מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מהדורות הרמב"ם בפירוש המשניות

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
הוגה ומעיין
הודעות: 1961
הצטרף: ג' יולי 06, 2010 2:02 pm

מהדורות הרמב"ם בפירוש המשניות

הודעהעל ידי הוגה ומעיין » ב' פברואר 22, 2016 7:50 am

פירוש המשניות של הרמב"ם נכתב והוגה כל חיי הרמב"ם, החל מהטיוטות שנמצאו בגניזת קהיר, דרך המהדורה ה'רשמית' הראשונה, ועד לתיקונים השונים שנוספו במשך הזמן, כשחלקם מתועדים בהעתקות המצויות, חלקם בהעתקת ר' שלמה ב"ר שמואל הדיין וכדומה, חלקם בעותק שהיה לפני התוספות יום טוב, והשאר בכתב היד שכלל תיקוניו הועתקו על ידי הרב קאפח.

אני מתעתד בס"ד לפרסם מאמר העוסק בשינויים הללו, ומתרחב גם לבחינת המשמעויות שלהם: א. בדיקת כל מקרה אם החזרה היא תוצאה של שיבה מדעת הגאונים לדעה עצמאית בהלכה (כעדותו באגרותיו) או בפילוסופיה (קדמות העולם, שכר על תלמוד תורה וכיוצ"ב) או מסיבה אחרת; ב. בחינת ההשלכות המתאימות במקומות אחרים בפירוש המשנה, בספר המצוות ובמשנה תורה. באלו מקומות הרמב"ם עקבי שם עם המהדו"ב, באלו מקומות לא שינה שם, ובאלו מקומות הוא שינה גם שם והשינוי יצר ניסוח 'מטולא'; ג. עמידה על הנוסח ה'מטולא' שנוצר בפירוש המשניות עצמו, מתוך המינימליזם שהרמב"ם נקט בשינוייו ותיקוניו; ד. בדיקת האפשרות שמספר 'חזרות' בנושא אחד נובעות משורש אחד, גם אם במבט ראשון אין הקשר גלוי.

במאמרים שכבר פורסמו בבמות שונות ע"י חכמים שונים יש דוגמאות רבות לכך. בס"ד נוספו עוד כמה וכמה. אם יש למישהו מהחכמים דכאן דוגמאות נאות לשינויים של הרמב"ם ולדיון ממין זה בעניינם, והוא רוצה או מסכים שדבריו ישולבו במאמר בשם אומרם, אשמח לקבלם.

עדיאל ברויאר
הודעות: 3480
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: מהדורות הרמב"ם בפירוש המשניות

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ב' פברואר 22, 2016 9:00 am

כידוע, הרמב"ם סבר בתחילה שבשר חיה בחלב אסור מהתורה, ובמהדו"ב שינה שאסור מדרבנן. בספר טל חיים בב"ח ותערובות (עמ' תצז) יש נספח לסימן א (איסור בשר בחלב) שעוסק בשאלה האם הרמב"ם חזר בו לפני כתיבת משנה תורה, או שמא החזרה נעשתה אף לאחר כתיבת משנה תורה וניתן למצוא את התיקונים גם שם. המסקנה היא שהוא חזר בו לפני כתיבת משנה תורה.
(נחמד לציין שנספח זה הוא 'המהדו"ק' של השיעור כללי שמסר הרב טל... אחרי משא ומתן נרחב עם התלמידים הוא חזר בו. בעריכת הספר הוא החליט לקבוע רק את 'המהדו"ב' בסימן א עצמו, ואת 'המהדו"ק' הוא קבע בנספח כדי להסביר מדוע יש לשלול אותה)
בעבר העליתי את הספר בקישור הזה - download/file.php?id=30282

גבול ים
הודעות: 808
הצטרף: ד' יולי 29, 2015 1:47 am

Re: מהדורות הרמב"ם בפירוש המשניות

הודעהעל ידי גבול ים » ב' פברואר 22, 2016 9:22 am

הרמב"ם במהדו"ק היה סובר שטומאת נבלת עוף טהור היא מדרבנן, וכמו שכתב בפרה פ"ח מ"ד, ובמהדו"ב שינה וכתב שזה מהתורה. והמעיין בפתיחת הרמב"ם לסדר טהרות יבחין שנבלת עוף טהור מנויה בין הטומאות דרבנן, והרמב"ם טורח לבאר שמנאה שם מפני שאינה מפורשת בכתוב אמנם מוכיח שהיא מה"ת, והדברים נראים כהטלאה מאוחרת, ואכן במהדו"ק שם מפורש שהיא מדרבנן, ונמשך אחרי זה הרע"ב בפתיחתו שהיא לקוחה מפתיחת הרמב"ם.

