מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

משמעות שמות נשים

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
פלגינן
הודעות: 2947
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: משמעות השם 'עטיל'

הודעהעל ידי פלגינן » ג' מרץ 01, 2016 7:06 pm

רוב ככל הנקודות שהועלו בהודעות האחרונות, כבר נדונו כאן
viewtopic.php?f=17&t=24643

מנין
הודעות: 574
הצטרף: ב' מאי 18, 2015 2:33 pm

Re: משמעות השם 'עטיל'

הודעהעל ידי מנין » ג' מרץ 01, 2016 10:41 pm

מיללער כתב:ויששכר = בער, יש,דורשים שאין זה מלשון דוב אלא מלשון 'בעריס' Berry משום דודאי יששכר


מה התרגום של בעריס? ענבים/גרגירים? איך זה קשור ליששכר? (או שמא התכונת למלחין והמעבד סוקי ברי?)


מנין
הודעות: 574
הצטרף: ב' מאי 18, 2015 2:33 pm

Re: משמעות השם 'עטיל'

הודעהעל ידי מנין » ג' מרץ 01, 2016 11:03 pm

בתרגום של גוגל לBerry תירגם ענבים או גרגרים. באיזה שפה בעריס זה דודאים?

סגי נהור
הודעות: 3944
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: משמעות השם 'עטיל'

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' מרץ 02, 2016 1:18 am

מתפעל כתב:ביילע = בלה. אבל מה זה בלה? (בית סגולה ולמד קמוצה). אולי מלשון פרח, בלימען. או עלה.


בלה וביילא שני שמות הם. בלה אינו שם אידישאי, אלא ספרדי-ספאניולי, ופירושו: יפה.

לבנון
הודעות: 589
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: משמעות השם 'עטיל'

הודעהעל ידי לבנון » ד' מרץ 02, 2016 10:57 am

מנין כתב:בתרגום של גוגל לBerry תירגם ענבים או גרגרים. באיזה שפה בעריס זה דודאים?

לדיוק הדברים, Blueberry זה אוכמניות כחולות, ו Blackberry זה אוכמניות שחורות. וראה במשנה ברורה סי' ר"ג ס"ק א, על התותים הגדלים בסנה. שקורין מוי"ל בע"ר. ושם בס"ק ג', ברומבערי"ן. ובס"ק ה', קאסטעה"ר בערי"ן. וכנראה זה שם כולל לכל הפירות הקטנים ממין זה. ויתכן שמישהו זיהה את פרי הדודאים גם במשפחה זו. מכיון שאינני מכיר את הדודאים, וודאי שלא את אלו שנזכרו החומש, אינני יכול לחוות דעה בענין.

חכם באשי
הודעות: 9985
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: משמעות השם 'עטיל'

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' מרץ 02, 2016 11:52 am

חייפענער כתב:אציין כי אותי אישית זיכה הבוב"ה בשלש בנות שתחיינה, הנושאות שמות בעלי חיים, מעין פינת החי זוטא, ועל פי רשימת זקנותיי שבעולם האמת עדיין הזרוע נטויה על זה הדרך בס"ד. ועל כן הנושא מציק לי. (בפרט כשמספרים לביתי בגן שעושים כפרות על 'הינדל' והיא לא מבינה מה חטאה ומה פישעה כי מטילים עליה את כל עוונות בית ישראל.

תסביר לבתך, שזו זכות גדולה לשאת על עצמה את כל עוונות עם ישראל. ואם אינך מרוצה מאפשרות זו, תעביר אותה לגן בעברית, שם עושים כפרות על תרנגולת ולא על הינדל.

סגי נהור
הודעות: 3944
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: משמעות השם 'עטיל'

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' מרץ 02, 2016 11:27 pm

לבנון כתב:[
לדיוק הדברים, Blueberry זה אוכמניות כחולות, ו Blackberry זה אוכמניות שחורות. וראה במשנה ברורה סי' ר"ג ס"ק א, על התותים הגדלים בסנה. שקורין מוי"ל בע"ר. ושם בס"ק ג', ברומבערי"ן. ובס"ק ה', קאסטעה"ר בערי"ן. וכנראה זה שם כולל לכל הפירות הקטנים ממין זה. ויתכן שמישהו זיהה את פרי הדודאים גם במשפחה זו. מכיון שאינני מכיר את הדודאים, וודאי שלא את אלו שנזכרו החומש, אינני יכול לחוות דעה בענין.


ותות שדה הוא Srawberry, פטל הוא Raspberry, חמוציות - Cranberry וכן על זה הדרך. נקודת הדברים - בערי"ס באנגלית (כמו בערי"ן בגרמנית וביידיש) הם פירות יער.

