מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

משקל המנורה

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
סיפרון
הודעות: 253
הצטרף: ד' יולי 13, 2011 4:54 pm

משקל המנורה

הודעהעל ידי סיפרון » ג' מרץ 08, 2016 10:40 pm

שמות כה לא: וְעָשִׂיתָ מְנֹרַת זָהָב טָהוֹר וגו' כִּכַּר זָהָב טָהוֹר יַעֲשֶׂה אֹתָהּ אֵת כָּל הַכֵּלִים הָאֵלֶּה.

וכתב רש"י: ככר זהב טהור, שלא יהיה משקלה עם כל כליה אלא ככר לא פחות ולא יותר, והככר של חול ששים מנה ושל קדש היה כפול ק"ך מנה והמנה היא ליטרא ששוקלין בה כסף למשקל קולוני"א והם ק' זהובים כ"ה סלעים והסלע ארבעה זהובים. ועי' רמב"ן וחזקוני ורא"ם.

מי יודע כמה שקלה המנורה לפי המשקל בזמננו (קילוגרם).
שכיוח מראש.

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: משקל המנורה

הודעהעל ידי ברזילי » ג' מרץ 08, 2016 10:47 pm

עפרש"י שצטטת, משקל המנורה ק"כ פעמים כ"ה סלעים. לפי השיעור הנהוג חמשה סלעים לפדה"ב הם 100 גרם (70 גרם לפי שיעור קטן יותר), ולפי זה משקל המנורה 42 עד 60 ק"ג.

הוגה ומעיין
הודעות: 1967
הצטרף: ג' יולי 06, 2010 2:02 pm

Re: משקל המנורה

הודעהעל ידי הוגה ומעיין » ד' מרץ 09, 2016 12:48 am

השיעור שלך הוא לפני מים, בהם נפח ליטר זהה לקילוגרם.

בזהב זה שונה. המנורה שקלה כמעט חצי טון.

וראה בהרחבה בקרן זוית.

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: משקל המנורה

הודעהעל ידי ברזילי » ד' מרץ 09, 2016 1:21 am

ככר הוא מידת משקל ולא מידת נפח.

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: משקל המנורה

הודעהעל ידי דרומי » ב' פברואר 04, 2019 8:07 pm

רמז פנימי במשקל המנורה - 'ככר' - ראה בהמצו"ב ע' 8
קבצים מצורפים
בדרך הרמז על פרשיות תרומה ותצוה .pdf
(2.64 MiB) הורד 173 פעמים

קו ירוק
הודעות: 5801
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: משקל המנורה

הודעהעל ידי קו ירוק » ב' פברואר 04, 2019 8:14 pm

משקל המנורה (ככר בשקל הקודש, וככר של קודש כפול היה): 48 ק"ג זהב.
ובבית שני הוסיפו שתות למשקל הכסף והשקל נהיה 24 מעה/גרה (תוס' מנחות עז.), ולכן היום עומד משקל המנה כסף טהור של תורה, על 480 גר', במקום 400 גרם.
אלא שנפחו של הזהב של במנורה היה בערך מחצית משל נפח כסף במשקל מנה, שהרי שקלו את המנורה במשקל כסף, אלא שהיה זהב, ולכן נפחו פחות כמחצית.

השעיר החיי
הודעות: 563
הצטרף: ב' ינואר 25, 2016 9:56 pm

Re: משקל המנורה

הודעהעל ידי השעיר החיי » ב' פברואר 04, 2019 11:16 pm

אחייניתו של הרב זלמן קורן עשתה עבודה בהנחייתו לחשב איך הקנים לא נשברו מהכובד וכו

קו ירוק
הודעות: 5801
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: משקל המנורה

הודעהעל ידי קו ירוק » ג' פברואר 05, 2019 1:02 am

בפשוטו הם היו חלולים. ואף לרבי יהודה שכלי שמנה מחוברים אליה, שמא היה אפשר להעלות ולכופף, ולא מקשה ממש.