עדיאל ברויאר
הודעות: 3480
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: מהדורות הרמב"ם בפירוש המשניות

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ב' פברואר 22, 2016 5:38 pm

(הבירור דלקמן נעשה במסגרת עריכת ספר טל חיים פסחים)
בפירוש המשנה לפסחים פ"ג מ"א ישנה הגהה בגליון האוטוגרף: "ולא ילזם עלי אכלה כרת לאן, צח".
לדברי הרב קאפח היא נכתבה ע"י ראב"ם. לדברי הרב טולידאנו נכתבה ע"י הרמב"ם. הרב קורח (הוצ' מכון המאור) לא הכריע.
בדיקה מעמיקה וכן בירור אצל כמה מומחים העלה בלי ספק שהרב טולידאנו טועה. ויתכן (ולענ"ד כך נראה, אבל קשה להכריע) שהרב קאפח צודק.
בפסחים זוהה עד עתה קטע טיוטה אחד בלבד של פהמ"ש, אבל הוא מגיע עד משפט אחד לפני המשפט הנצרך.
אבל הרב קורח ציין למעשה רוקח בשם ראב"ם שכתב שהרמב"ם תיקן את המשנה תורה בעניין זה.
דבריו של ראב"ם אינם לפנינו, וכנראה גם לא נמצאו עד עתה בגניזה.
אם נאמנים כל הדברים שכאן, נמצא שהרמב"ם חזר בו אבל תיקן רק במשנה תורה, וראב"ם תיקן לאור תיקונו בגליון פירוש המשנה של אביו.

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: מהדורות הרמב"ם בפירוש המשניות

הודעהעל ידי נהר שלום » ו' פברואר 26, 2016 12:50 am

עי' בפה"מ מהדורת המאור

פלוריש
הודעות: 2386
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: מהדורות הרמב"ם בפירוש המשניות

הודעהעל ידי פלוריש » ג' יוני 20, 2017 12:57 pm

שלומות!
לאחרונה רציתי לפתור בעיה במשנה תורה בעזרת ראיות שהרמב"ם שינה את דעתו, אולם התקשתי מאחר ומצאתי בפיהמ"ש את הדעה שאמורה להיות מהדורא בתרא (ואין שם תיקון כלשהו).
אחד מידידיי חידש לי שש"מ שטרן וס"ד ששון (תרביץ תש"ך) הראו שיש מקומות בהם לא מוצאים אל המהדו"ק כי הרמב"ם לא תיקן רק בעזרת מחיקה, אלא לפעמים קדר את הכתוב.
האם יש מי שעסק בזה באריכות? כיצד אדם פשוט כמוני יוכל לדעת האם במקום פלוני יש קדירה בכתב היד?

הוגה ומעיין
הודעות: 1961
הצטרף: ג' יולי 06, 2010 2:02 pm

Re: מהדורות הרמב"ם בפירוש המשניות

הודעהעל ידי הוגה ומעיין » ג' יוני 20, 2017 3:40 pm

אין זה חידוש של ש"מ שטרן וס"ד ששון אלא דבר שכל אחד רואה בעיניו. והדרך לראות זאת היא בסדרים זרעים-קדשים, באוטוגרף. ניכרים בעליל סימני הגרידה והכתיבה על גבה. ויש ממין זה הן בחזרות מוקדמות (שאינן מתועדות בהעתקות כלשהן) והן בחזרות מאוחרות (בהן הנוסח הראשון מתועד בהעתקים שנעשו לפני החזרה).

עדיאל ברויאר
הודעות: 3480
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: מהדורות הרמב"ם בפירוש המשניות

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ג' יוני 20, 2017 4:38 pm

פלוריש כתב:שלומות!
לאחרונה רציתי לפתור בעיה במשנה תורה בעזרת ראיות שהרמב"ם שינה את דעתו, אולם התקשתי מאחר ומצאתי בפיהמ"ש את הדעה שאמורה להיות מהדורא בתרא (ואין שם תיקון כלשהו).
אחד מידידיי חידש לי שש"מ שטרן וס"ד ששון (תרביץ תש"ך) הראו שיש מקומות בהם לא מוצאים אל המהדו"ק כי הרמב"ם לא תיקן רק בעזרת מחיקה, אלא לפעמים קדר את הכתוב.
האם יש מי שעסק בזה באריכות? כיצד אדם פשוט כמוני יוכל לדעת האם במקום פלוני יש קדירה בכתב היד?


באיזה מקום בפירושו?

פלוריש
הודעות: 2386
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: מהדורות הרמב"ם בפירוש המשניות

הודעהעל ידי פלוריש » ד' יוני 21, 2017 7:45 pm

תודה רבה!

(לעת עתה אני מעדיף לא לפרט איזה מקום בפירוש, כי עוד לא גיבשתי מסקנה בעניין)

עדיאל ברויאר
הודעות: 3480
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: מהדורות הרמב"ם בפירוש המשניות

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ד' יוני 21, 2017 10:55 pm

פלוריש כתב:תודה רבה!

(לעת עתה אני מעדיף לא לפרט איזה מקום בפירוש, כי עוד לא גיבשתי מסקנה בעניין)


אם זה נמצא בחלקים ששרדו מכה"י המקורי, אין צורך לגבש מסקנה אלא פשוט לבדוק.

פלוריש
הודעות: 2386
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: מהדורות הרמב"ם בפירוש המשניות

הודעהעל ידי פלוריש » ב' יולי 03, 2017 12:25 am

א. בחקר ועיון (ה') כתב הרב קלמן כהנא כמה קושיות על ההנחה שכתב היד של פיהמ"ש הוא כתב ידו של הרמב"ם. כיום אין מי שסובר כך (כפי שאין מי שסובר כרב"ז בנדיקט שפקפק בזיהוי כת"י הרמב"ם להלכות ירושלמי) - האם כל קושיותיו נענו?
ב. אשמח אם יועלה לכאן המאמר מחצי גיבורים ט' על פירוש המשנה לרמב"ם.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 167 אורחים