ביליצר
הודעות: 1409
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: משמעות השם 'עטיל'

הודעהעל ידי ביליצר » ד' מאי 25, 2016 1:47 am

ומה זה שטערנא?

אם יש שם כזה אז =כוכב

איטשע טבריאנער
הודעות: 186
הצטרף: ו' דצמבר 11, 2015 1:02 am

Re: משמעות השם 'עטיל'

הודעהעל ידי איטשע טבריאנער » ד' מאי 25, 2016 4:21 am

ומה זה זעלדא?

ביליצר
הודעות: 1409
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: משמעות השם 'עטיל'

הודעהעל ידי ביליצר » ד' מאי 25, 2016 2:09 pm

זעלדע יכול להיות מלשון זעהל =נפש או זעלטן =מיוחדת

יש עוד שמות ,נעכע ,ניכע,מאשה,שפרינצא ,יענטע,

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: משמעות השם 'עטיל'

הודעהעל ידי הכהן » ד' מאי 25, 2016 2:30 pm

שפרינצא = אספרנסה = ספרדית: תקווה. בעקבות נדודי היהודים מספרד ומארצות סמוכות לה למרכז אירופה ואחר כך למזרחה, יש ביידיש מילים רבות ממקור לטיני. (ספרדית היא נגזרת של הלטינית, ומכאן 'לאדינו' כינויו של הניב היהודי-ספרדי.)

את המידע הזה איששתי בעזרת ד''ר קרן דובנוב מן האקדמיה, שתרמה דוגמאות מעניינות נוספות:
אחת הדוגמות המפורסמות היא בענטשן (מן הפועל הלטיני benedicere) - 'לברך'. השפעת הלשונות ממשפחה לטינית ניכרת מאוד גם בשמות הפרטיים. בּוּנֵם (בעיקר בצירוף שמחה בונם) הוא 'איש טוב', בצרפתית bonne homme. בֵּלָה - בלטינית ובאיטלקית 'יפה'. וכך גם השם שפרינצא; המעבר מ-s ל-sh לפני עיצור לא קולי (כגון p, t) חל בניבים רבים של מרכז אירופה (בגרמנית האות s לפני עיצורים אלו נהגית sh, לדוגמה sprache - 'לשון').

ביליצר
הודעות: 1409
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: משמעות השם 'עטיל'

הודעהעל ידי ביליצר » ד' מאי 25, 2016 2:34 pm

בלה =יפה בצרפתית
חלק מהשמות נשמעים חצי פולניים וחלק יסודתם בהררי הלטינים

לא ידען
הודעות: 1086
הצטרף: ו' יוני 22, 2012 1:16 am

Re: משמעות השם 'עטיל'

הודעהעל ידי לא ידען » ד' מאי 25, 2016 11:36 pm

בקשר לשם פייגא או פייגל, אם זה על שם ציפור או תאנה.

ראיתי פעם הזמנה של הרה"ק האמרי אמת מגור ואחיו הרה"ק רבי משה בצלאל לנישואי מרת פייגא בת האמר"א עם בנו של רבי משב"צ הרה"צ רבי יצחק מאיר אלתר:
בחרוזים של שמות החתן והכלה כתוב:
החתן יצחק מאיר כחתן יכהן פאר לפנינו, הכלא פייגא התאנה חנטה פגיה לעיננו.
ממילא ניתן להסיק כי היו במשפחה זו 'פייגא' שנקראו ע"ש תאנה.

מזה גם אפשר לומר אודות שמה של הרבנית פייגא מינטשא אמו של הרה"ק הפני מנחם זי"ע ששמה לכאורה כשם זוגתו הרבנית תבדל"ח ציפורה פייגא.

איטשע
הודעות: 151
הצטרף: ב' אוגוסט 23, 2010 4:59 pm

Re: משמעות השם 'עטיל'

הודעהעל ידי איטשע » א' מאי 29, 2016 5:35 pm

׳פיגא׳, או בלשון געגועים ׳פיגל׳, וכן ׳פיגלין׳ ׳פיגלא׳, ׳פאגעלי׳ וכן כולם הוא מהשם ׳ציפור׳ או ׳צפורה׳.
אין לו שייכות לשם ׳תמר׳.

איטשע
הודעות: 151
הצטרף: ב' אוגוסט 23, 2010 4:59 pm

Re: משמעות השם 'עטיל'

הודעהעל ידי איטשע » א' מאי 29, 2016 5:36 pm

לא ידען כתב:בקשר לשם פייגא או פייגל, אם זה על שם ציפור או תאנה.