אראל
הודעות: 3354
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: משקל המנורה

הודעהעל ידי אראל » ג' פברואר 05, 2019 5:05 am

השעיר החיי כתב:אחייניתו של הרב זלמן קורן עשתה עבודה בהנחייתו לחשב איך הקנים לא נשברו מהכובד וכו

בגמ' יומא מבואר שהזהב שהשתמשו במקדש היה 'זהוב שחוט' ובירושלמי שהיה נמשך כשעוה, ואם גם המנורה נעשתה מזהב הרך, בודאי פלא גדול האיך הקנים החזיקו מעמד ובפרט בכובד כזה.
והלום מצאתי מציאה בספר 'תפארת ציון' שבאמת נעשתה המנורה מזהב קשה, ולא מן הזהב הרך, והנה דבריו:
מנורה.jpg
מנורה.jpg (245.57 KiB) נצפה 6542 פעמים

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: משקל המנורה

הודעהעל ידי זקן ששכח » ג' פברואר 05, 2019 7:46 am

אראל כתב:
השעיר החיי כתב:אחייניתו של הרב זלמן קורן עשתה עבודה בהנחייתו לחשב איך הקנים לא נשברו מהכובד וכו

בגמ' יומא מבואר שהזהב שהשתמשו במקדש היה 'זהוב שחוט' ובירושלמי שהיה נמשך כשעוה, ואם גם המנורה נעשתה מזהב הרך, בודאי פלא גדול האיך הקנים החזיקו מעמד ובפרט בכובד כזה.
והלום מצאתי מציאה בספר 'תפארת ציון' שבאמת נעשתה המנורה מזהב קשה, ולא מן הזהב הרך:
א. לכאורה בדבר זה חולק הספרי על הבבלי והירושלמי גם יחד.
ב. אינני בקי בסוגי הזהב. האם מוכר כיום זהב טהור שאינו רך?
גם אם אינו נמשך כשעוה, עדיין יש להבין כיצד החזיק מעמד, כי בכל אופן הזהב כמות שהוא הרי הוא מתכת רכה.

קו ירוק
הודעות: 5801
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: משקל המנורה

הודעהעל ידי קו ירוק » ג' פברואר 05, 2019 9:38 am

לכאורה סתירה; הרי מקשה הוא בהקשת הקורנס על העשת, ואילו נמשך כשעווה הרי הוא רך וא"צ להכאת הקורנס. ובלא"ה אף מתכת רכה איננה שעווה.
ובפשוטו שבניגוד לברזל שבהקשת העשת אינו נוח להרקע אלא נסדק, הזהב המשובח מתכת רכה יותר ולא נוטה להישבר בהקשת הקורנס אלא להימשך.
אבל היא חזקה דיה בשביל להיעשות כלי, ובדאי איננה רכה כשעווה אלא זה משל שהיא נמשכת ונרקעת ולא נסדקת, וא"צ לפנים.

יואל שילה
הודעות: 1687
הצטרף: ג' דצמבר 26, 2017 2:01 am

Re: משקל המנורה

הודעהעל ידי יואל שילה » ג' פברואר 05, 2019 9:55 am

ומי אמר שהמשקל הסגולי של 'זהב שחוט' היה כה כבד כמו הזהב המצוי אצלנו?
שמא היו לו תכונות אחרות, וממילא במשקל זה היה הרבה יותר חומר, וממילא השכבה היתה עבה וחזקה?

קו ירוק
הודעות: 5801
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: משקל המנורה

הודעהעל ידי קו ירוק » ג' פברואר 05, 2019 10:04 am

אדרבא, ככל שיותר כבד כך יותר מזוקק.
גם כך השכבה היתה מספיקה כי בהכרח הקנים הדקים היו חלולים.
אין חדש תחת השמש. זהב משובח יותר או משובח פחות איננו בעל תכונות שונות לגמרי.
נערך לאחרונה על ידי קו ירוק ב ג' פברואר 05, 2019 12:41 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: משקל המנורה

הודעהעל ידי מקדש מלך » ג' פברואר 05, 2019 12:29 pm

איזה זהב בן ימינו מכניסים אלף פעמים לכור עד שיוצא מאלף ככר ככר אחד בלבד ?
אין לנו שום מושג כיצד ניתן לזקק זהב יותר מאשר 24 קראט.
אז כנראה יש דברים שעדיין איננו יודעים מה שהיה שם.

