהוי קטע בספר סמ"ג

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' ינואר 18, 2020 10:12 pm

עושה חדשות כתב:
עושה חדשות כתב:וכלפי החידוש השני, באמת יש קצת מקורות לזה, שתקנות דרבנן מוקדמות אולי מוזכרות כבר בתורה שבכתב, ואכמ"ל, ורק אציין מה ששמתי לב בדרכו של רש"י, שבמקרה בו הוא נדרש להסביר למה דין דרבנן לא מופיע בתורה, הוא כותב משהו בסגנון של "ועדיין לא נאסר", ודו"ק.


ז"ל רש"י בשבת קלא: "ולמאי איצטריך לרבויי - להאי ואפילו בשבת, אי נימא לטלטל כדמשמע קרא, לקיחה טלטול בעלמא הוא, ועדיין במתן תורה לא נאסר טלטול, דאיצטריך קרא למישרי להאי".

וביבמות עב: כ' רש"י "ואף על גב דמשוך מהכא לא מיתרבי דהא מדרבנן הוא ובתר הכי תקון".

ובסוכה מג. כתב "אצטריך קרא למישרא טלטול - דרבנן, עדיין לא נאסר טלטול בעולם, ובא הכתוב להתירו כאן".

וכן מצינו בעוד מקומות, ובעוד ראשונים.
(יתכן שאי"ז דקדוק כ"כ, ונקטו הטעם הפשוט, אבל לעולם בתורה שבכתב אין התייחסות לגזירה דרבנן).

לש' הר"מ בפיה"מ פרה יא,ה -
לאחר ביאתו מותר בכלן, ורוצה לומר לאחר ביאתו במים ואינו חייב על ביאת מקדש לפי שהיא טומאה קלה מדרבנן, והפסוק לא אסר ביאת מקדש אלא על מי שנטמא באב הטומאה מדאורייתא כמו שאמר בטומאת אדם או בבהמה טמאה או בכל שרץ טמא.

עושה חדשות
הודעות: 12637
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: זיהוי קטע בספר סמ"ג

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' אפריל 23, 2020 10:07 am

עושה חדשות כתב:הסמ"ג מלמדנו כי מה שכתוב בתורה "ולא יכלו לעשות הפסח", הכוונה מחמת איסור דרבנן של הזאה בשבת. ויש בזה ב' חידושים. א' דהגזירה היתה מוקדמת כבר מזמן משה רבינו. ב' שבתורה שבכתב יש התייחסות לגזירות דרבנן.

עושה חדשות כתב:וכלפי החידוש השני, באמת יש קצת מקורות לזה, שתקנות דרבנן מוקדמות אולי מוזכרות כבר בתורה שבכתב, ואכמ"ל,

עושה חדשות כתב:כעת התבוננתי בד' הריטב"א בע"ז סז: שהוכיח להתיר נטל"פ גם באיסורי משהו, דאל"כ איך התירה התורה בכלי מדין קדירה שאינה בת יומא, וניחוש דנעשה בה ע"ז שאיסורו במשהו, ואין בזה היתר של נטל"פ. וכ"כ המאירי. וצ"ע דהא איסור משהו בע"ז אינו אלא מדרבנן. ואולי ס"ל דהוי תקנה מוקדמת כבר מזמן משה רבינו.
כיו"ב התבוננתי בד' התוס' בחולין ק: שדנו על חענ"ן בשאר איסורים כלפי דין כלי מדין, וכבר הק' הרעק"א דהא חענ"ן בשאר איסורים אינו אסור מדאו' לשי' התוס'. ואולי י"ל דמ"מ פשיט"ל דדין חענ"ן הוא ג"כ תקנה מוקדמת.
ועוד בתוס' שם, דנו דאולי הגעלת כלי מדין איירי באינו בן יומו, והק' הרעק"א דממ"נ אם נטל"פ אסור יהיה בזה גם חענ"ן. וי"ל דהתוס' אזלי כמ"ד נטל"פ מותר, אלא דהרי גזרו רבנן בקדירה שאינה ב"י אטו בת יומא, וגזירה זו מוקדמת היא, וכלפי האי גזירה דרבנן אין לאסור מדין חענ"ן.

עושה חדשות כתב:התבוננתי, שאם באמת אפשר לפרש את דיני ההגעלה האמורים במלחמת מדין, מצד דינים דרבנן כהריטב"א הנ"ל, א"כ איך ילפי' משם דינא דטעם כעיקר וכו', דשמא לא הוי אלא מדרבנן.


כעת ראיתי חידוש בדברי הנצי"ב

(אבל לא מצאתי את מה שהביא בס' התרומה וגם לא ידוע לי על מי מהראש' שכ"כ.
עכ"פ כן הוא גם בהעמק שאלה פר' מטות (עמ' ק"מ) דהוא גזירה מימות משה,
וכתב שם וכן כת' בפי' בסה"ת ה' או"ה ריש סי' נ"ה.
וצ"ע בפנים שם.
וע"ע יביע אומר חלק ח יו"ד סי' יד אות ז).


ז"ל העמק דבר בפ' מטות - הבאים למלחמה. ממלחמה מיבעי כמו לעיל י״ד הבאים מצבא המלחמה. אכן ודאי כלי מדין לא היו מן הדין בהגעלה שהרי לא היו בני יומן. ואע״ג שכ׳ בסה״ת שהי׳ אז ג״כ גזרה משום ב״י. מכ״מ ודאי אם הי׳ מצוה מפורשת כפי הנראה מפשט הכתוב איך נאמר שאינו אלא מדרבנן וגזירה... ואמר אלעזר הכהן לאנשי הצבא הבאים מכאן ולהבא למלחמה כל הפרשה. ומכ״מ מרומז כאן חומרא דאינן ב״י ג״כ כמש״כ בסה״מ. דלמאי הזהירם כאן אם לא שרצון אלעזר הי׳ שיעשו גם המה בכלי מדין הכי אע״ג שאינו מעיקר הדין.

עושה חדשות
הודעות: 12637
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: זיהוי קטע בספר סמ"ג

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' נובמבר 08, 2020 11:15 pm

לגבי דברי הסמ"ג שגזירת שמא יעבירנו וכו' מוקדמת היא וכבר נתקנה בימי משה, ראיתי כעת בס' ליקוטי הגר"א מועדים שציטט בשם קובץ תורה מציון דאף הגר"א ס"ל הכי, ובזה ביאר למה לא נזכרה מצות ד' מינים בפרשה של סוכות מתחילה, כי באותה שנה חל בשבת, עי"ש.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 372 אורחים