ראיתי פעם הזמנה של הרה"ק האמרי אמת מגור ואחיו הרה"ק רבי משה בצלאל לנישואי מרת פייגא בת האמר"א עם בנו של רבי משב"צ הרה"צ רבי יצחק מאיר אלתר:
בחרוזים של שמות החתן והכלה כתוב:
החתן יצחק מאיר כחתן יכהן פאר לפנינו, הכלא פייגא התאנה חנטה פגיה לעיננו.
ממילא ניתן להסיק כי היו במשפחה זו 'פייגא' שנקראו ע"ש תאנה.

מזה גם אפשר לומר אודות שמה של הרבנית פייגא מינטשא אמו של הרה"ק הפני מנחם זי"ע ששמה לכאורה כשם זוגתו הרבנית תבדל"ח ציפורה פייגא.




כלל אינו ראיה, רק נקט כן, מלשון נופל על לשון.

איטשע
הודעות: 151
הצטרף: ב' אוגוסט 23, 2010 4:59 pm

Re: משמעות השם 'עטיל'

הודעהעל ידי איטשע » א' מאי 29, 2016 5:38 pm

אחרי כתבו כל אלה, אוכיח דברי.

השם פיגא, נכתבת בי׳ א׳, והפ׳ מקוד בצירי.
בתרגום של ״תפר״ הוא פייג! דהיינו הפ׳ עם פתח חריפה, ואין שם כזה.

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: משמעות השם 'עטיל'

הודעהעל ידי הכהן » א' מאי 29, 2016 6:42 pm

האות ל' במילה פייגל = ציפור היא חלק מהמילה ולא הקטנה, ולכן אין סיבה שפייגא יהיה תרגום של ציפורה!
יש שני שמות במקרא שיכולות להיות לשון תאנה: קציעה ובת-שבע.

לא ידען
הודעות: 1086
הצטרף: ו' יוני 22, 2012 1:16 am

Re: משמעות השם 'עטיל'

הודעהעל ידי לא ידען » ב' מאי 30, 2016 12:28 am

איטשע כתב:
לא ידען כתב:בקשר לשם פייגא או פייגל, אם זה על שם ציפור או תאנה.

ראיתי פעם הזמנה של הרה"ק האמרי אמת מגור ואחיו הרה"ק רבי משה בצלאל לנישואי מרת פייגא בת האמר"א עם בנו של רבי משב"צ הרה"צ רבי יצחק מאיר אלתר:
בחרוזים של שמות החתן והכלה כתוב:
החתן יצחק מאיר כחתן יכהן פאר לפנינו, הכלא פייגא התאנה חנטה פגיה לעיננו.
ממילא ניתן להסיק כי היו במשפחה זו 'פייגא' שנקראו ע"ש תאנה.

מזה גם אפשר לומר אודות שמה של הרבנית פייגא מינטשא אמו של הרה"ק הפני מנחם זי"ע ששמה לכאורה כשם זוגתו הרבנית תבדל"ח ציפורה פייגא.




כלל אינו ראיה, רק נקט כן, מלשון נופל על לשון.

לא חושב כך.
הכהן כתב:האות ל' במילה פייגל = ציפור היא חלק מהמילה ולא הקטנה, ולכן אין סיבה שפייגא יהיה תרגום של ציפורה!
יש שני שמות במקרא שיכולות להיות לשון תאנה: קציעה ובת-שבע.

דבריך לא מובנים. פייגא/פייגל היא כן תרגום לציפור ציפור או לא?
היו פייגא שכונו פייגל, והיו שנקראו באמת בשם פייגל, ב-ל'. החידושי הרי"מ כתב קוויטעל לאחד הצדיקים, אולי רבי יעקב מראדזימין, עבור זוגתו וכתב שם 'פייגל' (או פייגעל), וכל נכדותיה שנקראו על שמה נקראו פייגא.
פייגא היא בהחלט תרגום של ציפורה.

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: משמעות השם 'עטיל'

הודעהעל ידי הכהן » ב' מאי 30, 2016 9:17 am

לא ידען כתב:
הכהן כתב:האות ל' במילה פייגל = ציפור היא חלק מהמילה ולא הקטנה, ולכן אין סיבה שפייגא יהיה תרגום של ציפורה!
יש שני שמות במקרא שיכולות להיות לשון תאנה: קציעה ובת-שבע.

דבריך לא מובנים. פייגא/פייגל היא כן תרגום לציפור ציפור או לא?
היו פייגא שכונו פייגל, והיו שנקראו באמת בשם פייגל, ב-ל'. החידושי הרי"מ כתב קוויטעל לאחד הצדיקים, אולי רבי יעקב מראדזימין, עבור זוגתו וכתב שם 'פייגל' (או פייגעל), וכל נכדותיה שנקראו על שמה נקראו פייגא.
פייגא היא בהחלט תרגום של ציפורה.

פייגל/פויגל זה תרגום של ציפור (גרמנית=Vogel). פייגא זה תרגום של תאנה (גרמנית=Feige)!