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: משקל המנורה

הודעהעל ידי לענין » ג' פברואר 05, 2019 1:32 pm

עיינו נא בספר 'מנורת זהב טהור', נמצא באוצר, ותרוו הרבה נחת!

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: משקל המנורה

הודעהעל ידי לענין » ג' פברואר 05, 2019 1:35 pm

זה מקדם תפס לי את העין דברי הגרמ"ד שליט"א [בהמצורף], האם זהב רך אפשר לעבוד אתו ביד?
מנורה.PNG
מנורה.PNG (193.25 KiB) נצפה 6486 פעמים

קו ירוק
הודעות: 5801
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: משקל המנורה

הודעהעל ידי קו ירוק » ג' פברואר 05, 2019 2:09 pm

מדברי הספרי רואים שזהב מזוקק יותר משוך יותר. וזהב אינו מזוקק כ"כ אינו משוך.
וזה תלוי גם במיני הזהב וכדאמרי' ביומא לד: ז' או ה' מיני זהב הם (וגם כמה מיני גוונים לזהב כדאיתא שם).
וכך הוא גם ב'כסף' לחצוצרות שיהא משוך, ובנחושת למנורה כשאין לו זהב וכסף.

ותימה מש"כ הגרמ"ד הלוי שמשוך היינו קשה, ושיש זהב שאפשר לעשות אותו ביד.
שדברי הספרי כולם כמין חומר; 'אין מקשה אלא מין קשה מעשה אומן, מעשה קורנס', והכוונה שעשייתו אינה בחיבור ע"י כור האש, אלא בהקשת הקורנס (וכמו: 'רוקח מעשה רוקח' עירוב במעשה אומן לעירוב הסממנים). ובודאי הכי הוא כי עכ"פ זהב הוא דבר קשה.
ומש"כ בספרי 'אין לו מן המשוך אל יעשה משאינו משוך', היינו טעמא שלא יצלח למנורה, כי זה נסדק בעת ריקועו.
נערך לאחרונה על ידי קו ירוק ב ג' פברואר 05, 2019 7:24 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

חיימקה
הודעות: 1303
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: משקל המנורה

הודעהעל ידי חיימקה » ג' פברואר 05, 2019 3:02 pm

השעיר החיי כתב:אחייניתו של הרב זלמן קורן עשתה עבודה בהנחייתו לחשב איך הקנים לא נשברו מהכובד וכו


העבודה זמינה היכן שהוא?

אראל
הודעות: 3354
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: משקל המנורה

הודעהעל ידי אראל » ג' פברואר 05, 2019 4:07 pm

זקן ששכח כתב:
אראל כתב:
השעיר החיי כתב:אחייניתו של הרב זלמן קורן עשתה עבודה בהנחייתו לחשב איך הקנים לא נשברו מהכובד וכו

בגמ' יומא מבואר שהזהב שהשתמשו במקדש היה 'זהוב שחוט' ובירושלמי שהיה נמשך כשעוה, ואם גם המנורה נעשתה מזהב הרך, בודאי פלא גדול האיך הקנים החזיקו מעמד ובפרט בכובד כזה.
והלום מצאתי מציאה בספר 'תפארת ציון' שבאמת נעשתה המנורה מזהב קשה, ולא מן הזהב הרך:
א. לכאורה בדבר זה חולק הספרי על הבבלי והירושלמי גם יחד.
ב. אינני בקי בסוגי הזהב. האם מוכר כיום זהב טהור שאינו רך?
גם אם אינו נמשך כשעוה, עדיין יש להבין כיצד החזיק מעמד, כי בכל אופן הזהב כמות שהוא הרי הוא מתכת רכה.


