זהב רותח יוצק - אהבה מסותרה
פורסם: ו' פברואר 05, 2016 10:05 am
כתב הרמב"ן בראשית פרק מו פסוק טו על שיטת הראב"ע בנוגע לניסים המוזכרים בחז"ל ולא מוזכרים בתורה:
וזהו זהב רותח יוצק בפי החכם הזה ממה שהשיב על רבותינו ...
וחשבתי לומר שיש כאן ביטוי נפלא לאותה אהבה מסותרה של הרמב"ן [כפי שכתב בהקדמתו לתורה] לראב"ע. כיצד?
כפי שציין הרב שעוועל מקור הביטוי הוא בגמרא מסכת סנהדרין דף צב עמוד ב
תנו רבנן: בשעה שהפיל נבוכדנצר הרשע את חנניה מישאל ועזריה לכבשן האש, אמר לו הקדוש ברוך הוא ליחזקאל: לך והחייה מתים בבקעת דורא. כיון שהחייה אותן, באו עצמות וטפחו לו לאותו רשע על פניו. אמר: מה טיבן של אלו? אמרו לו: חבריהן של אלו מחייה מתים בבקעת דורא. פתח ואמר: אתוהי כמה רברבין ותמהוהי כמה תקיפין מלכותיה מלכות עלם ושלטנה עם דר ודר וגו'. אמר רבי יצחק: יוצק זהב רותח לתוך פיו של אותו רשע, שאילמלא (לא) בא מלאך וסטרו על פיו ביקש לגנות כל שירות ותשבחות שאמר דוד בספר תהלים.
וברש"י:
יוצק זהב רותח - משום דקא מיירי בשבחו דנבוכדנצר נקיט נמי לישנא מעליא ולשון קללה.
כלומר ביטוי זה מכיל כפל משמעות. מחד לשון שלילית של רתיחה, אך מאידך לשון חיובית - זהב. נבוכדנצר אמר דברים נפלאים אך היתה בהם סכנה לשירתו של דוד.
ושמא זו פשר כוונתו של הרמב"ן: הראב"ע [להבדיל אא"ה] אומר דברים נפלאים אך יש בהם סכנה למסורת חז"ל.
וזהו זהב רותח יוצק בפי החכם הזה ממה שהשיב על רבותינו ...
וחשבתי לומר שיש כאן ביטוי נפלא לאותה אהבה מסותרה של הרמב"ן [כפי שכתב בהקדמתו לתורה] לראב"ע. כיצד?
כפי שציין הרב שעוועל מקור הביטוי הוא בגמרא מסכת סנהדרין דף צב עמוד ב
תנו רבנן: בשעה שהפיל נבוכדנצר הרשע את חנניה מישאל ועזריה לכבשן האש, אמר לו הקדוש ברוך הוא ליחזקאל: לך והחייה מתים בבקעת דורא. כיון שהחייה אותן, באו עצמות וטפחו לו לאותו רשע על פניו. אמר: מה טיבן של אלו? אמרו לו: חבריהן של אלו מחייה מתים בבקעת דורא. פתח ואמר: אתוהי כמה רברבין ותמהוהי כמה תקיפין מלכותיה מלכות עלם ושלטנה עם דר ודר וגו'. אמר רבי יצחק: יוצק זהב רותח לתוך פיו של אותו רשע, שאילמלא (לא) בא מלאך וסטרו על פיו ביקש לגנות כל שירות ותשבחות שאמר דוד בספר תהלים.
וברש"י:
יוצק זהב רותח - משום דקא מיירי בשבחו דנבוכדנצר נקיט נמי לישנא מעליא ולשון קללה.
כלומר ביטוי זה מכיל כפל משמעות. מחד לשון שלילית של רתיחה, אך מאידך לשון חיובית - זהב. נבוכדנצר אמר דברים נפלאים אך היתה בהם סכנה לשירתו של דוד.
ושמא זו פשר כוונתו של הרמב"ן: הראב"ע [להבדיל אא"ה] אומר דברים נפלאים אך יש בהם סכנה למסורת חז"ל.