מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מַהְדּוּרָת תַּלְמוּד בַּבְלִי מְנֻקֶּדֶת וּמְפֻסֶּקֶת <ושאלת ניקוד ספרים בלתי-מנוקדים>

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: תַּלְמוּד בַּבְלִי מְנֻקֶּדֶת וּמְפֻסֶּקֶת

הודעהעל ידי נהר שלום » ד' אוגוסט 16, 2017 8:11 pm

מכון חכמי ספרד כתב:מאחר והאשכול הזה עלה לאויר לפני למעלה משנה -
האם מישהו ראה כבר מסכת מהש"ס המנוקד הזה?

http://www.oz-vehadar.com/he/%D7%A4%D7% ... 7%A6%D7%92

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: תַּלְמוּד בַּבְלִי מְנֻקֶּדֶת וּמְפֻסֶּקֶת

הודעהעל ידי דרומי » ה' אוגוסט 17, 2017 9:47 am

בהמשך לתגובות בענין חשיבות הניקוד והפיסוק או להיפך -

תמיד כשאני רואה דיונים כאלה איני מבין אותם כלל ועיקר. איזה תועלת יש בשמירה קפדנית של הגופנים דפעם, ואם בכל התחומים מתקדמים ומשתפרים ומשקיעים גרפיקה רבה, למה לא ישקיעו בדברי התורה. ולמה יהיה הילד רגיל שמוצרי המזון ושאר מרעין בישין עטופים בצבעוניות ובצורה נאה, ורק דברי התורה נשארים חסרי גוון כביכול.

ובענין זה אציין כדוגמא, שיש לי בבית גמרות רגילות, ואין לי לא שוטנשטיין ולא מתיבתא וכו', ולפעמים דרך לימודי בהם אני מתלבט בדברים פשוטים, וכמו שכתוב "אמר ר"א", ואיני יודע אם זה רבי אליעזר או רבי אלעזר - האם יש טעם שאשבור את הראש על פרט זה? האם לא עדיף שיהיה הכל פתוח וברור?

ואגב בעניני ניקוד, על הפסוק בפרשתנו (יד, ג) "לא תאכל כל תועבה", אומר רש"י "כגון צרם אזן בכור .. בא ולמד כאן שלא ישחט ויאכל על אותו המום". וראיתי מנקדים "ישָחֵט ויאָכֵל", ולכאורה אינו מכוון כי יש לנקד "ישחַט ויֹאכַל", ואכמ"ל.

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: תַּלְמוּד בַּבְלִי מְנֻקֶּדֶת וּמְפֻסֶּקֶת

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' אוגוסט 17, 2017 12:41 pm

דרומי כתב: ובענין זה אציין כדוגמא, שיש לי בבית גמרות רגילות, ואין לי לא שוטנשטיין ולא מתיבתא וכו', ולפעמים דרך לימודי בהם אני מתלבט בדברים פשוטים, וכמו שכתוב "אמר ר"א", ואיני יודע אם זה רבי אליעזר או רבי אלעזר - האם יש טעם שאשבור את הראש על פרט זה? האם לא עדיף שיהיה הכל פתוח וברור?.


פותח ראשי התיבות שם חייב שיהיה צודק?

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: תַּלְמוּד בַּבְלִי מְנֻקֶּדֶת וּמְפֻסֶּקֶת

הודעהעל ידי נהר שלום » ה' אוגוסט 17, 2017 8:15 pm

בברכה המשולשת כתב:
דרומי כתב: ובענין זה אציין כדוגמא, שיש לי בבית גמרות רגילות, ואין לי לא שוטנשטיין ולא מתיבתא וכו', ולפעמים דרך לימודי בהם אני מתלבט בדברים פשוטים, וכמו שכתוב "אמר ר"א", ואיני יודע אם זה רבי אליעזר או רבי אלעזר - האם יש טעם שאשבור את הראש על פרט זה? האם לא עדיף שיהיה הכל פתוח וברור?.