ומזה שקראו על שם הסבתא בשינוי, או שסברו שפייגל הוא הקטנה של פייגא, ושניהם לשון תאנה(!), או שלא הקפידו בשם המדויק, וקראו שם שמזכיר את הסבתא.

איטשע
הודעות: 151
הצטרף: ב' אוגוסט 23, 2010 4:59 pm

Re: משמעות השם 'עטיל'

הודעהעל ידי איטשע » ה' יוני 02, 2016 7:58 pm

כהיום אפשר למצוא תרגומים שונים לכל דרך האילך כותבים השם.

אין כזה שם ״פייגא״, בספרי הלכה על שמות נשים כתוב, שאם יש שני יודין , הנקוד הוא ״פתח חריף״, האם שמעת פעם משהו נקרא פאַאַגא?
השם ״פיגא״ נכתב בי׳ אחד, כיון שהניקוד הוא צירי פֵיגא.

פיגא, מ׳פיגא׳, נהיהף הרבה סוגים של שמות בכל מדינה ובעל תקופה משהו אחר, פויגל, פיגלא, פיגלין, פיגליין, הכל הם שמות, וכינוים, ושמות געגועים, להשם כינוי המקורי ״פיגא״.
היום, יש פֶעיגי, פייגי, ועוד.
הצד השוה שבהם, שהכל מקורו המכינוי המוקרי ״פיגא״

הכינוי פיגאף, הוא כינוי להשם ״צפורה״ או צפור״ פעם נתנו רק שמות לשה״ק, ורק אחרי כן הלויקרייש הכינויים, והיות שנשים אם פעם לא השתמשו בשמם הקודש, נשתכחו שמות אלו. ראה טיב גיטין ערך השם פרידא.

בוודאי, שפייגא, כוונתו תאנה, אבל אין אין שם כזה. לך תעיין בבית שמואל, טיב גיטין, דברי חיים, אהלי שם, ותראה, שהשם פיגא הוא כינוי לצפורה, ואם תמצא שאני לא צודק, תביא ראיה, ואודה לך, אבל ממה שלמדתי, מצאתי כפי שכתבתי.

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: משמעות השם 'עטיל'

הודעהעל ידי הכהן » ה' יוני 02, 2016 9:17 pm

ייש"כ על הדברים.
לא הבנתי מה זה 'פתח חריף', האם הכוונה שלא שומעים כלל יו"ד?
בבית שמואל לא מצאתי בדבר. שאר הספרים אינם תח"י. אודה למעיין.

איטשע
הודעות: 151
הצטרף: ב' אוגוסט 23, 2010 4:59 pm

Re: משמעות השם 'עטיל'

הודעהעל ידי איטשע » א' יוני 05, 2016 7:23 pm

כבוד הרב הכהן.
במח״ג, אם אינך יודע מה הכוונה ב״פתח חריף״, מותר לי לומר, שאין לך סיג ושיח, בהלכות שמות נשים.

איטשע
הודעות: 151
הצטרף: ב' אוגוסט 23, 2010 4:59 pm

Re: משמעות השם 'עטיל'

הודעהעל ידי איטשע » א' יוני 05, 2016 7:25 pm

אגב מה שנזכר אודות השם יששכר, אין הכוונה ל׳בעריס׳, כי אם למשפחה הנקרא ׳בערבערי׳, ואחד מהפרחים הוא אכן הדודא, הנקרא באנגלית Mandrake.

ולי נראה, שמקור השם הוא מ״יששכר חמור גרם״, חמור באטילקיס ובספרדית הוא ׳בורא׳ Buro.

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: משמעות השם 'עטיל'

הודעהעל ידי הכהן » א' יוני 05, 2016 8:02 pm

איטשע כתב:כבוד הרב הכהן.
במח״ג, אם אינך יודע מה הכוונה ב״פתח חריף״, מותר לי לומר, שאין לך סיג ושיח, בהלכות שמות נשים.

אכן, לא חשבתי אחרת.

מעט מים
הודעות: 150
הצטרף: ה' מרץ 13, 2014 4:57 pm

Re: משמעות השם 'עטיל'

הודעהעל ידי מעט מים » ב' יוני 06, 2016 3:53 am

שם פיגא/פיגל
בבית שמואל בשמות נשים (אות פ') הביא שמות של פיגו פוגל פיגלא, והלבוש (סי' קכ"ט שמות אות ו') כתב דשם פוגל היא שם עוף גדול ושם פיגלא הוא שם עוף קטן, ובערוך השלחן (שמות נשים אות פ') כתב דשם פיגא הפא רפה ובצירי, ויש ששמן פיגל שהוא צפור בלשון אשכנז, ובגט מסודר (שמות נשים הישנים אות פ' פשר דבר סק"י) כתב ענין תיבת פאגעל או פוגל הוא צפור.