הנה לא מוכרח כלל לומר שהספרי חולק על הבבלי והירושלמי, כי הם לא דיברו מן המנורה, ובבבלי קאי על לשון הפסוק בדברי הימים 'זהב שחוט' ושם לא מיירי מכלי המקדש כלל, ורק המנורה הי' נעשית מזהב קשה [כי באמת המנורה כשרה מכל מיני מתכות], וראה מצאתי הדברים מפורשים בספר ש"ך על התורה, הנה דבריו ותמצא נחת:
שך1.jpg
שך1.jpg (557.01 KiB) נצפה 6457 פעמים

שך2.jpg
שך2.jpg (96.11 KiB) נצפה 6457 פעמים

קו ירוק
הודעות: 5801
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: משקל המנורה

הודעהעל ידי קו ירוק » ג' פברואר 05, 2019 7:21 pm

אין זה בעל הש"ך לשו"ע.
דבריו שהמנורה מזהב קשה, נסתרים מהגמ' שאמרו ביומא מה. 'זהב שחוט שנטווה כחוט', ומדברי הספרי זוטא בהעלותך 'שהמנורה אינה אלא מן המשוך'.
וא"צ לפנים שמנורה אינה כשעוה שאו אז לא תחזיק כלל, וע"כ שקל לעצבה. וכמש"כ לעיל.

אראל
הודעות: 3354
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: משקל המנורה

הודעהעל ידי אראל » ג' פברואר 05, 2019 7:51 pm

קו ירוק כתב:אין זה בעל הש"ך לשו"ע.
דבריו שהמנורה מזהב קשה, נסתרים מהגמ' שאמרו ביומא מה. 'זהב שחוט שנטווה כחוט', ומדברי הספרי זוטא בהעלותך 'שהמנורה אינה אלא מן המשוך'.
וא"צ לפנים שמנורה אינה כשעוה שאו אז לא תחזיק כלל, וע"כ שקל לעצבה. וכמש"כ לעיל.

מי אמר שזה בעל הש"ך על השו"ע??, הוא היה מן גורי האריז"ל, ואם דברים מוקשים יש מצוה לברר מקחו של צדיק וליישבם

לא הבנתי מה שכתבת שדברים נסתרים מדברי הגמ', הגמרא לא מיירי מן המנורה, ואדרבא השפתי כהן בדבריו מעתיק דברי הגמרא שם, שבעה מיני זהבים הם עיין היטב בדבריו ותבין
ודברי הספרי דחיק ואוקמי אנפשיה, מלשונו של רש"י הק' 'מכה בקורנס על העשת' הרי שהיה הזהב דבר קשה, ועל זהב משוך כשעוה אין שום צורך בהקשת קורנס

קו ירוק
הודעות: 5801
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: משקל המנורה

הודעהעל ידי קו ירוק » ג' פברואר 05, 2019 11:08 pm

התבונן בדברי. בגמ' כתוב שזהב שחוט הוא זהב משוך. ובספרי כתוב שממנו נעשית המנורה. והרי גם הוא הביא המדרש שזהב שחוט הוא כשעוה.
וע"ז הכרחתי שאין הכוונה שעווה אלא משל לריקוע הזהב בקורנס.

אראל
הודעות: 3354
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: משקל המנורה

הודעהעל ידי אראל » ג' פברואר 05, 2019 11:27 pm

קו ירוק כתב:התבונן בדברי. בגמ' כתוב שזהב שחוט הוא זהב משוך. ובספרי כתוב שממנו נעשית המנורה. והרי גם הוא הביא המדרש שזהב שחוט הוא כשעוה.
וע"ז הכרחתי שאין הכוונה שעווה אלא משל לריקוע הזהב בקורנס.