פותח ראשי התיבות שם חייב שיהיה צודק?

האומר דבר בשם אומרו מביא גאולה לעולם..

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: תַּלְמוּד בַּבְלִי מְנֻקֶּדֶת וּמְפֻסֶּקֶת

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' אוגוסט 17, 2017 9:30 pm

נהר שלום כתב:
בברכה המשולשת כתב:
דרומי כתב: ובענין זה אציין כדוגמא, שיש לי בבית גמרות רגילות, ואין לי לא שוטנשטיין ולא מתיבתא וכו', ולפעמים דרך לימודי בהם אני מתלבט בדברים פשוטים, וכמו שכתוב "אמר ר"א", ואיני יודע אם זה רבי אליעזר או רבי אלעזר - האם יש טעם שאשבור את הראש על פרט זה? האם לא עדיף שיהיה הכל פתוח וברור?.


פותח ראשי התיבות שם חייב שיהיה צודק?

האומר דבר בשם אומרו מביא גאולה לעולם..


??

מכון חכמי ספרד
הודעות: 980
הצטרף: ו' מרץ 03, 2017 10:26 am

Re: תַּלְמוּד בַּבְלִי מְנֻקֶּדֶת וּמְפֻסֶּקֶת

הודעהעל ידי מכון חכמי ספרד » ו' אוגוסט 18, 2017 12:12 am

כוונת הרב הכהן שעליך לראות את בעל השמועה ולדעת האם ר"א הוא רבי אליעזר או רבי אלעד, לצורך העניין.
וזהו שאמר, האומר דבר בשם אומרו וכו'.

אש משמים
הודעות: 2460
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: תַּלְמוּד בַּבְלִי מְנֻקֶּדֶת וּמְפֻסֶּקֶת

הודעהעל ידי אש משמים » ו' אוגוסט 18, 2017 1:07 am

לא כותבים 'תלמוד בבלי מנוקד ומפוסק'??
התלמוד הוא זכר והמהדורה היא נקבה.
נערך לאחרונה על ידי אש משמים ב ג' ספטמבר 19, 2017 10:15 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: תַּלְמוּד בַּבְלִי מְנֻקֶּדֶת וּמְפֻסֶּקֶת

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ו' אוגוסט 18, 2017 6:58 am

תראה בהודעה הראשונה
מהפכה ענקית מבית ‘ממלכת התורה – עוז והדר': מַהְדּוּרָת תַּלְמוּד בַּבְלִי חֲדָשָׁה וּמְפֹאֶרֶת, מְנֻקֶּדֶת וּמְפֻסֶּקֶת

אש משמים
הודעות: 2460
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: תַּלְמוּד בַּבְלִי מְנֻקֶּדֶת וּמְפֻסֶּקֶת

הודעהעל ידי אש משמים » ו' אוגוסט 18, 2017 10:46 am

זה מה שהתכוונתי שצריך לכתוב או "מהדורת תַּלְמוּד בַּבְלִי מְנֻקֶּדֶת וּמְפֻסֶּקֶת" או תלמוד בבלי מנוקד ומפוסק".

ברוז
הודעות: 1671
הצטרף: ו' מאי 12, 2017 12:10 am

Re: תַּלְמוּד בַּבְלִי מְנֻקֶּדֶת וּמְפֻסֶּקֶת

הודעהעל ידי ברוז » ד' יוני 27, 2018 10:25 am

יוזמה להוצאת תלמוד בבלי מנוקד עפ"י מסורת תימן.
http://www.archives.gov.il/archives/#/A ... 0680822576

פלתי
הודעות: 2323
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: תַּלְמוּד בַּבְלִי מְנֻקֶּדֶת וּמְפֻסֶּקֶת

הודעהעל ידי פלתי » ד' יוני 27, 2018 11:55 am

אש משמים כתב:זה מה שהתכוונתי שצריך לכתוב או "מהדורת תַּלְמוּד בַּבְלִי מְנֻקֶּדֶת וּמְפֻסֶּקֶת" או תלמוד בבלי מנוקד ומפוסק".