ושורשו של שם פיגא הביא בשו"ת הרי"ם (סי' ל"ג) מהשואל אב"ד קאצק דשם פיגא נגזור מלשון תאנה, אבל בשו"ת עמק שאלה (סי' ק"ז) כתב פיגל הוא לעז של ציפור, ופיגא נראה דהוא שם פיגו הנזכר בבית שמואל וכמו שכתב הטיב גיטין (סק"ד) בשם תשובת מאיר נתיבים, והוא שם בפני עצמו ואינו לעז של ציפור, ושוב כתב דאין זה ברור כל כך דפיגא ופיגל הם בודאי שני שמות נפרדים, דנוכל לומר דפיגל הוי קיצור השם מפיגא כמו פיגלא [עיין טיב גיטין שם סק"ז], ומה שנראה מהבית שמואל שהם שני שמות היינו פוגיל בו' אחר הפ', אבל פיגל הוא קיצור השם ויוצא משם פיגא כמו פיגלא עכ"ד.

ומה שכתב דפיגא נראה דהוא שם פיגו הנזכר בבית שמואל, כן נראה גם דעת הגאון רבי אברהם מטשעכנאווי זצ"ל בתשובה לשואל הנ"ל אב"ד קאצק והוא לו נדפסה בקובץ קול תורה (שנת תרפ"ז חוברות א' סי' א') עיי"ש, אבל בתשובת הרי"ם (הנ"ל וסי' ל"ד) מבואר דשם פיגא אינו בא משם פיגו, וכן מבואר בשו"ת חשק שלמה (סי' כ"ד), ואדרבה הוא מדייק כן גם מטיב גיטין הנ"ל דכתב דשם פיגו הוא משמות הספרדים, מה שאין כן שם פיגא אין לו שייכות לזה, ועיי"ש בדבריהם מה שכתבו לחלוק על הגאון מטשעכנאווי הנ"ל.

שם צפורה
יש שכתבו דהוא על שם צפרה אשת משה שבתורה עיין בבית שמואל (שמות נשים אות צ'), אבל בטיב גיטין (שמות נשים אות צ' סק"א) כתב מצאתי בס"ג למהרא"ש שכתב בשם הגאון מו"ה מאיר ז"ק אב"ד לבוב שכתב, שהאלוף המרומם האב"ד מו"ה יעקל פקפק בשם צפורה למה בכל הפוסקים נמצא צפורה מלא ובתורה כל צפרה חסר ו', ונראה שהשמות שלנו על שם עוף צפור שרוב מלאים, וכן משמע מלשון רמ"י על שם לשון אשכנז פוגיל עכ"ל. ובשו"ת מהרש"ם (ח"ג סי' רפ"ה ורפ"ו) כתב, דהמעיין במדרש רבה פרשת שמות (א') ימצא דצפרה אשת משה רבינו נקראת צפרה לפי שמיהרה את עצמה כצפור עיי"ש, ועיין בשו"ת נשאל דוד (אהע"ז סי' י"ב) דכתב, וגדולה מזה צפורה עצמה נקראת על שם ציפור האמור בתורה, וכאשר איתא להדיא במדרש ילקוט (שמות רמז קס"ט) בשם מדרש אכביר וזה לשונו, ויאמר אל בנותיו ואיו, מיד יצאתה צפורה כצפור והביאתו בית אביה כדם הצפור עכ"ל, צא ולמד שם צפורה גופה מקורו נובע על שם צפור. אבל בספר החזקוני (שמות ב' כ"א) כתב למה נקרא שמה צפורה שרצתה כצפור לקרוא למשה, דבר אחר היתה יפה ומאירה כבוקר דמתרגמינן צפרא, ואומר באה הצפירה (יחזקאל ז') ישוב ויצפור מהר הגלעד (שופטים ז').

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: משמעות השם 'עטיל'

הודעהעל ידי הכהן » ב' יוני 06, 2016 9:00 am

יישר כח

איטשע
הודעות: 151
הצטרף: ב' אוגוסט 23, 2010 4:59 pm

Re: משמעות השם 'עטיל'

הודעהעל ידי איטשע » ב' יוני 06, 2016 5:45 pm

בדברי חיים כתב שהנכון לכתוב ׳צפרה׳ חסר, הסיבה שיש לכותבה מלא, שלא יטעו בשם הדומה ״ציפרה״, הנקראת בצ׳ חרוקה.

איטשע טבריאנער
הודעות: 186
הצטרף: ו' דצמבר 11, 2015 1:02 am

Re: משמעות השם 'עטיל'

הודעהעל ידי איטשע טבריאנער » ג' יוני 14, 2016 4:39 pm

מה משמעות השם רייצא?