הנה אקדים ואומר.
מה שציטט מ'ספרי', הנה הלשון הזה לא כתוב ב'ספרי' אלא ב'ספרי זוטא', וזה שיטה אחרת לגמרי, כמו שאבאר
דהנה בלשון הספרי שלפנינו כתוב 'אין מקשה אלא מין קשה מעשה אומן מעשה קורנס' ע"כ, לכאורה כמעט מפורש ומבואר שס"ל להספרי שנעשתה מן הקשה ולא מן הרכה, מין קשה שנצרך למעשה קורנס ואומנות.
ואילו בספרי זוטא שם הלשון 'מנין שהמנורה מן המשוך אמרת מקשה' עכ"ל, והנה אם נפרש הכוונה 'מן המשוך' היינו הזהב המשוך [כמש"כ ביומא שם זהב שחוט] צריך ביאור מאין יליף ממש"כ 'מקשה' שהזהב שנעשית ממנה המנורה היתה זהב הרכה, איפוא נרמז זאת ב'מקשה'?, וע"כ כוונת הספרי זוטא 'מן המשוך' לומר כמו שפירש רש"י כאן בפסוק מקשה תעשה המנורה - שלא יעשנה חוליות, ולא יעשה קניה ונרותיה איברים איברים, ואחר כך ידביקם כדרך הצורפין, שקורין שולדי"ר בלעז [להלחים] אלא כולה באה מחתיכה אחת, ומקיש בקורנס וחותך בכלי האומנות ומפריד הקנים אילך ואילך, מקשה - תרגומו נגיד, לשון המשכה שממשיך את האיברים מן העשת לכאן ולכאן בהקשת הקורנס, ולשון מקשה מכת קורנס, בטידי"ץ בלעז [עשוי בהכאה] כמו (דניאל ה ו) דא לדא נקשן, עכ"ל.
הרי כוונת הספרי זוטא מבואר, שאין הכוונה כלל לזהב רכה הנמשך אלא למשיכה מן העשת, ושפיר יליף לה ממה שכתוב בקרא 'מקשה' וכמו שפירש רש"י
וצדקו דברי השפתי כהן ודברי קדשו מאירים ושמחים כזהב טהור הנמשך כשעוה...

ואחרי עיון בלשונות הספרי זוטא, ראיתי שיש כאן שני גירסאות, ובהם תלוי אלו שני הפירושים הנ"ל, המשך יבא

קו ירוק
הודעות: 5801
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: משקל המנורה

הודעהעל ידי קו ירוק » ב' פברואר 11, 2019 1:15 pm

לא יודע מה אתה מאריך ומתפייט כל כך. אסוף נא את כל לשונות חז"ל ותצרפם לאחת.
זהב שחוט בכל מקום הוא משוך כחוט (לשון נופל על לשון - שֶ - חוט, שהוא כחוט/נמשך כחוט), והוא כשעווה כמו שהוסיפו בשמו"ר לה א, ועליו כתב הספרי זוטא שמנורה נעשית מזהב משוך, באין חולק. וגם כתב בריש דבריו, שכבר הבאתם אתה: 'מניין שהמנורה מן המשוך אמרת מקשה תעשה המנורה'.
(ואין כוונת הספרי מין קשה - זהב מהמין הקשה כמו כשתבת, אלא שזהב עצמו הוא מין קשה (אפילו השחוט), ולכך נצרך להקשת הקורנס בעשת).

ואל תאמר שממשמעות חז"ל מהו זהב שחוט, משמע שזו פלוגתא. בן מן דין דלאפושי פלוגתא לא מפשינן, אלא שלא יתכן שזהב הוא רך, אלא היא מתכת קשה (אף שרכה מברזל), ויש בה כמה מינים שא' מהם אפשר למשכה בקורנס ולא תיסדק. והכל על מקומו בא בשלום.
וזהו שטרח שרש"י טרח לבאר לן שכוונת 'מקשה' היא מעשה ההמשכה בהקשת הקורנס. ואלו דבריו (שמות כה לא): "מקשה. תרגומו נגיד, לשון המשכה, שממשיך את האיברים מן העשת לכאן ולכאן בהקשת הקורנס, ולשון מקשה מכת קורנס".
ודברי האחרונים שהובאו לעיל צ"ע.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 208 אורחים