אפשר כך ואפשר כך. אם כותבים בלשון נקבה א"ש משום דקאי על המהדורה. ואם כותבים מנוקד ג"כ א"ש משום דקאי על התלמוד.

עזריאל ברגר
הודעות: 12954
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מַהְדּוּרָת תַּלְמוּד בַּבְלִי מְנֻקֶּדֶת וּמְפֻסֶּקֶת <ושאלת ניקוד ספרים בלתי-מנוקדים>

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' נובמבר 16, 2020 3:54 pm

בהמשך לדיון כאן, הדן באופן כללי האם כדאי לנקד ספרים שנכתבו בלתי-מנוקדים,
ראיתי לנכון להעיר ממה שכתבתי באשכול אחר - viewtopic.php?p=673815#p673815 - בענין לשונו של בעל התניא "ותקבל שכר על הפרישה", שיש מקום לקרוא "הפרישה" בשין ימנית, ע"ד דברי שמעון/נחמיה העמסוני בפסחים כב,ב, ויש מקום לקרוא "הפרישה" בשין שמאלית, ותהא כוונתו על פרישת ידי האשה מול הנרות בעת הברכה.
ואיני יודע איך ניקדו זאת במהדורות המשנ"ב המנוקדות (שהביא לשון זו בביה"ל).
ולאחר שהביאו שם, שייתכן שבעל התניא התכוון לשתי האפשרויות, הוספתי וכתבתי שם:
עזריאל ברגר כתב:ואולי מטעם זה באמת לא ראוי לנקד כלל, כי הניקוד מכריח פירוש אחד.
וכפי שמעדיפים לא לתרגם, כי לפעמים יש כפל-לשון והתרגום משאיר רק פירוש אחד.

אלא שעת לעשות לה' וגו', ומוכרחים לתרגם ולנקד, וכולי האי ואולי וכו'.

הוגה
הודעות: 1337
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: מַהְדּוּרָת תַּלְמוּד בַּבְלִי מְנֻקֶּדֶת וּמְפֻסֶּקֶת <ושאלת ניקוד ספרים בלתי-מנוקדים>

הודעהעל ידי הוגה » א' מאי 30, 2021 1:53 pm

עברתי בעניין על ההודעות באשכול זה, מפני שלאחרונה ראיתי בגירסה עדכנית של וורד אופציה שהיתה חדשה עבורי "קרא בקול רם", (ואם כי 'השמעה ממוחשבת' כבר הייתה קיימת בעבר, כעת נהיה נגיש וקל אפילו להדיוטות), ובדקתי וראיתי שאם נכניס למחשב טקסט של ספר קודש כל שהוא מפוסק ומנוקד כיאות, אפשר לשמוע 'שיעור' מהמחשב תיבה בתיבה, באופן די טוב, את כל מה שכתוב בספר, ולקיים לכתחילה את אחד מהקניינים 'שמיעת האוזן'... הכל תלוי ברמת ההשקעה קודם לכן בהכנת הטקסט להקראה.