בינוני
הודעות: 693
הצטרף: ג' ספטמבר 13, 2016 11:50 am

פשר השם "נעטי"

הודעהעל ידי בינוני » ו' יוני 23, 2017 3:02 pm

ברישומי הנישואין של ר' עמרם בלויא (הראשון אביו של ר' יצחק שלמה) שבפרשבורג כתוב כך (פורסם בעלי זיכרון 5):
"נשא את הבתולה קאטארינה פלייסיג ילידת שוסבורג בת בערנ' פלייסיג ונעטי".
מה יכול להיות פשר השם "נעטי"?
[זו' ר' עמרם נקראה עלקא, וכאן ובעוד רישומים היא מופיעה "קאטארינה". אביה "בערנ'" נקרא בירך.]

מעיין
הודעות: 1330
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: משמעות השם 'עטיל' (ועוד שמות)

הודעהעל ידי מעיין » א' יוני 25, 2017 6:07 pm

ראש חכם כתב:בשורה לא טובה להנקראות 'הינדל' [או 'הינדא'?], עיין היטב שו"ת חתם סופר אבהע"ז ח"ב סימן לח.

שם כתוב שהוא מלשון הינטל שגל כלבתא, אבל לכאורה אין זה בשורה לא טובה רק הוא לשון געגוגים כשגל וככלבתא, להמתגעגים בה
ועיין בדברי חיים שכתב דהינדא נגזר משם הקדוש הנקרא [אדני] שיש צירוף כזה [היינו ינדא] והא ניתוסף הוא ה"א בתראה משם הנכתב [הוי'] עיי"ש מ"ש משם אדוני, ושם כתריאל

גביר
הודעות: 1218
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: משמעות השם 'עטיל'

הודעהעל ידי גביר » ב' יוני 26, 2017 8:15 am

הכהן כתב:
שפרינצא = אספרנסה = ספרדית: תקווה. בעקבות נדודי היהודים מספרד ומארצות סמוכות לה למרכז אירופה ואחר כך למזרחה, יש ביידיש מילים רבות ממקור לטיני. (ספרדית היא נגזרת של הלטינית, ומכאן 'לאדינו' כינויו של הניב היהודי-ספרדי.)

את המידע הזה איששתי בעזרת ד''ר קרן דובנוב מן האקדמיה, שתרמה דוגמאות מעניינות נוספות:
אחת הדוגמות המפורסמות היא בענטשן (מן הפועל הלטיני benedicere) - 'לברך'. השפעת הלשונות ממשפחה לטינית ניכרת מאוד גם בשמות הפרטיים. בּוּנֵם (בעיקר בצירוף שמחה בונם) הוא 'איש טוב', בצרפתית bonne homme. בֵּלָה - בלטינית ובאיטלקית 'יפה'. וכך גם השם שפרינצא; המעבר מ-s ל-sh לפני עיצור לא קולי (כגון p, t) חל בניבים רבים של מרכז אירופה (בגרמנית האות s לפני עיצורים אלו נהגית sh, לדוגמה sprache - 'לשון').

דוגמא נוספת - שניאור, שבא מסניור. יעויין כאן https://books.google.co.il/books?id=XmK ... A8&f=false ושם ישנן דוגמאות רבות נוספות [כדי למנוע טרחה יתירה מכמה מחו"ר אתרא קדישא הדין אציין שהדברים שם כתובים בלשונם של שאינם בני ברית].

אבא יודן
הודעות: 1084
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: משמעות השם 'עטיל'

הודעהעל ידי אבא יודן » ג' יוני 27, 2017 3:44 pm

מעט מים כתב:
שם צפורה
יש שכתבו דהוא על שם צפרה אשת משה שבתורה עיין בבית שמואל (שמות נשים אות צ'), אבל בטיב גיטין (שמות נשים אות צ' סק"א) כתב מצאתי בס"ג למהרא"ש שכתב בשם הגאון מו"ה מאיר ז"ק אב"ד לבוב שכתב, שהאלוף המרומם האב"ד מו"ה יעקל פקפק בשם צפורה למה בכל הפוסקים נמצא צפורה מלא ובתורה כל צפרה חסר ו', ונראה שהשמות שלנו על שם עוף צפור שרוב מלאים, וכן משמע מלשון רמ"י על שם לשון אשכנז פוגיל עכ"ל. ובשו"ת מהרש"ם (ח"ג סי' רפ"ה ורפ"ו) כתב, דהמעיין במדרש רבה פרשת שמות (א') ימצא דצפרה אשת משה רבינו נקראת צפרה לפי שמיהרה את עצמה כצפור עיי"ש, ועיין בשו"ת נשאל דוד (אהע"ז סי' י"ב) דכתב, וגדולה מזה צפורה עצמה נקראת על שם ציפור האמור בתורה, וכאשר איתא להדיא במדרש ילקוט (שמות רמז קס"ט) בשם מדרש אכביר וזה לשונו, ויאמר אל בנותיו ואיו, מיד יצאתה צפורה כצפור והביאתו בית אביה כדם הצפור עכ"ל, צא ולמד שם צפורה גופה מקורו נובע על שם צפור. אבל בספר החזקוני (שמות ב' כ"א) כתב למה נקרא שמה צפורה שרצתה כצפור לקרוא למשה, דבר אחר היתה יפה ומאירה כבוקר דמתרגמינן צפרא, ואומר באה הצפירה (יחזקאל ז') ישוב ויצפור מהר הגלעד (שופטים ז').

אי משום הא לא איריא גם בִּתיה דרשינן במדרש כבתו של יה ואעפ"כ באה חרוקה.
ומן כבר תמהתי על הכנענים המקפידים כביכול לדבר נכון, שלמה הוגים כיונים בפתח בַּתיה

עתניאל בן קנז
הודעות: 1789
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: משמעות השם 'עטיל'

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ה' יוני 29, 2017 7:46 pm

אבא יודן כתב:
מעט מים כתב:
שם צפורה
יש שכתבו דהוא על שם צפרה אשת משה שבתורה עיין בבית שמואל (שמות נשים אות צ'), אבל בטיב גיטין (שמות נשים אות צ' סק"א) כתב מצאתי בס"ג למהרא"ש שכתב בשם הגאון מו"ה מאיר ז"ק אב"ד לבוב שכתב, שהאלוף המרומם האב"ד מו"ה יעקל פקפק בשם צפורה למה בכל הפוסקים נמצא צפורה מלא ובתורה כל צפרה חסר ו', ונראה שהשמות שלנו על שם עוף צפור שרוב מלאים, וכן משמע מלשון רמ"י על שם לשון אשכנז פוגיל עכ"ל. ובשו"ת מהרש"ם (ח"ג סי' רפ"ה ורפ"ו) כתב, דהמעיין במדרש רבה פרשת שמות (א') ימצא דצפרה אשת משה רבינו נקראת צפרה לפי שמיהרה את עצמה כצפור עיי"ש, ועיין בשו"ת נשאל דוד (אהע"ז סי' י"ב) דכתב, וגדולה מזה צפורה עצמה נקראת על שם ציפור האמור בתורה, וכאשר איתא להדיא במדרש ילקוט (שמות רמז קס"ט) בשם מדרש אכביר וזה לשונו, ויאמר אל בנותיו ואיו, מיד יצאתה צפורה כצפור והביאתו בית אביה כדם הצפור עכ"ל, צא ולמד שם צפורה גופה מקורו נובע על שם צפור. אבל בספר החזקוני (שמות ב' כ"א) כתב למה נקרא שמה צפורה שרצתה כצפור לקרוא למשה, דבר אחר היתה יפה ומאירה כבוקר דמתרגמינן צפרא, ואומר באה הצפירה (יחזקאל ז') ישוב ויצפור מהר הגלעד (שופטים ז').

אי משום הא לא איריא גם בִּתיה דרשינן במדרש כבתו של יה ואעפ"כ באה חרוקה.
ומן כבר תמהתי על הכנענים המקפידים כביכול לדבר נכון, שלמה הוגים כיונים בפתח בַּתיה



אגב כיצד מקובל לבטאות את השם 'צביה', האם כבמקרא, או בצ' חרוקה?

קאצ'קלה
הודעות: 1379
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: משמעות השם 'עטיל'

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ה' יוני 29, 2017 7:50 pm

עתניאל בן קנז כתב:אגב כיצד מקובל לבטאות את השם 'צביה', האם כבמקרא, או בצ' חרוקה?

כבמקרא וגם בצ' חרוקה: בֶּן שֶׁבַע שָׁנִים יֹאָשׁ בְּמָלְכוֹ וְאַרְבָּעִים שָׁנָה מָלַךְ בִּירוּשָׁלִָם וְשֵׁם אִמּוֹ צִבְיָה מִבְּאֵר שָׁבַע.

עתניאל בן קנז
הודעות: 1789
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: משמעות השם 'עטיל'

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ו' יוני 30, 2017 1:19 am

קאצ'קלה כתב:
עתניאל בן קנז כתב:אגב כיצד מקובל לבטאות את השם 'צביה', האם כבמקרא, או בצ' חרוקה?

כבמקרא וגם בצ' חרוקה: בֶּן שֶׁבַע שָׁנִים יֹאָשׁ בְּמָלְכוֹ וְאַרְבָּעִים שָׁנָה מָלַךְ בִּירוּשָׁלִָם וְשֵׁם אִמּוֹ צִבְיָה מִבְּאֵר שָׁבַע.