שמחתי כשראיתי שהמחשב יודע לזהות את הניקוד ולקרוא על פיו, קצת היה נדמה לי כאותו חכם 'תני תנא' בזמן חז"ל שהיה גורס ומשנן שוב ושוב את הברייתות והמימרות... המשמעות של זה שכדאי שכל הספרים אפילו קצות החושן וכו' יהיו מנוקדים מפוסקים כיאות בלי ראשי תיבות, על ידי זה יוכלו לייצר הקלטות של כל ספר וספר על קובץ שמע, ונוכל לשמוע באוזניות בדרך וכו' את לשונות הספרים, גמרא רש"י ומפרשים, הקראה מדויקת תיבה בתיבה, ולשמוע שוב עד שנגיע ל'הבנת הלב'. ברור שלשמיעה מפי מגיד שיעור אמיתי לעולם יהיו מעלות שאין להן תחליף, אבל על רוב הספרים אין מגיד שיעור בקול הלשון, ולהקראה ממוחשבת יש מעלות ייחודיות שהמחשב לעולם לא יתעייף שעות רבות, ואפשר להכניס בו אין ספור ספרים מגוונים ככל שנבחר, וכששומע 'שיעור' מדויק תיבה בתיבה את לשונות רש"י או הקצות וכו' יוכל להיות תועלת ללימוד או לשינון, בפרט למי שהרבה שעות הלימוד שלו עצמאי ורק רואה בעיניו את הספרים או קורא בפיו, עם הזמן חסר לו את כל העניין של השמיעה, כעת יוכל גם לשמוע.

אפשר למשל בהתחלה להכניס את כל הנוסח של הגמרא מנוקד מפוסק כיאות, ולשמוע את ההקלטה כמה שעות ברקע הנסיעה או הבית "משנה.. גמרא.. אמר רבי יוחנן..", ואפשר גם להטעים את הקריאה על ידי הוספת פסיקים במקומות שצריך. (ניסיתי פרק אחד ויצא די טוב). עבור כך נצטרך להכין כמה שיותר ספרים במאגר מיוחד המכיל אך ורק ספרים מנוקדים-מפוסקים, מתוכננים כיאות להשמעה במחשב או בספר-טאבלט, (ויוכל להיקרא: סֵפֶר חַי...) אולי בעתיד למישהו תבוא האפשרות והסייעתא דשמיא לבצע כיאות.

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: מַהְדּוּרָת תַּלְמוּד בַּבְלִי מְנֻקֶּדֶת וּמְפֻסֶּקֶת <ושאלת ניקוד ספרים בלתי-מנוקדים>

הודעהעל ידי נהר שלום » ב' מאי 31, 2021 5:00 am

הוגה כתב:עברתי בעניין על ההודעות באשכול זה, מפני שלאחרונה ראיתי בגירסה עדכנית של וורד אופציה שהיתה חדשה עבורי "קרא בקול רם", (ואם כי 'השמעה ממוחשבת' כבר הייתה קיימת בעבר, כעת נהיה נגיש וקל אפילו להדיוטות), ובדקתי וראיתי שאם נכניס למחשב טקסט של ספר קודש כל שהוא מפוסק ומנוקד כיאות, אפשר לשמוע 'שיעור' מהמחשב תיבה בתיבה, באופן די טוב, את כל מה שכתוב בספר, ולקיים לכתחילה את אחד מהקניינים 'שמיעת האוזן'... הכל תלוי ברמת ההשקעה קודם לכן בהכנת הטקסט להקראה.

זה גם קורא מצוין את שם ה'...

גביר
הודעות: 2743
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: מַהְדּוּרָת תַּלְמוּד בַּבְלִי מְנֻקֶּדֶת וּמְפֻסֶּקֶת <ושאלת ניקוד ספרים בלתי-מנוקדים>

הודעהעל ידי גביר » א' נובמבר 13, 2022 2:56 pm

א"ד גורדון מבקש בימיו האחרונים מאלכסנדר זיסקינד רבינוביץ - אז"ר, להוציא ש"ס מנוקד מפני שלדבריו [של גורדון] 'הקושי שיש בלימוד הספר הזה בלי ניקוד מרחיק את הצעירים והידי שאין לו הבנה בתלמוד - תהיה אפילו הבנה שטחית - הריהו יהודי פגום'

‏ אני מבקש לב דופק : נפש חיה ‏ סיפורים וגעגועים לאהרון דוד גורדון מאת חבריו, ‏ תחקיר, איסוף ועריכה: משה נחמני

ירושלים תשפ"ב עמ' 220


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 232 אורחים