דומני דהקוראים בשם זה, אין כוונתם לקרא זאת על שם המלכה הלזו. אלא על שם נקיבת הצבי.
ובמקרא (שיר השירים ד,ה; שם ז,ד) זה מנוגד צ' שוואית וב' חרוקה.

קאצ'קלה
הודעות: 1379
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: משמעות השם 'עטיל'

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ו' יוני 30, 2017 5:05 am

עתניאל בן קנז כתב:
קאצ'קלה כתב:
עתניאל בן קנז כתב:אגב כיצד מקובל לבטאות את השם 'צביה', האם כבמקרא, או בצ' חרוקה?

כבמקרא וגם בצ' חרוקה: בֶּן שֶׁבַע שָׁנִים יֹאָשׁ בְּמָלְכוֹ וְאַרְבָּעִים שָׁנָה מָלַךְ בִּירוּשָׁלִָם וְשֵׁם אִמּוֹ צִבְיָה מִבְּאֵר שָׁבַע.

דומני דהקוראים בשם זה, אין כוונתם לקרא זאת על שם המלכה הלזו. אלא על שם נקיבת הצבי.
ובמקרא (שיר השירים ד,ה; שם ז,ד) זה מנוגד צ' שוואית וב' חרוקה.

בסדר הגט למהר"ש מלובלין כתוב:
ואני הסופר הייתי מכיר אשה אחת שהיה שמה צביה והיו קוראין אותה ציוויא, ועיקר שם צביה. ונ"ל שעיקר השם על שם תאומי צביה, כמו שקורין לאיש צבי ששמו הירש כן קוראין לאשה צביה ודו"ק.

אבל בסדר הגט של רבי מיכל רבי יוזפש מקראקא, הביא את דברי הנ"ל וכתב:
רצונו לומר דמאחר שעיקר השם צביה על שם תאומי צביה וכו' על כן יש לכתוב צביה המכונה ציוויא. וזה אינו, שהרי במלכים ב' פ' י"ב ובדברי הימים ב' פרק כ"ד שם כתוב שם אשה צביה, הצד"י בחיריק והבי"ת בשבא נח, ואם כן ודאי אינו שם של לעז כלל רק של עברי, ואין לכתוב אלא צביה לחוד.

עתניאל בן קנז
הודעות: 1789
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: משמעות השם 'עטיל'

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ו' יוני 30, 2017 3:57 pm

קאצ'קלה כתב:
עתניאל בן קנז כתב:דומני דהקוראים בשם זה, אין כוונתם לקרא זאת על שם המלכה הלזו. אלא על שם נקיבת הצבי.
ובמקרא (שיר השירים ד,ה; שם ז,ד) זה מנוגד צ' שוואית וב' חרוקה.

בסדר הגט למהר"ש מלובלין כתוב:
ואני הסופר הייתי מכיר אשה אחת שהיה שמה צביה והיו קוראין אותה ציוויא, ועיקר שם צביה. ונ"ל שעיקר השם על שם תאומי צביה, כמו שקורין לאיש צבי ששמו הירש כן קוראין לאשה צביה ודו"ק.

אבל בסדר הגט של רבי מיכל רבי יוזפש מקראקא, הביא את דברי הנ"ל וכתב:
רצונו לומר דמאחר שעיקר השם צביה על שם תאומי צביה וכו' על כן יש לכתוב צביה המכונה ציוויא. וזה אינו, שהרי במלכים ב' פ' י"ב ובדברי הימים ב' פרק כ"ד שם כתוב שם אשה צביה, הצד"י בחיריק והבי"ת בשבא נח, ואם כן ודאי אינו שם של לעז כלל רק של עברי, ואין לכתוב אלא צביה לחוד.



תודה רבה!!!
החכמתני!

משה נטע
הודעות: 417
הצטרף: ד' ינואר 11, 2017 7:01 pm

Re: משמעות השם 'עטיל' (ועוד שמות)

הודעהעל ידי משה נטע » א' יולי 02, 2017 7:24 pm

מי יודע מה פירוש השם מאנצ'ע/ מאנצ'י (מאנטשע)?

שייף נפיק
הודעות: 2309
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

האם השם 'איטה' משמעותו 'יהודית'?

הודעהעל ידי שייף נפיק » ב' אוקטובר 16, 2017 6:00 pm

[url]ן[/url]שמעתי שהיו אומרים שהשם 'איטה' פירושו יהודית, האם כנים הדברים?[url][/url]
נערך לאחרונה על ידי שייף נפיק ב ו' יוני 21, 2019 12:50 am, נערך פעם 1 בסך הכל.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 50 אורחים